Ədəbiyyatdan fəlsəfəyə

 

MƏSUD ƏLİOĞLUNUN YARADICILIĞINDA FƏLSƏFİ MEYL HAQQINDA

 

Hüseyn Cavidin "həyat idealı" əslində onun şəxsi mövqeyi olmayıb, milli mentalitetdə dərin iz salmış bir mövqeyin ifadəsidir. Bu mövqe "Dədə Qorqud"da da aydın xətlə keçir. Məsud Əlioğlu yazır: "Dədə Qorqud" boyları murdar və rəzil ehtiraslara qəlbən və fikrən biganə olan insanlar haqqında coşğun, simfonik nəğmələrdir. Gözəllik deyilən əbədi səltənətin heç zaman solmayan diyarından doğulan, boy atan və kamala çatan bu insanlar təbiətin özü kimi rəngarəng, təravətli və canlıdırlar". Belə misalları çox gətirmək olar. Lakin Məsud Əlioğlunun fəlsəfi görüşləri haqqında tam dolğun təsəvvür yaranması üçün onun "Məhəbbət və qəhrəmanlıq", "Cavid romantizmi" əsərlərini bütövlükdə oxumaq lazımdır. Bizim məqsədimiz isə diqqəti sovet dövründə də bədii ədəbiyyatın tədqiqi adı altında hakim ideologiyanın, marksizm fəlsəfəsinin deyil, milli fəlsəfi fikrin ifadə edilməsi faktlarına yönəltməkdir.

Bizcə, bu cəhət xüsusi vurğulanmalıdır, çünki kommunist ideologiyasından xilas olmağımıza baxmayaraq, müxtəlif Qərb fəlsəfi cərəyanlarının təsiri altına düşərək müasir dövrdə də millilikdən uzaqlaşmaq halları geniş yayılıb. Xüsusilə gənclər arasında nitsşeçiliyin və postmodernizmin mahiyyətinə varmadan yayılması halları narahatlıq doğurur. Marksist ateizmin buxovlarından yenicə çıxdığımız bir vaxtda nitsşeçi ateizmin təsiri altına düşənlər, insanı sinfi mübarizə məngənəsindən çıxardıqdan sonra onu heyvani nəfs qəlibinə salmağa çalışanlar, bir sözlə, sanki milli məfkürə boşluğu şəraitində yeni-yeni yabançı məfkurələrə pənah aparanlar getdikcə çoxalır.

Nitsşeçiliyin, freydizmin təsiri altında insanın xislətində iblislik və canavarlıq axtaranlar, təəssüf ki, böyük klassiklərimizin yaradıcılığına da bu nöqteyi-nəzərdən yanaşırlar. Bu gün H.Cavidin "İblis" əsərinin də məhz həmin mövqeyin təsiri altında şərh edilməsi geniş yayılıb. Təəssüfləndirici haldır ki, H.Cavid yaradıcılığı haqqında dissertasiya işi yazan gənclər həmin incə məqamda insanın ali missiyasından çıxış edə bilmirlər və nəticədə müəllif mövqeyi də təhrif olunur. Onlar üçün "iblisin məhz insan xislətində olması" o dərəcədə "aydındır" ki, xüsusi tədqiqata və geniş müzakirəyə heç ehtiyac da duymurlar. Bizdə narahatlıq yaradan odur ki, bu cür mübahisəli bir mövqe niyə belə əminliklə qəbul olunur? Bunun səbəbini ancaq nitsşeçiliyin dəbə minməsindəmi, yoxsa fikir tənbəlliyindəmi axtarmaq lazımdır? Çünki belə sadə izah "İblis"in son teatr qoyuluşundakı rejissor versiyası ilə də, adi şüur səviyyəsindəki təsəvvürlərlə də üst-üstə düşür. Görünür, gənclərimiz Cavidi daha dərindən başa düşmək üçün Məsud Əlioğlunun, Yaşar Qarayevin müvafiq şərhlərini və bu sətirlərin müəllifinin "İblis"də fəlsəfi motivlər" əsərindəki geniş təhlili ya oxumur, ya da mənimsəyə bilmirlər.

Düzdür, M.Əlioğlunun "İblis"ə həsr olunmuş məqalələrində insanın xisləti ilə əlaqədar ziddiyyətli fikirlərə də rast gəlmək mümkündür. Yəni tənqidçi özü də tərəddüd edir və bəzən ədəbiyyatda hakim olan nöqteyi-nəzərlərə güzəştə gedir. Çünki iblislik insanın xislətində deyilsə, bəs haradadır sualına birmənalı cavab tapmaqda çətinlik çəkir. Yeri gəlmişkən, mən vaxtilə yazdığım "İblis"də fəlsəfi motivlər" əsərində insanın xisləti ilə əlaqədar mühakimələrə görə M.C.Cəfərov, Ə.İbadoğlu, M.Məmmədov, Ə.İsmayılov və başqaları ilə yanaşı, M.Əlioğlunun da müvafiq fikirlərini tənqid etmişdim. Sonralar onun "Hüseyn cavidin romantizmi" kitabını və digər əsərlərini bir də oxuyarkən əmin oldum ki, M.Əlioğlunun insan xisləti ilə əlaqədar şəxsi düşüncələri daha nikbin və birmənalıdır. İnsan böyük ideallar üçün, yer üzündə haqqı, ədaləti təmsil etmək üçün yaranmışdır. Müəllif "Ağıl və qəlb" məqaləsində yazır: "Arif dərk etməmiş deyildir ki, zülmət və fənalıq rəmzi İblis, insan qəlbində xeyirxahlıq nurunu alovlandırmağa qadir deyildir. İşıqlı və nəcib hissiyyat mayası və xisləti təmiz cövhərdən nəşət edə bilər... Ağıllı mühakimələri, həqiqətə bəslədiyi təmiz etiqadı sayəsində isbat edir ki, nur ancaq işıq "içərisindən" şölə saça bilər ("Mən nura fəqət talibim, atəş nəmə lazım!?")".

M.Əlioğlunun insan xislətilə əlaqədar şəxsi mövqeyi onun "Dədə Qorqud"la bağlı yazdığı bir məqaləsində özünü daha aydın göstərir: "Onlar əyilməz, mətin və döyüşkən xarakterləri ilə bir daha təsdiqə yetirirlər ki, sədaqət, mərdlik və məhəbbət insanın özündə - xislətindədir". Göründüyü kimi, M.Əlioğlu hələ fəlsəfənin özündə birqiymətli həllini tapmayan və müasir fəlsəfi fikrin çox ciddi mübahisələrindən biri olan məsələdə humanist bir mövqe tutur. Görünür, onun fəlsəfi fəhmi şifahi xalq ədəbiyyatından, milli fəlsəfi ənənələrdən gələn nikbinlik ruhundan qidalanır. Bəli, insanın xislətindən gələn iblislik yox, "sədaqət, mərdlik və məhəbbətdir". Lakin gerçək ictimai həyatda insanlar hər gün başqa- başqa meyarlarla üzləşirlər. Pulun, var-dövlətin, eyş-işrətin məqsədə çevrildiyi bir mühit, şübhəsiz ki, dünyaya məsum gələn insana da çox güclü təsir edir. Lakin o, insan bu dünyaya, bu mühitə qədəm qoyduqdan sonra işə düşür. Bu mənada iblislik xislətdən deyil, mühitdən keçən bir virusdur. Və biz indi də bu virusun yayılması və ən müasir texnikanın köməyi ilə çoxaldılması, süni mayalanma metodu ilə xislətə keçirilməsi ilə rastlaşırıq. Televiziya və İnternet bu virusların yayılmasını sürətləndirir. İblis hər gün nümayiş etdirilən kapital diktaturasının, qorxunc filmlərin, kabusların, vampirlərin yanında "toya gedəsi" olmuşdur. Bütün vasitələrlə gənclərimizin psixikasını iblisanə dəyərlərə yönəltdikdən sonra onların həyat tərzində, davranışında bir qəbahət görən kimi, rahatca deyirlər ki, görürsənmi, iblis insanın içində imiş.

Halbuki, müasir texnogen sivilizasiyanın və kapital kultunun qarşısında dayanmaq üçün yeganə etibarlı vasitə məhz insanın xislətidir, min illərdən bəri genlərlə keçib gələn saf duyğular, sevgi, mərhəmət, həqiqət hissləridir. Bu mənada folklora müraciət etmək elə xislətə müraciət deməkdir. "Dədə Qorqud"da da, "Koroğlu"da da insan mühitdəki bütün rəzalətlərə baxmayaraq, ən ali məramları təcəssüm edir. Burada insanın mənəvi dünyasının dərinliklərindən gələn təmiz duyğular sosial eybəcərliklərə, haqsızlıqlara qarşı qoyulur. Zəmanədən, mühitdən və mühitin təlqin etdiyi meyarlardan uzaq dayanan, "normalardan" kənara çıxan insanlar "palaza bürünüb elnən sürünənlərin" gözündə dəlidirlər. Koroğlunun dəliləri də M.Əlioğlunun təqdimatında normallaşmış həyat tərzinə sığmayan, onun fövqündə dayanan qəhrəmanlardır. Onların "dəli adlandırılmasının fəlsəfi rəmzi mənası... adilikdə dərk olunan qeyri-adilikdir. Dəlilik - zülmün müqavimətinə, zorakılığın sədlərinə və haqsızlığın güclü axarına qarşı az qüvvə ilə üsyana qalxan, çarpışan, axtarıcı idrakın əlamətidir". İlk baxışda dəliliyin idrakla əlaqələndirilməsi paradoksal görünür. Həm də söhbət təsvirçi idrakdan deyil, axtarıcı, yaradıcı idrakdan gedir.

Bütün bunlar əslində bir ədəbiyyatşünaslıq məsələsi deyil, məhz fəlsəfi məsələdir. Həm də o dövrün fəlsəfə kitablarında qoyulmayan bir fəlsəfə. Belə ki, marksizm fəlsəfəsinə görə, idrak sadəcə inikasdır. M.Əlioğlu isə idrakı yaradıcı başlanğıc kimi təqdim edir.

Bəli, o dövrdə ədəbiyyatşünaslığın da "dəlilərə" ehtiyacı var idi. Təbii ki, hakim elmi baxışlar "dəliliyi" ya anlamadığı üçün qəbul etmirdi, ya da qəbul etmədiyi üçün anlaya bilmirdi. Düzdür, ola bilsin ki, M.Əlioğlu "dəliliyi" Asif Əfəndiyev qədər haqq etməmişdi, çünki o, ədəbi mühitin içində idi və tamamilə onun fövqünə çıxmamışdı. Üslubunda da onun qədər maksimalist və inkarçı deyildi. Amma romantik olduğuna şübhə yoxdur. Dəliliyə aparan yol da, heç şübhəsiz, realizmdən deyil, romantizmdən keçir.

Həm Asif Əfəndiyevin, həm də Məsud Əlioğlunun milli-mənəvi dəyərlərimizin kökünü, milli məfkurəmizin qaynaqlarını neçə yüz illər boyu durula-durula gəlmiş, yad təsirlərə məruz qalmamış xalq yaradıcılığında, folklorda axtarması da təsadüfi deyil. Maraqlıdır ki, Asif Əfəndiyev muğamatın fəlsəfi kökünü, M.Əlioğlu isə saz-söz sənətinin qayəsini eyni bir dialektik vəhdətdə - "məhəbbət və qəhrəmanlıq"da, "qəm və üsyan"da axtarırdılar. Bu vahid milli xarakterin müxtəlif vasitələrlə - musiqidə, poeziyada, dastanlarda ifadə olunmasına dəlalət edir. Vasitələr fərqli, cövhər isə eynidir.

Bizim məqsədimiz XX əsrin 60-70-ci illərində Azərbaycanda ədəbi tənqidin nələrdən bəhs etdiyini göstərmək deyil. Məqsəd bundan ibarətdir ki, sovetlər dövründə də musiqinin və ədəbiyyatın təhlili adı altında orijinal, marksizmdən fərqli fəlsəfi fikirlər irəli sürülür və milli məfkurənin fəlsəfi əsasları tədqiq olunurdu. Lakin bu önəmli hadisə diqqətdən kənarda qalmışdır.

 Bizcə, M.Əlioğlu fenomeni hələ də layiqincə dəyərləndirilməmişdir. Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığı, bəlkə də, bir filoloji elmlər doktoru olaraq elmi meyarlar baxımından ona artıq dəyər verildiyini düşünür. Və ya tutaq ki, Allah bir az da ömür versə idi, Elmlər Akademiyasına seçilə bilərdi. Rəsmi dərəcə, rəsmi ad və bunları almaq üçün əyilib "elm" qapısından keçmək məcburiyyəti... Ömrün nə qədər dəyərli məqamları bu formalizmə həsr olunur?!

Normal bir elm adamı üçün, bir ədəbiyyatşünas üçün "elm" qapısından keçmək və doktor, professor, akademik olmaq heç də alçaldıcı deyil, əslində bir şərəfdir. Lakin bu normalara, standartlara sığmayan, "elmilik" qəliblərindən, meyarlarından kənara çıxan və fəlsəfəyə qovuşan yaradıcı şəxslərin həqiqi qiyməti necə verilir?

Onlar şair deyil, yazıçı deyil və hətta "normal alim" deyillərsə və ya elmdən kənara çıxırlarsa, bəs onda kimdirlər? Ümumiyyətlə, ədəbi tənqid özü elmdirmi və elmiləşdirilərkən suyu çıxarılıb cövhəri atılmırmı? Bəs nədir bu cövhər? Biz onu ədəbiyyatşünaslıqdan və ümumiyyətlə elmdən kənarda axtarmalıyıqsa, təsnifatda hansı sahəyə düşür?

   Bu - fəlsəfədir.

   Bu - milli-fəlsəfi fikirdir. bədii yaradıcılıqda, sənətdə ifadə olunmuş, obrazlara bürünmüş fəlsəfi qayələrin, incə mətləblərin fəlsəfi esselər vasitəsilə üzə çıxarılmasıdır.

   Kim isə deyə bilər ki, yaxşı, tutaq ki, elm adamları bu fəlsəfəni görə bilmədi, tanıya bilmədi, bəs filosoflar necə, onlar niyə buna fəlsəfi meyarlar baxımdan qiymət verə bilmədilər? Bax, bütün faciə də elə bundadır - hansı filosoflar? O dövrdə bizdə yaradıcı fəlsəfə olubmu? Qoyublarmı olsun?

   Marksizm dövründə elm çox şey itirmədi. Ən çox itirən fəlsəfə oldu. Məhz fəlsəfəsizlik mühitində ayrı-ayrı fəlsəfi fikirlər, yanaşmalar da bir növ sahibsiz qaldı, "zər oldu, zərgər olmadı".

   Kimsə yenə də soruşa bilər ki, bəs bizim fəlsəfə sahəsindəki rəsmi professorlar, onlarca, yüzlərcə mütəxəssislərimiz harada idi? Onlar ədəbi tənqidin bu "anormal", fövqəlnümunələrinə niyə qiymət vermirdilər?

   M.Əlioğlunun bəxti onda gətirmişdi ki, o, rəsmən fəlsəfəçi deyildi, hər halda ədəbiyyatçılar arasında onu anlayanlar var idi və ona, heç olmasa, bir ədəbiyyatşünas kimi qiymət verilirdi. Bax, bu mənada bəxti daha çox gətirməyən Asif Əfəndiyev idi. Çünki o, daha çox fəlsəfəçilər arasında idi və ona münasibət də "rəsmi fəlsəfə" mövqeyindən formalaşırdı.

   İstənilən halda bu gün müstəqillik əldə etmiş Azərbaycan gec də olsa milli-fəlsəfi fikrin formalaşdırılması istiqamətində tədqiqatlara qayıtmalı və vaxtilə bu cəbhədə xidmətləri olanları heç olmazsa indi yad etməlidir.

   Həm də məqsəd sadəcə onları yad etmək deyil. Məqsəd - milli-fəlsəfi fikrin kəsilməz inkişaf xəttindəki boşluqları aradan götürmək, çətin dövrdə yaradılmış sərvətimizə sahib çıxmaq, milli özünüdərk sahəsindəki yaradıcılığı bərpa etməkdir.

 

 

Səlahəddin XƏLİLOV

 

525-ci.- 2009.- 4 mart.- S.7.