“Eşq imiş hər nə varsa...”
Üzeyir Hacıbəyovun “Arşın mal alan” operettasının Musiqili Komediya teatrı səhnəsindəki tamaşasına dair qeydlər
Üzeyir
Hacıbəyovun yaradıcılığı Azərbaycan
musiqisinin intibahı olduğu kimi, aşıb-daşan optimizm,
coşqun gənclik sevgisiylə aşılanmış
“Arşın mal alan” operettası da onun dahiyanə irsinin zirvələrindəndir.
Bu, sadəcə
aldığı qızı görmək istəyən, yaxud
da gördüyü qızı almaq istəyən cavan tacir,
onun çoxbilmiş bəyzadə dostu, dul və avam
xalası, diribaş nökərinin şən kələkbazlıq
üstündə qurulmuş komediyası deyil, həm də fərdi
və milli anlamda oyanmış ruhun toy-bayramıdır.
İnsanın mənəvi pasportu sevgidir və onun daxili
kimliyini yalnız və yalnız eşqin arşınıyla
ölçmək olar. Yalnız sevgi dini ehkam, sosial imperativ, professional
vərdişləri qıraraq bizi fitri ilkinliyimizə
qaytarır, tacir və bəy, xala və əmi, nökər və
qulluqçunu insan eləyir. Üzeyir bəy özünün
dahi arşınıyla insanlığı belə
ölçür.
Bu günlərdə öz
gücünü Üzeyir bəyin sənət
arşını ilə ölçmək istəyənlər
isə quruluşçu rejissor Elvin Mirzəyev,
quruluşçu dirijor Nazim Hacıəlibəyov və dirijor
Ziya Bağırov olmaqla Musiqili Komediya Teatrının kollektivi
oldu!
Gənc
rejissor operettaya mümkün qədər özünəməxsus
yanaşır, ayrı-ayrı obrazları ənənəvi
ştampdan kənar, çağdaş insanın
psixologiyasına uyğun yorumlayır. Amma bütün yeniliklər insanın
mahiyyətində duran əskidən əski eşq
konsepsiyası, sevginin ayrı düşmüş və hətta
əks qütbləri birləşdirmək, vəhdət
yaratmaq kimi qlobal, kosmik, ilahi missiyası sınırlarında təqdim
olunur. Tamaşaya dinamik və baxımlı səhnə
düzəni vermiş istedadlı rəssam Nabat Səmədova
da əsas diqqətini eşqin birləşdirici qüdrətinin
nümayişinə yönəldir. Klassik repertuara müraciət
səhnənin klassik (və hətta antik!) gözəllik
qurallarına uyğun sərt simmetriya üstündə
düzənlənməsinə haqq qazandırır.
Bütün tamaşa boyu aramsız hərəkətdə
olan, həm ev, həm həyət, həm də şəhəri
işarələyən dekorlar sonucda birləşir və hər
biri öz tayına qovuşmaqla vadiyi-vəhdətin həqiqətən
də məqami-eşq olduğunu isbatlayırlar. Tamaşa boyu
şəbi-hicranı simvolizə edən ayparanın finalda
ruzi-vüsalı işarələyən günəşlə
əvəzlənməsini isə tamaşaçı göydə
tutur. Nizami demişkən, göylərin də mehrabı
eşqdir. Beləcə, Nabat xanımın səhnəqrafik
semiotikasında sevgi nəinki insanlar, hətta
daş-divarından tutmuş, ta ki səma cisimlərinəcən
külli-kainatı qapsayan genəl varlıq üsulu kimi meydana
çıxır və bu, tamaşanın başlıca
ideaysının qavranılmasına öz töhfəsini verir
– “eşq imiş hər nə varsa aləmdə!” Beləcə,
Nizamisindən Füzulisinə, Füzulisindən Üzeyrinəcən
gözəgörünməz sufiyanə ruh başdan sonacan səhnəni
dolaşır, qutsal mistik işarələr ən adi (və hətta
bayağı!) məişət olayları ardından
gizli-gizli boy verir – mən burdayam! Özü də Üzeyir bəyin
ən ümumi yaradıcılığı kontekstində belə
yanaşma özünü kifayət qədər doğruldur.
Məncə,
tamaşadakı geyimlərin (geyim üzrə rəssam
Gülnarə Xəlilova) rəng həlli də təsadüfi
olmayıb, qəhrəmanların daxili-psixoloji aləmindəki
inkişafı etdirir. Məlumdur
ki, yeddi nota uyğun gələn yeddi əsas rəngin hər
biri həm də yeddi kosmik təbəqənin işarəsidir.
Başlanğıcda daha çox torpağa, təbiətə,
cismaniliyə bağlılığı əks etdirən qəhvəyi,
yaşıl, qırmızı libaslar finala doğru kosmik
ucalıqların bənövşəyi rənginə
bürünməyə başlayır. İnsan eşqin təsiriylə
infraqırmızıdan ultrabənövşəyiyə
yüksəlir. Yerlə göy birləşir və
tamaşçı tamaşaçı rənglərin
ardından gələn səsləri – səma
simfoniyasını eşitməyə başlayır.
Tamaşada diqqəti çəkən
(və hətta publikanın sevincinə səbəb olan!)
mühüm yenilik tryuklardan (quruluşçu Əli Məmmədov)
istifadə oldu. Aşiq-məşuqlar eşqin gücündən
havalanır, göylərdə süzür, hərəkətin
məkanı vertikal genəlir. Marketinq dönəmində hərdən
ayağımızı yerdən üzməyə, təkcə
bədən yox, həm də ruhdan ibarət olduğumuzu bizə
xatırlatmağa doğrudan da lüzum olduğu kimi, gözlənilməzlik
effekti baxımından da tryukların tamaşaçıya təsiri
danılmazdır. Amma bütün bunlara rəğmən
onların daha estetik, baxımlı ifadəsi və icrasına
ehtiyac olduğunu da deməliyik. Söhbət, şübhəsiz
ki, ilk öncə aşiq-məşuqların səma duetindən
gedir. Eşqin və onun verdiyi sevincin kuliminasiya nöqtəsi
olan duet öz valehedici romantikasıyla hələ ki şok
effekti doğurmur! Ümid edirik ki, tamaşadan-tamaşaya
cilalanma hesabına buna nail olunacaq.
Tamaşanın
uğurları sırasında aktyorların, özəlliklə
də Fərid Əliyevin Əsgər obrazına fərqli
münasibətini qeyd etmək olar. Xalasıgöyçək taciri komik planda oynayan Fərid ənənəvi
çəkingən, utancaq əsgərlərdən fərqli
diribaş biznesmen obrazı yaradır. Tarixi rakursdan baxanda belə
yanaşma özünü doğruldur – əgər belə
olmasaydı, kapitalist Bakısında necə var-dövlət
qazanıb, beli xəncərli bir bəyin qızına
elçi düşə bilərdin? Özü də rəhmətlik
atan vur-tut bəzzaz olmuşdusa! Amma Əsgər obrazına
münasibətin başqa anlamı da var – çağdaş
marketinq dönəmi insanına bu cür Əsgər daha tez
çatır. Beləcə, obraza münasibətdə romantik
paradiqmadan az qala imtina zamana və zala hesablanır.
Kifayət
qədər geniş səs imkanlarına malik Fərid öz əsgərliyinin
musiqi tərəfini, məncə, daha yaxşı çəkir.
Azərbaycan
tamaşaçısı tacirin sevgi ariyalarını geniş
diapazona, valehedici tembrə malik lirik (R.Behbudov) və dramatik
(L.İmanov) tenorların ifasında çox eşidib.
Xüsusən də L.İmanovun heyrətamiz ifasından sonra
kimisə bu rolda qəbul etmək doğrudan da zor işdir.
Amma Fəridin ifasını dinləyən
tamaşaçı fikriləşməyə başlayır –
deyəsən, axı bu Əsgərimizin də generallıq
iddiası (təbii ki, həm də imkanı) var!
Obraza fərqli münasibətlə bağlı fikri Gülçöhrə rolunun ifaçısı Nərgiz Kərimovaya da aid etmək olar. Aktrisa Gülçöhrənin ənənəvi təqdimatları üşün səciyyəvi olan səmimiyyət, sədaqət, qətiyyət kimi cəhətlərə göz yummur, amma öz qəhrəmanını ilk öncə şıltaq, işvəkar, hətta ərköyün bəy qızı kimi göstərir. Belə münasibət elçi gələn Süleymana Soltan bəyin dediyi “Axı, o ki, hələ uşaqdır” sözlərini təsdiq edir. Amma obrazı tamaşanın birinci və ikinci hissələrinə uyğun olaraq iki mərhələdə oynayan aktrisa Gülçöhrəni dinamik daxili inkişaf prosesində göstərməyi də unutmur – tamaşaçı onun daxili boyartımını da hiss edir.
Bununla belə,
finalda “arşın mal alan” oyununu bilərək özündən
getməsi və Əsgərin qucağına
yıxılmasıyla, məncə, aktrisa aşırı
koketkalıq nümayiş etdirir. Bundan başqa Gülçöhrənin
“şıltaqlığı” ilə aktrisanın vizual
fakturası arasında müəyyən uyuşmazlıq hiss
olunur. Və nəhayət, ənənəvi “əcnəbi
tembr” Kərimovanın oxuduqlarının mənasın tam
anlamağa bəzən mane olur. Yeri gəlmişkən, bu, sadəcə,
N.Kərimova ilə bağlı olmayıb, 40-cı illərdə
M.Titorenkadan tutmuş bu günəcən əksər
Gülçöhrələri Azərbaycan
tamaşaçısına tam doğmalaşmağa
qoymayıb.
Əzizağa
Əzizov öhdəsinə düşən Soltan bəy rolunu
qocafəndi bir teatrallıqla təqdim edir və bu, arvad almaq
üçün yalan-gerçək bel ağrısından
şikayətlənən qocanın oyunbazlığı kimi təbii
qarşılanır. Dul bəyin
tez-tez belini ovxalatdığı qulluqçusu Telliyə
münasibətində seksual motivin aktyor tərəfindən
özəl olaraq qabardılması isə obrazın xarakterik
xüsusiyyəti və tamaşanın ən ümumi
ideyasının tərs üzü kimi meydana
çıxır. Amma heç nəyə, hətta Tellinin
haqlı nifrətinə belə baxmayaraq, təcrübəli aktyor
öz Soltan bəyini tamaşaçılara sevdirə bilir.
Süleyman
rolunun ifaçısı, Əməkdar artist Əkbər Əlizadə
isə istər aktyorluq, istərsə də müğənnilik
yönlərindən özünün həmişəki
ampluasında idi – çevik qamətinə gözəl oturan
şıq geyim, aktyorun özünə inamından xəbər
verən, Süleymanın isə “kələkbaz şeytan” təbiətinə
uyğun gələn şux hərəkətlər obrazı
yaxşı səciyyələndirir. Təəssüf ki, başlanğıcda
götürdüyü tempi axıracan saxlamağa aktyorun elə
bil ki, həvəsi (gücü yox, məhz həvəsi)
çatmır. Mənə elə gəlir ki, o, finalı
oynamaqdan daha çox yola verirdi. Digər tərəfdən,
qatı mühafizəkar müsəlman mühitində
çoxəsrlik adət-ənənələrə riayət
etməyin vacibliyini gözəl bilən və elə buna
görə də, cavan olmasına baxmayaraq, hamının rəğbətini
qazanan Süleyman bəyin vizual baxımdan
avropalaşdırılması aydın olmur. XX əsrin əvvəlində
hər hansı əsilzadə balasının frak geyinməsi
anlaşılandır, üstəlik bığını da
qırxması artıq heç bir tarixilik ölçülərinə
sığmır. Nəinki bəy, hətta professional tələbat
üzrə aktyorun belə bığlarını
qırxması o zaman kişi üçün
bağışlanmaz qəbahət, rüsvayçlıq məsəsləsi
sayılırdı. Bir faktı xatırladaq ki, rəsmi
versiyaya görə H.Ərəblinskinin dayısı oğlu
Xalıq tərəfindən öldürülməsinin səbəbi
“mütrüblük” etməsi, xüsusən də
bığlarını qırxması olmuşdu.
Ümumiləşdirilmiş
və tipikləşdirilmiş xarakterlər ustası olan
Üzeyir bəy Gülçöhrə, Asya və Telli
obrazları ilə sosial-mənəvi yöndən fərqli
obrazlar sistemi yaradır. Amma
bütün fərqlərinə rəğmən hər
üç obrazın xarakterinin açılmasının əsas
meyarı sevgidir. Qulluqçu Telli sevgiyə mədəsinin, bəy
qızı Gülçöhrə isə könlünün
gözüylə baxır. Təkəbbürlü, hər
şeyi doqmatik ağlın tələbiylə ölçən
Asya – Mehriban Zalıyeva bu antropoloji təsnifatda başı təmsil
edir və parça bəyənməkdən tutmuş, ta ki
nişanlı seçiminəcən öz sinfi və əsrinin
təəssübkeş qızı kimi çıxış
edir. Təsadüfi deyil ki, Sultan bəy qardaşı
qızı Asyanı Gülçöhrədən “daha
ağıllı” sayır. Lakin Füzuli demişkən, “əql
tədbiridir ol, sanma ki, bir bünyadı var”. Asyanın daxili
inkişafının əsasında da eşqin gücüylə
onun məhz öz əqli doqmalarından qurtulması durur. Əlbəttə
ki, finalda Asya dönüb Gülçöhrə olmur. Amma bu əsilzadə
qızı öz ağıllı mühakimələri,
ciddiyyəti, sevgisinə sədaqətiylə
Gülçöhrədən geri qalmır, zərif,
miniatür görkəmiylə isə hətta daha çox yadda
qalır.
Ülviyyə
Əliyevanın Tellisinin istər Soltan bəy, istərsə də
Vəli ilə duetləri də pis alınmır və bir
qayda olaraq şiddətli gülüş doğurur. Ümumən, teleekrandan
Keyxanım kimi tanıdığımız Ü.Əliyeva
Tellini sevgi məsələlərində o qədər də
key, naşı göstərmir. Onun Tellisi ənənəvi
avam qulluqçudan daha çox, varlı təbəqənin
qızları arasına (eləcə də dramatik situasiyadan
komik duruma) düşmüş Göyçək Fatmanı
xatırladır və “Sevənlərin hamısı zəngindir!”
ideyasının parlaq ifadəçisinə çevrilir. Səmədzadə
Xasıyevin Vəlisi də təkcə sevgi məsələsi
yox, bu ideyanın təcəssümündə də onun sadiq
partnyoruna çevrilir.
Cahan xala rolunun
ifaçısı, Əməkdar artist Xanım Qafarova
çoxillik səhnə təcrübəsi, lazımi səs
imkanları və vizual fakturaya malik aktrisadır. Amma Cahanı
avam, hüquqsuz müsəlman qadını kimi vermək istəyən
aktrisanın müəyyən ştrixlər tapmasına
ehtiyac var ki, obraz bu qədər vur-çatlasın,
çal-oynasının içində solğun görünməsin,
hansısa əlaməti, çizgisiylə yadda qalsın.
Ümumiyyətlə götürəndə isə Üzeyir Hacıbəyov yaradıcılığına müraciət və baxımlı, orijinal bir tamaşanın ərsəyə gəlməsi görülən işin bütün təqdirəlayiq və təkmilləşməsinə ehtiyacı olan cəhətləriylə birlikdə Musiqili Komediya teatrının uğuru kimi qiymətləndirilə bilər. Yenilikçuilik cəhdləri isə tamaşanı ümumən teatr həyatımızın faktına çevirir. İstər tamaşa zalının hərarətli reaksiyası, istərsə də teatralların müsbət rəyləri, özəlliklə də, mətbuatda işıq üzü görən çoxsaylı təqdiredici yazılar da bunu sübut edir. Əldə edilmiş uğurun Musiqili Komediya teatrının direktoru, layihənin rəhbəri, əməkdar İncəsənət xadimi Əliqismət Lalayevin çoxillik sənət təcrübəsi, daimi yenilik axtarışları ilə önəmli dərəcədə bağlılığı da öz-özlüyündə aydındır. Ümid edirik ki, “Arşın mal alan” daha böyük nailiyyətlərə aparan yolun sadəcə başlanğıcı olacaq və bu işdə teatrın kollektivinə uğurlar arzu edirik.
Əsəd CAHANGİR
525-ci qəzet.- 2009.- 6 noyabr.- S.6.