“Dəlilər və
ağıllılar” səhnədə
necə göründü?
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Yanında Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət Dəstəyi Fondunun maliyyəsi əsasında “525-ci qəzet”in həyata keçirdiyi “Gənclər arasında mənəvi və ədəbi dəyərlərin təbliğ olunması” layihəsi çərçivəsində bugünlərdə 50 nəfər gəncin Azərbaycan Dövlət Akademik Milli Dram Teatrında xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin “Dəlilər və ağıllılar” əsərinin tamaşasına baxışı təşkil olunub. Həmin gənclərdən bir neçəsinin teatr və tamaşa haqqında təəssüratlarını oxucularımıza təqdim edirik.
Oktyabrın 17-də xalq yazıçısı İlyas Əfəndiyevin “Dəlilər və ağıllılar” adlı ikihissəli dramatik komediyası 137-ci mövsüm çərçivəsində Akademik Milli Dram Teatrının (AMDT) təqdimatına nümayiş olundu. Bu teatr təmirdə olduğu üçün tamaşa Teatr Xadimləri İttifaqının binasında göstərildi. Tamaşanın quruluşçu rejisoru xalq artisti Mərahim Fərzəlibəyov idi. Aktyor heyəti isə tanınmış aktyorlar Cəfər Namiq Kamal, Bəsti Cəfərova, Tofiq Hüseynov, Kübrabəyim Əliyeva, Sabir Məmmədov, Sevinc Əliyeva, Əjdər Həmidov, Kazım Həsənquliyev, Rövşən Kərimduxt, Məzahir Cəlilov, Hacı İsmayılov, Elnar Qarayev, Dilarə Nəzərova, Əsgər Məmmədoğludan ibarət idi. Maraqlıdır ki, aktyor heyətinin hamısı xalq və əməkdar artist adına layiq görülmüş sənətçilərdən ibarət idi.
Düzü, həmin gün elə zənn etmişdim ki, Əli Əmirlinin yeni tamaşası oynanılacaq. Teatrın qarşısında afişanı oxuyandan sonra bildim ki, tamaşa teatrsevərlərə gün kimi aydın olan “Dəlilər və ağıllılar” əsəridir. Bir neçə dəfə AMDT-də bu tamaşaya baxmışdım. Azərbaycan Mədəniyyət və İncəsənət Universitetində oxuduğum üçün həmin universitetin nəzdində fəaliyyət göstərən “Tədris teatrı”nda İ.Əfəndiyevin, demək olar ki, bütün dramlarına baxmışam. Gənc Ədiblər Məktəbi olaraq, “tam kadro” – hamımız orda idik. Həmişə AMDT-də tələbələrə yer axırıncı sıralarda verildiyi üçün bu tamaşaya ilk dəfə yaxından baxmaq imkanı qazanmışdım (I sıra, 7-ci yer). Amma mental dəyərlər bəzən çox şeyi əzdiyinə görə mənim yerimdə başqaları oturdu, mən də başqalarının yerində. Yuxulayanlardan, diqqətlə baxanlardan novella oxuyana qədər müxtəlif tipli adamları tamaşada görmək olurdu.
Tamaşa ilk dəfə 1992-ci il
noyabrın 9-da oynanılıb. Artıq 17 illik səhnə
tarixi olan tamaşaya növbəti dəfə baxsam da,
İlyas Əfəndiyevin “Hökmdar və qızı”,
“Atayevlər ailəsi” tamaşalarından aldığım ləzzəti
bu tamaşadan ala bilmədim. Əvvəla, mövzu iki
meşşan ailənin həyatından bəhs edir və bu
problem elə bayağı oynanılır, aktyorlar səhnədə
elə səslər çıxarırlar ki, adam həm
gülür, həm də “ət tökür”. Bu əsəri
kitabdan oxuyanda İlyas Əfəndiyevin yüksək sənətkarlığını
görmək olur. Tamaşaya baxandasa həmin ləzzət
effekti itir. Əsərin ideyası maraqlıdır: yüksək
cəmiyyətin qanunları ilə oturub-duran kiçik cəmiyyətin
üzvlərinin məhvindən danışılır.
Ən maraqlısı da odur ki,
yüksək cəmiyyət birinci halda adi insanları
alçaldır, özününküləşdirir, sonda isə
ona “dəli” adını “bağışlayır”. Cəmiyyətin
hətta aşağı zümrəsi belə sonda həqiqətdən
uzaqlaşır, yəni Südabəyə görə
bütün ömrünü xərcləyən,
özünü alçaldan Şahmar ortada qalır. Yaxınları
onu tərk edir. XX əsrin əvvəllərindəki Kefli
İsgəndər kimi Şahmar da cəmiyyət tərəfindən
dəli adlanırılır. Yaxud Cəfər
Cabbarlının “Solğun çiçəklər” əsərindəki
Bəhram kimi Şahmar da pula aldanır. Yəni bu aspektdən
yanaşsaq görərik ki, “İlahi həqiqət”i unudub pula
aldananlar, sonra cəmiyyətin, gerçəkliyin həqiqəti
qarşısında tək qalırlar. Şahmar da bu cür tək
qalır. Və qurunun oduna yaşı da yandıran Azadələrin,
Nazilələrin günahları cəmiyyətin saf üzvlərini
– Südabələri də məhv edir. Bütün bəlalar
bir evdən başlayır. Necə ki, yanğın bir evdən
digərinə keçir. Sonda Şahmarın da həyatı məhv
olur. İlyas Əfəndiyev göstərir ki, əvvəl
pula görə özünü alçaldan Şahmarı
sonda bütün cəmiyyət alçaldır. Sonra Şahmar
and içib öz yoluna qayıtmaq istəyir. Bu hissə
komediyada cüzi və hiss olunan pauza yaradır, sonra komediya
dramatikləşir. İlyas Əfəndiyevin qəhrəmanı
Şahmar da Tolstoyun “Dirilmə” əsərindəki Nexlyudov
kimi ruhi oyanmaya qapılır, amma bu onu xilas edə bilmir. Dram
maraqlı bir sonluqla tamamlanır. Belə ki, varlılara və
kasıblara bölünən cəmiyyət sonda iki yerə –
“dəlilərə və ağıllılara”
parçalanır. Göründüyü kimi, dramın
ideyası maraqlıdır. Sadəcə tamaşanı səhnə
əsəri kimi yüksək qiymətləndirmək, təəssüf
ki, mümkün deyil. Çünki obrazlar bəzən
çox gülünc, bəzənsə çox aciz
görünürlər. Dialoqları aktyorlar elə pafosla səsləndirirlər
ki, sünilik ilk baxışdan sezilir. Yəni dram İlyas Əfəndiyevin
kitabından oxuduğun kimi çatmır insana. Çox
yaxşı bilirəm ki, rolları ifa edənlər
tanınmış sənətkarlardır. Amma nəsə bu
tamaşadakı obrazlar sanki onların rolları deyil. Səhnəmizin
Kefli İskəndəri kimi daim yaddaşımda olan Sabir Məmmədov
(Şahmar) və Ədhəm Tağıyev (Cəfər Namiq
Kamal), məncə, əsər üçün
seçilmiş uğurlu prototiplər idi. Səhnə
dekorasiyaları da uğurlu seçilməmişdi. Bunu hardasa
teatrın “kasıblığı” ilə əlaqələndirmək
olar. Rəng seçimləri də uğursuz idi. Belə ki,
varlı ailələrin həyatı səhnələşdirilirsə,
məncə, elə rənglər, elə səhnə
dekorasiyaları seçmək lazımdır ki, obrazları,
hadisələri səhnə görünüşü də
tamamlasın. Məsələn, məncə, nazir kimi qələmə
verilən Ədhəm Tağıyevin evindəki stol və
stullar elə olmamalıydı. Çünki teatr mədəni-kollektiv
sənətin elə növüdür ki, orda əşyaların,
geyimin, hərəkətin də öz dili, obrazı var.
Nəhayət, belə
bir məqam: sonda teatrın binasından çıxanda nasir
dostum Cavid Zeynallı ilə bir neçə nəfərin
bir-birindən tamaşanın adını soruşduğunu
gördük.
Fərid HÜSEYN
525-ci qəzet.- 2009.- 23 oktyabr.- S.6.