Arxada qalmış gələcəyi təsvir
edən roman
Artıq neçə yüzillərdir ki, Azərbaycan xalqının
yaddaşında sufizm
və səfəvilik
onun yaşamına güc verən, onu ilkinliyinə qaytaran, hər zaman tanrı qarşısındakı məsuliyyətini
anladan, vətən, övlad, millət və xalqa bağlı
vəzifələrini öyrədən
təfəkkür kompleksi,
ictimai-mədəni hərəkat
kimi yüksək dəyərləndirilir. Bunların hər
ikisi elə milli-tarixi sərvətdir ki, yadların, yadellilərin Azərbaycana
gətirdiyi ögey düşüncəyə, qarışıq
psixologiyaya, zərərli
“izm”lərə, təcavüzkar və istilaçı siyasətə
qarşı mübarizədə
ən etibarlı dayaq olub, xalq
arasında “dərvişlik
kultu”nu yaysalar da insanın
ilahi ünsiyyətinə haqq
qazandırıb, cəmiyyətdə
şahların belə
baş əydiyi “qanun şahdır” ideyasına, doğruya, ədalətə, insaf və vicdan həqiqətlərinə dəstək
olub. Bəşərin daimi axtarışı
olan bu gerçəklər
müxtəlif tarixi mərhələlərdə siyasi
səbəblərdən arxa
plana keçsə də unudulmayıb, öz arxetipini xalq yaddaşının alt qatında yaşadıb ki, gələcək nəsillərə
çatdıra bilsin.
Bunun bariz nümunəsinə sovet hakimiyyəti, ondan öncəki çarizm dövründə
Azərbaycan xalqı rast gəldi və taleyin qismətindən yenidən
azadlığına nail
olaraq ÖZ həqiqətlərinə
uyğun yaşamaq imkanlarını qazandı.
Özgürlük və
ÖZ həqiqətlərimizə sahiblik hissinin formalaşmasında tarixi mövzulu əsərlərin, xüsusən
də epik nümunələrinin, tarixdən
bəhs açan romanların əhəmiyyəti
böyükdür. Həmin
sırada Yunus Oğuzun “Təhmasib şah” romanı bir çox əlamətləri ilə
maraq doğurur.
Hər şeydən əvvəl
müəllifin tarixə müraciət tərzi diqqəti cəlb
edir, onun fərdi ictimai-tarixi marağı sosial-fəlsəfi
keyfiyyət kəsb edərək xalqın möhtəşəm
obrazının yaranmasına səbəb olur. Yazıçı
göstərir ki, Azərbaycanın birliyi və bərabərliyi
uğrunda Şah İsmayılın apardığı siyasətin
nəticəsi idi ki, Təhmasibin şah seçilməsində,
tacqoyma mərasimində” xarici qonaqları ayrıca yerləşdirirdilər.
Tayfa başçılarını və onların törəmələrini
nüfuzlarına görə sıra ilə
düzmüşdülər. Şah taxtına ən yaxın
yerdə, birinci sırada nüfuzuna görə Təbrizin
ustacalı tayfasının rəhbərləri, vəzir-vəkil
və başqaları, daha sonra isə şamlı, avşar,
rumlu, zülqədər, qacar, təkəli, türkman, bayat,
xarmandalı, qaramanlı, bayburtlu, içpirli, oryad,
ravuşlu, asayişoğlu, camış közərli,
sarızolaqlı, qarabacaqlı, baharlı, qırxlı,
bozcalı, malü fəqili, həmzəli, zolaqlı, mahmudlu,
qara çomaqlı, qaraqoyunlu, gözü bayızı,
inanlı, kul gileyelçi və digər böyük tayfa
nümayəndələri durmuşdular. Bütün bu tayfalar
yeni şaha biət etməyə gəlmişdilər”. Bu zənnimcə
yazıçının ən böyük uğurudur. O bədii
mətndə hadisələrin təfərrüatına gedərək
tarix kontekstini ona görə yaradır ki, Azərbaycan
xalqının min bir əzaba qatlaşaraq qoruduğu vətənin
taleyindən müəyyən fraqmentləri əks etdirsin,
dövlət və cəmiyyət quruculuğu yolunda
görülən təcrübəni əks etdirsin, xalqın
yaradıcı, qurucu simasını göstərə bilsin. Elə
buna görədir ki, yazıçı artıq
yaşanmış tarixin arxada qalan həqiqətlərini
müasir oxucuya çatdırır, onları gələcəyə
ünvanlamağı vacib bilir və belə bir inamını
gizlətmir ki, zaman dəyişsə, məişət və
texnologiyalar yeniləşsə də insanın RUH-unda əzəli
və əbədi var olan ilahi enerji onun kimliyini təzahür
etdirən gerçəkdir. Ona inanmaq, onun vasitəsi ilə
arxada qalanları gələcək həqiqətləri kimi
qiymətləndirməyi bacarmaq lazımdır. O zaman Nəsimi,
Şah Xətai, Füzuli zirvələrini fəth etmək,
iki yüz ilə yaxın bir müddətdə ayrılıq
üzündən “qəm üstünə qəm qalayan”
(M.Şəhriyar) bir millətin dərdinə şərik
olmaq olar.
Yunus Oğuz Azərbaycan
tarixinin ən parlaq və maraqlı dövrlərindən birinə,
Səfəvilər dövrünə üz tutur, tarixçilər
tərəfindən milli intibah səciyyəsi ilə təbliğ
olunan həmin illərin (məhz illərin) ictimai-psixoloji
mühitini təsvirə üstünlük verir. Bu illər I
Şah Təhmasibin hakimiyyəti illəri, ictimai-psixoloji
mühitə hakim kəsilən isə Səfəvi xanədanının
ilk şahı Şah İsmayıl Xətainin miras qoyduğu
zəngin irsidir. Bu irs yalnız bədii-poetik
yaradıcılıq deyil, bütöv vətən ideyası
ilə yanaşı milli mənəvi dəyərlərin
qorunması, yaşanan ömür təcrübəsinin birmənalı
şəkildə davam etdirilməsi, yeni nəslin sərvətinə
çevrilməsidir. Çünki tarix buna haqq
qazandırır. O diqtə edir ki, Xətainin taleyi yalnız
bir şahın, sərkərdənin, şairin taleyi deyil, bir
həmvətənin, yurddaşın, vətəndaşın
taleyidir. Bu səbəbdən də onu mükəmməl
öyrənmək, duyğu və düşüncələrinə
aşina olmaq lazımdır. Əsərlərindən birində
Çaldıran döyüşündən (1524) sonrakı
illərin acısını təsvir edən Şah
İsmayıl Xətai deyir:Diyari-eşqə sultanəm, dila, mən
də zamanımda,Vəzirimdir qəmü qüssə
oturmuş iki yanımda.Bəlavü möhnətü dərdü
qəm ilə öylə yandım kim, İliklər qarə
su oldu, əridi istixvanımda.
Vahid Azərbaycan
ideyasının banisi və bu yolda bütün əzablara
qatlaşmış şair-hökmdarın insani
duyğularına “Şah Təhmasib” romanında yer verilməsi,
onun üzərindən mifik-mistik görüntüləri bir
tül pərdə kimi götürür, mövcud hadisələrə,
faktlara, ədəbi-tarixi qəhrəmanlara münasibətdə
reallıq hissini daha da artırır. Bunu Şah
İsmayılın Osmanlılar tərəfindən əsir
götürülən Taclı xanıma bağlı
düşüncələrini, iztirablarını təsvir edən
səhifələrdə daha aydın görmək
mümkündür. Şair-hökmdarın
yaşantılarını təqdim edən yazıçı
deyir:
“Sonralar
yazdığı bütün qəzəlləri yalnız
Taclı xanıma aid idi. Hərdən fikrini dağıtmaq
üçün əsgərlərin arasına girib bir
ağız muğam oxuyardı. Onda da sanki Taclı
xanımın qarşısında durub onun üçün
oxuyurdu. Gözlərinin yaşardığını hiss edən
kimi müridlərdən hansısa tez irəliyə
çıxıb onun çalmasına ilişdirilmiş
niqabını üzünə salırdı. Heç təklikdə
də Taclı xanım üçün doyunca ağlaya da
bilmirdi. Məhərrəmlik təziyyəsi zamanı niqab
altından axan göz yaşları həm də Taclı
xanım üçün idi. Qoşunun və xalqın onu
sarsılmış vəziyyətdə görməsini
müridlər də istəmir və buna qəti yol vermirdilər.
Şahın sarsılması bütövlükdə ölkənin
və xalqın sarsılması demək olardı. Bu
döyüş təkcə onun on üç müharibəlik
məğlubedilməz mifini sarsıtmamışdı. Azacıq
qüdrətləndikdən sonra bu dəfə onun ordusu
hücuma keçib osmanlıları darmadağın edə,
İstanbulun daşını daş üstündə saxlamaya
bilərdi. Buna bir neçə dəfə fürsət də
olmuşdu. Amma hətta Sultan Səlimin bütün hərəmxanasını
tutub özünə siğə edərdisə də,
bütün bunlar daha Taclı xanımın ləkələnmiş
namusunu bərpa etməz, ağrı-acısını
unutdurmazdı. O hətta sağ idisə də, daha onu
özünə arvad da edə bilməzdi. Taclı xanımdan
dünyaya övladı da gəlməmişdi ki, onun ətrini
övladından alsın. Laləbəyimlə evlənməsinə
bir səbəb də elə Taclı xanımın
sonsuzluğu idi. Taleyi də sonsuz oldu”.
“Təhmasib şah”
romanında diqqəti çəkən bir əsas məqam
ondan ibarətdir ki, Azərbaycanın ikiyə bölünməsinə
qədərki dövrün - yəni, 1928-ci il Türkmənçay
müqaviləsinin imzalanmasından əvvəlki tarixin milli
yaddaş bütövlüyü öz möhtəşəmliyi
ilə təsvir olunur. Belə ki, indiki mənzərənin əksinə
olaraq çoxmillətli İran həyatı və burada hakim
olan türk sülalələrinin illərlə
formalaşdırdığı ictimai-mədəni mühit,
dövlət idarəçiliyi, vətənin birliyi və təhlükəsizliyi
ideyası, xüsusən də insanların haqq və ədalət
ruhunda yaşamaq iddiası romanın müəllif mövqeyini
sərgiləyir. Yazıçının tarixi Azərbaycana
müasir münasibəti də bu zaman öz
orijinallığı ilə yaddaşa yazılır. Yunus
Oğuz ölkə əhalisinin müharibələr şəraitində
yaşamasına baxmayaraq “birlik, bərabərlik və
qardaşlıq” cəmiyyəti yaradılacağına
inamını mətnaltı qatda ifadə etməklə
yanaşı, özünün müasirlərindən fərqli
və haqlı bir mövqe nümayiş etdirərək
bildirir ki, İran və bu gün Cənubi Azərbaycan kimi
tanıdılan ərazi tarixən oğuz türklərinin
yaşadığı və idarə etdiyi, iqtisadi, mədəni,
elmi cəhətdən zənginləşdirdiyi bir ölkədir.
Bu ölkə indi yalnız
“İran keşvər-e
ma” - deyə qürurlanan farsların deyil, həm də onun
uğrunda qan tökən, can verən və səsi
eramızdan çox-çox əvvəllərdən gələn
bir millətin, oğuz türklərinin vətənidir. Bunun nəticəsidir
ki, çağdaş “iranlı” termini ilə tanınan kimsələrlə
klassik “iranlı”nın kimliyi barədə “Təhmasib şah”
romanından yetkin bilgi almaq, onların yaşam və
düşüncə tərzi ilə tanış olmaq
mümkündür. Xatırladım ki, türklər və
türklük barədə çoxillik və müxtəlif
elmi-nəzəri tədqiqatların da müəllifi olan Yunus
Oğuzun eynitipli yaradıcılıq mövqeyini onun “Nadir
şah” romanında da aydın görmüşük. Həmin
münasibət, zənnimcə, siyasi fikir ayrılıqlarına
deyil, birləşdiricilik missiyasına xidmət edir,
xalqların əzəli və əbədi haqlarının
tanınmasını mühüm vəzifə kimi bir daha
xatırladır.
Tarixə yalnız bədii
planda deyil, həm də tənqidi məntiqlə yanaşan
Yunus Oğuz hadisələrin sosial-fəlsəfi mahiyyətinə
də maraq göstərir, xalqın keçmişində
özünü göstərən tayfalararası qan
düşmənçiliyinə, feodal əxlaqına, saray
daxili intiriqalara, hakimiyyət uğrunda açıq və
gizli mübarizələrə bədii təhlil verir. Yazıçının
bu mövqedə dayanması romanın süjetində
çoxşaxəlilik yaratmaqla yanaşı, onun
kompozisiyasında dramatizm elementlərini gücləndirir,
oxucunun sosial-fəlsəfi qənaətlər hasil etməsinə
meydan açır. Əsərdəki bir sıra fraqmentlər,
o cümlədən Div Sultanla Köpək Sultanın hakimiyyət
hərisliyi və bu yolda tale burulğanına düşməsi
deyilənlərə parlaq sübutdur. Təhmasibin
uşaqlıq illərinə təsadüf edən həmin
hadisədən nəticə çıxarmayan, sonralar minbir
hiylə ilə hakimiyyəti ələ keçirmək istəyən
qardaşı Əlqas Mirzənin taleyi də bu fikri təsdiqləyir.
“Şah Təhmasib” romanında
Şah İsmayıl Xətayinin vəsiyyətlərinə
istinad bədii ideya kimi ön planda dayanır. Onun ölkədə
sülh və asayiş arzuları, osmanlılarla tərəfdaşlıq,
qarşılıqlı əməkdaşlıq istəyi,
xüsusən, Azərbaycan xanlıqları, tayfaları
arasındakı ayrılıqları aradan qaldırmaq, vahid və
müstəqil dövlət siyasəti rəngarəng bədii
lövhələrlə təsvir olunur , şah Təhmasibin səbr
və təmkinlə ata-babadan qalma “təriqət və mərifət”
adamı olması, onun şəxsiyyət səviyyəsinə
yüksəlməsi tarixi hadisələr axarında
işıqlandırılır. Romandakı surətlərin
demək olar ki, əksəriyyəti real tarixi şəxslərdir.
Burada yazıçı təxəyyülünün məhsulu
olan bəzi epizodik obrazlarla yanaşı Ağa Dərviş
surəti mühüm maraq doğurur.
O, əsərdə inam, etibar, əqidə
daşıyıcısı kimi çıxış etməklə
yanaşı, həm də irs-varislik əlaqələrini
qoruyan, səfəvi təriqətinə bağlı kamil bir
şəxsiyyətdir ki, dərviş libasında olsa da
“Şah şahdır” kəlamıyla təriqət
başçısının ruhunu özündə
daşıyır, sonadək şahına sadiqlik göstərir.
Əsərdə Azərbaycanın tarixi-coğrafi mənzərəsi
mükəmməl təsvirini tapıb. Müəllifin
yalnız iri yaşayış məntəqələri və
şəhərləri deyil, həm də ayrı-ayrı
mahal, kənd, oba, habelə dərə, dağ, təpə
adlarına bağlı assosiativ düşüncələri
etnik-mədəni yaddaşın alt qatlarını
işıqlandırmağa xidmət göstərir. Burada yalnız
tarixi Azərbaycanın toponomik mənzərəsi deyil, eyni
zamanda tarixi-coğrafi xəritə ilə yanaşı,
xalqın etnogenetik xüsusiyyətləri parlaq ifadəsini
tapır.
Xalqın haqq, ədalət,
sülh axtarışlarına aydınlıq gətirən
müəllif, səfəvilər və osmanlılar
arasındakı “qan düşmənçiliyi”nin, ərazi
iddialarının, fatehlik “azarının” mənbələrini
araşdırır, qanuna istinad edən hökmdar, adil sərkərdə
obrazı yaradır və bu keyfiyyətləri Təhmasib
şahda birləşdirir. Təhmasib şah hərbi manevrlər
zamanı nə qədər amansız olsa, hətta Təbrizin
tərk edilməsinə belə razılaşsa da, dövlət
və cəmiyyət idarəçiliyində bir o qədər
həssas, diqqətli və haqpərəstdir, “doğrunun
quludur”. “Şah Təhmasib” romanının səhifələri
arasında zəngin tarixi məlumatların, hadisə və
şəxslərin olması onun müəllifinin yalnız
“filoloji fantaziyalar” deyil, daha çox sənəd, fakt, arxiv
materialı və sairə əsaslandığını təsdiqləyir.
Yazıçının tarixi informasiya və şəxsiyyətlərə
bədii təfəkkürün gücü ilə
müasirlik keyfiyyəti verə bilməsi onun
istedadının hüdudlarını müəyyənləşdirir
və eyni zamanda tarixin yenidən dərkinə imkanlar
yaradır. Misal üçün, romanda hadisələrin tərəf-müqabilliyindəki
dramatizmə güc verən osmanlı-səfəvi
qarşıdurması haqqında müəllifin verdiyi qısa
arayış buna nümunədir. Müəllif deyir:
“Sülh barəsində
bütün məsələlərdə razılıq əldə
edildikdən sonra, Təhmasib şah qərargahı Amasiyada
yerləşən sultan həzrətlərinin yanına
Qaradağ sufilərinin ağsaqqallarından biri olan Fərruxzad
bəyi Səfəvi elçisi olaraq göndərdi. Burada
aparılmış danışıqlar əsasında, may
ayının 29-u, 1555-ci ildə “Amasiya sülhü”
imzalandı... Bu, Osmanlı imperiyası ilə Səfəvi
imperiyası arasında ilk sülh müqaviləsi idi. Atası
Şah İsmayılın dövründən üzü bu
yana ötən 54 il ərzində Osmanlı və
qızılbaşlar arasında beş dəfə
qarşıdurma olmuşdu. Hamısında da osmanlılar
hücum etmişdi. Bunlardan biri (1514) Şah
İsmayılın, digər dördü isə Təhmasib
şahın dövründə baş vermişdi.Müqavilənin
şərtlərinə görə Qərbi Gürcüstan
vilayətləri İmertiya, Menqreliya, Quriya, habelə Bəsrə,
Kərbəla, Bağdad, Kərkük, Mosul, Ərciş və
Qars Osmanlı ərazisi hesab edilir. Mesxiya, Kartliya, Kaxetiya,
Şirvan, Şəki, Tabasaran, Dərbənd, Van, Tiflis və
Azərbaycanın bütün digər torpaqları
qızılbaşların qərb və şimal əraziləri
hesab edilirdi. Bu müqavilədə göstərilən ərazilər
sülh dövrü üçün dəyişilməz hesab
olunurdu”.
Bu,
yazıçının bədii düşüncəni real
tarixi faktlara tabe etməsi deyil, əksinə tarix həqiqətlərindən
müasir bədii-estetik qənaət hasil etmək, irs və
varis arasında sosial-fəlsəfi mühakimə
kodlarının bərpasına cəhd göstərmək bəsirətidir.
Tarixin ən gözəl anı bu gündür. Çünki
biz onun içindəyik, onunla yaşayırıq. Lakin o sadəcə
iyirmi dörd saatın hüdudları, səhər və
axşam mənzərələri ilə məhdudlaşmır.
Bu gün dünənki həyat təcrübəsi və
sabaha bağlı arzuların məcmusunu özündə
ehtiva edən tarixdir. Tarixin dünənindəki və
sabahındakı günlər də eyni meyarla qiymətləndirilməli,
öyrənilməli və nəsillərin ixtiyarına verilməlidir.
Bunun isə ən mükəmməl vasitəsi hələlik
dünya xalqlarının ziyalılarının,
intellektuallarının da təsdiq etdiyi kimi ədəbiyyatdır.
O ədəbiyyat ki, yalnız gözlə görünənləri
deyil, həm də yaşanılan və düşünülənləri
təsvir edir, arxada qalanlarla gələcəkdəkilər
arasında mənəviyyat körpüsü rolunu oynayır,
zamanın bütövlüyü miqyasındakılara ayna
tutur.
“Şah Təhmasib”
romanı kimi...
Şamil VƏLİYEV,
filologiya elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2009.- 3 oktyabr.- S.24.