Ərtoğrol Cavid – 90 Bir fotoşəklin tarixçəsi
Nə vaxtsa lentə alınmış
fotoşəkildə insan
ömrünün bir anı əbədiləşir.
Acılı-şirinli xatirələri
özündə yaşadan
həmin fotoşəkillərə
baxdıqda insan ömrün o çağlarına
qayıdır, həmin
illəri bir daha yaşayır. Elə fotoşəkillər
də var ki, özündə təkcə bir insan ömrünün hər hansı anını yaşatmaqla yanaşı, lentə alındığı dövrün
xoş anlarından, dəhşətli məqamlarından
xəbər verir.
Hüseyn Cavidin Bakıdakı ev muzeyinə ziyarətə gələnlər bir fotoşəklin qarşısında
dayanır, dərin xəyallara dalır, həyəcan və kədər hissi keçirirlər. Repressiya
qurbanı olan dahi filosof şair
və dramaturqun 24 yaşında stalinizmin qurbanı olmuş yeganə, istedadlı oğlu Ərtoğrolun o zaman Naxçıvanın
dindar mühitində tabutda, özü də üzüaçıq
şəklini kim və nə üçün çəkib?
Tabutun ətrafındakı
iki kişi və cəmi bir neçə çadralı qadın kimdir? Bu günə qədər heç bir mənbədə tam açıqlanmayan bu suallara Ərtoğrol Cavidin anadan olmasının 90 illiyi günlərində aydınlıq
gətirmək istərdim...
1941-ci ildə Azərbaycan Dövlət Pedaqoji İnstitutunun (indiki
APU-nun) filologiya fakültəsini
bitirən Ərtoğrol
Cavid elə həmin il Konservatoriyanın
bəstəkarlıq şöbəsinə
daxil olur. Burada dahi Üzeyir
bəydən və başqa məşhur musiqiçilərdən sənətin
incəliklərini öyrənən
istedadlı gəncin arzularını həmin ildə başlanan İkinci Dünya müharibəsi ürəyində
qoyur...
1942-ci ildə ordu sıralarına çağırılan Ərtoğrolu “Xalq düşməni”nin oğlu kimi ön cəbhəyə deyil, Tiflisdəki fəhlə batalyonuna göndərirlər. Kübar bir ailədə boya-başa çatmış, fiziki cəhətdən o qədər də bərkə-boşa düşməmiş gənc buradakı ağır şəraitə dözə bilmir, tez bir zamanda soyuqlayır, sağalmaz ciyər xəstəliyinə (vərəmə) düçar olur. O zaman Gürcüstanda məsul vəzifədə çalışan atasının yaxın dostu Əziz Şərif onu Naxçıvana gətirməyə müvəffəq olur.
Atamın dediklərindən:
Leninqradın blokadası yarıldıqdan sonra mühasirədə uzun zaman olmazın müsibətlər çəkmiş
bütün insanları
döyüşən ordudan
azad etmişdilər. Mən də onlardan biri idim.
1943-cü ildə doğma
Naxçıvana qayıtdım.
Eşitdim ki, Cavid dayımın oğlu Ərtoğrol da buradadır. Dərhal onun görüşünə getdim.
İlahi, xəstəlik
məndən 9 yaş
kiçik olan yaraşıqlı dayıoğlumu
nə hala salmışdı...
Leninqradda ali təhsil aldığımdan,
orada aspiranturanı bitirdiyimdən rus dilini çox mükəmməl bilirdim.
O zaman Naxçıvanda
yerləşən hərbi
hissələrin yüksək
rütbəli zabitləri
ilə dostluq əlaqələri yarada bilmişdim ki, bu da dayım
oğluna lazım olan dava-dərmanları tapmaqda karıma gəlirdi. Rəhmətlik
tez-tez mənə deyirdi: “Qoy bir
sağalım ayağa
qalxım, sənə
simfoniya həsr edəcəyəm”.
Ərtoğrol Cavid
1943-cü ildə Naxçıvandan
Bakıya anasına yazdığı məktubların
(ev muzeyində qorunur) əksəriyyətində
atamdan – bibisi oğlu Süleyman Məmmədovdan razılıq
edir. Məktubların
birindən oxuyuruq: “Mənim bir əmioğlum (Tahir), bir də bibioğlum
(Süleyman) var.
Çox uzun çəkmir ki, Ərtoğrol dünyasını
dəyişir. Bakıya
xəbər verilsə
də Cavid yadigarının dəfninə
anası və bacısı məlum səbəblərə görə
gələ bilmirlər.
Naxçıvan sərhəd
zonasında yerləşdiyindən,
həm də müharibənin qızğın
bir çağında
kim idi “Xalq düşməni”nin ailəsinə buraxılış
verən?!
Atam çox götür-qoy etdikdən
sonra tabut düzəltdirir, onu gül-çiçəklə bəzəyir və Ərtoğrolu dəfn etdiklərinə onun əzizlərini inandırmaq
üçün üzüaçıq
şəklini çəkdirir.
Həm də atam yaxşı anlayırdı ki, bu dahi Cavidin
oğludur, ona görə də çəkilən fotoşəkil
nə zamansa öz sözünü deyəcək”.
Bəs şəkildə –
tabutun ətrafındakılar
kimlərdir? İki kişidən biri bu şəklin çəkilməsinin təşəbbüskarı,
Ərtoğrolun bibisi
oğlu – atam Süleyman Məmmədov,
digəri Müşkinaz
xanımın dayısı
Məhəmməddir. Çadralı
qadınlar isə ədibin böyük qardaşı Şeyx Məhəmmədin həyat
yoldaşı Zərri
xanım, Şeyx Məhəmmədin həyat
yoldaşının nənəsi
Şahsənəm xanım,
Mişkinaz xanımın
dayısı arvadı
Zərnişan xanım,
Cavidin bacısı Ümmi Səlimənin qızı Səltənət
xanımdır.
Bu fotoşəkli mən
1982-ci ildə Hüseyn
Cavidin Naxçıvandakı
ev muzeyinə bağışladım. Turan
xanımda olan nüsxə isə hazırda ədibin Bakıdakı ev muzeyindədir.
“... Nə öncə öylə səadət, nə böylə zillət olaydı” deyən dahi Cavidin istedadlı oğlunu o zaman beləcə cəmisi yeddi-səkkiz nəfər
yaxın qohumu son mənzilə yola saldı. Qoy o zamanlar sonsuz mərhumiyyətlər içərisində
boğulan Cavidlər ailəsinə qorxudan yaxın düşməyən,
bu gün ağızları köpüklənə-köpüklənə
harada gəldi özünü böyük
dramaturqun yaxın qohumu adlandıran bəzi insanlar heç olmasa bir azca mənlikləri
varsa bu fotoşəklə baxıb
xəcalət çəksinlər.
Tarix vaxtı çatanda hər şeyi öz yerinə qoyur. Bu gün şöhrət zirvəsində dayanan dahi Cavid, bir
zamanlar onu və ailəsini sonsuz əzab-əziyyətə
düçar etmiş,
indi adı tarixin səhifələrindən
silinmiş “idrakı,
sönük başçıların”
aqibətinə acı-acı
gülür.
Bu günlərdə 90 yaşı tamam olan, gözəl musiqi, rəsm əsərlərinin, ədəbi
parçaların müəllifi
olan Ərtoğrol Cavid qəlblərdə əbədi yaşayır.
Xalq yazıçısı
Anar demişkən: “Sənətkarın cismani
ömrü nə qədər qısa olsa da, onun
sənət ömrü,
yəni onun əsərlərinin ömrü
uzun olacaqdır”. Ərtoğrolun sənət
ömrü mənə
belə gəlir ki, indi başlanır...
Əbülfəz NAXÇIVANLI
525-ci qəzet.- 2009.- 22 oktyabr.- S.7.