Qarabulaq düşüncələri, yaxud unudulmamış Ağasəfa
O, kənddə
yaşayır - Xızının Qarabulaq kəndində, ata
yurdunda. Amma uzun müddət doğulduğu kəndə qonaq
kimi gəlib-gedib, çünki həyatını, taleyini
şəhərlə bağlamışdı. Əmək
kitabçasının müvafiq bəndi “fəhlə”,
“qazmaçı köməkçisi” sözləri ilə
başlayır. Ədəbi aləmdə az-çox
tanınandan sonra qırx ilə yaxın redaksiyalarda, nəşriyyatlarda
çalışıb. Nəhayət, yaşı
altmışı haqlayanda qərara alıb ki,
başındakı dağ havası, könlündəki bənövşə
həsrəti, o dərələri, yamacları, çəmənləri
dolaşmaq həvəsi onu Qarabulağa çəkib
aparır. Odur ki, qayıdıb ata yurduna. Doğrudur, Ağasəfa
Yəhyayev şəhərdən, qaynar ədəbi
mühitdən uzaq düşdü, amma şeirdən,
poeziyadan uzaq düşmədi.Hər bir şairin elə
öz sağlığında yazdığı “vəsiyyət”
şeirləri olur, biri yazır ki, məni doğma kəndimdə,
yol kənarında dəfn edərsiniz, birisi də yazır ki,
son günlərimi kənddə, bir bulaq kənarında
keçirmək istəyirəm və s. Başqa bir şair isə
kəndə atasının ya da anasının ölüm xəbərini
eşidəndə yüyürür. O şairləri titrədən
doğma kəndlərinin, doğulduqları yerin, məkanın
həsrətidir. Ağasəfa da vaxtilə belə bir şeir
yazmışdı:
Hər gecə yuxuma
girdi dağ-dərə,
Hər gecə ulduzlar
çağırdı məni...
Bu
çılğın şəhərdə azı yüz kərə,
Tale yapdı məni,
yoğurdu məni.
Üzü
dağlaradır hər gün maşın da...
Bir ümid qaynayar,
çağlar başımda:
Harda öləcəyəm,
mən bu yaşımda?
Harda öləcəyəm?
Dağlar
başında...
İndi Ağasəfa elə
o dağlar başındadır və Xızının
Qarabulaq kəndində doğulan Ağasəfa imzalı o
şeirlərdə daha vəsiyyət ovqatı da çəkilib
gedib, Qarabulağın dumanına qarışıb. Bir yoxsul
komaya sığınıb sərin dağ havasını
udasan, hər gün gördüyün çiçək ola,
gül ola, gözün dolusu sevdiyin o gözəl mənzərələrini
seyr edəsən, heç ölüm barədə fikirləşməyə
dəyərmi?
Bu yaxınlarda,
sentyabrın, sifəti üç-dörd dəfə dəyişən
günlərinin birində yolumuz Qarabulağa düşdü.
Gözəl şairəmiz Ofelya Babayevanın bələdçiliyilə
saat yarıma Qarabulağa yol aldıq. Giləzidən
keçdik, sonra qarşıda müxtəlif rənglərlə
“boyanmış” dağlar çıxdı
qarşımıza. Şəhər tünlüyündən,
insan basırığından uzaq olan, az qala bir yarpaq
xışıltısını belə eşitdiyimiz bu yollar
Bakıda gördüyümüz müasir yollara bənzəməsə
də, çılpaq dağlar, sıra ilə cərgələnmiş
dərələr, boyu çox da uca olmayan ağaclar o yol
narahatlığını bizə unutdururdu. Gəlib Qarabulağa
çatdıq. Bu elə bir kənddir ki, oranın görkəmi
çox-çox kəndlərdə gördüyümüz
müasir sivilizasiyanın görüntülərindən
uzaqdır. Yetmiş yaşına doğru yürüməkdə
olan Ağasəfa bu kəndin ağsaqqallarından
sayılır. Dağ kişilərinin görkəmini,
cüssəsini adətən palıda bənzədiblər və
kökü dərinliklərə, yaşı yüzdən o tərəfə
gedib çıxan palıdlarla dağ kişilərinin
doğrudan da bir bənzəyişi var. Amma Ağasəfa o
dağ kişilərinə və palıdlara heç
oxşamır, arıq, elə mənim kimi cansız (bir il
öncə ağır xəstəlikdən qurtulub) bir adamdır.
Amma bu arıq adamın içi, mənəvi dünyası
dopdoludur, o arıq sinənin altındakı ürəkdə
hər gün gördüyü, tamaşasından
doymadığı dağların bulaqları
çağlayır.
Dərələr
keçmişəm, dağlar aşmışam,
Küləklər o ki
var dəyib sinəmə.
Dağlara şirincə
layla qoşmuşam,
Dağlar da
başını əyib sinəmə.
Almışam
döşümə ildırımları,
İndi bilmişəm
ki, canım poladdır.
Hələ yol gedirəm
Günəşə sarı,
Mənə torpaq arxa, səma
qanaddır.
İşığın
eşqi var dəli başımda,
Qəlbimi Günəşdə
yoğuracağam.
Lap son nəfəsimdə...
Zirvə qaşındaBir
papaq qar kimi ağaracağam.
Ağasəfa Yəhyayev
çox təvazökar insandır, mən bilən, heç
bir fəxri adı da yoxdu, müəllimlik məvacibiylə
dolanır, həyətində bağ-bostan da becərir.
Və onun təvazökarlığı şairliyində
də hiss olunur, bəzi üzdəniraq həmkarları kimi
yazıları barədə tənqidçilərdən, ya
şair dostlarından tərif ummur. O bilir ki, bu poeziya
ümmanında bir zərrə olmağı da yetər, təki
bu zərrədə bir dəniz saflığı olsun.
Ağasəfanı “təbiət
şairi”, “torpaq şairi” kimi ənənəvi ifadələrlə
təqdim etmək istəməzdim. Ancaq onun şeirlərində
təbiətin təsviri, peyzaj lövhələri, insan-təbiət
münasibətləri özünəməxsus poetik zərifliklə
işlənib və bunları oxuduqca fikirləşirsən
ki, qırx il şəhərdə yaşasa da, təbiət,
doğulduğu kənd onun içində olub.
Sağ tərəfin dərin
dərə, sol - qaya,
Yol keçilməz, yol
sıldırım, yol qaya.
Başın üstə
çətir tutsun sal qaya,
Səpələnsin yaz
yağışı dağlara..
Bəyaz qar, yumşaq
qar,
xoş gördük səni,
Körpə qar, uşaq
qar,
xoş gördük səni.
Büllur qar,
işıq qar,
xoş gördük səni,
Torpağa aşıq
qar,
xoş gördük səni.
Şimşəklərin
bənzəri var qılınca,
Ağ buludu
oxşatdım ağ balınca.
Qara bulud ağ buludun
dalınca
Bu zirvədən o zirvəyə
at çapır.
Hər bir oxucunun istənilən
bir şairdən öz zövqünə görə
seçdiyi, bəyəndiyi şeirlər olur. Əgər məndən
soruşsalar, Ağasəfanın hansı şeirini daha
çox bəyənirsən. Cavabım bu olar ki, onun sərbəst
vəzndə yazdığı “Ay işığında
Qarabağ etüdləri” şeiri... Bu, Ağasəfanın ən
“romantik” şeiridir deyərdim.
Süzülür
süzüm-süzüm
Quş nəğmələri
Arı şanından süzülən
bal kimi.
Oxuyur quşlar...
Yellənir, sallanır
Ay
Ana laylasından
Uşaq yuxusuna girən qoğal kimi.
Bir çox şeirlərində
Ağasəfanı bədbin, az qala həyatdan əlini
üzmüş görəndə qətiyyən təəccüblənmirəm.
Bunlar şairin yaşantılarıdır. Amma bu
yaşantıların başqa bir ifadə üsulu da var. Ən
çox da bu gün hamımızı düşündürən,
həyəcanlandıran mətləblərə toxunur. Bu
şeirlərdə publisistikadan süzülüb gələn
notlar olsa da, hər halda, biz onları publisistikanın deyil,
poeziyanın nümunələri hesab edirik:
Örtülü bazara
aparır bu yol,
Milləti
üyüdür açıq, tək qapı.
Qapıda cibgir var,
ehtiyatlı ol,
Əli cibindədir,
gözü tük qapır.
Burda pula satır
qardaş qardaşı,
Pullunun əlindən
öpən də olur.
Kasıbsan, deyinmə, tərəzi
daşı,
Bir də görürsən
ki, təpəndə olur.
Gözün kimi gəzir
burda, ay yoluq,
Baxtına kim düşər
bu baxabaxda.
Pulun
başındadır dostluq,qohumluq,
Burda dost axtarma, cibini
axtar.
Ağasəfa həm də
satirik təbli şairdir. Kitablarındakı şeirlərin
bir qismi həmişə satirik şeirlər olur. Böyük
Sabirdən, bizim satirik şeirin ənənələrindən
süzülən işıq bu şeirlərdə
açıq hiss olunur. Bu satirik şeirlərdə
günümüzün, çağımızın artıq əngələ,
maneəyə çevrilmiş mənfi, neqativ halları tənqid
atəşinə tutulur. Bu şeirlərin bir qismi (hansı
ki, iki, üç, dörd misradan ibarətdir) hədəfi
daha düzgün nişan alan snayper güllələrini
xatırladır. Lap ulu Sabirin kiçik həcmli taziyanələri
kimi. Deyir ki: “Bir əl gördüm, Uzanıb məzardan
çölə. Öyrəncəli əldir, Alacağı
qalıb, Rüşvət gözləyir hələ”. Deyir ki:
“Kağız-kuğuz Qalaq-qalaq - “papka-papka”. Əvvəl
daşbaş alırdılar, İndi “şapka”.
Çoxlu satirik
şeirlərin müəllifi olsa da, Ağasəfa lirik
şairdir və bu lirika onun son iki kitabında toplanan səkkiz
poemasında da aşkar nəzərə çarpır. Lirik qəhrəmanın
düşüncələri formasında qələmə
alınan bu poemalar Ağasəfanın həyata, gerçəkliyə
daha geniş, daha əhatəli münasibətini ifadə edir.
Məsələn, çoxdan yazdığı “Yarpaqlar
tökülür” (Meşəbəyinin düşüncələri)
lirik poeması insan və təbiət
doğmalığını əks etdirir. Nakam bir eşqin
faciəsini yaşayan meşəbəyi sevdiyi qızın bu
meşədə qoyub getdiyi izlərinin xatirəsiylə
yaşayır, birisi kəkliyə güllə atanda, birisi nərgizi
tapdalayanda, başqa birisi bir quşa qəsd edəndə o
qızı xatırlayır. Bu poema dərdin, kədərin
içində işıq, sevinc, səadət
axtarışına həsr olunmuşdu. “Günəşin dalınca
gedən oğullar” adlı poemasında isə Ağasəfa
müharibədən qayıtmayan oğulları yad edir,
anaların intizarını lirik, həzin misralarla əks
etdirirdi. Ağasəfanın şeirlərində bir şair
obrazı var - Müşfiq. O, Müşfiqi çox sevir. Bu
sevgini izhar eləmək üçün təkcə
ithaf, tərənnüm şeirləri yazmaq, ya da
Müşfiq sənətinin gözəllikləri ilə
öyünmək azdır. “Qanlı imza” poemasında Ağasəfa
37-ci ildə Müşfiqi bada verənlərdən birinin
ölümünü təsvir edir. Son dəqiqələrində
həmin “ustad” Müşfiqi xatırlayır.
Xəyali bir dialoq
baş verir:
- Gedirəm, qaytarma əvvələ
məni,
Gedirəm dünyadan...
Əfv elə məni.
- Gör neçə
ildir ki, sızlayır yaram.
Nahaqdan tökülən
qanım yerdədir.
Səni əfv eləyim?Yox...
Bacarmaram...Sən getdin...
- Mən getdim, ruhum
qayıtdı.Ruhumla əvvəlki mənzilə döndüm.
- Gör necə
dünyadı, necə həyatdı,
Sən heykələ
döndün..
Mən külə döndüm....
Orda, Qarabulaq kəndində,
o gözəl təbiətin qoynunda Ağasəfa həyatdan,
dünyadan nakam gedən neçə dostunu xatırladı. Rüfət
Zəbioğlunu andı. Dedi ki, Rüfət Zəbioğlu
sovet dövründə sözü cəsarətlə üzə
deyən satirik şair idi.
Orda, o dağlar qoynunda Ağasəfa
Cabir Novruzun ölümünə heyifisləndi, istedadlı tənqidçi
Nadir Cabbarlının vaxtsız vəfatına təəssüfləndi.
“Nadir sözünü sonacan deməyib getdi”. Orda, o dağlar
qoynunda hiss elədim ki, şəhərdən, qaynar ədəbi
mühitdən çox-çox uzaqda da əsl poeziya yaratmaq
olar. Orada “çeşmələr önündə qocaman
dağlara baş əyib kasıb sərçələri dənləmək”,
bir komaya sığınıb gecələr ay
işığını doyunca seyr eləmək nə
böyük səadətmiş. Amma heyif ki, çoxumuz bu səadətdən
məhrumuq. Orda, o Qarabulaq kəndində bir anlıq Ağasəfaya
döndüm, bu misraları pıçıldadım:
Quzeydə qar
xonçası,
Güney yaşıl səməni.
Sil qəlbimdən bu
yası,
İlahi, bu gün məni
Pərvazlanan quş elə...
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2009.- 3 oktyabr.- S.25.