Satirik nəsr
tədqiqat işığında
Ölkəmiz müstəqillik əldə etdikdən sonra ədəbi-nəzəri
problemlərin, ədəbi-bədii
irsin yeni metodoloji tələblər
prizmasından tədqiqi
zərurəti yaranıb.
Müasir mərhələdə
xüsusən XIX-XX əsrlər
satirik ədəbiyyatımızın
ideya-bədii xüsusiyyətlərinin ədəbi
prosesdəki yeniləşmə,
ədəbiyyatşünaslığımızın
son nailiyyətləri
müstəvisində tədqiqi
aktual problem kimi diqqəti cəlb edir. Bu baxımdan klassik
və müasir ədəbiyyatımıza həsr
olunmuş tədqiqatları
ilə ədəbi mühitdə sayılıb-seçilən, istedadlı
ədəbiyyatşünas alim Baba Babayevin
“Azərbaycan satirik nəsrinə dair araşdırmalar” kitabının
nəşri (Bakı,
“Müəllim” nəşriyyatı,
2009) təqdirəlayiqdir. Məlumdur ki, bədii əsərin ideya-məzmunu, müəllif niyyəti, mətnin dil, üslub, sənətkarlıq
xüsusiyyətlərindən, bədiiliyi təmin edən elementlərdən
çıxış etməklə
şərh edilməli,
aydınlaşdırılmalıdır. Problemin tədqiqinə məhz bu elmi mövqedən
yanaşan B.Babayev zəngin tarixə malik ədəbiyyatımızın
maraqlı, parlaq səhifəsini təşkil
edən satirik nəsrin nəzəri məsələlərinin, ideya-məzmununun, poetikasının
sistemli şəkildə
araşdırılmasına xüsusi diqqət yetirib.
Ədəbiyyatşünaslığımızda müxtəlif ədəbi
növ və janrlarda satirik əsərlərin yaranması,
satiranın inkişaf
mərhələləri ilə
bağlı maraqlı
elmi-nəzəri fikirlər
söylənilib. Satirik nəsrin
araşdırılması zamanı
tədqiqatçı müxtəlif
ədəbi məxəzlərdən,
o cümlədən yeni filoloji tədqiqatların
nəticələrindən bəhrələnib, yeri gəldikcə Ə.Mirəhmədov,
Y.Qarayev, K.Məmmədov,
Ə.Saraclı, Z.Əsgərli,
A.Əmrahoğlu, B.Əhmədov və başqa tədqiqatçıların
əsərlərinə istinad
edib. Bununla yanaşı, müəllifin
problemin araşdırılmasına
yaradıcı, orijinal,
özünəməxsus yanaşmaları,
elmi-nəzəri mülahizələrində yeni
fakt və dəlillərə əsaslanması
əhəmiyyətli nəticələr
əldə etməsinə
imkan yaradıb.
Məlumdur ki, xalqımız satiraya, yumora əvəzedilməz tənqidi,
ifşaedici, islahedici vasitə kimi yanaşıb, bu mövqe öz əksini xalq yaradıcılığının bir sıra sahələrində,
o cümlədən folklorda
tapıb. Şifahi xalq ədəbiyyatımızın müxtəlif ədəbi
növ və janrlarında, o cümlədən dastan, nağıl, lətifələrimizdə
satirik nəsrin elementləri, dəyərli
nümunələri var.
B.Babayev yazılı ədəbiyyatımızda
satira və gülüşün folklor
qaynaqlarından və
ənənələrindən bəhs edərkən atalar sözü və məsəllər, lətifələr, təmsil,
bayatılar, meydan tamaşaları, xalq dramları, oyunlar, məzhəkələr, qaravəllilər,
dastanlar, aşıq
şeirlərini təhlil
süzgəcindən keçirir,
xalq gülüşünün
bədii təsvir və ifadə vasitələrini, satirik əksetdirmə üsullarını
üzə çıxarır.
Epik folklor örnəklərinin Azərbaycan
satirik nəsrinin yaranması və inkişafında rolu barədə mülahizələr
tədqiqatda konkret bədii nümunələrlə
əsaslandırılıb.
Eyni zamanda satirik nəsrin folklor qaynaqlarından bəhs edərkən müəllifin yalnız epik şifahi xalq ədəbiyyatı nümunələri ilə məhdudlaşmaması, folklorun lirik və dramatik janrlarına da müraciət etməsi tədqiqatçı diapozonunun genişliyini göstərir, müxtəlif ədəbi növ və janrların satirik ifadə imkanları, şifahi ədəbiyyatın yazılı satirik nəsrin formalaşmasında rolu barədə daha dolğun təsəvvür yaradır.
Kitabda ayrı-ayrı sənətkarların satirik nəsr yaradıcılığının tədqiqi mühüm yer tutur. “Yusif Vəzir Çəmənzəminlinin satirik hekayələri”, “Realist nəsrdə M.F.Axundov ənənələri”, “Ü.Hacıbəyovun satirik hekayələri”, “Tağı Şahbazi (Simürğ) satirik hekayələr ustası kimi”, “Abdulla Şaiqin hekayələrində satirik hədəflər” başlıqlı məqalələrdə tədqiqatçı satirik nəsr əsərlərinin poetikasını araşdırmış, satiriklərimizin yaradıcılıq laboratoriyasının özünəməxsusluğu, bədii gülüşdən istifadə məharəti barədə oxucuda dolğun təsəvvür yaratmağa müvəffəq olub.
Satirik nəsri tədqiq edərkən milli dramaturgiyanın banisi, yeni tipli realist nəsrin ilk orijinal nümunələrini yaratmış
M.F.Axunovdan, məşhur
“Molla Nəsrəddin”ədəbi
məktəbindən bəhs
etməmək mümkün
deyil. Tədqiqatçının haqlı
qənaətinə görə,
M.F.Axundovun elmi, ədəbi-estetik görüşləri, realizm,
satira və gülüş haqqında
fikirləri XIX əsrin
sonlarından ədəbiyyata
gələn yazıçıların
yaradıcılığına, dramaturfiya və satirik nəsrin inkişafına güclü
təsir göstərib. Məhz bu ənənələr üzərində meydana gələn “Molla Nəsrədiin” jurnalı,
qüdrətli sənətkarlarımız
C.Məmmədquqluzadə, M.Ə.Sabir
yeni satirik ədəbiyyatın təməlini
qoyub.
“Gülüşlə düşündürən sənətkar”
məqaləsi görkəmli
söz ustası Mir Cəlalın yaradıcılığındakı
satirik, yumorlu məqamlara həsr olunmuşdur. Məlumdur ki,
keçən əsrin
30-cu illərindən başlayaraq
Mir Cəlalın nəsr əsərlərində,
xüsusən hekayələrində
gülüş, satira,
yumor özünün
yüksək bədii
ifadəsini tapmışdır.
Ədibin realist hekayələrində dövrün
vacib ictimai problemləri, cəmiyyətin
inkişafına mane olan qüvvələr, sovet cəmiyyətinin təbiətindən doğan
satirik, komik situasiyalar, gülüş,
kinayə, istehza doğuran insan xarakterləri sənətkarlıqla
əks olunmuşdur.
Professor T.Hacıyev Mir Cəlal müəllimin mühazirələrində bədii
əsərin poetik xüsusiyyətləri ilə
bağlı söylədiyi
fikirləri xatırladaraq
yazır ki, sərlövhə əsərin
yarısıdır, oxucunu
özünə çəkməlidir.
Obrazın adında onun xisləti oxunmalıdır.
B.Babayev diqqəti sənətkarın yaradıcılıq
laboratoriyası üçün
səciyyəvi olan bu cəhətlərə cəlb edərək yazır ki, Mir Cəlal əsərlərinə
sərlövhə seçməkdə
çox usta idi. O, bilirdi ki, nəzərə
çarpan sərlövhə
oxucuda dərhal maraq oyadacaq. Ədibin əsərlərinin
adları bu baxımdan səciyyəvidir:
“Xarici naxoşluq”,
“Rola girib”, “Neçə cür salam var”, “Təzə
toyun nəzakət qaydaları” və s. hekayələrin adları oxucunun diqqətini yaşadığı
dövrün mənəvi
eybəcərliklərinə, əsərdə qaldırılan
problemin, təsvir edilən həyat hadisəsinin mahiyyətini
dərk etməyə,
düşünməyə
yönəldir.
Bədii nəsr əsərində
surətlərə ad veilməsinin
də asan məsələ olmayıb
müəllifdən xüsusi
məharət tələb
etdiyini qeyd edən tədqiqatçı
Mir Cəlal yaradıcılığını
bu cəhətdən nümunə göstərir.
Ədib hekayələrində
Həkim Cinayətov, Anket Anketov, Kəmtərov kimi adlar, soyadlar vasitəsilə obrazın,
onun təmsil etdiyi ictimai təbəqənin cəmiyyətdəki
inkişafa, yeniliyə,
mənəvi dəyərlərimizə
zidd olan mahiyyətini sərrastlıqla
aça bilib.
Konkret bədii nümunələrin
təhlili tədqiqatçını
Mir Cəlalın hekayələrinin
dili üçün təbiilik, orijinallıq, səlislik, aydınlıq
kimi bədii məziyyətlərin səciyyəvi
olması qənaətinə
gətirib. Ədib hekayələrində
yaddaqalan mənfi tiplər qalereyası yaradıb, xalq gülüşünü əks
etdirən, dilimizdəki
satira, yumor səciyyəli söz və ifadələr, atalar sözü və məsəllərdən,
frazeoloji birləşmələrdən
sənətkarlıqla istifadə
edib, ədəbiyyatımızı
ölməz sənət
əsərləri ilə
zənginləşdirib.
Müasir ədəbiyyatşünaslığımızda
poetika məsələlərinə
diqqətin artması müsbət haldır. Lakin etiraf etməliyik
ki, bəzən tədqiqatlarda bu termindən sui-istifadə hallarına da yol verilir.
B.Babayevin araşdırılmalarında
poetika terminindən yerli-yerində, bəzən də həddindən artıq xəsisliklə istifadə
olunması diqqəti çəkir. Lakin onun nəsrdə
gülüş üsulları,
satirik üslub, bədii detal, adların təbiəti, satirik hekayədə gözlənilməzlik və
uyğunsuzluq, komiklik,
istehza, nadirə və qrotesk, süjet, xarakter və tip yaratma
metodları, ideya-məzmunda gülüş
kimi müxtəlif poetik komponentlərlə bağlı elmi-nəzəri araşdırmaları,
gəldiyi nəticələr
müəllifə məhz
poetika məsələlərinin
tədqiqindən danışmağa
haqq verir.
“Azərbaycan satirik
nəsrinə dair araşdırmalar” kitabı
B.Babayevin uzun illər apardığı
tədqiqatların uğurlu
yekunu, gərgin alim əməyinin bəhrəsidir. Kitabda satirik nəsrin aktual problemləri dərin təhlil süzgəcindən
keçirilib, ədəbi
prosesdə gedən yeniləşmə ilə
səsləşən elmi-nəzəri nəticələr
əldə edilib. Kitabda müəllifin müasir ədəbiyyatşünaslığımızda
yaranan yeni metodologiyaya əsaslanaraq irəli sürdüyü
orijinal ideyalar, əldə etdiyi nəticələr onu qiymətli elmi məxəz, son dövr ədəbiyyatşünaslığımızın
nailiyyəti kimi qiymətləndirməyə əsas
verir.
Bilal HƏSƏNLİ,
pedaqoji elmlər namizədi,
dosent
525-ci qəzet.- 2009.- 13 noyabr.- S.7.