Azərbaycan təhsili: yaxın keçmişə, bu
günə və gələcəyə bir baxış
Hörmətli oxucular,
bu məqalədə Avropa məkanına inteqrasiya prosesində
ali təhsil müəssisələrimizin rolu və Azərbaycan
ali təhsil sistemində nəzərdə tutulan islahatlar barədə
məlumat verməyə çalışacağam.
Qeyd etmək istərdim
ki, 2005-ci ildə Boloniya prosesinə qoşulduqdan sonra ötən
müddət ərzində ali məktəblərimizdə
müəyyən işlər görülsə də,
ümumilikdə bu istiqamətdə həyata keçirilən
tədbirlər qaneedici hesab edilə bilməz. Avropa məkanına
inteqrasiyanın ümumilikdə ali təhsil sahəsində
islahatların əsas istiqaməti kimi bəyan edilməsinə
baxmayaraq, heç də bütün universitetlərimiz bununla əlaqədar
zəruri addımları atmağa kifayət qədər səy
göstərmirlər.
Məlumdur ki, Boloniya Bəyannaməsinin
tələbləri baxımından ali təhsilin
inkişafı sahəsində tədbirlər üç səviyyədə
həyata keçirilməlidir. Dövlət, Təhsil Nazirliyi
və universitet səviyyələrində.
Qeyd etmək
lazımdır ki, dövlətin bu işə böyük dəstəyi
vardır, ölkə Prezidentinin tapşırığı ilə
ali təhsildə islahatlar üzrə Dövlət
proqramının layihəsi hazırlanmışdır,
normativ-hüquqi bazanın yaradılması ilə
bağlı Hökumət tərəfindən bir sıra qərarlar
verilmişdir və bundan sonra da zəruri addımlar
atılacaqdır. Dünya Bankının qrantı hesabına
islahatlar layihəsi hazırlanır.
Təhsil Nazirliyi bu sahədə
xüsusi Fəaliyyət Planı hazırlamışdır və
həyata keçirir. Avropa universitetlərinin təcrübəsi
göstərir ki, keyfiyyətin təmin olunması və rəqabətqabiliyyətli
kadr hazırlığı sahəsində dünya səviyyəli
universitetlərə yaxınlama prosesində ali təhsil
müəssisələrinin özlərinin rolu daha
çoxdur.
Bu mənada bir sıra məqamlara
diqqəti cəlb etmək istərdim. İlk növbədə,
narahatlıq doğuran məsələlərdən biri
universitetlərimizin Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiyası ilə bağlı müvafiq inkişaf
proqramlarının olmamasıdır. Ali məktəblərdə
müəllimlər və tələbələr arasında
aparılan sorğular göstərmişdir ki, Boloniya prosesinin
mahiyyəti, tətbiq edilən yeniliklər- akkreditasiya, kredit
sisteminin tətbiqi, məzmun islahatları barədə müəllimlərin
özlərinin təsəvvürləri yoxdur, nə təhsilverənlər,
nə də təhsilalanlar ümumilikdə aparılan
islahatların, nəzərdə tutulmuş hədəflərin
nədən ibarət olduğu barədə kifayət qədər
məlumata malik deyildir. Əgər müəllimlər əvvəlki
qaydalarla, metodlarla işləyəcəklərsə, öz fəaliyyətlərində
heç bir dönüş etməyəcəklərsə,
hansı islahatlardan danışmaq olar, Avropa universitetləri səviyyəsinə
necə çatmaq olar? Onu da nəzərə almaq
lazımdır ki, Avropa universitetləri də dayanıb yerlərində
saymırlar, sürətlə inkişaf edirlər ki, rəqabətdə
uduzmasınlar. Hesab edirəm ki, hər bir universitetin
professor-müəllim heyətinin qarşıdakı dəyişikliklərə
hazır olması üçün inkişaf proqramı
olmalı, bu inkişaf proqramında hər bir müəllimin
ehtiyacına uyğun tədbirlər nəzərdə
tutulmalıdır.
Daha bir problem universitetlərimizin
idarə olunması ilə bağlıdır. Sirr deyil ki,
Boloniya Bəyannaməsinin əsas tələblərindən
biri ali təhsil müəssisələrində idarəetmə
sisteminin təkmilləşdirilməsidir. Ötən məqalələrdə
qeyd etdiyim kimi, universitetlərimizdə müəllim-tələbə
nisbətinin aşağı olması, strukturun təkmil
olmaması, lüzumsuz fakültələrin, kafedraların
saxlanılması barədə hər dəfə
danışsaq, bu məsələləri nazirliyin kollegiya
iclaslarında müzakirə etsək də, vəziyyət demək
olar ki, dəyişmir, ali təhsil müəssisələri
bu və digər sahələrdə vəziyyətin
yaxşılaşdırılması istiqamətində ciddi
addımlar atmırlar. Hökumət tərəfindən
bakalavr hazırlığı üzrə ixtisasların
(proqramların) yeni siyahısı təsdiq edilib, lakin ali təhsil
müəssisələrində bununla əlaqədar zəruri
dəyişikliklər ləng aparılır. Prorektorlar,
dekanlar, kafedra müdirləri təşəbbüskarlıq
göstərmirlər, ənənəvi iş prinsiplərinə
üstünlük verirlər, daha çox cari məsələlərin
həlli ilə məşğul olurlar. Bu vəzifələrə
gənc və perspektivli, beynəlxalq təcrübə ilə
tanış olan kadrlar irəli çəkilmir, onların
inkişafı sahəsində sistemli iş aparılmır.
Xüsusi vurğulamaq istəyirəm ki, ali təhsilimizin
inkişafı bilavasitə idarəetmə sisteminin təkmilləşdirilməsi,
dünyanın aparıcı universitetlərində tətbiq
olunan müasir idarəetmə mexanizmlərindən istifadədən
birbaşa asılıdır və bu istiqamətdə də təsirli
tədbirlər görülməlidir.
Boloniya prosesində həlledici
amillərdən biri universitetlərin beynəlxalq əlaqələrinin
genişləndirilməsi, dünyanın aparıcı universitetləri
ilə səmərəli əməkdaşlığın
qurulması və təcrübə mübadiləsinin təşkilidir.
Bu əməkdaşlıq innovasiyaların, inkişaf
tendensiyalarının bizim universitetlərə gətirilməsində
əvəzsiz rol oynaya bilər. Ölkəmizin ali təhsil
müəssisələri müəyyən beynəlxalq layihə
və proqramlarda iştirak edirlər, bir sıra universitetlərlə
əməkdaşlıq əlaqələri yaratmışlar.
Lakin bu əməkdaşlığın real səmərəsi
hiss olunmur, həyata keçirilən tədbirlər
universitetlərin fəaliyyətinin təkmilləşdirilməsinə
və keyfiyyətin yüksəldilməsinə yönəldilmir.
Bu gün dünya universitetlərində əsas prioritet təşkil
edən məsələlər bizim ali məktəblərin təcrübəsinə
gətirilmir və fəaliyyətdə nəzərə
alınmır. Elə bu səbəbdəndir ki, həm ölkədaxili,
həm də beynəlxalq hesabatlarda Azərbaycanda ali təhsillə
bağlı pessimist proqnozlar verilir, daha çox neqativ hallardan
bəhs edilir. Hesab edirəm ki, bu vəziyyət
hamımızı ciddi düşündürməlidir.
Universitetlərimizin beynəlxalq
layihə və proqramlarda iştirak səviyyəsi də qənaətbəxş
hesab edilə bilməz. Bu gün dünyanın aparıcı
universitetləri daha çox qrantlar əldə etməklə
təhsilin inkişafına yönələn maliyyə
resurslarının həcmini artırırlar, eyni zamanda
sınanmış təcrübələrin tətbiqinə
şərait yaradırlar. Ali təhsilə cəlb edilmiş
qrantların həcminə görə ölkəmiz nəinki
Avropa və dünya, hətta postsovet və region ölkələrindən
də dəfələrlə geri qalır.
Universitetlərin beynəlxalq
əlaqələrinin, beynəlxalq layihə və proqramlarda
iştirakının kifayət qədər səmərəli
sisteminin yaradılmamasının səbəblərindən
biri də odur ki, bu sahəyə rəhbərlik edən səriştəli
mütəxəssislər çox azdır. Təsəvvür
edin ki, ali təhsilin Avropa təhsil məkanına
inteqrasiyasından danışırıq, lakin universitetlərimizdən
yalnız 7-də beynəlxalq əlaqələr üzrə
prorektorlar fəaliyyət göstərir ki, onların da əksəriyyəti
xarici dillər, o cümlədən ingilis dili üzrə
bacarıqlara malik deyildir. Fikrimcə, bu məsələ
universitetlərdə ciddi araşdırılmalı və
müvafiq tədbirlər görülməlidir.
Xarici dillər sahəsində
yüksək bacarıqları olan, beynəlxalq təcrübəyə
malik ali təhsil mütəxəssislərinin
hazırlanması sahəsində zəif iş
aparılır. Bununla əlaqədar rastlaşdığım
bir problemi diqqətinizə çatdırmaq istəyirəm.
2008-ci ilin mayında Bakı şəhərində 30 ölkənin
200-dək təhsil ekspertinin iştirak etdiyi "Dünyada savadlılığın
dəstəklənməsi" mövzusunda YUNESKO-nun regional
konfransı keçirilirdi. Etiraf etmək lazımdır ki, bu
konfrans təhsil tariximizdə mühüm hadisə idi. Problem
ondan ibarət idi ki, konfransın bölmə iclaslarını
aparmaq üçün ingilis dilli, beynəlxalq səviyyəli
tədbiri apara bilən ali təhsil mütəxəssisləri
tapmaq müşkül bir işə çevrilmişdi. Az qala
bütün ölkədə belə mütəxəssislər
axtarmağa məcbur olmuşduq, təəssüflər olsun
ki, ADU-nu çıxmaq şərtilə digər ali təhsil
müəssisələrimizdə belə mütəxəssislər
tapmaq mümkün deyildi. Fikrimcə, bu barədə də
ciddi düşünmək lazımdır.
Daha bir
"yaralı" yerə toxunmaq istərdim. Təhsil Nazirliyi
10 ildən çoxdur ki, Dünya Bankı ilə əməkdaşlıq
edir, təhsil sektorunun inkişafı üzrə layihələr
həyata keçirir. Bu illər ərzində layihələr
çərçivəsində çoxlu sayda beynəlxalq
ekspertlərlə əməkdaşlıq etmişik. Həmin
ekspertlər müxtəlif inkişaf etmiş, etməkdə
olan, yaxud inkişaf etməmiş ölkələrdən
olmuşlar. Onların arasında postsovet ölkələrindən
olanlar da var idi. Ona təəssüf edirəm ki, bu illər ərzində
yüzlərlə ekspertlər içərisində bir nəfər
də olsun azərbaycanlıya təsadüf etməmişəm.
Ümid edirəm ki, Dövlət Proqramı ilə xaricdə
təhsil alıb ölkəmizə qayıdanlar arasından
beynəlxalq səviyyəli təhsil ekspertləri də
yetişəcəkdir.
Fikrimcə,
mövcud problemlərdən biri də ondan ibarətdir ki, bizim
universitetlərin əksəriyyəti müəyyən profillər
üzrə fəaliyyət göstərir, məsələn,
tibb, pedaqoji, iqtisadiyyat, inşaat, mədəniyyət-incəsənət
və sair. Əlbəttə, dünyada belə istisnalar
vardır, məsələn, Massaçusets Texniki Universiteti.
Lakin təhlil göstərir ki, konkret profillər üzrə
tədris universitetlərin fəaliyyətini məhdudlaşdırır,
rəqabət imkanlarını azaldır. Ölkəmizdə
tibb, mədəniyyət-incəsənət, inşaat sahələrində
mütəxəssislər yalnız bir, digər sahələr
üzrə mütəxəssislər isə bir neçə
universitetdə hazırlanır. Bu səbəbdən də
müvafiq sahələr üzrə mütəxəssis olmaq
istəyənlərin seçim imkanları yoxdur, bu hal isə
universitetlərdə keyfiyyətin yüksəldilməsinə
və inkişafa gətirib çıxarmır. Bir qayda olaraq,
dünya səviyyəli universitetlər xüsusi profillər
üzrə fəaliyyət göstərmir, fikrimcə bu amil gələcək
islahatlar prosesində nəzərə alınmalıdır.
Daha bir vacib məsələ
barədə. Son zamanlar
müxtəlif dövlət
qurumları tabeliyində
ali təhsil
müəssisələrinin yaradılması tendensiyası
müşahidə olunur.
Bildiyiniz kimi ümummilli lider Heydər Əliyev məhz ali
təhsilin keyfiyyətinə
nəzarətin həyata
keçirilməsi məqsədilə
13 iyun 2000-ci il tarixli "Azərbaycan Respublikasında təhsil sisteminin təkmilləşdirilməsi
haqqında" Fərman
vermişdi və həmin Fərmana müvafiq olaraq mülkiyyət formasından
və tabeliyindən asılı olmayaraq bütün ali təhsil müəssisələrində
təhsilin keyfiyyətinə
nəzarət səlahiyyəti
Təhsil Nazirliyinə
həvalə edilmişdi.
Həmin fərmandan sonra ölkədə ali təhsil
sahəsində vahid təhsil siyasəti həyata keçirilməyə
başlanmışdı. Fikrimcə, bu
yeganə düzgün
yoldur. Əsas məsələ universitetin kimin tabeliyində olmasından daha çox, müstəqil akkreditasiya sisteminin olmasındadır.
Şəxsən mənim fikrimcə
bütün universitetlərə
muxtariyyət statusu, müstəqil maliyyələşmə
və idarəetmə
səlahiyyətləri verilməlidir.
Dünya
təcrübəsində də
universitetlər müstəqildir,
yəni idarəetmə
funksiyalarını sərbəst
yerinə yetirirlər.
Düşünürəm ki, ölkəmizdə
də universitetlərə
maksimum sərbəstlik
verilməli, tabelik naminə səlahiyyətləri
məhdudlaşdırılmamalıdır.
Təcrübə göstərir ki,
fəaliyyətin təşkili
və idarəolunmasında
müstəqil olan universitetlər daha çox uğurlar əldə edir və dünya səviyyəli universitetlərə
çevrilirlər.
Azərbaycanda təhsilin
dünya təhsil sisteminə, xüsusən ali təhsil
müəssisələrinin Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiyası prosesini, Boloniya Bəyannaməsinin tələblərinin
yerinə yetirilməsi sahəsində işləri sürətləndirmək
məqsədilə "Azərbaycan Respublikasının ali təhsil
müəssisələrinin Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiyası ilə bağlı bəzi tədbirlər
haqqında" Azərbaycan Respublikasının Prezidenti
İlham Əliyev tərəfindən 31 yanvar 2008-ci il tarixli Sərəncam
imzalandı. Sərəncamda deyilir: "2001-ci ildən etibarən
Azərbaycan Respublikasının Avropa Şurasına üzv
olması ölkəmizin Avropa məkanına
inteqrasiyasını sürətləndirmişdir. Bu proseslərin
tərkib hissəsi kimi Azərbaycan Respublikası Avropa ölkələrinin
təhsil nazirləri tərəfindən qəbul edilmiş
Boloniya Deklarasiyasını imzalamaqla respublikanın ali təhsil
müəssisələrinin Avropa təhsil sisteminə
inteqrasiyası yolunda mühüm addım atmışdır. Azərbaycanın
dünyada analoqu olmayan iqtisadi inkişafı ümumavropa təhsil
məkanına inteqrasiya prosesinin daha da sürətləndirilməsini
və bu sahədə həyata keçirilən işlərin
intensivləşdirilməsini tələb edir. Ölkənin
intellektual potensialının gücləndirilməsinin Azərbaycanın
inkişaf strategiyasının əsas müddəalarından
biri olması ali təhsil sistemində islahatlara dair müvafiq
dövlət proqramının hazırlanması zərurətini
meydana çıxarmışdır".
Həmin Sərəncamla
ölkəmizin ali təhsil sisteminin Avropa ali təhsil məkanına
inteqrasiyası prosesini sürətləndirmək məqsədilə
"2009-2013-cü illərdə Azərbaycan
Respublikasının ali təhsil sistemində islahatlar üzrə
Dövlət Proqramı" hazırlanması, eləcə də
ali təhsilin bakalavr pilləsində ixtisasların
(proqramların) siyahısının UNESCO-nun qəbul etdiyi
müvafiq sənədlərə
uyğunlaşdırılması məsələləri Təhsil
Nazirliyinə tapşırıldı. Bununla bağlı
nazirlikdə mütəxəssislərdən ibarət
işçi qrupu yaradıldı. İşçi qrupu tərəfindən
mövcud vəziyyət təhlil edildi, dünya təcrübəsinə
əsaslanaraq bakalavr pilləsinin ixtisaslarının
siyahısı və dövlət proqramının layihəsi
hazırlandı, təsdiq üçün hökumətə
təqdim olundu.
Proqramın əsas məqsədi
ölkənin ali təhsilinin dünya təhsil sisteminə
inteqrasiyası, onun məzmununun Bolonya prosesinin prinsiplərinə
uyğun qurulması, ali təhsilin rəqabətqabiliyyətliliyinin
təmin edilməsi, ölkə iqtisadiyyatının
inkişaf tələblərinə uyğun ali təhsilli kadrlara
tələbatın ödənilməsi, əhalinin ali təhsil
almaq imkanlarının təmin edilməsi üçün
iqtisadi və sosial baxımdan səmərəli ali təhsil
sisteminin formalaşdırılmasıdır. Proqramda
aşağıdakı 8 istiqamət üzrə islahatların
aparılması müəyyənləşdirilmişdir:
1.Bolonya Bəyannaməsinə
və beynəlxalq təhsil təcrübəsinə uyğun
olaraq, ali təhsilin normativ-hüquqi bazasının yeniləşdirilməsi.
Burada nəzərdə tutulacaq müddəalar ali təhsil
sisteminin Avropa və mütərəqqi dünya ölkələrinin
ali təhsil məkanına inteqrasiyasına hüquqi baza
yaratmalıdır. Bununla bağlı ilk növbədə,
birinci oxunuşdan keçmiş "Təhsil haqqında"
çərçivə Qanunu və buna müvafiq "Ali təhsil
haqqında" Qanun qəbul edilməlidir.
2.Ali təhsilin məzmununun
və təlim texnologiyalarının təkmilləşdirilməsi.
Burada ilk növbədə ali təhsil ixtisaslarının
Avropa ixtisas təsnifatına və əmək bazarının
tələblərinə uyğunlaşdırılması, tədris
plan və proqramlarının (kurikulumların), təhsil
resurslarının, müasir fənn proqramlarının
(sillabusların) yeni təlim və informasiya
texnologiyalarını təmin edən elmi-metodiki tövsiyələrin
hazırlanması və tətbiqi nəzərdə
tutulmalıdır.
3.Ali təhsil müəssisələrinin
strukturunun və bütövlükdə onun idarə
olunması sisteminin müasir tələblər
baxımından modernləşdirilməsi. İlk növbədə
idarəçilik strukturunun əsaslı şəkildə təkmilləşdirilməsi,
kadr istehlakçılarının ali təhsil müəssisələrinin
idarə olunmasında və inkişafında
iştirakını təmin edən strukturların
yaradılması, hazırda olduğu kimi ali təhsil müəssisələrinin
fəaliyyətinin təcrid formasında deyil, aidiyyəti
müəssisələri baza kimi müəyyənləşdirməklə
sıx əlaqələrin yaradılması (məsələn,
müəllim hazırlığı sahəsində məktəb
və təhsil şöbələri ilə, digər sahələrdə
isə müvafiq istehsal sahələri ilə əlaqələrin
qurulması), tələbə özünüidarə
sisteminin inkişafı nəzərdə tutulmalıdır.
4.Ali təhsildə
keyfiyyətin təmin olunması. Ali təhsil müəssisələrinin
akkreditasiyasına beynəlxalq ekspertlərin cəlb edilməsi
təmin olunmalı, universitetlərin reytinqini müəyyənləşdirən
sistem yaradılmalı, tələbələrin biliyinin qiymətləndirilməsi
sistemi Avropa Kredit Transfer Sisteminin tələblərinə
uyğunlaşdırılmalı, ali təhsil müəssisələrinin
fəaliyyəti haqqında hesabatvermə sistemi
yaradılmalıdır.
5.Ali təhsildə kadr
hazırlığı. Bunun üçün elmi, elmi-pedaqoji
və pedaqoji kadrların attestasiyasının yeni mexanizminin,
ali təhsil müəssisələrində keyfiyyəti təmin
edən menecment sisteminin, əmək bazarının
monitorinqinin və işədüzəltmə-karyera mərkəzlərinin,
professor-müəllim heyətinin ölkə daxilində və
xaricdə treninqlərinin təmin olunma sistemlərinin
yaradılması nəzərdə tutulmalıdır. Eyni
zamanda ölkə Prezidentinin Sərəncamı ilə təsdiq
edilmiş "2007-2015-ci illərdə Azərbaycan gənclərinin
xarici ölkələrdə təhsil almalarına dair Dövlət
Proqramı"nın icra mexanizmləri də bu proqramla müəyyən
edilməlidir.
6.Ali təhsil müəssisələrində
elmi-tədqiqat işlərinin müasir tələblərə
uyğun qurulması. Ölkənin elmi-tədqiqat
institutlarının ali təhsil müəssisələri ilə
birgə fəaliyyəti, onların potensialından kadr
hazırlığı sistemində istifadə olunması, bəzilərinin
müvafiq ali təhsil müəssisələri tərkibinə
verilməsi məsələlərinə baxılması nəzərdə
tutulmalıdır.
7.Ali təhsilin
maddi-texniki bazasının müasir tələblərə
uyğun qurulması. Universitet kampuslarının (şəhərciklərinin,
təhsil infrastrukturlarının) qurulması, ali təhsil
müəssisələrində informasiya-kommunikasiya
texnologiyaları mərkəzlərinin, tədris, elmi-tədqiqat,
təcrübə-sınaq laboratoriyalarının, resurs,
treninq və s. mərkəzlərinin yaradılması və
onların müvafiq tədris-metodiki və elmi avadanlıqlarla
təchizatı, elektron kitabxanaların və müasir nəşriyyat-poliqrafiya
komplekslərinin yaradılması nəzərdə
tutulmalıdır.
8.Ali təhsilin
iqtisadiyyatının yeni mexanizmlərinin yaradılması və
tətbiqi. Burada ali təhsil müəssisələrinin maliyyələşdirilməsinin
yalnız dövlət büdcəsindən deyil, təhsil alan
subyektlərin maliyyəsi hesabına həyata keçirilməsi,
alternativ maliyyələşmə mənbələrinin
formalaşdırılması sisteminin yaradılması və
universitetlərin maliyyə müstəqilliyinin genişləndirilməsi,
adambaşına maliyyələşməyə keçilməsi
tədbirləri nəzərdə tutulmalıdır.
Proqramın yerinə
yetirilməsindən aşağıdakı nəticələr
gözlənilir:
-ali təhsilin normativ
hüquqi bazası yeniləşəcək;
-ali təhsildə beynəlxalq
ixtisas təsnifatına uyğun mütəxəssis
hazırlığına keçiləcək;
-beynəlxalq standartlara
uyğun kadr hazırlığı təmin ediləcək;
-ali təhsil sisteminin tədris-metodiki
təminatı müasirləşəcək;
-beynəlxalq tələblərə
uyğun müasir tipli elektron kitabxanalar və elektron
versiyalı dərslik fondu yaradılacaq;
-interaktiv təlimi təmin
edən yeni metodikalar hazırlanacaq;
-tədris prosesində
informasiya texnologiyalarının tətbiqinin elmi-metodiki təminatı
yaradılacaq;
-Bolonya prosesinin tələblərini
təmin edən tədris-metodiki vəsaitlər
hazırlanacaq;
-ali təhsildə
Bolonya Bəyannaməsinin müddəalarına uyğun vahid
terminologiyalar tətbiq ediləcək;
-kredit sisteminin tətbiqi
ilə bağlı yeniliklərin yayılması və mənimsənilməsi
təmin olunacaq;
-ömür boyu təhsil
almaq üçün fasiləsizlik təmin olunacaq;
-ali təhsil sistemi beynəlxalq
tələblərə cavab verən tədris sənədləri
ilə təmin ediləcək;
-ali təhsil üzrə
tədris sənədlərinin beynəlxalq ekspertizası təmin
olunacaq;
-ali təhsil müəssisələrinin
optimal şəbəkəsi yaradılacaq;
-ali təhsil müəssisələrinin
davamlı inkişafı təmin ediləcək;
-universitetlərin idarə
edilməsində tələbələrin geniş
iştirakı təmin olunacaq;
-ali təhsilin idarə
olunması təkmilləşəcək;
-ali təhsilin beynəlxalq
təhsil məkanına inteqrasiyası sürətlənəcək;
-beynəlxalq tələblərə
cavab verən qiymətləndirmə və keyfiyyətə nəzarət
mexanizmi yaradılacaq;
-beynəlxalq ekspertizadan
keçmiş yeni akkreditasiya qaydaları yaradılacaq;
-kadr
istehlakçılarının təhsilin keyfiyyətinə nəzarət
prosesində bilavasitə iştirakı təmin olunacaq;
-ali təhsildə tədrisin
təşkili Avropa Kredit Transferi Sisteminin tələblərinə
uyğun qurulacaq;
-müəllim və tələbə
mübadiləsi sahəsində ali məktəblərin
imkanları genişlənəcək;
-tələbə və
mütəxəssislərin diplomlarının və
müvafiq təhsil sənədlərinin
qarşılıqlı tanınması asanlaşacaq;
-ali təhsil müəssisələrinin
fəaliyyəti haqqında ictimaiyyətin məlumatı
genişlənəcək;
-tədris prosesində tələbələrin
fəal iştirakı təmin olunacaq;
-elmi və elmi-pedaqoji
kadrların fəaliyyətini qiymətləndirən attestasiya
mexanizmi yeniləşdiriləcək;
-dünya təcrübəsinə
və Bolonya Bəyannaməsinin prinsiplərinə uyğun
hazırlanmış yeni ixtisas təsnifatı tətbiq ediləcək;
-ali təhsil müəssisələrinin
müasir tələblərə cavab verən kadr potensialı
formalaşacaq və yeni rotasiya sistemi yaradılacaq;
-ümumtəhsil sistemi
peşəkar kadrlarla təmin olunacaq;
-iqtisadiyyat, sosial və
digər sahələr rəqabətə davamlı kadrlarla təmin
ediləcək;
-ali məktəb məzunlarının
əmək bazarında işlə təmin olunma imkanları
artacaq;
-ali təhsil müəssisələrində
funksional idarəetmə modelini həyata keçirən
menecerlər heyəti formalaşdırılacaq;
-ali təhsil müəssisələrinin
elmi və elmi-pedaqoji potensialından səmərəli istifadə
təmin olunacaq;
-ali təhsil müəssisələrində
elmi-pedaqoji kadrların beynəlxalq nüfuzu artacaq və
onların əməyini stimullaşdıran mexanizm
yaradılacaq;
-ali təhsil müəssisələrinin
elmi tədqiqat sahəsində beynəlxalq əməkdaşlıq
imkanları genişlənəcək;
-elmi-tədqiqat işlərinin
nəticələrinin tətbiqi ali təhsil müəssisələrinin
əlavə maliyyə mənbəyinə çevriləcək;
-müasir tipli universitet
şəhərcikləri salınacaq, təhsil infrastrukturu
yaxşılaşacaq;
-təhsilin məzmununu
müasirləşdirmək üçün maddi-texniki baza təminatı
yaradılacaq;
-ali təhsil müəssisələrinin
beynəlxalq informasiya-kommunikasiya şəbəkəsinə
qoşulması təmin ediləcək;
-ali təhsil müəssisələrində
müasir tipli avadanlıqlarla təchiz olunmuş elmi-tədqiqat
və tədris strukturları yaradılacaq;
-müasir tipli
informasiya-kommunikasiya texnologiyalarının tətbiqi və zəruri
avadanlıqlarla təchizatı ali təhsil müəssisələrində
idarəetmənin səmərəliliyini artıracaq;
-ali təhsil subyektlərinin
zəruri informasiya əldə etmək imkanları genişlənəcək
və sürətlənəcək;
-ali təhsil müəssisələrinə
yeni maliyyə mənbələri cəlb olunacaq;
-ali təhsil müəssisələrində
adambaşına maliyyələşdirilmə mexanizmi tətbiq
olunacaq;
-ali təhsil müəssisələrinə
əldə etdikləri maliyyə resurslarından sərbəst
istifadə etmək imkanı veriləcək;
-ali təhsil müəssisələrinin
maliyyələşməsinin əsas mənbələrindən
olan ödənişli təhsil xidmətinə və maliyyələşmədə
iştirak edən investorlara vergi və ya digər güzəştləri
verməklə onların maliyyə imkanları genişlənəcək;
-Bolonya Bəyannaməsinin
müddəalarının tətbiqi sürətləndiriləcək
və buraya əlavə maliyyə resursları cəlb olunacaq;
-nəticədə ali təhsilin
keyfiyyəti yüksələcək.
İndi isə Azərbaycanda
dünya səviyyəli universitet yaratmaq imkanları barədə
fikirlərimi bildirmək istəyirəm. Ötən məqalələrdə
dünya səviyyəli universitet yaratmağın üç
yolu - mövcud universitetlərin səviyyəsinin yüksəldilməsi
və müasirləşdirilməsi, ali təhsil müəssisələrinin
birləşdirilməsi, yeni təhsil müəssisələrinin
yaradılması - kimi yollarından bəhs etmişdik. Bəs
Azərbaycan üçün bu yollardan hansı məqbul
sayıla bilər? Hesab edirəm ki, ölkəmizdə yeni
yaradılmış Diplomatik Akademiyanın bazasında
dünya səviyyəli ali təhsil müəssisəsinin
yaradılması üçün real imkanlar vardır və
bu imkanlardan istifadə edilməlidir.
Daha bir variant isə Azərbaycanda
yeni universitetin yaradılmasıdır. Bu yolun
üstünlüyü ondan ibarətdir ki, əvvəldən
ali təhsil müəssisəsinin strukturunu və idarəedilməsini
dünya səviyyəli universitetlərə uyğun müəyyənləşdirmək
mümkündür.
Hesab edirəm ki, Azərbaycan
iqtisadiyyatının dinamik inkişafı, təhsilə
yönəldilən investisiyaların həcminin ilbəil
artırılması, ən başlıcası isə dövlətin
təhsilə böyük dəstəyi ölkəmizdə
dünya səviyyəli universitetlərin yaradılması
üçün əlverişli imkanlar
açmışdır. Sinqapur, Malayziya və digər ölkələrin
təcrübəsi göstərir ki, qısa müddət ərzində
dünya səviyyəli universitetlər yaratmaq çətin
olsa da, mümkündür və belə təcrübələrdən
yararlanmağı bacarmalıyıq. İlk növbədə
qısa müddətdə dünya səviyyəli universitetlərin
yaradılması təcrübəsi öyrənilməli və
bu sahədə fəaliyyət istiqamətlərinə
çevrilməlidir.
Düşünürəm
ki, ölkəmizin hazırkı inkişaf səviyyəsi
imkan verir ki, yaxın 10 il ərzində bir və ya iki Azərbaycan
universiteti ən nüfuzlu beynəlxalq reytinqlərdə təmsil
oluna bilsin. Əlbəttə, bu işlərin məhz dövlət
səviyyəsində həyata keçirilməsi real səmərə
verə bilərdi. İlk növbədə, bu prosesə ən
səriştəli professor-müəllim heyəti, o cümlədən
xarici ölkələrin tanınmış təhsil mütəxəssisləri
cəlb olunmalı, nəzərdə tutulan və
yaradılacaq universitetlər ən müasir texnologiyalarla,
resurslarla, xüsusilə beynəlxalq səviyyəyə
uyğun şəkildə ehtiyacları ödəməyə
qadir maliyyə vəsaitləri ilə təmin edilməlidir.
Hörmətli oxucular,
bununla da dünyada ali təhsilin inkişaf tendensiyaları, Azərbaycanda
ali təhsilin mövcud vəziyyəti, problemlər və
perspektivlər barədə düşüncələrimi
başa çatdırıram. Növbəti yazılarda təhsilin
digər pillələri, məktəbəqədər,
texniki-peşə, eləcə də ümumi təhsil sistemində
qiymətləndirmə, əlavə təhsil və digər məsələlərlə
bağlı görülmüş işlər, problemlər və
onların həlli yolları barədə məlumat verməyə
çalışacağam.
(ardı
var)
Misir MƏRDANOV,
Azərbaycan Respublikasının təhsil naziri,
fizika-riyaziyyat elmləri doktoru,
professor
525-ci qəzet.- 2009.- 9 may.- S.10-11.