SƏLİM BABULLAOĞLUNUN ŞEİRLƏRİNİ
OXUYARKƏN...
Şair Səlim Babullaoğlunun İranda "Yaşmaq"
kitab seriyasından nəşr olunan və seçmə şeirləri toplanan kitabı müəllifin
"Avqust" şeirindən
götürülmüş bir misra ilə,
"Küləyə qarşı
gedən qadın"
adlanır. Kitabın naşirləri və redaktorları Həmid Asəfi, Səid Muğanlı və Məsihağa Məhəmmədidir. Səid
Muğanli Səlimin şeirləri haqqında yazır: "Çağdaş
quzey şeirimiz öz nəhənglərinin
çiynində dünya
ilə ayaqlaşmaqda və yürüməkdədir.
Səlim həmin kəslərdəndir...." Həmid
Asəfi bir başqa cür düşünür: "Bəzi
şeirlər bizi oxuyarlar. Səlimin şeirləri halımın
nə çağına
düşübsə, həmişə
məni oxuyubdur..."
Kitabda güneyin ciddi ədəbiyyatşünaslarından
olan Hümmət Şahbazinin Səlim Babullaoğlu haqqında məqaləsi yer alıb. Maraqla qarşılanacağını düşünərək, məqaləni
oxucularımıza təqdim
edirik.
...Onlarda iki obraz görmək olar:
Biri gündəmdə
gedən, hamıya bəlli və tanış olan gerçəklik,
ikincisi isə onlarla ilgidə olan yeni və sərbəst
yozumdur. Şairin sintezində yaşanan və oxucuya
çatdırılan an isə yeni
dünyagörüşü skeletidir.
"Uşaqlar və
ölum haqqında" şeirində həyat və ölum
bir uşağın yozumu ilə dartışılır. Onlar
iki doğru varlıqlardır. Şeirin gerçək
üzü danılmaz olan "ölum"dur. Bəs yenilik nədir
onda? Onların dartışmasından çıxan şairin,
Məsiağa Məhəmmədi demişkən, "sərbəst
yozumudur". Böyüklər ölumü fikirləşəndə
qorxur, ümidsizləşir və ya dünyanın fani
olduğunu düşünür. Ancaq Səlimin uşaq
gözüylə ölumə baxışı da dirilikdir.
Çünki uşaq öz istəyi ilə gülümsəyərək,
gözlərini yumur, uzanır, ölür və ya
özünü ölmüşlüyə vurur. Az sonra isə
ölumu lağa qoyur. Çünki yaşamaq istəyir.
Beləliklə, Səlim
ilk öncə bir mövzunu, ictimai davranışda olan bir
sözü, bir problemi ortaya atır, sonra onların üzərində
düşüncələrini şeirsəlləşdirir. Bundan
çıxarılan nəticə isə yeni yozumlarla verilən
anlayışlardır. Daha doğrusu, bu yeni anlayış
alışdığımız və vərdiş etdiklərimizdən
fərqlidir ("Avqust" şeiri).
Mən Səlimin
şeirlərində yuxarıda dediyimdən başqa iki
qabarıq özəllik görürəm və onları
vurğulamaq istəyirəm:
A) təkrarlıq üzrə yaranan poetik təkid;? ?
B) süjetlik
"Lal qızın anlatdıqları", "Bəzi görüntülər", "Ürək döyüntüsünə ithaf" kimi şeirlərdə sözlər axarlıqla təkrar olur və bu təkrarlar şairin yanaşdığı mövzuları təkidləşdirir. Səlimin bəzi şeirlərində, təkrar olan söz və ya anlayış, şeirin bütünlüyünü qoruyur. Örnək üçün: "Bəzi görüntülər" şeirində "əlləri görürəm" deyimi şeirdə bir-birindən fərqli anlam daşıyan kiçik fraqmentləri birləşdirir. Bu şeirdəki bəndlərin bir-birindən fərqli təsvirləri vardır. Ancaq şeirin bütünlüyü bu misra ilə təmin olunur. Şair dünyada baş verən təzadlı anları göz önünə gətirir və yaxşı-pisini müəyyənləşdirməyi oxucunun üzərinə qoyur. Oxucu təzadlar içərisindən seçim etməlidir, o, oxucuya bu şansı, daha doğrusu, bu yozum haqqını verir və oxucu şeiri davam etdirə bilir. Bu kiçik deyimin şeirdə o qədər önəmli rolu vardır ki, şeirdən götürülsə, şeir parçalanacaq və hər bənd özlüyündə başqa-başqa şeirlər olacaq və anlayışca birbirindən asılı olmayan bəndlər müstəqil "hayku" şeirləri kimi səslənəcəkdir.
Səlimin şeirlərindəki təkrarlar
mühüm poetik məna daşıyır.
Şair onlardan yararlanarkən, azacıq qəflət etsə, şeirində bütövlük görünməyəcək.
Nə yaxşı ki, Səlim şairlik bacarığını elə
bu məqamda göstərir. Eyni sözləri
onun "Avqust" adlı şeiri barədə də demək olar. Burada bağlayıcı rolu oynayan "Hava tam qaralmayıb" misrası
təkrarlanaraq, şeiri
də bütövləşdirir.
Səlimin
poeziyasındakı bəzi təkrarlar isə xatırlatma
rolunu oynayır. "Doqquzuncu hissə" şeirindəki
"Təksən" sözü buna örnəkdir.
Bu təkrarlar oxucunu
yormur. Adətən, oxucu misranın
tezliklə sona çatmasını istəyir,
onu məqsədə sürətlə yetirən
mənaları sevir.
Buna görə ümumiyətlə, təkrarlıq
onu yorur. Amma Səlimin şeirlərində
oxucu özü təkrarların ardını
tutmaq istəyir.
Məncə,
onun bu özəlliyi
süjetliklə bağlıdır.
Oxucuda emosiya yaratmaq, onu intizarda saxlamaq
bacarıq tələb
edir. Bu, Səlimdə var. Şairin
süjetli şeirlərində
söz, danışıq
və duyğu şeirin təsvirlərini
kamilləşdirir. Bu da onun şeir
dilini danışıq
dilinə yaxınlaşdırır.
Bu dil onun
şeirində formalaşır,
obrazlıq qazanır.
Səlim "süjetlik" daşıyan şeirlərində gərəkli olmayan vəsflər və ya anlayışlardan özünü qorumalıdır. Şeir ritmik yazılmaqla musiqiyə, süjetli ?yazılmaqla isə nəsrə yaxınlaşır. Bunlardan aşırı istifadə etməyin zərəri var. Birincidə şeir köhnə şeirin əruzlu-qafiyəli dadını verir. İkincidə isə uzunçuluğa uğrayır. Səlim hər ikisindən istifadə edərkən, özünü qoruyur. Ancaq bəzən qorumayanda, hər ikisi onu tapır. "Dostlar" şeirində gözə dəyən köhnə şeirin elementləri buna örnəkdir. Bəzən də "süjetlik"dən həddindən artıq yararlananda dediyimiz uzunçuluğa uğrayır. "Atalar və uşaqlar" şeirinin axarlığına baxmayaraq, bəzi gərəkli olmayan yerləri ixtisar eləmək olar :
mən bilmirəm niyə uşaqlıq dostum
qarğı atın belindəki, ayaqyalın
ağ atlı oğlan çağırdığımız çaylı rövşən
dünyasını hamıdan tez dəyişdi,
ona hansı div qalib gəldi? ...
Burada "niyə uşaqlıq dostum" deyiminin olması şeirdə gərəkli deyil. O olmasa, şeir yığcamlaşar. Başqa yöndən isə oxucu şairin təsvir etdiyi şəxsin təkcə uşaqlıq dostu olmasıyla qənaətlənmir, əksinə, bütün məqamlara yozur. Yəni belə olan halda yozum dairəsi genişlənir.
Əlbəttə, Səlimin süjetli şeirlərində bu hallar az görünür. Daha doğrusu, süjetin axarlığı şeiri həm uzunçuluqdan, həm də klassik şeirdə olan yeknəsəq ritmdən qoruyur.
Hümmət ŞAHBAZİ,
Güney Azərbaycan,
525-ci qəzet.- 2009.- 16 may.-
S.23.