Azərbaycan təhsili: yaxın
keçmişə, bu günə və gələcəyə
bir baxış
Artıq 11
ildir ki, Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri vəzifəsində
çalışıram. Bu illər ərzində təhsil
sahəsində görülən işlərin bilavasitə
iştirakçısı olmuş, bütün səylərimi
problemlərin, çətinliklərin aradan
qaldırılmasına yönəltmişəm. Hər zaman
istəmişəm və çalışmışam ki, təhsilin
bütün pillələrində effektli yeniliklər olsun, Azərbaycanın
təhsili yeniləşsin, milli və bəşəri dəyərlərə
əsaslansın, Avropa və dünya təhsil sisteminə
uğurla inteqrasiya olunsun. Bu istiqamətdə müəyyən
addımlar atılıb. İndiyə qədər biz daha
çox ümumi təhsilin problemlərinə, bu sahə
üzrə görülən işlərə diqqət
yetirmişik, etiraf edim ki, əsaslı nailiyyətlər də
əldə olunub. Bunu da təbii hesab edirəm. Çünki
hər bir şəxsin həyatında orta təhsilin müstəsna
rolu barədə ikili fikir ola bilməz. Məhz orta təhsil
vasitəsilə cəmiyyətin iqtisadi, mədəni və
sosial inkişafının həlledici qüvvəsi olan şəxsiyyətin
formalaşdırılmasının əsası qoyulur.
Lakin, ilk
növbədə, ali məktəb işçisi
olduğumdan, təhsilin bu pilləsi ilə bağlı məni
narahat edən bir çox məsələlər barədə
fikirlərimi "525-ci qəzet" vasitəsilə ictimaiyyətlə
bölüşmək, Azərbaycanda ali təhsilin dünəni,
bu günü və sabahı barədə məlumat vermək
istərdim. Bunun üçün bir qədər geriyə -
yaxın tarixə nəzər salmağı vacib hesab edirəm.
Çünki bu işin kökünü, tarixini bilmədən
bütün problemlər barədə danışmaq, onlara
obyektiv qiymət vermək çətin olar. Mən uzun
müddət Bakı Dövlət Universitetində
çalışmış, 1970-ci ildən 1989-cu ilə qədər
burada müəllimlik etmişəm. Sonra Təhsil Nazirliyinə
işləməyə dəvət olunmuşam. Müəyyən
müddət Universitetdə prorektor və rektor vəzifələrində
işlədikdən sonra yenidən Nazirliyə
qayıtmış, nazir vəzifəsinə təyin
olunmuşam. Bu baxımdan ölkənin ali təhsilinin
inkişafı tələbə olduğum 1964-cü ildən
indiyədək gözlərim önündə baş verib. Azərbaycan
Dövlət Universiteti - indiki Bakı Dövlət
Universitetinin mexanika-riyaziyyat fakültəsində təhsil
almışam, aspiranturada oxumuşam, dissertasiya müdafiə
edib müəllimlik fəaliyyətinə
başlamışam. O dövrdə bütövlükdə təhsil,
həmçinin ali təhsil sovet qayda-qanunlarına, kommunist
ideologiyasına əsasən idarə olunurdu. Təhsilin məzmunu
da bu ideologiyaya uyğun müəyyənləşirdi,
yalnız Azərbaycan dili və Azərbaycan tarixi istisna olmaqla
dərsliklər, təhsillə bağlı bütün
normativ-hüquqi sənədlər bir mərkəzdə -
Moskvada hazırlanaraq SSRİ Ali və Orta İxtisas Təhsili
Nazirliyi tərəfindən müttəfiq respublikalara göndərilirdi.
O zaman Azərbaycanın ali məktəbləri arasında
Bakı Dövlət Universiteti və Dövlət Neft
Akademiyası seçilirdi. Hətta deyirdilər ki, bu iki
universitet SSRİ-nin ən yaxşı 50 ali təhsil müəssisəsi
sırasına daxil olub. Bir faktı da qeyd edim ki, 1959-cu ilə
qədər bütün müttəfiq respublikaların ali və
orta ixtisas təhsili müəssisələri, yəni
universitetlər və texnikumlar birbaşa SSRİ Ali və Orta
İxtisas Təhsili Nazirliyinə tabe idi. Daha dəqiq desək,
1959-cu ilə qədər müttəfiq respublikalarda Ali və
Orta İxtisas Təhsili Nazirliyi olmayıb. Ümumtəhsil
müəssisələri isə 1920-ci ildən yaranmış
Maarif Nazirliyi tərəfindən idarə olunurdu. Yalnız
1959-cu ildən sonra müttəfiq respublikalarda Ali və Orta
İxtisas Təhsili Komitəsi, sonra isə Ali və Orta
İxtisas Təhsili Nazirliyi yarandı. Ali məktəblərin
Sovet İttifaqından xaricdə olan universitetlərlə, demək
olar ki, heç bir əlaqəsi yox idi. Bu baxımdan ali məktəblərimiz
dünyanın ali təhsil sistemindən təcrid olunmuş
şəkildə fəaliyyət göstərirdi. 60-cı illərdən
sonra xarici ölkələrdən, xüsusilə Vyetnam və
Çindən, daha sonra isə Misir, Əlcəzair, Yəmən
və digər ərəb ölkələrindən Azərbaycanda
təhsil almağa gəlirdilər. Hətta elmi-tədqiqat
işləri aparmağa gələnlər də var idi. O
dövrdə SSRİ-nin ayrı-ayrı respublikalarından, əsasən
də Orta Asiya ölkələrindən Azərbaycanda təhsil
alan və elmi-tədqiqat işləri aparanlar da az deyildi. Ədalət
naminə deyim ki, o dövrdə ali məktəb müəlliminin
nüfuzu və dövlət tərəfindən maddi təminatı
yüksək idi. Məsələn, mən 1978-ci ildən
1989-cu ilin yayına kimi Bakı Dövlət Universitetinin
nüfuzlu fakültələrindən biri olan mexanika-riyaziyyat
fakültəsində dekan müavini vəzifəsində
çalışmışam. O zaman aylıq əməkhaqqım
420 rubl idi. Bu məbləğ hətta rayon komitəsi rəhbərinin
maaşından da yüksək idi. Bir qədər əvvəlki
illər barədə danışırdılar ki, ölkədə
Elmlər Akademiyasının prezidenti ən yüksək əməkhaqqı
alıb. Universitet rektoru isə ikinci yüksək
maaşlı şəxs imiş. Avropa və Amerika mətbuatı
ilə tanışlıq göstərir ki, indi də mütəxəssislər
o zamankı SSRİ təhsil və elm sistemini çox yüksək
qiymətləndirirlər. 1980-ci
illərin ortalarından SSRİ kimi nəhəng bir dövlət
dağıldı, nəticədə 1991-ci ildə
bütün respublikalar, o cümlədən Azərbaycan
öz müstəqilliyini elan etdi. Mən o zaman Təhsil
Nazirliyində nazir müavini vəzifəsində
çalışırdım. Çoxları kimi mən də
düşünürdüm ki, müstəqillik Azərbaycana
və onun hər bir vətəndaşına xoşbəxtlik
gətirəcək, həmçinin təhsil sisteminin
inkişafına səbəb olacaq. Buna ürəkdən
inanırdım. Amma həyat göstərdi ki, qarşıda
bizi çox ciddi problemlər gözləyirmiş.
Xalqımızın uzun illər həsrətlə gözlədiyi
müstəqilliyin ilk illərində Azərbaycan böyük
bəlalarla qarşılaşdı. Ermənilərin torpaq
iddiası üzərində qurulan təcavüzü, ölkənin
bir ictimai-siyasi quruluşdan tamamilə yenisinə keçməsi,
ölkədəki qeyri-sabitlik bütün sahələrdə
olduğu kimi Azərbaycanın təhsil sistemini də az qala
iflic vəziyyətinə salmışdı. Ən qabiliyyətli,
bilikli, savadlı ali məktəb işçiləri,
professorlar dolanışıq dalınca Türkiyəyə,
İrana, Rusiyanın ayrı-ayrı şəhərlərinə
və dünyanın müxtəlif ölkələrinə
üz tutmalı oldular. O vaxtlar fasiləsiz keçirilən
mitinqlər tədris prosesini pozurdu, universitetlərin,
bütövlükdə təhsil müəssisələrinin
maddi-texniki bazasının dağıdılması
tendensiyası hökm sürürdü. Rusiyanın və digər
ölkələrin ali təhsil müəssisələri ilə
əlaqələr tamamilə kəsildi. Acınacaqlı bir vəziyyət
yarandı. Bir tərəfdən Qarabağ savaşı,
bir-birinin ardınca Azərbaycan ərazilərinin işğal
olunması, Azadlıq meydanında yüz minlərlə
insanın iştirakı ilə keçirilən mitinqlər,
müxtəlif çağırışlar, digər tərəfdən
universitetin maddi-texniki bazasının yararsız hala
düşməsi vəziyyəti xeyli çətinləşdirmişdi.
O illərdə universitetdə istifadə üçün hətta
təbaşir belə tapılmırdı, axşam şöbəsində
otaqlarda elektrik lampaları, yazı lövhələri yox idi,
partalar bərbad vəziyyətdəydi. Azərbaycanın təhsil
sistemi çox ciddi bir böhran keçirirdi və bu
böhran, acınacaqlı vəziyyət 1993-ci ilin yayına
kimi davam etdi. Azərbaycan xalqının
çağırışı ilə ümummilli lider Heydər
Əliyev hakimiyyətə qayıtdıqdan sonra əvvəlcə
ölkədə siyasi sabitlik bərqərar oldu, atəşkəs
elan edildi və ölkə iqtisadiyyatı tədricən
möhkəmləndi. Bundan sonra təhsildə də irəliləyişlər
hiss olunmağa başladı. Ali təhsillə bağlı
bir mühüm qərarı xüsusilə qeyd etmək istəyirəm.
Heydər Əliyev o zaman üçün müdrik bir qərar
qəbul etdi ki, Azərbaycanın ali təhsil müəssisələrinə
dövlət hesabına qəbulla yanaşı, ödənişli
əsaslarla tələbə qəbulu aparılsın. Həmin
qərar təhsil tarixində yaddaqalan, mühüm bir sənəd
oldu. Bütün fəaliyyəti ali məktəblə
bağlı olan bir insan kimi belə hesab edirəm ki, əgər
o dövrdə bu qərar qəbul olunmasaydı, qısa bir
zamanda ölkənin dövlət ali məktəblərinin
hamısı fəaliyyətini dayandırmaq təhlükəsi
ilə qarşılaşacaqdı. Yalnız bu qərar nəticəsində
ali məktəblər az da olsa vəsait əldə etdilər.
Həmin vəsaitin müəyyən hissəsi universitet
müəllimlərinin əmək haqqının qismən də
olsa artırılmasına, daha böyük hissəsi isə
avadanlıqların alınması, təmir işlərinin
aparılması, istilik sisteminin qaydaya salınması kimi zəruri
işlərə sərf olundu. Tədricən Azərbaycanda təhsil
sahəsində irəliləyişlər hiss olunmağa
başladı. O tarixi qərarın qəbul olunmasından 15
il vaxt keçsə də, hətta Azərbaycanın indiki
yüksək iqtisadi göstəriciləri zamanında onun
uğurlu nəticələri göz qabağındadır. Ali
təhsilin tarixindən danışarkən bir məsələni
də xüsusilə qeyd etməyi özümə borc bilirəm:
1994-cü il idi, Azərbaycanda hələ siyasi sabitlik tam bərqərar
olmamışdı. Universitetdə prorektor vəzifəsində
çalışırdım. Belə bir dövrdə Bakı
Dövlət Universitetinin 75 illiyini keçirmək istəyirdik.
Məlumdur ki, bu Universitetin əsası 1919-cu ildə qoyulub və
1994-cü ildə 75 illiyi tamam olurdu. Universitetin 50 və 60
illik yubileyləri Heydər Əliyevin rəhbərliyilə
keçirilmişdi. 75 illik yubileyin keçirilməsi məsələsi
Heydər Əliyev tərəfindən müsbət
qarşılandı və dövlət
başçısının bu barədə ayrıca sərəncamı
oldu. Sərəncama əsasən Dövlət Komissiyası
yaradıldı və komissiyanın sədri Heydər Əliyev
özü oldu. İndiki Heydər Əliyev adına Sarayda
ümummilli liderin sədrliyi ilə BDU-nun 75 illik yubileyi
böyük təntənə ilə keçirildi. Bu da bir tarixi
hadisə idi və düşünürəm ki, Heydər Əliyev
bu tarixi addımla öz siyasi iradəsini nümayiş etdirərək,
yalnız Universitetin yubileyini keçirmək məqsədi
daşımırdı, eyni zamanda belə bir çətin
dövrdə təhsilə qayğı və diqqət
göstərməklə sanki Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyinin dönməzliyini və
sarsılmazlığını bir daha bəyan edirdi. 1995-ci
ildən etibarən ölkədə siyasi sabitlik bərqərar
oldu, ölkə iqtisadi cəhətdən ciddi uğurlar əldə
etdi, dünyada nüfuzu artdı, milli təhsil quruculuğu
istiqamətində də əhəmiyyətli addımlar
atıldı. 1998-ci il martın sonunda Heydər Əliyevin
imzaladığı sərəncama əsasən təhsil sahəsində
islahatlar aparmaq üçün komissiya yaradıldı və
mən həmin komissiyanın sədri təyin olundum.
Komissiyanın tərkibinə nazirlər, komitə sədrləri
və digərləri daxil idi. Qarşıya qoyulan
tapşırıqlardan biri də bu idi ki, Dünya
Bankının Bakı ofisi ilə əlaqələr
yaradılsın və islahatların həyata keçirilməsində
Dünya Bankı Azərbaycana yardım göstərsin.
Komissiya və işçi qrupları təxminən bir il ərzində
Azərbaycanın müstəqillik tarixində ilk dəfə
olaraq "Təhsil islahatı proqramı" hazırladı.
Dəfələrlə müxtəlif səviyyələrdə,
o cümlədən Heydər Əliyevin şəxsən
özünün iştirakı ilə müzakirələr
aparıldı və 1999-cu il iyunun 15-də proqram Prezident tərəfindən
təsdiq olundu. Burada təhsilin bütün pillələri,
onların hər birinin mövcud vəziyyəti, problemlər,
onların həlli istiqamətində mərhələlər
üzrə həyata keçiriləcək tədbirlər
öz əksini tapmışdı. Onu da qeyd etmək
lazımdır ki, 1992-ci ildə təsdiq olunan Təhsil
Qanununa görə ölkənin ali məktəblərində
ikipilləli ali təhsil sisteminə keçilmişdi, bakalavr
və magistr anlayışları mövcud idi, onların
proqramları, planları təsdiq edilmişdi. Lakin bir sıra
obyektiv səbəblərdən bu qərarların əksəriyyəti
kağız üzərində qalmışdı. Yalnız
1999-cu ildən sonra, əsaslı islahatlar nəticəsində
bu məsələlər gerçək həllini tapmağa
başladı. Həmin vaxtdan 10 il ötmüşdür. Əlbəttə,
10 il bir dövlətin inkişafı, təhsil sisteminin
formalaşması üçün o qədər də
böyük bir dövr olmasa da, inkarolunmaz faktdır ki, bu
müddət ərzində Azərbaycanda təhsil sahəsində
çox ciddi addımlar atılıb, həmçinin ali təhsil
sahəsində də bir sıra əhəmiyyətli işlər
görülüb.
Xüsusi qeyd
etmək istəyirəm ki, ölkə Prezidenti cənab
İlham Əliyevin diqqəti, qayğısı və
yaxından dəstəyilə 2003-2008-ci illərdə
bütövlükdə Azərbaycanda, o cümlədən təhsil
sistemində çox ciddi işlər həyata keçirildi. Ulu
öndər Heydər Əliyev tərəfindən əsası
qoyulan siyasi və iqtisadi yüksəliş öz bəhrələrini
verməyə başladı. Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəməri
işə düşdü. Azərbaycanın büdcəsi
davamlı olaraq artdı, ümumdaxili məhsul, vətəndaşların
əmək haqları yüksəldi. Prezident belə bir vacib
ideya irəli sürdü ki, "qara qızıldan, maddi dəyərlərdən
əldə edilən kapital ölkədə insan
kapitalının inkişafına yönəldilməlidir".
Cənab İlham Əliyev belə bir konseptual ideya da irəli
sürdü ki, "təhsil Azərbaycanın davamlı
inkişaf strategiyasının ən öncül istiqamətlərindən
biridir".
Həyata
keçirilən əhəmiyyətli tədbirlər,
islahatlar nəticəsində ümumi orta təhsil sahəsində
keyfiyyət göstəriciləri xeyli yüksəldi. Son 5 ildə
orta məktəb məzunlarının ali məktəblərə
qəbul imtahanlarında göstərdikləri nəticələr
ilbəil yaxşılaşdı, 600-dən çox bal
toplayanların sayı 2 dəfədən çox artaraq
766-dan 1582 nəfərə yüksəldi. 2008-ci ildə 6 nəfər
şagird mümkün olan maksimum bal - 700 bal topladı. Ali məktəblərə
qəbul imtahanlarında 300-dən çox bal toplayanlar
arasında da ciddi keyfiyyət dəyişiklikləri baş
verdi. Belə ki, 2004-cü ildə sənəd verən məzunların
22.84 faizi 300-dən çox bal toplamışdısa, 2008-ci
ildə bu göstərici artaraq 31.68 faiz təşkil etdi.
Keyfiyyət göstəricilərinin inkişafını
sübut edən faktlardan biri də bu oldu ki, son illərdə
ali məktəblərə qəbul olan abituriyentlərin orta
bal göstəriciləri xeyli yüksəldi. Belə ki,
1999-cu ilə nisbətən 2008-ci ildə BDU-ya qəbul
olunanların orta bal göstəriciləri 357-dən 488-ə,
ADNA-da 275-dən 462-yə, AZTU-da 244-dən 352-yə,
AMİU-da 214-dən 357-yə, ATU-da 441-dən 572-yə, ADPU-da
263-dən 438-ə, Dövlət İdarəçilik
Akademiyasında 444-dən 630-a, Qafqaz Universitetində 284-dən
479-a çatdı və sair. Son 5 il ərzində ölkəmizin
ali təhsil sistemində əhəmiyyətli dəyişikliklər
baş vermişdir. 2005-ci ilin mayında rəsmi olaraq Boloniya
prosesinə qoşulduq və Boloniya Bəyannaməsinin tələblərinə
uyğun ali məktəblərimizdə islahatlar aparmağa
başladıq. Ali məktəblərimizin beynəlxalq əlaqələri
genişləndi, maddi-texniki bazası sürətlə
möhkəmlənməyə başladı. Azərbaycanda o
cümlədən yeni ali məktəblər yarandı.
Bütün bunlarla yanaşı, 1990-ci illərin əvvəllərində
müstəqilliyin ilk illərində özəl ali məktəblər
fəaliyyətə başladı. Fəaliyyətinin ilk illərində
bu sahədə bir sıra ciddi nöqsanlar özünü
büruzə verdi. Təəssüf ki, 90-cı illərin əvvəllərində
Azərbaycanda neçə universitetin olduğu, onların dəqiq
sayı heç kimə məlum deyildi. Hətta rayonlarda, qəsəbələrdə
də özəl ali məktəblər fəaliyyət
göstərirdi. Böyük dövlət adamı Heydər Əliyev
tərəfindən özəl ali məktəblərin fəaliyyətinin
tənzimlənməsi Təhsil Nazirliyinə həvalə
olunduqdan sonra qısa zaman ərzində bu sahədə müəyyən
stabillik yarada bildik. İndi özəl ali məktəblərin
sayını minimum həddə gətirib
çıxarmışıq. Artıq onlardan yüksək
keyfiyyət tələb edirik və bu tələbi çox
ciddi şəkildə qarşıya qoyuruq. Hazırda Azərbaycanda
50-yə yaxın dövlət və özəl ali təhsil
müəssisəsi fəaliyyət göstərir.
Son illərdə baş vermiş əsaslı
yeniliklərdən biri də budur ki, təhsil sistemi elmi şəkildə
əsaslandırılmış proqramlar əsasında idarə
olunur. Bu gün təhsilin ayrı-ayrı sahələrinin
inkişafına yönəlmiş 14 dövlət proqramı
üzrə iş aparırıq. "Ali təhsilin inkişaf
proqramı"nı da hazırlayıb təqdim etmişik,
inanırıq ki, yaxın müddətdə həmin proqram cənab
Prezident tərəfindən təsdiq olunacaq. İndi Azərbaycan
gənclərinin xarici ölkələrin ali məktəblərində
təhsili üzrə Dövlət Proqramı həyata
keçirilməkdədir. Ölkədən kənarda 4 minə
yaxın azərbaycanlı gənc təhsil alır. Onlardan min
nəfəri dövlət vəsaiti hesabına təhsil
alanlardır. Bu bizim böyük nailiyyətimizdir. Hazırda
Azərbaycan universitetlərində çoxlu sayda əcnəbi
tələbə təhsil alır və onların sayı ilbəil
artır. Bu da çox sevindirici bir haldır. Müsbət cəhətlərdən
biri də odur ki, azərbaycanlı tələbələrin
sorağı dünyanın ən aparıcı universitetlərindən
gəlir. Gənclərimiz Amerikanın Harvard, Kolumbiya
universitetlərində, Böyük Britaniyanın, Almaniyanın,
Fransanın, Yaponiyanın və digər ölkələrin
ali təhsil müəssisələrində ölkəmiz
üçün zəruri olan ixtisaslara yiyələnirlər.
Prezidentin təsdiq etdiyi xaricdə təhsil proqramına əsasən
ABŞ-ın Dövlət Departamenti, Fransanın KNOUS,
Almaniyanın Akademik Mübarizə Xidməti (DAAD) təşkilatları
ilə müqavilələr imzalamışıq. Həmin
müqavilələr əsasında yüzlərlə azərbaycanlı
xaricdə təhsil alır və təhsillərini başa
vurduqdan sonra vətənə dönüb xalqımıza xidmət
göstərəcəklər. Yeri gəlmişkən, iki il əvvəl
İstanbulda bizə sevindirici bir xəbər verdilər ki, iki
nəfər azərbaycanlı gənc uzmanlıq
sınağında 17 minə yaxın tələbə
arasında birinci və ikinci yerləri tutub. Bu hadisə məni
hədsiz sevindirdi, həmin tələbələrlə
İstanbuldakı Baş Konsulluğumuzda
görüşdüm. İndi ölkəmizin ali təhsil
müəssisələrində geniş yenidənqurma işləri
aparılır. Cari dərs ilinin əvvəlində Prezident
İlham Əliyev ali məktəb əməkdaşlarının
əmək haqlarının artırılması barədə
sərəncam imzaladı. Bu sərəncama əsasən ali məktəb
əməkdaşlarının əmək haqqı 2-3 dəfə
artdı. Yəni əvvəlki illərə nisbətən təhsil
işçilərinin əmək haqları hiss olunacaq dərəcədə
artırılıb. Əminəm ki, ölkənin maliyyə
imkanları artdıqca bütövlükdə təhsil
işçilərinin, o cümlədən ali məktəblərdə
çalışanların əmək haqları yenidən
artırılacaq. Bu məsələ cənab Prezidentin diqqət
mərkəzindədir.
Ümumiyyətlə son illərdə
Azərbaycanda təhsillə bağlı ciddi irəliləyişlər
müşahidə olunur, bu nailiyyətlər beynəlxalq təhsil
ekspertlərinin hesabatlarında da öz əksini
tapmışdır. Təsadüfi deyil ki, ötən ilin may
ayında ölkənin birinci xanımı YUNESKO və
İSESKO-nun xoşməramlı səfiri, millət vəkili
Heydər Əliyev Fondunun prezidenti Mehriban xanım Əliyevanın
təşəbbüsü ilə YUNESKO və İSESKO-nun təhsillə
bağlı beynəlxalq konfransları məhz müstəqil
Azərbaycanın paytaxtı Bakı şəhərində
keçirilmişdir.
Bütün
bunlarla yanaşı, ölkədə təhsil siyasətini həyata
keçirən, təhsilin keyfiyyətinə nəzarət edən
bir qurumun rəhbəri və Prezident tərəfindən
ikinci dəfə təhsil naziri vəzifəsinə layiq
görülən şəxs kimi hər gün, hər dəqiqə
fikirləşirəm ki, təhsilin səviyyəsini ictimaiyyətin,
ölkə rəhbərliyinin tələbləri, Avropa və
dünya ölkələrinin təhsili səviyyəsinə
yaxınlaşdıra bilmişikmi? Bu suallar məni gecə-gündüz
düşündürür. Həmin sualları qısaca
cavablandıraraq deyə bilərəm ki, təhsilin
bütün pillələrində ictimaiyyətin tələbatını
hələ tam ödəyə bilməmişik. Təhsilimiz
dünya təhsil sisteminə doğru irəliləsə də,
bu sürət şəxsən məni qane etmir. Arzum budur ki,
təhsil sahəsində, xüsusilə ali təhsil sistemində
islahatlar daha sürətlə getsin. "525-ci qəzet"
vasitəsilə ictimaiyyətə müraciətimin əsas məqsədi
də ondan ibarətdir ki, ali təhsil sahəsində
mövcud problemləri bəyan edək və onların həlli
istiqamətində gələcəkdə hansı
addımların atılması barədə mülahizələrimizi
bildirək. Bu problemlərin yaranmasının obyektiv və
subyektiv səbəbləri var. Əsas məqsədim ondan ibarətdir
ki, bu səbəblər barədə ictimaiyyətə
geniş məlumat verək və ali təhsilin inkişafı
üçün müəyyən mexanizmlər təklif edək.
Elə edək ki, təhsilimiz bütövlükdə Boloniya
prosesinin tələblərini ödəsin, dünyanın
aparıcı ali təhsil müəssisələrinin
sırasına bizim universitetlər də daxil olsun.
Zamanın hər
bir kəsimində dövlətin və millətin
inkişafında təhsilin müstəsna xidməti olub. Təsadüfi
deyil ki, ulu öndər Heydər Əliyev "təhsili millətin
gələcəyi" adlandırırdı. Dahi Nizami isə
deyirdi ki, "qüvvət elmdədir, başqa cür
heç kəs, heç kəsə üstünlük eyləyə
bilməz". Bir çox mütəfəkkirlər bu haqda dəyərli
fikirlər söyləyiblər. Qurani-Kərimdə də bu
barədə ayələr var. Elmi və təhsili olmayan millət,
əlbəttə, qabaqcıl millətlər sırasında
ola bilməz. Bu baxımdan, müasir dövrdə elm və təhsilin
inkişafına daha çox ehtiyac, tələbat duyulur. Bu da
onunla bağlıdır ki, artıq dünyada maddi sərvətlər
tükənmək üzrədir. Dünya alimləri, elm
adamları yeni qaynaqlar axtarışındadır,
dünyanın inkişaf etmiş ölkələrində elmə
əsaslanan iqtisadiyyatın qurulması ən prioritet tədqiqat
sahələrindən biridir. Cəmiyyətin bugünkü səviyyəsi
elmin, yeni texnologiyaların inkişafını birbaşa zərurət
kimi qarşıya qoyur. Bu prosesdə, şübhəsiz, ali təhsilin
müstəsna rolu var. Yəni ali təhsil bu işdə
lokomativ rolunu oynayır, bir tərəfdən ölkədə
təhsilin inkişafını təmin edirsə, digər tərəfdən
kadr potensialını formalaşdırır. Ali məktəbləri
bitirənlərin müəyyən hissəsi orta və ali məktəblərdə,
bir qismi isə iqtisadiyyatın müxtəlif sahələrində
çalışır. Bütün dünyada belə qəbul
olunub ki, ali təhsilin ölkənin, cəmiyyətin
inkişafında rolu böyükdür. Bu səbəbdən
dünyada ali təhsilin inkişafına xüsusi diqqət
yetirilir. Məsələn, bu gün Amerika dünyanın
fövqəldövləti sayılır. Təhlillər,
hesabatlar təsdiq edir ki, Amerikanın inkişafının əsas
təminatçısı bu ölkədə elmin, təhsilin
yüksək tərəqqisidir. YUNESKO-nun məlumatlarına
görə, dünyanın bütün ölkələrinin
ali məktəblərində təhsil alan əcnəbi tələbələrin
yarıdan çoxu məhz Amerika universitetlərinin payına
düşür. Onu da qeyd edim ki, hər ilin sonunda
"Tayms" jurnalında və Şanxay Universitetinin tədqiqatlarına
əsasən dünyanın ən yüksək reytinqli
universitetlərinin siyahısı verilir. Birinci siyahıda 200,
ikincisində isə 500 universitet yer alır. Təsadüfi
deyil ki, bu reytinq cədvəllərinin hər ikisində
birinci onluqda ABŞ və Böyük Britaniya universitetləri
yer alır. Bir sözlə, bu gün dünyanın
inkişafı bilavasitə elmlə, təhsillə
bağlıdır. Bu baxımdan düşünməliyik ki,
ölkəmizin təhsil sistemi, xüsusilə ali təhsili
necə və hansı yollarla yüksək inkişafa
çatdırılmalıdır. Təəssüf edirəm
ki, ali təhsil müəssisələrimizdə
çalışanlar bu barədə az düşünürlər.
Əvvəllər isə belə deyildi. Məsələn,
70-80-ci illərdə mən ali məktəbdə sıravi
müəllim işləyəndə hamımız bir
universitet ailəsinin üzvü idik və bu ailədə
baş verən hər bir mənfi tendensiya bizi
ağrıdırdı. Yəni hər birimizdə universitet təəssübkeşliyi
var idi və istəmirdik ki, digər ali təhsil müəssisəsindən
bizim ali məktəbə müəllim gəlsin. Ehtiyat edirdik
ki, birdən yeni gələn müəllim universitetin
aurasını, məxsusi ab-havasını pozar. Ancaq təəssüf
ki, indi bu təəssübkeşliyi görmürəm.
Mövcud imkanlardan səmərəli istifadə etmirik. Əgər
bütün imkanlarımızı səfərbər etsək,
bütövlükdə təhsil sistemimiz, xüsusilə də
ali təhsilimiz bugünkü səviyyədən xeyli yüksəkdə
dayanar. Biz, bütövlükdə Azərbaycan cəmiyyəti,
xüsusən təhsil işçiləri, ali məktəbləri
idarə edənlər gecəni gündüzə qatıb bu
sahədəki problemlərin həlli yollarını
axtarmalıyıq. Əlbəttə, düşünmək
olmaz ki, üç-beş ilə Azərbaycan universitetləri
dünyanın aparıcı ali təhsil müəssisələrinə
çatacaqlar. Bu çox çətin bir prosesdir. Amma belə
bir məsəl var ki, "general olmağı arzulamayan əsgər
pis əsgərdir". Bu səbəbdən səy göstərməliyik
ki, təhsilin keyfiyyəti daha sürətlə
yaxşılaşsın. Laborantdan, universitet rektorundan
tutmuş nazirə kimi hər kəs hər gün, hər an
ölkənin ali təhsil sisteminin inkişafı barədə
düşünməli və fəaliyyət göstərməlidir.
İstədim ki, bu yazıda ali təhsillə bağlı
mövcud problemlərlə ictimaiyyəti tanış edim və
gələcək üçün yolumuzu müəyyən qədər
aydınlaşdıraq. İddia etmirəm ki, mən bu yolun
bilicisiyəm, bu sahəni bilən yeganə adamam. Azərbaycanda
bu işi bilən xeyli insanlar var, dünyada belə
insanların sayı daha çoxdur. Dünyada gedən prosesləri
izləyərək, mövcud vəziyyətin diaqnozunu
düzgün qoyaraq müəyyən mexanizmlər
hazırlamalıyıq. Artıq Təhsil Nazirliyində yeni
mexanizmlərlə bağlı iş gedir və müəyyən
nəticələr də var. İstəyirik ki, yeni mexanizmlərlə
Azərbaycanın təhsil ictimaiyyəti tanış olsun və
bunlardan bəhrələnməklə hər bir ali məktəb
öz inkişaf istiqamətlərini müəyyən etsin.
Burada özəl və ya dövlət ali təhsil müəssisəsinə
fərq qoymayacağıq. Fikrimcə, dövlətin diqqəti
bu gün özəl ali məktəblərə daha çox
yönəlməlidir. Nazir kimi mən də
çalışacağam ki, Azərbaycan ictimaiyyətini
dünya ali təhsil sistemində baş verən tendensiyalarla,
keçmiş SSRİ məkanında bu sahədə
atılan addımlarla, gördüyümüz və görəcəyimiz
işlərlə bağlı mütəmadi olaraq ətraflı
məlumatlandırım.
Misir MƏRDANOV,
Azərbaycan
Respublikasının təhsil naziri,
fizika-riyaziyyat elmləri
doktoru, professor
525-ci qəzet.-2009.- 7 mart.- S.12.