İbn Xəldunu
yenidən xatırlamaq
xoşbəxtliyi
Kimiləri onu Şərqin
Monteskyüsü adlandırır, bəziləri isə onun
başqaları ilə müqayisə edilməsinin səhv
olduğunu deyirlər. Söhbət 14-cü əsrdə
Osmanlı dövlətinin sərhədləri daxilində
yaşamış, yazdıqları əsərləri və ortaya
qoyduğu nəzəriyyələri ilə vəfatından
sonra da uzun illər gündəmdə qala bilən İslam
düşüncəsinin önəmli nümayəndələrindən
biri olan İbn Xəldundan gedir. 1332-ci ildə Tunisdə anadan
olan İbn Xəldun çox maraqlı və bir o qədər
də təlatümlü bir həyat yaşayıb. Gənc
yaşlarında böyük alimlərin fikir məclislərinə
daxil olmaya müvəffəq olan İbn Xəldun onların
elmi söhbətlərinə qulaq asıb, bilgilərindən
istifadə edib və hər birindən bir növ elmi şəhadətnamə
mahiyyətində olan "icazətnamələr" alıb.
Elmi təfəkkürü və idarəetmə qabiliyyəti
zamanəsinin dövlət adamlarının diqqətini cəlb
edib və ona müxtəlif dövlət qulluğu vəzifələri
təklif olunub. Uzun müddət Mərakeş əmiri Əbu
İnanın və Bəcayə əmiri Əbu Abdullahın vəziri
vəzifəsində çalışıb. Eyni zamanda bir
çox dövlətdə elçi olaraq çalışan
İbn Xəldun bu vəzifənin öhdəsindən də
çox uğurla gəlib. Onun elçilik karyerasında ən
vacib yeri heç şübhəsiz Əmir Teymurun sarayında
keçirdiyi dövr tutur. Teymurləng Osmanlı Sultanı
İldırım Bayaziti məğlub etdikdən sonra Misiri zəbt
etmək niyətinə düşür. Məlik Nəsir təhlükəni
sovuşdurmaq üçün İbn Xəldunu Şama
elçi göndərməyə qərar verir. İbn Xəldun
öz siyasi təcrübəsi və istedadı sayəsində
Əmir Teymuru Misiri zəbt etmək fikrindən
daşındıra bilir. Teymur İbn Xəldundan o qədər
təsirlənir ki, yalnız Misiri zəbt etmək fikrindən
daşınmayıb, həm də ona öz sarayında baş
vəzir vəzifəsində qalıb
çalışmağı təklif edib. Lakin siyasi fəaliyyətdən
yorulan və elmlə məşğul olmaq qərarına gələn
İbn Xəldun bu təklifi kübar bir tərzdə geri
çevirir.
47 yaşına gəlmiş
İbn Xəldun davamlı mütaliəsi və siyasi təcrübəsi
sayəsində çoxlu məlumat toplamışdı. Hökmdarlarla
birlikdə həyata keçirdiyi xarici səfərlərdə
müxtəlif xalqların cəmiyyət həyatı
haqqında əldə etdiyi məlumatlar onun elmi nəzəriyyələrinin
formalaşmasında böyük əhəmiyyəti var idi. Siyasi
karyerasını başa vurduqdan sonra öz sözləri ilə
desək "yeni bir elm" yaratmağa qərar verir. Səlamə
Oğulları Qalasına çəkilərək dörd il ərzində
onu elm aləmində məşhur edən "Müqəddimə"
əsərini 1378-ci ildə tamamlayır. İbn Xəldun bu əsərində
tarixi hadisələri ictimai, etnik, mədəni, siyasi, iqtisadi,
hətta coğrafi və bioloji şərtlərlə əlaqəli
tərzdə qiymətləndirərək bu sahədə ilk
olma ünvanını əldə etmiş olur. Məhz bu səbəbdən
bir çox elm adamı müasir tarix fəlsəfəsinin və
sosiologiyanın bir elm kimi ortaya çıxmasını onun
adıyla bağlayır. Bu da təsadüfi deyil. Müqəddimədə
İbn Xəldun müasir tarix fəlsəfəsinin və
müasir sosiologiya elminin əsasını qoyan tarix nəzəriyyəsi
yaratmışdı. Bu əsərdə İbn Xəldun tarixi
iki yerə ayırır. Birincisi, xronologiyadan ibarət tarix,
ikincisi həqiqi tarix. Xronologiya, hadisələrin xronoloji
ardıcıllıqla təsviridir və bu metodun ədəbi
tərəfindən savayı başqa heç bir dəyəri
yoxdur. Tarixin isə bəzi prinsiplərinin və səbəblərinin
təhlilinə və mühakimə edilməyə ehtiyacı
var. Buradan tarixi həqiqət ortaya çıxır. Belə
ki, tarix yalnız real hadisələr deyil, eyni zamanda
bunların reallaşmasını zəruri edən şərtlərin
təhlilidir. Bu şərtlərin tədqiqi çox geniş
ola bilər və insan cəmiyətinin bütün mənzərəsini
əhatə edə bilər. Bu baxımdan Müqqədimədə
insan cəmiyyəti bütöv şəkildə
götürülüb.
Xüsusilə 18-ci əsrdən
etibarən əsərlərinin qərb dillərinə tərcümə
edilməsi ilə İbn Xəldun çox böyük
şöhrət qazandı. Osmanlı dövlətində,
Katip Çelebi, Naima, Taşköprüzade,
Müneccimbaşı, Hayrullah Efendi, Cevdet Paşa kimi
tarixçilər və dövlət adamları İbn Xəldunun
fikirlərindən təsirlənərək dövlət idarəetməsində
onun nəzəriyyəsini tətbiq etdilər. Onun fikirlərinin
İslam dünyasının mütəfəkkirlərindən
biri olan Cəmaləddin Əfqaniyə çox böyük təsiri
olub. İbn Xəldunun əsabiyyə anlayışını
siyasətdə çox vacib bir ünsür kimi görən Cəmaləddin
Əfqani İslam dövlətlərinin tənəzzülə
uğrayaraq süqut etmələrini əsabiyyətin zəifləməsi
ilə izah edir. Qərbdə isə iqtisadiyyatın atası
kimi qəbul edilən Adam Smit müqayisəli
üstünlüklər nəzəriyyəsi ilə iqtisad
elminə fərqli bir baxış gətirən David Rikardo və
klassik iqtisad elmini ciddi tənqid edən Con Meynard Keynsin İbn
Xəldunun fikirlərindən təsirləndikləri qəbul
olunur. Bu gün İbn Xəldunun əsərləri başda
türk, ingilis, alman, portuqal, fars və hind dili olmaqla
dünyanın bir çox dilinə tərcümə edilib.
İbn Xəldunun əhəmiyyətli
edən başqa bir xüsusiyyəti də İslam
dünyasında elmi və düşüncə
durğunluğunun yaşandığı bir dövrdə
hadisələrə müşahidəçi və tənqidçi
nöqteyi nəzərindən yanaşan bir fikir adamı
olmasıdır.
İbn Xəldunun sosiologiya elmində yeri
Müasir sosiologiya
elminin tədqiq etdiyi bir çox problemlər İbn Xəldun
tərəfindən bu elmin yaranma tarixi olan 19-cu əsrdən təxminən
6 əsr əvvəl müşahidə və təhlil
üsulu ilə tədqiq olunub. Bu baxımdan alim müşahidəyə
söykənən və məntiqə əsaslanan bir elmi
prinsip yaradıb. Bu metodoloji yanaşma sayəsində
sosiologiyanın dəyərlər mövzusundan uzaq
durmasını söyləyən Maks Veber ve Emil Durkheym kimi
alimləri tam altı əsr qabaqlayıb. Məşhur
tarixçi professor Barthold onun bu xüsusiyyəti haqqında
belə deyir: "O yalnız İslam tarixinin deyil, dünya
tarix fəlsəfəsinin əvəzsiz siması olmaqla
yanaşı yeni bir elm sahəsinin də ilk böyük
qurucusudur". Mütəfəkkir özü də
açıq şəkildə yeni bir elm
yaratdığını bəyan edir. Bu elmin adının
"Ümran elmi" olaraq adlandıran Xəldun "Müqqəddimə"
əsərində bu məqamı xüsusi olaraq
vurğulayır.
İbn Xəldunun
sosiologiya elmi baxımından əhəmiyyətinin dərk
oluna bilməsi üçün alimin cəmiyyət nəzəriyyəsində
əsas yerə malik olan əsabiyyət
anlayışının təhlil olunması kifayətdir. Bu
anlayışın ehtiva etdiyi məna "birlik ruhuna əsaslanan
qüvvətdir". Bu baxımdan əsabiyyət termini iki
anlayışın birləşməsindən ibarətdir: həmrəylik
və güc.
İbn Xəldun əsabiyyəti
"bir nəsildən gələnlərin bir araya toplanaraq
qüvvət, qüdrət, üstünlük sahibi
olmaları və bir ideal ətrafında toplanmaları" tərzində
açıqlayır. Ona görə, əsabiyyətin məqsədi
dövlət qurmaqdır.
İbn Xəldun konfransından qeydlər
29-31 may tarixində
İstanbulda keçirilən "Günümüzdə
İbn Xəldun düşüncəsi və sosial elmlər"
adlı beynəlxalq elmi konfransın əsas mövzusu İbn
Xəldun fikirlərinin günümüz baxımından yenidən
düşünmək və müzakirə etmək idi. Dünyanın
12-dən çox ölkəsindən bu sahədə
çalışan 50-dən çox məşhur elm adamı
yığışmışdı İstanbula, İbn Xəldunu
və onun fikirlərini müzakirə etməyə. Konfransın
əsas təşkilatçısı mərkəzi
İstanbulda olan İbn Xəldun Cəmiyyəti idi. Bu cəmiyyət
3 il əvvəl yenə İstanbulda keçirilən Birinci
İbn Xəldun konfransı əsnasında təsis
olunmuşdu. Aradan keçən zaman ərzində İbn Xəldun
fikirlərinin təbliği istiqamətində cəmiyyət
tərəfindən çox mühüm işlər
görülür. Üç gün davam edən və 10-dan
çox seksiyanın təşkil olunduğu konfransda İbn Xəldun
düşüncələri və onun
yaradıcılığını müxtəlif aspektləri
müzakirə obyektinə çevrildi.
Görəsən nədir
bu gün bu qədər əhəmiyyətli edən İbn Xəldunu
və onun nəzəriyyələrini? Artıq uzun illərdir
ki, bütün dünyada qərb mənşəli elmi nəzəriyyələr
universal bilgilər kimi təqdim olunur və onlar mütləq
həqiqət kimi qəbul olunur. Lakin sayı hər gün
artan tədqiqatçılar və fikir adamları qərb nəzəriyyələrinin
qeyri-qərb cəmiyyətlərinə şamil edilə bilməyəcəyini
söyləyir və bu yanaşmanı tənqid edirlər. Tədqiqatçılar
müasir elmi nəzəriyyələrin Avropanın deyil, sadəcə
Avropadaki burjua sinifinin cəmiyyət
görüşünü əks etdirdiyini söyləyir və
burjuaziyaya aid dəyərlərin mütləq həqiqət
kimi təqdim olunmasını ciddi tənqid edirlər. Bu tənqidçilərdən
biri olan Türkiyənin və bütövlükdə Türk
dünyasının böyük mütəfəkkiri Cəmil
Meric qərb sosial elm ənənəsindən öz köklərimizə
dönmənin vacibliyini qeyd edir və fikrini bu sözlərlə
tamamlayır: "Öz köklərimizə dönmək bir
mənada İbn Xəlduna dönməkdir".
"İbn Xəldun müasir pozitiv sosial elmlər sisteminin öncülüdür,
yoxsa alternatividir?". Konfrans ərzində ətrafında
böyük müzakirələrə
səbəb olan əsas suallardan biri məhz bu idi. İbn Xəldun Cəmiyyətinin
prezidenti və konfransın əsas təşkilatçılarından biri olan professor Recep Şentürk öz məruzəsində
İbn Xəldununun xüsusilə qeyri-qərb
cəmiyyətləri üçün
məhz müasir elmi metodologiyanın alternativi olduğu fikrini irəli sürdü. Alimin fikrinə görə, İbn Xəldun pozitivizmin öncülü
deyil və ola da bilməz, çünki İbn Xəldunun qəbul etdiyi antologiya, epistomologiya və metodologiya anlayışı pozitivizmlə
ziddiyyət təşkil
edir. Rəcəb bəy fikrini qısaca bu sözlərlə əsaslandırdı:
"İbn Xəldun
"açıq elm" ənənəsindən
çıxış edir,
pozitivizmdə isə
"qapalı elm" anlayışı
hakimdir. Sadəcə,
elə bu arqumentdən ötrü İbn Xəldun müasir pozitiv elm ənənəsinin öncülü
hesab oluna bilməz"
Bu səpgidə olan
maraqlı çıxışların biri də Sinqapur Malay
Universitetinin professoru Sayid Farid Alatasın məruzəsi oldu. Beynəlxalq Sosiologiya Assosiasiyasının
(İSA) müxtəlif tədbirlərində
qarşılaşdığım və çıxışlarını
böyük maraqla dinlədiyim sinqapurlu sosioloq öz məruzəsində "Niyə
İbn Xəldunun görüşlərinin və
nəzəriyyəsinin onun
ölümündən sonra
Veber kimi, Marks kimi davamçıları
olmadı" sualına
qoydu. Farid Alatasin bu suala
cavabı çox düşündürücü idi: "Çünki sosial elmlərdə hakim olan avropanın mərkəzçi yanaşması
onun fikirlərinin və nəzəriyyələrinin
inkişaf etməsinə
fürsət vermədi."
Bəli əfsuslar olsun ki, XIX əsrin ilk rübündə qərbli
elm adamları tərəfindən
bir tapıntı kimi təqdim olunan və fikirlərinə istnad olunan İbn Xəldun haqqında məlumata bu gün belə sosiologiya və fəlsəfə tarixindən
bəhs edən kitablarda çox nadir halda rast gəlmək
olar. Eyni zamanda İbn
Xəldunun orientalist düşüncə tərzilə
açıqlanmaya çalışılması
da Alatasin tənqid etdiyi və qəbul edilməz dediyi məsələlər arasında
idi. Fərid Alatas yalnız
Qərb dünyasında
deyil, İslam aləmində də İbn Xəldunun nəzəriyyələri və
düşüncələrinin metodoloji baza kimi istifadə olunmamasını böyük
təəssüf və
yanğı hissi ilə qeyd edirdi.
"Bəs İbn Xəldunun düşüncələrini
və nəzəriyyələrini
sosial elmlər sahəsində əsas nəzəriyyələrdən birinə çevirmək üçün nə etmək lazımdır?"
sualına cavabında
Farid Alatas dedi ki, öz
tədqiqatlarımızda İbn
Xəldunun görüşlərini
metodoloji baza kimi istifadə etməliyik.
Konfransda sinqapurlu
professor Mohamad Hashim Kamali, mərakeşli İbn Xəldun tədqiqatçısı
Abdesselam Cheddadi, Türkiyəli filosof Alparslan
Açıkgençin və gənc İbn Xəldun tədqiqatçısı
Akif Kayapınarın, habelə amerikalı məşhur elm
adamları Jim Spickard, Peter Turchin və Bruce Lavrencin İbn Xəldun
düşüncə və nəzəriyyəsi haqqında məruzələri
xüsusi marağa səbəb oldu.
Mənim məruzəm
türk xalqları arasında mədəni inteqrasiyaya nail
olunması üçün İbn Xəldunun
düşüncələrində əsas yer tutan əsabiyyət
anlayışının necə istifadə oluna biləcəyinin
elmi təhlilinə həsr olunmuşdu. Öz
çıxışımda xüsusilə sovet dövründə
ayrı-ayrı parçalara bölünən Türk dövlətləri
arasında ortaq kimlik şüurunun inşası prosesində əsabiyyət
anlayışını necə istifadə oluna biləcəyini
konkret təkliflərlə əsaslandırmağa
çalışdım.
Konfransla bağlı
xüsusilə qeyd etməyə vacib bildiyim məqamlardan biri də
təşkilat komitəsinin İbn Xəldunun adına layiq
konfrans tərtib etmək üçün göstərmiş
olduqları fədakarlıq nümunəsi idi. Təşkilatçılıq qabiliyyətləri və əsl türk qonaqpərvərlikləri ilə
bütün yerli və xarici qonaqların məmnuniyyətini
qazanan İbn Xəldun Cəmiyyətindən
gənc və perspektivli tədqiqatçılar
olan Haşim Koç, Hasan Umut və Emrah
qardaşımızı bir
kərə daha təbrik etmək istəyirəm. Kofransın həftə sonu
tətili günləri
ilə üst-üstə
düşməsinə baxmayaraq,
xüsusilə gənc
aspirantların və tədqiqatçıların tədbirə
böyük maraq və diqqət göstərməsi nəzərdən
qaçmayan və təqdirəlayiq məqamlardan
biri idi.
Tədbirin sonunda növbəti İbn Xəldun konfranslarının fərqli ölkələrdə təşkil olunmasının vacibliyi qeyd olundu. Nə bilmək olar, bəlkə də gələcək İbn Xəldun konfransların birini də Bakıda təşkil etmək imkanımız yaranar. Amma ondan əvvəl "Müqəddimə"nin Azərbaycan dilinə tərcümə olunaraq çap olunması Azərbaycan elminə və oxucusuna böyük töhfə olardı. Ən azı buna ümid bəsləyirik.
525-ci qəzet.- 2009.- 17 iyun.- S.4.