Türkiyə Azərbaycan Cümhuriyyətinə nə
üçün səfir göndərməmişdi?
Doğrudan da nə üçün?
1918-1920-ci illərin mürəkkəb
şəraitində Azərbaycana Osmanlı imperiyası qədər
yaxın olan ikinci dost ölkə təsəvvürə gətirmək
mümkün deyil. Özü dövlət kimi siyasi süqutun
bir addımlığında dayansa da, Babi-Ali müstəqilliyini
elan etmiş Azərbaycan türklərinə bütün
mümkün vasitələrlə yardım göstərmişdi.
Müstəqilliyin
üçüncü günü ilk xarici işlər
nazirimiz Məmməd Həsən Hacınski türk həmkarı
Əhməd Nəsimi bəyə teleqram göndərərək
obyektiv səbəblər üzündən hələlik
öz diplomatik missiyalarını yarada bilməyən Azərbaycan
dövlətinin Avropada türk diplomatları vasitəsi ilə
təmsil olunması təşəbbüsünü
qaldırmışdı. İstiqlal Bəyannaməsinin
elanından bir həftə sonra – 1918-ci il iyunun 4-də iki
ölkə arasında imzalanan dostluq müqaviləsi Azərbaycan
Cümhuriyyətinin beynəlxalq təhlükəsizliyinə
ilk və etibarlı zəmanətlərdən biri idi.
Yalnız Anadolu türklərinin
qardaşcasına, fədakar hərbi yardımı və
qanı bahasına müstəqilliyimizin artıq dördüncü
ayında paytaxt Bakını bolşevik-daşnak qüvvələrinin
işğalından xilas etmək mümkün olmuşdu.
Osmanlı dövləti Azərbaycana təmənnasız
maliyyə yardımı göstərmişdi. İlk milli tədiyə
vasitəsimiz sayılan bon da İstanbulda çap edilmişdi.
Türklər özləri çətin vəziyyətdə
olsalar da, yeni qurulan ordumuz üçün təlimatçı
zabitlər, məktəblərimiz üçün müəllim
və dərsliklər göndərmişdilər.
Həm M.Ə.Rəsulzadənin,
həm də Ə.M.Topçubaşovun rəhbərlik etdiyi
heyətlər aylarla İstanbulda türk hökumətinin
qonağı qismində yaşamış, onların əsas xərcləri
Osmanlı dövləti tərəfindən
qarşılanmışdı.
Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyi qazanması türk ictimaiyyəti və ali rəhbərlik
də daxil olmaqla ölkənin ictimai-siyasi, habelə rəsmi
dairələri arasında böyük sevinc və coşqunluq
doğurmuşdu. Səməd Ağaoğlunun
yazdığı kimi “Azərbaycanın müstəqillik
qazanması türklük dünyasını
bürümüş qaranlıqlar içərisində birdən-birə
parlayan işığa bənzəyirdi. İstanbulun ziyalı
türkləri matəmlərinin təsəllilərindən
birini yeni türk dövlətinin bayrağında və onu burada
təmsil edən insanın şəxsiyyətində (Yusif Vəzir
Çəmənzəminli nəzərdə tutulur-V.Q.)
tapırdılar”.
Lakin bütün bunlara baxmayaraq
Osmanlı imperiyası Azərbaycanı de-yure
tanımamış, ölkəmizə öz diplomatik nümayəndəsini
göndərməmişdi. Bu mənada münasibətlərdəki
müəyyən ziddiyyətlərə baxmayaraq Azərbaycanı
de-yure tanıyan İran qardaş Türkiyəni
qabaqlamışdı. 1918-1920-ci illərdə Bakıda
müxtəlif dövlətlərin diplomatik nümayəndəlikləri,
konsulluqları və konsul agentləri fəaliyyət göstərsələr
də, onların sırasında Osmanlı dövləti təmsil
olunmamışdı.
“Düşmən çəkmələrinin
tapdağı altında qalan İstanbul” Azərbaycanın M.Ə.Rəsulzadə,
Ə.Topçubaşov, Y.V.Çəmənzəminli kimi
görkəmli şəxsiyyətlərini Türkiyədə
diplomatik nümayəndə-səfir “kimi bağrına bassa
da” (Səməd Ağaoğlu), beş yüz illik xarici siyasət
ənənələrinə malik Osmanlı imperiyası
Bakıya göndərməyə bir diplomat “tapa bilməmişdi”.
Bu hələ hamısı deyil.
Azərbaycanla rəsmi diplomatik münasibətlər
qurmağa o qədər də tələsməyən
İstanbul artıq 1918-ci ilin avqustunda, müstəqillik
elanından üç ay sonra digər iki Cənubi Qafqaz
ölkəsinə – Gürcüstana və Ermənistana
yalnız hərbi deyil, diplomatik nümayəndələrini də
təyin etmişdi.
Azərbaycan Cümhuriyyəti
Nazirlər Şurasının müvəqqəti paytaxt Gəncədə
qəbul olunmuş 20 avqust 1918-ci il tarixli qərarı ilə
Fövqəladə və Səlahiyyətli nazir kimi Osmanlı
paytaxtına yola düşən Ə.Topçubaşov bu
münasibətlə sentyabrın 5-də Batumidən Baş
nazir Fətəli xan Xoyskiyə yazırdı:
“Dünən Gürcüstan
hökuməti yanında Türkiyə nümayəndəsi Əbdül
Kərim Paşa və Ermənistan hökuməti
yanındakı nümayəndə Mehmet Əli Paşa Batuma gəlmişdilər.
Mən Əbdül Kərim Paşa ilə
görüşdüm və bir saatlıq söhbətimiz ərzində
ən mühüm məsələlərlə bağlı
fikir mübadiləsi apardıq. Çox yaxşı təsir
bağışlayır. Döyüş generalı olsa da,
hadisələrə sağlam siyasi münasibəti ilə
seçilir”.
Ermənistana göndərilən
Türkiyə təmsilçisi ilə bağlı isə Ə.Topçubaşov
aşağıdakıları qeyd edirid: “Təəssüf ki,
Mehmet Əli Paşa ilə görüşə bilmədim.
Dünən gecə İrəvana yola
düşmüşdü. Onun yüksək savadından,
Qafqazla yaxşı tanışlığından (rus dilini də
bilir) çox danışırlar. Bütün bunlar bizim Ermənistan
təmsilçisinin də yüksək səviyyədə
olmasını tələb edir. Çünki bu ölkə ilə
baş ağrılarımız hələ çox olacaq. Təmsilçimiz
təkcə Ermənistanı yaxşı tanımaqla kifayətlənməməli,
həm də döyüşkən keyfiyyətləri ilə
seçilməlidir”
Göründüyü kimi, təcrübəli
siyasətçi olan Əlimərdan bəy hələ
müstəqilliyin ilk günlərindən erməniləri,
necə deyərlər, “dişinə vurmuşdu” və
onların təbiətlərini yaxşı bildiyindən
heç bir illüziyaya qapılmırdı.
Ə.Topçubaşov dövlətçilik
həyatının bütün sahələrinin, ilk növbədə
isə diplomatik xidmət sferasının tam ciddiyyətlə
qurulmasının, burada ierarxik prinsiplərin
ardıcıllıqla bərqərar olmasının və
onlara dönmədən əməl edilməsinin
ardıcıl tərəfdarı kimi tanınmışdı.
Həm Azərbaycana gələn, həm də Azərbaycandan
xaricə göndərilən hər bir dövlət məmurunun,
hər bir nümayəndə heyətinin öz yerini və vəzifə
səlahiyyətlərini dəqiqliklə bilməsi onun əsas
tələblərindən idi.
Bu mənada İstanbulda üzləşdiyi
mənzərə Ə.Topçubaşovu kədərləndirmişdi.
O, daha əvvəl Osmanlı paytaxtına gələn dövlət
rəsmilərinin fəaliyyətinə toxunaraq 22 oktyabr 1918-ci
il tarixli məktubunda F.Xoyskiyə yazırdı: “Onlar
hamısı özlərinə Azərbaycanın tam səlahiyyətli
nümayəndələri kimi baxır, siyasi fəaliyyət də
daxil olmaqla bütün rollarda çıxış etməyə
çalışırlar. Bu isə həm yerli hakimiyyəti
çətin vəziyyətdə qoyur, həm də Azərbaycan
nümayəndəliyinə yöndəmsiz,
başı-ayağı bilinməyən bir şəkil verməklə
acınacaqlı vəziyyət yaradır. Özlərini təmsilçi
kimi aparan şəxslərin çoxluğu, fikir və
mövqelərin müxtəlifliyi nəticəsində
nümayəndəliyimiz dağınıq, gözəgörünməz,
kaleydoskopik təsir bağışlayır. Vahid mərkəzin
və rəhbərin olmaması hərəkətlərdə
fərqlilik yaradır. Bu isə aydın məsələdir
ki, ölkənin nüfuzunun yüksəlməsinə xidmət
etmir.”
“Ölkənin nüfuzunu yüksəltmək
baxımından” Ə.Topçubaşov yalnız Türkiyədə
peşəkar səviyyəli, öz işini bilən azərbaycanlı
diplomatların deyil, müstəqillik yolunda ilk
addımlarını atan Azərbaycanda da eyni meyarlara cavab verən
türk diplomatlarının olmasını zəruri
sayırdı.
Əlimərdan bəy iki ay
çəkən ağır və çətin
yolçuluqdan sonra İstanbula 1918-ci il sentyabrın 22-də gəlib
çatmışdı. Osmanlı imperiyasının çox
ağır günlər yaşamasına baxmayaraq qısa
müddətdə sədr-əzəm Tələt Paşa,
xarici işlər naziri Əhməd Nəsimi bəy, hərbi
nazir Ənvər Paşa, Azərbaycan, Ermənistan və
Gürcüstan arasında sərhəd məsələlərinin
tənzimlənməsi ilə məşğul olan
Komissiyanın sədri, ədliyyə naziri Xəlil bəy və
başqa yüksək vəzifəli dövlət rəsmiləri
tərəfindən qəbul edilmişdi. İlkin təəssürat
Türkiyənin beynəlxalq vəziyyətinin gündən-günə
ağırlaşdığını, qeyri-stabilliyin ölkə
həyatının bütün sahələrinə nüfuz
etdiyini göstərirdi.
Türkiyənin güc mərkəzi
kimi sıradan çıxması ilə bağlı ehtimallar
tezliklə özünü doğrultmuşdu. Azərbaycan səfirinin
İstanbula gəlməsindən
bir ay sonra burada vəziyyət əsaslı şəkildə,
həm də pisə doğru dəyişmişdi. Birinci
Dünya müharibəsindən məğlub durumda
çıxan Osmanlı imperiyası 1918-ci il oktyabrın 30-da
Müttəfiq Dövlətlərlə Mudros barış anlaşmasını
imzalamaq məcburiyyəti qarşısında
qalmışdı. Həmin ərəfədə yeni sədr-əzəm
İzzət Paşa və xarici işlər naziri Nəbi bəylə
görüşən Ə.Topçubaşov vəziyyətin
çıxılmazlığı haqqında ən
etibarlı qaynaqlardan məlumat ala bilmişdi. O, hətta belə
şəraitdə İstanbulda qalmağın əhəmiyyətsiz
olduğunu düşünərək ya Bakıya qayıtmaq,
ya da Qərbi Avropa ölkələrinə yollanmaqla
bağlı tərəddüdlər də keçirmiş,
bu barədə həm Azərbaycan hökumətini, həm də
Osmanlı rəsmilərini xəbərdar etmişdi.
Noyabrın 1-də Vətənə dönən X.Xasməmmədovla
eyni mövzuda uzun və ağır söhbətləri də
olmuşdu.
Mudros anlaşması sadəcə
müstəqil dövlət kimi Osmanlının
hüquqlarını məhdudlaşdırmırdı. Həm
də onun gənc Azərbaycan Respublikasına hər hansı
hərbi, siyasi, hüquqi yardımının
qarşısını alır, təkcə Türkiyənin
deyil, Azərbaycanın da taleyin ümidinə
buraxılmasına imkan yaradırdı. İmzalanmadan dərhal
sonra türk hərbi birlikləri Azərbaycandan
çıxarılmış, hətta mülki şəxs
kimi Bakıda qalmaq istəyən Nuru Paşanın istəyinə
əməl olunmamışdı.
Anlaşmanın 11 və 15-ci bəndlərinə
əsasən, Türkiyə Bakının və Transqafqaz dəmiryolunun
Azərbaycan hissəsinin Müttəfiqlər tərəfindən
işğal olunmasına maneçilik törətməməli
idi. Çıxılmaz vəziyyətdə qalan Sultan
hökuməti öz üzərinə belə təəhhüd
götürməli olmuşdu. Nəticədə Azərbaycan
səfiri qardaş ölkədə ilk fəaliyyətini etiraz
notaları təqdim etməkdən başlamışdı. O,
noyabrın 3-də Mudros anlaşmasına imza atan bəhriyyə
(dənizçilik-V.Q.) naziri Rauf Orbayla
görüşmüşdü. Ertəsi gün isə
hazırladığı etiraz notasını
danışıqların iştirakçısı olmuş
xarici işlər nazirinin müavini Rəşad Hikmət bəyə
təqdim etmişdi.
Oktyabrın sonu və noyabrın
ilk günlərində Türkiyədə yaşanan gərginlikdən
az sonra hökumətə göndərdiyi geniş hesabatda Əlimərdan
bəy Mudros anlaşmasının Azərbaycanla bağlı
maddələrinə toxunaraq yazırdı: “Türkiyənin
düşdüyü ağır vəziyyət aydın
göstərirdi ki, onun nümayəndələri bütün
təklifləri, daha dəqiq desəm, diqtə olunan tələbləri
yerinə yetirməli olacaqlar. Şəraitin hökmü ilə
haqqında Zaqafqaziyanın Türkiyəyə birləşdirilmiş
hissəsi kimi danışılan və guya Türkiyənin təşəbbüsü
ilə yaradıldığı iddia olunan Azərbaycan dövlətinin
müstəqilliyi məsələsini hər vasitə ilə
qabartmaq lazım idi. Təqdim etdiyimiz etiraz notasından sonra qəzetlər
Azərbaycan haqqında müstəqil respublika kimi danışmağa
başladılar”.
Situasiyanı
aydınlaşdırmaq, iki ölkə arasında siyasi məsləhətləşmələr
aparmaq məqsədi ilə noyabr ayı ərzində Ə.Topçubaşov
sədr-əzəm Tevfik Paşa (bu yeni baş nazir,
İstanbulda olduğu iki ay ərzində, onun
görüşdüyü üçüncü hökumət
başçısı idi), xarici işlər naziri Mustafa Rəşid
Paşa ilə bir araya gəlmişdi. Bu görüşlər
zamanı siyasi müzakirələrin gündəliyində
dayanan iki əsas məsələdən biri, hətta bəlkə
birincisi – Bakıya mümkün qədər təxirəsalınmaz
şəkildə Osmanlı dövlətinin diplomatik nümayədəsinin
təyin olunması ilə bağlı idi.
Xüsusən müstəqilliyin
ilk aylarında münasibətlərdə yaşanan
qeyri-müəyyənlik bunu tələb edirdi. Yeni milli
dövlətə Osmanlının tərkib hissəsi kimi
baxmaq meyli Azərbaycan cəmiyyətinin vətənpərvər
kəsimində ciddi narahatlıq doğururdu. Bakıya həlledici
yürüş ərəfəsində Gəncədə həmin
məsələ ərtafında cidddi mübahisələr
yaranmışdı. İlk baş nazir Fətəli xan
Xoyskinin 1918-ci ilin iyul-avqust aylarında İstanbula, Azərbaycan
heyətinin rəhbəri M.Ə.Rəsulzadəyə göndərdiyi
məktublarda qarşılıqlı münasibətlərin
bu həssas məqamına aydınlıq gətirilməsi təkidlə
irəli sürülürdü. Türk heyətinin yalnız
hərbi məsələlərlə məşğul
olması, daxili idarəçilik işlərinin və xarici
siyasətin isə tam şəkildə Azərbaycan hökumətinin
ixtiyarına buraxılması tələb olunurdu.
Təbii, belə şəraitdə
Bakıya Türkiyə diplomatik nümayəndəsinin
göndərilməsi bir çox mübahisəli məqamları
aradan qaldırar, yeni müstəqil dövlət kimi Azərbaycanın
imicinə müsbət təsir göstərə bilərdi.
Bu həm də azərbaycanlıların Rusiyadan ayrılmaq
istəməməsi, milli dövlətçilik tələbinin
isə daha çox Osmanlı təsiri altındakı bir qrup
ziyalı tərəfindən ortaya atılması
haqqındakı bolşevik-daşnak təbliğatlarına
tutarlı cavab ola bilərdi. Nəhayət, şəraitin təsiri
altında Azərbaycana Osmanlı imperiyasının əyalətlərindən
biri kimi yanaşan bəzi məhdud düşüncəli məmurlara
strateji dövlət siyasətini başa salmış
olardı. Bu mənada Babi-Alinin diplomatik təmsilçisi Azərbaycan
üçün çox önəmli sima idi.
Osmanlı dövlətinin Xarici
İşlər Nazirliyinə təqdim etdiyi 4 noyabr 1918-ci il
tarixli notada Ə.Topçubaşov artıq altı aydan bəri
müstəqil dövlət kimi mövcudluğunu
sürdürən Azərbaycana diplomatik nümayəndə
göndərilməsinin zəruriliyi məsələsini
bütün kəskinliyi ilə irəli
sürmüşdü. Bundan bir həftə əvvəl, oktyabrın
27-də isə yeni xarici işlər naziri Nəbi bəylə
görüşdə məsələ şifahi şəkildə
onun diqqətinə çatdırılmış və hərtərəfli
müzakirə olunmuşdu. Həmin günlərdə hələ
Mudros anlaşması imzalanmadığından Türkiyə tərəfinin
cavabı ümumən ümidli təsir
bağışlamışdı. Nazir problemin
çözüləcəyini bildirərək gələcək
fəaliyyəti ilə bağlı tərəddüd hissləri
keçirən Əlimərdan bəyə mütləq
İstanbulda qalmağı, hər iki tərəfin mənafeyinə
uyğun səylərini davam etdirməyi məsləhət
görmüşdü.
Noyabrın 4-də təqdim olunan
notada isə Ə.Topçubaşov Türkiyə
paytaxtını tərk etməməsinin əsas şərtlərindən
birinin iki ölkə arasındakı münasibətlərin
daha əməli və dinamik müstəviyə keçməsi
ilə bağlı üzərinə düşən vəzifələrin
hələ də sona qədər yerinə yetirilməməsi
ilə əlaqələndirirdi: “Hökumətimin böyük
istəyi Osmanlının Azərbaycana rəsmi nümayədəsinin
təxirə salınmadan təyin edilməsi və həmin
nümayəndənin vaxt itirmədən Bakıya gəlməsidir.
O (nümayəndə-V.Q.) Respublikanın mərkəzi hakimiyyəti
ilə təmas qura bilər və Azərbaycanla Osmanlı
imperiyası arasında get-gedə daha da möhkəmlənməkdə
olan siyasi əlaqələri düzgün məcraya yönəldərdi”.
Təmsil etdiyi dövlətin bu
niyyətinin Azərbaycan və Türkiyə arasındakı
münasibətlərin, eləcə də
qarşılıqlı maraqların birgə səylərlə
qorunmasına müsbət təsir göstərəcəyini
bildirən Ə.Topçubaşov məsələnin müsbət
həllinin hökuməti tərəfindən
qarşısına qoyulan əsas vəzifələrdən
biri olduğunu dəfələrlə diqqətə
çatdırmışdı. Bütün dövlət rəsmiləri,
ilk növbədə isə xarici işlər nazirliyinin rəsmiləri
ilə görüşlərdə Bakıya diplomatik nümayəndənin
təyinatı məsələsi əsas mövzu kimi
müzakirələrin mərkəzində
dayanmışdı.
Şübhəsiz, təcrübəli
hüquqşünas və siyasi xadim olan Əlimərdan bəy
Osmanlı imperiyasının çətin duruma
düşdüyünü anlayırdı.. Eyni zamanda fəaliyyətsizlik
və ifrat güzəştlərlə bu vəziyyətdən
çıxmağın mümkünsüzlüyünü də
yaxşı başa düşürdü. Bakının
işğaldan azad edilməsi istisna olunarsa, münasibətlərin
əksər sahələrdə söz və vəd səviyyəsindən
irəli getməməsi onu narahat edirdi. 1918-ci ilin dekabrında
növbəti sədr-əzəm Tevfik Paşaya göndərdiyi
məktubda bu baxımdan özünün iki aylıq fəaliyyətinin
səmərəsizliyi haqqında məlumat verən Ə.Topçubaşov
“Paşa həzrətləri də daxil olmaqla indiyə qədər
görüşdüyüm hər kəsdən qan, dil və
din baxımından doğma olan xalqa – Azərbaycan türklərinə
məhəbbət və səmimi dostluq hissləri ifadə
edildiyini” bildirsə də, nəticə etibarı ilə bu təmtəraqlı
sözlərin aradan keçən müddət ərzində,
xüsusən Mudros anlaşmasından sonra heç bir əməli
işlə müşayiət olunmadığını diqqətə
çatdırırdı.
Həmin əməli işlər
sırasına isə ilk növbədə Azərbaycana
Türkiyə diplomatik nümayəndəsinin göndərilməsi,
Müttəfiqlərlə aparılan danışıqlar
haqqında Azərbaycan tərəfinin mütəmadi məlumatlandırılması,
4 iyun 1918-ci il müqaviləsinin Osmanlı Məclisində
ratifikasiyası, Azərbaycan məktəblərinin müəllim
və dərsliklərə təmin olunması, müvəqqəti
milli valyutanın hazırlanması və dövlətçilik
baxımından əhəmiyyətli olan digər məsələlər
daxil idi.
“Çox təəssüf ki,
barışıqla bağlı sonradan baş verən hadisələr
Azərbaycan üçün çox qiymətli olan bu hisslərin
reallığına çevrilməsinə, Cənubi Qafqazda
güclü və həyati qabiliyyətə malik Azərbaycan
dövlətinin qurulub möhkəmləndirilməsi işinin
uğurla başa çatdırılmasına imkan vermədi”
– deyə sədr-əzəmə müraciət edən Əlimərdan
bəy obyektiv çətinliklərin fərqində
olduğunu göstərirdi. O, gələcəkdə
arzularında olduğu Azərbaycan dövlətinin mütləq
qurulacağına əminliyini bildirərək Türkiyə tərəfinə
bəzi tənqidi iradlarını da
çatdırırdı. Bu iradlar ilk növbədə siyasi
konyukturanın hər şeyi üstələməsi, verilən
vədlərin və götürülən təhəddüdlərin
yerinə yetirilməməsi, sözlə iş arasında
yaranan uçurum və s. ilə əlaqədar idi.
Aradan xeyli vaxt keçməsinə
baxmayaraq etimadnaməsini Sultana təqdim edə bilməməsi,
qarşılıqlı diplomatik əlaqələr məsələsində
heç bir irəliləyişə nail olmaması, ətrafında
danışıqlar aparılan siyasi, iqtisadi, humanitar problemlərin
heç birinin həllini tapmaması və digər amillər Ə.Topçubaşovda
bundan sonra da İstanbulda qalmasının məqsədəuyğunluğu
ilə bağlı müəyyən şübhə
yaratmışdı. Buna görə də diplomatik demarşa əl
atmış, Osmanlı rəsmi dairələrinə
missiyası uğur gətirmədiyindən Vətənə
qayıtmaq qərarına gəldiyini bildirmişdi. “Mənim dəfələrlə
şifahi və yazılı müraciətlərimə, habelə
bu il noyabrın 4-də xarici işlər nazirinə və onun
müavininə şəxsən təqdim etdiyim notaya baxmayaraq
indiyə qədər Azərbaycana Türkiyə tərəfdən
rəsmi diplomatik nümayəndə təyin
olunmamışdır” – deyə Ə.Topçubaşov ölkədən
getməsinin əsas səbəblərindən biri kimi
diplomatik münasibətlərdəki qeyri-bərabərliyə
işarə vurmuşdu.
Doğrudur, bu məktubdan az sonra,
1919-cu il yanvarın 10-da sultan Vəhdətəddin,
Yıldız sarayında Azərbaycanın Fövqəladə
və Səlahiyyətli nazirinin etimad məktubunu qəbul
etmişdi. 15 dəqiqəlik auidensiya zamanı gənc
respublikanın ünvanına bir sıra xoş sözlər
deyən hökmdar Azərbaycan türklərini
“özünün sevimli övladları” adlandırmış,
Osmanlının “böyük qardaş” kimi həmişə
bu ölkəyə və onun xalqına diqqətlə
yanaşacağını vəd etmişdi. Lakin əsas məsələlərə
münasibət baxımından yenə də heç bir
şey dəyişməmiş və səfir təyinatı
havadan asılı qalmışdı.
Həmin dövrdə Azərbaycan
Məclisi-Məbusanının – Parlamentin 28 dekabr 1918-ci il
tarixli qərarı ilə Parisə, Sülh konfransına yola
düşən Nümayəndə heyətinin
başçısı təyin edilmiş Ə.Topçubaşov
artıq tamamilə başqa qayğılarla
yaşayırdı. Yalnız Azərbaycan Nümayəndə
heyəti üzvləri ilə 1919-cu il fevralın 24-də
keçirdiyi görüşdə xarici işlər naziri
Mustafa Rəşid Paşa o vaxta qədərki “mus-mus”ların
üzərindən sirr örtüyünü
götürmüş, Osmanlı imperiyasının Müttəfiq
Dövlətlərin razılığı olmadan Azərbaycana
diplomatik nümayəndə göndərə bilməyəcəyini
açıqlamışdı. Müttəfiqlərin isə
belə bir razılığı yalnız Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin rəsmən
tanınmasından sonra verə biləcəklərini diqqətə
çatdırmışdı. Əslində bundan sonra hər
hansı bir razılığa da ehtiyac yox idi. Beləcə,
dairə qapanmışdı.
Xarici işlər naziri Fətəli
xan Xoyskiyə göndərdiyi 5 mart 1919-cu il tarixli məktubda Ə.Topçubaşov
Türkiyə tərəfinin bu izahatının həm faktiki,
həm də hüquqi cəhətdən həqiqəti əks
etdirdiyini bildirirdi. Həqiqətən də öz taleyi
tükdən asılı vəziyyətdə qalan Sultan
Türkiyəsi Azərbaycanı tanımaqla özünə əlavə
problemlər yarada bilərdi. Lakin həm 4 iyun 1918-ci il
Osmanlı-Azərbaycan dostluq və əməkdaşlıq
müqaviləsinin Parlamentdə ratifikasiya edilməməsindən,
həm də Azərbaycana diplomatik nümayəndə təyinatının
həyata keçirilməməsindən böyük təəssüf
hissi ilə söz açırdı.
Mustafa Rəşid Paşa isə
məlum açıqlamanı verdiyi günün səhəri
Tevfik Paşa hökumətinin tərkibində baş verən
dəyişikliklərlə əlaqədar xarici işlər
naziri vəzifəsindən
uzaqlaşdırılmışdı. Onun yerini milliyyətcə
druz olan Yusif Firəngi Paşa tutmuşdu. Ümid etmək olar
ki, Mustafa Rəşid Paşa məhz Osmanlı-Azərbaycan
münasibətlərinin inkişafı yolundakı həqiqi
maneələri gördüyünə və
açıqladığına görə istefaya göndərilməmişdi.
Beləliklə, Əlimərdan bəyin
1918-ci ilin sentyabrından 1919-cu ilin martına qədər davam
edən səylərinə baxmayaraq diplomatik nümayəndə
məsələsi açıq qalmışdı. Lakin onun
Fövqəladə və Səlahiyyətli nazir kimi
İstanbuldakı fəaliyyəti yeni dövlətin beynəlxalq
miqyasda tanıdılması baxımından son dərəcə
mühüm və səmərəli olmuşdu. Bu müddət
ərzində Ə.Topçubaşov Osmanlı paytaxtında
akkreditasiya olunan əksər ölkələrin diplomatik heyət
başçıları ilə təmaslara girmiş,
Böyük Britaniya, Fransa və İtaliya hərbi
komandanlıqları ilə əlaqə yaratmış,
Türkiyə rəsmiləri ilə mütəmadi
danışıqlar aparmışdı. O, eyni zamanda Rusiya
asılılığından xilas olmuş yeni milli dövlətlərin
siyasi blok halında birləşməsi ideyasının həyata
keçirilməsinə də ilk dəfə İstanbulda
başlamışdı. Sonralar bu ideya azərbaycanlı
liderin siyasi fəaliyyətinin əsas istiqamətlərindən
birinə çevrilmişdi.
Nəhayət, İstanbulda
olduğu dövrdə Ə.Topçubaşov öz müstəqilliyini
yeni elan etmiş Azərbaycan Respublikasını tanıtmaq məqsədi
güdən “Memorandum” (“Azərbaycan Cümhuriyyətinin təşəkkülü”)
hazırlamışdı. Birinci Respublikanın ilk pasportu
adlandırıla biləcək həmin sənəddə Azərbaycan
türklərinin tarixi, dili, mədəniyyəti, milli
özünəməxsusluqları, mənəvi-əxlaqi
keyfiyyətləri, habelə ölkənin zəngin təbii sərvətləri
və müstəqillik mübarizəsində üzləşdiyi
çətinliklərlə bağlı yığcam, lakin
inandırıcı və dolğun məlumat verilmişdi.
Ayrı-ayrı diplomatik missiya başçılarından
daxil olan məktublar müəllifin qarşısına
qoyduğu məqsədə çatdığını, xarici
dövlətlərin nümayəndələrini öz ölkəsinin
iqtisadi və intellektual potensial baxımından müstəqil
yaşamaq imkanına inandırdığını göstərməkdədir.
Bütün bu işləri Ə.Topçubaşov,
demək olar ki, təkbaşına həyaya
keçirmişdi. Ən böyük çətinlik isə gənc
dövlətin xarici siyasət xəttini həyata keçirmək
üçün mərkəzdən heç bir təlimat,
göstəriş almaması, ümumiyyətlə, Vətənində
baş verən proseslərdən tamamilə bixəbər
olması idi. Bir neçə aylıq diplomatik fəaliyyətinin
nəticəsi olan sənədləri, söhbət
yazılarını, siyasi-iqtisadi xarakterli məlumatları
Bakıya, Xarici İşlər Nazirliyinə göndərən
Əlimərdan bəy nazir Fətəli xan Xoyskiyə 5 mart
1919-cu il tarixli məktubunda yazırdı: “Bu sənədlər
Azərbaycanda hansı hadisələr baş verdiyindən xəbərsiz
hazırlanmış, atdığım bütün addımlar
da eyni səciyyə daşımışdır. Siyasi həyat
şərtlərinin dəyişməsi nəticəsində
vəziyyətin hansı istiqamətdə inkişaf etməsi,
Müttəfiqlərə, Türkiyəyə,
qonşularımız Ermənistan, Gürcüstan və
Şimali Qafqaza münasibətin hansı xarakter alması mənə
bəlli deyildi. Mən hökumətin tərkibindən, hətta
ümumiyyətlə onun mövcud olub-olmadığından xəbərsiz
idim. Çünki bir ara hökumətin süquta
uğradığı, hətta hakimiyyətdən
uzaqlaşdırıldığı barəsində şayiələr
yayılmışdı”.
Türkiyənin Azərbaycana
diplomatik nümayəndə göndərməsi, habelə gənc
dövlətin beynəlxalq miqyasda tanınması uğrunda
mübarizə aparan Ə.Topçubaşov bütün bu
mürəkkəb işləri yalnız intuisiya ilə həyata
keçirirdi. “Mən başdan-başa bir tənhalıq,
hamıdan və hər şeydən uzaqlıq, tam məlumatsızlıq
içərisində idim”, – deyə xarici işlər naziri Fətəli
xana yazırdı.- “Ona görə də müraciət və
çıxışlarımı Azərbaycandakı faktiki vəziyyət,
hökumətin fəaliyyətinin istiqaməti, digər
dövlətlərlə qarşılıqlı münasibət
və müqavilələrlə əlaqəli şəkildə
qura bilmir, tələb olunan zəruri qətiyyət və
cürətlə hərəkət edə bilmirdim. Şəraitin
təsiri altında hər şeyin – əldə olunmuş
anlaşmaların, qurulmuş əlaqələrin, mövcud
münasibətlərin istiqamətinin az qala hər gün dəyişdiyini
gözlərimlə görürdüm”.
Ə.Topçubaşovdan sonra Azərbaycanı
Osmanlı paytaxtında təmsil edən Səfvət bəy Məlikovun
(Həsən bəy Zərdabinin oğlu-V.Q.) və Yusif Vəzirin
bütün səylərinə baxmayaraq, səfir təyinatı
məsələsində müsbət irəliləyiş əldə
olunmadı. Bakının düşməndən azad edilməsi
günü kimi tarixə düşən 15 sentyabrdan sonra
siyasi münasibətlərdə əvvəlki fəallıq və
canlılıq nəzərə çarpmırdı.
Cümhuriyyətin süqutundan əvvəl çap olunmuş
sonuncu soraq kitabçasında Bakıda fəaliyyət
göstərən 16 xarici missiyanın adları və
ünvanları göstərilmişdi. Təəssüf ki,
onların arasında Osmanlı diplomatik nümayəndəsinin
adı yox idi.
Doğrudur, eyni sözləri iki
ölkənin xalqları haqqında demək düzgün
olmazdı. Azərbaycan Cümhuriyyəti Versal Sülh
konfransında de-fakto tanınandan az sonra “Türk ocaqları”
bu diqqətəlayiq hadisəni İstanbul Universitetində
bayram etmişdi. Lakin Azərbaycan səfiri Yusif Vəzir təntənələrə
qatılmamış, buna görə də “hədsiz
ehtiyatlılığına görə” M.Ə.Rəsulzadənin
“Azərbaycan Cümhuriyyəti” (İstanbul, 1923) kitabında,
adı çəkilmədən, qınaq hədəfinə
çevrilmişdi. Diplomatik etiket baxımından isə Yusif
Vəzirin bu hərəkəti o zamana qədər Azərbaycana
Osmanlı elçisinin təyin olunmamasına etiraz kimi də
dəyərləndirilə bilərdi.
Sultan Türkiyəsinin
özünün bütün addımlarını Müttəfiq
Dövlətlərlə razılaşdırması, taleyini
qaliblərin mərhəmətinə bağlaması nəticə
etibarı ilə onun xilasına yol açmadı. Türk
xalqını və qədim tarixə malik türk dövlətçiliyini
faciə girdabından Mustafa Kamal Paşanın rəhbərliyi
ilə başlanan Qurtuluş Savaşı xilas etdi. Azərbaycana
ilk diplomatik nümayəndəni də Ankara hökuməti
göndərdi. O nümayəndə – fəaliyyəti
haqqında “Bakıda ilk türk diplomatı” adlı daha əvvəlki
yazımda söz açdığım Məmduh Şövkət
Esendal idi.
Beləliklə, müstəqil Azərbaycan Cümhuriyyətinin yolunu iki ilə yaxın gözlədiyi türk elçisi Bakıya... Azərbaycan Sovet Sosialist Respublikasının mövcudluğunun dördüncü ayında gəldi.
Vilayət Quliyev
525-ci qəzet.-2009.- 21 noyabr.- S.24-25.