Ədəbiyyatımızın milli vicdanı
Tarixə dünya müharibələri və
siyasi qalmaqallarla daxil olmuş XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatına böyük
şəxsiyyətlər bəxş
etdi: M.Ə.Sabir, Ü.Hacıbəyli, Ə.Hüseynzadə,
H.Cavid, C.Cabbarlı...
Bu böyüklər
sırasında C.Məmmədquluzadə
müstəsna yer tutur. Yalnız bu böyüklər arasındamı?! Ədəbi-tarixi fikrimizin dəqiq meyarı, böyük tənqidçi
Yaşar Qarayev ölümündən bir
qədər əvvəl,
görün, nə yazıb: "Bizim ədəbiyyatda ağlın
dastanına zirvə Nizamidir; eşqin və qəmin faciəsinə meyar Füzulidir; qeyrətin ağrısına timsal - Sabirdir; həm eşq, həm ağıl, həm də qeyrət üçün borcun, cavabdehliyin ölçüsünə
əmsal - Cəlil Məmmədquluzadədir! XX əsrdə
onu "zəmanə özü, təbiət özü yaradır",
üstəlik tarixi və keçmiş də, orta əsrlər
də, XIX yüz il də Məmmədşuluzadə
özünü yenidən
dərk edir. Hətta bu gün
də - XXI yüzilliyin
astanasında da "Nə etməli?",
"Necə etməli?"
suallarına ən yaxşı cavabı Mirzə Cəlilin əsərlərində tapırıq".
Əslində bu yerdə
nöqtəni qoymaq olar. Adama elə gəlir ki, bu sözlərlə
Mirzə Cəlil haqqında hər şey deyilib. Yaşar
Qarayev düz deyir: Mirzə Cəlil ədəbiyyatımızın
"Ağrı yaddaşı"dır. Lakin klassikin
böyüklüyü məhz ondadır ki, o bir zamana, təkcə
müasiri olduğu nəslə mənsub deyil, o hər yeni nəsillə
birlikdə yenidən doğulur, hər yeni gələn nəsillə
müasir olmağı bacarır, hər yeni nəslin və
onun zəmanəsinin suallarına cavab verə bilir. Klassikin əbədiliyi
və müasirliyi məhz bundadır.
Canlı Mirzə Cəlildən
bizi 77 -il ayırır, 1932-ci ildə vəfat etməsəydi
o, 5 il sonra 1937-ci ildə repressiya qurbanlarının
siyahısında birinci sırada olacaqdı. Bu dəfə
vaxtsız ölüm ona siyahıda birinci olmağa imkan vermədi,
fəqət o milli yaddaşa birinci həkk olundu...
Mirzə Cəlil Azərbaycan
nəsrinin zirvəsidir. Nə ona qədər, nə də
ondan sonra nəsrimiz bu zirvəyə qalxa bilmədi. Böyük
rus tənqidçisi Q.V.Belinski yazırdı ki, bütün
rus ədəbiyyatı N.V.Qoqolun "Şinel"indən
çıxıb. Böyük yazıçı və alim
Mir Cəlal isə belə deyib: Biz hamımız Mirzə Cəlilin
"Poçt qutusu"ndan çıxmışıq...
"Poçt
qutusu"na qədər Mirzə Cəlil ədəbiyyatımızda
mənzum dramın ilk nümunəsi olan "Çay dəstgahı"
(1989) alleqorik dramını, "Kişmiş oyunu" (1892)
pyesini, "Danabaş kəndinin əhvalatları" (1894),
"Danabaş kəndinin məktəbi" (1896) povestlərini
yazmışdı. Bəs nə idi "Poçt qutusu"nun
möcüzəsi?!
Adi kənd müəllimi
Cəlil Məmmədquluzadə mütaliə
üçün kitabları dostu və qaynı Məmmədqulu
bəy Kəngərlinin şəxsi kitabxanasından
alırdı. Məmmədqulu bəy Kəngərli Mirzə Cəlillə
Tiflisə gedərkən onu görkəmli mühərrir və
publisist Məmmədağa Şahtaxtlı ilə tanış
edir. M. Şahtaxtlı Məmmədqulu bəyin tövsiyəsi
ilə 1903-cü ildə yenicə yazılmış
"Poçt qutusu"nu oxuyur və hədsiz bəyənir. Bu
hekayə və Məmmədqulu bəy Kəngərlinin səyi
ilə Mirzə Cəlil "Şərqi Rus" qəzetində
fəaliyyətə başlayır, faktiki olaraq mətbuat aləminə
qədəm qoyur. Mirzə Cəlil sonralar yazırdı:
"Darülmüəllimi bitirib gələndə burada
özümdən artıq huşyar dostlara rast gəldim". Böyük
ədəbiyyatşünas A.Zamanov yazırdı ki, onun birinci
huşyar dostu Eynəli bəy Sultanova məktublarından
birində yazırdı: "O qədər məni
özünə qulaq asdırdın ki, axırda məni
doğrudan da maarif aləminə daxil etdin. Yəqin bilirəm
ki, sən olmasaydın, mən sadə kənd müəllimlərinin
içində yaddan çıxmışdım".
Bu minvalla "Poçt
qutusu" həm də Mirzə Cəlilin özünü ədəbiyyata
gətirdi. Mirzə Cəlil isə ədəbiyyata təkcə
Novruzəlini, Məhəmmədhəsən əmini, Usta
Zeynalı, Qurbanəli bəyi yox, özündən əvvəlki
yazıçılardan fərqli olaraq bütövlükdə
xalqı ədəbiyyata gətirdi. Ədəbiyyata insanın
taleyi xalqın tarixi taleyi kimi gəldi.
Bu yeni realizmin-tənqidi
realizmin tarixi-estetik tələbi idi. Bununla da Cəlil Məmmədquluzadə
Azərbaycanda tənqidi realizmin baniyi-karı oldu.
Hələ
"Danabaş kəndinin əhvalatları", başqa
adı ilə desək, "Eşşəyin itməkliyi"
əsərində Cəlil Məmmədquluzadə itmiş
eşşəyi yox, Məhəmmədhəsən əminin
daxilində itmiş vətəndaşı, itmiş şəxsiyyəti,
itmiş xalqı axtarırdı. "Poçt qutusu"
kiçik bir hekayə deyil "Şahnamə",
"İsgəndərnamə", "Dəhnamə"...
səviyyəsində Novruzəlinamə idi. Novruzəlinamə
XX əsrin epopeyası, özünü dərk etmək istəyən
millətin gələcəyə məktubu, ədəbiyyatımızın
milli vicdanından - Mirzə Cəlil qeyrətindən və
istedadından süzülüb göz kimi açılan
şəffaf sənət bulağı idi. O bulaqdan milli Azərbaycan
nəsri dirilik və duruluq qazandı.
Novruzəli kiçik
hekayənin adi surəti deyil, böyük bir estetik idealın
daşıyıcısı olan epoxial qəhrəman idi. O, zəmanəsinin
bütün sosial-psixoloji yükünü öz çiyinlərində
daşıyırdı.
Mirzə Cəlil Novruzəlinin
simasında özü-özünə aldanan, dəmir yolundan,
poçtdan bixəbər nadan mühitində - Danabaş kəndində
mürgüləyən xalqın obrazını yaratdı. Novruzəli
poçt nə olduğunu bilməyəndə Bakıda Azərbaycan
nefti uğrunda H.Z.Tağıyev, Ş.Əsədullayev kimi
qeyrətli, milli burjuaziya nümayəndələri ilə
Nobellərin, Rotşildlərin mübarizəsi gedirdi. Mirzə
Cəlil Novruzəlini bu iş üçün ayıltmaq istəyirdi.
Fikrimizcə, Novruzəlinin ən tragik davamçısı
Usta Zeynal yox, Qurbanəli bəydir. Çünki usta Zeynal biləndə
ki, işin getməməsinin "səbəbi" köməkçisi
Qurbanın suvaq üçün gəci erməninin qabında
gətirdiyi su ilə qayırmasıdır, onda bu işə
fanatik bir dindarlıqla etiraz edir. Bu əslində bir
dindarın şıltaqlığı deyil, ermənizmə, əcnəbilərə
etirazdır. Qurbanəli bəy isə pristava və ruslara -
rusçuluğa heç bir etiraz edə bilmir, qaçıb
gizlənir və biabırcasına ifşa olunur, rəzil bir vəziyyətə
düşür. Mirzə Cəlil Qori seminariyasını
bitirmişdi və çarizmin Qafqaz siyasətini, xüsusilə
də Qafqazda yaşayan xaçpərəst ermənilərdən
və xristian gürcülərdən fərqli olaraq müsəlman
türklərə münasibətini gözəl bilirdi. O,
"Qurbanəlibəy" hekayəsində Qurbanəli bəylərin
öz xalqı, milləti üçün heç nə edə
bilməyəcəklərini bütün parlaqlığı
ilə açıb göstərə bilmişdi.
Mirzə Cəlilin bəlkə
də ən böyük xidməti təkcə Azərbaycanda
və Qafqazda deyil, bütün Yaxın Şərqdə
qüdrəti olan "Molla Nəsrəddin" jurnalını
yaratmasıdır. Əsrin dörddə biri - 25 il (1906-1931)
çap olunan bu jurnalı tərəddüdsüz olaraq Azərbaycan
xalq həyatının ensiklopediyası, bugünkü milli məfkurəmizin
abidəsi, azərbaycançılıq dərgisi hesab etmək
olar.
Mirzə Cəlil etiraf
edirdi ki, "Molla Nəsrəddin" tək bir nəfər
müəllifin əsəri deyil,... bir neçə mənim əziz
yoldaşlarımın qələmlərinin asarının məcmusudur
ki, mən də onların ancaq ağsaqqal
yoldaşıyam". Məhz bunun sayəsində jurnal
"Böyük bir ədəbi dövr yaratdı... Ədəbi
dövrün başçısı" (Yusif Vəzir Çəmənzəminli)
nüfuzunu qazandı. Əlbəttə ki, bu Azərbaycan ədəbiyyatında
tənqidi realizmin epoxası idi.
Mirzə Cəlilə qədər,
demək olar ki, hamı Mirzə Fətəlinin davamı idi. Mirzə
Cəlil isə "davam" deyildi" (Y.Qarayev)
başlanğıc idi. XX əsrin yeni intibah ədəbiyyatı
"Molla Nəsrəddin"lə başlandı, onun
başçısı tez bir zaman içərisində ədəbiyyatımızın
milli vicdanına çevrildi. Bunu da eyni səmimiyyətlə
Mirzə Cəlil özü etiraf edir: "Molla Nəsrəddin"i
təbiət özü yaratdı... zəmanə özü
yaratdı. Onun birinci nömrəsi nəşr olunan gündən
mənim adım bir az vaxtın müddətində nəinki tək
bircə Qafqaz müsəlmanlarının içində, bəlkə
Yavıq Şərqdə şöhrət tapdı". Tarixi
özünüdərkimizin, milli-mənəvi
intibahımızın başında dayanan bir neçə mətbuat
zirvəsi var: "Əkinçi", "Tərcüman",
"Molla Nəsrəddin", "Füyuzat"... Bunlar
yarım əsrlik bir dövrdə Türkçülük və
Azərbaycançılığın vəhdətindən
yaranmış milli ideologiyamıza tarixdə yol
açdılar. XIX əsrin sonu XX əsrin ilk çərəyi
türkün şanlı tarixinə yönəlmiş fikri hərəkatımıza
məhz bu mətbuat abidələri başçılıq
etdi. "Molla Nəsrəddin" ana dili uğrunda mübarizəni
"Ana vətən uğrunda " mübarizəyə
çevirən möhtəşəm azərbaycançılıq
tribunası idi.
1928-ci ildən etibarən
Mirzə Cəlilə qarşı hücumlardan birində, o,
"Azərbaycan dilini korlayan yazıçı" kimi
ittiham olunurdu. Əlbəttə bu təkcə ağ yalan yox,
həm də tarixi-ictimai ədalətsizlik idi. Sadəcə
olaraq böyük ədib onu "xırda milli burjua ədəbiyyatı
nümayəndəsi" adlandıran, "Molla Nəsrəddin"i
Mübariz Allahsızlar İttifaqının orqanına
çevirmək istəyən bolşevik şpanaların
göstərişinə boyun əyməmişdi. O bədbəxtlər
bilmirdilər ki, klassiklər hər yetən zamana baş əymirlər,
zamanı özlərinə baş əydirirlər... "Molla Nəsrəddin"in
sayəsində Mirzə
Cəlil XX əsrin məşhur publisistinə
çevrildi. XX əsr
Azərbaycan həyatının
elə bir problemi yoxdur ki, onun publisistikasında
öz əksini tapmasın. Mirzə Cəlilin möhtəşəm
publisistik irsinin XX əsrin ədəbi-tarixi
kontekstində, istiqlal
məfkurəsinə dayaqlanan
metodologiya ilə tədqiqi filoloji fikrimizin problemi olaraq qalır.
Azərbaycan dramaturgiyasının tarixini Mirzə Cəlilin əsərləri olmadan bütöv təsəvvür etmək çətindir. O, yaradıcılığa dram əsəri ilə başladı: ədəbiyyatımızda ilk mənzum dram olan "Çay dəstgahı" və "Kişmiş oyunu" pyeslərini yazdı. Fəqət Mirzə Cəlilə Azərbaycan dramaturgiyasında mövqe qazandıran üç böyük əsər oldu: "Ölülər" (1909), "Anamın kitabı" (1920) və "Dəli yığıncağı" (1926).
Sovet rejiminin amansız totalitar ideologiyasının kəshakəs
vaxtı son dərəcə
sərt, sarkazm üzərində qurulmuş
psixoloji dram - "Dəli
yığıncağı" yazıldı. Mirzə Cəlil olduqca simvolik tərzdə Sovet-bolşevik cəmiyyətini,
heç bir qanunla tənzimlənməyən
proletariat diktaturasını dəli yığıncağına
bənzədirdi. Ağılsızlığın
hökmranlıq etdiyi
hər bir cəmiyyət dəli yığıncağıdır! - pyesin gizli qayəsi
bu idi. Bəs
nə etməli? Bu suala Mirzə Cəlil bir qədər əvvəl cavab vermişdi: bütün diktator qanunlarını, əcnəbi
bilik və savadını atıb Ananın Kitabına üz çevirməli! Digər böyük türk yazıçısı
Ç.Aytmatovun 80-ci illərdə
yaratdığı Manqurt
obrazını öz anna dilini unudan,
onun dilini bilməyən - beyni itmiş ziyalını Mirzə Cəlil hələ 1920-ci ildə
"Anamın kitabı"
pyesində yaratmışdı.
"Dəli yığıncağı"
pyesindəki Avropalı
- Fransız həkim doktor Lalbyuz isə Mirzə Cəlilin əsl kəşfi idi. Əsərin sonunda məlum olur ki, əslində "dəlilər"i sağaltmağa
gələn avropalı
həkim özü əsl dəlidir. Mirzə Cəlil böyük cəsarət
və həssaslıqla
burada Avropa və Şərq problemini həll edir. XX əsrdə Avropanın (rus libasında) Şərq üçün yararsızlığını
səhnədə əks
etdirir.
Şübhəsiz ki,
"Ölülər" Mirzə
Cəlilin şah əsəridir. Mirzə Cəlilin builki - 140 illik yubileyi "Ölülər"in yazılmasının
100 illiyi ilə üst-üstə düşür.
"Ölülər" təkcə
Cəlil Məmmədquluzadənin
yox, ümumən Azərbaycan dramaturgiyasının
şah əsəri, şedevr tragikomediyadır.
Bu yeganə əsərdir
ki, baş qəhrəman Kefli İsgəndər səhnədən
zala "ölülər"
deyə müraciət
edir və "tfu sizin üzünüzə"
deyə onların üzünə tüpürür.
Bu, təkcə Mirzə
Cəlilin cəsarəti
deyil, eyni zamanda Novruzəlidən ibarət xalqa məhəbbəti idi.
"Ölülər"
1916-cı ildə səhnəyə gəldi və bəlkə
həm də onun güclü təsiri altında iki il sonra
xalq ayılıb öz Milli dövlətini yaratdı. Əsərin ilk tamaşasından
sonra Nəriman Nərimanov ona böyük qiymət verərək yazırdı:
"Artıq dərəcədə
məharətlə yazılmış,
məzmunu eynən həyatımızdan götürülmüş,
ideyası inqilabi bu drama müsəlmanların
həyatında böyük
rol oynayacaqdır: paslanmış beytləri
pasdan təmizləyib,
ölmüş ruhlara
can verəcəkdir". Həqiqətən
də "Ölülər"
dünya ədəbiyyatının
dramatik şedevrlərilə
bir səviyyədə
durmağa layiq dram əsəridir. Tragikomediyanın
müvəffəqiyyəti bir çox baxımdan Kefli İsgəndər surəti
ilə bağlıdır.
Görkəmli tənqidçi
Mikayıl Rəfili yazırdı: "Əgər
Məmmədquluzadə tək
bir İsgəndər
obrazını yaratmış
olsaydı belə, yenə unudulmazdı, təkcə bir "Ölülər" onu dünya ədəbiyyatının
böyük realistləri
sırasına daxil edə bilərdi". Həqiqətən də Kefli İsgəndər tarixi kökləri olan epoxal obraz
idi. Bu surətin prototipi mənim ana babam - Kəngərli
nəslindən olan maarifçi-hüquqşünas, Fransada Universitet bitirmiş Paşa ağa Sultanov-Kəngərlidir.
Paşa ağa Sultanov Parisdə təhsilini başa vurub qayıdır Naxçıvana. Bir səhər minbərə
çıxıb başlayır
fransız dilində
azan verməyə. Camaat
onu qınayır və deyirlər ki, biz sənin nə dediyini başa düşmədik.
Onda Paşa ağa sual verir:
məgər mollanın
ərəbcə nə
dediyini başa düşürsünüzmü?! Beləliklə də Paşa ağa Sultanov öz hərəkətlərilə Mirzə
Cəlilə Kefli İsgəndər obrazını
yaratmağa imkan verir. Kefli İsgəndər
Mirzə Fətəli
Axundzadənin misi qızıla çevirən
İbrahimxəlil kimyagərinin
nadanı insana çevirən varisi idi. Mirzə Cəlil "nuxulular"ı,
"Ölülər" səviyyəsinə
qaldırmışdı. Belə
"ölülər" qızdırmaya
qarpız suyu ilə dərman edən "nuxulular"dan
daha mənalı idi. Çünki bu "ölülər"ə
elə indi də əsl müsəlman qaydası ilə "Allah sizə rəhmət eləsin, ölülər" deyə
bilirsən.
Cəlil Məmmədquluzadənin irsi milli varlığımızın aynasıdır. O, zaman-zaman milli özünüdərkə xidmət edir. Tarix Mirzə Cəlildən uzaqlaşdıqca o bizə yaxınlaşır, doğmalaşır. Və əslində Azərbaycan tarixi Mirzə Cəlilin ədəbiyyatımızın milli vicdanı kimi təsdiqinə xidmət edir.
Gülşən ƏLİYEVA,
filologiya elmləri namizədi,
dosent
525-c- qəzet.- 2009.-21 may.- S.6.