Bələdiyyə seçkilərində qadınların fəallığı
artırılmalıdır
Avropa ölkələrində
qadınlar səsvermə hüququnu Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətində olduğu kimi, səssiz-küysüz
deyil, qalmaqallı şəkildə ələ alıblar. Seçki
hüququ uğrunda qadın hərəkatı XIX yüzilin
ikinci yarısından etibarən İngiltərədə
başlayıb. Hərəkat ingilis terminologiyasında
"suffrage" (deyilişdə "safric", rus və bəzi
başqa dillərin deyimində isə "sufric")
adını alıb. Bu söz əslində seçki
haqqını bildirsə də, daha çox qadınların
seçki haqqını tələb etmək üçün
işlədilir. Bəzən dəqiqləşdirmək
üçün buna "fimale suffrage", yəni
qadınların seçki haqqı da deyilir. Uyğun olaraq
sufracistlər qadınların seçki hüquqları
uğrunda çalışanlara deyilir.
Azərbaycanda qadın
azadlığı fikrini isə I Dünya müharibəsi illərində
Məmməd Əmin Rəsulzadə, Ömər Faiq Nemanzadə,
Yusif Vəzir Çəmənzəminli kimi görkəmli
düşüncə adamları önə çəkib. Onlar
bu addımı atmaqla milli gəlişmə işinə Azərbaycan
qadınlarının da qoşulmasına
çalışıblar. Məhz bu işlərin nəticəsi
olaraq qadınlarımız seçki hüququna ilk dəfə
1919-cu ilin sentyabrında Azərbaycan Demokratik
Respublikasının parlamentinə keçirilən seçkilər
zamanı nail olublar. Lakin həmin dövrdə qadınlar
seçmək və seçilmək hüququnu qazansalar da,
parlamentə üzv kimi seçilə bilməyiblər.
Zaman keçdikcə isə
Azərbaycan qadını seçki hüquqları uğrunda
mübarizəsini dayandırmayaraq, müxtəlif seçkili
qurumlarda təmsil olunmaq imkanı əldə edib. 1991-ci ildə
Azərbaycan yenidən müstəqilliyini bərpa etdikdən
sonra mülki cəmiyyətin inkişafında və müstəqil
dövlətin qurulmasında qadınların rolu daha da
artdı. 1992-ci ildə Azərbaycan BMT və ATƏT-in, 2001-ci
ildə isə Avropa Şurasının üzvü oldu. Bu təşkilatların
hər birinin tərkibində gender məsələləri,
qadınların vəziyyətinin
yaxşılaşdırılması ilə məşğul
olan strukturlar var. Azərbaycan dövləti də bu qurumlara
üzv olduğu vaxtdan etibarən həmin strukturların hər
biri ilə sıx əməkdaşlıq edir. Azərbaycan
Respublikası 1992-ci il avqustun 4-də "Qadınların
siyasi hüquqları haqqında" 1952-ci il BMT Konvensiyasına,
1995-ci il iyunun 30-da "Qadınlara qarşı
ayrı-seçkiliyin bütün formalarının ləğv
olunması haqqında" 1979-ci il tarixli BMT Konvensiyasına,
1996-cı il mayın 31-də "Nikaha daxil olma, nikaha daxil
olmaq üçün minimal yaş həddi, nikahların qeydə
alınması haqqında" 1962-ci il tarixli BMT
Konvensiyasına, 2001-ci ildə BMT-nin Qadınlar
üçün İnkişaf Fondunun
"Zorakılıqsız Həyat" Regional Məlumatlandırma
Kompaniyasına, 2001-2002-ci illərdə "Qafqazda gender
zorakılığına qarşı 16 günlük fəaliyyət"
aksiyasına qoşulub.
1995-ci il noyabrın 12-də
ümumxalq referendumu yolu ilə qəbul edilmiş Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyası qadınların kişilərlə
bərabər hüququnu təsdiq edərək, demokratik
dövlət quruculuğu prosesində onların fəal
iştirakının hüquqi bazasını yaradıb. Konstitusiyanın
25-ci maddəsində deyilir ki, kişi ilə qadının
eyni hüquqları və azadlıqları var. Konstitusiyanın
56-cı maddəsinə əsasən, qadınların dövlət
orqanlarına seçmək və seçilmək, həmçinin
referendumda iştirak etmək hüququna malikdir. Qadınların
seçki hüquqlarının tənzimlənməsi və həyata
keçirilməsi "Seçki Məcəlləsində"
öz əksini tapıb. Ancaq buna baxmayaraq, dövlət
strukturlarında, parlamentdə, bələdiyyədə, siyasi
fəaliyyətlə məşğul olan
qadınlaımızın sayı çox azdır. Qeyd edək
ki, Azərbaycanda ilk bələdiyyə seçkilərində
(1999-cu il) bələdiyyələrə üzv seçilənlər
sırasında cəmi 400 nəfərə yaxın qadın
olub. 2004-cü ildə isə bələdiyyə üzvləri
arasında qadınların təmsilçiliyi cəmi 20 faiz
artıb. Təəsüff hissi ilə bildirək ki, bu günə
qədər iki bələdiyyə seçkisinin keçirilməsinə
baxmayaraq, bir nəfər də olsun qadın bələdiyyə
sədri seçilməyib.
Qarşıdan bələdiyyə
seçkisi gəlir. Bələdiyyə - qanunla müəyyən
edilmiş ərazi hüdudları daxilində yerli
özünüidarəetmə formasıdır. Bələdiyyənin
öz mülkiyyəti, yerli büdcəsi və seçkili bələdiyyə
orqanları olur. Bələdiyyələr bərabərlik əsasında
qurulur, fəaliyyət göstərir və Konstitusiya, eləcə
də Qanunla səlahiyyətlərinə aid edilmiş yerli əhəmiyyətli
məsələləri müstəqil surətdə həll
edir.
"Bələdiyyə"
və "yerli özünüidarə" terminləri, habelə
bu ifadələrin iştirakı ilə düzələn
söz birləşmələri bələdiyyə,
onların orqanları, yerli özünüidarə
funksiyalarının həyata keçirilməsi ilə
bağlı olan müəssisə, idarə və təşkilatlar,
mülkiyyət obyektləri və başqa obyektlər barəsində,
eləcə də əhali tərəfindən yerli
özünüidarənin həyata keçirilməsi ilə əlaqədar
işlədilir. Bələdiyyələr 500 nəfərdən
az əhalisi olan yerlərdən tutmuş, 300000 nəfərə
qədər olan yerlərdə yaradılır. 300 min nəfərdən
çox əhaliyə malik şəhərlərdə şəhərin
inzibati bölgüsünə görə bələdiyyə
yaradıla bilir.
Bu prosesdə əhalinin
fəallığı və seçkinin şəffaflığı
demokratiya quruculuğunda çox əhəmiyyətli rol
oynayır. Ona görə də ölkənin demokratik
inkişaf mərhələləri dərindən təhlil
olunmalı, bu müstəvidəki problemlər ciddi şəkildə
öyrənilməlidir.
Belə problemlər
içərisində xüsusi diqqət çəkən məqam
qadınların demokratik quruculuq prosesində zəif
iştirakıdır. Cəmiyyət inkişaf etdikcə
qadınların fəallığının artması
müşahidə olunur. Artıq Azərbaycan qadını
dünya səviyyəsində təmsil oluna biləcək
intellekt və savad həddinə yüksəlib. Bununla
yanaşı, qadınların cəmiyyətin müxtəlif
sahələrində təmsilçiliyi kifayət qədər
yüksək deyil. Sosial həyatın bütün sahələrində
ağırlığı çiyinlərində
daşıyan qadınları ictimai-siyasi proseslərə cəlb
etməklə demokratiya quruculuğu prosesini sürətləndirmək
olar. Bələdiyyə seçkiləri buna böyük bir
fürsət verir. Tədqiqatlardan məlum olur ki,
qadınların böyük hissəsinin bələdiyyə
seçkisi haqda məlumatları məhduddur. Onlar seçki
hüquqları barədə az məlumatlıdırlar.
Bələdiyyə
seçkisi siyasi təsisatların yarışması olsa belə,
digər seçkilərlə müqayisədə daha
çox ictimai məsələdir. Bələdiyyələr fəaliyyət
genişliyinə görə daha çox insanı əhatə
edir. Ölkədə gedən demokratik inkişafın düzgün
təmayülü naminə bu prosesdə qadının fəallığı
mühümdür. Çünki bələdiyyələrin fəaliyyətinin
əsas sahəsi sosial problemlərin həlli sayılırsa,
bu problem cəmiyyətdə müxtəlif səbəblər
üzündən əsasən qadınların üzərindədir.
Qadınlar öz problemini daha yaxşı bilir. Məktəbin,
xəstəxananın normal fəaliyyəti, yolların və
bütövlükdə infrastrukturun qaydasında olması,
işıq, qaz, su təminatı daha çox qadının
problemləri deyilmi?
Deməli, bu problemlərin
həll edilməsində daha çox məhz elə
qadınlar fəallıq göstərəcəklər.
2003-cü ildə əsası
qoyulmuş müstəqil yerli qeyri-hökumət təşkilatı
olan "Praksis" Sosial İnkişafa Dəstək ictimai
birliyi davamlı inkişafa nail olmaq üçün yerli
özünüidarəetmə təsisatlarının gücləndirilməsi
və vətəndaş iştirakına dəstəyi fəaliyyət
məqsədlərindən biri kimi
götürmüşdür. "Praksis" Sosial
İnkişafa Dəstək İctimai Birliyinin 2007-2010-cu illər
üçün müəyyən olunmuş strateji məqsədlərindən
biri "Gender bərabərliyi və qadınların səlahiyyətləndirilməsi"
istiqamətidir.
Qadınların problemləri
üzrə Dövlət Proqramı"nın fəaliyyət
planına daxil edilməsi, Strateji Plana uyğunluğu və
gender bərabərliyinin icra olunan layihələrdə
komponentlərdən biri kimi götürülməsi, təşkilatın
problemə ciddi yanaşmasını göstərir.
Təşkilatın icra
etdiyi layihələr çərçivəsində
aparılan araşdırmaların nəticələrini nəzərə
alaraq bələdiyyə seçkisində nisbi uğurlar
qazanmaq üçün ölkədə əhalinin
böyük faizini əhatə edən qadınların fəallaşdırılması
yönündə səylərin gücləndirilməsini
mühüm hesab edir. Belə ki, Azərbaycanda konstitusion
baxımdan hüquq bərabərliyi mövcuddur və bundan irəli
gələrək qadınlar arasında maarifçiliyə,
xüsusilə seçki maarifçiliyinə böyük
ehtiyac duyulur. Statistik məlumatlara əsasən ölkəmizdə
qadınların sayı kişilərin sayına nisbətən
çoxdur.
Amma
seçib-seçilmək prosesi zamanı bu mütənasiblik
pozulur. Həm seçilən, həm də səsverməyə
gələn qadınlar azlıq təşkil edir. Bütün
bunlar bir daha onu göstərir ki, ölkəmizdə
qadınların seçkilərdə fəallığının
artırılması üçün onların maarifləndirilməsinə,
bilik və bacarıqlarının artırılmasına
böyük ehtiyac var.
"Praksis" Sosial İnkişafa Dəstək İctimai
Birliyi
Zaur ƏLİYEV
525-ci qəzet.- 2009.- 7 may.- S.2.