Şekspirin adı
XALQ YAZIÇISI ELÇİNİN "ŞEKSPİR" TRAGİKOMEDİYASI VƏ BƏHRAM OSMANOVUN EYNİADLI TAMAŞASI HAQQINDA QEYDLƏR
Ünlü Argentina
yazıçısı X.L.Borxes "Dörd dövrə"
adlı novella-essesində dünya ədəbiyyatının
ta "Bibliya" və Homerdən üzü bəri dörd əsas
mövzu ətrafında dövr etdiyini yazır - möhkəmləndirilmiş
qalaya hücum və onun qorunması; qayıdış,
axtarış; Allahın intiharı. Subyektiv
fantaziyasının qanadlarında universumla şahmat
oynamağı sevən kor ensiklopediyaçının tematik
siyahısına eyni subyektivliklə daha dörd mövzu da
artırmaq olar: didərginlik; sevgi; ölüm; nəhayət,
bu yazıda əsas mövzumuz olan dəlilik.
"Dəlilik"
mövzusuna dünya ədəbiyyatının bir sıra
ünlü nümayəndələri zaman-zaman üz tutub:
V.Şekpir, M.Servantes, A.Qriboyedov, N.Qoqol, F.Dostoyevski,
A.PÇexov, J.P.Sartr, N.Hikmət, C.Patrik, R.Bredberi, U.Eko... Milli
ədəbiyyatımız da bu cəhətdən istisna deyil:
"Koroğlu", N.Gəncəvi, M.Füzuli, Ə.Haqverdiyev,
M.Cəlil, İ.Əfəndiyev, S.Əhmədli,
İ.Muğanna... Müxtəlif dövrlərdə və fərqli
janrlarda yazan bu müəllifləri vahid ideya planında birləşdirən
bir məqam var - bəlkə həqiqət normal məntiq yox,
trafaret ağlın, standat təfəkkürün, şablon
düşüncənin çərçivələrini
aşanda üzə çıxır? Bəlkə, doğru xəbər
doğrudan da dəlidən gəlir?
Bu əsərlərin əksərini
birləşdirən daha bir ümumi cəhət var: "dəlilik"
mövzusuna sənətkarlar bir qayda olaraq, cəmiyyət həyatında
epoxal dəyişikliklər baş verəndə, etik-mənəvi
və idraki-intellektual dəyərlər sistemində
köklü dəyişikliklər üzə çıxanda
müraciət edirlər. Cəmiyyət tarixi isə
vaxtaşırı olaraq belə keçidlərlə
müşayiət olunur. Bu mənada fransız postmodernist
filosof M.Fukonun "Dəliliyin tarixi" əsərində bəşər
tarixini az qala dəliliyin tarixi kimi nəzərdən
keçirməsi əsassız görünmür.
Keçid dövrü
adlandırdığımız son on-on beş ildə
yazıçı-dramturq Elçinin "dəlilər-ağıllılar"
mövzusuna ardıcıl müraciətləri də ("Dəlixanadan
dəli qaçıb", "Mənim ərim dəlidir"
və s.) dövrün öz səciyyəsindən doğur. Lakin
Elçinin yarım əsri çevrələyən
yaradıcılığında sözügedən
tematikanı yalnız müstəqillik dönəminə
keçidlə bağlamaq onun zaman hüdudlarını məhdudlaşdırmaq
olardı. Doqmatik məntiqə, əqli buxovlara qarşı
duran ürəyin fenomenal qabiliyyəti, qəlbin
açılışı hesabına yaranan möcüzənin
adi gerçəkliyin sərhədlərinə daxil olması,
sevginin hər şeyə qalib və qadir gücü məsələsi
yazıçının 60-cı illərdən üzü bəri
qələmə aldığı "Qatar. Pikasso. Latur.
1968", "Qırmızı ayı balası",
"Baladadaşın ilk məhəbbəti",
"Şuşaya duman gəlib", "Poçt şöbəsində
xəyal", "Toyuğun diri qalması",
"Gümüşü furqon" və s. kimi hekayə və
povestlərində, xüsusən də qapalı psixologiya, məhdud
dünyagörüşünə malik bir gəncin eşqin
gücü ilə bütün insanlığın taleyi barədə
düşünən divanə bir mütəfəkkirə
çevrilməsi prosesindən bəhs edən "Mahmud və
Məryəm" romanında özünün ardıcıl bədii
əksini tapıb. Çünki özünün ifrat
doqmatizmi, misli-bərabəri olmayan totalitarizmi ilə fərqlənən
düşüncə stalinizmindən azad fikrə, müstəqil
idraka keçid, əslində, Elçinin
yaradıcılığa başladığı 60-cı illərdə
başlamış, 90-cı illərdə isə radikal forma
almış, başa çatmışdı. Cəmiyyət həyatında
yeni siyasi, iqtisadi, mənəvi, intellektual ölçülərə,
Elçinin yaradıcılığında isə yeni
düşüncə paradiqmasına radikal keçidin
başlanması ilə yazıçının sözügedən
məsələyə münasibətdə müəyyən
təbəddülatlara yol verməsi də (məsələn,
"Qırmızı qərənfil gülləri "Pera
Palas" otelində qaldı" hekayəsi) bu baxımdan
qanunauyğun idi.
Son illərdə qələmə
aldığı əsərlər (məsələn,
"Bayraqdar" povesti) yazıçının məsələyə
münasibətində yeni - üçüncü mərhələsinin
başlanmasından xəbər verir. Lakin son əsərləri
Elçinin ürək və ağıl, sevgi və məntiq,
eşq və elm məsələsində sadəcə
"geriyə" dönüşü olmayıb, tezis və
antitezis adlandırıla biləcək əvvəlki iki mərhələnin
üzvi sintezi kimi dəyərləndirilə bilər. Tanınmış
ədəbiyyatşünas-alim, professor Nərgiz xanım
Paşayevanın təşəbbüsü ilə
yaradılan və qısa müddətdə gerçəkləşdirdiyi
maraqlı layihələri ilə Azərbaycan teatr, ümumən
mədəni həyatının mühüm mərkəzlərindən
birinə çevrilən "Üns"
Yaradıcılıq səhnəsində, ünlü rejissor, əməkdar
incəsənət xadimi Bəhram Osmanovun quruluşunda
nümayiş etdirilən "Şekspir" tamaşası
sözügedən sintezin əyani ifadəsidir.
Fantastik tragikomediya
janrında yazılmış "Şekspir" son yarım əsrdə
dünya ədəbiyyatının aparıcı istiqamətlərindən
olan postmodernist metodun əsas əlamətlərini
özündə daşıyır.
Postmodernizmin mahiyyətində
bəşər düşüncəsinin bir neçə
miniilik doqmalarına qarşı skeptik münasibət durur. Rus
fəlsəfi postmodernizminin tanınmış nümayəndələrindən
N.B.Mankovskayanın yazdığı kimi, "postmodernist əhvali-ruhiyyə"
İntibah və Maarifçiliyin tərəqqiyə inam,
ağlın təntənəsi, bəşəri imkanların
sonsuzluğu kimi etiqad və dəyərlərinə
ümidsizliklə aşılanıb". Elmi-texniki tərəqqinin
danılmaz nailiyyətlərinə baxmayaraq, iki cahan
savaşı, çoxsaylı inqilablar, milli-azadlıq
müharibələri ilə səciyyələnən ötən
əsr öz ağlı, elmi və ümumən məntiqinə
həddən artıq güvənən insanın antroposentrist
- insanmərkəzçi təsəvvürlərinə
sarsıdıcı zərbə endirdi. Xüsusən də,
İkinci Cahan Savaşında 50 milyondan artıq qurban verəndən
sonra başı daşdan-daşa dəyən insan
düşünməyə başladı: doğrudanmı, biz
düz yoldayıq? Əgər elədirsə, onda güvəndiyimiz
ağlımız, məntiqimiz, elmimizin inkişafı niyə
sonucda bizi kütləvi ölüm silahları, dini, sosial,
siyasi, milli qarşıdurmalarda tökülən qanlar, bütün
bəşər tarixində misli-bərabəri olmayan
qırğınlara gətirib çıxardı? Ağlımıza
həddindən artıq güvəncimizlə, ruhumuzun, qəlbizimizin
qanadlarını qırmaqla əqli doqmalar buxovunda
çabalayan duyğusuz robotlara çevrilməmişikmi? Bəlkə
öz məntiqimizi saf-çürük etməyin, çoxəsrlik
elmi doqmalara yenidən baxmağın vaxtı gəlib
çatıb? Postmodernist düşüncə bu "bəlkə"dən
yarandı.
Dünya postmodernist ədəbi-bədii
fikrinin klassiklərindən U.Ekonun aşağıdakı
sözləri ağıl, dəlilik və həqiqət
anlayışlarına münasibətdə baş verən bu
köklü dəyişikliyi dəqiq ifadə edir: "Mən
əvvəllər elə düşünürdüm ki, istənilən
müəmmanın mənbəyi axmaqlıqdır. İndi belə
qərara gəlmişəm ki, bütün dünya
öz-özlüyündə bir müəmmadır, zərərsiz
bir müəmma. Amma bizim dünyaya arxasında guya hansısa
həqiqət gizlənmiş bir şey kimi izah vermək mənasında
dəli cəhdimiz onu doğrudan da zərərli müəmmaya
çevirir". İtalyan postmodernistinin bədii
yaradıcılığı da bu düşüncə
dramındakı dönüşün əyani ifadəsidir. Bütün
postmodernist ikibaşlılığına - ünlü rus
strukturalist alimi Lotmanın təbiri ilə desək,
"monaxların mübahisəsinin heç-heçə
qurtarmasına" baxmayaraq, orta əsrlərdən üzü
bəri nominalistlər və realistlər arasında kəsilmək
bilməyən sxolastik fikir toqquşmalarına, kif
basmış monastır düşüncəsinə, ümumən
daşlaşmış kitab təfəkkürünə
qarşı üsyan onun "Qızılgülün
adı" romanının əsas ruhunu təşkil edir. Təsadüfi
deyil ki, romanın "Dünya yanğını" adlı
fəslində sxolastik düşüncənin "boz
kardinalı" Xorxe (onun prototipi Borxesdir) səhifələrinə
zəhər sürtülmüş kitabı (Aristotelin
"Poetika"sı) yedikdən sonra dəlilik
çılğınlığı içində monastr
kitabxanası və bütün monastrı yandırır. İki
min üç yüz illik Aristotel rasionalizminə qarşı
ötən əsrdən etibarən baş qaldıran
şübhə və inamsızlıq böyük stagiritin məntiqini
Platon irrasionalizmi ilə əvəzləyir.
İstər germetizm,
kabbalistika, əlkimya, masonluq və s. kimi ezoterik təlimlərə,
istərsə də ortodoksal dini fikrə - əsrlərdən
bəri bir-biri ilə barışmaz mübarizə
mövqeyində duran bu iki antoqonist düşüncə
istiqamətinə (batiniyyə və zahiriyyə) qarşı
eyni antipatik münasibət onun ikinci - "Fuko rəqqası"
romanının ideya əsasında durur. Romanın
personajlarından biri deyir: "Axırıncı ruhanini
axırıncı rozenkreytserin (yeni dövrdən etibarən
yaranan və bu gün də mövcud olan "Rozenkreytser
qardaşları" mason ordeninin üzvü - Ə.C.)
bağırsaqlarından asmaq lazımdır".
Çağdaş bədii
fikrin qabaqcıl ədəbi-bədii nümunələri bu ən
ümumi plüralist postmodernist aurada yarandığı kimi,
Elçinin "Şekspir" tragikomediyası da bu yöndən
istisna deyil. Tragikomediyada cərəyan edən hadisələrin
yeganə, dəyişməz məkanı -
"psixuşka" simvolik olaraq Yer kürəsini işarələyir.
Fərqli dövrlərin təmsilçiləri olan tarixi
şəxsiyyət və sənət adamlarının
(özünü Sara Bernar sayan qadın və Stalin hesab edən
kişi) bir yerə cəm olması klassik məkan-zaman vəhdətini
istisna edir. Müəllif "tarixi" dəlilərə daim
başqa planetdən xəbər gözləyən
Veneralını, eləcə də özünü həm ər,
həm də arvad hesab edən Ər-arvad kimi adi dəliləri
də əlavə edir. Drob 13 adı ilə təqdim olunan və
özünü hansısa Vanderprandur planetinin sakini kimi qələmə
verən Yadplanetlinin polis tərəfindən
"psixuşkaya" salınmasıyla isə məkanın
kosmik-fantastik konturları cızılır.
Bütün tragikomediya
boyu standart məntiqin, daşlaşmış ağlın,
xurafata çevrilmiş elmin əleyhinə çıxan
Elçin mahiyyətcə məntiqi inkar etmir, məntiqsizliyin
məntiqindən çıxış edir. Bu mənada tarixi
"dəlilərin" seçimi və hər cür
kateqoriyadan olan dəlilərin nominasiyası ciddi
düşünülmüş məntiqə söykənir.
Niyə məhz Sara və Koba? Yəqin ki, ilk öncə
eyni yəhudi geninin həm sənət romantikasının rəmzi
olan Saranı, həm də hər cür romantikanın antipodu
olan Stalini yetirdiyini göstərmək üçün. Dünya
teatrı tarixində ilk superulduz sayılan Sara Bernar həm də
çoxsaylı sevgi macəraları, ictimai fəaliyyəti,
hətta öncəgörənliyi ilə tanınır. Lakin
Sara hər şeydən öncə, sənət fədakarlığının
bariz nümunəsi olaraq qalmaqdadır. Həm də onun sənəti
təkcə teatr yox, kino, rəssamlıq, heykəltəraşlıq,
poeziyanı da çevrələyir. Hətta 1915-ci ildə
ayağından amputasiya olunandan sonra belə aktirsa səhnəni
tərk etməmiş, ta dünyasını dəyişənəcən
monotamaşalarda, xərəkdə səhnəyə
çıxmaqda davam etmişdi. Onun həyat va
yaradıclıq yolu "Mənim ikili həyatım"
adlı memuarında özünün dolğun və hərtərəfli
əksini tapıb.
Dramaturqun
çoxsaylı sənət adamları sırasından məhz
Saranı seçməsi, görünür, həm də
aktrisanın böyük ingilis dramturqu Şekspirə
vurğunluğu ilə bağlıdır (O, 14 yaşlı
Cülyettanı oynayanda artıq 70 yaşı varıydı).
Beləliklə, Sara sənət məcnunluğu və
Şekspir vurğunluğunun bariz nümunəsidir, bir sözlə,
ürəyi təmsil edir.
Sara Bernarın
tragikomediyanın personajları sırasına daxil
olunmasının ən ümumi səbəbi onun istər həyatı,
istərsə də yaradıcılığı
üçün səciyyəvi olan qeyri-müəyyənlik,
çərçivəsizlikdir: valideynləri fərqli millətlərdən
olan, Hollandiyada doğulan, fransız aktrisası kimi tanınan,
bütün dünyada məşhurlaşan, sənətin ən
müxtəlif növlərində özünü sınayan
Sara insan həyatı və istedadının çərçivəsizliyinin,
hər hansı standartın (milli, çoğrafi, professoinal və
s.) fövqünə qalxmasının parlaq nümunəsidir. Dünya
tarixinin ən qorxunc, ən qəddar, bir sözlə ən
ürəksiz diktatoru, bütün dünyanı öz ideoloji
çərçivələrinə salmaq istəyən Stalin
isə, bizcə, Saranın antiqütbü kimi
düşünülüb.
Dəlilərin ikinci
antiqütbünü xoşbəxtlik arzuları özgə
planetlə bağlı olan Veneralı ilə özünə
qapanıb qalmış Ər-arvad yaradırlar. Lakin
bütün zahiri ziddiyyətlərinə baxmayaraq dəlilər
kvarteti vahid bir dördbucağın künclərini əmələ
gətirir. Sara Bernar romantik sevgi ideallarının geri dönəcəyinə
inanır; Stalin tökdüyü bütün qanlara baxmayaraq,
tövbəsinin qəbul olunacağına ümid edir; Yer
kürəsində insan tapa bilməyən Veneralı
gözünü başqa planetə dikib; Ər-arvad eyni səbəbdən
özü-özünü sevir. Onlar hamısı eyni dərəcədə
tək, anlaşılmaz, köməyə, mərhəmətə
möhtac, "anormaldır".
Dəlilər
sırasına Yadplanetlinin daxil edilməsi də xüsusi məna
yükü daşıyır: birincisi, bununla hadisələrə
kənardan - özgə planetdən baxan adamın dəlilər-ağıllılar
konfliktinə obyektiv münasibəti üzə
çıxır; ikincisi, yadplanetlini dəli sayıb
"psixuşkaya" salmaqla Yer kürəsi adamlarının
dəli-ağıllı anlayışlarının nə qədər
şərti olduğu, onların hər cür fərqli
düşünənlərə dəli damğası
vurduğu əyaniləşir; üçüncü,
yadplanetli öz zühuru ilə varlığın təkcə
Yer kürəsindən ibarət olmadığını
sübut etdiyi kimi, həm də məntiqin təkcə Yer məntiqi
olmadığını aşkarlayır (onun 13 nömrəsi
ilə təqdim olunması da insani məntiqə ziddir - məlum
olduğu kimi 13 rəqəminin nəhs olmasına dair
daşlaşmış təsəvvür var, yadplanetli isə
bunun əksinə nəinki mənhus adam deyil, əksinə
özünün işıqlı aurası ilə
seçilir); dördüncüsü, Yer kürəsi
adamlarının bir-birinə hətta Yadplanetlidən belə
uzaq olduğu aşkarlanır. Bu üzdən Yadplanetlinin
tragikomediyada özəl rolu var: dramatik konflikt sadəcə
onun gəlişi ilə yaranmır, həm də öz həllini
məhz onun fəal iştirakı ilə tapır.
Dəlilərin
antiqütbü - Baş həkim, Həkim qadın və
Sanitardan ibarət qrup ən ümumi şəkildə
"normal" ağlı, vərdiş olunmuş məntiqi,
elmi sxolastikanı təmsil edirlər. Sosial ierarxiya nərdivanının
müxtəlif pillələrində dursalar da, onlar vahid
düşüncə normativinin bu və ya digər sahəsini
işarələyirlər. Anatomik təsnifat aparsaq,
özünü ağıl dəryası hesab edən baş
həkim elmi xurafatın nümayəndəsi olub başı təmsil
edir; baş həkim postuna yiyələnmək istəyən və
Yadplanetli ilə sevgi romanına hazır olan həkim qadın
Z.Freydin təbiri ilə desək, hakimiyyət ehtirası və
seksual arzuların daşıyıcısı olub ortada
dayanır; xəstələrin ərzağını
oğurlayan Sanitar isə daha aşağı - heyvani qarın
nahiyəsində durur. Amma bütün zahiri fərqlərinə
və daxili ziddiyyətlərinə baxmayaraq, onlar bir məsələdə
birləşir - hər üçü ürək və
onunula bağlı sevgi və inamdan uzaqdır.
Dəlilər və
ağıllıları da birləşdirən ümumi cəhət
var - dramaturq nə dəlilərin dəliliyini, nə də
ağıllıların ağlını finala qədər
dırnaq işarəsindən çıxarmır. Bundan
başqa, ənənəvi estetikadan fərqli olaraq,
tragikomediyada obrazların ənənəvi müsbət-mənfi
bölgüsü olmadığı kimi, qabarıq nəzərə
çarpan baş qəhrəmanlar da demək olar ki, yoxdur. Yalnız
"Romeo və Cülyetta"dan sevgi səhnəsini ifa etdikləri
parçada Sara və Yadplanetli baş qəhrəmanlar statusu
qazanırlar ki, bu da mərkəzi qəhrəman
anlayışının yalnız klassika hüdudunda
reallaşdığını göstərir. "Şekspir"dəki
xəstələr də, həkimlər də mahiyyət etibarilə
bərabərhüqüqlu dəlilərdir. Bu, postmodernist fəlsəfə
və estetikanın mərkəzi nöqtənin yoxluğu
prinsipinə uyğun gəlir və onun demokratik periferizmindən
doğur.
Milli bədii nəsrimizdə
təkrarolunmaz koloritə malik xarakterlər, tipajlar
(Baladadaş, Zübeydə, Məsməxanım, Mirzoppa, Qurd Cəbrayıl,
Xanım xala, Əbdül Qafarzadə, Murad
İldırımlı və s.) ustası kimi tanınan
Elçin "Şekspir" tragikomediyasında xarakter
yaratmaqdan düşünülmüş surətdə imtina
edərək əsas diqqəti situasiya və ondan
çıxış yolları axtarışına verir. "Psixuşka"dakı
dəlilər hər hansı fərdi xarakterik cizgiləri ilə
səciyyələndirilməkdən daha çox, vahid dəli
obrazının altçoxluqları kimi təqdim olunur. Bu fikri
ağıllılara münasibətdə bir qədər
ehtiyatla işlətmək lazım gəlsə də, onlar da
fərdi cizgiləri ilə seçilməkdən daha
çox, doqmatizm, eqoizm, inamsızlıq və sevgisizliyin
kütləvi təmsilçiləri kimi təqdim olunurlar. Xüsusən
də finalda ortaq məxrəcə gəlib elliklə dəlilərin
mövqeyinə keçmələri ilə
ağıllılar arasında olan-qalan fərqlər də
aradan qalxır.
Rasional
ağıllılardan fərqli olaraq, irrasional dəlilər
"ikiüzlüdür". Diktator, aktrisa, yaxud adi adam
olmasından asılı olmayaraq, dəlilərin
hamısını birləşdirən bir ümumi cəhət
var - şüurun ironik durumunu göstərən şəxsiyyətin
ikiləşməsi. Özünü Sara Bernar sayan qadın həm
məşhur Sara Bernardır, həm də deyil. Stalin
özünü məşhur diktatorla eyniləşdirsə də,
xəstəxana işçilərinin nəzərində adi
bir psixdir. Veneralı öz nəzərində yadplanetli, həkimlərin
qənaətincə, sadəcə dəlidir. Şəxsiyyətin
ikiləşməsi ər-arvadın timsalında
özünün daha vizual ifadəsini tapır - qadın
özünü gah ər, gah da arvadla eyniləşdirir. Amma
dramaturq şəxsiyyətin ikiləşməsi məsələsində
nə dəlilər, nə ağıllıların
mövqeyində durmayıb qızıl ortada dayanır və
problemə münasibətdə düşünülmüş
qeyri-müəyyənlik nümayiş etdirir. İstər
zaman-məkan ölçülərinin pozulması, istər də
obrazların təqdimindəki ikibaşlılıq,
qeyri-müəyyənlik və nəhayət, fantastika ilə
gerçəkliyin çulğalaşması
"Şekspir"in postmodernist estetikasının vacib elementləri
kimi meydana çıxır.
Dəlilər-ağıllılar
qarşıdurmasına uyğun olaraq tragikomediyanın əsas
konflikti də ürək və ağıl, sevgi və məntiq,
inam və şübhə arasında qurulub. Bu binar
qarşıdurmada antiqütbləri birləşdirən və
onlar arasındakı ziddiyyəti həll edən
körpü-mediator isə Şekspir və onun timsalında həm
ağlı, həm də ürəyi bir araya gətirən sənətdir.
Sənət, özəlliklə də həyatın
güzgüsü sayılan teatr dünyanın ikiləşməsidir.
Dəlilər ikiləşmək hesabına özlərinə
kənardan dəyər verdikləri kimi, dəli dünya da özünə
teatr, oyun - sənət vasitəsilə qiymət verir. Məşhur
kulturoloq Heyzinqanın "Oynayan adam" (Homo ludens)
kitabında dediyi kimi, insanın əsil mahiyyəti yalnız
oyunda - uşaqcasına ağılsızlıq şəraitində
açılır.
Tragikomediyada postmodernist
estetikanın digər vacib elementləri öz əksini
eksplisit (açıq, birbaşa, çılpaq)
sitatçılıq və bunun hesabına yaranan intertekstual
(mətnlərarası) əlaqələrdə tapır. Dramaturq
bir-birini əks etdirən güzgülər metodu ilə səhnə
içində səhnə, tamaşa içində tamaşa
qurur - Şekspirin "Romeo və Cülyetta" faciəsindən
bir parçanı əsərə əlavə edir və bu,
istər hadisələrin inkişafında kuliminasiya nöqtəsi,
istərsə də dramatik konfliktin həllində həlledici
məqam kimi meydana çıxır. Məhz romantik sevgi səhnəsinin
Sara Bernar (Cülyetta) və 13-ün (Romeo) ifasında tragikomik
planda nümayişindən sonra dramatik düyünün
açılışı başlayır, ürək
ağıla, sevgi məntiqə, inam şübhəyə - dəlilər
ağıllılara qalib gəlməyə başlayır. Bir
az da dəqiqləşdirsək, antiqütblər bir araya gələrək
ağıllı dəlilik, dəli ağıllılıq
olan sənətin hikmətini nümayiş etdirirlər.
Şekspir sənətinin
gücü ilə personajların özünü və
özgələri dərk prosesi üç qatda gedir. Əvvəlcə
dəlilər bir-birinin həqiqətinə inanmağa
başlayır. Hamı Şekspir vurğunu Sara Bernarın təsiri
ilə dahi dramaturqun kitabını oxumağa başlayır. Hətta
yadplanetli belə Yer kürəsindən öz planetinə
yeganə hədiyyə kimi Şekspirin kitabını
götürür. Sonra ağıllılar dəlilərə
inanmağa başlayır. Nəhayət,
üçüncü mərhələdə
ağıllılar indiyə qədər mütləq
hökm, sarsılmaz doqma kimi inandıqları öz həqiqətlərinə
şübhə etməyə, məhdud məntiqlərinin
çərçivəsindən çıxıb gözlərini
başqa planetə dikməyə başlayırlar.
Ənənəvi realist
estetika ölçüləri ilə yanaşanda dramatik
konfliktin həllində baş verən bu kəskin
dönüş inandırıcı görünmür,
möcüzə təsiri bağışlayır. Lakin realist
yox, postmodernist əsər yazan dramaturq real məntiqə yox, məntiqsizliklərin
məntiqinə əsaslanır, oxucunu məhz möcüzənin
gerçəkliyinə inanmağa dəvət edir. Konfliktin həllindəki
"qeyri-reallıq" da müəllif istəyindən
doğur və ənənəvi reallıq illüziyası
yaratmaq bu istəyə daxil deyil.
Finalda mövqelər diametral surətdə dəyişir.
Artıq öz həqiqətlərini sübuta
yetirmiş dəlilər ağıllıların, öz məntiqlərini
itirib həqiqət axtarışına çıxan
ağıllılar isə dəlilərin mövqeyinə
keçirlər. Və burdan dramaturqun başlıca qənaəti,
əsərin yekun fikri hasil olur: dəlilik və
ağıllılıq şərtidir. Ən
ağıllı qənaəti belə doqmaya, mütləq
hökmə çevirmək ağılsızlıqdan
başqa bir şey deyil. Bütün əqli
doqmalar, məntiqi konstruksiyalar yalnız müəyyən zaman
və məkan hüdudlarında özünü doğruldan
xurafatdır. Və bircə mütləq həqiqət
var - daimi dəyişkənliklər, sonsuz çevrilmələr,
əbədi yerdəyişmələr.
(ardı var)
Əsəd CAHANGİR
525-ci qəzet.- 2009.- 9 may.- S.26-27.