Bizdən qabaqda
yol gedən Adam
İnsan bu dünyaya
hardansa əlçatmaz, ünyetməz, sirribilinməz bir yerdən
gəlir. Nə doğulacağı məkanı,
yaşayacağı zamanı, nə ata-anasını
seçmək imkanı var. Xoşbəxt o insandır ki,
Allahdan qismətinə ömrün keşməkeşli,
tufanlı dalğalarında ona əbədi mayak olacaq valideynlər
düşür. Həmin xoşbəxt insanlardan aid olduğum
üçün Allahıma minnətdaram.
Atam - Azərbaycanın
görkəmli şairi, ancaq zəmanəsinin hələlik
görməzdən gəldiyi Söz Ustadı Məmməd
İsmayıl, İkinci Dünya müharibəsi onu yetim
qoyduqdan sonra, tək-tənha, kimsənin yardımı olmadan,
göydə Allaha, yerdə Allahın lütf etdiyi ilhamına
sığınaraq, 70 ildir, bu dünyada yol gedir. Ona baxanda ata
yurdum Əsrikdə Kəmər qayasının
başındakı kökləri qayadan güc alan,
şığıyan ildırımlara, çaxan şimşəklərə
tək başına sinə gərən dağdağan
ağacı yadıma düşür, ətrafında
özündən başqa kömək uması, baxıb təsəlli
tapası bircə ağac, kol belə olmayan tənha
dağdağan. O dağdağan kimi atam da kimsəsiz -
atasız, anasız, qardaşsız, əmisiz, dayısız
bu dünya ilə, tale ilə, gərdişlə
vuruşa-vuruşa, çarpışa-çarpışa
ömür yolunu təkbaşına irəliləyir. İntəhası,
özünün dediyi kimi, dağdağan ağacına baxanda
o daha şanslıdır, bir yerdə bitmək məcburiyyətində
qalmayıb. Atam o məğrur dağdağanla özü
arasında apardığı paraleli misralara belə
çevirmişdi: "Ayağı daşdadır,
başı savaşda, Mənim güvəndiyim tək
dağdağanım".
Məşhur
insanların övladı olmaq qibtəediləcək bir hal
olsa da, daha çox ölçülüb-biçilmiş,
proqramlaşdırılmış bir həyat yaşamaq deməkdir
hardasa. Üstəlik, belə övladlar həyatları boyu
tanınmış valideyninin övladı olmaq məsuliyyətinin
yükünü çəkməli və onun kölgəsi
altında yaşamalı olur və valideynlərinin kölgəsi
altında yaşamadıqlarını ilk öncə özlərinə,
sonra da çevrədəkilərə inandırmaq
üçün ömrü boyu mübarizə aparırlar. Bunu
öz üzərimdə çox sınamışam.
İnsan olaraq bu
dünyadakı ilk xatirəm atamla bağlıdır. 1974-cü
ildə o, Moskvada Ali Ədəbiyyat kurslarında təhsil
alarkən anam və kiçik bacım İntizarla onu görməyə
getmişdik. Yaşadığı tələbə
yataqxanasındakı otağı, yataqxananın dəmir qəfəsli
lifti, Moskvada mənə aldığı parıltılı
kağızlara bükülmüş dəmir xırda pul
formasında olan şokolad konfetlər yaddaşıma
çökmüş ilk şirin və unudulmaz xatirələrimdir.
Hələ indi də həmin konfetləri dükanlarda görəndə
o uzaq uşaqlıq xatirəsi içimdə yatmaqda olan
körpəni oyadır və qeyri-iradi, o uzaq xatirələri
yenidən canlandırır...
Bir az böyüdükdən
sonra atam nədənsə həmişə yeni şeirlərini
mənə oxuyardı. İndi təəssüf ki, bu hər
zaman mümkün olmur.
...Yaxşı
yadımdadır, orta məktəbə getmək yaşım
çatmışdı və atamla anam arasında məhz
hansı məktəbə - Azərbaycan, yoxsa rusdilli məktəbə
gedəcəyim barədə ciddi bir fikir
ayrılığı mövcud idi. Anam Bakıda
doğulub-böyüdüyü və qohum-əqrəbasının
çoxu rusdilli təhsilə malik olduqları üçün
mənim yalnız rusdilli məktəbdə təhsil
almağımı istəyirdi. Amma atam mənim öz doğma
dilini, ölkəsinin tarixini, ədəbiyyatını dərindən
bilən milliyyətçi və türkçü biri kimi
böyüməyimi arzuladığından anadilli məktəbdə
təhsil almağımda israr etdi. Lakin anama onu da vəd etdi
ki, anadilli məktəbdə təhsil alsam da, rus dilini mükəmməl
bir şəkildə öyrənməyim üçün əlindən
gələni edəcək. O öz sözünün
üstündə durdu. Evimizdə çox zəngin kitabxana
vardı və atam oraya klassik və müasir Azərbaycan, rus,
türk şair və yazıçılarının, o
cümlədən dünya ədəbiyyatı klassiklərinin
seçilmiş əsərlərini, müxtəlif
ensiklopediyaları, məşhur filosofların əsərlərini
toplamış, bir sözlə, əsl mütaliə cənnəti
yaratmışdı. Lap kiçik yaşlarımdan
başlayaraq, mənə müntəzəm şəkildə
mütaliə etməyi, mümkün olduğu qədər
çox oxumağı aşılayardı. O, məni məharətlə
mütaliəyə həvəsləndirərdi.
"Qızım, - deyərdi, bacardıqca çox mütaliə
elə, sənə elə gələcək ki, oxuduqların dərhal
unudulur və heç nə xatırlamırsan artıq, amma sən
özün də hiss etmədən bütün oxuduğun
fikirlər beyninin bir guşəsinə yavaş-yavaş
toplanacaq və gün gələcək, o misilsiz söz
ehtiyatı sənə mahir bir şəkildə söylənilmiş
nitq, yaxud da savadlı və gözəl üslubda
yazılmış yazı şəklində geri dönəcək".
Onun bu sözlərinin tam bir həqiqət olduğuna vəkil
kimi etdiyim çıxışlar və müəllim kimi
söylədiyim konspektsiz mühazirələr zamanı qəti
şəkildə əmin oldum...
Orta məktəbdə təhsil
aldığım illər Azərbaycanın SSRİ-nin tərkibində
olduğu illərə təsadüf edib. O zaman ədəbiyyat
dərslikləri başdan-başa sosialist rejiminə, Kommunist
partiyasına, sovet hakimiyyətinə, komsomola həsr
olunmuş ideoloji mədhiyyə nümunələri ilə
dolu idi. Atamdan yaşlı və onunla yaşıd olan
şairlər də bu mövzuda çox yazırdılar. Məni
həmişə təəccübləndirərdi ki, niyə
mənim atamın bu mövzularda yazılmış, poema demirəm,
heç bir sətir şeiri də yoxdur. Bu barədə bir dəfə
ondan soruşanda dedi: "Mən yalnız ilhamın diqtə
etdiklərini yazıram, heç vaxt sifarişlə şeir
yazmamışam, yaza da bilmərəm".
Atam Tovuz rayonunun Əsrik
Cırdaxan kəndində
doğulub-böyümüşdü. Amma biz - onun
övladları Bakıda doğulub, şəhər
ab-havası ilə böyüyürdük. Atam bizi körpəlikdən
başlayaraq hər il yay aylarında Əsrikə aparardı. Atam
Bakıdan Tovuza uzanan yollar boyu bizə şeirlər oxuyar,
mahnılar zümzümə edər və bizi
betonlu-asfaltlı Bakının neft qoxulu ab-havasından
sıyırıb, bənövşəli, laləli,
yovşanlı, hər daşı, torpağı təmizlik, təravət
qoxuyan təbiətin qoynuna uçurardı. Yollarda tez-tez
maşını saxlayar, bizim diqqətimizi təbiətin
füsunkar gözəlliyinə cəlb etməyə
çalışardı. Bizə günəşin şəfəqləri
altında nazlana-nazlana axan gur çayları, dağların
döşündəki sıx meşələri,
sıldırım qayaları, torpağın
bağrını yarıb gün işığına can
atan, can dərmanı, halal, təmiz varını, dişlərimizi
göynədən suyunu bizlərə səxavətlə verən
bulaqları, yenicə yağan yaz yağışından sonra
günəşin işığında yeddi rəngə
çalan göy qurşağını, daha nələri, nələri
göstərib sevdirməzdi... İllər boyu heç dəyişməyən
ənənəmiz vardı. Həmişə kəndə gedəndə
atam Şamaxıya çatmamış sağda yol kənarında
bir məzarın yanından keçəndə
"Balalarım, bizə olan sevgiləri ilə Türkiyədən
bura gəlib erməni daşnakları ilə bizə görə
ölüm-dirim savaşına girib yolumuzda canından
keçən türk əsgərlərinin məzarının
yanından keçirik, onlara dualar oxuyun, "Yeriniz cənnət
olsun, sizlərə minnətdarıq" söyləyin",
- deyərdi. Sovet hakimiyyəti zamanında o məzarları səliqə-sahmana
salmağa izn verilmirdi, amma bir xeyirxah insan gizlicə məzarların
üstünə qəbir daşı qoydurtmuşdu. Bu o zaman
idi ki, türk kəlməsinin özü belə yasaq idi, hətta
çoxları türklərin kim olduğunu bilmirdi. Amma atam hər
zaman bizə türk kimliyimizdən bəhs edər, soyumuzun
Avropadan Sibir çöllərinə qədərki
ucsuz-bucaqsız torpaqlara əsrlərlə hakim olan türklərin
böyük və mübarək soyundan gəldiyini deyər və
bununla həyatımız boyunca fəxr etməmiz gərəkdiyini
bizə təlqin edərdi. O məzarlarla bağlı Əhməd
Cavadın sovet dövründə yasaq edilmiş bir şeirindən
misraları da bizə pıçıldayardı:
Qalx, qalx,
sarmaşıqlı məzar altından,
Gəlmiş
ziyarətə qızlar, gəlinlər.
Ey karvan
keçidi yollar üstündə
Hər gələn
yolçuya yol soran əsgər.
...Kəndimiz Əsrikə
gündüz vaxtı çatsaq, Əsrikə bitişik olan Dəlləkli
kəndindəki qəbiristanlıqda əbədi uyuyan,
adını daşıdığım mərhum Gülzar nənəmin
məzarını ziyarət edərdik.
Bir neçə gündən
sonra şəhərdən gələnlərdən şəhəri
xatırladacaq heç nə qalmazdı. Hər gün bulaq
başına su gətirməyə gedər, kənddəki
yaşıdlarımızla oyunlara başımız
qarışar, üst-başımız anamın
qaladığı ocağın his qoxusuna bürünərdi.
O zamanlar kəndimizə təbii qaz hələ çəkilməmişdi.
Biz şəhərin normal şəraitindən birdən-birə
atamın ata yurdunda olan kiçik, torpaq döşəməli
evindəki şəraitsizliyə düşər, amma
alışmağımız çox çəkməzdi. Zamanla
atam o kiçik, torpaq döşəməli evin yerində ikimərtəbəli,
böyük bir ev tikdirdi və o evin eyvanından nənəmin
uyuduğu məzarlıq görünür: "Evinin
yanında ev tikdim, ana, Qəbrinin yanında qəbrim
olaydı..." Bu da belə bir arzusu idi atamın...
Atam ruhumuzu, qəlbimizi
ana təbiətə, kəndimizə sonsuz sevgi ilə elə
doldurardı ki, kənddə keçirdiyimiz yay
aylarındakı təəssüratların gücü, cazibəsi
bizə bütöv bir il üçün bəs edərdi. Yayın
sonunda artıq könülsüz dönərdik Bakıya. Amma
yanaqlarımız qızarmış, canımıza təmiz kənd
havası hopmuş bir şəkildə dönərdik. Bu yerdə
atamın bizə həsr etdiyi bir şeirdən misralar
yadıma düşür...
Orda - kəndimizin çathaçatında
Yollara boylanar bir ümid yeri.
Bir nənə nəfəsi çatışmaz orda,
Bir baba sorağı qayıtmaz geri...
...Beş-on günlüyünə, bir aylığına
Şəhərli qızlarım kəndli olarlar,
Ağac əmilərin əhatəsində,
Ağac bibilərin əhatəsində
Fikirli olarlar, dərdli olarlar,
Sevinclə qolboyun, qəmlə qolboyun
Qalarlar söyləşə-söyləşə orda...
Qalarlar öyrəşə-öyrəşə
orda...
Atamın mənə
aşıladığı, kəndimizə olan sevgi o qədər
böyükdür ki, hansı ölkəyə getsəm, nədənsə
oranın landşaftını heç yerlə yox, ancaq Əsriklə
müqayisə edirəm. Amma bu günə qədər onun
gözəlliyinə bərabər gözəllikdə yer
görməmişəm. Deyirlər ki, dünyada ən
güclü yaddaş qoxu yaddaşıdır. Yəni insan nə
zamansa, hətta çox uzun illər öncə
qoxladığı bir ətri illərdən sonra yenidən
duysa, həmin qoxu ilə bağlı xatirələri ani olaraq
onun yaddaşında canlanır. Bu, doğrudan da belədir. Bir
də insan uşaqlığında aldığı
tanış, doğma qoxuları ömrü boyu axtarır. Bax,
mən anamın dünyada heç bir ətirlə müqayisə
edilməyən qoxusunu, Əsrikdə sacda yenicə
bişmiş isti yuxanın, rəhmətlik Gülyaz bibimin
gözlərimin önündə yenicə nəhrədə
çalxaladığı təzə-tər kərə
yağının, əllərimlə Əsrik
dağlarının döşlərindən
topladığım dağ çiyələyinin ətrini
unuda bilmirəm. Çünki ruhuma əbədi hopmuş
qoxulardır onlar. Bəlkə də mənim Əsrikə olan
vurğunluğum subyektivdir. Ola bilər. Amma həqiqətən
də Əsrik dağların qoynunda yatan bir təbiət
möcüzəsidir. Dərələrdən
hayqıra-hayqıra axan, selləri ilə hər kəsi
qorxuya salan dəli Əsrik çayı, füsunkar Maral
bulağı, sıldırım qayaya kökləri ilə
sarılıb zamana meydan oxuyan tənha dağdağan
ağacı, bir tərəfdə əzəmətli Kəmər
qayası, digər tərəfdə sıldırım
Qızıl qaya, dağların yamaclarını xalı kimi bəzəyən
ceyranlı-cüyürlü qədim meşələr, kəklikotu,
sarıçiçək, quzuqulağı, yovşan və
min dərdə dərman olan saysız-hesabsız
çiçək, bitki qoxuyan yamaclar... Saymaqla bitməz Əsrikin
göz oxşayan gözəlliyi. Ana vətənin təbiətini,
onun gözəlliklərini duyub sevməyi öyrədib atam öz
övladlarına. Düşünürəm ki, elə bənzərsiz
təbiət, əzəl-axır, atam kimi bənzərsiz bir
şair və şəxsiyyət yetirməli idi, yetirdi də....
Bilənlər bilir ki,
atam harada çalışıbsa, orada kimsənin buraxa bilmədiyi
bir hallalıq və yenilik izləri buraxıb gedib. Bunu indi bəzi
səbəblərə görə etiraf edənlər az olsa
da, bu, belədir və hər zaman da belə olduğu bilinəcək.
Yetim atam əliyalın gəldiyi Bakıda istər sənət,
istər iş yarışında bir çox atalı,
arxalı, dayılı yaşıdları ilə
yarışmaq məcburiyyətində qalacaq, amma içindəki
Tanrı işığına və inamına görə də
bu yarışdan qalib çıxacaqdı.
Atam yalnız
övladlarını türk kimliyinə sahib insanlar kimi tərbiyələndirməklə
kifayətlənməyib. Hələ Azərbaycanda sovet hakimiyyətinin
tam gücü ilə hökm sürdüyü və çox
güclü senzura mövcud olan illərdə atam qurucusu və
baş redaktoru olduğu, Azərbaycan və rus dillərində
nəşr edilən "Gənclik" - "Molodost"
jurnalları ilə Azərbaycanda demokratik və azad
jurnalistikanın inkişafında müstəsna rol oynadı. 1987-ci
ildə "Gənclik" və "Molodost"
jurnallarına baş redaktor keçməzdən öncə
atam "İşıq" nəşriyyatının
direktoru vəzifəsində çalışırdı. O,
çox böyük zəhmət hesabına, əsəbi,
sağlamlığı bahasına ən pis vəziyyətdən
çıxararaq, ölkənin nümunəvi nəşriyyatına
çevirdiyi "İşıq"ı hələ
heç ofisi, mətbəəsi, maliyyə dəstəyi
olmayan, adı sadəcə kağız üzərinə
yazılı "Gənclik"ə dəyişdi... (Halbuki,
o, "İşıq" nəşriyyatında elə milli
dəyəri olan kitabların nəşrinə nail olmuşdu
ki, təkcə bu əməllərinə görə də
tarixdə qala bilərdi.) Atamın bu addımı hakimiyyətin
yuxarı instansiyalarında olanları belə, təəccübləndirmişdi.
İldə 250 kitabın nəşr olunduğu, nümunəvi
hala gətirdiyi bir nəşriyyatı, olsa-olsa, 12 kitab həcmində
olan bir jurnala hansı məntiqlə dəyişdiyini başa
düşmürdülər. Əslində haqlı idilər.
Yəni "Gənclik"ə getmək ağrımayan
başına buz qoymaq kimi bir iş idi. Atamın qəzet
korrektorluğundan nəşriyyat direktorluğuna qədər,
televiziyadan, kinostudiyadan, "Ədəbiyyat" qəzetindən,
"Yazıçı" nəşriyyatından keçən
iş həyatını yaxşı bilməyənlər
deyirdilər ki, Məmməd İsmayılın jurnal-qəzet
çıxarmaq təcrübəsi yoxdur, gedib orada nə edəcək?..
Amma özünün dediyi kimi, onun arzuları ilə
imkanları ilk dəfə idi ki, üst-üstə
düşürdü. 1988-ci ildə yüz cür maneələrdən,
çətinliklərdən sonra işıq üzü
görən jurnalın ilk nömrəsi Azərbaycanda
çox böyük əks-səda yaratdı. Jurnalın abunəçilərinin
sayı aydan-aya yox, gündən-günə artmağa
başladı. Bir neçə ilə jurnalın tirajı 350
minə çatmışdı, bu isə Azərbaycanda
çap olunan bütün mətbuat orqanlarının toplam
tirajından daha artıq idi. Həm də onu nəzərə
almalıyıq ki, digər dövri nəşrləri partiya xəttilə
abunə yazdırırdılar. Hələ latın əlifbasına
keçməyin düşünülməsinin belə xəyal
olduğu zamanlarda jurnalın adı həm də latın əlifbası
ilə çap olunurdu. Azərbaycanın hələ müstəqil
olmadığı bir vaxtda atam Azərbaycan Demokratik
Respublikasının bayrağını jurnalın üz
qabığında Arif Nihat Asyanın məşhur "Yer
yüzündə yer göstər, səni oraya dikəyim"
misrası ilə tamamlanan "Bayraq" şeiri ilə birlikdə
çap etdirmişdi. Güney Azərbaycan, Türk dünyası
problemləri, kommunist rejimin xalqımızın başına
gətirdiyi müsibətlər yepyeni rubrikalarla, deyimlərlə,
tərtibatla çıxır və inqilab dalğası kimi
qarşılanırdı. Jurnalın yalnız Azərbaycanda
deyil, Sovet İttifaqının hər tərəfində, hətta
Türkiyədə, İranda, Fransada və digər ölkələrdə
abunəçiləri vardı.
G. İSMAYIL
525-ci qəzet.- 2009.- 30 iyun.- S.7.
(Ardı var)
Gülzar
İSMAYIL, Hüquq elmləri namizədi