Çağdaş elmi-ictimai fikrimizin Nizamisi
Son
yarım əsrdə Azərbaycanda humanitar düşüncə
sahəsində universal zəkaya malik olan bir neçə nəfəri
xüsusi fərqləndirmək mümkündür. Əli Sultanlı, Mikayıl Rəfili,
Yaşar Qarayev, Aydın Məmmədov... Azərbaycan Milli Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü Nizami Cəfərov da
humanitar elmlər üzrə universal zəka nümayiş
etdirən görkəmli alimlərdən biridir. Ən
maraqlı cəhət ondan ibarətdir ki, Nizami Cəfərov
elmi-ictimai fikrimizin, humanitar düşüncənin ən
azı bir neçə sahəsində tam professionaldır: Azərbaycan
dilçiliyi, türkologiya, azərbaycanşünaslıq, ədəbiyyatşünaslıq,
mədəniyyətşünaslıq, folklor və sair. Bu mənada
Nizami Cəfərov humanitar düşüncənin demək
olar ki, əksər istiqamətlərində özünü
yeni elmi düşüncə və fikir adamı kimi təsdiq
etmişdir. Nizami Cəfərov dilçiliklə bir sırada
folklordan və etnoqrafiyadan, tarixdən və mədəniyyətdən,
hətta siyasətdən və fəlsəfədən də
professional səviyyədə söz açmaq, bəhs etmək
imkanlarını Azərbaycavn ictimaiyyətinin gözü
qarşısında dönə-dönə və böyük
uğurla sınaqdan çıxarmış, nümayiş
etdirmişdir. Geniş mənada ziyalı mühitimiz Nizami Cəfərovu
universal düşüncəyə malik görkəmli alim kimi
qəbul edir.
Heç şübhə
yoxdur ki, Nizami Cəfərov hər şeydən əvvəl
dilçidir. O, “Azərbaycan dilində sadə cümlənin
struktur-semantik inkişafı” (1985) mövzusunda namizədlik,
“XVIII əsr Azərbaycan ədəbi dili” (1991) probleminə həsr
olunmuş doktorluq dissertasiyası müdafiə etmişdir. Hər
iki elmi əsər Azərbaycan dilçilik elmində, hətta
geniş mənada türkologiyada dərin iz buraxmış,
Nizami Cəfərovu peşəkar bir dilçi-türkoloq kimi
tanıtmışdır. Bu gün Azərbaycandan yetərincə
kənarda tanınan, qəbul olunan üç-beş nəfər
dilçi alimimiz varsa, onlardan biri, bəlkə birincisi Nizami Cəfərovdur.
Nizami Cəfərov türk dünyasının
tanınmış dilçi alimlərinin də önündə
gedir. Dilçiliyin bir neçə ən aktual probleminin
işlənməsində və həllində Nizami Cəfərovun
da imzası vardır. Nizami Cəfərovun elmi
düşüncəsinin və qələminin bəhrəsi
olan “Cənubi Azərbaycanda ədəbi dil: normalar,
üslublar” (1990), “Azərbaycan türkcəsinin milliləşməsi
tarixi” (1995), “Türk dünyası: xaos və kosmos” (1998),
“Türkologiya tarixinə ümumi bir baxış” (2000), “Azərbaycan:
dil, ədəbiyyat və mədəniyyət” (2001), “Rusdilli
Azərbaycan poeziyasında Azərbaycan dili elementləri”
(2003), “Azərbaycanşünaslığın əsasları”
(2005) kimi sanballı elmi əsərləri ona həm Azərbaycanda,
həm də geniş mənada ümumi türkoloji aləmdə
böyük nüfuz qazandırmışdır. Bu əsərlərdə
Azərbaycan dilinin və ümumiyyətlə türk dilinin ən
zəruri, aktual, həlli vacib olan ciddi problemləri öz əksini
tapmışdır. Nəhayət, Nizami Cəfərovun orta məktəblər
üçün hazırlayıb, müxtəlif illərdə
nəşr etdirdiyi Azərbaycan dili dərslikləri və
proqramları bir neçə nəslin milli
dünyagörüşünün, dil mədəniyyətinin,
dilçilik təfəkkürünün formalaşmasına
və inkişaf etdirilməsinə sanballı töhfə
vermişdir.
Azərbaycan ictimaiyyəti
Nizami Cəfərovu həm də professional ədəbiyyatşünas
kimi qəbul edir. Orta məktəblərin IX, X və XI siniflərinin
Ədəbiyyat dərsliklərinin müəllifi kimi o,
klassik, yeni dövr və çağdaş ədəbiyyat mərhələlərinin
hər birində əsaslı, tutarlı, dəlilli-sübutlu
fikirlər irəli sürməyi, dərin təhlillər
aparmağı, ümumiləşmiş nəticələr
çıxarmağı bacaran professional ədəbiyyatşünas
kimi qabarıq nəzərə çarpır. Ədəbiyyat
tarixinin elmi şəkildə dövrləşdirilməsi, ədəbi
fikrin cərəyanlar üzrə təsnif olunması,
ayrı-ayrı ədəbi-tarixi mərhələləri və
istiqamətləri təmsil edən sənətkarlar
qruplarının müəyyən olunması kimi ciddi nəzəri-tarixi
məsələlərdə Nizami Cəfərovun qənaətləri
obyektivliyi, əsaslı arqumentləri ilə ümumiləşmiş
tezislər şəklində səslənir. Möhtəşəm
folklor abidələrimiz – “Kitabi-Dədə Qorqud” və
“Koroğlu” dastanları, Aşıq Ələsgərin
yaradıcılığı Nizami Cəfərovun təhlillərində
orijinal mövqedən qiymətləndirilmişdir. Azərbaycanda
ədəbi-ictimai intibah haqqında yeni elmi konsepsiyanın da
müəllifi Nizami Cəfərovdur. Azərbaycan
intibahını XII əsr ümumşərq, müsəlman
intibahının üzvi tərkib hissəsi hesab edən
çoxsaylı tədqiqatçılardan fərqli olaraq
Nizami Cəfərov XVII-XVIII əsrləri məhz Azərbaycan
intibahı mədəniyyəti dövrü kimi qəbul etməyin
zəruriliyi ideyasını meydana qoymuşdur. Bu, təkcə
Azərbaycanda deyil, ümumiyyətlə
intibahşünaslıqda yeni baxışın ifadəsidir.
Beləliklə, Nizami Cəfərov Azərbaycan
intibahşünaslıq nəzəriyyəsini yeni ideyalar və
baxışlarla zənginləşdirmişdir. Bundan başqa,
müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
Molla Pənah Vaqif, Molla Vəli Vidadi, Səməd Vurğun, Bəxtiyar
Vahabzadə, İsmayıl Şıxlı, Anar, İsa
Hüseynov, Ayaz Vəfalı, Vaqif Səmədoğlu, Zəlimxan
Yaqub, Yunus Oğuz, Aqil Abbas, Elçin Hüseynbəyli
haqqında ən tutarlı, səviyyəli elmi söz demək
məharəti də Nizami Cəfərova məxsusdur.
Nizami Cəfərovu elmi
ictimaiyyət Azərbaycanşünaslıq təliminin elmi əsaslarını
sistem halına salan cəmiyyətşünas bir alim kimi də
yaxşı tanıyır. “Azərbaycançılıq
ideya, azərbaycanşünaslıq elmdir” – deyən Nizami Cəfərov
məlum ideyanın elmi prinsiplərini müəyyən etməklə
əslində həm də ictimai xadim kimi
çıxış etmək imkanlarını nəzərə
çarpdırır. Son vaxtlarda Azərbaycan Respublikası
Milli Məclisinin Mədəniyyət məsələləri
üzrə daimi Komissiyasının sədri kimi
apardığı fəal və səmərəli iş də
sözün böyük mənasında onun ciddi surətdə
məşğul olduğu Azərbaycanşünaslıq təliminin
davamı kimi səslənir və bir-birini tamamlayır. Hələlik
ölkəmizin ən möhtəşəm elmi Azərbaycannaməsinin
müəllifi Nizami Cəfərovdur. “Azərbaycanşünaslığa
giriş” yeni dövrdə azərbaycançılıq elminin
manifestidir.
Xalqımızın
soykökü, mənşəyi, etnik tərkibi məsələlərinə
də baş vurması Nizami Cəfərovun geniş
dünyagörüşünün əhəmiyyətli
faktlarındandır.
Universal
düşüncə ilə yanaşı, obrazlı
dünyagörüşə malik olmaq da Nizami Cəfərovun
elmdəki fərdi simasının təzahürlərindəndir.
Bir çox məqamlarda Nizami Cəfərov dilçiliyin,
yaxud ədəbiyyatşünaslığın şairi kimi
çıxış edir. Elmi enerciyə poetik rəng verməyi
bacarmaq üçün müəllifin özünün də
nə vaxtsa şeir yazmaqla məşğul olmasının zəruriliyini
nəzərə alsaq, Nizami Cəfərovun şairlik qabiliyyətinin
olduğunu da müəyyənləşdirmək
mümkün olur. Bəlkə vaxtında məşğul olsa
idi Nizami Cəfərovdan yaxşı bir şair çıxa
bilərdi. Və ya bəlkə nə vaxtsa üzə
çıxacaq ki, Nizami Cəfərovun filan qədər
sandıq şeirləri var imiş. Hətta mən buna da
inanmaq istəyirəm ki, Nizami Cəfərov nə vaxtsa yenidən
şeir də yazacaq. Bunlar bir qədər Nizami Cəfərovun
adından danışmaq, yaxud vəd vermək kimi
çıxır. Ancaq bu qənaətlərə gəlməyimizə
əsas verən Nizami Cəfərovun elmi düşüncələrinin
bətnində, cövhərində aşkar nəzərə
çarpan şeiriyyətdir. Bütün hallarda şeiriyyət
elmi düşüncənin, məntiqi təfəkkürün
estetik mahiyyət daşımasına qol-qanad verir. Məsələ
burasındadır ki, Nizami Cəfərovun elmi qabiliyyəti və
bədii düşüncəsi arasındakı daxili rəqabətdə
elm qalib gəlmişdir. Lakin bədii obrazlı
düşüncə heç də məğlub
olmamış, qafiyələnmiş misralar şəklində
yox, obrazlı elmi düşüncələr biçimində
yaşadılmışdır.
Hələlik Nizami Cəfərovun
ən böyük elmi əsəri dörd cilddən ibarət
olan “Türk xalqları ədəbiyyatı”dır. Antologiya-monoqrafiya
formasında düşünülmüş bu möhtəşəm
əsər Nizami Cəfərovun çoxillik və çoxcəhətli
elmi axtarışlarının ən uğurlu və
sanballı yekunudur.
Nizami Cəfərovu bir elm adamı kimi səciyyələndirən xüsusiyyətlərin sırasında geniş elmi dünyagörüş, orijinallıq, hadisə və faktlara mütəfəkkircəsinə baxış, yüksək nitq mədəniyyəti ilə yanaşı, həm də bənzərsiz üslub, özünəməxsus yazı tərzi üstünlük qazanır. Bütün bunlar Nizami Cəfərovun dörd cildlik “Türk xalqları ədəbiyyatı” adlı əsərində daha qabarıq şəkildə nəzərə çarpır. Bu vaxtadək çap olunmuş elmi əsərləri tanınmış alimin imkanlarının ayrı-ayrı, müəyyən aspektlərini bəyan edirdisə, “Türk xalqları ədəbiyyatı” Nizami Cəfərovu tam ifadə edir. Türk xalqlarının ədəbiyyatını ən qədim zamanlardan çağımıza qədərki bütün əsas inkişaf mərhələlərini və görkəmli yaradıcılarının yaradıcılığını əhatə edən bu möhtəşəm əsər Nizami Cəfərovu da bir elm adamı kimi bütün gönləri ilə meydana çıxarır, onu alim-şəxsiyyət kimi ümumiləşmiş şəkildə mənalandırır. Ən azı tarixçi-türkoloq, folklorçu-ədəbiyyatşünas və hətta mətnşünas olmadan bu nəhəng elmi-ədəbi salnaməni ərsəyə gətirmək mümkün olmazdı. Bu iri həcmli əsərlə indiyədək daha çox Azərbaycan ədəbiyyatı və ictimai fikrinin Nizami Cəfərovu kimi tanıdığımız müəllifin geniş mənada türk xalqları ədəbiyyatının fədakar araşdırıcısı, alim-Nizamisi olduğu da isbata çatır.
“Türk
xalqları ədəbiyyatı” Nizami Cəfərovun
böyük bir coğrafiyanı əhatə edən ümumi ədəbi
fikir fonunda türk xalqlarının, o cümlədən Azərbaycan
xalqının mənşəyi, etnogenezisi haqqında konkret
fikirlər irəli sürməsinə münasib imkan
yaradır. “Türklərin
mükəmməl bir etnos-xalq olaraq formalaşmasını
eramızdan əvvəl I minilliyin ortalarına” şamil edən
müəllifin həmin formalaşma prosesinin “etnokulturoloji,
sosial-siyasi baxımdan iki-üç min illik bir dövrü əhatə
etməsi” qənaəti Azərbaycan etnogenezisşünaslığı
baxımından əhəmiyyətli hadisədir. Nizami Cəfərovun
mərhələ-mərhələ Türküstan və Altay
türkləri, Hun-türk siyasi birliyi, Göytürk
imperatorluğu, habelə karlıq türkləri,
qıpçaklar və oğuz türkləri haqqındakı
yekdil elmi mülahizələri onun milli ruhlu və yüksək
elmi səviyyəyə, geniş dünyagörüşə
malik etnogenezisşünas olduğunu təsdiqləyir. Türk
xalqları ədəbiyyatının mənşəyi, əhatə
dairəsi, inkişaf yoluna dair Nizami Cəfərovun gəldiyi
nəticələr dərin və əsaslandırılmış
elmi-nəzəri təyinat kimi səslənir. “Qədim
türk ədəbiyyatı onu yaradan xalqın, etnik-mədəni
sistemin xarakterinə uyğun olaraq dünyaya açıq bir ədəbiyyatdır:
eramızdan əvvəl I minilliyin ortalarından
eramızın birinci minilliyinin sonu, II minilliyinin əvvəllərinədək
türklərin yaşadığı coğrafiyada baş
vermiş ictimai-siyasi hadisələr onların ədəbiyyatında
özünün kifayət qədər dərin izlərini
qoymuş, eyni zamanda, dünyanın müxtəlif dini
düşüncələrinin, ideologiyalarının təsiri
ilə yaranmış əsərlər türkcəyə tərcümə
edilərək qədim türklərin ədəbiyyatını
zənginləşdirmiş, dünyanın ən beynəlmiləl,
ən ümumbəşəri ədəbiyyatlarından biri səviyyəsinə
qaldırmışdır”.
Bəlli olduğu kimi, ən
müxtəlif səbəblərdən türk
xalqlarının ədəbiyyatı uzun bir dövr ərzində
Nizami Cəfərovun sözləri ilə desək “lazımi
genişlikdə” təhlil-tədqiq edilib, layiq olduğu səviyyədə
dəyərləndirilməmişdir. Yaxın dövrlərə qədər
türk xalqları ədəbiyyatı ətrafında
Türkiyədə çalışanlar
turançılıqda, Azərbaycanda və Orta Asiyada fəaliyyət
göstərən araşdırıcılar isə
türkçülükdə və milliyyətçilikdə
ittiham olunmuşlar. Müstəqillik dövründə
yaranmış münasib şəraitdə isə meydana
çıxan təşəbbüslər hələlik daha
çox müntəxəbatçılıq, yaxud mətnşünaslıq
müstəvisində davam etməkdədir. Bu mənada Nizami Cəfərovun
“Türk xalqları ədəbiyyatı” adlı dörd cildlik
sanballı kitabı Avrasiya coğrafiyasında
yaranıb-yayılan böyük bir ədəbiyyatın tam,
bütöv elmi mənzərəsini yaradan, mövcud
boşluğu aradan qaldıran birinci ümumiləşmiş əsərdir.
Bu möhtəşəm çoxcildlik türk xalqları ədəbiyyatının
üç min ilə yaxın dövrdə keçdiyi
inkişaf yolunun mükəmməl elmi salnaməsidir.
Dördcildlikdə türk xalqları ədəbiyyatının
ayrı-ayrı dövrlərinə həsr olunmuş fəsillərdən
hər biri problemlə bağlı iri həcmli müstəqil
monoqrafiyalara sığa biləcək ideyalardan və
informasiyalardan yoğrulmuş müstəqil elmi əsər təsiri
bağışlayır.
Ümumtürk ailəsinə
daxil olan ayrı-ayrı xalqların ədəbi
gedişatının keçdiyi inkişaf yolunun dövrləşdirilməsinə
dair müəyyən mülahizələr mövcud olsa da
bütövlükdə türk xalqları ədəbiyyatının
dövrlərə ayrılmasına dair dəqiq elmi təsnifat
Nizami Cəfərov tərəfindən
aparılmışdır. Alimin təsnifatında qədim dövr türk ədəbiyyatı
“türklərin Altay birliyindən ... ayrılıqları
zamandan başlayaraq eramızın ikinci minilliyinin əvvəllərinə”
qədərki mərhələni, orta türk dövri ədəbiyyatı
orta əsrlərin sonlarınadək davam edən ictimai-tarixi
prosesdə yaranan ədəbiyyatı əhatə edir. Nizami Cəfərovun
dəqiq, elmi cəhətdən əsaslandırılmış
qənaətlərinə görə “türklərin orta əsrlərin
sonu, yeni dövrün əvvəllərindən başlayan
yenidən diferensiasiyası müasir türk xalqlarının
yaranması ilə nəticələnir” və bu dövr XVII əsrdən
XX əsrin əvvəllərinə qədərki mərhələdən
ibarətdir. Tarixi etnik yaddaşın pozulmasına gətirib
çıxarmasa da yeni dövr türk ədəbiyyatı
monoqrafiya-salnamədə “daha çox türk xalqları ədəbiyyatı”,
yəni konkret olaraq hər bir türk xalqının
özünün yaradıcılıq məhsulu olan ədəbiyyat
kimi dəyərləndirilmişdir.
Əsərdə türk
xalqları ədəbiyyatının son dövrü XX əsrin
əvvəllərindən çağımıza qədərki
mərhələni əhatə edən ən yeni dövr
türk ədəbiyyatı kimi səciyyələndirilmişdir.
Bu elmi təsnifat türk xalqlarının uzun əsrlər
boyu yaşadıqları tarixi-ədəbi proseslərin demək
olar ki, ən xarakterik xüsusiyyətlərinin, ümumi cəhətləri
və prinsiplərinin nəzərə alınması, dərin
elmi təhlildən keçirilməsi əsasında meydana
çıxmışdır. Bu, türk xalqları ədəbiyyatının
dövrəlşdirilməsinin Nizami Cəfərova mənsub
konsepsiyasıdır və qeyd olunan mərhələlər
ümumtürk ədəbiyyatı ilə yanaşı,
ayrılıqda konkret olaraq hər bir türk xalqının ədəbi
təsərrüfatının inkişaf yolunun dövrləşdirilməsinə
də aid edilə bilər.
Nizami Cəfərovun
əsaslandırılmış elmi qənaətləri
türk xalqları ədəbiyyatının müxtəlif
inkişaf dövrlərinin əsas ana xətlərini, qüdrətli
yaradıcılarının əsərlərinin, həmin mərhələlərinin
ən mühüm tezislərinin müəyyən
olunmasına şərait yaradır. Nəticə etibarilə tədqiqatçının problemə
dərindən bələdliyini qabarıq ifadə edən “fəsillər”
həm də oxucular üçün türk xalqları ədəbiyyatının
keçdiyi çətin, mürəkkəb və şərəfli
inkişaf yollarının öyrənilməsinə
etibarlı surətdə bələdçilik edir. Bu mənada
qədim dövr türk ədəbiyyatının
“Altay-protürk-türk mifologiyasından türk
tanrıçılığına qədər gəlib
çıxan proses” kimi dəyərləndirilməsi,
ortaçağ türk ədəbi hadisəsinin “türk
xalqlarının həyatında etnocoğrafi
parçalanmalar, sülalə dövlətlərinin,
imperiyaların yaranması, islam dininin etnososial təfəkkürdə
möhkəmlənməsi, kütləviləşməsi”
tipində təqdim olunması, ədəbi-siyasi proseslərin
vəhdətdə alınaraq təhlildən keçirilməsi
ilə müəyyən olunur. Buna uyğun olaraq yeni dövr ədəbiyyatının
“milli bütövlük kompleksi nümayiş etdirən
türk xaltlarının formalaşması” prosesinin bədii
düşüncəsinin qanunauyğun məntiqi nəticəsi
səviyyəsində bəyan edilməsi, nəhayət, ən
yeni dövrün “türk xalqlarının tarixində milli
ideologiya axtarışları, siyasi özünüdərk,
respublika idarəçiliyi” mərhələsinin ədəbiyyatı
kimi səciyyələndirilməsi Nizami Cəfərovun təsnifat-təyinatlarında
tarixi-ədəbi və siyasi-ideoloji düşüncəni
incəliklərinə qədər nəzərə
aldığını nümayiş etdirir.
Tam halda çoxcildliyin elmi bölmələri türk xalqları ədəbiyyatının təkamülü və inkişaf yoluna işıq salan ciddi bir tədqiqat əsəridir. Həm də təqdim olunan elmi bölmələr problemə Nizami Cəfərovcasına yanaşmanın uğurlu elmi ifadəsidir. Qədim türk ədəbiyyatından bəhs edən bölmələrdə Nizami Cəfərov dilçi-mifoloq və mətnşünas, bu ədəbiyyatın orta əsrlər dövründən söz açan məqamlarda ədəbiyyatşünas-ideoloq səviyyəsində diqqəti cəlb edir. Sadalanan istiqamətlərin hər birinin tədqiqində böyük bacarıq, professionallıq, özünəməxsusluq nümayiş etdirən Nizami Cəfərov yalnız çoxaspektli yanaşma ilə geniş bir coğrafiyanın əhədiyyatını bütün əsas yönləri və ən səciyyəvi cəhətləri ilə təqdim edə bilmişdir. Buna görədir ki, türk xalqları ailəsinə daxil olan ayrı-ayrı xalqların hər birinin əhədiyyatının ən xarakterik xüsusiyyətləri tamın, ümuminin üzvi tərkib hissəsi kimi diqqət mərkəzinə çəkilmişdir. Eyni zamanda, müəllif ayrı-ayrı türk xalqları ədəbiyyatından seçilmiş sənətkarları təqdim edərkən də həmin görkəmli ədəbi şəxsiyyətlərdən hər birinin fərdi özünəməxsusluğunu müəyyən edə bilmişdir. Bundan başqa, Nizami Cəfərov çoxcildliyə daxil etdiyi sənətkarların türk xalqları ədəbiyyatındakı, ümumtürkoloji məkandakı yerini və mövqeyini, onların ədəbi təsirinin üfüqlərini də düzgün təyin etmişdir. Bundan başqa, əsərdə türk xalqları üçün səciyyəvi olan janrların təhlili prosesində də yüksək elmilik, nəzəri dəqiqlik əsas meyara çevrilir. Eposdan, manidən, türkülərdən, ağılardan, ilahi şerlərdən, tuyuqlardan kitabələrə, mənzum romana, klassik şeir şəkillərinə, çağdaş ədəbiyyatın carlarına qədər istinad olunan bütün bədii formalar Nizami Cəfərovun təyinatında özünün dəqiq və münasib elmi qiymətini almışdır. Xüsusən, qədim dövr türk eposu, şeri və nəsrinin bu vaxtadək az öyrənilmiş janrlarına dair təhlillərdə və şərhlərdə alimin məsələnin nəzəri cəhətlərinin öyrənilməsinə böyük əmək sərf etdiyi qabarıq şəkildə göz önünə gəlir. Bir çox məqamlarda Nizami Cəfərov Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında bəzi janrların, yaxud sənətkarlıq məsələlərinin ədəbiyyat nəzəriyyəsi baxımından ilk tədqiqatçısı kimi çıxış edir. Lakin əsərdə bu sıradan ifadə olunan mülahizələr ilk olmasına rəğmən təcrübəli bir ədəbiyyatşünasın yetkin qənaətləri səviyyəsində ümumiləşir. Əsərdən aldığımız “qədim türk eposunun əsasında protürk-türk mifologiysı dayanır... Tanrıçılıq türk eposunun ...ideya-məzmun əsaslarını müəyyənləşdirən generator olmuşdur” tezisi başlanğıc mərhələdəki türk törəyiş-təsəvvür dastanlarının fəlsəfəsini dəqiq ifadə edir. Yaxud “qədim türk şeirinin ...ikinci qolu dini-mistik poeziyadır... Türk dini-mistik poeziyası iki istiqamətdə – maniçi və buddist şeir istiqamətlərində inkişaf etmişdir. Bu şerlər türk şerlərindən (türkülərdən) yalnız ideya məzmununa görə deyil, poetik formasına görə də əsaslı fərqləir. Ən mühüm fərqlər ondan ibarətdir ki, ikincilərdə 1) həcm böyükdür. 2) bəndlər bəzən dörd yox. Səkkiz misradan təşkil olunur, 3) misralar uzundur, 4) qafiyələnmə adətən misraların sonunda deyil, əvvəlindədir” kimi nəzəri qənaətlər Nizami Cəfərovun əsərindən süzülüb “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliklərinə keçə biləcəkdir.
“Türk
xalqları ədəbiyyatı” dördcildliyinin özü də
strukturuna, quruluşuna, “janrına” görə orijinal əsərdir.
Çoxcildlikdə elmi-nəzəri
bölmələrdə bədii mətnlər növbələşir
və biri digərini tamamlayır. Fikrimizcə, “Türk
xalqları ədəbiyyatı” əsərinin ədəbiyyatşünaslıq
baxımından monoqrafiya – salnamə və ya
“monoqrafiya-müntəxabat adlandırılması daha
münasibdir. Salnamə, yaxud müntəxabat qismində
verilmiş ədəbi nümunələr türk
dünyası üçün ortaq sayıla bilən, yaxud
ideya-bədii dəyəri etibarilə ümumtürk səviyyəsinə
yüksələn qiymətli əsərlərdir. Bu bədii
nümunələrdən bəzilərinin mətnləri ilk dəfədir
ki, Azərbaycan elmi ictimaiyyətinə və geniş oxucu
auditoriyasına çatdırılır. Məsələn,
kitabdakı çoxvariantlı “Boz qurd dastanları”, “Oğuz
kağan dastanı”, “Alp Ər Tonqa dastanı”, “Ərgənəkan
dastanı”, “Köç dastanı” və ya “Türk
maniçi və buddist şeirləri haqqında müxtəlif
mənbələrdə az-çox söz açılsa da həmin
örnəklərin tam mətnləri toplu halında, sistemli
şəkildə çap edilib elmi dövriyyəyə daxil
edilməmişdir. Belə məqamlarda Nizami Cəfərov həm
də istər-istəməz mətnşünas kimi də
çıxış edərək təqdim etdiyi bədii mətnlərin
quruluşu, elmi-tənqidi şərhi, saxlandığı
salnamə və cünklər haqqında da məlumat verməli
olur. Bundan başqa, yuxarıda adları qeyd olunan miflərin,
şeirlərin böyük əksəriyyəti ilk dəfə
“Türk xalqları ədəbiyyatı”nda Azərbaycan
türkcəsinə uyğunlaşdırılaraq oxucuya
ünvanlanır. Türk dastanlarını çoxcildlikdə
“Kitabi-Dədə Qorqud”, “Manas” və “Koroğlu” kimi
ümumtürk xarakterli dastanların təmsil etməsi tamamilə
təbii görünür. Ümumtürk ədəbiyyatı
səviyyəsində çoxcildlikdə təqdim olunan sənətkarların
müəyyən olunması məsələsində də
Nizami Cəfərov obyektiv mövqe tutmuşdur. “Türk
xalqları ədəbiyyatı”nda təmsil olunan Yusif
Balasaqunlu, Əhməd Yuqnəki, Əhməd Yasəvi, Nizami
Gəncəvi, Yunis Əmrə, İmadəddin Nəsimi, Əlişir
Nəvai, Məhəmməd Füzuli, Baqi, Nadim, Molla Pənah
Vaqif, Məhtumqulu, Mirzə Fətəli Axundov, Abay, Tofiq Fikrət,
Cəlil Məmmədquluzadə, Mirzə Ələkbər
Sabir, Səməd Vurğun, Nazim Hikmət, Mustay Kərim, Musa
Cəlil, Qafur Qulam, Qaysın Quliyev, Əziz Nesin, Məhəmməd
Hüseyn Şəhriyar, Çingiz Aytmatov və Oljas
Süleymanov kimi adlı-sanlı, məşhur sənətkarlar
türk dünyasının hər yerində tanınmaqla bərabər,
ümumbəşəri dəyərlərlə yanaşı,
mənsub olduqları xalqların milli-tarixi taleyini ən
yüksək sənət səviyyəsində əks
etdirmişlər. Adları çəkilən çoxcildlikdə
yer almış sənətkarlar yalnız Azərbaycan
baxımından deyil, digər türk xalqları tərəfindən
də türkoloji məkanda eyni səviyyədə qəbul
olunur. Bəlkə bu pleyedanı bir qədər də
artırmaq arzusu meydana çıxa bilər, ancaq onlardan kimisə
ixtisar etmək xeyli dərəcədə çətindir.
Aparılan ciddi elmi təsnifat ayrı-ayrı dövrlər
üzrə təqdim olunan sənətkarların türk
xalqları ədəbiyyatındakı, ümumtürkoloji məkandakı
yerini, sırasını, mövqeyini və rolunu aydın təsəvvür
etməyə imkan verir. Eyni zamanda təqdim olunan sənətkarlar
ayrı-ayrı türk xalqlarının ümumtürk ədəbiyyatında
hansı səviyyədə təmsil oluna bildiklərini əyani
surətdə göz önünə gətirir.
Fikrimizcə,
“Türk xalqları ədəbiyyatı” kimi ümumiləşmiş
bir əsərin Azərbaycanda meydana çıxması burada
türkologiya sahəsində ən azı bir əsrdən
artıq bir dövrdə qazanılmış mühüm
nailiyyətlərin, əldə edilən qiymətli nəticələrin,
formalaşmış sabit ənənələrin
mövcudluğu ilə əlaqədardır. Klassik türkologiya ənənələri
zəminində yetişib formalaşmış, Azərbaycan
türkologiyasının qüdrətli nümayəndələrinin
istedadlı davamçısı Nizami Cəfərovun
çoxcildlik “Türk xalqları ədəbiyyatı”nı
ortaya qoyması onun ən yeni dövr türkologiya elmində
tutduğu mövqe ilə üzvi surətdə
bağlıdır. Belə ki, “Türk xalqları ədəbiyyatı”
dördcildliyi müasir mərhələdə azərbaycanşünaslığı
və türkologiyanı respublikamızdan kənarlarda layiqincə
təmsil edən Nizami Cəfərovun hər iki istiqamətdəki
çoxillik elmi fəaliyyətinin uğurlu məntiqi
davamı və nəticəsidir. Bizə görə, “Türk
xalqları ədəbiyyatı” Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin müstəqillik dövründəki mühüm nailiyyətlərindən
biridir. Çoxillik araşdırmaların və böyük
elmi təfəkkürün məhsulu olan bu dəyərli əsər
geniş mənada müasir türkologiyanın da uğuru
sayılmağa layiqdir.
Nizami Cəfərov
ədəbi tənqid sahəsində də səmərəli
və ardıcıl fəaliyyət göstərməkdə
davam edir. Onun tənqidçilik
fəaliyyəti üçün geniş
dünyagörüş səviyyəsində dəyərləndirilmə
və obyektivlik ön mövqeyə
çıxmışdır. O, ədəbi faktı və ya
şəxsiyyəti sadəcə təqdim etməklə kifayətlənmir,
əksinə, müasirlik işığında dərindən
təhlil etməyi bacarır. Ən müasir Azərbaycan
romanı və yeni çağ Azərbaycan şeiri Nizami Cəfərovun
elmi-nəzəri təhlillərində özünün əsl
qiymətini tapır. Son vaxtların elmi-ədəbi mübahisələrində
də ən çox iştirak edən, hətta bəzən təkbaşına
çarpışmalı olan Nizami Cəfərov milli
mövqeyi, azərbaycançılıq amalını hər
şeydən uca tutması ilə fərdiləşir. Belə
məqamlarda müşahidə etdiyim təmkin və analitik
düşüncə “əlli yaşında cavan” Nizami Cəfərova
məxsusi bir müdriklik gətirir. Və həmin ümummilli
müdrikliyin işığında sadəcə Nizami Cəfərovun
üstünlüyü deyil, dözümünün, iradəsinin
və istedadının da miqyası aydın
görünür. Ümumilikdə Nizami Cəfərov XXI əsr
Azərbaycan ziyalısının tam, bütöv
obrazını özündə cəmləşdirir.
Özünəməxsus
yazı tərzinə malik olmaq baxımından da Nizami Cəfərov
xoşbəxt elm xadimidir. Onun
yazılarını müraciət etdiyi problemlərdən, ədəbi
şəxsiyyətlərdən başqa, həm də bənzərsiz
yazı tərzinə görə, üslubuna əsasən
çox asanlıqla tanımaq mümkündür. Bu cəhətdən
o, qibtəediləcək yaradıcı şəxsiyyətdir.
Sanballı elmi-ictimai xidmətlərinə, ardıcıl,
yorulmaz və səmərəli fəaliyyətinə, habelə
özünəməxsus yazı tərzinə görə
Nizami Cəfərovu istənilən dilçidən və ya ədəbiyyatşünasdan
asanlıqla fərqləndirmək mümkün olur. Onun
çox əsaslı və bənzərsiz yazı
möhürü vardır. Müdriklik, obrazlı dəyərləndirmə
qabiliyyəti, geniş dünyagörüş, iti və yetkin
məntiq və bütün bunların hamısının ifadə
vasitəsi olan yüksək yazı vərdişləri,
üstün nitq mədəniyyəti Nizami Cəfərovu fərdiləşdirir.
Nizami Cəfərov ən yeni dövr Azərbaycan elmi-ictimai fikrinin aparıcı siması, görkəmli nümayəndəsidir. O, milli humanitar düşüncənin çağdaş elmi mühitdəki Nizamisidir. Nizami Cəfərovun alim obrazı “alimdir gözümdə ən böyük insan” deyən böyük Nizami Gəncəvinin elm və alim haqqındakı poetik təsəvvürlərinin yeni tarixi mərhələdə gerçəkləşdirilməsinə uğurla xidmət edir. O, əlli yaşını ədəbi mübahisələrin, elmi axtarışların, yaradıcı düşüncələrin axarında qeyd edir. Bu mənada onun indiki “yubiley ovqatı” hesabatdan çox prosesi xatırladır. Uğurlar arzulayıram.
İsa HƏBİBBƏYLİ
Naxçıvan Dövlət Universitetinin rektoru,
Akademik
525-ci qəzet.- 2009.- 21
oktyabr.- S.6-7.