Retrospektiv fraqmentlər
"Mən teatra ruhumu,
canımı fəda edirəm. Burada yalnız işləmirəm.
Mən teatra "xidmət edirəm". Teatrda işləmirlər,
xidmət edirlər, ona görə ki, teatr - məbəddir.
İncəsənət məbədi. İncəsənətə
isə xidmət edərlər. Eynilə vətənə,
xalqa xidmət edildiyi kimi..."
Vs.E.Meyerxold
...On səkkiz ildən
sonra... Təsəvvür etmək belə çətindi...
Düz on səkkiz ildən sonra... Xalq artisti Ramiz Əzizbəyli
məni "Yalan" bədii filmində baş rola dəvət
etdi. Anladım ki, yanılmışam... Hələ hər
şey bitib-qurtarmayıb...
...Nəhayət, on illik fasilədən
sonra... Təsəvvür etmək belə asan deyil... Düz on
ildən sonra... Azər Paşa Nemət məni tamaşada
işləməyə dəvət etdi. Anladım ki,
yanılmamışam... Hələ hər şey
qabaqdadır...
...Danışdığımız
kimi, İncəsənət Universitetində
görüşdük. Azər müəllim Elmi Şurada, mən
isə dərsdə olmalı idim. Fürsət tapıb
söhbətləşdik. O bildirdi ki, V.Şekspirin
"Afinalı Timon" pyesini hazırlamaq istəyir. Baş
rolu xalq artisti Fuad Poladov oynayacaq. Ayrı-ayrı teatrlardan dəvət
almış aktyorların da adını öyrəndim: R.Məmmədov,
M.Səfa, Q.İsmayılov, A.Məmmədov, P.Məmmədrzayev
və başqaları. Məşqin vaxtını dəqiqləşdirdik
və ayrıldıq.
...Bu gün birinci məşq
günüdür. Saat
3-ün tamamında "Aktyorlar evi"ndə idim. Çoxdan
görmədiyim bəzi sənət dostlarımla
görüşdük, hal-əhval tutduq, söhbətləşdik.
Azər müəllim gəldi. Məşq otağına
keçdik. Təşkilati məsələləri müzakirə
etdik. Və pyesin oxunuşu başlandı. Əsəri oxumaq mənə
həvalə olundu.
...İxtisarla
oxuduğumuz "Afinalı Timon" pyesinin süjet xətti
belədir: "Afinanın xilaskarı kimi tanınan sərkərdə
Timon hər gün evində yaxın dostları
üçün dəbdəbəli ziyafətlər təşkil
edir. Onlara
bahalı hədiyyələr bağışlayır... Nəhayət,
var-dövlətinin tükəndiyi xəbərini alan Timon
öz xidmətçilərini borc almaq üçün
dostlarının yanına göndərir. Onlar isə müxtəlif
bəhanələrlə pul verməkdən imtina edirlər.
Borclarını istəyənlərin əlindən təngə
gələn Timon Afinaya lənətlər yağdırıb
şəhəri tərk edir. Ucqar və qaranlıq bir
mağaraya sığınır. Acından ölməmək
üçün torpağı eşələyib yemək
axtararkən xəzinə tapır. Tapdığı
qızılları Afinadan qovulmuş, indi isə şəhəri
zəbt etmək üçün qayıdan bir sərkərdənin
muzdlu əsgərlərinə əta edir... Son dəfə onun
yanına gələn əsgər Timonla yox, onun məzarı
ilə rastlaşır...
...Nəhayət, oxunuş
bitdi. Hər kəs qısaca olaraq, öz təəssüratını
danışdı. Mən susdum...
"Əksəriyyətini
yüksək dəyərləndirdiyim və sadəcə insan
kimi sevdiyim aktyorlar, yəqin əfv edərlər məni, zira
bu qısaca qeydlə kifayətlənmək məcburiyyətindəyəm:
"Afinalı Timon" tamaşası, müəyyən mənada,
parlaq aktyor ifasının arasıkəsilməz
nümayişidir ki, milli aktyor məktəbinin böhranı
haqqında bütün dedi-qoduları təkzib edir". V.İbrahimoğlu,
"Zerkalo"
...Utanclıq olsa da
etiraf etməliyəm ki, "Afinalı Timon" pyesini birinci dəfə
idi oxuyurdum. Oxunuşdan
sonra sənətçi dostlarım danışanda mən
susdum. Amma evə çatan kimi bəzi düşüncələrimi
yazmağa qərar verdim...
Timon - "xeyirxahlıq
mücəssəməsidir!.." Əsərdə onu belə
adlandırırlar. O, inanılmaz dərəcədə əliaçıqdır.
Onun xeyirxahlığı, bəzən adicə səfehliyi
xatırladır. Timon öz səxavəti və sadəlövhlüyü
ilə qorxuncdur. Sadəlik, sadəlövhlük, səxavət
və xeyirxahlıq heç də göründüyü qədər
qüsursuz deyil. O, kiçik bir xətadan, adi bir inciklikdən
asanlıqla azğın təpəgözə, qaniçən
monstra çevrilə bilər. Sadəlövhlüklə cəlladlığın
arası bir addımdır. "Santa sista!.." söylədi
C.Bruno, yandırılacağı tonqala əlləri əsə-əsə
balaca bir çöp atmağa tələsən qoca
qarını görəndə. "Məsum sadəlövhlük"
deyə acıdı insanların bu xislətinə. Bəzən
xeyirxahların intiqamı tiranların
zülmkarlığından dəhşətli ola bilər...
Pyesin sonunda Timonun
yanına gələn döyüşçü onun məzarı
ilə rastlaşır. Bu məqamda diqqəti çəkən bir məsələnin
üstündə dayanmaq istəyirəm. Şübhəsiz,
mağarada tək-tənha yaşayan adam
özü-özünə qəbir qaza bilər. Hətta bu qəbrə
girib, intihar da edə bilər. Bəs görəsən,
başdaşını Timonun məzarı üstünə
kim qoyub? Döyüşçünün
rastlaşdığı qəbrin içində yatan Timondumu?
Ümumiyyətlə, qəbirdə adam, daha doğrusu, cəsəd
varmı? Bəlkə, yoxdu? Əgər yoxdursa, bəs Timon necə
oldu? Hara getdi? İtib-batdımı? Qeybəmi çəkildi?
Məncə, Timon nə
itdi-batdı, nə də qeybə çəkildi. O, Neron,
Napoleon, Hitler, Stalin simasında dəfələrlə peyda
oldu. Onlar da özlərini bəşəriyyətin sadəlövh
xilaskarı kimi təqdim edirdilər. Onlar da "xeyirxahlıq
mücəssəməsi" olduqlarını
düşünürdülər. İnanırdılar ki,
törətdikləri vəhşiliklər, yalnız
insanlığın rifahı naminədi. Mağarada
yaşayarkən yanına gələn adamlara qızıl
verib, Afinanı darmadağın etdirməyə səsləyən
Timon da artıq "insanlığa qənim kəsilmiş"
bir qaniçənə çevrilmişdi. Və onun zühuru
hər zaman olduğu kimi, indi də gözləniləndir...
...Daha bir məqam. İlk
tanışlıqda faciə ovqatı doğursa da, bu əsəri
faciə kimi qəbul edə bilmədim. Oxuduğum zaman
gülümsədiyim, hətta ürəkdən
güldüyüm epizodlar da oldu. Məncə, "Afinalı
Timon" Şekspirin ironiyasıdır. Başqa sözlə,
bu əsər ölüm pərdəsinin arxasından gələcəyə
tamaşa etməkdir. Və yaxud Aid qiyafəsi geyərək təlxək
rolu oynamaq kimi bir şeydir. Fazil İsgəndərin yumor
haqqında dediyi bir fikir yadıma düşdü: "Bədbinliyin
lap dibinə enib, oradan o yana hər şeyin puç və fani
olduğunu biləndən sonra geri qayıdarkən
buraxdığın hər bir iz əsil yumordur..." Allah səni
güldürsün, ay Şekspir müəllim!..
...Bütün bunlar isti-isti
beynimdə dolaşan fikirlər idi. Subyektiv fikirlər.
Ümidvaram, növbəti məşqdəki ədəbi
araşdırma, pyesin hərəkətli təhlili
bütün iştirakçılar üçün səmərəli
olacaq. Hələ Azər Paşa Nemətin rejissor yozumundan xəbərsizik.
Bir sözlə, qarşıda maraqlı günlər olacaq.
...Bu qədər. Artıq
saat 2-dir. Pyesdə toxunulan problemlərin aktuallığı mənim
yatmaq istəyim qədər gerçəkdir...
...İctimai Televiziyada
"Tufan" adlanan bir fransız filmi səsləndirdik. Dərsdən
sonra gəlməyimə baxmayaraq, saat dörddə filmi
tamamladıq. Digər fransız filmlərindən fərqli
olaraq, asanlıqla yazılan bir iş oldu. Telestudiyanın həyətində
çay içəndən sonra birbaşa İttifaqa gəldim.
Hələ çox tez idi. Gözləmə
otağındakı kresloda əyləşib, çantamda gəzdirdiyim
kitabı çıxarıb oxumağa başladım. Yuxu məni
nə vaxt aparıb, heç xəbərim də olmayıb.
Köməkçi məni oyadanda artıq məşq
başlamışdı...
İlk növbədə
rollar paylandı. Bildim ki, mən bu tamaşada üç rol
oynayacam - Senator, Lutsiy və Quldurbaşı. Səmimi etiraf eləsəm,
rolların bölgüsü heç də təsəvvür
etdiyim kimi olmadı. Dünənki oxunuş zamanı xoşuma
gələn, könlümə yatan, zənnimcə, mənim
daha yaxşı oynaya biləciyim rol başqasına verildi.
Ürəyimdə "rejissor bilən məsləhətdir!.."
- dedim. Həm də uzun illər teatrdan uzaq qalmağım,
içimdəki gizli ehtiyat və azacıq qorxu hissi təkəbbürümü
susdurdu.
Rollar üzrə ilk
oxunuş sırf texniki xarakter daşıdığından məşq
prosesi düz 11-in yarısına qədər davam etdi. Axır ki, rejissor hamıya təşəkkürünü
bildirdi və dağılışdıq. Mən evə,
Albalılıq kəndindəki "komama" çatanda
artıq saat 1-ə işləmişdi...
"...Ustad rejissorumuz Azər
Paşa Nemət öz yaradıcılıq bioqrafiyasında
ikinci dəfədir ki, dahi Şekspirə müraciət edir və
onun pyeslərinə verdiyi quruluşlar bütün başqa səciyyələrilə,
bütövlükdə milli teatrımızın
bugünkü durumunu, potensial imkanlarını, dünya teatr
müstəvisində yerini və ən ümdəsi -
inkişaf prespektivlərini açmağa qadir olan mədəniyyət
hadisəsinə çevrilir".
M.Əlizadə, "525-ci qəzet"
...Növbəti məşq
günü. Köməkçi məlumat verdi ki, aktyorlardan
ikisi gec gələcək. Tamaşaları var. Məşq
otağına keçirəm. Otağa daxil olan kimi, divardan
asılmış müqtədir sənətkarlarımızın
şəkilləri diqqəti çəkir - T.Kazımov, M.Məmmədov,
Ş.Bədəlbəyli, A.M.Şərifzadə, M.Mərdanov,
H.Turabov... Onların "sınayıcı
baxışları altında" məşq etmək cəsarətli
və məsuliyyətli bir işdir. Yuxarı başda həsəd
aparılacaq fortepiano dayanır. Onun yanında kiçik səhnə
var. Otağın ortasında qara rəngli uzun masa, ətrafında
yumşaq oturacaqlı stullar qoyulub. Döşəməyə
salınmış xalçalar isə olduqca zövqlü və
yaraşıqlıdır. Bir sözlə, məşq etmək
üçün rahat və əlverişli bir məkandı.
Hətta, kifayət qədər istidir də.
Bugünkü məşqə
pyesi Azərbaycan dilinə tərcümə etmiş sənətşünaslıq
doktoru İ.İsrafilov da gəlmişdi. O, dünənki oxunuş zamanı
qaranlıq qalan bəzi məsələlərə
aydınlıq gətirdi: mətnin dəqiqləşdirilməsi,
ibarəli danışığın xüsusiyyətləri,
poetik dilin məziyyətləri, Şekspir aforizmlərinin ifadə
formaları və s. Sonra yenə rollar üzrə oxunuş
başlandı. Yolum uzaq olduğu üçün 11-in
yarısında icazə alıb otaqdan çıxdım. Təəssüf
ki, yenə də axırıncı avtobusa çatmadım.
Yox, hər gün taksi ilə getmək aktyor işi deyil. Sabah
yoxlamaq üçün 10-un yarısında çıxmaq
lazımdır. Əslində, çox şey lazımdır.
Məsələn, normal maaş...
Ədəbi əsəri
harda olsa oxumaq mümkündür, tamaşaya isə ancaq
teatrda baxmaq olar. Rejissor göstərmək istədiyini ilk
növbədə özü görməyi bacarmalıdı.
Öz gördüklərini isə səhnəyə zillənmiş
gözlər vasitəsilə tamaşaçıya
çatdırmalıdı.
Azər Paşa Nemət
məhz o rejissorlardandır ki, tamaşaçı gözlərinə
olduqca böyük əhəmiyyət verir: -
İşığı tutun, işığı hiss edin. Tamaşaçı sizin
gözlərinizi görməlidir. Danışanda
üzünüzü zala çevirin, bu sizə baxanlara
hörmət əlamətidir...
O, cəsarətli və
qeyri-adi sənətkarlıq qabiliyyəti ilə dramaturji
materialın əsas məğzini yeni səhnə formaları
ilə canlandırmağı bacaran rejissordu. Zaman və məkan,
ritm və hərəkət onun kompozisiya sturukturunun əsasıdır:
- Əgər tamaşa
müəyyən olunmuş vaxdan az və ya çox gedirsə,
öz emosional təsirini itirir. Lazımsız pauza və
lüzumsuz hərəkət tamaşanın ritminə və
kompozisiyasına xələl gətirir...
Onun qəribə məşq
prosesi var. Uzun müddət aktyora azad və sərbəst
yaradıcılıq üçün imkan verən Azər
Paşa Nemət müəyyən müddət keçəndən
sonra, demək olar ki, səhnədə baş verən hər
şeyi "nəzarətə götürür". Bu zaman
o, səhnəyə atılıb hər hansı bir epizodu
göstərməkdən belə çəkinmir. Hər dəfə
də özünün yarıtmaz aktyorluq qabiliyyəti
olduğunu təkrar edir. Buna baxmayaraq, o, personajın zahiri və
daxili yaşantılarını o qədər üzvi göstərir
ki, "nə" və "necə" eyni zamanda
aydınlaşır:
- Bax, Apemant
danışanda ayaqları daim hərəkətdədir... Bax belə... Tez-tez belindən
düşən şalvarını dartır... Bax belə.. Əlləri
isə həmişə bax belədir... Mən yaxşı
göstərə bilmirəm, amma sən başa
düşdün eləmi?..
"Tamaşanın həqiqi
sənət qələbəsindən biri də - ümumilikdə
teatr həyatımız üçün sənət əhəmiyyətli
töhfə olan - gözlənilməz aktyor seçimidir. Uzun
illər müxtəlif teatrlarımızın səhnələrində
şəffaf rollar arxasında öz solğun aktyor taleyini
yaşayan, malik olduğu sənət potensialını
büruzə verməyə "meydan" tapmayan neçə-neçə
istedadlı aktyorun tamaşada ön plana çəkilməsi,
bu "istedadlar toplusundan" sərraf rejissor püxtəliyi
ilə "istənilənin alınması" da
"Afinalı Timon"un özəl uğurları
sırasındadır və gözlənilməz mədəniyyət
hadisəsi kimi təqdirəlayiqdir".
A.Məsud, "525-ci qəzet"
...Bu yazı, bəlkə
də sənətçi dostlarım üçün o qədər
də maraqlı görünməyəcək. Çünki bu bizim gündəlik
işimiz və həyatımızdır. Axı, biz teatra xidmət
edirik. Tamaşaçılarımız isə pərdə
arxasında baş verənlərdən, demək olar ki, xəbərsizdirlər.
Bu yazı ilə bir tamaşanın hazırlıq prosesi
zamanı teatr həyatının, aktyor peşəsinin
qapalı qalan bəzi məqamları, sənətçi
insanın yaşam və düşüncələrini
çatdırmaq idi niyyətim. Sizlərə də xoş
niyyətlər arzulayıram...
Vidadi HƏSƏNOV,
ADMİU-nun baş müəllimi,
"Yuğ" Dövlət
Teatrının və
"Zəfər" Yaradıcılıq Mərkəzinin
aktyoru
525-ci qəzet.- 2009.- 1 may.- S.7.