Ədəbiyyatşünaslığımızın
klassiki
Akademik Məmməd Cəfər Cəfərovun
100 illiyinə
Düz qırx il bundan əvvəl
(!) - 1969-cu ilin beləcə may günlərindən biri idi və
ədəbiyyatın marağı ilə yaşayan, mətbuatı
izləyən, hər həftənin çərşənbə
günləri Moskvada nəşr olunan "Literaturnaya
qazeta"nı - Sovet İttifaqının ən maraqlı qəzetini
- birinci səhifəsindən sonuncu səhifəsinə qədər
oxuyan gənc yazıçı və ədəbiyyatşünas,
adəti üzrə səhər tezdən qəzet
köşkündən aldığı həmin qəzeti həmişəki
səbirsizliklə vərəqləməyə başladı,
birdən tanış (və doğma!) fotoşəkili
görüb, təəccüblə, tələsik fotoşəkilin
altındakı yazını oxudu.
Qəzet bu fotoşəkil
sahibinin 60 illik yubileyini qeyd edirdi...
Gənc
yazıçının həmin təəccübü daha da
artdı, hətta heyrətə çevrildi: bu necə ola bilər? eyni institutda, eyni şöbədə
çalışdığın, hər gün
görüşdüyün, xətrini istədiyin bir
insanın, böyük ədəbiyyat adamının,
böyük alimin 60 illik yubileyidir, amma sənin bundan xəbərin
yoxdur? Nəinki sənin, eləcə də
başqalarının...
... Qırx il bundan əvvəl eləcə təəccüb
içində qalmış həmin gənc
yazıçı - mən idim.
60
yaşlı yubilyar - həmin fotoşəkilin sahibi isə -
akademik Məmməd Cəfər Cəfərov idi.
Mən
instituta gedəndə məlum oldu ki... heç Məmməd Cəfər
müəllimin özünün də bu yazıdan xəbəri
yox imiş və bu yazı Məmməd Cəfər müəllimi
əməlli-başlı pərt etdi...
Məsələ
burasındaymış ki, Məmməd Cəfər müəllim
heç bir yubiley keçirmək istəmirmiş, əvvəlcədən
Yazıçılar İttifaqının o zamankı sədri
Mirzə İbrahimovdan, Elmlər Akademiyasının o
zamankı prezidenti (və özünün də gənclik
dostu) Həsən Abdullayevdən, qəzet-jurnal
redaksiyalarından xahiş edib ki, yubiley söhbəti
olmasın...
Sonralar -
bir neçə ildən sonra ? mənim də, Məmməd Cəfər
müəllimin də iştirak etdiyi bir məclisdə Həsən
Abdullayevin Məmməd Cəfər müəllimi göstərərək
ərklə şair Teymur Elçinə dediyi sözlər də
mənim yaxşı yadımdadır:
- Hamı
gəlib mənimlə dava edir ki, yubileyimi keçirin, Məmməd
Cəfər də gəlib mənimlə dava edirdi ki, yubileyimi
keçirməyin!..
Həmin
may günü Məmməd Cəfər müəllim mənim
gətirib ona göstərdiyim "Literaturnaya qazeta"ya
baxaraq, açıq-aşkar bir təəssüflə:
- Mənim
hardan ağlıma gələydi ki, bunlar da nəsə
yazacaq?..- dedi.
Mənim və
rəhmətlik Yaşar Qarayevin təkidi ilə elə həmin
günün axşamı köhnə "İnturist"in
restoranında xudmani bir məclis qurub, Məmməd Cəfər
müəllimin yubileyini qeyd etdik, onun dəvət etdiyi Əziz
Mirəhmədov, Abbas Zamanov, eləcə də bizimlə bir
şöbədə işləyən Şamil Salmanov da o məclisdə
iştirak edirdi və o məclisin gözəl ovqatı indiyəcən
mənim xatirimdədir. Bizim köhnə "İnturist"ə
getdiyimizi bilən Gülrux Əlibəyli də (onda hələ
Əlibəyova idi) elə birbaşa restorana, Məmməd Cəfər
müəllimə bir səbət gül göndərmişdi.
Əlbəttə,
o zaman mənim ağlıma gəlməzdi ki, aradan, elə
bil, bir meteor sürətilə 40 il keçəcək və
mən Məmməd Cəfər müəllimin 100 illiyi
münasibətilə yazı yazacağam...
... Bu
gün yazı-pozu ilə məşğul olan bir çox
yazıçıdan, ədəbiyyatçıdan, pedaqoqdan fərqli
olaraq mən universitet auditoriyalarında Məmməd Cəfər
müəllimin mühazirələrinə qulaq
asmamışam, o, sözün birbaşa, müstəqim mənasında,
yəni yazı lövhəsi qarşısında tələbə-professor
münasibəti mənasında mənim müəllimim
olmayıb, amma mən universitetdə oxuduğum o uzaq və
gözəl tələbəlik illərində - 1960-65-ci illər
arasında - o, universitetdəki dəhliz söhbətlərinin
də, yataqxana, yeməkxana qeybətlərinin də - bir
sözlə, tələbə folklorunun tələbə təəssübünü
çəkən qəhrəmanı idi, onun haqqında tələbə
əfsanələri gəzirdi.
Tələbəlik
və dekanlıq arasında, daha doğrusu, tələbəliyin
dekanlığa münasibətində həmişə gizli
bir çəkişmə olur (mən etika xətrinə
"gizli bir ədavət" yazmıram), bizdən bir az əvvəl
isə filoloji fakültənin dekanı Cəfər müəllim
olmuşdu və həmin əfsanələr də onun bir dekan
kimi fəaliyyəti ilə bağlı idi. Bu əfsanələrdə
Cəfər müəllim həmişə tələbənin
müttəfiqi olurdu, tələbəni başa
düşürdü, tələbənin ürəyini
oxuyurdu, professor-tələbə münaqişələrində
həmişə tələbənin tərəfdarı və
müdafiəçisi idi.
Sonradan
iş belə gətirdi ki, mən universiteti bitirib Nizami
adına Ədəbiyyat İnstitutunda ədəbiyyat nəzəriyyəsi
şöbəsinin aspirantı oldum, şöbənin
müdiri isə Məmməd Cəfər idi və biz hər
gün, bilavasitə təmasda olduqca, Cəfər müəllimi
(onu belə çağırırdıq) bir insan kimi daha da
yaxından tanıdıqca, başa düşürdüm ki, o
tələbə əfsanələrinin əksəriyyəti,
həqiqətən, olmuş hadisələr, əhvalatlardır...
Mən
indi, bu sətirləri yazarkən də fikirləşirəm
ki, tələbələr bir insan kimi öz dekanının
xislətini necə də dəqiqliklə yozub, həyat təcrübəsi,
yaş, fəaliyyət və yaradıcılıq miqyası,
elmi təfəkkür etibarilə aradakı çox
böyük fərqə baxmayaraq, həmin qalın fərq
qatlarının arasından öz dekanını tanıya
bilib.
Bizim ədəbiyyat
nəzəriyyəsi şöbəsi də cavan şöbə
idi: altmışıncı illər... Gülrux Əlibəyova
ilə Yaşar Qarayev yenicə namizədlik dissertasiyası
müdafiə etmişdilər, Şamil Salmanov həmişə
içi cürbəcür kitablarla, dəftərlərlə,
kağızla dolu olan qalın və ağır portfelini əlində
gəzdirə-gəzdirə kitabxanaları gəzirdi,
dissertasiyası üzərində işləyirdi (xeyli vaxt
keçdikdən sonra həmin dissertasiya əsasında
yazılmış monoqrafiya mənim elmi redaktəmlə
çap olundu: Ş.Salmanov. Azərbaycan sovet şeirinin ənənə
və novatorluq problemi, Bakı, Elm, 1980), mən isə "Azərbaycan
bədii nəsri ədəbi tənqiddə" adlı namizədlik
dissertasiyasını yazırdım və bizim aramızda elmi əməkdaşlıq
yox, əgər belə demək mümkünsə, elmi dostluq
var idi və belə bir dostluq əhvali-ruhiyyəsinə
görə biz, əlbəttə, Cəfər müləllimə
borclu idik, çünki, belə bir ünsiyyət onun sayəsində
yaranmışdı; onun yaradıcılığı da,
şəxsiyyəti də bir nümunə idi; onun
özünün də dostluğu sabit idi - həm
yaradıcılıq dostluğu, həm də şəxsi
dostluğu.
O vaxt bizim
institutda işləyən Əziz Mirəhmədov doktorluq
dissertasiyasının müdafiəsini elə hey
uzadırdı və yaxın adamlar hər dəfə Əziz
müəllimi görəndə nə vaxt müdafiə edəcəyini
soruşurdu, Əziz müəllimin yerinə narahat olurdu,
darıxırdı; mən də daxil olmaqla hamı bunu
soruşurdu, təkcə Cəfər müəllimdən
başqa.
Əziz
müəllim tez-tez bizim şöbəyə gəlirdi, Cəfər
müəllimlə onun arasında, yuxarıda dediyim, sabit bir
dostluq var idi (çox təəssüf ki, sonralar bu 40 illik
dostluğu pozmağa çalışanlar da oldu və bu da
bir şeytan əməli idi), oturub, necə deyərlər,
söhbətləşirdilər, zarafatlaşırdılar və
yaxşı yadımdadır, bir dəfə mən Cəfər
müəllimdən soruşanda ki, nə üçün
dostuna təsir etmir ki, müdafiəsini tələsdirsin, Cəfər
müəllim özünə xas olan bir sakitliklə (əslində,
müsahibini sakitləşdirə-sakitləşdirə!) dedi:
- Əziz
ciddi adamdır...
Həmin
üç kəlmə söz çox şey deyirdi, ən əsası
isə bunu deyirdi ki, müdafiəyə nə var ki, müdafiə
asan şeydir. Cəfər müəllim yaxşı bilirdi ki,
dostu bəzi başqaları kimi müdafiəni elmi ad almaq xətrinə
etmir, ədəbiyyatşünaslıq elmi naminə
çalışır, yoxsa, doğrudan da, müdafiəyə
nə var ki... (xüsusən də Əziz Mirəhmədov
kimi güclü qələm sahibi üçün!).
Mən bu
kiçik epizodu ona görə xatırladım ki, bu, eyni
zamanda, Cəfər müəllimin özü haqqında da
çox şey deyir: elmlə zarafat eləmək olmaz, bir az
kobud şəkildə də desəm, elmə dürtülmək
olar, amma elmə dürtülməklə alim olmaq mümkün
deyil və bizim filologiya elmimizin təcrübəsi də bunu əyani
şəkildə göstərir.
Xatirələrə
daldıqca yeni-yeni hadisələr, əhvalatlar yada
düşür, yeni-yeni söhbətlər, müzakirələr,
mübahisələr yada düşür və yazdıqca
yazmaq istəyirsən, amma mən ki, xatirə yazmıram...
Bəli,
bütün bunlar belə idi, o uzaq və gözəl tələbəlik
illərində də, aspirantlıq dövründə də,
Cəfər müəllimin şöbəsində işlədiyim
günlərdə də.
Nə
yaxşı ki, sonrakı illərdə bütün bunlar beləcə
də qaldı - məhrəm bir aura altındakı
işıqlı xatirələr kimi...
Cəfər
müəllim həmişə - həyatda da, xatirələrdə
də eləcə kövrək və mülayim, xeyirxah və
təvazökar, saf və sadə bir insan, böyük filosof-ədəbiyyatşünas
alim kimi dəyişməzdir, bu xatirələr ancaq və
ancaq müsbət emosiyalar doğurur.
Onun təvazökarlığı
dərk olunmuş təvazökarlıq idi, yəni
müdrikliyin, anlamağın doğurduğu təvazökarlıq,
çox şey edib hələ heç nə etməmək
hasilatından gələn əqidənin yaratdığı və
hər cür gizli iddiadan azad təvazökarlıq, hərgah
belə demək mümkünsə, mənəvi rahatlığın
təvazökarlığı idi.
Mənəvi
təmizlik isə həmişə Cəfər müəllimlə
birgə olmuşdu.
Məhz
belə bir yaradıcılıq - şəxsiyyət vəhdəti
ədəbi ictimaiyyət arasında, tələbələri
arasında ona ən dərin hörmət
qazandırmışdı.
Cəfər
müəllimin özünün isə "ustad tənqidçimiz,
sadə, təvazökar vətəndaşımız"
adlandırdığı akademik Məmməd Arif hələ
1941-ci ildə "Tənqid və ədəbiyyatşünaslıq"
məqaləsində yazırdı: "M.C.Cəfərov bizim
gənc tənqidçilərimiz içərisində
çox ciddi, müstəqil düşünən, doğrudan
da, yazıçılara və ədəbiyyata kömək
etməyə çalışan yoldaşlardandır. Yazıçılar
arasında hörməti, nüfuzu vardır və heç
şübhəsiz ki, bu hörmət getdikcə
artacaqdır"("Revolyusiya və kultura" jurnalı,
1941, ?3, səh.117).
Bu gün
- tamam başqa bir epoxada - keçən əsrin 40-cı illərindəki
o "gənc tənqidçini" Azərbaycan ədəbi
tənqidinin, milli ədəbiyyatşünaslıq elmimizin ən
görkəmli nümayəndələrindən birinə
çevirmiş illərin (həm də necə illərin!),
zamanın sınağı Məmməd Arif uzaqgörənliyini
təsdiq etdi.
1980-ci ildə
mən Cəfər müəllimin özünün təşəbbüsü
ilə onun seçilmiş məqalələrindən ibarət
kitabının elmi redaktoru oldum və o kitab mənim ön
sözümlə ("Müəllim haqqında söz") nəşr
olundu (Məmməd Cəfər, Həmişə bizimlə,
Bakı, "Yazıçı", 1980). O zaman mən onun
ancaq həmin kitaba toplanmış məqalələrini yox,
demək olar ki, bütün
yaradıcılığını yenidən oxudum və az
qala otuz ildən sonra bu yazını işləyərkən də
Cəfər müəllimin kitablarını bir daha diqqətlə
vərəqlədim.
Bu
yaradıcılıq yanlız Azərbaycan yox, ümumiyyətlə,
sovet ədəbiyyatşünaslığında unikal bir hadisədir.
Nə
üçün?
Sovet
dövründə tənqid və ədəbiyyatşünaslıq
nə idi? Hakim ideologiyanın tərkib hissəsi.
Və Cəfər
müəllimdə də Lenindən, Marksdan, Engelsdən, əvvəlki
dövrlərdə Stalindən, Mir Cəfər
Bağırovdan gətirilən sitatlara rast gəlmək
mümkündür, o da yazılarında "sosializm realizmi ədəbi
metodunu" qəbul etmiş (hər halda, sözdə belə
idi) tənqidçi və ədəbiyyatşünas idi, ancaq
bu günün təəssüratı belədir: Məmməd
Cəfərin əsərləri bir küll halında Azərbaycan
ədəbiyyatı haqqında - Nizami Gəncəvidən
tutmuş Hüseyn Cavidə və sovet dövrü ədəbiyyatına
qədər - obyektiv milli-nəzəri düşüncənin
bəhrəsi olan nəhəng bir monoqrafiyadır. Bu yerdə
"marksizm-leninizm klassikləri"ndən gətirilən
sitatlar da, sosrealizm demaqogiyası da "zorən-təbib"lik
ünsürlərinə çevrilərək tamam arxa plana
keçir, görünməz (effektsiz!) olur və bunun da səbəbi,
əlbəttə, ondadır ki, bu böyük ədəbiyyatşünasın
istedadı və intellekti ideologiyaya yox, milli sənətə
və bəşəri filologiyaya xidmət etmişdir.
Bu mənada,
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında və
tənqidində Məmməd Cəfər Cəfərov hadisəsi
bir daha belə bir həqiqəti sübut edir və bizim
yadımıza salır ki, sənətkarları, ictimai fikir
sahiblərini öz dövrünün kontekstində
oxumağı və dövrün ideoloji sərhədlərinə
sığmayan yaradıcılığı, o sərhədləri
aşa bilməyən yaradıcılıq ilə bir-birindən
seçməyi bacarmaq lazımdır.
Akademik Məmməd
Cəfər Cəfərovun yaradıcılığı və
fəaliyyəti geniş ehtiva dairəsinə malikdir.
Məmməd
Cəfər - ədəbiyyat nəzəriyyəçisi: Azərbaycan
ədəbiyyatı nəzəri problematikasının tədqiqatçısı,
bir az da xırdalasaq, təhlilçi, təsnifatçı və
elmi şərhçisi, "Azərbaycan romantizmi" deyilən
böyük elmi-nəzəri təsərrüfatın
yaradıcılarından biri, hətta birincisidir;
Məmməd Cəfər - tənqidçi:
əlli ildən artıq bir müddətdə bu illərin ədəbi-bədii
məhsulunu düşünən və düşündürən
bir qələmin süzgəcindən keçirən, SSRİ
kimi qapalı bir ölkədə belə, təhlil obyektinə
müasir mütərəqqi dünya ictimai fikri səviyyəsindən
nəzər salmağa çalışan qələm sahibi;
Məmməd Cəfər - rus ədəbiyyatı
tədqiqatçısı: XIX əsr rus ədəbiyyatı
üzrə mütəxəssis alim, üçcildlik "XIX əsr
rus ədəbiyyatı" fundamental əsərinin müəllifi,
tolstoyşünas alim;
Məmməd Cəfər - filosof:
Nizamidən tutmuş XX əsr nümayəndələrinə
kimi Azərbaycan ictimai fikir tarixi klassiklərinin
dünyagörüşlərinin, fəlsəfi-estetik
baxışlarının araşdırıcısı;
Məmməd
Cəfər - pedaqoq: müasir Azərbaycan ədəbiyyatşünas
alimlərindən, tarixçilərindən, filosoflarından
bir çoxunun, sözün müstəqim mənasında
müəllimi, onlarla elmlər namizədinin, elmlər
doktorunun elmi rəhbəri, opponenti, bir çox dərsliklərin,
pedaqoji əsərlərin, mühazirələrin müəllifi.
Bu
yaradıcılığın yüksək elmi-nəzəri səviyyəsinin
sabitliyi, təhkiyə bütövlüyü və məxsusi
dəst-xəttə sahib olması, burada Nizami, Nəsimi,
Füzuli, Axundov, Zərdabi, Məmmədquluzadə, Sabir, Nərimanov,
Cavid, Hadi, Cabbarlı, Müşfiq və Vurğunla
yanaşı, müasir sənətkarlarımızın da
xüsusi tədqiq və təhlil obyekti seçilməsi, ədəbiyyatımızda
mərhələlər təşkil edən ədəbi cərəyanların
öyrənilməsi, xronoloji baxımdan heç bir dövrdən
sərf-nəzər edilməməsi, həmin
yaradıcılığı təsəvvürümüzdə
ayrı-ayrı illərdə yazılmış müxtəlif
əsərlər toplusu kimi yox, ümumiyyətlə, Azərbaycan
ədəbiyyatı haqqında zəngin mündəricatlı
və tutumlu bir monoqrafiya kimi canlandırır. Həm də bu
böyük monoqrafiya yalnız fakt zənginliyi, əhatəlilik
baxımından deyil, eyni zamanda, ədəbiyyatşünaslıq
elminin nəzəriyyə sahəsində də irəliləyişi
üçün münbit zəmin yaratmış monumental bir əsər
kimi əlamətdardır; burada fakt zənginliyi bir xammal kimi nəzəriyyəçi-alim
qələmi ilə işıqlandırılır və fəlsəfi-estetik
qadirlik əldə edir.
Məmməd Cəfər
klassik irsimizə elmi-nəzəri fikrimizin əldə etdiyi
yüksəklikdən nəzər salmaqla, sadə, ancaq mənalı
və emosional bir təhkiyyə ilə ədəbiyyat
tariximizin ən mürəkkəb dövrlərini, ən
ziddiyyətli cərəyan və hadisələrini, ən
görkəmli nümayəndələrinin sənətkarlığını,
onların yaradıcılığının fəlsəfi-estetik
mahiyyətini açmaq və izah etməklə bərabər,
müasir ədəbiyyatın problematikası ilə də eyni
ardıcıllıq və işgüzarlıqla məşğul
olurdu.
Onun
yaradıcılığını səciyyələndirən
əsas cəhətlərdən biri müasirlik
anlayışının estetik kateqoriya kimi bu
yaradıcılıqda özünün hərtərəfli
elmi inikasını tapmasıdır: bir tərəfdən tədqiq
və təhlil olunan obyektə xas müasirlik mütəmadi
surətdə araşdırılır, digər tərəfdən
isə araşdırmaların özü müasirlik
kateqoriyasının ədəbiyyatşünaslıq və ədəbi
tənqid qarşısında qoyduğu tələblərə
cavab verir, yəni Nizaminin, Füzulinin, Axundovun, Məmmədquluzadənin,
eləcə də sovet dövrü
yazıçılarının
yaradıcılığına xas olan müasirlik XX əsr
elmi-texniki inqilab dövrünün, yaxşı mənada,
standartlarına cavab verən səviyyədə öyrənilir
və təhlil edilir.
Məmməd
Cəfərin yaradıcılığı klassik və
müasir ədəbiyyatımızın ədəbi-bədii
təhlili və olsun ki, bundan daha artıq dərəcədə,
ictimai-fəlsəfi mündəricəsinin
açılması baxımından qiymətlidir. Bir kül
halında götürsək, bu axırıncı ana xətt
onun yaradıcılığında "Nizami
yaradıcılığında humanizm" kimi tədqiqatlar
ilə başlayır, "M.F.Axundovun ədəbi-tənqidi
görüşləri", yaxud "Azərbaycan ədəbiyyatında
romantizm" kimi tədqiqatlarla davam edir, "Hey, hey yeni
dünya!" - deyən Cabbarlının "yeni həyat,
yeni insan, yeni sənət" konsepsiyasının elmi
izahı kimi tədqiqatlarla sona yetir.
Məmməd
Cəfər Nizamidən yazanda, bu - "onun Nizamisi"dir (Məmməd
Cəfər özü "mənim Nizamim" demir, bunu onun tədqiqatı
və təhlili dönə-dönə bizə deyir!),
Füzulidən yazanda, bu - "onun Füzulisi"dir, eləcə
də Mirzə Fətəli, Mirzə Cəlil, Hüseyn
Cavid... Əsas məsələ isə burasındadır ki,
"onun Füzulisi", yaxud "onun Mirzə Cəlili"
Füzulinin, yaxud Mirzə Cəlilin orijinalıdır, surəti
deyil.
Nizami
yaradıcılığında humanizm motivlərini tədqiq
edərək, Məmməd Cəfər bu mütəfəkkirin
humanizm haqqında fikirləri ilə Azərbaycan ictimai fikrində
İntibah dövrünün başladığını və
həmin fikirlərin sonralar Avropada geniş yayılan humanizm cərəyanı
ilə səsləşdiyini inandırıcı bir şəkildə
sübuta yetirir.
Mənim
üçün tamam mübahisəsiz bir həqiqətdir ki,
insan və təbiətə, bir sözlə, həyata, yaşayışa,
sənət və ədəbiyyata münasibətində
Nizaminin orta əsr sxolastikası çərçivələrini
həqiqi sənətkar qüdrətilə parçalayaraq
fanatizm, asketizm və müstəbidliyə qarşı
çıxması, sənətin ictimai vəzifəsi
haqqında, ümumiyyətlə, bədii
yaradıcılığın qanunlarına dair fikirlərində
realist platformada dayanması Məmməd Cəfər
yaradıcılığının timsalında yalnız milli
ədəbiyyatşünaslığımızda deyil,
ümumiyyətlə, dünya
nizamişünaslığında çox yüksək səviyyəli
elmi təsdiqini tapmışdır.
Nizaminin fəlsəfi-estetik
görüşlərində idealist Platon nöqteyi-nəzərini
deyil, realist Aristotel nöqteyi-nəzərini göstərən
və sübuta yetirən Cəfər müəllim, şairin
"Leyli və Məcnun", "Xosrov və Şirin",
"Yeddi gözəl", "Şərəfnamə",
"İqbalnamə" kimi əsərlərindən, eləcə
də lirikasından elə misallar seçməyə və
bunları elə yüksək elmi-nəzəri səviyyədə
şərh etməyə nail olmuşdur ki, bir tərəfdən
sənətkarlıq, versifikasiya səviyyəsi etibarilə
Nizaminin gözəllik, estetik kamillik haqqındakı fikirlərinin
əyani şəkildə illüstrasiyasını verir, digər
tərəfdən isə bu şərh, izah və təhlillər
XX əsrin ikinci yarısında Azərbaycan ədəbiyyatşünaslıq
elminin qazandığı nəzəri yüksəkliyi əyani
şəkildə nümayiş etdirir.
Məmməd
Cəfər klassik şeirimizdə Nizami
yaradıcılığı motivlərini araşdıraraq,
onun əsərlərində ruhi və cismani əsarətə
qarşı etirazı, ictimailik, bərabərlik
ideyasını, "Mehrabı eşqdir uca göylərin,
Eşqsiz ey dünya, nədir dəyərin?" - deyən
lirik qəhrəmanın mənəvi yüksəkliyini və
bütün bu motivlərin Azərbaycan ədəbiyyatındakı
gələcək ardıcıl inkişafını dəqiq və
sərrast müşahidələrlə açıb göstərir.
Bu cür
dəqiq və sərrast müşahidələr onun Azərbaycan
ədəbiyyatının digər böyük nümayəndəsi
- Füzuli haqqındakı tədqiqatları üçün
də səciyyəvidir.
Füzuli
yaradıcılığından bəhs edən Məmməd
Cəfər "Aşiq Füzuli ilə mütəfəkkir
Füzulini" ("Füzuli sevir" adlı məşhur məqaləsi,
bax: Məmməd Cəfər, Seçilmiş əsərləri,
1-ci cild, Bakı, 1973, səh. 41) vəhdətdə
götürərək, sübut edir ki, Füzuli
dünyagörüşünü, Füzuli eşqini hətta
ən yaxşı mənada zövqpərəstlik
adlandırmaq, onun yaradıcılığını mücərrəd
fəlsəfi formullarla, Platonun "ideal eşqi" və ya
Kantın transendental idealizmi ilə izah etmək mümkün
deyil.
Bu
mülahizələri irəli sürən alimin əsas
müttəfiqi bütün böyük sənətkarlar kimi
öz dövrünün - indiki halda feodal cəmiyyətinin və
ictimai əlaqələrinin çərçivəsinə
sığmayan Füzuli yaradıcılığı, bu
yaradıcılığın fəlsəfi və estetik
mündəricəsidir. Tədqiq və təhlil
metodologiyasında həmişə elmi obyektliyi əsas
götürən Məmməd Cəfər, eyni zamanda,
Füzulini müasir mənada ateist-materialist adlandıran ədəbiyyatşünasların
fikri ilə də qətiyyən razılaşmır (diqqət
edin: söhbət sovet zamanından gedir!) və Füzuli
yaradıcılığını dövrün bütün
ziddiyyətləri, tarixi qanunauyğunluqları ilə birlikdə
araşdırır.
"Onun
Füzulisi"nin şair və mütəfəkkir kimi
böyüklüyünü əyani şəkildə dərk
edən oxucu, Məmməd Cəfərin
yaradıcılığı sayəsində klassik
poeziyamızda Füzuli ənənələrinin
inkişafını görür, hiss edir,
düşünür və bu ənənələrin
müasir ictimai-fəlsəfi fikrimizlə, mənəviyyat, məişət
və ədəbi düşüncələrimizlə, bədiyyatımızla
qaynayıb-qarışmasının səbəb və mənasını
başa düşür.
Şərq
fəlsəfəsinə, ictimai fikrinə və ədəbiyyatına
"sufizm" adı verib, Şərq ictimai fikrindən
danışanda yalnız feodal
dünyagörüşünü tanıyan, feodal
dünyasına qarşı çıxan "bütün
fikir cərəyanlarını və onun ədəbiyyatdakı
bədii ifadəsini" (Nəsimi haqqında "Əsrinin
mütəfəkkiri" məqaləsi, bax: Seçilmiş əsərləri,
1-ci cild, səh. 39) görmək istəməyən, Şərqin
böyük mütəfəkkirlərini, o cümlədən,
Azərbaycan ədəbiyyatının Xaqani, Nizami, Nəsimi,
Füzuli kimi nümayəndələrini "sufi şair"
kimi qiymətləndirən Avropa orientalistlərinin və
çox zaman onları təqlid edən bəzi Şərq ədəbiyyatşünaslarının
konsepsiyalarındakı naqis cəhətləri və
yanlışlıqları üzə çıxaran Məmməd
Cəfər, orta əsr Azərbaycan şairlərinin fəlsəfi
görüşləri ilə onların
yaradıcılığına "müəyyən dərəcədə
təsir göstərmiş dini-mistik təriqətləri"
(yenə orada) bir-birindən ayırmış, məqbul və
qabaqcıl hesab etdiyi fəlsəfi-ictimai fikirləri
açıb göstərmişdir.
Qarşısına
bir tərəfdən dövrünün qabaqcıl
ideyalarını Şərqdə yaymaq, qəbul etdiyi
materializmi əsaslandırmaq, digər tərəfdən
sxolastik Şərq fəlsəfəsini, mövhumatı, orta əsr
əxlaq və ənənələrini "təftiş"
etmək, xalqı oyatmaq və mənəvi cəhətdən
silahlandırmaq kimi tarixi vəzifə qoymuş M.F.Axundovun ədəbi-tənqidi
görüşlərini tədqiq edən Məmməd Cəfər,
"tənqid" anlayışının Mirzə Fətəli
yaradıcılığında kəsb etdiyi mənanın
böyüklüyünü açır: "Tənqid
M.F.Axundovun yaradıcılığının əsas ruhunu təşkil
edir. Başqa sözlə, Mirzə Fətəlinin
yaradıcılığına ruh verən, can verən və
onun əsərlərinin canlı və aktual olmasını təmin
edən tənqidi fikirdir. Siz geniş və fövqəladə
yaradıcılıq qüdrətinə və imkanlarına
malik olan bu böyük sənətkarı istər bir mütəfəkkir,
filosof kimi, istər dramaturq, ədib, şair, dilçi və
ya bir ədəbiyyat tədqiqçisi kimi öyrənin, onu hər
şeydən əvvəl böyük bir tənqidçi kimi
görəcəksiniz" ("Mirzə Fətəlinin ədəbi-tənqidi
görüşləri" məqaləsi, bax:
Seçilmiş əsərləri, 1-ci cild, səh. 36).
Ümumiyyətlə,
deməliyəm ki, M.F.Axundovun fəlsəfi materializm ilə
sıx surətdə bağlı olan ictimai, elmi, ədəbi,
publisist tənqidi Məmməd Cəfər
yaradıcılığında qadir, hətta, qüdrətli
mənəvi bir silah kimi meydana çıxır.
Məmməd
Cəfər Axundovun həm vətəndaş, həm də sənətkar
kimi fəaliyyətini dövr və şəraitlə, milli
problemlərlə əlaqədə izləyir və onun
yaradıcılığının da, fəaliyyətinin də
spesifikasını müəyyənləşdirir. Məsələn,
Axundov protestantizmindən bəhs edərək, bu cərəyanı
Qərb protestantizmindən, Martin Lüterin və ya Kalvinin yarımdindar
protestantizmindən fərqləndirir, bunun Axundov
baxışlarının formalaşmasında bir vasitə
olduğunu sübut edir.
Axundovun
Homer, Firdovsi, Nizami, Rumi, Şekspir, Vaqif, Puşkin kimi dünya
ədəbiyyatı klassikləri haqqındakı fikir və
mülahizələrini təhlil edən Məmməd Cəfər
qələminin əhatə dairəsi geniş olduğu
üçün, onun "Mirzə Fətəlinin ədəbi-tənqidi
görüşləri" elmi oçerki, ümumiyyətlə,
XIX əsr Azərbaycan ictimai fikrinin elmi təsnifatını
verən bir əsər səviyyəsinə yüksəlir desək,
elə bilirəm ki, səhv etmərik; üzünü xalqa
tutub: "Sizi and verirəm qəlbimdə sizə bəslədiyim
məhəbbətə!" - deyən M.F.Axundovun ədəbi-tənqidi,
fəlsəfi görüşləri bu oçerkdə, eləcə
də "Mütəfəkkirin şəxsiyyəti" əsərində,
"Böyük humanist" monoqrafiyasında elə dərindən,
necə deyərlər, bütün qolu-budağı ilə
birlikdə işlənmişdir ki, onlar elmi-nəzəri
ümumiləşdirmələr üçün mənalı
və nümunəvi örnək ola bilər.
Bu
baxımdan, elə bilirəm ki, "Cavid
yaradıcılığının sənətkarlıq
xüsusiyyətləri" tədqiqatı mühüm əhəmiyyətə
malikdir. Cəfər müəllim Cavid dramaturgiyasının,
lirikasının geniş elmi təhlilini verərək belə
nəticəyə gəlib çıxır ki, dini fanatizm və
"irqi təəssübkeşlik bəşəriyyəti
uçuruma aparan, insanları, xalqları, millətləri
bir-birindən ayrı salan səbəblərdəndir"
(Seçilmiş əsərləri, 2-ci cild, Bakı, 1974, səh.
216.) əqidəsi Hüseyn Cavid
yaradıcılığının əsas leytmotividir.
(Əvvəli
27-ci səh.)
O, Cavid
yaradıcılığının bədii xüsusiyyətlərini,
bu yaradıcılığın dövrlə, ictimai
quruluşla əlaqədar spesifikasını, ən kiçik
cəhətlərdən belə sərf-nəzər etmədən
elmi təmkin, diqqət və dəqiqliklə açıb
göstərmişdir. Cavid dramlarını xarakterlər,
ehtiraslar dramı kimi səciyyələndirən, onun
poetikasındakı bədii təsvir vasitələrini
açan, sonetlərdən tutmuş bayatı və
qoşmalaracan bütün poetik formalardan, klassik Şərq
poeziyasına hakim kəsilmiş əruz vəzninin müxtəlif
bəhrlərinin müxtəlif şəkillərindən,
növlərindən, eləcə də milli heca vəznimizin
müxtəlif bölgülərindən geniş surətdə
istifadə etməsini əyani şəkildə göstərən
Məmməd Cəfər Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
ilkin olaraq Hüseyn Cavid sənətkarlığı
haqqında tam, bütöv təsəvvür
yaratmışdır.
Klassik Azərbaycan
ədəbiyyatından bəhs edərkən Cəfər
müəllimin mütəmadi dünya ədəbiyyatına
müraciət etməsi, ədəbiyyat tariximizdəki mərhələləri,
cərəyanları, hadisələri dünya ədəbi
prosesi ilə vəhdətdə işıqlandırması,
Nizami dövrünün Avropa intibahı ilə əlaqəsi,
Nəsimi ilə C.Bruno arasındakı əqidə və tale
yaxınlığı, Füzuli düşüncələrinin
qədim hind və yunan fəlsəfəsi ilə təması,
Axundovun sənət haqqındakı fikirləri ilə
Lessinqin və yaxud Belinskinin fikirləri arasındakı
oxşarlıq və s. kimi elmi paralellər, analogiyalar
aparması onun yaradıcılığının əhatə
dairəsini daha da genişləndirir və Azərbaycan ədəbiyyatının
faktları dünya ədəbiyyatının
işığı altında araşdırılır.
Bu
baxımdan Məmməd Cəfər müəllimin "Azərbaycan
ədəbiyyatında romantizm" monoqrafiyası
yazıldığı dövrdə də ədəbiyyatşünaslığımızda
xüsusi yer tuturdu və bu gün - sovet epoxası ideoloji bəhrələri
ilə bərabər tarixin artıq varaqlanmış səhifəsinə
çevrildikdən sonra da xüsusi yer tutur.
Dünya ədəbiyyatı
və incəsənətində, o cümlədən Qərbi
Avropa və Rusiyada romantizmin zirvəsi XIX əsrə təsadüf
edirsə, Azərbaycan ədəbiyyatında romantizm XX əsrdə
yenidən meydana çıxmış və özünün
milli ədəbiyyatımızın kontekstində klassik
nümunələrini məhz bu dövrdə
yaratmışdır.
Bu nə idi,
vaxtı keçmiş romantizmmi?
Məmməd
Cəfər bizim ədəbiyyatşünaslığımızda
ilk dəfə bütün elmi dolğunluğu ilə
sübuta yetirir ki, bu, gecikmiş romantizm deyil, "1905-1917-ci
illərdə coşğun, mürəkkəb ictimai ziddiyyətlərlə
dolu olan Azərbaycan həyatının xüsusi şəraitinin
doğurduğu ədəbi hadisələrdən biridir"
(Seçilmiş əsərləri, 2-ci cild, səh. 3).
Həmin
"xüsusi şərait"in siyasi, ictimai və ideoloji
mübarizəsi Azərbaycanda tənqidi realizmi, sənətdə
inqilabi-demokratik cərəyanı qüvvətləndirdiyi
kimi (ədəbiyyatımızın təkcə elə Mirzə
Cəlil hadisəsini xatırlayaq!), feodalizm münasibətlərinə,
kapital hökmranlığına, müstəmləkə əsarətinə,
Şərq mütləqiyyətinə qarşı
çıxan, mövhumat və cəhaləti, şovinizm təbliğatını,
"feodal xəyalpərvərliyini və ətalətini"
(yenə orada, səh. 7.) pisləyən,
millətləri qardaşlıq və ittifaqa
çağıran qüvvətli mütərəqqi romantiklər
nəslinin də yaranmasına səbəb olmuşdu.
M.Hadi, A.Səhhət,
H.Cavid, A.Şaiq, S.Səlməsi, A.Divanbəyoğlu kimi
yazıçılarla onlardan əvvəlki Qərb və rus
romantizminin nümayəndələri arasındakı spesifik fərqi,
bu yazıçıların bədii forma, janr, üslub və
qismən də fəlsəfi motivlər etibarilə klassik
romantizm irsinə yaxınlığı ilə bərabər,
ideya istiqaməti cəhətdən seçilmələri, həm
dünya ədəbiyyatı klassik romantizminin, həm də XX
əsr Azərbaycan romantizminin dərin və hərtərəfli
tədqiq və təhlili bu əsərdə öz əksini
tapmışdır.
Yuxarıda
yazdığım kimi, XX əsrin əvvəllərində
romantiklərlə eyni vaxtda tənqidi realizmin nümayəndələri
də Azərbaycan ədəbiyyatının çox
güclü qollarından birini təşkil edirdi və
onların da bədii və ictimai fəaliyyəti Məmməd
Cəfər yaradıcılığında mütamədi
olaraq yüksək elmi-nəzəri səviyyədə
işıqlandırılmışdır.
XX əsr Azərbaycan
tənqidi realizminin Cəlil Məmmədquluzadə kimi
böyük nümayəndəsinin yazıçı,
jurnalist və ictimai xadimlik fəaliyyətindən bəhs edən
Məmməd Cəfər insanpərvərlik, milli ilə bərabər,
beynəlmiləlçilik, həmrəylik ideyalarının
qadirliyini, avam mövhumatın, dini fanatizmin məhdudluğa,
nadanlığa gətirib çıxartmasını, maarif və
mədəniyyətin inkişafını xalqın taleyində
müəyyənləşdirici faktor olmasını -
bütün bunları yazıçının əsas
yaradıcılıq ideyaları kimi müəyyənləşdirir.
Bir sıra məqalələrində, xüsusən, "Cəlil
Məmmədquluzadə" oçerkində, "Həmişə
bizimlə" məqaləsində və
yazıçının anadan olmasının 100 illiyi
münasibətilə söylədiyi "Cəlil Məmmədquluzadə
haqqında söz" adlı məruzəsində C.Məmmədquluzadənin
bədii əsərlərinin təhlilini verən Məmməd
Cəfər, bunların Azərbaycan realizmində həm məzmun,
həm də formaca yeni mərhələ təşkil etdiyini
nəzəri əsaslarla sübuta yetirir. O, Cəlil Məmmədquluzadəni
"sadəcə bir neçə əsər qoyub gedən
yazıçı kimi yox" (M.C.Cəfərov, Sənət
yollarında, Bakı, 1975, səh. 177), cəmiyyət
haqqında, xalq, Vətən haqqında hərtərəfli
düşünən, varlığı çox əhatəli
və fəlsəfi baxışla dərk edən
yazıçı kimi qəbul edir, Mirzə Cəlili məhz
bu baxımdan öyrənir və ədəbi ictimaiyyətə
təqdim edir, oxucuya öyrədir.
Cəlil Məmmədquluzadənin
fəxrlə "hünərvər" şair
adlandırdığı, azadlıq, istiqlaliyyət və
maarif-mədəniyyət uğrunda ədəbiyyatımızın,
bəlkə də, ən cəsur (və qadir!) mübarizi Mirzə
Ələkbər Sabirdən bəhs edən böyük elmi
oçerk, eləcə də Cəfər müəllimin digər
əsərlərində Sabir haqqında söylənən
mülahizələr öz təhlil obyektinə xas olan
emosionallığı, səmimiliyi, irəli sürülən
fikir və mülahizələrin, verilən hökmlərin
elmi şəkildə əsaslandırılması ilə
sabirşünaslıq sahəsində dərin təminat hissi
yaradan əsər, fikirlər, mülahizələrdir.
Dindirir əsr
bizi, dinməyiriz,
Atılan
toplara diksinməyiriz.
Əcnəbi
seyrə balonlarla çıxır,
Biz hələ
avtomobil minməyiriz.
- deyən
şairin yaradıcılığındakı fitri
müasirlik ruhunu Məmməd Cəfər xüsusi bir məhəbbətlə
araşdırmış və həmin Sabir müasirliyinin
estetik kateqoriya kimi elmi təfsirini vermişdir.
Məmməd
Cəfər müxtəlif illərdə yazdığı
ayrı-ayrı əsərlərində "öz
zamanında elmin bütün yeni nailiyyətlərinin,
xüsusən, təbiət elmlərinin alovlu təbliğatçısı"
("Həsən bəy Zərdabi" məqaləsi,
Seçilmiş əsərləri, səh. 258) Həsən bəy
Zərdabinin və Nəriman Nərimanovun ədəbi-ictimai fəaliyyətini
də böyük məhəbbət və elmi tələbkarlıqla
tədqiq etmiş, qələminin istisi, təhkiyyəsinin
emossionallığı ilə onları bir şəxsiyyət
kimi də sevdirmək istəmiş və buna nail olmuşdur.
XX əsr
Azərbaycan ədəbiyyatının ən mürəkkəb,
ziddiyyətli və eyni zamanda, ən maraqlı
yaradıcılarından biri kimi Məhəmməd Hadinin
(xüsusən, "Səni kim unudar!" məqaləsində),
dramaturgiyamızın klassiki Cəfər Cabbarlının
("Unudulmaz sənətkar", "C.Cabbarlının
romantikası", "Xalq ilə birlikdə yüksələn
sənətkar") sənətkarlıq xüsusiyyətləri
Məmməd Cəfər yaradıcılığında
yaddaqalan, inandıran və öyrədən elmi təhlilini
tapmışdır.
Abdulla
Şaiq ("Bir həftənin xatiratı"), M.S.Ordubadi
("Ordubadi haqqında söz"), Səməd Vurğun
("Böyük vətəndaş"), Mikayıl
Müşfiq ("Sovet Azərbaycanının unudulmaz
şairi"), Məmməd Arif ("Məmməd Arif və
onun sovet ədəbiyyatı haqqında nəzəri fikirləri"),
Süleyman Rəhimov ("Romanlar müəllifi"), Rəsul
Rza ("Rəsul Rza"), Osman Sarıvəlli ("Əsil sənət
yollarında"), Mir Cəlal ("Yazıçı, tərbiyəçi"),
Əbülhəsən ("Xalqla bir cəbhədə") və
bir çox digər yazıçılar haqqında
yazılmış xüsusi məqalələr, Süleyman
Rüstəm, İlyas Əfəndiyev, Əhməd Cəmil,
Sabit Rəhman, Məmməd Rahim, Zeynal Xəlil, Mirvarid Dilbazi
və bir çox digər yazıçılar haqqında
vaxtaşırı söylənən fikir və mülahizələr,
"Gələcək gün" (M.İbrahimov),
"Açıq kitab" (Mir Cəlal),
"Körpüsalanlar" (İlyas Əfəndiyev), "Sərinlik"
(Bayram Bayramov), "Doğma və yad adamlar"
(İ.Hüseynov), "Mehparə" (Qabil) və bir çox
digər əsərlər haqqında problem məqalələr
- bu xeyli natamam və quru sadalamanın özü də Məmməd
Cəfərin tənqidçilik fəaliyyətinin miqyası
barədə, elə bilirəm ki, təsəvvür
yaradır.
O, "Tənqid
və ədəbiyyatşünaslığımızın
yeni vəzifələri" adlı məqaləsində
müasir dövrdə tənqidçilik kredosunu belə
müəyyənləşdirir: "Tənqidçi, yeri gəldikcə
irsə mütləq nəzər salmalı olsa da, onun əsas
işi bu günün ədəbiyyatını bu günün
həyatı ilə və çox hallarda bu günün
oxucusuna yenicə çatan bədii əsəri canlı həyat
prosesləri ilə bu günün insanının fəaliyyəti,
mübarizəsi, mənəvi aləmilə (kursiv mənimdir
- E.) əlaqələndirməkdən ibarət olur. Belə
bir istiqamətdə aparılan tədqiqatda, təhlildə tənqidçinin
köməkçisi müasir canlı həyat,
özünün varlığı dərketmə qabiliyyəti,
zəngin həyat təcrübəsi və kamil nəzəri
biliyidir" (Sənət yollarında, səh. 146).
Əlbəttə,
bədii əsəri "bu günün insanının fəaliyyəti,
mübarizəsi, mənəvi aləmi ilə əlaqələndirə"
bilməkdən ötrü həmin fəaliyyətə,
mübarizəyə və mənəvi aləmə bələd
olmaq, yəni varlığı dərketmə qabiliyyətinə,
zəngin həyat təcrübəsinə və kamil nəzəri
biliyə malik olmaq lazımdır və məhz bu mənada,
yuxarıda sitat gətirilən fikir bir tənqidçi kimi Məmməd
Cəfərin özünü də yaxşı səciyyələndirir,
eyni zamanda, onun dediyi həmin "bu günün insanı"
müəyyən zaman vahidində yaşayan bir varlıq yox,
bütün dövrlərin insanıdır.
Məmməd
Cəfər hər hansı bir bədii-estetik problemi (hətta
lokal əhəmiyyətlisini belə!) tədqiq və təhlil
obyekti seçirsə, həmin problemi lap bünövrədən
götürür, onun bütün inkişaf
qanunauyğunluqlarını öyrənir, spesifikasını
müəyyənləşdirir və yalnız belə bir
elmi-nəzəri icmaldan sonra, bilavasitə, müstəqim surətdə
qarşıya qoyduğu problemi həll edir və elmi-nəzəri
ümumiləşdirmələrə nail olur.
Bu da təsadüfi
deyil ki, "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzeti
müxbirinin "Sizin məqalə və tədqiqatlarınız
həm elmiliyi, həm də emosionallığı ilə diqqəti
cəlb edir, oxunaqlı olur. Buna necə nail olursunuz?" -
sualına Məmməd Cəfər belə cavab verir: "Əgər,
doğurdan da, siz deyəndirsə, bircə onu deyə bilərəm
ki, mən yazılarımda, birinci növbədə, məntiqə,
məntiqi ardıcıllığa fikir verirəm. Yəqin elə
buna görə də onlar oxunaqlı və sadə olur. Məntiqsiz
yazı hər nə qədər "yüksək
professional" səviyyədə yazılsa da oxucunu
inandıra bilmədiyi kimi, estetik təsir göstərə
bilməz. Məlumdur ki, düşüncəli oxucuda ən dərin
estetik zövq doğuran - həqiqət, doğruluq, səmimiyyət,
həyatilikdir. Bu, bədii yaradıcılıqda da belədir"
("Ədəbiyyat və incəsənət" qəzeti,
11 mart 1978).
Belə
bir "həqiqət, doğruluq, səmimiyyət" əlli
illik bir yaradıcılıq yolu boyunca Məmməd Cəfər
müəllimin ən yaxşı əsərlərini səciyyələndirmişdir.
Məmməd
Cəfərin ədəbiyyatşünas-alim, tənqidçi
qələmi böyük-kiçikliyindən asılı
olmayaraq elmi obyektivliklə sənətkarın yaratmaq həvəsini,
eşqini qiymətləndirməyi bacaran, qədirbilən bir qələmdir.
Belə bir yaratmaq həvəsi, eşqi, eyni zamanda həmin qələmin
özünə də xas idi. Məhz bu yaratmaq eşqi dərin
nəzəri biliklə, geniş dünyagörüşü
və yüksək yazı mədəniyyəti ilə vəhdətdə
ədəbiyyatşünaslıq elminin və ədəbi tənqidin
ləyaqətli nümunələrini meydana
çıxarmışdır.
Yəqin
burası da oxucu üçün maraqlı olar ki,
imzasını gizlətsə də, Mirzə Cəlil ənənələrinin
projektoru altında istedadla yazılmış və "Molla Nəsrəddin"dən
gələn "Nəsrəddin oğlu", "Nəsrəddin"
imzaları ilə çap olunmuş bir sıra duzlu hekayələrin
müəllifi də Məmməd Cəfər idi.
Onun hekayələri
mənim çox xoşuma gəlirdi, mən istəyirdim ki, o
bədii yaradıcılıqla da məşğul olsun və
bu istəyimi onun özünə də deyirdim. Həmişəki
mülayim və xeyirxah təbəssümü ilə:
- Siz
yazırsız də... Bəsdi...- deyirdi.
Və bu
gün uzaq bir keçmişdə qalmış, o vaxt isə
yenicə başlamış və özü ilə yeni
ümidlər gətirmiş 1977-ci ilin bir gözəl
qış günündə mən - gənc bir
yazıçı - səhər-səhər poçtolyonun gətirdiyi
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetinin
yeni nömrəsini açanda Cəfər müəllimin
"Ürəklərə yol tapanda" adlı böyük
bir məqaləsini gördüm (15 yanvar 1977) və qətiyyən
gözləmədiyim halda məlum oldu ki, bu məqalə... mənim
yaradıcılığım haqqındadır.
Doğrusunu
deyim ki, o məqalədəki səmimiyyət, xeyirxahlıq, ədəbiyyat
təəssübkeşliyi, yazılarıma verilən yüksək
qiymət, o məqalənin elmi-nəzəri səviyyəsi o
zaman mənim üçün, təkrar edirəm, gənc bir
yazıçı üçün çox mühüm
yaradıcılıq stimulu rolunu oynadı və üstündən
bu qədər il keçdikdən sonra da o məqalənin məndə
doğurduğu yaradıcılıq hiss-həyəcanını
yaxşı xatırlayıram.
Yəqin
ki, bu yazını sona yetirərkən mən Cəfər
müəllimin bir ədəbiyyat xadimi, elm təşkilatçısı
kimi rəsmi vəzifələrini, mükafatlarını, fəxri
adlarını saymalıyam, gərək yazam ki, o, Elmlər
Akademiyasının həqiqi üzvü idi, "Ədəbiyyat
və incəsənət" qəzetinin baş redaktoru,
Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunun direktoru olub, Elmlər
Akademiyasının ictimai elmlər bölməsinin akademik
katibi vəzifəsində işləyib, əməkdar elm
xadimi, Respublika Dövlət Mükafatı laureatı idi və
s. və i.a. - bütün bunları yazmalıyam, amma... belə
bir rəsmi sadalama Cəfər müəllimin mənim təsəvvürümdəki
şəxsiyyəti ilə heç cürə uyuşmur.
Bütün
bu adların içində mənim üçün ən qiymətlisi
onun özünün adıdır.
Adicə:
Cəfər müəllim.
ELÇİN
525-ci qəzet.- 2009.- 2
may.- S.26-27.