Böyük sözün
övladı
K. V. NƏRİMANOĞLU
Çingiz Aytmatov vəfat edəndə mən Türk
Dünyasının çəkisinin, boyunun
azaldığını fiziki hiss etdim. Bu yaxınlarda
Bişkekdə idim. Çingizin qəbrini ziyarət etdim
-bacısı oğlu ilə birlikdə. Bu ziyarət mənə
qürur verdi. Mən Çingiz Aytmatovun şərəfli
yaradıcılığı önündə
başımı həmişə dik tutmuşdum və
başımı onun qəbri önündə endirdim. Qəbr
üstünə yalqız gedərlər. Kimsə sənin
hisslərinə mane olmasın, utanmadan ağlayasan, təmənnasız
dua oxuyasan və bir damla göz yaşınla mərhumun ruhuna
toxunmağa çalışasan. Elə də etdim.
Ağladım. Fatihə oxudum və Çingiz Aytmatov
haqqında bir daha ən yaxın məsafədən son dəfə
düşündüm. Cənazə və torpağın
üzü soyuduqdan sonra ruh da yavaş-yavaş
çıxıb gedir uzaqlara, çox uzaqlara. Son zamanlar mən
öz ürəyimin sözünü yazanda ağlayıram. Yəqin
ki, yaşdandır. Doğrudan da insan yaşlaşdıqca
uşaqlaşır, kövrəkləşir. Ancaq mənim qəbir
üstündə axıtdığım göz yaşları
tamam başqa göz yaşları idi. Bu yaşları mən
son dəfə anamın dəfnində, H.Matevosyanın
ölüm xəbərini oxuyanda və bir dostumun əzablı
ölümü günü axıtmışdım. Hiss etdim
ki, bu yaş da o yaşdandır. Və qəbir üstə tək
gələndə mən Çingizin oğul-uşaq,
qohum-qardaş, el-oba, hökumət-dövlət içində
yalqızlığını yaşadım və anamın
çox razı olduğu övladları olsa da, atamın
ölümündən sonrakı yalnızlığı dərin
bir uçurum idi, elə bil bir adam onu uçurumun dibində tək-tənha
qoyub getmişdi. Heç bir söz demirdi və susmağı
ilə elə şeylər deyirdi ki, onu yazmaq mümkün
deyil. Dostum yanmışdı və ən dəhşətlisi
də odur ki, ölməmişdi, huşunu itirməmişdi, o
vəziyyətdə yalqızların ən yalqızı idi.
Hrant qaragüruh içində, erməni xaosu,
murdarlığı içində qərd olmuş,
yalqızlığın özü olmuşdu. Hrant öz milləti
içində öz millətini sevə-sevə ölümə
məhkum edilənlərin abidəsidir: haqqı dediyi və
yazdığı üçün. Çingizin
yalqızlığı başqa yalqızlıq idi. 80
yaşlı qırğız kişisi bütün dünyaya
ün saldıqdan sonra çiymə pambıqlı
ayağında əskər çəkməsi və qurd
üzünə bənzər üzü ilə tənha
qalmışdı. Nə Tanrı dağlarının əzəməti,
nə yazdıqlarının şöhrəti, nə yaza biləcəklərinin
ümidi onu bu tənhalıqdan ayırmaq gücündə
idi. O, öz içindəki dibsiz quyuya
düşmüşdü və əzrayıldan başqa
heç kəs onu bu quyudan çıxarmaq iqtidarında
deyildi. Qoy dostları, qohumları, sevənləri,
vurğunları inciməsin, Çingizin tənhalıq
gücü onların Çingizi yaşadan, yaşada bilən
gücdən qat-qat artıq idi. Və
yalqızlığın bu dəhşətli gücü
Çingizi əsla rahatsız etmirdi. Bir imperiya
çökmüş, içindən
dağılmışdı. Hətta bu imperiyanın əleyhinə
olsa belə, Çingiz bu imperiyanın adamı idi. Saxarov kimi,
Soljenitsın kimi... Dibindən qopan ağac onu sevənləri
də, sevməyənləri də məhv edir. Nə müstəqil
Qırğızıstan respublikası, nə yeni Türk
Dünyası onun idi. Onun dünyası dünyadan
silinmişdi. Sovetlər Birliyi dağıldıqdan sonra ən
yeni nəsil - az-çox yazan və yazmaq istəyənlər
ortaya çıxdı. Bu, olduqca təbii idi. Siyasətin
aparıcı olduğu bir zamanda yeni və ən yeni ədəbi
(bəzən ədəbi-siyasi) nəslin zamanın gətirdiyi
bir avantajla birlikdə "Sovet ədəbiyyatı"
qavramının "sovet siyasəti", "sovet rejimi",
"sovet cəmiyyəti" qavramları ilə eyniləşdirilməsi
doğru baxış sayıla bilməz. Bəli, Demyan
Bednı ədəbiyyatı və ya Pavlik Morozov
obrazının "Sovet rejimi" qavramı ilə
üst-üstə düşməsi həqiqəti ifadə
edir. Azərbaycan sovet ədəbiyyatında bunun örnəkləri
kifayət qədərdir. Sözü uzatmadan mətləbə
keçirəm. Sovet ədəbiyyatının V.Mayakovskisi də,
M.Qorkisi də, B.Pasternakı da, M.Şoloxovu da, S.Vurğunu da,
R.Rzası da, B.Vahabzadəsi... də böyük ədəbiyyat
ölçülərinə cavab verən ustadlardır. Və
əlbəttə ki, bu sırada Ç.Aytmatovun adı zirvədəkilərdəndir.
Rejim dövründə böyük ədəbiyyat yarana bilməz
fikri həqiqəti ifadə etmir. Rejim vaxtı sənətkar
faciə yaşaya bilər, zamanın ziddiyyətləri
içərisində çırpına bilər,
böyük ədəbiyyatla vulqar ədəbiyyat
ölçüləri içərisində çabalaya bilər,
ancaq bu şərtlər 70-80 illik zamanın ədəbiyyatı
üzərinə xətt çəkə bilməz. Və
unutmayaq ki, müasir rus modernist nəsri də, postmodernist nəsri
və gələcək hansısa nəsri də
adlarını çəkdiyim və çəkmədiyim
Trifonovdan, Şukşindən, Belovdan, Bitovdan... çox
uzağa gedə bilməyəcək. Əgər gedəcəksə,
sənətin yolu açıqdır. Sənət izmlərin
içində deyil, izmlər sənətin içindədir.
Bu uzun söhbəti mən Türkiyədə bir nəzəri
jurnalda "Sovet ədəbiyyatı: açıq söhbət"
silsilə məqalələrdə genişliyi ilə
yazacağam və Azərbaycan sovet ədəbiyyatına yeni
baxışı ortaya qoymağa çalışacağam. Hər
cür polemikaya da hazıram. Mətləbdən bir qədər
uzaq düşdüm, deyəsən. Amma elə bəhs etdiyim
mətləbə Çingiz Aytmatov örnəyi hər
cür - zaman və sənətkar, rejim və ədəbiyyat,
ədəbiyyatda oyun, qurğu poetikası... baxımından məncə,
tam uyğundur. Türkcə düşünüb rusca yazan,
Lenin mükafatçısı və sonralar Nobel
mükafatı namizədləri arasında olan, Avropanın,
Amerikanın və Asiyanın ən üst düzey ədəbiyyat,
üslub, poetika, fəlsəfə, siyasət, psixologiya...
axtarışlarının mərkəzində olan sovet
yazıçısı da, yeni tipli Avrasiya yazarı da, Quran və
"Manas" açarı ilə dünya ədəbiyyatını
qapılarını açmaq istəyən də
Ç.Aytmatov idi. Manqurtluq fəlsəfəsi ilə zamana yeni
bir baxış, yozum və bədii, elmi şərh, diskussiya
gətirən də Ç.Aytmatov idi. Təəssüf, min təəssüf
ki, ədəbiyyat, sənət zamanın içərisindədir
və zamanın içərisində ola-ola zamansızdır.
Nə qədər paradoksal olsa da, bu, belədir. Və
zamansızlıq, məkansızlıq dünyasında
Ç.Aytmatov zamanı və məkanı bizi hələ
çox düşündürəcək. Mən Bişkekdə
Ç.Aytmatova həsr olunmuş elmi konfransda,
"Ç.Aytmatovun nəsr poetikası" mövzusunda məruzə
etdim. Bu yazıda bir kəlməsinə də
toxunmadığım o məruzəni oxucuya ayrıca təqdim
etmək niyyətindəyəm. ...Tanrıdan böyük
insan, böyük türk və böyük sənətkar
Çingiz Aytmatova rəhmət diləyirəm. Dünya
dönəcək, zaman keçəcək, yeni nəsillər,
yeni mədəniyyətlər yaranacaq. Hər şey dəyişəcək
və əslində, heç nə dəyişməyəcək.
Və dünyanın yaddaşında Çingiz Aytmatov şəxsiyyəti
əbədi yaşayacaq. ...Dünya yolunun Çingiz Aytmatov
dayanacağında tənha bir kişi - yorğun
baxışlı bir qırğız kişisi bizləri
gözləyir...
...Bu yazını bitirəndə
iki hadisədən sarsıldım. Və hər iki xəbər
dolayı şəkildə Çingiz Aytmatovla bağlı
idi. İlk xəbər böyük sənətkar
Müslüm Maqomayevin vəfatı xəbəri idi.
Müslümlə bizim nəsil üçün də son zəng
çalındı. SSRİ 1991-ci ildə deyil,
Müslümün öldüyü gün öldü.
SSRİ-nin əzəmət dolu səsi qeyb oldu. Müslümlə
dünya səs sənəti də sağalmaz itkisini
yaşadı. İkinci isə yenə də dünya
ölçüsündə mədəniyyət xadimi Rüstəm
İbrahimbəyovun böyük səs-küyə səbəb
olmuş müsahibəsini oxudum. O yazı siyasi yazı deyil. O
müsahibə - yazı vicdan yazısıdır və tale,
etiraz yazılarını təəssüf ki, hər kəs
anlamaz...
Kamil Vəli NƏRİMANOĞLU
525-ci qəzet.-15 noyabr.-2008.-S.26.