Tükənməz ümidin sönməyən poetik işığı

 

ADİL ŞİRİNİN YARADICILIĞI HAQQINDA BİR NEÇƏ SÖZ

 

Azərbaycan poeziyasının tanınmış nümayəndələri sırasında məxsusi yaradıcılıq manerası, orijinal dəsti-xətti, poetik təfəkkürünün təravəti ilə seçilən çox istedadlı şairlərdən biri Adil Şirindir. Onun poetik düşüncələrinin fəlsəfi tutumu, yaradıcılıq fərdiyyətinin rəngarəngliyi həqiqi sənət müstəvisində bədii özünütəsdiq faktorudur. Zəngin söz aləmi, bədii predmetə yanaşma özəlliyi, təfəkkür genişliyi, cəmiyyətə münasibəti, həyəcan, duyğu düşüncələrin təbiiliyi şairin poetik özünəməxsusluğunu şərtləndirir. Hər bir şairi düşündürən önəmli cəhətlərdən biri əsərlərinin əbədiliyinin cövhərini tapmaq üçün fenomenal istedad nümayiş etdirməkdir. Bu istəyin, arzunun çin olması üçün sənətkarın özünəməxsus üslubu, yaradıcılıq fərdiliyi vacib elementdir. Zaman sübut edib ki, şairin üslub fərdiyyəti yaradıcılığının başlıca indeksi olmaqla bərabər, həm bədii nümunənin, bədii əsərin uzunömürlü olmasını təmin edən əsas amillərdəndir. Adil Şirinin zəngin poeziya aləminə yüksək təsvir ifadə gözəlliklərinin, səmimi təbii duyğuların əks olunduğu poetik tablolar qalareyasıdır - desəm, yanılmaram. Bu dəyərli poetik nümunələrdə milli - mənəvi dəyərlərin sənət müstəvisində bədii inikası, ədəbi - ictimai düşüncənin sanbalı, forma məzmunun vəhdətindəki modern özünüifadə meylləri poetik idrakın orijinallığına dəlalət edir. Bənzərsiz mətndaxili intonasiya, ifadə tərzindəki yenilik elementləri, həmçinin bədii fikrin poetikasının dolğunluğu, yüksək vətənpərvərlik məziyyətləri bu şeirləri poeziyamızı zənginləşdirən poetik nümunə kimi dəyərləndirməyə əsas verir.

Bədii əsərin əbədiyaşarlığını şərtləndirən başlıca məziyyətlər sırasında obrazlılıq həlledici fakt olaraq qalmaqdadır. Obrazlılıqdan kənar yüksək sənət əsərini qəbul etmək mümkün deyil. Obrazlı fikrin qaynaqları xalq ruhundan süzülüb gələn ən təsirli ifadə vasitələrindən bəhrələnəndə zəngin ədəbi material yaranır.

 

   "Ay işığı

   qaranlığın pərdəsini

   aralayır səssizcə.

   Burdan çıxıb getsəydim,

   qarşı yatan qara dağa

   bir də qalxsaydım.

   Son nəğməni oxuyub,

   son duamı etsəydim.

   Və başımı qaldırıb göydə

   Aya baxsaydım,

   yenidən doğulardım

    yenə sənə aşiq olardım".

 

Şeirin ruhundakı intonasiyanın təravəti poetik düşüncənin, bədii fikrin ifadəliliyinə məxsusi bir ovqat aşılayır. Bu heç təsadüfi özəllik deyil.

 

   "Qarşı yatan qara dağa

   bir də qalxsaydım".

 

misrası bədii fikrin alt qatındakı qan yaddaşının, milli ruhun poetik hənirtisidir. Bu obraz "Dədə Qorqud" dastanındakı milli - fəlsəfi ruhun çağdaş bədii müstəvidə dolğun inkişafıdır. Bu şeirdə emosional fikir yükü, poetik əhvali - ruhiyyə şairin özünəməxsusluğunun əlaməti kimi nəzərə çarpır.

 

 "Artıq payızdı, ömrün payızı,

   gecələr uzanır...

   Göy üzündə ulduzlar da

   yaşamaqdan usanır".

 

bu misralarla başlayan şeir "ömrün payızı" na varmış insanın mənəvi-psixoloji durumunun məharətlə çəkilmiş lirik-psixoloji tablosudur. Bədii nümunədə poetik obrazın daxilindəki fəlsəfi dəyərin, lirik ovqatın, əhvali - ruhiyyənin xalq poetik təfəkkürünün dərinliklərindən gələn obrazlılıqla qovuşmasının uğurlu təzahürünü görürük. Bu şeiri insan və təbiət harmoniyasının bədii - fəlsəfi kodu da adlandırmaq olar.

İnsan canlı varlıq olaraq təbiətin bir parçasıdır, digər canlılardan fərqi odur ki, onun içində də bir təbiət mövcuddur. Xarakterik, iradə, emosionallıq, düşüncə, arzu, istək, sevinc, kədər və s. psixoloji komponentlər insanın daxilindəki təbiətin bizə məlum olan coğrafiyasıdır. Ancaq vizual təbiətdəki saysız - hesabsız sirlər kimi, virtual təbiətin də kifayət qədər sirləri vardır. Bu sirlərin bəzi nüansları müxtəlif üsul və vasitələrlə üzə çıxır.

Poetik mənanın sözlə işlənmiş vizual tablosuna baxaq:

 

   "Göylərdə yaşa dönür

   xatirələrin yuxusu,

   saralır, solur

   tək güllərin, çiçəklərin qoxusu".

Poetik mənanı çözələməyə cəhd edək:

Payızda havalar soyuyur, soyuq yağışların intensiv həyatı başlayır. Bu vəziyyət təbiətdə baş verən ənənəvi fəsil əlamətidir. Bu vizual təbiət hadisəsi, həm də "ömrün payızı"na varmış insanın içindəki virtual təbiətdə də baş verir. Hər iki təbiətdə baş verən fəsildəyişmə hadisəsinin doğurduğu ovqata diqqət edin. İnsanın yaşı ötdükcə, yaşlandıqda ("ömrün payızı") tez - tez kövrəlir, keçmiş günlər, xatirələr yuxu kimi "içinin göy üzündə" yaşadığı yaşa dönür.

 

  "Yaş artdıqca

   yağmurlar nisgil gətirir

   könüllərə damla-damla".

 

Dəqiq poetik detallarla çəkilmiş lirik-psixoloji durumun təbiliyi valehedicidir. Burada poetikanı sözlərin deyil, düşüncənin içində axtarmaq daha vacibdir.

Şeirin sonuncu misrası qeyri - adi, yüksək poetik energetikaya malikdir. Modern təfəkkürün, novator düşüncənin fərqli məfkurəsində ən parlaq təzahürlərindən birinə diqqət edin:

 

   "Əşyalar susur,

   əşyalar bir dost kimi

   danışmır adamla..."

 

bu misra şeirin bütün poetik məzmununa şedevr sənət cövhəri qatır. Bu misranın orijinallığını şərtləndirən məqamlardan biri onun doğurduğu poetik-fəlsəfi effektin çoxqatlılığı, çoxmənalılığıdır. Bu şeirdə, daha doğrusu, bu misranın bətnində Nəsimi ruhu çırpınmaqdadır.

Adil Şirinin şeirləri lakonikliyi və incə lirizmi, həmçinin poetik ideyanın obrazlı ifadə tərzi və ahəngi ilə həmişə maraq doğurur. Onun qəm, kədər qoxulu şeirlərində də işıqlı bir hüzn var. Məncə bu fakt da onun yaradıcılıq fəaliyyətinin uğurlu elementlərindən biri sayıla bilər. Bədii siqlətindən asılı olmayaraq, onun bütün şeirlərində poetik təfəkkürün fərdi cizgiləri məxsusi ifadə detalları ilə görüntüyə gəlir.

"Oğlum Elgiz üçün" şeirində ənənəvi mövzuya özünəməxsus poetik rakursdan yanaşma tərzi diqqət çəkir. Metafora və epitetlər obrazlı düşüncənin səmimi və təbii ifadəsinə təravət gətirir. Bəlkə də qəribə səslənər, ancaq bu şeirdə dərdin təravəti duyulmaqdadır. Duyğu və məzmunun vəhdəti poetik fikrin ümumiləşməsinə, tamamlanmasına xidmət göstərən amil kimi ortaya çıxır. Buna görə də Adil Şirinin şeirlərində üslub eklektizminə rast gəlmək olmur.

Şeirdəki bəzi poetik məqamlara diqqət etmək maraqlıdır:

 

  Bir gün gəldi, oğluma

   təsəlli verə bilmədim,

   gözləri doldu birdən

  göz yaşını silmədim".

 

İlk baxışda bu misralar publisistik təsir bağışlayır. Lakin azca düşünəndə sual doğur ki, ata oğlunun göz yaşını niyə silməyib? Bu məzmundan doğan sualın poetikası daha dərin mətləblərin, psixoloji məqamların açarına çevrilir.

Bir vaxt atasının hüzurunda ağlaya bilməyən "lirik mən", yəni şair, sanki oğluyla deyil, özüylə üz-üzə dayanıb. Bu insan ömrünün genetik poetikasıdır.

 

   "Mənim şair ömrüm

   dörd misralıq bayatı olacaq,

   ağı olacaq.

   Bir gün mən də bir fotodan

   Baxacam bu dünyaya,

   sənin ürəyin ağrıyacaq,

   gözlərin dolacaq..."

 

Şeirdə insan ömrünün, insan taleyinin fəlsəfi-psixoloji məğzi "ata və oğul" doğmalığı fonunda çox yığcam poetik ümumiləşmə kimi əyaniləşir. Poetik məqamın səmimi və təbii boyalarla, sənətkar məharəti ilə canlı təsviri Adil Şirinin poetik nəfəsinin bənzərsizliyinə bir vəsilədir.

Bəzən bir misra şairin poetik qüdrətini, yüksək sənətkar məharətini sübut etməyə yetərli olur, bəzənsə cild-cild kitabların bu bədii həqiqəti təsdiq etməyə gücü çatmır, başqa cür desək, nəfəsi yetmir. Adil Şirinin istənilən misrası onun poetik istedadının aynasına çevrilə bilər. Məncə bu fakt hər bir istedadlı söz adamının, illah ki, şairin ruhunu qanadlandıran xoşbəxtlik anının ətridir. Bu ətrin qoxusunu duyanlar poeziyanın yaşıl kitabına imza atan qələm sahibləridir. Mən həqiqi poeziyanı yaşıl rəngdə görürəm.

 

   "Ruzgar alnımızdan bir misra silməz"

 

bu ecazkar, qeyri-adi misranın müəllifi ilahi poeziyanın ətrini duymuş azsaylı istedadlardandır. Məhz buna görə də nisgil qoxulu bir ümidlə hər gün pıçıldayır:

 

   "Hər axşam ürəyimdə

   ayrılıq çiçək açır".

 

Adil Şirinin poetikasındakı ictimai, mənəvi, əxlaqi bütövlük onun yaradıcılığında geniş yer tutur. Bu önəmli məziyyət şairin dünyagörüşünün, bədii-estetik idealının müəyyənləşməsində, formalaşmasında böyük əhəmiyyət daşıyır.

Elə şeirlər vardır ki, onlar ilahi vəhylə yazılır. Burada şairin bədii texnikası, sənətkarlıq səriştəsi heç yada düşmür. Çünki belə poetik nümunələr insanı elə əfsunlayır ki, hətta nəfəs çəkməyə belə taqət qalmır. Şeirdə insanın fərdi ağrısının milli ağrı ilə qolboyun olub, hədsiz dərəcədə təbii və səmimi ifadəsinin ehtivasını və bu poetik ifadənin həqiqi sənət möcüzəsinə çevrilməsinin şahidi olursan. Vaxt olur ki, məqam gəlir ki, sənət möcüzəsinin, parlaq poetik heyrətin şərhə, təhlilə qətiyyən ehtiyacı olmur. Bu əsl poeziya nümunəsində olduğu kimi:

 

   "İndi çoxdan bulud olub, anacan.

   O dağlarda arxamca atdığın su.

   Gözlərimdə umud olub, anacan,

   Ürəyimdə geri dönmək arzusu".

 

Qeyd etmişdim ki, çağdaş poeziyamızın istedadlı nümayəndələrindən biri kimi Adil Şirinin dərin poetik ümumiləşdirmə bacarığı, obrazlı təfəkkür genişliyi, zəngin bədii-fəlsəfi məfkurəsi, onun yüksək sənətkarlıq məharətindən xəbər verir. Bu mənada şeirləri kimi poemaları da öz bədii siqləti ilə çağdaş ədəbi təhlil müstəvisində geniş araşdırmaya layiqdir. Şairin poetik təfəkküründə, düşüncəsində üzə çıxan hər bir tapıntı, müraciət etdiyi mövzulardan asılı olmayaraq, milli vətənpərvərlik ruhundan heç vaxt uzaq düşmür. Hadisəyə vətəndaşlıq və milli vətənpərvərlik mövqeyindən yanaşaraq, onu yüksək bədii dəyər səviyyəsinə qaldırmaqla, bədii faktın ideya-estetik qiymətini düzgün müəyyənləşdirir. Adil şirinin poetik istedadı, sənətkar qüdrəti "Laçın şikəstəsi" və "Rekviyem" simfonik poemasında onun həqiqi vətənpərvərliyinin bədii təsdiqini əks etdirir. Şairin bu poemaları obrazların zənginliyi, insan xarakterinin dərin psixoloji qatlarına nüfuz etmək bacarığı ilə ədəbi-ictimai fikrin inkişafında məxsusi dəyərə malikdir. Bu sanballı sənət əsərləri poetik idrakın tarixə və müasir dövrə münasibətinin yeni aspekti, yüksək vətəndaşlıq qayəsi, inama, ümidə çağırışı, mənəvi və əxlaqi yetkinliyin dolğun nümunəsi kimi böyük ədəbi səciyyə daşıyır.

Əminəm ki, özünəməxsus poetik istedadı ilə poeziyamızı zənginləşdirən Adil Şirinin orijinal yaradıcılığının təravəti solmayacaq. İçindəki yurd, torpaq sevgisiylə nəsillərə nümunə olan şairlə Laçın dağlarında şəxsən tanış olmaq arzusu keçir ürəyimdən. Bu arzu ilə onun misralarındakı tükənməz ümidin, inamın işığına üz tuturam:

 

  "Bu gün doğulan körpə

  sabah əsgər olacaq..."

 

  Və :

 

   "Sabaha ümid var,

   Oğul doğur analar".

 

Bu misraların, bu inamın işığında Laçın dağları yol gəlir, Adil Şirin. Arzuların çin olsun, dağların şair oğlu!    

 

 

Balayar SADİQ

 

525-ci qəzet.- 2009.- 19 may.- S.6.