"Atamın kitabı"
unudulmur...
İndi dəqiq
yadımda deyil, amma tələbəlikdə hansısa kitabda
oxuduğum bir filosofun fikirlərini xatırladım: "Əgər
sənə məktub yazmırlarsa, zənn etmə ki, sözləri
qurtarıb, hesab elə, mürəkkəb qabı
boşalıb".
İndi mürəkkəblə
yazmaq dəb olmasa da, bir-birinə mürəkkəb atmaq dəbdir.
İndi sözlər
də mürəkkəbləşib,
ovsanasından çıxıb.
Sözlərdə şirinlik,
duzluluq, məhəbbət,
məsumluq qalmayıb.
Amma yaxşı ki, cəmiyyətdə hələ
də söz deyən, qələm tutan, bildiklərini, oxuduqlarını, öyrəndiklərini
yazdıqları məqalələr
şəklində səxavətlə
cəmiyyətlə bölüşən,
ədəbiyyatımıza, nəsrimizə, publisitikamıza,
poeziyamıza özünəxas
üslub bəxş edən insanlar, ziyalılar var.
Azərbaycanımızın
son 10-15 ilində biz bir çox ziyalılarımızı,
ziyalı sözünə layiq olan işıqlı
yazıçı və şairlərimizi, ictimai fikir
bayraqdarlarını itirdik.
Yuxarıdakı fikrə
qayıdıb hesab edirəm ki, mürəkkəb qabı
boşala bilər. Amma aman o gündən ki, mənəviyyat
boşalmasın. Mənəviyyatımızı
boşalmağa qoymayan ədəbi-bədii söz nəhənglərinin
qarşısında baş əyir, həyatdan köçənlərin
ruhuna dualar oxuyuram.
Bəxtim elə gətirib
ki, gözümü açandan dar-dağarcıq bir otaqlı
evimizdə oyuncaqlar əvəzinə qalaq-qalaq kitablar
görmüşəm. Mənzil o qədər dar idi ki,
çarpayımın altı da dolu kitablar idi. Mən bu
kitabları cocuq vaxtlarımda oxuya bilməsəm də,
oxumuş kimi var idim. Bu kitablar arasında atam Mikayıl Mirzənin
vaxtaşırı ucadan oxuduğu, Məmməd Arazın
"Atamın kitabı" xüsusi yer tuturdu. Mənim
böyük şairimiz Məmməd Arazla ilk qiyabi
tanışlığım bu kitabdan başladı. Evimizdə
atamın bədii qiraətə hazırlaşması
üçün, qaldığımız otaqdan başqa otaq
olmadığı üçün, Mikayıl Mirzənin bir sənətkar
kimi sənət fəaliyyəti, qiraətə hazırlıq
prosesi, ümumilikdə tamaşadakı rollara
hazırlığı anamla mənim gözlərimiz
önündə keçirdi. Mikayıl Mirzə şeiri o qədər
canlı oxuyurdu ki, bir çox məqamları mənim də
yaddaşıma hopurdu. Deyərdim, təkcə yaddaşıma
deyil canıma, qanıma, ruhuma hopur, mən də
Mikayıllaşır, Araz kimi coşub-daşırdım. Bəs
görəsən, Məmməd Araz poeziyasını
Mikayıl Mirzə ruhuna yaxınlaşdıran nə idi?
Bunu çox sonralar Məmməd
Arazın Filarmoniyada keçirilmiş 50 illik yubileyi ilə
bağlı tədbirdə "Nağıl" adlı
şeirini deyərkən dərk etdim (O zaman 9 yaşım var
idi). Atam bu şeiri mənə elə bir mexanizmlə öyrətmişdi
ki, 26 ildən sonra hələ də yadımdan
çıxmayıb.
Deyirəm
Allahın altında əlim çata,
Bir kəməd
atam.
Kometdən,
şimşəkdən işıq yallı
Bir
köhlən oğurlayam.
Çapıb-çapıb
günəşi göydən oğurlayam.
Təşvişə
düşə neçə kənd, şəhər,
Neçə
ölkə oğruları,
Neçə
müstəmləkə oğruları.
Görələr
göz işığında, ürək
işığında,
Arzu,
ümid işığında yaşamaq necəliyini...
Əgər bu şeirin
məzmun qüdrəti Məmməd Arazın idisə, bu
şeiri mənim üçün seçən qüdrəti
Mikayıl Mirzənin idi. Hələ sovetlər və onun
senzurası dövründə dünyanın günəşinə
sahib çıxmaq istəyən, ölkələri müstəmləkə
altında saxlayanlara qarşı balaca bir cocuğun etirazı,
əlçatmaz arzusu, mesajı, dərs vermək istəyi Məmməd
Arazın inqilabi ruhunun, köləliyə, nahaqqa qarşı
barışmazlığının, Araz kimi
coşmasının şeir dilində ifadəsi idi. Şeirin
sonluğu isə heç kəsin görə bilmədiyi, gələcəyə
ümidlə baxan, yeni cəmiyyətlərin
qurulacağına, köhnənin dağılacağına
inanan, nağılın gerçəyə çevriləcəyinə
əmin olan Məmməd Araz uzaqgörənliyinin xəbərdarlıq
formasında ifadəsidir.
Ulduzların
iştirakıynan belə bir qol kağızı alam.
Verilir ki,
bir də yer üzündə işıqsız
Qoymaycaq
adamı adam.
Bəli.
Bundan sonra dustaq günəşi fəzaya ötürəm.
Sevin zənci
qardaş, dikəl, ütülən.
Demə bu bir nağıldır.
Bir gərnəş, bir isin.
Vallah tapıla bilər Mətin tək birisi.
Məmməd Araz poeziyasını Mikayıl Mirzə ruhuna dost edən cəhətlərdən biri də böyük ustadın torpağı, zəhməti tərənnüm etməsi, torpağa biganələrə şeir dilində öyüd verməsi, təbiətin insanla birbaşa əlaqəsi, təbiətlə dialoq qurması, insanlarda etinasızlığı görüb dərdini təbiətə açması idi.
Çoxdur indi savadlılar. Lap çox, maşallah.
Qəzet-kitab
oxumaqla dağ aşırlar.
İldə
bir yol ot biçməyə gəlin, oğul.
İldə
bir yol küləş yığın,
Canınıza
hava yığın günəş yığın.
Uşaqları gəlir kəndə on ildə bir.
İtdən qurdu seçə bilmir,
Arx hoppanıb keçə bilmir.
Boz qoduğa ceyran desən, inanarlar.
Çamurluğa bulaq söylə,
yuyunarlar.
Gənc nəslin kənd
mühitindən qaçmasını, məişətindən
uzaq düşməsini, onun vərdişlərindən
uzaqlaşmasını, insanla torpaq arasındakı
soyuqluğu şair əbəs yerə gileyi şəklində
vermir. Məmməd Arazın əsas göynərtisi odur ki,
torpağına sahib çıxmasan, başqası sahib
çıxa bilər. Bu gün kəndə, onun vərdişlərinə
biganəlik sabah vətənə biganələrin artmasına
və vətənin taleyinin biganələr əlində
olmasına, onun dərdlərinə biganə münasibətlərin
göstərilməsinə gətirib çıxara bilər. Və
yaxud şairin professor Gülə yazdığı şeiri
xatırlayıram.
Xəzər
bir xəzinədar, Xəzər bir xəzinədir.
Qoynu-qoltuğu
dolu bir nənədir.
Adamlar var
ki Xəzər-
Səhər
də, axşam da süfrəsini bəzər.
Beləsindən
soruşsan: Hardadır Xəzər?
Xəritədə
gəzər Afrika qitəsini...
Ümumiyyətlə dəyişən
zamanın, cəmiyyətin bu gün üzləşdiyi
problemləri hələ çox-çox vaxtından əvvəl
cəmiyyətə nigaranlıq tonunda şeir və bədii ədəbiyyat
dilində xəbər verən ədiblərimiz necə də
uzağı görmüşlər. Bu gün dünya
qarşısında duran problemlərdən biri də məhz,
iqlim dəyişkənliyi, ətraf mühitin qorunması məsələsidir.
Görün şair neçə-neçə illər bundan
öncə torpağın vərdişlərini yaddan
çıxarmamağı, Xəzərin ekologiyasının
qorunmasını yana-yana deyibmiş.
Nədənsə Azərbaycanda
Məmməd Araz deyəndə əksəriyyət
"Ayağa dur Azərbaycan" şeirini və bu şeirin
təkrarolunmaz ifaçısı Mikayıl Mirzəni
anır. Bu şeir Məmməd Arazın illər boyu
damla-damla bu xalqa demək istədiklərinin Araz nəhrində
coşqusu idi. Bu coşqu Mikayıl Mirzənin dili ilə Azərbaycan
tamaşaçısına və dinləyicisinə Məmməd
Arazın aşıb-daşan səbrinin harayı kimi
çatdırılırdı.
Oyat bizi ey yaradan səninləyəm!
Ya bilmərrə yatırt bizi,
Ya bilmərrə oyat bizi.
Ya yenidən yarat bizi!
Ey yaradan, səninləyəm!
Səninləyəm yatmış vulkan.
Səninləyəm!
Ayağa dur, Azərbaycan,
Səninləyəm!
İndi "Atamın
kitabı" mənim masamın üzərindədir. Hər
dəfə bu kitabı varaqlayarkən o illərə
qayıdır, ağzına qədər dolan salonlardakı
poeziya gecələrini xatırlayır, birotaqlı evimizdə
ziyalıların, şairlərin, yazıçıların
mükalimələrini, mənəviyyat dolu şirin
anları, ötən və bir də heç zaman geri
qayıtmayacaq günləri qərib ölkədə yada
salıram və o günlər, o insanlar üçün qəribsəyirəm.
Artıq bir neçə
ildir, həm o kitabın müəllifi, həm də o
kitabdakı şeirlərin misilsiz ifaçısı
aramızda yoxdur. Onlardan bizə qalan lent yazıları,
unudulmaz xatirələr, sönməyən mənəviyyat
işığı və bir də hər zaman oxunacaq
"Atamın kitabı"dır.
Mətin MİRZƏ,
Azərbaycanın
İndoneziyadakı müvəqqəti işlər vəkili,
Məmməd Araz mükafatçısı
525-ci qəzet.- 2009.- 24 iyun.- S.7.