Gözü yaşlı ağaclar
F.MUSTAFA
(hekayə)
Neçə gündən
bəri dağı-dərəni ağuşuna almış
dumanın ətəyi günortadan sonra yavaş-yavaş
yığışmağa başladı; elə bil sir-sifəti
görünməyən küpəgirən qarı öz
sehrli tumanının ətəyini dəstələyib qeybə
çəkildi. Sonra Günəşin çətir-şüaları
tovuz quşunun lələkləri kimi açıldı,
parlaq şəfəqlər nəmli yarpaqların, şehli
otların üstündə bərq vurdu.
Dumanlı-çiskinli
havaları o qədər də xoşlamayan A.Zirvə, Günəşin
çıxdığını görüb həyətə
düşdü. O, havalar tutulan gündən evə çəkilib
öz yazı-pozularını qaydaya salmaqla məşğuldu.
Düzdür, A.Zirvə özünün bütün
yaradıcılığı boyu çənə-dumana,
qara-çisəyə çoxlu şeir həsr etmişdi və
bir çoxuna musiqi bəstələnmiş o şeirləri
yerli müğənnilər, şairin doğulub boya-başa
çatdığı kəndin toylarında, ələlxüsus
da, sünnət məclislərində şövqlə
oxuyurdular; amma şeir də, şeirdə vəsf edilən
çən-duman da öz yerində, A.Zirvə yeri gələndə
özünəməxsus böyük bir səmimiyyətlə
etiraf edirdi ki, o, dumandan daha çox, Günəşi və
günəşli havaları xoşlayır.
A.Zirvə Günəşin
nur çilədiyi həyət-bacada bir qədər
dolaşdıqdan sonra təzədən evə döndü;
duman köç eləyib bu tərəflərə gələn
gündən yarımçıq qalmış
poemasını, daha doğrusu, həmin poemanın
böyük hissəsinin yazıdığı bir çəngə
vərəqi dəstələyib həyətin yuxarı
başına sarı qalxdı; buradan o yana biçənək
idi. Biçənəkdə iri buynuzlu, ala-bula bir inək
otlayırdı. Bu, A.Zirvənin anasının inəyi idi. Ana,
inəyi dünəndən biçənəyə buraxıb,
qonşu kəndə öz qızının yanına, yəni
A.Zirvənin bacısıgilə qonaq getmişdi.
A.Zirvə, tənqidçilərdən
birinin qeyd etdiyi kimi, təbiət şairi, təbiət
aşiqi idi. Elə şeirlərinin çoxunu da təbiətin
qoynunda yazıb-yaratmışdı. Yeni poemasında da təbiətlə
bağlı mühüm bir problemdən - ətraf mühitin
qorunmasından söhbət açılırdı; o, öz
yaradıcılığı üçün yeni zirvə
hesab elədiyi bu əsərdə təbiətə qəsd edənlərə
bədii sözün qüdrəti ilə divan tutmaq,
şapalaq vurmaq istəyirdi. O, öz oxucularına
ağacların adamlardan daha qiymətli olduğunu sübut etmək
istəyirdi. Hətta, poemada belə bir fikir də vardı ki,
kəsilən ağaclar kəsilən başlardan daha çox
göz yaşı tökür.
A.Zirvə biçənəyin
ətəyindəki kətilin üstündə əyləşib
poemanın ilk sətirlərinin yazıldığı
kağız dəstinə ötəri göz gəzdirdi, sonra
həmin parçanı ucadan, az qala avazla oxumağa
başladı; bəh-bəh, misralar su kimi axıb gedirdi;
yazılan hissənin əla alındığına heç
bir şəkk-şübhə ola bilməzdi. A. Zirvə bu
yeni əsəri öz meşəbəyi dostu Fətişə
həsr etmək niyyətində idi; bu da səbəbsiz
deyildi; çünki Fətiş hər il ona bir maşın
ağac bağışlayirdı. Elə indi həyət-bacası
silinib-süpürülmüş bu evin çardağına
vurulmuş ağacları da Fətiş özü gərirmişdi.
A. Zirvə ilə Fətişin şəxsi dostluğu öz
yerində; ortada bundan az əhəmiyyət kəsb etməyən
bir məsələ vardı və bu məsələ də
ondan ibarət olsun ki, A.Zirvə, meşəbəyi Fətişin
nəvəsinin kirvəsi idi.
A.Zirvə öz dostu Fətişə
əvvəllər də bir neçə şeir həsr
etmişdi. Amma indi qələmə alınan əsərin həcmi
daha böyük olacaqdı. Və o, illərdən bəri
söz meydanında meydan sulayan təcrubəli bir şair kimi
yeni əsəri təqdim etmək üçün orijinal bir
janr da fikirləşib tapmışdı - "ekoloji
poema". Qoy təzə səslənsin. Bəzi özündənmüştəbeh
gənc tənqidçilər son vaxtlar onun söz bostanına
daş atır, şeirlərinin naftalin iyi verdiyini iddia edirdilər.
Bu cür müqayisələr onu qətiyyən
açmırdı: axı, təbiət hara - naftalin hara? A.Zirvə
bu yeni əsərlə onu mühafizəkarlıqda, qafiyəpərdazlıqda
ittiham edənlərə ağır, lap elə
öldürücü bir zərbə vuracaqdı. Poemada milli
və bəşəri poeziyanın bütün janr, vəzn,
forma, təsvir nümunə və növlərindən istifadə
olunacaqdı. Özlərini modernist və ya nədi o elə...
hə, postmodernist adlandırıb hay-küy salanlar, qoy A.Zirvənin
yeni əsərini oxuyub şoka düşsünlər. O,
öz düşmənlərini infarkt edəcək,
böyük-böyük mükafatlar alacaq, uzun müddət
ekrandan-efirdən düşməyəcəkdi. Başqasına
dərs deməyə nə var ki, oğulsan özün ortaya
bir şey qoy...
A.Zirvənin, daha
doğrusu, onun anasının tənha yaşadığı kənd
evi köhnəlmişdi. Üstəlik bu yaxınlarda dədə-babadan
qalma mal tövləsinin damı da
çökmüşdü. Hələ canı sulu olan ana, inəklərin
sayını artırmaq, qoyun-keçi almaq, təsərrüfatı
genişləndirmək, bir sözlə, tövləni təzədən
tikmək barədə düşünürdü.
Fətiş
üç-dörd gün əvvəl A.Zirvəyə baş
çəkmiş, meşədən gətirdiyi
ağacları səliqə ilə həyətin bir küncunə
yığmış, sonra yaşına uyuşmayan möhkəm-samballı
addımlarla eyvana qalxıb şairlə xeyli dərdləşmişdi.
Fətişi də lap elə A.Zirvə kimi meşənin
taleyi narahat edirdi; onun dediyindən belə
çıxırdı ki, meşəyə diş
qıcayanların sayı-hesabı yoxdur; sən demə, rayon
başçılarından tutmuş meşə nazirinəcən,
hamının Fətişdən, daha doğrusu, onun göz bəbəyi
kimi qoruduğu meşədən umacağı varmış. A.
Zirvə öz meşəbəyi dostu ilə yeyib-içəndən
sonra yarımçıq poemadan parçalar oxumuş, ilk oxucu
rəyini dinləyib xeyli məmnun olmuşdu. Fətiş bu əsərin
baş qəhrəmanı kimi kirvəsinin onu nəzərdə
tutduğunu eşidəndə elə bil qanadlanıb
uçmuş, cəld ayağa durub qollarını geniş
açaraq əvvəlcə A.Zirvəni, sonra isə şairin
canısulu anasını bağrına basıb
öpmüşdü. Araqdan vurduqca elə əzəldən
qırmızı olan yanaqları get-gedə daha da allanıb
xoruz pipiyinə dönən Fətişin arabir şairin
anasına şirin-şirin söz və qaş-göz
atması bu kiçik məclisin dadını-duzunu daha da
artırırdı...
İndi duman, bulud
çəkilib getmiş, göyün üzü
açılıb ağ vərəqə
dönmüşdü.
A.Zirvə
qaşlarını çatıb dərin fikrə getmişdi.
İçində nəsə tanış bir şey
gumuldanırdı; həmin "nəsə" söz yox ki,
ilham pərisinin gəlişindən xəbər verirdi. Şairin
əbədiyyətə zillənmiş nəzərləri
birdən necə oldusa eyvana qonan göyərçinə
sataşdı. A.Zirvə qeyri-ixtiyari gülümsədi: mənzərə
tanış idi; o, yaxşı bilirdi ki, bir azdan ilham pərisi
də bax o göyərçin kimi uçub-uçub düz
onun çiyninə qonacaq, allı-güllü misralar bahar
yağışından sonra cücərib boy verən
çiçəklər kimi ağ vərəqlərin
üstündən baş qaldırıb onun üzünə
gülümsəyəcəkdi.
Oxucular bu yeni əsəri-ekoloji
poemanı oxuduqca göz yaşları tökməli idi və
o tökülən yaşlar ağacların göz
yaşlarına qarışmalıydı. Hələ ola bilsin
ki, A.Zirvə öz dostu Fətişə həsr edəcəyi
bu əsəri elə bu cür- "Ağacların
ğöz yaşı" adlandırsın. O, əsəri tamamlayandan
sonra mütləq yüksək çinli tanınmış tənqidçi-alimlərdən
parlaq rəylər alacaqdı. Onun belə dostları həm
yaşlı, həm də gənc qələm sahibləri
arasında az deyildi. Bir iş vardı ki, qocaman ədəbiyyat
cəfakeşləri belə yazıları, adətən,
şəhərətrafı dəbdəbəli
dağüstü restoranlarda, gənc söz sahibləri isə
daha çox şəhərin içindəki ucuz yeraltı
yeməkxanalarda yeyib- icəndən sonra yazmağa
üstünlük verirdilər.
A.Zirvə bir sıra
mükafatların laureatı idi. Evdə onun yazı stolunun,
daha doğrusu, başının üstundən
"Qızıl lələk" mükafatının zər-zibalı
diplomu asılmışdı və bu nüfuzlu
mükafatı ona köhnə tanışı kiçicik bir
xərcin müqabilində vermişdi. Həmin tanış, həmin
mükafatı verən komissiyanın üzvü idi və A.
Zirvə, nədənsə, hər dəfə axşam Günəşinin
al şəfəqləri kimi başının üsündə
par-par yanan o mükafata baxdıqca özünün sərçə
lələyinə həsr etdiyi altı misralıq şeirini
xatırlayırdı. Məsələ burasında idi ki,
"Qızıl lələk" mükafatını ona məhz
bu şeirə görə vermişdilər. İndı həmin
şeir aşağı sinif şagirdlərinin dərsliyinə
salınmışdı və A.Zirvə o altı misralıq əsərin
dərsliyə düşməsi üçün düz
altı il əzab-əziyyət çəkmiş, təhsil
nazirindən tutmuş ta dövlət başçısına
qədər bir çox rəsmi adamlara çoxsaylı rəsmi
ərizə və teleqramlarla müraciət etmişdi.
O, adətən, öz ağır
təbiətinə uyğun olaraq, ünvanına deyilən
atmacalara o qədər də fikir verən deyildi; amma bu
yaxın günlərdə əvvəllər tənqidçilik,
son vaxtlarsa şairlik edən birisinin qəzetlərdən
birində dərc etdirdiyi "A kirvə" adlı həcvini
oxuyandan sonra bərk qəzəblənmişdi. A.Zirvə bu
ağır daşın kimin poetik bostanına
atıldığını o dəqiqə
anlamışdı: "A kirvə" əslində elə
"A. Zirvə" demək idi. Xitab kimi qələmə
alınan şeirdə müəllif öz qəhrəmanının
acgözlüyündən, qarınqululuğundan,
naqqallığından, sırtıqlığından, yaltaqlığından
söhbət açırdı. Bunlar hələ bir yana;
şeirdən belə bir nəticə çıxırdı
ki, O, yəni kirvə (əslində isə A.Zirvə),
bütün ömrü boyu təbiəti vəsf edib, onun, yəni
kirvənin (əsl həqiqətdə isə A. Zirvənin),
poeziyasında insan yoxdur; indi şairlik eşqinə düşüb
həcv yazan keçmiş tənqidçi, guya hansısa kirvənin
(əslində isə A.Zirvənin), pullu-vəzifəli
adamların uşaqlarına kirvəlik etməyə can
atmasından, məclislərdə bir tamada kimi gəvəzəlik
etməsindən, kitabxanalardan daha çox kababxanalara can
atmasından dəm vururdu.
A.Zirvə əvvəlcə
istədi ki, öz opponentinə elə şeirlə tutarlı
bir cavab yazsın. Amma tezliklə bu fikirdən vaz keçdi.
Açıq cavab yazmaq, qarğa məndə qoz var-demək
idi; adamdan soruşardılar ki, soğan yeməmisənsə
için niyə göynəyir və ortaya düşüb
özünü nə üçün həcv qəhrəmanı
elan edirsən? Hədəf aydın idi. Bir də ki, A.Zirvə
çörəyi, lap elə kababı qulağının
dibinə yemirdi ki. Belə yerdə diplomatik addım atmaq
lazım idi. O, belə bir addımı atdı; qələm
dostlarından birinə yaxşı bir qonaqlıq vəd edib
tezliklə öz ədəbi qisasını aldı; dərgilərdən
birisində çıxan məqalənin elə təkcə
adı açıq ədəbi səmada ildırım kimi
guruldayıb səs saldı. Yazının sərlövhəsi
belə idi- "Gah tənqidçi, gah da şair olursan". Bax
belə. Görünür, hələ həmkarlarının
çoxu dərk etmir və ya etmək istəmirdi ki, onun
çoxdan bərkiyib polad zirehə çəkilmiş lələkləri,
fəth etmək üçün daha əngin fəzalar, yəni
daha böyük mükafatlar axtarışındadir...
A.Zirvə
çoxdanın şairi idi və dünyanı ğörə-ğörə
ğəlmişdi. Amma ədəbiyyat aləmində olanların
çoxu onun adını düz-əməlli bilmirdi. O, hələ
gəncliyindən müdrik tərpənib öz əsl
adından imtina edərək "A.Zirvə" təxəllüsünü
götürmüşdü. Zirvənin təbiətdə,
illah da ki, ədəbi mühitdə nə olduğu hər kəsə
məlumdur; zirvə - hər zaman hər yerdə, yəni təbiətdə
də, poeziyada da ölçüdür, etalondut- ta ondan o
yanası yoxdur. O ki, qaldı "A." - ya, bu, onun ikimərtəbəli,
arxaik adının baş hərfi idi və o uzun addan yeganə
miras kimi bu hərf qalmışdı; özü də bu, elə-belə,
sıradan bir işarə deyildi, əlifbanın baş hərfi
idi. Burası da vardı ki, şairlə ünsiyyətə
girən, söhbət eləyən hər bir kəs istər-istəməz
ona "A.Zirvə"-deyə müraciət etməli olurdu. Bu
cür xitabın özü çox şeydən xəbər
verirdi. Bu, onun zirvə olduğuna bir işarə idi. A.Zirvə...
Bəh-bəh... Necə poetik, necə əzəmətli səslənirdi...
Artıq uzun-qısa
mistalar qarışqa köçü kimi ağ vərəqlərin
üstündə sıralanmağa başlamışdı. İndi
ilham pərisi onun çiyninə qonmuşdu. A.Zirvə qələmi
əlinə alıb başına gələn fikirləri tez-tələsik
ağ vərəqlərə köçürməyə
başladı. O, indi ağacların ğöz
yaşlarını təsvir edirdi; axı, insan kimi ağlayan
ağacları başdansovdu, soyuq-hissiz ürəklə təsvir
etmək olmazdı...
Eyvana qonmuş göyərçin
öz balaları üçün yuva qurmağa münasib yer
axtarırdı.
Ala-bula inək biçənəkdə
otlayırdı.
Rəngi otdan seçilməyən
yamyaşıl bir çəyirtgə A.Zirvənin
dalğın-dağınıq saçlarının
arasında nə isə axtarırdı.
Nəhayət, A.Zirvə
başını qaldırıb üfüqlərə
ğöz gəzdirdi. O, yazdıqlarından məmnun idi: bir nəfəsə
poemanın böyük bir fəslini yazıb başa vurmuşdu.
Ayağa durub dizinin üstündəki vərəqləri dəstələyərək
kiçicik taxta parçaları kimi çinləyib, səliqə
ulə kətilin üstünə yığdı. Hər
ehtimala qarşı yerdən yumruq boyda bir daş
parçası götürüb ustufca üst-üstə
qalaqlanan vərəqlərin üstünə qoydu: təbiətin
işini bilmək olmaz, birdən qəfil külək və ya
meh qalxar- kağızları biçənəyə səpələyər.
Bu ilhamlı anlardan sonra bir limonlu çay içmək
pis olmazdı. A.Zirvənin dəmli
çayı həmişə olduğu kimi yenə
eyvandakı iri termosda onun yolunu gözləyirdi. O, purrəngi
çaydan iki stəkan nuş edib hündür eyvandan
qarşıdakı dağın zirvəsini, o zirvəni
dövrəyə alan və son illər
ağacları gözğörəti xeyli seyrələn
meşəni seyr etməyə başladı. Ürəyində
bir səs əks-səda verdi:
"Ağacların göz yaşı". O, indi öz
ekoloji poemasının böyük bir hissəsini yazıb
başa çatdırmışdı və dostu Fətiş
ona bir tövləlik ağac material gətirməyə söz
vermişdi.
A.Zirvə eyvandan həyətin
yuxarı başına, biçənəyə sarı
boylandı; ala-bula, iri buynuzlu inək aşağı enib bayaq
onun ilhamlı anlar yaşadığı yerdə- kətilin
yanında dayanıb gövşənirdi. A.Zirvənin
dalağı sancdı; o, cəld pillələri enib iti
addımlarla inəyə, daha doğrusu, kətilə
yaxınlaşdı. İnək həyasız-həyasız
onun üzünə baxaraq süpürləyib ağzına təpdiyi
vərəqləri şirin-şirin çeynəyirdi. Elə bil A.Zirvəni ildırım vurdu.
Axı, bu vərəqlərə onun poemasının
mühüm, həm də ən gözəl bir
parçası yazılmışdı... Adı
"Ağacların göz yaşı" olacaq o poemaya
şairin öz göz yaşları da
qarışmışdı.
A.Zirvə əl atıb
kağız parçalarını inəyin ağzından
dartıb çıxarmaq isrədi;
əl boyda vərəq
parçası cırılıb onun əlində qaldı;
bu, poemanın yazıldığı sonuncu səhifədən
bir parça idi. Qalan vərəqləri inək çeynəyib
həzm-rabedən keçirmişdi...
A.Zirvə hiddətindən
əsim-əsim əsməyə başladı. Əyilib yerdəki yumruq boyda daşı
götürərək inəyin düz təpəsinin
ortasına ilişdirdi. İnək iri buynuzlarını
yelləyib irəli yeridi və qəfildən at kimi
fınxıraraq ağzında çeynədiyi kütləni
- sulu kağız parçalarını,
açıq hissolunan bir qəzəblə onun sifətinə
püskürdü. İnəyin
yapışqanlı seliyə bənzəyən tüpürcəyi
A.Zirvənin sifətinə səpələndi. Şair dalın-dalın getdi; onun ayağı nəyəsə
ilişdi. Adam kimi hiddətlənib
özündən çıxmış inək irəli yeridi
və mayallaq aşıb yerdə iməkləyən A.Zirvəyə
baxaraq başını, daha doğrusu, iri buynuzlarını
yellədi. Deyəsən, bu anlarda heyvanın, büdrəyib
yerə yıxılan şairə yazığı gəlmişdi;
çünki o, az sonra geri qanrılıb
uzun quyruğunu belinə düyünləyərək
biçənəyin dərinliyinə sarı
götürüldü.
A.Zirvə ayağa durdu,
üst-başını çırpıb ağır
addımlarla həyətə endi. Hələ
qəzəbi, hirsi soyumamışdı. Dünən
Fətişin üst-üstə yığıb ipçinlədiyi
yaş ağac parçalarından birini əlinə aldı.
Ağac parçasının kəsik yerindən
yaş axırdı.
Günəş tovuz
quşunun lələkləri kimi bərq vuran çətir-şüalarını
yiğib qarşıdakı dağın, daha doğrusu, zirvənin
arxasına çəkilməkdə idi.
Firuz MUSTAFA
525-ci qəzet.- 2009.- 26 sentyabr.- S.30.