"A"dan sonra...

 

İkili həyat, ikili yaşam tərzi insanın təbiətinə aid olub, onu daim izləyən, təqib edən əsas cəhətlərindən biridir. İnsan nə qədər azad olsa da yenə cəmiyyətin əlindədir. Cəmiyyətsə o qədər sərhədsizdir ki, kənara çıxmaq mümkün deyil, o qədər məhduddur ki, əl-qol atmaq olmur. Qaraqanın (Elxanın) "A" romanını oxuduqdan sonra aldığım ilkin təəssürat yuxarıda qeyd etdiyim məntiqi fikirləri özüm üçün bir daha yəqinləşdirməkdən ibarət oldu. Əsas dəyər verdiyim amil kimi isə ilk növbədə bədii sərbəstliyi vurğulamaq istərdim. Oxucu düşüncəsini mətnin üzərində daha da səfərbər edən intellektual müdaxilələr, təfəkkür süzgəcindən keçənlərin yüksək bədii zövqlə oxucuya təqdim edilməsi, daha lakonik formadan istifadə, dinamizm və başqa bu kimi nəzəri cəhətlər də əsərin bədii dəyərinə xidmət edən amillərdəndir.

Romanda depressiyaya düşmüş bir gəncin ruhani dünya ilə real dünya arasında çırpınması, real dünyada (cəmiyyətdə) rast gəldiyi ictimai-siyasi və mənəvi çatışmamazlıqları aradan qaldırmaq uğrunda bir qrup gənclə birləşərək apardığı maraqlı mübarizə yolundan bəhs edilir.

Əsər Anar adlı bir gəncin valideynlərindən icazəsiz evdən qaçaraq səyahətə çıxmağı ilə başlayır. Əslində ev bu gəncin azadlığını qəlibə salan, onu pessimizmə yuvarladan mövcud boğucu atmosferin pozitividir. Qaçıb azad olmaq! Özündən, həyatındakı monotonluqdan, toplumun insan qarşısına qoyduğu etalonlardan, cəmiyyətdəki haqsızlıqlardan, mentalitetdən - bir sözlə, hər şeydən qaçıb qurtulmaq, azad olmaq!

Evdən sonra səyahət başlayır və bu səyahət həm də gələcək hadisələrin yaranması, inkişafı üçün bir Dao-dur.

Əsərin birinci bölməsində müəllif folklor elementlərindən istifadə edərək, hadisələri nağıl motivləri üzərində düzənləməyə çalışır. Əvvəlcə hər şey nağıllarda olduğu kimi rəngarəng, cəlbedici, ruh oxşayan bir aləmdə baş verir. Bakının hündür-hündür binalarının, mərkəzi küçələrinin, mikrorayonlarının arasından keçərək Azərbaycanın rayonlarına üz tutan gəncin qoca bir kişiyə qonaq olması, qocanın üç atından birini ona bağışlaması, onun atın belində dərələr-təpələr aşması və gözəl bir çəmənlikdə öz şahzadəsini, yəni sevgilisi Ayseli tapması və divin əlindən qaçırması - bütün bunlar nağıla bənzəyir.Bu nağıl Anarın arzu və xəyallarının, həzzalma istəklərinin toplaşmış olduğu ruh dünyasındakı "zirzəmidə" baş verir. Sonra isə hər şey dəyişir.

Qızı onun əlindən alan div real dünyadan soraq verir, Anarı türməyə saldırmaqla mövcud olan dünyanın qapılarını onun üzünə açır.

Türmə Anarın keçmişi ilə gələcəyi arasında bir kəsişmədir.

Romanın zavyazka nöqtəsi olan Anarın türməyə düşməsi səhnəsi adət etdiyimiz keşikçi-məhbus qarşıdurması, müxtəlif işgəncələr, əzab-əziyyət situasiyaları fonunda deyil, ötəri və sürətli şəkildə verilir. Və bu səhnə yalnız əsərin strukturoloji harmoniyasına, bitkinliyinə xidmət edir. Ümumiyyətlə, əsərdəki üslub sürəti, informasiya bolluğu, polemikaya ehtiyacı olan monoloqlar bu əsəri həm də aktual publisistika ilə bir araya gətirir.

Abbas və Aslanın köməyi ilə türmədən qaçan Anar, HOST adlı təşkilatın fəal üzvünə çevrilir. Rəmzi adı Hava, Od, Su və Torpaq sözlərinin baş hərflərindən ibarət bu təşkilat bərabərlik, humanizm anlamını bildirir. Bu təşkilatın üzvləri əsasən şəxsi həyatında travma almış gənclərdir. Bu travmatik zədələnmədə ayrı-ayrı "pis" insanlarla yanaşı, həm də həyat gerçəkliyi olan cəmiyyətdəki qanunsuzluq, rüşvətxorluq, fahişəlik, mənəvi despotizm və s. bu kimi ümumi real nüansların da "böyük xidməti" göz qabağındadır.

Onu da qeyd edim ki, mətn boyu müəllif bütün bu sadalanan həyat komponentlərini "diri" saxlayır, metafiziki qatlara enmir. Yenilikçi ruh, modern üslub, hadisələrə real baxış onu klassik epiqonçuluq stixiyasının iştirakçısı olmaqdan inamla sığortalayır.

HOST-a daxil olan gənclər obyektiv və nümunəvi insan proqramı hazırlamaq, ədalətli və demokratik dünyəvi dövlət yaratmaq, köhnə sistemi dağıdıb yeni sistem qurmaq ideologiyası altında mübarizə aparırlar. Səbəbdən məqsədə gedən yolun belə asanlıqla həll edilməsinə inam, "tam azadlıq", "sərhədlər yox, dillər yox" kimi utopik şüarlar onları romantik utopizmə yaxınlaşdıdır. Eyni zamanda, mübarizə prosesi bu iştirakçıları özləri də hiss etmədən siyasi oyunlara, cəngəllik qanunlarına aparır. Mübarizənin önündə gedən Anar, ideologiyanın radikal mübarizə qolunun analoji olaraq siyasətin içindən keçdiyini dərk etmir və siyasi oyunun içinə düşdüyünü qəbul etmək istəmir.

Müəllif romanda kütləvi şüurun tipik xarakterini, tarixi prosesin atmosferinin təsvirini verməyə çalışmış və yaxın keçmişimizin bir sıra xarakterik xüsusiyyətlərini əsərə gətirmişdir. Məsələn, mübarizənin kulminasiya nöqtəsində təsvir edilən şəhəri bürümüş olan xaos, dağıdılmış dükanlar, sınmış şüşələr, küçə və meydanlara toplaşmış kütlə - bütün bunlar azərbaycanlı oxucusuna 90-cı illərin Bakısını xatırladır.

Əsərin janrına uyğun olaraq mübarizə prosesi siyasi və ideoloji problemlərlə yüklənmir. Təşkilat üzvlərinin maraqlı ekstremizmləri, mübarizə üsulları, daha çox mübaliğə ilə verilmiş qəhrəmanlıqıları, yumor doğuran, müxtəlif vasitələrdən istifadə etmələri bir qədər ciddi təsir bağışlamasa da əsərin bədii keyfiyyətini, mütaliə effektini zəiflətmir, əksinə belə sadəlövh mübarizə üsulları mətnin ağırlığını, mənfi emosiyalarını aradan qaldırır, əsərə macəra janrının yüngüllüyünü gətirir. Məsələn: onlar rüşvət alan müəllimi döyüb qaçırlar, yaxud tələbənin gözü qarşısında rüşvətxor, qiymətkəsən müəllimi liftin içində soyunduraraq dəhlizə buraxırlar, despot müəllimin mühazirəsi zamanı sinfə daxil olub, onun başına bir vedrə rəng tökərək qaçırlar, belə müəllimlər dərs deyən sinifdə döşəmənin altına iylənmiş yumurta qoyurlar və s.

Başqa bir qəhrəmanlıq nümunəsi isə küçələrdə fahişələrin tutularaq döyülməsi, onların üzünə xüsusi dəmirlərlə damğa vurulmasıdır. Bütün bunlar göstərir ki, həmin gənclərin qarşısında həyatı düzgün dərk etmək, kortəbii fanatizmdən uzaqlaşmaq, məqsəd və vasitələrin düzgün seçilməsi kimi problemlər durur.Bütün bu məziyyətlərlə yanaşı HOST ideoloji bir qurumdur və əsər boyu semantika və mövzu ictimai şüura hesablanan fikrin azad şəkildə o tərəf-bu tərəfə cövlan etməsinə söykənir.

Əsər boyunca siyasi mübarizə ilə yanaşı "insan necə olmalıdır" fəlsəfi sualına cavab axtaran HOST-çular özlərini daha çox eklektik (seçməyi bacaran) insan kimi təqdim etməyə çalışırlar.

Əsərdə oxucunu cəlb edən, emosional reaksiya doğuran əsas personajlardan bir HOST-un başçısı olan A fenomenidir. A gizli şəkildə bütün hərəkata dirijorluq edir, onun diktəsi ilə hərəkat məhdud müstəvidən ümumxalq mübarizə müstəvisinə keçir. A kimdir? Tanrı tərəfindən göndərilən xüsusi seçilmişmi, mübarizəyə qoşulan adi gənclərdən birimi, yoxsa hökumət tərəfindən müəyyən edilmiş dövlətə işləyən xüsusi cəsusmu? Bu sual əsərin sonunadək açılmamış qalır öz həllini tapmır.

Roman əsərin əsas qəhrəmanı olan Anarın məntiqi cəhətdən qaçılmaz məğlubiyyəti ilə tamamlanır. Lakin bu məğlubiyyət qəhrəmanın reallaşmayan istək arzularından imtinasına gətirib çıxarmır. Anarın məğlubiyyəti əsərdəki ümumi mənzərənin ayrılmaz bir hissəsi kimi əsərdəki hadisələrin yenidən işıqlandırılaraq dərk edilməsi, incələnməsi dəyərləndirilməsinə şərait yaradır.

Əsərin sonluğu oxucunu konkret, hökm verən, sərhədləri bəlli olan qapanmış məntiq qəlibində deyil, qnoseoloji problemlərin qabarıq göründüyü, bir çox açıq qalmış sualları müəmmaları ilə dolu olan, həm maraqlı görünən bir axarda saxlayır.

Mən Qaraqanın "A" romanının ardınca daha dolğun, struktur və məzmun cəhətdən mükəmməl, yüksək ədəbi xüsusiyyətlərə cavab verən əsərlər yazacağına inanıram.

Kitabın redaktoru Rəşad Məcidin sözləriylə desək, "Bütünlüklə Azərbaycan əsəri" olan bu romanı böyük həvəs və zövqlə oxuduqdan, buna adekvat olaraq əsərin istedad və təfəkkür süzgəcindən keçdiyini yəqinləşdirdikdən sonra bu qənaətə gəldim. Bəlkə müəllif "A"dan sonra yazacağı yeni əsərinin adını "B" yaxud bilim, əlifba sırasındakı başqa hərflərdən hansısa biri ilə adlandıracaq. Bəlkə bu belə deyil, başqa cür olacaq. Ancaq hər halda "A"dan sonra "B"nin gəlişi tam gözlənilən labüddür.

 

 

NARINGÜL

 

525-ci qəzet.- 2009.- 15 may.- S.7.