Mehdi Məmmədovun "İnsan" fədakarlığı

 

Görkəmli rejissor və aktyor, tənqidçi və teatrşünas, pedaqoq, xalq artisti, professor Mehdi Məmmədov - mənsub olduğum, ötən əsrin 60-70-ci illərinin tələbə nəsli bu adı, bu şəxsiyyəti yaxşı xatırlayır. Universitetin filologiya fakültəsində onun estetikadan oxuduğu mühazirələri maraqla dinləyər, sənət və sənətkar haqqında yazılarını mütaliə edər, özünün iştirakı ilə hazırladığı radiotamaşalara həvəslə qulaq asardıq. Sənətkarın "Teatrlar, aktyorlar, tamaşalar", "Həyat və sənət yollarında", "Estetika haqqında söhbətlər" və başqa kitabları çox oxuduğumuz nəşrlərdən idi.

1968-ci ildə Azərbaycan Dövlət Dram Teatrında onun quruluş verdiyi "Canlı meyit" tamaşasına böyük maraq vardı və çoxumuz Mehdi Məmmədovu Protasov rolunda görmək üçün bu tamaşaya bir neçə dəfə baxmışdıq. Onu səhnədə görmək səadəti mənə də nəsib olmuşdu...

"Canlı meyit" tamaşasına bu marağın əsas səbəblərindən birini neçə il sonra öyrəndik. Tənqidçi Yaşar Qarayev teatrşünas Cəfər Cəfərovun "Azərbaycan teatrı" kitabının son nəşrinə əlavəsində yazmışdı: "Uzun fasilədən sonra rejissor Mehdi Məmmədov teatra yaxşı bir hədiyyə ilə qayıtmışdı. Özü də, görünür, neçə ilin ayrılığından sonra, o bu dəfə səhnəyə həm rejissor, həm də aktyor kimi hərtərəfli və perspektivli bir fəaliyyət ehtirası, arzusu və vədi ilə gəlmişdi. "Canlı meyit" kimi sanballı tamaşa belə bir niyyət üçün yaxşı başlanğıc idi. Görkəmli ziyalının, elm və incəsənət xadiminin həm də bir aktyor kimi səhnədə çıxışı özlüyündə əlamətdar mədəni bir hadisə və Azərbaycan ziyalısının səhnəyə münasibətini ifadə edən nəcib tarixi bir ənənəyə də sədaqətin təzahürüdür".

Biz bu sözləri 1973-cü ildə oxuyacaq, Mehdi müəllimin vaxtilə elmi və pedaqoji işi ilə əlaqədar dram teatrından müvəqqəti ayrıldığını da o zaman biləcəyik. İndi isə 1968-ci il idi, Mehdi müəllimin 50 yaşı tamam olurdu və bu münasibətlə Universitetin akt zalında ədəbi-bədii gecə keçirilirdi. Universitetin rəhbərləri, görkəmli elm və mədəniyyət xadimləri səhnədə əyləşmişdilər. Mehdi müəllim də burada idi.

Natiqlər bir-birini əvəz edir, yubilyarın mədəniyyətimizin və elmimizin inkişafında xidmətlərindən danışır, ona yeni uğurlar diləyir və xoş arzularını bildirirdilər.

"Mehdi müəllim, o gün olsun ki, yubileyinizi Təbrizdə qeyd edək". Bu sözləri rəhmətlik Rübabə xanım dedi. Daha doğrusu, yanıqlı-yanıqlı oxudu. Böyük Şəhriyarın dili ilə "Heydərbabaya salam" göndərdi:

 

   Heydərbaba, yolum sənnən gəc oldu,

   Ömrüm keçdi, gələmmədim, gec oldu,

   Heç bilmədim gözəllərin necoldu...

 

"Mehdi müəllim, nə olar, nitq mədəniyyətinə aid bir kitab yazın. Sizin kimi danışmağı biz də öyrənək". Bu, filologiya fakültəsinin tələbəsinin arzusu idi.

Azərbaycan ədəbiyyatı müəllimlərindən biri böyük Cavid dramaturgiyasının tədqiqində və təbliğində Mehdi Məmmədovun əməyindən danışırdı. Bu vaxt gur bir səs zala yayıldı:

- Mehdi müəllim indi "Xəyyam"ı tamaşaya hazırlayır.

Alqış səsləri akt zalını titrətdi. Bunu deyən səhnədə əyləşmiş görkəmli aktyor İsmayıl Dağıstanlı idi.

"Mehdi müəllim, nə olar, "İnsan"ı da hazırlayın". Bunu mən dedim. Özümdən asılı olmayaraq dedim. Ancaq elə dedim ki, səsimi nəinki Mehdi müəllim, heç mənimlə yan-yana əyləşmiş tələbə dostum Solmaz da eşitmədi. Əgər eşitmiş olsaydı, yəqin ki, üzümə baxıb adəti üzrə xeyir-dua verər və deyərdi: "Arzuna çatasan...".

O gündən qəlbimdə belə bir xoş arzu baş qaldırdı və onun bir vaxtlar həqiqətə çevriləcəyinə inandım...

"İnsan" deyəndə Səməd Vurğunun pyesini nəzərdə tuturdum.

Şair 1945-ci ilin aprelində mətbuatda belə yazmışdı: "Bu il yazmış olduğum "İnsan" adlı mənzum dram haqqında nə deyim? Onu oxucu və tamaşaçılarımız gördüyü zaman mən yenə şad olacağam. Yalnız onu deyə bilərəm ki, "İnsan" əsərini mən çox sevirəm, orada insan taleyi faciələr içindən günəşli-gündüzlü bir səhərə, istiqbala, şüur və idrakın hakim olduğu bir dünyaya yol açır. O dünyanı yaradanlar siyahısında Azərbaycan xalqının da imzası var, şöhrəti var".

"Səməd Vurğunun "İnsan" dramı haqqında çox yazılmış və çox deyilmişdir. Bu məqalələrin əksəriyyətində "İnsan" pyesi tənqid edilmiş, müəyyən ziddiyyətli, bir-birini inkar edən mülahizələr söylənmişdir: həm də ziddiyyətli mülahizələri bəzən müxtəlif alim və tədqiqatçılar yox, eyni müəlliflər söyləmiş və beləliklə də onlar özləri özlərini inkar etmişlər". Bu sətirlər isə həyatının çox böyük hissəsini Səməd Vurğun irsinin tədqiqinə və təbliğinə həsr etmiş professor Cəlal Abdullayevə məxsusdur.

Əsər 1945-ci ilin noyabrında Azərbaycan Dövlət Akademik Dram Teatrında tamaşaya qoyulmuş, lakin elə həmin vaxtlar pyes və tamaşa haqqında, hətta başqa münasibətlə yazılmış məqalələrin əksəriyyətində, müxtəlif çıxışlarda "mücərrəd bir əsər" kimi tənqid edilmiş, qeyri-obyektiv, ziddiyyətli, bir-birini inkar edən fikirlər söylənmişdi. Beləliklə də bu əsərin varlığı elə bil unudulmuşdu...

Pyesə qeyri-obyektiv münasibəti sonradan xalq yazıçısı Mehdi Hüseyn bu cür etiraf etmişdi: "Vaxtilə bizim bəzimiz doqmatik təsəvvürlərin təsiri ilə bu əsəri ("İnsan" pyesi nəzərdə tutulur - A.B.) çox birtərəfli və yanlış tənqid etmişdik, müəllifi mücərrəd romantizmdə günahlandırmışdıq. Lakin bu nə dərəcədə ədalətli bir işdir?.. Yox, biz "İnsan" pyesi üzərinə yenidən qayıtmalıyıq və ədaləti bərpa etməliyik, xüsusən ona görə ki, bu gün S.Vurğunun nə qədər haqlı olduğunu daha aydın görürük!". "İnsan"ı tənqid edənlərdən biri Mehdi Hüseyn idi...

"İnsan" pyesi ilk dəfə tamaşaya qoyulduğu zaman onun haqqında mətbuatda bir neçə tənqidi məqalə dərc edilmişdi. Etiraf etmək lazımdır ki, o zaman, şəxsiyyətə pərəstişin hökm sürdüyü bir dövrdə S.Vurğunun bu, nisbətən mürəkkəb əsərinə obyektiv qiymət vermək o qədər də asan deyildi. Ona görə də yazılan məqalələrdə şairin romantikasını müxtəlif şəkillərdə şərh etmək, əsərə müxtəlif mövqelərdən yanaşmaq təşəbbüsləri olmuşdu". Bu sətirləri akademik Məmməd Arif yazmışdı. "İnsan"ı tənqid edənlərdən biri də Məmməd Arif idi...

"İnsan"ın ilk tamaşasından sonra Prokofyev familiyalı bir şəxs də əsərin rus dilinə sətri tərcüməsinə əsaslanaraq ittihamlarla dolu rəy yazmış və Azərbaycan KP Mərkəzi Komitəsinə təqdim etmişdi. "Həmin rəyi oxuduqdan sonra Səməd Vurğun o zaman rəsmi dairələrin sorğusuna cavab olaraq müfəssəl bir məktub yazdı və Azərbaycan xalqının dilini, poeziyasını, bədii təfəkkür tərzini, ictimai və fəlsəfi fikir tarixini bilməyən Prokofyevin irəli sürdüyü tənqidi mülahizələrin əsassız olduğunu parlaq məntiqlə açıb göstərdi". Bu sözlər isə şairin qardaşı Mehdixan Vəkilovun xatirələrindən götürülüb.

Mehdi Hüseyn də, Məmməd Arif də yuxarıda göstərdiyimiz sətirləri 1964-cü ildə yazmışdılar, daha doğrusu, həmin il oxuculara çatdırmışdılar. "İnsan"ın ilk tamaşasından 19 il sonra! Lakin "ədalətin bərpa edilməsi üçün" daha 10 il gözləmək lazım gəldi...

1974-cü ilin əvvəllərində sənətsevənlər belə bir xəbəri böyük maraq və sevinclə qarşıladılar: Mehdi Məmmədov "İnsan" pyesini tamaşaya hazırlayır. Bəli, Mehdi müəllim çox məsuliyyətli və şərəfli bir vəzifəni öz üzərinə götürmüşdü. Deməli, mənim arzum çox qanunauyğun halmış və onun həyata keçməsinə bir addım qalırdı.

M.Məmmədovun S.Vurğun irsinə müraciəti təsadüfi deyildi. O, həm rejissor, həm də tədqiqatçı kimi S.Vurğunun dramaturgiyasına bələd idi. Gəncə teatrında işləyərkən "Vaqif" pyesinə quruluş vermişdi. Şairin dramaturgiyasına aid bir sıra yazıların müəllifi idi. Mehdi müəllim S.Vurğunun böyük səhnə ustası Mirzağa Əliyevə həsr etdiyi "İlham pərisi" şeirini öz çıxışlarında söyləyər, məqalələrində bu şeirə istinad edərdi. Rejissor "Səməd Vurğun və teatr" adlı məqaləsində şeiri təhlil etmiş, aşağıdakı iki misranın "şairin teatr kredosunu" ifadə etdiyini bildirmişdi:

 

   Sənət hünər meydanıdır,

   qoy pələnglər addım atsın,

   Mən istərəm filosoflar səhnəmizə

   söz yaratsın...

 

Rejissorun fikrincə, bu misralar S.Vurğunun səhnəyə hünər meydanı, tərbiyə məktəbi, fəlsəfi təfəkkür aləmi kimi baxdığını göstərir. M.Məmmədov şairin realist-romantik teatrını C.Cabbarlı və H.Cavid teatrlarının peyvəndindən, bu sənətkarların yaradıcılıq idrakından əmələ gəlmiş orijinal bir teatr hesab edir, onu "böyük ehtiraslar, yüksək fikirlər, fəlsəfi təfəkkür teatrı" adlandırırdı.

Yeri gəlmişkən, xatırlatmaq yerinə düşər ki, o vaxtlar hələ gənc olan M.Məmmədovun rejissorluq fəaliyyəti S.Vurğunun diqqətini cəlb etmiş, şair öz yazılarında və çıxışlarında onun adını "mahir rejissorlar" sırasında çəkmiş, hazırladığı tamaşalara müsbət münasibətini bildirmişdi. O, 1953-cü ildə M.Məmmədovun hazırladığı "Sevil" operasının tamaşasını yüksək qiymətləndirmiş, "opera və tamaşanın Dövlət mükafatına təqdim edilməsini müvafiq və layiq" hesab etmiş, bu barədə yazılı rəy vermişdi. Şair yazmışdı: "Sevil" tamaşasının müstəsna müvəffəqiyyətini aşağıdakı səbəblərlə izah etmək olar: birincisi - operanın özünün ideya-bədii üstünlükləri, bəstəkar Fikrət Əmirovun müvəffəqiyyətli musiqisi, ikincisi - həmin operanın müvəffəqiyyətlə tamaşaya qoyulması, rejissor Mehdi Məmmədov tərəfindən əsərin ağıllı, maraqlı səhnə həllinin tapılmasıdır".

Deməli, hər iki sənətkar bir-birini yetərincə "tanıyırdı" və buna görə də Mehdi Məmmədovun "İnsan"a müraciəti təbii idi.

Pyes "geniş çərçivəli, ictimai miqyaslı, müasir ruhlu", "dünyanın indiki vəziyyəti ilə səsləşən" bir əsər kimi rejssorun diqqətini cəlb etmişdi. O, tamaşanın hazırlanması prosesində verdiyi müsahibəsində bildirirdi ki, əsərin ilk quruluşu həqiqətən çətinliklərə rast gəlmişdir. Rejissor bunun səbəbini kollektivlə iş prosesində əsərin səhnəyə kifayət qədər uyğunlaşdırılımamasında görürdü. O, Məmməd Arifin tədqiqatındakı bu fikirlə razılaşırdı ki, pyes tamaşaya hazırlananda teatr müəlliflə ciddi işləməmişdir.

Artıq müəllif haqq dünyasında idi. Vurğun dramaturgiyasına dərindən bələdliyi Mehdi Məmmədovun köməyi oldu. Rejissor yeni quruluşda müəllifin fikrinə, əsərin üslub və bədii formasına xələl gətirmədən, şairin özünün ədəbi irsindən poetik parçalar əlavə etmişdi. Rejissorun ilk baxışda çox kiçik görünən iki əlavəsi tamaşanın emosional təsirini artırır və alqışlarla qarşılanırdı.
   Məlumdur ki, şair özünün məşhur "Dağlar" qoşmasını əsərin personajlarından şair Cəlalın sözləri kimi pyesə daxil edib. Şeiri Cəlalın döyüş dostu Eldar oxuyur. Aktyorun "Cəlalı da salar yada..." əvəzinə şeirin əslində olduğu kimi, "Vurğunu da salar yada Düz ilqarlı bizim dağlar" şəklində oxuması, bir də dostların məclisində Şahbazın qədəhi götürüb "Şairin sağlığına" deməsi rejissorun Vurğun sənətinə ümumxalq məhəbbətini ifadə edən tapıntıları idi...

Tamaşa böyük uğur qazandı, mətbuatda əsərə və tamaşaya yüksək qiymət verən məqalələr dərc olundu. Onlardan bəzilərinin yalnız sərlövhələrini xatırlayaq: "İnsan"ın ikinci həyatı", "Vtoroye rojdeniye", "Kamalın təntənəsi", "İnsan" sınaqdan çıxır...".

Məqalələrdən birinin müəllifi xalq yazıçısı Mirzə İbrahimov yazırdı: "...Rejissor Mehdi Məmmədovun gərgin əməyi və axtarışları gözəl nəticə vermişdir. Tamaşaçılarımız onu səhnə sənətinin mütəfəkkir və istedadlı bir yaradıcısı kimi tanıyırlar... Bizə elə gəlir ki, "İnsan" tamaşası onun yaradıcılığının və ümumən səhnə sənətimizin ən uca zirvələrindən biridir".

"İnsan" mədəni həyatımızda hadisəyə çevrildi. Yazıçı Nurəddin Babayev tamaşaya baxdıqdan sonra belə yazmışdı: "İnsan"a tamaşa edirəm. Tamaşaçıların dəfələrlə yaşaran gözlərinə baxıram: kimi bu yaşları gizlincə silir, kimi isə onları gizlətməyə çalışır. İftixar hissinin gücündən böyük kədərin əzəmətindən doğan yaşlar".

Tamaşa həmin il Azərbaycan teatrının 100 illiyi münasibətilə Dövlət Akademik Dram Teatrının Moskva qastrolları zamanı Malı Teatrın səhnəsində də göstərildi. "İnsan"ın rejissor Mehdi Məmmədov tərəfindən yenidən səhnəyə qaytarılmasını Moskva mətbuatı xüsusi qeyd etmişdi.

Şübhəsiz, "İnsan"ın bu uğuru "ədalətin bərpası" idi və bu, əsərin öz daxili mənası, təlqin etdiyi böyük bəşəri hisslər, düşüncələr, "faciələr içindən günəşli-gündüzlü bir səhərə, istiqbala, şüur və idrakın hakim olduğu bir dünyaya yol açması" (S.Vurğun), şairin yüksək sənətkarlığı, rejissorun istedadı ilə yanaşı, həm də fədakarlığı ilə bağlı idi. Bu uğurdan fərəhlənən şairin qarlaşı Mehdixan Vəkilov yazmışdı: "Mən bu nəcib işdə xalq artisti, professor Mehdi Məmmədovun xidmətini və fədakarlığını böyük minnətdarlıq hissilə qeyd edirəm".

Tamaşadan sonra tədqiqatçılar "İnsan" barədə cəsarətlə danışmağa, obyektiv fikirlər söyləməyə başladılar. Tamaşa əsərə münasibətdə ədəbi tənqidin və ədəbiyyatşünaslığın yönünü dəyişdi.

Mehdi Məmmədov yuxarıda qeyd etdiyimiz müsahibəsində demişdi: "Əsərin mücərrədçilikdə tənqid edildiyinə gəlincə, deməliyəm ki, bu cür münasibəti birtərəflilik və subyektivizm ilə, bəzi tənqidçilərin özünün mücərrədçiliyi ilə izah etmək lazımdır. Biz pyesdə mücərrədçilik yox, böyük ümumiləşdirmə, bəzən simvol dərəcəsinə çatan bədii mübaliğə meyli görürük".

Mehdi Məmmədov dediklərini öz zəhməti və fədakarlığı ilə sübuta yetirdi...

Düşünürəm: bəlkə Universitetdə keçirilən həmin ədəbi-bədii gecədə mənim ürəyimdən keçənləri ustad duymuşdu? Axı, təfəkkür sahiblərində duymaq qabiliyyəti güclü olur. Böyük Səməd Vurğunda olduğu kimi...

 

 

Adilxan BAYRAMOV

 

axan49@mail.ru

 

525-ci qəzet.- 2009.- 7 may.- S.6.