"Çərpələng ovçusu" - Əfqanıstandan
bütün dünyaya
Tanınmış əfqan
yazıçısı Xalid Xosseyninin "Çərpələng
ovçusu" romanının indiyədək 8 milyondan
çox oxucusu var. Xalid Xosseyni Əfqanıstanın
paytaxtı Kabildə bir diplomat ailəsində anadan olub. Yazıçının
ailəsi 1980-ci ildə ABŞ-dan siyasi sığınacaq
alıb və Amerikaya köçüb. Gənc
yaşlarından Amerikanın Koliforniya Ştatında məskunlaşan
Xalid hazırda Şimali Koliforniyada yaşayır. "Çərpələng
ovçusu" Xalid Xosseyninin ilk romanıdır. 2004-cü ildə
Amerikada çap olunan bu əsər qısa zamanda rekord sayda
oxucu taparaq, müasir dünya ədəbiyyatının ən
gözəl nümunələrindən birinə çevrilib.
Əsərin əsas qəhrəmanı
Əmir və Həsəndir. Bu iki yeniyetmə bir şəhərdə,
Kabildə doğulub-böyümüş süd
qardaşlarıdır. Eyni evdə böyüyüb bir
ananın südünü paylaşmalarına rəğmən,
Əmir və Həsənin uşaq dünyalarında dərin
bir uçurum var. Bu uçurum ilk növbədə Əmirin
zəngin bir ailənin oğlu, Həsənin isə onların
xidmətçisinin övladı olması ilə
başlayır. Əmirlə Həsənin arasında növbəti
uçurum onların fərqli kastalardan olmasıdır. Əmir
Əfqanıstanda sayılan, həmişə yüksək
tutulan puştun qəbiləsindəndir. Həsən isə həmişə
təhqir və məhrumiyyətlərə düçar olan
Xəzər qəbiləsinin nümayəndəsidir. Bu etnik
ayrıseçkilik Xalid Xosseynini düşündürən, əfqanların
məhvinə səbəb olan bəladır. Yazıçı
ürək ağrısı ilə bu etnik ayrılmanın əfqan
xalqının başına gətirdiyi faciələri təsvir
edir. Romanın ikinci əsas qəhrəmanı Həsən, əfqanların
düşüncəsinə görə, aşağı səviyyəli
bir qəbiləyə, xəzər qəbiləsinə mənsub
olsa da, cəsur, sədaqətli və etibarlıdır. Həsən
Əmirdən fərqli olaraq, məktəbə getmir. Atası
Əli ilə birlikdə Əmirə və onun atası Babaya
xidmət edir. Əmir yataqdan qalxmamış onun yeməyini
hazırlayır, paltarlarını ütüləyir, hətta
çörəyinin üstünə mürəbbə
sürtüb yeməyə səsləyir. Əmir məktəbdə
olduğu zaman atası ilə bərabər digər ev işləriylə
məşğul olur. Həsən də Əmir kimi anasız
böyüyür. Onun anası, yazıçının təsvir
etdiyi kimi gözəl olsa da, pozğun qadındır. Həsən
anası haqqında heç zaman danışmaz.
Yazıçı bunun səbəbini özgə
torpağına soxulmuş, işğalçı rus əsgərləri
Həsəni təhqir edəndə xüsusi vurğulayır.
Əsərin hələ ilk fəsillərində rus ordusunun Əfqanıstana
gəlişi belə təsvir olunur: "Bizim yaşam tərzimiz
hələ sona yetməmişdi. Sonu, yəni rəsmi sonu - əvvəlcə
1978-ci ilin aprelində kommunistlərin zərbəsi, sonra da
1979-cu ilin yanvarında rus tankları Həsənlə
oynadığımız küçələrə girəndə
tanıdığım Əfqanıstanın
öldürüldüyü və hələ də davam edən
qanlı bir dövrün başladığı gün gəldi".
Müəllif bizi əsərin ilk fəsillərində puştun
qəbiləsinə mənsub olan Asəflə tanış
edir. Asəf məhəllənin ən davakar, həm də
qorxulu uşaqlarındandır. O, məhəllədə
bütün uşaqları təsir altına almağı
bacarır. Müəllif onu oxuculara beyni zəhərlənmiş,
psixoloji cəhətdən anormal, millətin gələcəyi
üçün qorxulu bir ruhi xəstə kimi təqdim edir. O
hələ uşaqkən yadellilərin əkdiyi millətçilik
toxumu ilə zəhərlənib.
Yazıçı əsər
boyu müsəlman dünyası üçün ən
ağrılı problem olan sünni-şiə məsələsinə
də toxunur. Təkcə əfqanların deyil, dünya
müsəlmanlarının əzilməsinin başlıca səbəbi
kimi sünni-şiə ayrıseçkiliyini göstərir. Puştunlar
sünni məzhəbindən olduğu və çoxluq təşkil
etdikləri üçün daima şiə xəzərləri
sıxışdırırlar. Bu yersiz düşmənçilik
və fanatizm Əfqanıstanı parçalamaq istəyən
qüvvələr üçün çox gözəl
fürsət idi. Əsərdə Xəzər övladı Həsənlə
qatı puştun olan Asəfin ikinci dəfə
qarşılaşması Həsənin Əmirin çərpələngini
axtardığı günə təsadüf edir. Həsən
Əmirin çərpələngini axtara-axtara şəhərdən
kənara çıxır, çərpələngi
tapır. Tapdığı anda onun qarşısını Asəf
kəsir. Asəf dəstəsi ilə Həsənin
başının üstünü alır və əvvəlki
görüşlərini xatırladır. Həsəni axtaran Əmir
də onların qarşılaşmasının şahididir,
amma özünün burada olduğunu sezdirmir və kənardan
onları izləyir. Asəf Həsəndən tələb
edir ki, Əmirin çərpələngini ona versin. Sədaqətli
xəzər oğlu bunu qəbul etmir. Əvəzində isə
Asəf və onun dəstəsi tərəfindən zora məruz
qalır. Bu ürəkağrıdıcı səhnəni kənardan
izləyən, qorxusundan səsini belə çıxarmayan Əmir
sonralar bunu heç cür özünə bağışlaya
bilmir. Halbuki onun həmin an yalnız özünü göstərməsi
belə, böyük bir faciənin qarısını
almış olardı. Hər şeyə rəğmən sədaqətli
xidmətçi çərpələngi sahibinə
yetişdirir. Əmir qalib kimi atasının yanına
dönür. Lakin onun bu qabiliyyəti atası ilə
münasibətlərini yaxşılaşdırsa da, Həsən
ilə aralarında olan uçurumu daha da dərinləşdirir.
Hər dəfə Həsəni görəndə vicdan əzabı
çəkən Əmir buna dözə bilmir. Əmir Həsəndən
qurtulmaq üçün yollar arayır. Onun tapdığı
yol növbəti faciənin başlanğıcı olur.
"Ertəsi gün Əli
mətbəxdəki yemək süfrəsini
yığışdırana qədər otağımda
dayanıb bulaşıq qabların yuyulub silinməsini gözlədim.
Yataq otağımın pəncərəsindən çölə
baxdım. Əliylə Həsənin boş təkərli
alış-veriş arabasını sürərək bazara
getməyini izlədim. Sonra hədiyyə topasının
içindəki zərflərdən pul və qol
saatını alıb çölə çıxdım. Babanın
iş otağının qapısında durub içəriyə
qulaq asdım. Səhər tezdən içəridəydi,
telefonla danışırdı. Aşağı mərtəbəyə
endim, bağçaya keçdim. Yenidünya
ağacının yanındakı Əli ilə Həsənin
yaşadığı daxmaya girdim. Həsənin döşəyini
qaldırıb saatı və pulları döşəyin
altına soxdum. Çölə çıxıb yarım
saata qədər gözləyib atamın qapısını
döydüm və rəzil yalanlar seriyasının sonuncusu
olduğunu düşündüyüm yalanı söylədim".
Atasına Həsənin onun pulunu və qol saatını oğurladığını
söyləyən Əmir bununla Həsəni
qovduracağını, hər onu görəndə vicdan əzabı
çəkməkdən qurtulacağını
sanmışdı. Əslində Baba, Həsənin atası Əli
ilə böyümüşdü. Əli, Babanın xəzər
xidmətçisi idi. Baba 40 il idi ki, Əli ilə birlikdə
idi. Baba həm Əlini, həm də onun oğlu Həsəni
çox sevirdi. Bir sözlə, Baba həm xidmətçisi Əliyə,
həm də Həsənə inanırdı. Həsənin
Babanın otağına gəlib bunu etmədiyini deməsi bəs
idi ki, Baba ona və atasına inansın, hər şeyi
başa düşüb öz oğlu Əmiri cəzalandırsın.
Həsən isə heç kəsin etməyəcəyi bir fədakarlıq
göstərir. Babanın qarşısına keçib
saatı və pulu oğurladığını boynuna alır
və bununla da Əmiri son dəfə xilas edir.
Çox keçmir ki,
artıq 18 yaşına çatmış Əmir və
atası ölkəni tərk etmək məcburiyyətində
qalır. Onlar əvvəlcə qonşu Pakistana, sonra da
Amerikaya gedirlər.
Romanın sonunda Əmiri
atasını itirmiş, əvəzində Amerikada
yetişmiş savadlı bir ailə başçısı
kimi görürük. Lakin o, xoşbəxt deyil. Uşaqkən
etdiyi səhvin əzabını çəkir. Onun qəlbini
ovunduracaq yeganə təsəllisi ailəsi və bir də hələ
uşaqkən atasının sərt baxışlarıyla
üzləşdiyi zaman başını sığallayan Rəhim
xandır. Pakistanda yaşayan Rəhim xan onu yanına
çağırır. Rəhim xan qocalıb və illərdir
qəlbində gəzdirdiyi son sirrini Əmirə vermək istəyir.
Əmir ləngimədən Pakistana yola düşür. Rəhim
xanı qocalmış, zəifləmiş və ölüm
yatağında tapır. Onların görüşü əsərin
kuliminasiya nöqtəsidir. Rəhim xan son borcundan
çıxır. Sonsuz bir kədərlə Rəhim xanı
dinləyən Əmir eşitdiyi xəbərdən
sarsılır. Rəhim xan ona deyir ki, Həsən, Babanın
yəni onun atasının oğludur. Əmirin həm süd
qardaşı, həm də atabir qardaşıdır. Bu xəbəri
eşidən Əmirin vaxtilə buraxdığı səhv
onu daha çox yandırır. Bu azmış kimi Rəhim xan
Həsənin talibanlar tərəfindən həyat
yoldaşı ilə birlikdə öldürüldüyünü,
oğlu Söhrabın yetimxanaların birinə verildiyini
söyləyir və sonda Əmirdən xahiş edir ki,
Söhrabı Əfqanıstandan çıxartsın.
Əmir talibanların əlində
inləyən doğma yurduna dönür, Söhrabın
ardınca yetimxanaya gəlir. Yetimxanaya gəlişi Əmiri
yenə keçmiş günlərinə qaytarır. Bir
zamanlar onun atası da yetimlər üçün bir uşaq
evi tikdirmişdi. Özü də bütün xərclərini
təkbaşına çəkmişdi. Həmin uşaq evinin
açılışında Əmir də var idi. Atasının
arxasında dayanıb bu nəcib əməlin sevincini
yaşayırdı. İndi isə Əmir sayı mini
keçmiş, yurdsuz-yuvasız, şikəst əfqan
uşaqları ilə dolu, heç bir şəraiti, hətta
yeməyə çörəkləri belə olmayan yetimxanada
idi. Əmir yetimxananın müdirinə Söhrabın şəklini
göstərib onun əmisi olduğunu deyir. Müdir əvvəlcə
danışmaq istəməsə də, sonda Əmirin
yaxşı insana bənzədiyini görüb,
Söhrabın burada olmadığını, talibanlar tərəfindən
aparıldığını söyləyir. Ona məsləhət
görür ki, stadiona getsin, oradakı gözlüklü
talibanla görüşsün. Əmir qısa zamanda
gözlüklü adamla görüşməyə
razılıq alır. Görüşdüyü ana qədər
o, gözlüklünün kim olduğunu bilmirdi. Ondan fərqli
olaraq, gözlüklü adam - Asəf dərhal Əmiri
tanımışdı. Elə buna görə də
onların görüşü belə tez baş tutmuşdu. Asəf
yeniyetməykən zora məruz qoyduğu Həsəni ilk
fürsətdə arvadı ilə bərabər öldürmüş,
oğlu Söhrabı isə yetimxanadan alaraq, yerə-göyə
sığmayan vəhşiliklə cinsi istismara məruz
qoymuşdu. Asəf niyə belə iyrənc yolu tutmuşdu? Nə
üçün xalqına belə zülm edirdi? Bunlar hər
bir oxucunun verə biləcəyi suallardır.
Yazıçı əsərin irəlidəki fəsillərində
bu sualları tam aydınlığı ilə
cavablandırır. Məlum olur ki, Asəf zamanında
rusların müdafiə etdiyi xəzərlərə
qarşı vuruşub. Ruslar tərəfindən əsir
alınıb. İndi uşaqlıqdan xəzərlərə
olan nifrəti daha da alovlanıb. Yazıçı etiraf edir
ki, əfqan xalqının ən birinci dərdi etnik
ayrı-seçkilikdir. Onların bu vəziyyətə
düşməsinə daha çox sovetlər səbəb
olub. Xəzərlərin əzilən qəbilə olduğunu
yaxşı bilən Sovet imperiyası Əfqanıstana
soxulduğu 1978-ci ildən bəri onlara silah verib. Öz məqsədinə
çatmaq üçün xəzərləri onlara uzun zaman
zülm edən puştunlara qarşı qaldırıb. Bir
müddət əlində silah tutub puştunlara qarşı
vuruşan xəzərləri, onsuz da onları sevməyən
puştunlar qətiyyən bağışlamır. Sonunda Əfqanıstan
bu gün də qurumayan qan gölündə boğulur.
Əmir həyatı
bahasına olsa belə, Söhrabı Asəfdən almaqda qərarlı
idi. Sonda o, taliban yaraqlısından həm özünü, həm
Söhrabı xilas edib, özü ilə bərabər
Amerikaya aparır. Yazıçıya görə,
Söhrabın yaşadığı, çəkdiyi
acılar tək onun deyil, bütün əfqan xalqının əzablarıdır.
Tək bir həqiqət
var ki, ədəbiyyat millətin mədəniyyəti, onun mənəvi
dəyərlərini ifadə edən, yaşadan bir sənətdir.
Əfqanıstandan minlərcə kilometr kənarda yaşayan
insanlar yazıçının "Çərpələng
ovçusu" romanını oxumaqla orada baş verənləri,
əfqan xalqının ağrı-acılarını, milli-mənəvi
dəyərlərini anlamaq imkanı qazanır. Müəllifin
gündəliyi əsasında yazılan, Əmirin dilindən
anladılan "Çərpələng ovçusu" zəngin
bir mədəniyyətə və gözəlliklərə
sahib torpaqların cəhənnəmə çevrilməsini
aydın şəkildə göz önünə gətirir.
Bəhram CƏFƏROĞLU
525-ci qəzet.- 2009.- 14 may.- S.7.