Təzə səslər, nəfəslər

 

V yazı

 

1896-cı il noyabrın 3-də fransız yazarı Jül Renar gündəliyində yazmışdı: "Yenə şeir, hey şeir. Bir misra da poeziya olaydı!.."

 

Eynilə bizim poeziyada olduğu kimi fransız poeziyasında da istedadlı şairlərlə yanaşı, konyukturaçılar da yetişib. Ancaq mən inanmıram ki, Fransada da Azərbaycandakı kimi az qala hər on evdən bir "şair" çıxmış olsun.

"Yenə şeir, hey şeir. Bir misra da poeziya olaydı" - bu gün bizim poeziyanın qrafomaniyaya təslim olacağını düşünmürəm, düzü-dünyanı bürüyən bu mənasız bəsit şeir yığınının fövqündə hər halda, yenə hansısa jurnal, qəzet səhifələrində, ya da şeir kitablarında əsl poeziya nümunəsi ilə üzləşirəm. Kənan Hacının şeirləri məndə belə bir təəssürat oyatdı ki, bu şeirlər poeziyaya hazırlıqlı gələn, heç bir mövzu qıtlığı hiss etməyən bir gəncin yazılarıdır. O yazılar ki, onun müəllifi ustadlardan öyrənə-öyrənə poeziya təlimi keçib, Azərbaycan sözlərinin hələ gizli qalan qatlarını qaldırmaq istəyilə yaşayır. İsrar eləmirəm ki, o, bu vaxtacan yazdığı şeirlərində buna tam nail olub. Yox, məncə, Kənan "doymuş" şair deyil ki, bir neçə şeirinin uğurundan ya bir-iki tənqidçinin onun şeirləri barədə yazılarından sonra qələmi yerə qoya o təriflərdən sonra başlaya öz-özünü təkrar etməyə, elə hey bir qapalı orbitdə vurnuxa ordan çıxa bilməyə. Ya da "dahilik" mərəzinə düçar ola..

Kənanın şeirlərində insan-təbiət-cəmiyyət üçlüyü harmoniya təşkil edir. Gizlətmək lazım deyil ki, poeziyamızda son illər təbiətdən bir uzaqlıq duyulur, elə bil, qələmin gücü çatmır təbiətin gözəlliklərini və ona məxsus olan rəngləri poeziyada əbədiləşdirə. Kənanın bir çox şeirləri mənə o mənada xoş gəlir ki, bu şeirlərdə təbiəti duymaq və bu duyğuları poetikləşdirmək bacarığı hiss olunur.

 

   yarasalar gecəni

   vətən seçdi özünə.

 

"Yarasalar... Quşlar... İnsanlar..." şeiri bu misralarla başlayır və elə bu iki misradan hiss olunur ki, bu cavan şair istifadə etdiyi sözləri poeziya biçimində təqdim etməyi bacarır. Daha sonra:

 

   sancdı bayrağını

   sükutun zirvəsinə

   günəş dəryaz kimi

   biçəndə qaranlığı

   yarasalar qaçıb doluşdu

   insanların içindəki qaranlığa.

 

Deyəcəksiniz, adi təəssüratdır. Yəni yarasalar işıqdan qorxurlar və Günəş çıxan kimi onlar da qaçıb gizlənməlidirlər. Amma bu adi təəssürat poetik təəssürata çevrilmişdir. Günəşin qaranlığı dəryaz kimi biçməsi və yarasaların vahimə içində insanların içindəki qaranlığa doluşmaları ancaq şair təxəyyülündən doğa bilər. Sonrakı misralarda da poetik cizgilərin sayı artır, bu cizgilər işıq-qaranlıq simvolikasını gücləndirir. Yarasalardan sonra şeirdə quşlar görünür, gecə yarasaların, səhər isə quşların vətəninə çevrilir. "Quşlar səhəri Vətən seçdi özünə". Onların nəğmələri yer üzünə dən kimi səpilir. İnsanlar isə vətəndə yaşamağa məhkum olunmuşlardı... Şeir bitir, amma "ağ yuxuların qoynuna uçan quşların" səsi səni tərk etmir. Elə poeziya da budur. Sözlər, misralar unudula bilər, yadda nə qalırsa o şeirdən, bax, o, poeziyadır.

Tənqidçi həmkarım Əsəd Cahangir yazır: "Kənan şeir də yazır, ədəbi-publisistik məqalə də, hekayə də... Bu nədir? Universal istedadın təzahürü, yoxsa hələ külçə halından çıxıb emal olunmamış istedad? Yəqin ki, ikincisi. Amma əsas janr dağınıqlığı yox, özünüaxtarışlardır, bəzən uğur, bəzən uğursuzluqla nəticələnən axtarışlar. Gənc yazarın külçə istedadının esse, məqalə, hekayə kimi məhsullarında da hələ ki, onun şairliyi aparıcıdır". Bu fikirlə mən də razılaşıram və istərdim ki, o, bəzi cavan yaşıdları kimi heç bir lüzum olmadan hekayə ya pyes yazmaq xəstəliyinə tutulmasın. Çünki şeirlərində o, istedadlıdır, hekayə və pyeslərində isə istedadlı görünməyə can atır. Bu, mənim şəxsi fikrimdir.

 

   Uşaqlığımı

   köhnə evimizin eyvanına əyilən

   ərik ağacının kölgəsində

   dəfn etdim

   indi o yerdə

   bir kötük qaralır

   başdaşı əvəzi..

 

Bu misralarda hüzn və nostalji duyulsa da, biz hisslərin və duyğuların maksimum poetikləşdirildiyinin şahidi oluruq. Nədənsə, Kənan Hacının bir çox şeirlərində altmışıncı illərin novator axtarışlarının izini görürəm. Elə bil, o, İ.İsmayılzadənin, Ə.Salahzadənin, V.Səmədoğlunun yazmadığı, qələmə almadığı şeirləri indi yazır. Əlbəttə, bu, mənim subyektiv fikrimdir.

Kənanı öz yaşıdları olan cavan şairlərdən fərqləndirən nədir? Yəni, onun bir şair kimi özünəməxsusluğu duyulurmu? Deyə bilərəm ki, bəli, elə birinci kitabında Kənan Hacının bir şair kimi kimsəyə bənzəmədiyinin şahidi olursan. Kənan əşyalara, səslərə və rənglərə poetik məna verməyi çox sevir. Bu üsul bizə tanışdır, amma dünyada maddi və mücərrəd anlayışlar, gözlə görünən və görünməyən nəsnələr bitib-tükənmir, hər şair qələmində bu anlayışlar yenidən poetik məna kəsb edir. Məsələn, "Azan səsi bayraq təki dalğalanır məscidin minarəsində" - bu bənzətmə sırf assosiativ təfəkkürdən doğur. Onun şeirlərində təbiətə məxsus bütün atributlar insana aid xüsusiyyətlərlə qaynayıb-qovuşur. Sən inanırsan ki, "dağların ətəyiylə soyuq sürünür", bir az yuxarı qalxırsan və" heysiz təpənin döşündə bir yetim çiçək görünür". Və inanmaq istəyirsən ki, "sükutun üzündə mığmığanın cırmaq izləri" qala bilər. Sən inanırsan ki, "kəpənəklər çiçəklərin yuxusunu dağıdır, sevib atılmış bir qız bu dağılmış yuxunu yığır öz gözlərinə". Ümumiyyətlə, yalqız-yetim çiçək, sübh, gecə, göz yaşı, sükut - bu obrazlar Kənanın şeirlərinə duyğuların poetik ifadəsi üçün ən münasib obrazlar kimi diqqəti cəlb edir. Kənanın bu qəbildən bir çox belə şeirləri var ki, onlar poetik təxəyyülün axtarışa meylindən, təzə söz demək ehtirasından doğur. Çox kiçik poema olan "Vətəni köndələn əsgər", zənnimcə, bu axtarışın uğurlu bəhrəsidir. Ənənəvi "Vətəni qoru" çağırışının burada - bir əsgər qəlbində necə deformasiyaya uğradığını misra-misra izləyirik.

Kənan "Özündən qaçmaq olmur" kitabına "köhnə" şeirlərini də qatıb. Amma bu "köhnələr"dən köhnəlik qoxusu gəlmir. Məsələn, bu balaca şeirə necə "köhnə" deyəsən?

 

   Mən Adəm ömrünü axı neynirdim,

  Ölüm də uzanar bir ömür qədər.

   Bir əsim meh ömrü mənə bəs idi,

   Bir qız saçlarının sığalı qədər.

 

Əlbəttə, Kənanın şeirləri içərisində "doğmalara" isnişməyən "yadlar" da gözə dəyir. Məsələn, mənim fikrimcə: "Bu gün cümə axşamıdı Qəbrimə baş çəkəndən sonra Gəl dediyim ünvana Səni evdə gözləyəcəm" - bapbalaca şeirdir, nəsə bir fikir demək iddiası duyulur, amma heç nə alınmır. Yaxud: "Kafelər balaca dünyalardı" misrası ilə başlanan şeirdə oxucuya sadəcə olaraq mənfur kafe obrazı təqdim edilir. Və məncə, Kənan "Şair" şeirini öz kitabına daxil eləməyə də bilərdi. "Eybəcərliyə ikrah" hissi şeirin özünü eybəcərləşdirib.

Kənanın bu şeirlər kitabını oxuyub başa çatdırandan sonra bir müddət heç bir cavan şairin şeirləri ilə maraqlanmadım. Amma günlərin birində Şahinə Könül adlı cavan bir şairənin şeirlərini oxudum və inandım ki, doğrudan da çiçəklər müxtəlif rəngdə və rayihədə olduğu kimi, hər bir istedadlı şairin şeirləri də digərindən seçilir və seçilməlidir. İstedadın ən mühüm göstəricisi də elə budur!

İndi XXI əsrdir. Və təbii ki, bizim şeirimiz öz müasir səviyyəsi ilə seçilməlidir. Kənanın şeirlərinə də mən müasirlik anlamından yanaşdım, amma elə düşünülməsin ki, müasir şeir deyiləndə yalnız Kənan tipində şairlərin şeirləri nəzərdə tutulur. Müasir şeir anlayışını nə müəyyən məzmunla, nə də müəyyən forma və ifadə üsulları ilə məhdudlaşdırmaq olmaz. Bu yaxınlarda Qazaxda yaşayan, qaynar ədəbi mühitdən tamamilə uzaq düşən 24 yaşlı bir qızın - Şahinə Könülün ilk şeir kitabını mənə verdilər. Bu kitaba tanınmış şair Barat Vüsal ön söz, Rəfail İncəyurd, Məmməd Dəmirçioğlu, Məmməd İlqar və tənqidçi Rüstəm Kamal son söz yazıblar. Özü də necə ürəklə, səmimiyyətlə. Yox, bu xeyir-dualarda "qazaxçılıq" hiss eləmədim, istənilən bir söz adamı məhz belə yazardı.

Müasir poeziyamızda minlərlə qoşma, gəraylı, heca şeirlərinin sanki bir konveyerdən kitablara köçdüyü indiki çağda qoşmanın, gəraylının, heca şeirinin yaxşı nümunələrini yaratmaq, doğrudan, 24 yaşlı bir qız üçün hünər sayılmalıdır. Nəsiminin bu misrası yada düşür: "SINDIR QƏFƏSİ, TAZƏ GÜLÜSTAN TƏLƏB EYLƏ".

 

   Şair olduğumu mən hardan bilim?

   Şair olduğumu demir Tanrı da.

   Min il əvvəldəyəm, yazıram hələ,

   Şair olasıyam min il sonra da.

   Füzuli babamdan qalan qələmi,

   Arayıb-axtarıb tapıb gəlmişəm.

   Xətai döyüşə qələmlə getdi,

   Sözün sapandından qopub gəlmişəm.

 

"Sözün sapandından qopub gələn" Şahinə Könül suficəsinə düşünür, həqiqətə qovuşmağa can atır. Onun şeirlərində bir az Rumidən, bir az da Nəsimidən gələn notlar da var, hətta mərhum şairimiz, Azərbaycanın sonuncu ozanı Akif Səmədin yaxşı mənada təsiri var, amma bu təsirlər onun şeirlərinin təravətini azaltmır. O bu təsirləri təqlid kimi yox, poetik məktəb kimi intixab edir.

 

   Dağlara söz verdim, gedə bilmədim,

   Hicranın səbəbi nədə, bilmədim.

   Bağışla, Ələsgər dədə, bilmədim,

   Göyçədə dan üzü sökülə bilmir.

   Zirvəyə can atır döyünən könlüm,

   Dərdin ələyindən üyünən könlüm,

   Payız küləyindən üşüyən könlüm,

   Çinar yarpağına bükülə bilmir.

   Qazaxda açılıb İncədə bitsəm,

  Şəkidə, Şirvanda, Gəncədə bitsəm,

   Loğmanı axtarıb, təbibə getsəm,

   Yenə yurd yaram tikilə bilmir.

 

Şahinənin ilk kitabındakı ("Çağırsam, kim, görən, eşidər məni..") bütün şeirlər beləcə ruhu tərpədir, səndə xoş bir poetik ovqat yaradır. Bu, ənənəvi şeirdir, amma ənənəyə təzə, kiçicik bir cizgi artırmırmı? Yaşı qırxı, əllini, altmışı keçib, hələ bircə qoşmasıyla, ənənəvi formada bircə şeiriylə seçilməyən, fərqlənməyən, SƏSİ OLMAYAN yüzlərlə şairə bu 24 yaşlı qızın şeirlərini oxumağı məsləhət görürəm. Rüstəm Kamal yazır: "Şahinə o sözün yiyəsidir ki, daha ağı qaradan, yaxşını pisdən ayırmağı, hər şeyi öz adı ilə çağırmağı bilir. Şairlik elə budur!"

 

  Haqqa düz yol hardan olur?

   Axtar, gəz, yol hardan olur.

   Gündə yüz yol vardan olur,

   Bu yoxluqdan var olanlar.

   Döyüşdü - öz qəlbi boyda,

   Döyüşməyir sel bu boyda.

   Genişdi öz qəlbi boyda,

   Öz əyninə dar olanlar.

   Könül dindi, könül dedi,

   Bütün yollar könüldədi,

   Məcnunla bir könüldədi

   Yaradanla var olanlar.

 

Bu şeiri oxuyursan sanki Yunis İmrə, Qaracaoğlan, Xəstə Qasım, Dadaloğlu dünyasına qovuşursan. O böyük, ulu söz ustadlarının poetik geni Şahinə Könülün şeirlərində yaşayır. Amma Şahinə - bu 24 yaşlı qız həm bugünün şairidir. O, gözəl qoşmalarıyla, gəraylılarıyla sübut eləmək istəyir ki, dünyamızın bu qloballaşma havasında, elmi-texniki tərəqqinin onun az qala hər gün yaratdığı möcüzələr içərisində "köhnələr" heç köhnəlmir. Necə deyərlər, sazımızı, qoşmamızı, təcnisimizi qoruya bilirik, nəinki qoruyuruq, onun bünövrəsini laxlatmadan, binasından bir kərpic belə qoparmadan gələcəyə apara bilirik.

Amma Şahinəyə məsləhətim budur ki, beş qazaxlı-həmyerlisinin, bu sətirlərin müəllifinin xoş sözləri onu çaşdırmasın, içində "dahilik" iddiası yaratmasın, şeirlərinin rəng, səs çalarlarını artırsın, təkcə bir poetik əraziyə sığınıb qalmasın. Onda iti təb rəvan, səlis, havası saz dünyasından yoğrulan şeir dili var. Düzdür, bəzi şeirləri bir-birinin təkrarıdır, daha doğrusu, bir fikir digər şeirlərdə gözə dəyir, yaxud o gözəl qoşmaların, heca şeirlərinin içində ara-sıra közərən, amma oda çevrilməyən misralar da gözdən qaçmır. Bir az sərt desəm, tək-tək olsa, bəzi misralarının soyuqluğu adamı üşüdür. Bunların olmağı da təbiidir. Cavandır, ona görə. Amma deyim ki, bu səviyyənin özü o qızın yaşına görə düz mütənasibdir, gərək qorusun o səviyyəni. Barat Vüsal yazır ki, bu qız ata-anasını vaxtsız itirib, yurd yerində kişi qızı kimi ömür sürür, həqiqi mənada qoymur ata ocağını qəribsəməyə. Qoy elə Şahinə ata ocağını qızdırsın, şəhərlərin bu qaynaşan, istiləşən havasına gəlib çıxmasın, təbiətdə təbiəti şeirə gətirsin...

...Bu yazıda fərdi üslub tərziylə seçilən iki cavan şairdən söz açdım. "İkiminincilərin"" şeirə dil", "dilə şeir" kimi yanaşdığını nəzərinizə çatdırdım. yazını 24 yaşlı Şahinə Könülün bu misralarıyla bitirirəm:

Bircə yol var - önüm şeir,

Qoyma məni ölüm, şeir!

 

   

Vaqif YUSİFLİ

 

525-ci qəzet.- 2009.- 26 iyun.- S.25.