İman, Torpaq və
Zaman
İNSANLARA MÜNASİBƏTDƏ EYNİ OLAN
ÜÇLÜK
İmanı torpaqla müqayisə etmək nə dərəcədə düzgündür?
Zənnimcə, həyatımızın bu üç ən mühüm tərkib hissəsinə münasibətimizə dair
düşüncələrimiz barədə danışmaq
olardı. Bu, çox vaxt aparmayacaq. Torpaq öz xarakter
və mahiyyətinə
görə dünyada
mövcud olan bütün canlı varlıqlara xidmət edir. O, buğda və narkotik bitkilər, qızılgül
və tikan, insan və yırtıcı
heyvan arasında fərq qoymur. Onun üzərində həm süd məhsulları fabriki, həm də kimyəvi silah istehsalı üzrə zavod tikmək, həm gözəl uşaq bağçası salmaq, həm də nüvə başlıqlı
raket qurğusu yerləşdirmək olar.
Prinsip etibarilə, bütün bunlar torpağın ilkin mahiyyətini zərrə qədər də olsun, dəyişmir. O, heç
kəsi heç nədən məhrum etmir, bir də
ki, torpaq heç buna qadir də deyil.
İman da, demək olar ki, belədir.
Bəziləri ona istinad edərək xeyirxah işlər görür,
ac və xəstələrə,
yoxsul və imkansızlara yardım edir. Digərləri insanların imanından
istifadə edərək
pul qazanır və onu şəxsi
məqsədlərini reallaşdırmaq
üçün bir alətə çevirirlər.
Üçüncülər isə guya həmin
iman naminə silahlı dəstələr
və terrorçular hazırlayırlar.ə, heç
bir bəşər istəyinə yox demir, hamıya seçim azadlığı
hüququ verir. İnsan yaradılandan sonra meydana çıxan mədəniyyət və
sivilizasiya kimi torpaq və iman da cəmiyyətlə
münasibətdə hər
zaman şaquli vəziyyətdədir, yəni
hamıya təmənnasız
xidmət edir. Əslində, mədəniyyətlər və digər sosial-siyasi infrastrukturlar bu münbit torpaqda və sağlam iman zəminində yaradılır.
Hər şey yalnız
vertikal strukturlara – insan ağlının və əlinin
yaratdıqlarına dəstək üçün mövcud
olan müxtəlif dini və siyasi sistemlərin fəaliyyətinin
nəticəsidir. Başqa sözlə desək, din və siyasət
də həmin münbit torpaq üzərində inkişaf
edir. Hər bir insan həyati əhəmiyyətli substansiyaların:
mücərrəd (imanın) və maddi (torpağın) –
tükənməz enerjisi ilə qidalanır.əbəbdən
insan torpaq və imanı onlar sayəsində yaranıb
inkişaf edənlərlə
qarışdırmamalıdır. Bunlar iki, deyərdim ki, ilahi
substansiyaların törəmələri olsalar da, yeni mahiyyət
və yeni məna yükü daşıyırlar. Həqiqi
imandan kənardakı və müqəddəs torpaq üzərindəki
hər şey (zənnimcə, bütövlükdə
torpağın özü müqəddəsdir) yalnız
insanın müxtəlif tələbatlarını ödəməyə
xidmət edir. İnsan və cəmiyyətin inkişaf tarixindən
məlumdur ki, bəşərin tələbatları həmişə
fərqli, ziddiyyətli, bəzən də olduqca
münaqişəli olmuşdur. Bütün bunları
müşayiət edən Zaman isə bizim istəklərimizə,
ümumiyyətlə, tabe deyil.
Ən yaxşı halda
o, sadəcə yaxşı və xeyirxah, qərəzli və
ya cinayətkar əməllərimizin meyarı rolunu oynaya bilər.
Məlumdur ki, dünyada hər şey bizim istək və tələbatlarımıza
tabe olmayan zaman və məkanda baş verir. Onlar isə
öz-özünə, heç kimdən asılı olmayaraq
mövcuddurlar.əlifliyə baxmayaraq, İman, Torpaq və
Zaman bir-birinə çox bənzəyir. Onlar sərbəst
şəkildə, heç kimə bağlanmadan mahiyyətcə
müstəqildirlər. Məsələn, insanlar
könüllü olaraq imana gəlir, məcazi mənada desək,
ona təslim olur və tarix göstərir ki, insan
özünün bu cür asılı vəziyyətindən
razı qalır. Zənnimcə, iman məsələlərində
əsas odur ki, insan onu ciddi rejimli mənəvi həbsxanaya
çevirməsin. İman öz təbiətinə görə
insanlara rahatlıq və sevinc, azadlıq və fərdi
müstəqillik verməlidir. O, insan tərəfindən qisas
və düşmənçilik, hakimiyyət və nifrət
aləti kimi istifadə olunmamalıdır. Müdriklər
deyirlər ki, iman adətən belə insanları elə
ehtiyatla tərk edir ki, onlar çox zaman bunu heç hiss etmirlər.
Vəziyyət aydınlaşanda isə bəşər
övladı özündə iman və mənəviyyatın
yoxluğunu anlayır, zaman artıq onun əməllərinin
ölçü vahidi olmur.
Həmin an dünya onun ayaqları
altında qızmar oda çevrilir və o,
yaxşılıqlarını qiymətləndirə bilmədiyi
iman, torpaq və zamandan ayrılmaq məcburiyyətində
qalır.əəssüf ki, torpağa, imana, zamana və nəhayətdə
özünə qəsd edən bu cür insanları tez-tez
televizorda görürük, bir çoxları isə
şüurlu məxluq olan zavallı insanın qeyb olması səhnəsinin
canlı şahidi olur. Belə insanlar naməlum dünyaya gedərkən
özləri ilə bacardıqları qədər çox
“yol yoldaşı” aparmağa çalışır və
sanki bu yolla həyat, iman və zamanla hesablaşmaq istədiklərini
nümayiş etdirirlər. Lakin belələri bütün
varlığı ilə nifrət etdiyi torpağın bir hissəsi
olmaq məcburiyyətindədirlər. Qəribə də olsa,
müqəddəs torpaq bu cür insana da yox demir, onu
ağuşuna alıb “hirsini” soyudur, əbədiyyətə
qovuşdurur və yalnız yaşayanlara yararlı
olmağı öyrədir, həyat dərsi verir, yenidən
Yaradan qarşısında zühur etməyə
hazırlaşdırır. İnsanın torpaq, iman və
zamanla qarşılıqlı münasibətləri
haqqında danışarkən minlərlə bu cür misallar
gətirmək, nəhayətsiz söhbət etmək və
yazmaq olar. Lakin güman edirəm ki, artıq nöqtə qoymaq
vaxtıdır.ə bir qədər qəmgin sonluqla bitdi.
Ümid edək ki, hətta
ən ağıllı və yüksək şüurlu
insanın dəhşətli sonu da hansısa bir yeniliyin
başlanğıcı, ən azından, bu dünyada qalanlar
üçün əlavə tədris vəsaiti ola bilər. Bizdən
əvvəlki nəsillərin yaşadığı zaman
göstərir ki, çox vaxt birinin “həyat kitabı”nın
bağlanması ilə, milyonlarla insan daha yaxşı
yaşamaq şansı əldə edə bilər.ğın təbii
vəhdəti fonunda keçən dünyəvi həyatımızın
həqiqəti bəlkə də elə bunlardır. Əsas
odur ki, iman da torpaq və zaman kimi yer üzündə
yaşayan bütün insanlara qarşı eyni dərəcədə
səxavətlidir. Onların təbiətində pislik
anlayışı mövcud deyil. Əgər hər birimiz bu həyat
həqiqətini az da olsa dərk etsək, yəqin ki,
yaşamaq və hətta ölmək belə çox
asanlaşar!
Rafiq ƏLİYEV,
professor,
fəlsəfə elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2009.- 6 oktyabr.- S.2.