Oralarda kimlər var: İRADƏ TUNCAY
Xanım əfəndilərin
yaşı soruşulmaz.Nədən bilmirəm? Kim və nə vaxt bu sorunu qeyri-təvazökar
sayıb bunu da bilmirəm.Amma bu xanım əfəndi bir
telefon söhbətimizdə şappadan dedi: bax ha, mənim də
filan yaşım tamam olacaq noyabr ayının 8-də.Nə
deyə bilərdim.Sözgəlişi dedi və çox
sevdiyim,sayğı duyduğum, yazılarından yüksək
intellektuallıq öyrəndiyim bu xanım əfəndinin
müxtəlif vaxtlarda haqqında yazdığım
yazılardan bir dəmət hazırlayıb, oxuculara təqdim
etməyi vacib bildim.
“VARİSMİ... yoxsa...” yazısından “Alma” qəzeti
Bir dəfə
necə oldusa “Ədalət” qəzetinin baş
redaktoru,yazıçı Aqil Abbasdan soruşdum: Allah eləməmiş,
sənin başına bir iş gəlsə, bu qəzetin fəaliyyətini
davam etdirəcək kimsə haqqında düşünmüsənmi?
Sual bir az tərs və bəzilərinə
görə bir az köntöy olsa da Aqil bəy bu suala cavab verə bilmədi.Təbii
ki,indiki məqamda onu bu qəzetdə əvəz edəcək
kimsəni düşünmürdüm və “əvəz edəcək”
məsələsində də məni ən çox narahat edən
QƏZETİN MADDİ VƏZİYYƏTİ İDİ
Kİ,bu yaradıcı kollektivdə bunu eləyəcək
kimsə yox idi.Və günün birində Aqil Abbasın
xanımı,gözəl publisist-yazıçı İradə
Tuncay işsiz qaldığı günlərdə bu qəzetə
gəldi və... çox hızlı bir gəlişlə
başladı işə. Ən çox da gənc qələm
sahiblərinin imzası oxuculara təqdim olundu.Bu gəlişmə
məni sevindirdi və mən uzun bir zaman İradə
xanımla bu sorğunun üzə çıxmasını
gözlədim.
Şübhəsiz, Sizin qəzetin bir yazarı olaraq, mənim bu sorğum birmənalı qarşılanmaz, amma neyləyəsən buna da dözmək olar.Ona görə də suallara cavab verməniz lazım.
Bəzi şeyləri
açıqmı danışaq, yoxsa üstü
örtülü?
Əslində
bəzi şeylərin üstü örtlü qalması mənə
də əl verir,ona görə ki cəmiyyətimizin son
günlərdəki hadisələri bunu göstərdi.Yazar
Aqil Abbasla APA-nın sorğusu millət vəkili Aqil Abbas
üçün heç də xoşagəlməz oldu, bəzi
təbəqələr üçün. Siz necə
düşünürsünüz?
– Abi, mənim
mütəvazi personama bu maraq nədən? İndi ki, məndən
şikayətlənirsiz (İradə xanım uzun müddət
suallarıma cavab vermədi) çoxdan yazdığım
cavabları sizə göndərirəm.
Baxır nəyi
açıq, nəyi örtülü
danışacağıq. Elə
şeylər var ki, çox özəldi, o konulara girmək nə
sizə, nə də mənə gərək deyil. Heç cəmiyyətə
də gərək deyil. Qaldı ki, Aqil Abbasın müsahibəsinə
– bəlkə kuluarlarda nəsə, hansısa bir fikir eşitmədim.
Nə isə müzakirə edirlər. İş
yoldaşlarımı çıxmaq şərtilə, kimsədən
bir fikir eşitmədim. Mənim fikrimi soruşursunuzsa, o
müsahibəni redaktə edərdim. Amma təbii, mən Aqil
Abbasın ağzının sahibi deyiləm və səmimi
görünmək naminə səmimi olmağı da qəbul
etmirəm.
– Nə işdi
bu qəzet işi.Alışa bildinizmi bəzi işləri görmək
üçün?
– Alışmağa
başladım. Mən universiteti bitirəndən sonra Radio və
Televiziyada çalışmışam uzun müddət.
Düzdür, arada özüm istəmədən fasilələr
olub. Radio və Televiziyada saniyələr və dəqiqələrlə
ölçülən həcm, qəzetdə çap işarələrinin
sayı və səhifələrlə
ölçülür. Televiziyanın auditoriyası
böyükdü. Xitab edəcəyin kimsələrin sayı
çoxdu. Burda səs və görüntü effektlərinin
də təsiri böyükdü. Başqa tərəfdən
yazılı mətbuat qalıcıdı. Deyək ki, kimsə
yazını oxuyub bəyənibsə, ya da bəyənməyibsə,
qəzeti kiməsə göstərə bilər, ya da deyə
bilər ki, filan tarixli filan qəzeti oxu. Başqa bir fərq
görmürəm. İkisinin də məqsədi eyni
olmalıdır – informasiya, maarifçilik və əyləncə.
Sadəcə bəzən nisbət doğru-düzgün
götürülmür. Televiziyalarda
çal-çağır həddini aşıb, elə bir
görüntü yaradılır ki, sanki məmləkət
böyük bir səhnədi. Yaxşı, tutalım səhnədi,
səhnədə faciə də oynanılmalıdır
axı. Nə isə... Mən işdən qorxan adam deyiləm,
qəzet də Kosmik Tədqiqatlar Mərkəzi deyil ki, bilmədiyim
bir şey olsun. Öyrənirəm.
- Üzr
istəyirəm,mən sizi heç bu qədər
erudisiyalı bilməzdim, Siz bir ev sahibi ola-ola hardan zaman
tapıb bu qədər ədəbiyyat oxumusunuz və mənim
kimi bir oxucunun bilmədiyi çox şeylərdən xəbərdarsınız?
– Mən bu sualda bir kişi yekəxanalığı
duyuram. Yəni qadınların ağlı o qədər ola
bilməz ki, oxuduğunu da anlasın? Qadın-kişi
ayrımı nəyə lazım? Sovet hökuməti hər kəsə
savadlı olmaq imkanı vermişdi. Kim həmin imkandan istifadə
edə bilmədisə bu onun problemidi. Hər yerdə kitab da
vardı, kitabxana da. Satılan kitablar da ucuz idi. Bir də ki, mən
rus dilini mükəmməl bildiyimdən oxuya biləcəklərimin
miqyası böyük idi. Qadınlara niyə belə
yuxarıdan baxırsınız ki? Guya kişilərin
ağlı aşıb-daşır, savadı fontan vurur,
istedadı fışqırır? Çox eqoist
yanaşmadı. Elə bu yanaşmadı da milləti geri
qoyan. Anası savadsız millətin sabahı çox
böyük sualdı. Diplom demirəm, savad deyirəm. Biz
qızlarımıza diplom satın alırıq, ancaq savadı
haqqında düşünmürük. Mənə gələndə
isə oxumaq, öyrənmək yaşam tərzimdi. Hərfləri
tanıyandan kitab əlimdən düşməyib.
Çoxlarının bəlkə heç adını da
eşitmədiyi kitabları mən 15 yaşıma qədər
su kimi içmişdim. Əvvəl-əvvəl deyək ki, hər
şeyi içimdən keçirə bilmirdim. Amma hər halda
məlumatlanırdım. Müxtəlif xalqların həyat tərziylə,
tarixiylə tanış olurdum. Sonralar oxuduqlarımın fəlsəfəsinə
varırdım, alt qatlarına enirdim. Uşaqlarım körpə
olanda təbii ki, vaxt azlığından ancaq gecələr nə
isə oxuyurdum. Hər gün nəsə oxumuramsa “ac”
qalıram. Gündəlik nəzər saldığım
dövrü mətbuatı bura qatmıram. Bu mənim həyat
normamdır, yaşam tərzimdir. Təəccüblənməyə
səbəb görmürəm.
İRADƏ xanım TUNCAY təqdim
edir yazısından “525-ci qəzet”
...Və məhz
çox hörmət etdiyim kinopublisist və SPACE kanalında
özünün dəsti-xətti ilə ilə seçilən,çəkimləri
və ifadə tərzi ilə diqqəti çəkən
kinopublisist İradə xanım Tuncay mənə bir neçə
gün qabaq deyəndə ki, bəs şairlər haqqında
bir filmim göstəriləcək, ona baxsan yaxşı olar və
inanın heç düşünməmişdim ki, onun
haqqında yazı yazmaq içimdən keçəcək,
baxmayaraq ki, bu yazını da mən o filmin tam ifadəsi olaraq
yazmıram.Amma Danüzü kompyuterin arxasına oturan kimi
içimdən bir qımıltı keçdi ki, bəs dost
sevincini bölmək bir o qədər də pis şey deyil. Hərçənd
ki,filmdəki notlar heç də sevinc, xoşbəxtlik fonunda
və gözəllik üstündə
qurulmamışdı.Bunu da bəri başdan deyim.
...İçində
həmişə bir kədər saxlayan,bütün çəkdiklərində
siz deyən bir o qədər də optimist olmayan bu xanım əfəndi
bu dəfəki filmində də yenə də kədərli
yaradıcı işini notlar üstündə qurmuş və
daha doğrusu temanın özünün belə deyək, qəhrəmanı
da məhz elə bu cür bir taleyin insanı olan BÖYÜK
BİR ŞAİR və o şairin dünyasına ekran
baxımı kədərli ovqatın dumanında saxlayırdı
tamaşaçını.Filmdə o YARADICININ VƏ İNSANIN
adının çəkilmədiyini də
düşünün, o zaman bəzi məqamların, bəzi
şeylərin nədən qurban getdiyini də mən sonradan
anlamağa başladım və ya ola bilər mən
bunları tuta bilmədim.
Məsələn:
bizim bildiyimiz İradə xanım Məmməd Arazın
qızı və filmin çox ifadəli kadlarından olan
sona doğru çəkilişdə Məmməd Araza
yaxınlaşıb gözləri nəmli onu qucaqlaması
başqa ölkələrdə necə qarşılanar, bilmirəm,
yəni mənim tutduğum bu ki, İradə xanım bu filmdə
aparıcı yaradıcıdır və film boyu özü də
bir iştirakçı kimi elə ekrandadır və mətni
oxuyur.Detallar axıb gedir,mən İradə xanımı bu
filmdə bir avtor kimi gördüyümdən Məmməd
Arazın qızı olmadan onun boynunu qucaqlıyab nəmli
gözlərlə iri plana gəlməsinin mənasına vara
bilmədim.Yox, məqamı anlamaq zor deyil, amma başqa bir
müəllif, məsələn: Nərgiz xanım Cəlilova
çəkdiyi bir qəhrəmanın lap yaxın olmasına
baxmayaraq nəmli gözlərlə qucaqlamasını necə
yansıdardı ekrana bu mənim üçün
maraqlıdır.Bir şey mənə aydın deyil: bəlkə
filmin əvvəlində “bu film atam, şair Məmməd
Araza” həsr olunur kimi bir titr keçib, mən bunu görmədiyim
üçün bu qənatə gəlirəm və həmin
ifadəli, çox ifadəli kadrlar həqiqətən
insanın içini ağrıdır və İradə
xanım da müəlliflərdən biri olaraq bu cür
sentimental kadrlardan qaçaraq,bəzən keçmişə
qayıdıb tamaşaçını da “aman... gəncliyində
nə yaraşıqlı kişi olub” demək məcburiyyətini
yaradır və bütün bunları müəlliflər təbii
ki, ekrana gətirmək üçün az iş görməmişlər.Və
İradə xanımın uzun müddətdən bəri
üzərində işlədiyi bu filmdə bir keyfiyyəti də
açıqlamaq istəyirəm: nə yaxşı ki,
İradə xanım şairlər ordusundan rəylər
almamış, dedim-dedi priyomunu rədd etmiş, tam yeni
üslubda bir əsər ortaya qoymuşdur ki, mən bunu da
filmin uğurlarından sayıram.Trafaretdən qaçmaq kimi
dəyərləndirirəm.
YAZAR
İRADƏ XANIM TUNCAY NƏDƏN İŞSİZDİR?
yazısından “525-ci qəzet”
“525-ci qəzet”in
internet variantında yazar İradə xanım Tuncayın
növbəti yazısını oxuyub, tez ordan
çıxıram və o yazıdan aldığım
abi-havanı uda-uda əllərim klavyenin üstündə tələsir
və hərfləri dəyişik sala-sala yenə də onun
yazısının ovqatında yazıya başlayıram...
...Bilmirəm,
nədənsə mən İradə xanım haqqında hər
zaman yazı yazmaq istəmişəm, yazmamışam.Elə
hər dəfə onun özünə zəng etmişəm,
son vaxtlarda yazdığı son dərəcə cürətli
yazılarını (bunlara yazı demək bir az
insafsızlıqdır,həqiqətən dəyərli bədii
publisistika nümunələridir) oxuyuram və çox zaman
evinə telefon açıram və bir neçə dəqiqə
danışırıq. Hər
halda onun haqqında yazı yazmasam da, əlimə imkan
keçən kimi onun haqqında yazı sifariş etmişəm:
məsələn, “Qobustan” jurnalında bir zamanlar işlərkən
onunla çox mənalı bir intervyü keçirdik, son dərəcə
maraqlı cavablar verdi və sonra “Mədəniyyət” qəzetində
əlimə fürsət düşən kimi redaksiyaya dəvət
etdik və çox gözəl bir sorğu alındı,
sağ olsun Nemət Veysəlli də heç etiraz etmədi.
Nəinki etiraz etdi, hətta bir neçə gün öncə
yeni yazısını diqtə eləmək üçün
“Azərbaycan” nəşriyyatına gəlib ordan ayrılanda təsadüfən
yenə də İradə xanımla üz-üzə gəldik
və Nemətə dedim ki,bəs İradə xanım Tuncay
idi o xanım.Nemət çox təəssüflə mənə
dedi ki,niyə bəs məni tanış eləmədin,ona
yazıları üçün təşəkkür edərdim
və tanış da olardıq.
İradə xanım xanım-xatun bir xanım əfəndi, son dərəcə çağdaş və son dərəcə layiqli, özündən razı (baxın : bu müştəbehlik deyil, məhz özünə güvənən, özündən razı bir yazar və xanım əfəndi) bir yazar olaraq artıq ömrünün bir çox çətinliklərini arxada qoymuş, istər mənəvi, istərsə də maddi baxımdan.İradə xanım Tuncay şair Məmməd Arazın qızı, dost-doğma qızı və bu gün Azərbaycan ədəbiyatında adı-sanı olan və bu boyda ölkənin Milli Məclisinin millət Vəkili olan Aqil Abbasın ömür-gün yoldaşı və qələm həmkarı.Bütün bunları bir çoxu bilir və məni də vahiməyə salan budu ki, bu xanım əfəndi artıq uzun bir zamandır ki, İŞSİZDİR!!!!!
Bəli, bəli
heç o yanı, bu yanı yoxdur, Məmməd Arazın
qızı, gözəl yazar və son dərəcə
gözəl televizyon yazarı, İradə Tuncay
işsizdir.Son iş yeri SPACE kanalından məcburi
ayrıldıqdan sonra uzun bir zamandır ki,işsizdir və məni
də dəhşətli dərəcədə qorxudan odur
ki,bu ölkədə insanın heç bir şeydən
qorunmaq haqqı yoxdur, yəni bu qədər müsibət
olarmı ki, İradə xanımın bütün keyfiyyətlərini
bir qırağa qoyaq, axı bu adamın son dərəcə
gözəl qələmi var və son dərəcə gözəl
bir tərbiyəsi var,son dərəcə gözəl bir
zövq sahibi, o zaman nədən İRADƏ TUNCAY kimi bir qələm
sahibi İŞSİZDİR?
Axı nədən?
Bu cəmiyyətdə,
BU MƏMLƏKƏTDƏ içi də mən daxil hər
bir şəxsin və lap olsun ali bir yaradıcının
günün birində bax beləcə işsiz qalması və
unudulması hər an baş verə bilər.Və mən də
bir gün işsiz qalsam, kim mənə sahib çıxar və
İradə xanımın bütün keyfiyyətləri və
onun hörmətini düşünüb daşınanda
canımı üşütmə alır: demək insan
unudulur və son dərəcə ağılalmaz bir dəhşətlə
unudulur.
Təbii
ki,İradə xanım yaradıcılığının və
ömrünün elə çağını yaşayır
ki,18-20 yaşında bir gənc deyil ki,gedib kimlərdənsə
intervyü alsın və onların qapısının
ağzında oturub saatlarla gözləsin.Onun belə
vaxtları da olub.Məmməd Arazın qızı və Aqil
Abbasın xanımı olmasına baxmayaraq, onun da belə
vaxtları olub, amma indi artıq o elə bir mərhələyə
gəlib çıxıb ki, onun qələmindən
çıxan hər yazı son dərəcə gərəkli
və bugünkü jurnalistikamızda və publisistikamızda
öyrədici bir rol oynaya bilər.
İradə
xanımın SAKİT MÖVSÜM publisistik yazısından:
“Mənə deyirlər ki, yazırsan, ünvan göstərmirsən.
Qardaşım, ünvan necə
olur? Günahkarın biri mən – yazan, biri sən – oxuyan, biri
də heç nə oxumayan. Hərənin öz
siyahısı var, kimi istəyir yazsın ora. Mən ünvan
bürosu deyiləm. Daha vacib işlərim var. Yaza-yaza mən
“Sakit mövsüm” (“Myortvıy sezon”) filmindən iqtibas edərək
çəkəcəyimiz “Azdırma” serialı
üçün gözəl bir sonluq da fikirləşdim.
Özü də israr edirəm ki, rejissorluğunu mütləq
və mütləq reytinq cədvəllərini alt-üst eləmiş
“Yoxlama” serialının dahi müəllifinə
tapşırsınlar”.
Baxın,
onun yazıları hirsli və amansız, nə qədər
istəsəniz sitat gətirmək mümkündür və
bunları düşünən bir xanım əfəndidir
bunu da nəzərə alın, bu xanım əfəndi də
artıq uzun zamandır işsizdir və mən demirəm ki,
ona bir iş verilsə onun qələminin axarı dəyişəcək
yox, bu mümkünsüz, amma bu monotonluqda, loru dildə desək,
bu qurbağalar gölünün içində bir qulaq
oxşayan,iç sevindirən səsin diqqət çəkməsi
necədirsə İradə xanımın da yazıları bu
cəmiyyət üçün bir ayna və çox sərt
görünən bir mənzərədir.Çox heyif, lap
çox heyif diqqətdən uzaqda bir vaqeədir...
Tofiq ABDİN
525-ci qəzet.- 2009.- 7 noyabr.- S.27.