Qayaların soyqırımı
və ya DÜNYANIN
DAŞ KİTABININ CIRILMIŞ VƏRƏQLƏRİ
...Bakı-Tiflis dəmiryolunun
relslərində, məscidlərin divarlarında, qəbirlərin
başdaşlarında itirilən Qobustan yazıları...
Min illər
oxunmamış qalan minlərlə səhifəsi kəşf
edilmədən məhvə məhkum imiş, sən demə. Dünyanı
fəth edən Böyük İsgəndərin də bundan xəbəri
olmadı. Dəfələrlə Xəzər sahillərinə
ekspedisiyalar göndərsələr də, Qobustanı kəşf
edə bilmədilər. Elə yaxşı ki, kəşf edə bilməyiblər. Yoxsa 12 min inək dərisi
üzərinə yazılmış
olan Avestanı məhv etdikləri kimi, Qobustan qayalarını götürüb
daşıtdırardı Yunanıstana
və Perqamın divarlarını süslədərdi,
Aten divarlarına hördürərdi və
edərdi Yunanıstanın
ədədi tarixi!
Heç ərəb səyyahları da kəşf edə bilmədilər Qobustanı
- Qayalar ölkəsini.
Azərbaycana gələn
Avropa səyyahları,
Marko Polodan tutmuş Klavixo, Afanasi Nikitin, Katerino Zeno, İosafat Barbaro, Antoni Cenkinsona qədər, heç kim bu Qayalar
ölkəsinə səfər
etmədi, onun daş sakinləri ilə tanış olmadı, söhbətləşmədi.
XX əsrin 20-ci illərində
"Qızıl Ordu" Azərbaycanı işğal etdi. Ərlər,
igidlər, əslzadələr soyuldu, qarət edildi,
amansızcasına, haqsız yerə cəzalandırıldı,
sürgün edildi. Çaphaçap, soyhasoy,
talançılıq başladı. Bir yandan neft Rusiyaya
daşınır, bir yandan da qızıl, digər tərəfdən
isə xalqın ziyalılarına divan tutulur, ölkədən
dərbədər edilir, repressiyalarla üzləşirlər.
Elə Qobustan qayaları da repressiyaya uğradı deyə bilərik
bu zaman içərisində. Yox. Represiyayaya yox,
soyqırıma məruz qaldı desəm, daha doğru bənzətmə
olar. Yüzlərlə, bəlkə də minlərlə
qayanın, dünyanın heç bir yerində əvəzi
olmayan 15 min illik sivilizasiyanın tarixinin soyqırımı
başlandı Qayalar ölkəsində. Qayalar titrədi, lərzəyə
gəldi. Buldozerlərin caynağında harayları eşidilməz
oldu, Hər parçası, hər tikəsi bir divara
hörüldü, izi-tozu silindi tariximizin. Dünyaya hökm edə
biləcək, dünyanı ululuğu ilə heyrətləndirə
biləcək bir tarixin başına nə oyunlar gətirildi...
Oxunmamış daş
kitabın səhifələri gündən-günə daha
çox cırıldı, qoparıldı, məhv edildi. XX əsrin
30-cu illərindən başlayaraq yaxınlıqdakı Qobustan
həbsxanasının məhbusları bu qayalıqlarda məcburi
əməklə məşğul oldular. Bu tarixi muzey məhbus
sallaqxanasına çevrilir. Onlar hər gün səhər
tezdən buraya gətirilir, daşları, qayaları yarır,
parçalayır, tökür, kubiklərə çevirirdilər
dünyanın yeganə tarixi daş kitabını və bu
daş səhifələr məhv olurdu. Bu kitabın səhifələrinin
hər tikəsi Bakı-Tiflis dəmir yolunun relslərində,
yaxınlıqda tikilən məscidin inşasında və
yaxud qəbirlərə başdaşlarının qoyulmasında
istifadə üçün yerlə-yeksan edildi. Günlərin
birində daş kitabların növbəti çarmıxa
çəkilmə, edam səhnəsi zamanı bir məhbus
qayaların üstündə çəkilmiş rəsmlərə
diqqət yetirir və ətrafdakılara xəbər verir. (İndiyə
qədər mətbuatda yalnız "Bir işçi"
kimi verilən bu böyük kəşfin sahibinin kimliyinin
ortaya qoyulmaması, adının yazılmaması çox
böyük haqsızlıqdır. Kim imiş bu
"İşçi": Qobustan həbsxanasının
ağıllı bir məhbusumu, qatilmi, canimi, yoxsa haqsız
yerə həbs edilmiş ziyalı, qeyrətli bir soydaşımızmı?)
Sal qayaların üzərində
qəssab işi aparılarkən param-parça edilən
qayaların harayına elm adamları, tarixçilər
tökülüşüb gəlsələr də,
karxananın qayaların, tarixin qanına susayan sovet
başlı sahibləri durmaq bilmir, sözlər onlara təsir
etmir, burada çapıb-talama prosesi dayandırılmır. Məşhur
arxeoloq Cəfərzadə 1939-cu ildən qayaların
harayına ürəyi parçalana-parçalana qulaq asaraq,
daş kitabın ilk səhifələrini oxumağa
başlamışdı. Amma o, yalnız bir alim, bir
tarixçi idi. Hökmü çatmazdı Sovet hökumətindən
daş karxanasının işini dayandırmağı tələb
etməyə. O bunu acizanə olaraq ürəyində arzulaya,
Allahdan imdad diləyə bilərdi. Düz 1950-ci ilə qədər
daşların, qayaların parçalanması,
şaqqalanması işi bu tarix qəssabxanasında əzazil
buldozerlərin çarxları, dişlərilə davam
etdirildi. Hər gün daha çox daş və qaya
parçalanaraq dünyanın heç bir yerində bir daha
bulunamayacaq, hələ oxunmamış və oxunmayacaq tarix səhifələrini,
misilsiz bir kitabın vərəqlərini məhvə məhkum
edirdi. Kimsənin umurunda deyildi. Rusiya yalnız Bakının
neftini, qazını, qızılını
sovurub-sümürüb daşımağın
qayğısında idi. 1950-ci ildə Qobustanda daşların,
qayaların yeni soyqırımı baş verdi. Qırhaqır,
çaphaçap bir daha başladı, nə başladı.
Qobustandan neçə min ton daş qoparıldı, nə qədər
qaya daşındı, neçə yüz qaya təsviri yer
üzündən silindi, bunu kimsə deyə bilməz.
1952-53-cü illərdə
isə Qobustan qayalığının tamamilə
dağıdılması və burada nəhəng bir daş
karxanası yaradılması planlaşdırıldı. Elə
bu məqsədlə də oraya yüzlərlə ağır
texnika və daha güclü, daha dağıdıcı
buldozerlər göndərildi. Bu hadisəni eşidən xalq
şairi Səməd Vurğun, qızının söylədiklərinə
görə, bütün gecəni yatmayıb, səhər
obaşdan şəhər prokurorunu da götürərək,
təcili oraya gedib. Buldozerçinin onun sözünə baxmaq
istəmədiyini sezən S.Vurğun qəzəbləndiyi
üçün prokurorun tapançasını
götürüb ona buldozerdən düşməyi tələb
edir, əks halda, güllələyəcəyini bildirir. Şairin
bu hərəkəti şəhər prokurorunu mat qoyur və o
da Qobustanın məhv edilməsinə qarşı
çıxır. Sonralar Qobustanın Dövlət Qoruğuna
çevrilməsi üçün o da şairlə və digər
həmfikirlərilə birgə əlindən gələni
edir. Mən bu faktı öyrənəndən sonra Səməd
Vurğuna hörmətim birə min artdı. Özümə
söz verdim ki vətənə növbəti gəlişimdə
mütləq onun məzarını ziyarət edərək,
şairin ruhuna Allahdan qəni-qəni rəhmət diləyəcəm.
Bizə gəlib
çatan Qobustan səhifələri, alimlərin
yazdığı kimi, əslində əvvəllər var
olanın yalnız 5-10 faizidir. Qobustanın cild-cild
kitablarından qalmış cəmi 5-10 səhifə bizə
tarixin elə sirlərini açır ki, dünyanın
milyon-milyon cild kitablarında bunları tapa bilməzsən. "Tarix
Şumerdən başlayır" kitabını yazan
amerikalı Qobustanı görsəydi, yəqin ki, o da məşhur
Norveç səyyahı Tur Heyerdal kimi deyərdi:
"Bütün yollar Qobustandan başlayır". Bu yola ilk
çıxan qədim Qobustan əhlinin varisləri isə biz
- bugünkü azərbaycanlılar olmağımızla
qürurlanmağa nə qədər haqqımız var...
Qobustanın ilk tədqiqatçılarından
C.Rüstəmov və F.Muradova orada uzun illər
apardıqları arxeoloji araşdırmalardan sonra təsdiq
ediblər ki, hələ mezolit və və neolit dövrlərində
bura uzun müddət qəbilələrin davamlı
yaşayış məkanı olub.
İndi isə Qobustanda
Amazon mağaralarının olmasını təsdiqləyən
faktlara bir daha nəzər salaq. Ən böyük Amazon
mağarası, adından da göründüyü kimi,
"Ana zağa" mağarasıdır. Elə
mağaranın girişindəcə sağ divarda çəkilmiş
rəsmlərin ortada qəbiləyə
başçılıq edən "Ana amazon"un ən
böyük təsviri ilk sübutdur. Növbəti sübutlar
bəzək, şeylərinin və asmaların ən
çoxunun məhz bu mağaradan tapılmasıdır. İki
qadın heykəlinin məhz "Ana zağa"dan
tapılması da növbəti bir dəlildir. "Ana
zağa"nın cəmi bir neçə metrliyində
"Yeddi gözəl - Yeddi amazon" mağarası var. Əslində
böyük sal qayanın üzərində 7 deyil, 8 amazon təsviri
cızılıb.
İkitəkərli
araba və başına ip keçirilmiş öküz (eradan
əvvəl 6-cı minillik) bizə antik tarixçilərin
çatdırdığı, amazonların öküz
arabalarından istifadə etməsi barədə faktla
üst-üstə düşür. Onlar bu arabalarla Qafqazın
digər dağlarına, Dərbənd tərəfə və
başqa yerlərə tez-tez gedirmişlər. Mağaralardan
tapılan şüşə muncuqlar və o biri əşyalar
da buna sübutdur. Amazonları "köçəri"
adlandıranlar, məncə, onların daimi yaşayış
yerlərini tapa bilmədiklərinə görə bu fikrə
gəliblər. Artıq əlimizdə sübut var ki amazonlar
uzun müddət Qobustanda həyat sürüblər. Deməli,
Qobustan qayalığının amazonların dünyada yeganə
yaşayış məskəni olduğunu sübut etmək
üçün əlimizdə yetərli qədər
elmi-tarixi-arxeoloji faktlar var.
Bəzi tarixçilər
Qobustandakı qadınları ev-ailə qayğısına
qalan, sırf ev işlərilə məşğul olan, indiki
ifadəyələ desək, əsl evdar qadınlar kimi, guya tərbiyəvi
mənada, bizə sırımağa
çalışıblar. Burada Herodotun amazonların Kremnada
sakların torpaqlarına gəlməsi, onlarla
dostlaşması və sakların onları öz ölkələrinə
apararaq əsl ailə qadını, evin yeganə arvadı edəcəkləri,
başqa arvadları olmayacaqları barədə vədlərinə
amazonların verdikləri cavabı qeyd etməyi vacib bilirəm:
"Biz sizin qadınlar kimi dolana bilmərik. Axı bizim adətlərimiz
onlarınki kimi deyil. Biz yay çəkib ox atırıq, balta
tolazlayırıq, at minib çapırıq, bunun əksinə,
biz ev işlərinə alışmamışıq. Sizin
qadınlar isə bizim işimizin birini də görmürlər,
onlar öz dəyələrində qalıb, oradakı işlərlə
məşğul olurlar, ov ovlamırlar, heç yana
çıxmırlar. Ona görə də biz onlar kimi yola gedə
bilmərik. Siz bizi özünüzə arvad etmək və
özünüzü namuslu göstərmək istəyirsinizsə,
onda ata-analarınızın yanına gedib
özünüzün vərəsə payınızı
alın, qayıdıb gəlin və biz öz bildiyimiz kimi
yaşayaq". (Herodot "Tarix", IV kitab,
114-cü abzas).
Herodot amazonları sarmatlar (savromatlar) adlandırmışdı.
Qeyd edirdi ki, onlar
sakların dilini öyrənmişdilər, amma
pis danışırdılar.
O, sarmatların nikah adətlərindən danışarkən
bildirirdi ki, "bir qız düşmən
öldürməyincə ərə
getməz". Deməli, hələ
Dədə Qorqud dastanlarının ortaya gəlməsindən min illər
öncə bu adətlər Azərbaycanda
varmış. Oğuz elinin
sonrakı nəsilləri
sadəcə ulu adət-ənənələrimizi davam etdirib, təkrarlayıblar. Tomris,
Selcan xatun, Banu Çiçək, Burla Xatun, Ərəbzəngi,
Nigar, Telli xanım bir Amazon xətti kimi Azərbaycan tarixindən keçmirmi?
Strabon qeyd edir ki, qədim
Qafqaz Albaniyasının döyüşçülərində
zireh-topaks olub. Son arxeoloji
qazıntılarda bu zirehin qalıqlarına və bir qəbirdən
tapılan 3 mindən artıq daş muncuğa rast gəlinir. Daş muncuqlar Qobustanda
da tapılıb.
Bu muncuqlar zirehlərə,
yəni aşılanmamış
öküz dərisindən
olan geyimlərə tikilirmiş.
Plutarx Pompey ilə alban
Basilevsinin qardaşı Kasis arasındakı savaşmadan bəhs
edərkən göstərir ki, "...döyüşdən
sonra romalılar öldürülmüş barbarların
üst-başlarını axtarıb qarətə başlayanda
amazon peltaları tapılmışdı". Qədim yunanlar peltaları aypara şəklində müdafiə silahı olduğunu yazırdılar.
Amazonların aya sitayiş
etdiklərini artıq
ortaya çıxarmışıq.
Arxeoloji qazıntılar nəticəsində
tapılmış ikitərəfli
baltaların bəziləri
aypara şəklindədir.
Naxçıvandakı Gəmiqaya rəsmlərində
aypara olduğu faktını əvvəlki
məqaləmdə göstərmişdim.
Hətta
amazonlar Ay rəngində,
daha sonralar sarı paltarlar geyinərmişlər. Antik mənbələrdən
bizə məlumdur ki, hələ eradan çox öncələr Azərbaycana
gələn səyyahlar
burada yuyulduğu zaman çıxmayan boyaları görüb heyrətlənmişdilər.
Skitlər amazonlara
"Oiorpata" (ər öldürən), Herodot da
"Oiorpata", Moisey Kalankaytuklu isə "Eripat" deyib.
Amazonların skitlərlə
qaynayıb-qarışmasının, sak dilinin öyrənməsinin
tarixini isə Herodot "Tarix"in 4-cü kitabında, 110-117
ci abzaslarda müfəssəl verir. Yəni
yunanların heç bir zaman amazonlara
sahib çıxma haqları
olmadığını, onları
yunan qadınları adlandırmanın çox
böyük bir yalnış olduğunu bizə aşağıdakı
faktlarla açıqlayır:
"Ellinlilər (yunanlar)
sağ tuta bildikləri sarmat qadınlarını Fermodontda
müzəffər döyüşdən
sonra 3 qayığa doldurub aparırdılar. Gözlənilmədiyi anda açıq
dənizdə dustaqlar
birdən qalxıb yunanlara hücum edir, hamısını öldürüb suya tullayırlar. Amma qayıqdan
istifadə edə bilmədikləri üçün
onu başlı-başına
buraxırlar. Amazonlar yalnız
at belində olublar.
Uzun zaman qayıq onları Meoliti (Azov) dənizi boyunca aparır. Haradasa sakların yaşadığı
bir sahildə, Kremnada onlar sahilə atılırlar.
Onlar at ilxısına rast gəlincə, tez ata sıçrayırlar və sakların ölkəsini talan etməyə başlayırlar.
Bir dəfə gözlənilməyən
döyüşdə xeyli
amazon qırılır.
Döyüşdən sonra meyidləri
toplayarkən saklar düşmənlərinin hamısının
qadın olduğunu görürlər. Və bundan
sonra belə qərara gəlirlər ki artıq bu
vəhşi qadınlarla
müharibə etməsinlər.
Onların sayı qədər
də yanlarına gənc sak kişiləri
göndərirlər. Onlar amazonlara sak dilini öyrədirlər.
Sonra isə amazonların məsləhətilə onlarla
birlikdə Tanais çayının o biri sahilinə keçirlər".
Antik tarixçilərin
amazonların bütün Kiçik Asiyanı əsarət
altına almaları barədə yazdıqları mifologiyaya
deyil, tarixi həqiqətlərə dayanır. Romalı
tarixçi Sueton da bunu yazır, o, amazonları skitlər
adlandırır.
Amazonlar yalnız vəhşi,
gözəl, erotik, savaşkar, mübariz qadınlar kimi deyil,
eyni zamanda şəhər qurucuları kimi də tarix səhifələrində
yer alıblar. Onlar Themiskzyra,
Ephesos (Efes) şəhərlərini salıblar.
Hətta
İzmir şəhərini
də Murina adında bir amazon qadının qurduğu bildirilir.
Amazonların
saldığı ilk şəhər isə - Qayalar yurdu - əzəmətli
Qobustan olub!
525-ci qəzet.- 2009.- 9 may.- S.20.