İctimai sektorun
başqa inkişaf yolu varmı?
Şərqi Qərbdən
fərqləndirən başlıca məqamlardan biri iş və
iş görənlərə münasibətdir. Qərb
insanı üçün iş onun fərdi durumuna bilavasitə
təsir edən hərəkətlər toplusu, iş görənlərə
münasibət isə cəmiyyətdə ayrı-ayrı
individləri fərqləndirən amillər məcmusunu
formalaşdıran ünsürlərdən biridir. Qərbdə
işin necəliyindən asılı olmayaraq hərəkət
təqdir olunur. İş görən isə fəal adam
sayılır və buna görə də tənqidlərə
nadir halda məruz qalır - bir şərtlə ki, həmin
iş cəmiyyətdə qəbul edilmiş ehkamların tələblərinə
heç cür cavab vermir.
Şərqdə isə
vəziyyət fərqlidi. Burada iş görənlər
işləmək istəməyənlər və ya işləyə
bilməyənlərin gözünün düşmənidir,
çünki qərblilərin "onda varsa, məndə də
olmalıdır" anlamı eybəcərləşərək
"niyə onda var, məndə yoxdur?" formasını
alır.
Bəhs olunan münasibət
Azərbaycan Respublikası yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurası ilə bağlı vəziyyətdə
özünü açıq şəkildə büruzə
verir.
Həmin strukturun ölkədəki
QHT-lər arasında müsabiqə yolu ilə layihələri
qəbul etməsi və sonra da məqbul bildiyi layihələrə
maliyyə vəsaiti ayırmasından sonra xeyli vaxt keçsə
də, ehtiraslar səngimir, emosiyalar sakitləşmir. Şura
dövlət büdcəsindən ayrılmış maliyyəni
düzgün paylaşdırmamaqda, müsabiqədə
seçilmiş layihələrin müəyyənləşdirilməsində
ciddi yanlışlıqlara yol verməkdə suçlanır.
Bütün bunlar Şuraya basqılardan ayrı heç nə
deyil və səbəbləri isə yetərincə sadədir.
Basqı, suçlama və
iddiaların arxasında Şuranın təşkil etdiyi
müsabiqədən keçməyən, məqbul
sayılmayan layihələri təqdim etmiş şəxslərlə
təşkilatların fərdi, təşkilati və qrup
maraqları durur. Şikayətçilərin dediklərinin məzmunu
fərqli deyil. İddia edilir ki, Şura onların çox dəyərli,
ictimaiyyətə böyük xeyir verən və verəcək,
ölkədə demokratik dəyərlər və mülki cəmiyyət
prinsiplərinin bərqərar olmasına təkan sayılan
layihələrini qəbul etməyərək tərəfkeşlik
edib, yalnız Şuranın müsabiqəsinin münsiflər
heyətinin və ekspertlər qrupunun üzvlərinə
yaxın olan şəxslər, təşkilat və birliklərin
layihələrini qəbul edərək onlara maliyyə vəsaitinin
ayrılmasına qərar verib.
İttihamların
formasını bir kənara qoyaraq antitezaya müraciət edək.
Görəsən, şikayətçi QHT-lərin tam əksəriyyətinin
indiyədək fəaliyyəti nəyi dəyişib, nəyə
təkan verib və nəyə rəvac olub?
İllərlə fəaliyyət
göstərən, aldıqları qrant və maliyyələşdirmənin
müqabilində gördükləri işin real həcmi bəyan
edilən miqyasdan dəfələrlə az olan bu qurumlar
treninq, seminar, buklet tipli kitab çapını və ya bu kimi
fəaliyyəti "gərgin iş" sayıblarsa, onda Mədəniyyət
Nazirliyi bütün QHT-lərimizi əvəzləyə bilər.
Çünki bu nazirlik 2009-cu ilin əvvəlindən bəri
34 treninq, 50-dən artıq seminar keçirib, xeyli kitab
çap etdirib və əməkdaşları da bolluca
müsahibələr veriblər.
Bəs Mədəniyyət
Nazirliyini III sektorun lideri saya bilərikmi? Cavabını
şikayətçi QHT-lər versin.
Problemin digər təməl
vəsiləsi cəmiyyətimizin təmənnasız dövlət
maliyyəsi almağa hazırlıq səviyyəsinin çox
aşağı olmasıdır. Sivil və inkişaf etmiş
ölkələrdə hər hansı qeyri-hökumət təşkilatı
ilk əvvəl dövlətin müvafiq strukturlarından
maliyyələşdirilməyə çalışır. Çünki
belədə QHT dövlətindən aldığı maliyyə
dəstəyi ilə dövləti üçün fəaliyyət
göstərir, vətəndaşlarının problemlərinin
həllinə çalışır və bu problemləri beynəlxalq
təşkilatlar səviyyəsinə çıxararaq ölkəsinin
imicini aşağı salmağa çalışmır. Bəli,
bizlər üçün yad və əcaib təsir
bağışlasa da, ABŞ-dan tutmuş Avstraliya, Danimarkadan
tutmuş, Cənubi Afrika Respublikasına qədər heç
bir dövlətin QHT-si cəmiyyətinin iltihablı
yaralarını başqa ölkələrin müzakirə və
mühakiməsinə buraxmaq istəmir.
Dövlət maliyyəsini
almağın digər üstünlüyü isə
qeyri-hökumət təşkilatının mühasibatı və
ödənişlərinin rəsmi strukturlar tərəfindən
daimi nəzarətdə saxlanılmasına
çalışmasıdır.
Məsələn,
Fransanın Bretan əyalətində təqaüdə
çıxmış insanların əmək
reabilitasiyası ilə məşğul olan "Əmək
intibahı" adlı ictimai təşkilatın sədri
Mişal Sentrad dövlət maliyyəsinin məziyyətlərindən
bəhs edərkən "Liberasion"un reportyoruna söyləmişdi:
"Bəli, dövlət büdcəsindən maliyyələşmək
istəyirik. Çünki büdcədəki pullar bizim vergi
qismində ödədiyimiz paralardır və onların bir
hissəsinin yenidən qeyri-hökumət təşkilatlarına
dönərək vətəndaşların rifahına,
onların problemlərinin həllinə xidmət etməsini
gözəl iş sayırıq".
Dünyanın ən
böyük kompyuter və periferiya avadanlığı
istehsalçılarından biri olan "Hewlett Packard"
korporasiyasının sabiq rəhbəri Karli Florina "Bir
Qadın Təşəbbüsü" ictimai təşkilatı
vasitəsilə müsəlman ölkələrindəki
qadınların problemlərinin həllinə $100 milyon xərcləmək
niyyətindədir. Bu pulların bir qismi ABŞ dövlətindən
USAİD təşkilatı vasitəsilə ayrılan
pullardır.
USAİD-in özü
dövlət qurumu olsa da, ABŞ-dakı QHT-lər və
ictimai-xeyriyyə təşkilatları arasında ən
böyük strukturlardan biri sayılır.
Bundan başqa,
dünyanın ən iri qeyri-hökumət təşkilatları
arasında yer alan Henri Ford və Deyl Karneqi fondlarının
maliyyə təşkilatlanmasında da dövlətin fəal
rolu olub, həmin fəaliyyət indi də dəyişməz
məcrasında davam edir.
Azərbaycanda isə
QHT-lər təmənnasız dövlət
yardımının mövcudluğuna inanmır, III sektoru
inkişaf etdirməyə yönəlmiş səyləri
"dövlətiin qeyri-hökumət təşkilatlarını
total nəzarət altına alıb onların maliyyələrini
nəzarətdə saxlamaq cəhdləri" kimi dəyərləndirir.
Bu yanlış dəyərləndirmənin kökündə
isə cəmiyyətdə mövcud olan ictimai və inzibati
neqativin yanlış şəkildə Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasının fəaliyyətinə
şamil edilməsidir.
Həmin prosesin kortəbii
reallaşdığını düşünsəydik, bunu
demokratiyanın formalaşması prosesi nəticəsində
müşahidə olunan obyektiv nöqsanlardan biri saymaq
olardı. Ancaq həmin tənqid və təzyiqlər məqsədli
və planlıdır. Daha sadə desək, dava pul
davasıdır və yenə də bir qədər öncə
bəhs etdiyimiz kimi, "niyə onlara olar, mənə yox"
tipli düşüncənin yaratdığı virtual obrazlar
sırasıdır.
Qeyri-hökumət təşkilatları
və III sektorun təmənnasız,
planlaşdırılmış mənfəət
güdülmədən dövlət büdcəsindən
ayırmalar vasitəsilə maliyyələşdirilməsinə
psixoloji münasibətin formaları da belə təsəvvürlərin
məhsulu olan "tənqid"ləri
formalaşdırır. Fikir verin, Şuranı tənqid edən
təşkilatların iddia və ittihamlarının məcmusunu
səciyyələndirəndə onların dövlət maliyyələşdirilməsinin
səbəblərini anlamadıqları məlum olur. Yəni
"necə ola bilər ki, QHT var, layihəsi hazırlanıb,
amma Şura ona pul ayırmaq istəmir?", "layihə
yazılıbsa, maliyyələşməlidir" və s. Bu
cür yanaşmalardan belə çıxır ki, hər
yazılan kitab mütləq çap olunmalı, hər layihəyə
bina tikilməli, hər çıxışa rəy
yazılmalıdır və s. - siyahını sonsuzluğa qədər
artırmaq olar.
Halbuki şikayətçi
QHT-lər birdəfəlik anlamalıdır ki, Şuranın rəyindən
və qərarlarından asılı olmayaraq hər layihə
maliyyələşdirilə bilməz.
Yenə də xarici təcrübəyə
müraciət etsək, ABŞ-da Ford fonduna təqdim edilən
layihələrdən orta hesabla yalnız 13%-i maliyyələşdirilir.
Amma Birləşmiş Ştatlarda həmin fondu tərəfkeşlikdə,
yanlış qərarlarda, "pul verməmək"də
suçlamaq kimsənin ağlına da gəlməz. Analoji vəziyyət
USAİD-də də mövcuddur.
ABŞ-dan fərqli
olaraq, Azərbaycandakı "dözülməz" vəziyyət
həm də ölkədə qeyri-hökumət təşkilatlarının
sayının durmadan, özü də sürətli
artımı ilə bağlıdır. Artım fəna iş
deyil, amma hər artım inkişafa çevrilmir. Ölkədə
QHT-lərin sürətli artımında keyfiyyət birmənalı
şəkildə kəmiyyətə uduzur və müvafiq
qeydiyyat orqanlarının da yaradılaraq statusunu rəsmiləşdirmək
istəyən QHT-lərin təzyiqi altına düşməsinin
də səbəbi "tanınmamış QHT-lər
sindromu" kimi səciyyələndirə biləcəyimiz vəziyyətdir.
Belə qeyri-hökumət
təşkilatlarının başlıca problemi və məqsədi
nəyin bahasına olursa-olsun maliyyə yardımı
almaqdır. Təqdim edilən layihənin cəmiyyətdə
mövcud olan problemin həllinə yönəlməsi, bu və
digər sahədəki müşkülün aradan
qaldırılmasında verə biləcəyi effekt isə
arxa plandadır.
Azərbaycanda QHT-lərin
hər hansı yöndə mütəşəkkil fəaliyyətlərindən
danışmağa dəyməz: çünki belə fəaliyyət
indiyədək olmayıb. Və indi, QHT-lərə Dövlət
Dəstəyi Şurası həmin problemin həlli istiqamətində
ilk addımlarını atmağa başlayanda narazılıqların
yaranmasını az qala təbii hal kimi qəbul etməliyik,
çünki ayrı-ayrı QHT-lər üçün bu
günədək mövcud olmuş şərait əlverişli
idi. Ayrılan maliyyələrə nəzarətin zəif, bəyan
edilən məram və söylənən məqsədlərin
mücərrəd, maliyyələşmənin isə
bütünlüklə xarici donor təşkilatlarından
asılı olduğu vəziyyətdə Azərbaycanın
müvafiq dövlət strukturlarının hadisələrin
yanlış məcrasına məcburi müdaxilə cəhdləri
hər dəfə "dövlət təzyiqi", hətta
"demokratiyanın boğulması" kimi təqdim olunurdu. Nəzarətsiz
maliyyə axınlarından merkantil məqsədləri
üçün yararlanan bəziləri üçünsə
qeyri-hökumət təşkilatları ictimai-sosial problemlərin
həllində dövlətə dəstək nəsnəsi
yox, şəxsi rifah səviyyəsinin yüksəldilməsi
vasitəsi rolunu oynayıb.Problemin digər tərəfi isə
ölkədəki QHT-lərin sözügedən
Şuranın yaradılmasına qədər
büsbütün xarici donor təşkilatlarından
asılı olmaları idi. Zahirən burada pis heç nə
yoxdu və əksinə, QHT-lərin ölkəyə müəyyən
maliyyə vəsaitləri cəlb edərək buradakı
problemlərin həllində rol oynadıqlarını da
söyləmək olardı. Amma beynəlxalq münasibətlərin
və xüsusilə də transmilli ictimai fondların fəaliyyət
təcrübəsi göstərir ki, onlar yalnız mənsub
olduqları dövlətlərin maraqlarının
dünyanın müxtəlif məkanlarında tam təmin
edilməsinə, həmin dövlətin mənafelərinə
cavab verən proqramların reallaşmasına
çalışırlar. Belə maraq və mənafelərin
həmişə Azərbaycanın xeyrinə olduğuna təminat
verə biləcək şəxs varmı?
Onu da qeyd etmək yerinə
düşərdi ki, xarici donor təşkilatlarının
yerli QHT-lərin təqdim etdikləri layihələrə
münasibətləri real iş görən qeyri-hökumət
və ictimai təşkilatları ciddi problemlərlə
üzləşdirirdi. Hətta maliyyəsizlik ucbatından cəmiyyət
üçün çox gərəkli, real inkişafa səbəb
ola biləcək layihələr hazırlamış QHT-lər
ağır böhranla üzləşərək fəaliyyətlərini
zəiflətmək, bəzi hallarda isə dondurmaq məcburiyyətində
qalırdılar.
Üstəlik QHT-lərin
özlərinin arasında sırf merkantil maraqlar və fəaliyyət
dairəsi uğrunda mübahisələr, qarşıdurmalar
da bu sektorda yaşanan ziddiyyətli vəziyyəti daha da
ağırlaşdırırdı.
Bəhs olunan problemlərin
aradan qaldırılması istiqamətində ən ciddi
addım 2007-ci ilin iyulun 27-də ölkə prezidentinin sərəncamından
sonra qeyri-hökumət təşkilatlarının inkişaf
konsepsiyasının qəbul edilməsi və bu sənəddəki
müddəaların reallaşdırılmağa
başlanması oldu. Beləliklə, ölkə QHT-lərinin
Azərbaycan Respublikası yanında Qeyri-Hökumət Təşkilatlarına
Dövlət Dəstəyi Şurasından maliyyələşdirilməsi
və bunun sayəsində ölkədə yeni, milli
maraqları və dövlət mənafeyini üstün tutan
QHT obrazının formalaşdırılması prosesi
başlandı.
Əsas məqsəd isə
ölkədəki qeyri-hökumət təşkilatlarının
xarici donor qurumları və fondlarından tam
asılılığını aradan qaldırmaq, milli donorluq
institutunun yaradılması, ən başlıcası isə
qeyri-hökumət təşkilatlarının maliyyələşdirilməsində
mövcud beynəlxalq təcrübənin öyrənilərək
ən mütərəqqi və gərəkli ünsürlərin
yerli şəraitə uyğunlaşdırılaraq tətbiqi
oldu.
Təbii ki, əvvəlki
dönəmdən fərqli olaraq, maliyyələşdirilmək
üçün təqdim edilmiş layihələrin dəyərləndirilib
seçilməsi və qiymətləndirilməsində yeni
prinsiplər rəhbər tutulur, xarici donor təşkilatlarının
Azərbaycanla bağlı həyata keçirdikləri sistemdən
fərqli metodologiya tətbiq olunur. Həmin metodologiyanın
struktur və məzmunu isə çox sadədir: bütün
layihələr cəmiyyətdəki obyektiv ehtiyaclar,
çağırışlar və problemlərin nəzərə
alınması şərtilə dəyərləndirilir, bu
zaman Azərbaycanın maraqları yeganə tələb
sayılır. Şuranın bu istiqamətdəki fəaliyyəti
yetərincə şəffaf və aşkardır: hər bir qərar
kollegiallıq, azad seçim və obyektiv dəyərləndirmə
şərtlərinə riayət olunmaqla qəbul edilir.
Təbii ki, Şura tərəfindən
maliyyələşdirilən layihələrin sırasında
milli-mənəvi dəyərlər, Dağlıq Qarabağ
mövzusu, vətənpərvərliyin təbliği ilə
bağlı layihələr xüsusi yer tutur. Ancaq
bütün bunlar Şuranın sırf yerli şəraitə
uyğun fəaliyyət göstərəcəyinə dəlalət
etmir.
Qurum rəhbərliyinin
iddiasından açıqca görünür ki, Qeyri-Hökumət
Təşkilatlarına Dövlət Dəstəyi
Şurası fəaliyyətində beynəlxalq təcrübədən
yararlanmaq, bu sahədə ən qabaqcıl prinsipləri,
konstruktiv formaları Azərbaycanda tətbiq etmək niyyətindədir
və fəaliyyət də məhz bu istiqamətdədir.
Ölkənin ictimai
sektorunun başqa inkişaf yolu varmı?
525-ci qəzet.- 2009.- 17 iyun.- S.2.