Sehirli qutuya düşməyim
“Duyğular”
silsiləmi mənim üçün əziz olan, içimdə
daim yaşatdığım, öləziməyə
qoymadığım hisslərdən hörəcəyəm. O
hisslərdən ki, vaxtilə bir sıra səbəblərdən;
siyasi sistem üzündən, tuş gəldiyim
haqsızlıqlardan, evsizlik, əsəb gərginliyi, vaxt məhdudluğundan
qələmə ala bilməmişəm. Amma onları dəfn edə,
özümlə qara torpağın altına apara bilməzdim,
xalqım üçün qoruyub saxlamalı, yazılı
halda ona təhvil verməliydim. Və bunun üçün səni
seçdim, əziz oxucum. Olsun ki, gələcəkdə bu
silsiləm ucbatından qınağına, tənqidinə də
məruz qalam. Axı milli mentalitetimizin bir üzü də var
ki, gərək düşünüb –
daşındığın duyğuların böyük bir
qismini dilinə gətirməyəsən. Əlbəttə, bəzi
məqamları mən də nəzərə alacam. Amma
ümumilikdə götürəndə, yox. Silsiləmin
baş məqsədi belədir; düzü-düzü, əyrini-əyri.
Yəni səmimi.
Onda belə deyildi. Adı bu
cür gedirdi: “Azərbaycan Dövlət Radio və Televiziya
Verilişləri Komitəsi”. İlkinliyinə, pionerliyinə”,
stajına görə “radio” kəlməsini qabağa çəkmişdilər.
Axı, efir məkanımıza radio televiziyadan 30 il əvvəl
– 1926 – cı ildə qədəm qoymuşdu. Qədəm
qoymuşdu və hər bir azərbaycanlı ailəsinin
doğmasına, əzizinə, evlərin, ocaqların
ayrılmaz atributuna çevrilmişdi. El arasında adına
“sehirli qutu” deyirdilər. O qədər əziz – xələf
olmuşdu ki, qızlar ər evinə gəlin köçəndə
apardıqları cer-cehizin içində beli
qırmızı lentli o qutudan da olmalıydı. Ötən əsrin
60-cı illərinin əvvəllərində araya– ərsəyə
gəlmiş biz yeniyetmələr üçünsə o həm
də etibarlı dost, sirdaş, həmsöhbət idi. Hər
səhər, hər axşam ondan eşitdiklərimiz üstə
köklənər,ondan dinləyib mənimsədiklərimizi
orda–burda təkrarlayar, yeri gələndə
yamsılayardıq. Aylı–ulduzlu, darıxdırıcı kənd
gecələrində onunla baş–başa verib də gələcək
həyat yolumuz barədə düşünər, arzularımızın
konturlarını cızardıq. Radio şəxsən mənimçün həm də canlı bir varlıq
idi – Aydın Qaradaglı, Soltan Nəcəfov,
aparıcılığına vurulduğumuz futbol
icmalçısı Valid Sənani, “Arı” satirik radio
jurnalı, hər bazar saat 14–də efirə çıxan
“Muğamat” konserti”, şeir parçalarını misilsiz
avazla oxuyan Əli Zeynalov, günlərlə efiri bəzəyən
“Vaqif” dramı, “Şamo” romanının radio tamaşası,
60 – cı illərin əvvəllərində vokal
ifaçılığında inqilab edən Zeynəb
Xanlarova, İslam Rzayev idi. Bütün bunlar çoxsaylı
dinləyici auditoriyasının zehnini məşğul edir, tərbiyələndirir,
maarifləndirirdi...
Və nəhayət radio mənim gələcək sənət, peşə yolumu müəyyənləşdirən ahənrüba oldu.
1965–ci ildə ilk dəfə
“sehirli qutu”” nun qapısını tanıdım. Azərbaycan
Dövlət Universitetinin jurnalistika şöbəsinin 2–ci
kursunda oxuyurdum və janrlar barədə təzə–təzə
mühazirələr dinləməyə
başlamışdım ki, məni Azərbaycan radiosuna təcrübə
keçməyə göndərdilər. Qayda beləydi ki,
“praktikantlar” əvvəlcə gərək komitə sədrinin
qəbulunda olaydılar. Şeirlərindən, mətnləriənə
bəstələnmiş mahnılarından
tanıdığımız Ənvər Əlibəyli idi o
zamankı komitə sədri. Səmimi qarşıladı,
başdan ayağacan məni süzəndən sonra
sorğu–sual eləyib axırda da dedi ki, səni “Xəbərlər”
redaksiyasına – Hacı Hacıyevin sərəncamına
göndərirəm, nöşünki jurnalist gərək xəbərlərin
köynəyindən çıxa, yoxsa radionun, ümumiyyətlə
jurnalistikanın nə demək olduğunu bilməz. Bu
sözün də üstündən götürüb “Xəbərlər”
redaksiyasının baş redaktoru Hacı Hacıyevə zəng
edib məni ona tapşırdı. Bu həmin Hacı
Hacıyev idi ki, çox-çox illər sonra Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyinə rəhbərlik edəcək və
ilk tanışlığımızın üstündən
30 ildən çox keçəndən sonra hər bir jurnalist
üçün çox əziz olan “Həsən bəy Zərdabi”
adına media mükafatını təntənəli mərasimdə
öz əliyləcə mənə təqdim edəcəkdi...
Ondasa mənim
19 yaşım vardı, radio mənimçün sehirli qutu
olaraq qalırdı və onun daxilində nələr baş
verdiyindən xəbərsizdim. Budur, ilk dəfə burada canlı radio jurnalistlərini
görürəm. Təbii ki, ilk olaraq son dərəcə
prinsipial, hər sözün, ifadənin yerini bilən,
ağı qaranın, haqqı nahaqqın ayağına yazmayan
Hacı Hacıyevi, sonra redaksiyanın hər sahə üzrə
ixtsaslaşmış “bosslarını” – Hidayət Səfərlini,
Valid Sənanini, Yalçın Əlizadəni, Çingiz Ələkbərzadəni,
İlyas Adıgözəlovu, Oqtay Manaflını, Zöhrab
Zeynalovu. Və bir də bu repartyorların vaxtilə
yuxularımızda belə görmədiyimiz
böyük–böyük şəxsiyyətlərlə –
nazirlər, akademiklər, yazıçılar, aktyorlar,
müğənnilərlə apardıqları müshibələrin
şahidi oluram..
Təcrübə
keçdiyim günlərdə ilk tapşırığı
sonralar uzun illər bir yerdə
çalışdığım, bu gün də dostluq elədiyim
radiomuzun veteran jurnalistlərindən olan İlyas Adıgözəlovdan
aldım. Dedi gedərsən
Bilgəhdəki gülçülük sovxozuna, zəfəran
yetişdirənlər haqqında bir süjet hazırlayarsan.
Açıgı ürəyimdən deyildi bu iş.
Çünki mən ta əzəldən incəsənət, ədəbiyyat,
bir sözlə mədəniyyət sahəsinə meyilli idim və
tapşırığı da o səmtdən gözləyirdim.
Bizəsə belə öyərətmişdilər : jurnalist
hər sahədən yazmağı bacarmalıdır. Nə isə,
candərdi gedib çatdım Bilgəhə, soraqlaşıb
sovxozun olduğu yeri tapdım,açığı
gördüyüm mənzərələr, söhbət elədiyim
insanlar o qədər ürəyimcə oldu ki, yazı prosesində
cuşa gəlib “cızığımdan” çıxdım”,
10 səhifəlik bir məqalə döşəyib
sabahısı pəhəpəhnən aparıb qoydum İlyas
müəllimin qənşərinə. Səhifələrin
sayına baxan kimi Borçalı ləhcəsində
qayıtdı ki, ayə qıvlasız mən sana romanmı
demişdim yazıb gətirmisən? Bir makinə səhifəsi
verilişdə iki dəqiqə vaxt aparır, 10 səhifə
eləyir 20 dəqiqə. Sənə o boyda yer ayırsalar bəs
bu camahatın süjetlərini hara yerləşdirək? Sonra
gördü təntimişəm, dərinə getmədi, dedi
ziyan yoxdu, ora – burasını düzəldib verəcəm efirə.
Bu axşam saat 10 –da gedəcək. Qulaq as, bizim iş stilimizi
öyrən.
Uçmağa qanad axtarırdım.İsmayıllıdakı valideynlərimdən, qohum–əqrəbalarımdan, dost–tanışlarımdan kimsə qalmamışdı xəbər çatdırmayam,bəs,bu axşam açın radiolarınızı mənim verilişim gedəcək. Bəli, həsrətlə gözlədiyim axşam oldu, xəbərlər proqramı başladı,yarım saatlıq verilişdə yer tutan onlarla süjetin arasında ən xırdası – cəmi iki dəqiqə çəkən xəbər mənimki oldu. Bu, radioda xəbər janrının yeri, həcmi,yazılış tərzi barədə mənə verilən ilk tutarlı,yadda qalan dərs idi. Düzdür, sonralar mən xəbər janrında demək olar ki, qələm işlətmədim, jurnalist ömrüm boyu daha çox mədəniyyət mövzularına üz tutdum, amma bir şeyi özlüyümdə qətiləşdirdim ki, nəzəriyyə ilə təcrübə daim bir–biri ilə sıx vəhdətdə olmalı və təcrübə çoxaldıqca nəzəriyyə də yerində saymamalı,inkişaf etməli, fərdi yaradıcılıqların yen –yeni aspektlərini üzə çıxarıb yaymalıdır. Su səhəngi suda sınar deyiblər. Əsl jurnalist ən ali keyfiyyətlərə iş prosesində yiyələnir, əgər o, daşıdığı missiyanı tam aydınlığıyla duyub dərk edirsə bu prosesdə çox maraqlı nəticələr əldə edəcək, istər şəxsi səviyyəsini, istərsə də jurnalistika bazarını növbənöv tapıntılarla zənginləşdirəcək. Belə çağında yaşından asılı olmayaraq onu yerindən tərpətmək, fəaliyyətinin qabağını almaq, cürbəcür qanun–qadağalarla onu yolundan sapdırmaq ən azı günahdır. Bax, daha çox belə məqamlarda media nəzəriyyəçiləri sinəsini qabağa verməli, haqdan vergisi olan jurnalistlərin özəl xüsusiyyətlərini; onların poetikasını (mən bu ifadəni ilk olaraq işlədirəm, çünki yaxşı–yaman hər jurnalistin öz poetikası var), könül melodiyasını, bir sözlə içində oturuşmuş üslub incəliklərini tədqiq etməlidirlər. Belə araşdırmalar jurnalistin özündən daha çox nəzəriyyəçilərə, dolayısı ilə jurnalistika tariximizə, bu tarixin hər dönəmində meydana çıxan, gələcək taleyini yazı-pozu aləmiylə bağlayan gənclərimizə xeyir gətirə bilər.Çox təəssüf ki, bu çağacan üslub sarıdan biri-birindən yerlə göy qədər fərqlənən Həsənbəy Zərdabinin, Cəlil Məmmədquluzadənin, Əlibəy Hüseynzadənin, Üzeyir Hacıbəyovun, M.Ə.Rəsulzadənin, Nurəddin Babayevin, Nəsir İmanquliyevin, Şirməmməd Hüseynovun, Mürşüd Dadaşovun, Cahangir Gözəlovun, Şamil Şahməmmədovun, Yusif Kərimovun, Nəriman Zeynalovun, Cəmil Əlibəyovun, Sona Bağırovanın, Mailə Muradxanovanın, Tofiq Məhərrəmoğlunun, Aqil Abbasın, Mirşahinin, Qulu Məhərrəmlinin,Rafiq Səməndərin, Yaşarın, Zamin Hacının, Samir Sarının, Xaliq Bahadırın bir jurnalist kimi Azərbaycan mətbuatına və efir məkanına gəitirdikləri yeniliklər, onların fərdi üslubları, faktlara, hadisələrə özlərinə xas olan yanaşma tərzləri barədə media mütəxəssislərimizin bir sanballı tədqiqat işinə rast gəlinməyib. Belə cəhdlər olubsa da sistemli və professional xarakter daşımayıb. Bəlkə də bizdə sayı minlələ ölçülən qəzetlərdə baş alıb gedən hərc-mərcliyin bir səbəbi də elə budur. Necə deyərlər, yiyəsiz evə oğrular daraşar. Halbuki məsələyə bu aspektdən yanaşılsa jurnalist dairələrində gözgörəsi təbəddülat yaranar, yazarlar məsuliyyət duyar, öz yaradıcılıqları barədə, onları digər qələmdaşlarına bənzə dən və ayıran xüsusiyyətlər barədə daha dərindən düşünərlər. Hamıdan, hər şeydən yazmağa səlahiyyətli olan, yayan, təbliğ edən, məşhurlaşdıran, bir quruca informasiyası ilə kimlərinsə başını ucaldan, kimlərisə cəmiyyət içində rüsvay etməyə qadir olan jurnalist də insandır, onun da təbliğ olunmağa, yazıb yaratdıqlarının digər yaradıcılıqlar kimi sərfnəzər olunmasına, irdələnib araşdırılmasına ehtiyacı, bəlkə də haqqı vardır. Belə jurnalistlərsə zaman–zaman tariximizdə olub, bu gün var, sabah da olacaq. Çünki bu azman nəhrin mənbəyində “Əkinçi”miz, “Molla Nəsrəddin”imiz dayanır.
31 oktyabr 2009
İntiqam MEHDİZADƏ
525-ci qəzet.- 2009.- 14 noyabr.- S.26.