“Zərif çərşənbə”də fəlsəfə
notları
ANS TV-nin orijinal formatdakı “Zərif
çərşənbə” verilişinin
aparıcıları özləri zərif olsalar da,
toxunduqları məsələlər bəzən fəlsəfi
ağırlığı ilə diqqəti cəlb edir. Əbu
Turxanın aşağıdakı misraları yada
düşür:
Çevrilər
pıçıltı, həzinlik, şəfqət
Ulu bir qüvvəyə...
Bil ki, həqiqət
Üzdə zərifdirsə,
dərində azman,
Son sözü düz
sözə verəcək zaman!
Axırıncı
verilişdə görkəmli bəstəkarımız Firəngiz
Əlizadənin düşüncələri timsalında biz zərif
cinsin təkcə zərif musiqi yaratmaq deyil, həm də
ağır yaradıcılıq prosesinin fəlsəfi
yükünü də daşımaq qüdrətinin
şahidi olduq.
Onun musiqisi
Avropanı necə fəth edir? Bəlkə o bir Avropa
düşüncəsinin və duyğularının məhsuludur?
Bu sual ilk ağıla gələn sualdır və bəsit
düşüncənin məhsuludur. Belə ki, heç kim qərblilərin
özündən daha çox qərbli ola bilməz. Bu gün
Qərb onu təkrarlayan bir şeyə deyil, özündə
olmayan və özünü tamamlamağa imkan verən bir
şeyə möhtacdır: ədəbiyyatda da, fəlsəfədə
də, musiqidə də!
Firəngiz xanım da əslində
qərblilər üçün yeni bir mənəvi-estetik
ovqatı – Şərq ruhunu ifadə edir. Sadəcə
olaraq bunu ən müasir Qərb musiqi texnikası və
metodikasının vasitəçiliyi ilə edir. Başqa
sözlə desək, bizim milli ruhumuz Qərbin dilində
danışmağa başlayır və ona görə də
onlar üçün bu dərəcədə
anlaşıqlı olur.
Əbu Turxanın dediyi
kimi, Şərq ruhu ilə Qərb ruhu ancaq zirvədə – fəlsəfi
qatda birləşir.
Musiqinin də fəlsəfi
qatı var.
Firəngiz Əlizadənin
əsərləri də Üzeyir Hacıbəyovun bütün
yaradıcılığı kimi, Qara Qarayevin “Yeddi gözəl”i,
Fikrət Əmirovun və Niyazinin simfonik muğamları,
Soltan Hacıbəyovun “Karvan”ı kimi insanı fəlsəfi
düşüncələrə sövq edir.
Mən musiqişünas
deyiləm, Firəngiz xanımın
yaradıcılığını da nə üçün
sevdiyimi anlamaq və izah etmək mənim üçün
çətindir, o ki qala bu barədə nə isə yazmaq...
Amma yazmaq qərarına
gəldim. Firəngiz xanımın musiqi
dünyasından yox, fəlsəfi dünyasından! Buna səbəb
də məhz onun haqqında bəhs etdiyimiz “Zərif çərşənbə”
verilişindəki çıxışı oldu. Burada o
öz fəlsəfi dünyasını musiqi
yaradıcılığının dili ilə deyil, adi
danışıq dilində, necə deyərlər, söhbət
əsnasında ifadə etdi. Dediklərinin fəlsəfəyə
aidiyyəti olduğunu bəlkə heç ağlına da gətirməyən
görkəmli bəstəkarın öz musiqi yaradıcılığı
haqqındakı fikirləri mənim diqqətimi ona görə
çəkdi ki, bu deyilənlər nəinki hansı isə
bir fəlsəfi tədqiqat üçün empirik baza, faktiki
material ola bilərdi, – əslində bu da az önəmli deyil,
lakin bu deyilənlər həm də öz
yaradıcılıq prosesini dərk etməyə
çalışan, onu sadə dildə ifadə edən və
bu zaman necə çətin bir fəlsəfi problemin
izahına qalxışdığının heç fərqində
də olmayan səmimi bir etiraf idi.
Həmin fikirlər fəlsəfi
terminlərlə ifadə olunsaydı, onların elmi-fəlsəfi
dəyəri daha aydın görünərdi. Lakin bu, təbii
ki, Firəngiz xanımın işi deyil. Necə ki, bədii
yaradıcılıqdan yazan bir filosofun bilavasitə
özünün bədii əsər yaratması şərt
deyil, eləcə də yaradıcı şəxs bu prosesin məğzini
nəzəri özünüdərk səviyyəsində
açmaq məcburiyyətində deyil. Lakin bədii
yaradıcılıqla fəlsəfi təfəkkürün
görüşünə böyük ehtiyac var. Belə
görüşlər heç də həmişə baş
tutmur. Bəstəkarlar da digər sənətkarlar kimi
ictimaiyyətə yaradıcılıq prosesini deyil, onun son məhsulunu
çatdırırlar. Proses özü isə çox vaxt
gizli qalır.
Lakin bizim
bugünkü söhbətimiz “Zərif çərşənbə”dən
başlamışdır. Və biz konkret olaraq Firəngiz
xanımın üç fikri üzərində dayanmaq istəyirik.
Həmsöhbətlərin
“Siz nəyə görə bədii filmlərə musiqi
yazmırsınız?” sualına cavab verən Firəngiz
xanım bəstəkarın psixoloji-estetik əhvalının
“hazır məhsulla” deyil, yaradıcılıq prosesinin
özü ilə həmahəng surətdə
formalaşması zərurətini qeyd etdi.
Heç bir filmdə
insan taleyinin alternativ yolları və bunların arasından
seçim edən bədii qəhrəmanın öz taleyini
yaratmaq əzmi tam ifadə olunmur. Çünki filmlərdə
ancaq yollardan biri öz əksini tapa bilir. Qəhrəmanın
səhnə taleyini müəyyənləşdirən qərarların
verilməsi üçün istifadə olunan mənəvi-intellektual
resurs səhnə arxasında qalır. Bəli, hazır film və
yaradıcılıq prosesi müxtəlif hadisələrdir və
böyük sənətkarlar bunun fərqini çox gözəl
bilirlər. Sənətkarın iç dünyası da məhz
yaradıcılıq prosesində üzə
çıxır. Bu məqamda Firəngiz xanımın
vurğuladığı ikinci fəlsəfi fikir yada
düşür: “Mənim öz iç dünyam vardır və
bura heç kim daxil ola bilməz”. Sənətkar məhz
öz iç dünyasını ifadə edir. Lakin gözəl
sənət əsərinin yaranması üçün bu
iç dünyası kifayət qədər saf və zəngin
olmalıdır. Dünyagörüşü məhdud olan, ya
da mənəviyyatca təmiz olmayan insan böyük əsərlər
yarada bilməz. İndi psevdosənətlə çoxları
məşğul olur. Onların “yaratdıqları” çox
vaxt ya plagiat, ya da ən yaxşı halda kompilyasiya olur. Sənətə
nə isə yeni bir ideya, yeni nəfəs gətirmək, onu
özünəməxsus, orijinal bir istiqamətlə zənginləşdirmək
hər adama müyəssər olmur. Bunun üçün əvvəlcə
fərdi mənəvi aləmin unikallığı və
orijinallığı tələb olunur. Mükəmməl
texnikaya yiyələnmək yüksək təhsil sayəsində
də mümkündür. Amma dünyanın ən nüfuzlu
universitetlərində və ya konservatoriyalarında təhsil
alan insan da əgər öz dünyagörüşünə
və fərdi mənəvi aləminə görə orijinal
deyilsə, sənətdə də yeni yol aça bilməz.
Firəngiz xanımın qərblilərdən geri qalmayan
yüksək musiqi təhsili onun avropalılardan fərqli və
əslində daha zəngin mənəvi aləmini, “heç
kimin daxil ola bilmədiyi öz iç dünyasını”
avropalıların anlaya biləcəyi müasir musiqi dilində
ifadə etməyə imkan verir.
Lakin insanın mənəviyyatca
zəngin və orijinal olması və üstəlik müasir
yaradıcılıq texnologiyasına yüksək səviyyədə
bələd olması da böyük sənət əsərinin
yaranması üçün hələ yetərli deyil. Böyük
fəlsəfi dünyagörüşü, zəngin və saf
mənəviyyatı olan şəxslərin hamısı
heç də həmişə yaradıcılıq məqamına
yüksələ bilmir. Bunun üçün
üçüncü bir amil də tələb olunur. Ruhun
qanadlanması, iç aləminin aşıb-daşması və
bunlara vəsilə ola biləcək əlavə bir
qığılcım da lazımdır. Sənətkar ancaq
müəyyən bir məqama yüksələrkən yarada
bilir. Buna Şərq fəlsəfəsində ilham, vəcd, kəşf
məqamı deyilir. Maraqlıdır ki, məhz bu cəhət
marksist-leninçi fəlsəfədə, digər materialist təlimlərdə
yaradıcılığın mühüm amilləri
sırasına daxil edilmir, yaxına buraxılmırdı. Ona
görə də Azərbaycan fəlsəfi fikrində bu məsələ
hələ indi də kifayət qədər öyrənilməmişdir.
Bəs Firəngiz xanım yaradıcılıqdan bəhs edərkən
bu məqamı necə ifadə edə bildi? Bax, bu yerdə o
bizim üçün maraq doğuran üçüncü fəlsəfi
fikri özünəməxsus tərzdə ifadə etdi. O, fəlsəfədə
işlənməyən “coşmaq” kəlməsinə
müraciət etdi. Bu söz yaradıcılıq prosesi
üçün bayaqdan bəri izah etdiyimiz
üçüncü amili çox gözəl açdı.
Mürəkkəb bir fəlsəfi fikrin çox sadə, el
dilində ifadəsi! Mən Şərq fəlsəfəsi
tarixçilərindən təsəvvüfdə belə bir
terminin olub-olmadığını soruşdum. Sən demə,
sufilər “şataha” (ərəbcədən tərcüməsi
aşıb-daşmaq, coşmaq imiş) felindən
yaranmış “şathiyyat” terminindən istifadə edirlərmiş.
Önəmli olan budur ki, duyğu orqanları ilə xaricdən,
hissi təcrübədən alınan qavramlardan fərqli
olaraq, insan xaricə deyil, daxilə, iç dünyasına
müraciət etdikdə və bu dünyanın gizli,
qaranlıq qatlarına endikdə burada ilişib qala da bilər.
Buna xəyala dalmaq deyirlər. Lakin bir də var ki, hansı isə
böyük bir enerjinin, təkanın sayəsində iç
dünyası dalğalanır, aşıb-daşır və
sən də bu dalğaların üzərində
işıqlı dünyaya qayıdırsan. Amma artıq
“dolmuş” halda, dərin qatlardan gələn ərməğanla
birlikdə.
Xarici təsir
yaradıcı insanın öz daxili dünyasına enməsi
üçün bir stimul olduğu kimi, daxildən intixab
edilmişləri yenidən xarici dünyaya qaytara bilmək
üçün də xüsusi bir qabiliyyət tələb
olunur. Filosoflar buna fəlsəfi təfəkkürün
və terminlərin köməyi ilə, sənətkarlar isə
öz bədii yaradıcılığı sayəsində
nail olurlar. Hegel “Estetika haqqında mühazirələr”ində
“təxəyyülün gücü” və “fantaziya”
anlayışlarından istifadə edir və əsaslandırmağa
çalışır ki, sənətkar üçün
passiv təxəyyüldən aktiv fantaziya səviyyəsinə
qalxmaq tələb olunur. Diqqəti belə bir cəhət cəlb
edir ki, biz bir qayda olaraq “fantaziya” anlayışını elə
“təxəyyül” kimi tərcümə edirik. Amma Hegel fəlsəfəsində
fantaziyanı təxəyyüldən fərqləndirmək və
bu fərqin nədən ibarət olduğunu
aydınlaşdırmaq cəhdi göstərilir.
Hər hansı bir fikrin
ifadəsi üçün ən əsas şərt terminlərin
düzgün seçilməsidir. Bu məqamda, Hegel kimi
bir dahi də terminoloji çətinliklə üzləşir
və ya tərcümə zamanı rus dilinin zənginlik dərəcəsi
buna imkan vermir. Hər halda əsas məsələ iç
dünyası ilə xarici dünya arasında münasibət
məsələsidir. Hegel yazır: “İnsan fikirləşmədən
öz içində yaşayanları aşkar edə bilməz”.
Lakin “fikirləşmək” sözü, bizcə, yerinə
düşmür və insanın özünü anlaması
üçün şərt olsa da, ifadə etməsi
üçün şərt deyil. Bədii
yaradıcılıqda sənətkar öz iç
dünyasında yetişmiş olan hansı isə nisbi
müstəqil ideya, struktur və ya ahəngi çox vaxt
birbaşa – düşünmədən ifadə edir. Şərq
fəlsəfəsində buna bədahətən
yazıb-yaratmaq deyilir. Filosof sənətkar isə bədahətən
yaratdıqlarını fikir səviyyəsində də dərk
edir. Bu, bədii təxəyyüllə fəlsəfi təfəkkürün
ittifaqı və ya vəhdət məqamıdır.
Hegel yazır: “Bununla biz
demək istəmirik ki, sənətkar dində də, fəlsəfə
və incəsənətdə də hər şeyin universal əsasını
təşkil edən həqiqi başlanğıcı fəlsəfi
fikir formasında mənimsəməlidir”. Biz də bunu
demək istəmirik. Amma biz sadəcə bunu
vurğulayırıq ki, qeyri-şüuri səviyyədə
ifadə və təlqin olunan duyğuların həqiqi
siması və əxlaqi-mənəvi yönü ancaq
onların fəlsəfi şərhi sayəsində
açılır. Və sənətkar öz
yaradıcılığına özünüdərk səviyyəsində
yanaşa bilirsə, bu zaman sənətin milli ruhun ifadəçisinə
çevrilmək şansı yaranır. Bəstəkar Firəngiz
Əlizadənin “Zərif çərşənbə”dəki
söhbəti onun məhz özünüdərk səviyyəsində
yazıb-yaratdığını bir daha sübut etdi.
Səlahəddin XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2009.- 24 noyabr.- S.5.