Fəlsəfə bizə lazımdırmı?
Artıq neçə həftədir
ki, İctimai televiziyanın "Açıq dərs"
verilişi fəlsəfəyə həsr olunur və belə
bir sual vurğulanır: "Fəlsəfə bizə
lazımdırmı?"
Əlbəttə,
sualdan suallar çıxır: "Fəlsəfə dedikdə
biz nəyi nəzərdə tuturuq?", yaxud "Bizə
hansı fəlsəfə lazım deyil?" və nəhayət,
"Bizə hansı fəlsəfə lazımdır?"
Biz hələ
özümüz üçün həqiqi fəlsəfə
ilə Azərbaycanda formalaşmış "fəlsəfə"
anlayışı arasında fərqi
aydınlaşdırmalıyıq. Çünki
çağdaş ictimai şüurda və KİV-də fəlsəfə
dünyada qəbul olunduğundan xeyli fərqli mənada
işlədilir. El dilində fəlsəfə az qala
müdrikliyin, hazırcavablığın ekvivalenti kimi
başa düşülür. Aşıq, dərviş,
ağsaqqal müdrikliyi...
"Fəlsəfə"
- nədir; bunu bilmədikdə onun bir bəzək kimi, epitet
kimi, tərifli söz kimi istifadə edilməsi təbii
haldır. Azərbaycanda, nə yazıq ki, "fəlsəfə"
sözü uzun illərdən bəri məhz bu mənada
işlədilir.
Fəlsəfənin
yoxluğu və ya "fəlsəfə yoxsulluğu" istər-istəməz
onun quru adının bəzəkli əşya kimi bazara
çıxarılmasına və gələnə-gedənə
çox ucuz qiymətə satılmasına səbəb olur.
Kimə filosof demək
olar və nəyə fəlsəfə demək olar? Bu
sualın birmənalı cavabını vermək çətindir.
Amma bir şey hamıya aydındır. Fəlsəfə,
görünür, düşüncə ilə
bağlıdır və nə isə yaxşı bir
şeydir. Onda alimi tərifləmək istəyirsənsə,
ona mütəfəkkir-alim demək olar, yaxşı şair də
filosof-şair olar, bir ədəbiyyatşünas da,
tarixçi də yaxşı yazırsa, deməli, filosofdur. Bəs
hər şeydən yazan, gözəl yazan jurnalistə niyə
pay düşməsin? Publisistik yazıları da fəlsəfə
saymaq üçün isə bu məfhumu bir az da kütləviləşdirmək
lazımdır. Bunun isə ən yaxşı yolu "hərənin
bir fəlsəfəsi var" - tezisidir. (Onda rəsmən elmi
dərəcə almış fəlsəfə professorları
nəyə lazımdır?)
Bu həyatda
hamının arzusu və istəkləri vardır. Hamı xoşbəxt
olmaq istəyir. Həyatının xoş, qayğısız,
problemsiz keçməsini istəyir. Amma dönüb bu arzu və
istəkləri barədə, həyatda nəyin daha vacib
olması barədə, hətta bəzən həyatın mənası
barədə düşünənlər, götür-qoy edənlər
nisbətən azdır. El arasında bu ikincini çox vaxt
"filosofluq etmək" kimi anlayırlar. Düşünmədən
yaşayanlar və həyatına kənardan baxaraq seçim
etmək istəyənlər. Lakin bu, doğrudanmı fəlsəfədir?
Axı bunlar normal insanın normal həyatı
üçün zəruri şərtlər
sırasındadır. Həyat haqqında, ölüm haqqında,
həyatın mənası və ya mənasızlığı
haqqında hər hansı bir düşüncə doğrudan
da fəlsəfədirsə, onda bəs filosofların baş
sındırdığı məsələlər nədir?
Doğurdan da, hər bir
adamın hər bir şey haqqında mülahizələrində
müəyyən fikirlər vardır. Bu fikirlər hansı
isə bir fəlsəfi dünyagörüşünə, hətta
cərəyana, təlimə uyğun ola bilər, daha
doğrusu, zidd gəlməyə bilər. Bir az zirəklik
göstərib istənilən fikri bu və ya digər təlimə
aid etmək olar. Məsələn, kimsə ancaq yeyib-içməyi,
yaxud qazancı düşünürsə, deməli, o,
materialist imiş. Kimsə xəyalpərvərdirsə və
şirin arzularla yaşayırsa, deməli, o, idealist imiş,
yaxud kimsə ənənədən və ədəb-ərkandan
kənara çıxırsa və "köhnə bazara təzə
nırx qoyursa", deməli o, postmodernist imiş və s.
Lakin burada üç cəhət
nəzərə alınmalıdır.
Əvvəla, müəllif
öz fikrini əsaslandırmağa
çalışırmı və onun bu fikri başqa fikirləri
ilə birləşərək vahid bir sistem yaradırmı? Yoxsa
buradakı fikrini birtəhər düzüb-qoşub
ekzistensializmə, oradakı fikrini pozitivizmə,
üçüncüsünü aqnostisizmə aid etsək,
bunlardan bir fəlsəfəmi hasil olacaq? Vahid mövqeyin, vahid
dünyagörüşünün olmaması fəlsəfənin
də yoxluğuna dəlalət etmirmi?
İkincisi, hətta
fikirlər az-çox uzlaşırsa və məhz vahid bir
dünyagörüşünün ifadəsidirsə, onlar
bir-birini tamamlayaraq vahid təlim, bütöv konsepsiya həddinə
çatdırıla bilərmi? Əgər müəllif
özü bunu etməyibsə, biz edək, - eybi yoxdur, amma
fikirlərin xaosu yox, adda-budda səpələnməsi yox,
bütöv bir mənzərəsi yaranacaqmı?
Və nəhayət,
üçüncüsü, əgər bütöv bir mövqe
varsa və o, bir konsepsiya halında ortaya çıxırsa,
lakin burada heç bir yenilik yoxdursa, yəni sadəcə olaraq
məlum təlimlərdən birinə uyğundursa, - belə
bir adamı filosof adlandırmaq olarmı? Yəni nəzərə
alınmalı deyilmi ki, bu və ya digər fəlsəfi təlimi
bilmək hələ filosofluq deyil?
Fəlsəfə yoxsulluğu
- "Biz rəqs edən
xalqıq",
- "Biz şair
xalqıq", "Biz müdrik xalqıq"
- "Fəlsəfə
nəyimizə lazımdır?"
Doğrudan da, əgər
mənəvi boşluğumuzu ancaq şeir və musiqi ilə
doldurmağa çalışırıqsa, fəlsəfə
nəyimizə lazımdır? Əgər lazımdırsa,
musiqinin fəlsəfəsi və şeirin fəlsəfəsi
şəklində olmalı deyilmi? Və ya əsrlər boyu
şeirdə fəlsəfə söyləyə bilmişiksə,
indi bu terminlərlə və kateqoriyalarla dolu olan ağır
fəlsəfi mətnlərə nə ehtiyac var?
Müasir dünya fəlsəfəsi
kimi qəbul olunan Qərb fəlsəfəsi nə dərəcədə
bizimdir və biz dünyaya onun gözləri ilə baxarkən
özümüzümü, yoxsa başqalarınımı
görürük? Digər tərəfdən bizim fəlsəfə
professorları həmin ağır dünya fəlsəfəsini
adekvat şəkildə təqdim etmək
iqtidarındadırlarmı? Onların tədris etdiyi fəlsəfə
milli deyil-deyil, heç olmazsa, müasir Qərb fəlsəfəsinə
ekvivalentdirmi, yoxsa onun surroqatıdırmı? Əgər belə
olsa idi, fəlsəfəyə münasibət dəyişərdimi?
Ümumbəşəri
fəlsəfi fikir daha çox dərəcədə elmiləşmiş
fəlsəfədir. Çünki burada kumulyativlik prinsipi
işləyir. Yəni yeni tədqiqatlar köhnələrin
üzərində qurulur. Sanki hansı isə vahid
bütöv bir fəlsəfi sistem yaradılır. Necə ki,
dünyanın bütün elm adamları dünyanın elmi mənzərəsini
birgə səylə yaradırlar. (Dünyanın vahid fəlsəfi
mənzərəsi isə yoxdur, ola da bilməz. Çünki
fəlsəfələr fərdi "mən"lərlə
bağlıdır. Və fəlsəfə nə qədər
elmiləşsə də, heç vaxt elm olmur).
Fəlsəfə təkcə
elmin yox, həm də sənətin, poeziyanın metod və
formalarından istifadə edir, sanki bu ikisinin vəhdətindən
yaranır. Fəlsəfədə millilik məqamı da onun məhz
sənət və poeziya ilə bağlılığından
irəli gəlir.
Hegel yazır:
"Poeziya öz predmeti kimi elmi abstraksiya formasında olan ən
ümumini götürmədiyinə və obyekti onun fərdiləşmiş
formalarında təsvir etdiyinə görə, o, hökmən
milli xarakterin müəyyənliyinə ehtiyac hiss edir".
Hər hansı bir millətin
nümayəndəsi öz milli "mən"ini ancaq
yaradıcılıq aktında ifadə edə bilər. Məlum
olanların öyrənilməsi, təsnif edilməsi, sistemləşdirilməsi
prosesində "mən"dən heç nə
götürülmədiyinə görə, bu cür "tədqiqatlar"
müəllifin milli kimliyini də ifadə edə bilməz. Ancaq
yaradıcılıq prosesi "mən"dən, hətta
müəllifin özünə məlum olmayan nəyi isə
götürür. Və bu "nə isə" fərdi və
ya milli səciyyə daşıya bilər. "Fərdi"
- öz strukturunda millini və ümumbəşərini də
əhatə edir. "Ümumbəşəri" isə nə
fərdi, nə də milli komponentə malikdir.
Fəlsəfə mənim (?), fəlsəfə onun, fəlsəfə
heç kimin (?)
Nə olsun ki?! Dünya da heç
kimin deyil... Lakin dünya heç kimin olmasa da,
həm mənim, həm də sənindir. Yaşayanlarındır. Onu anlayanlarındır. Dünya ona görə heç kimin olmur ki,
heç kim
onu axıra qədər anlaya bilmir. "Bu dünya
bir pəncərədir,
hər gələn baxar gedər". Amma məqsəd yalnız pəncərədən o tərəfə
baxmaq deyil. Bu dünya həm
də bir aynadır ki, tək-tək adamlar orada özlərini görürlər; öz mənəvi aləmlərini,
öz dünyalarını
görürlər. Bu tək-tək adamlar kimdir - filosoflardırmı.
"Dünya mənim,
dünya sənin, dünya heç kimin". Fəlsəfədə
vəziyyət bir qədər fərqlidir. Bu gün fəlsəfə
mənim deyil, bizim deyil, çünki fəlsəfə onu
yaradanın, ona sahib çıxanındır. "Fəlsəfə
heç kimin deyil" fikri ilə də razılaşmaq olmaz.
Çünki fəlsəfənin sükanı hələ də
Qərbin əlindədir.
Bəli, dünya onu
anlayanındır. Fəlsəfə kimindirsə, dünya da
onundur.
Səlahəddin XƏLİLOV
525-ci qəzet.- 2009.- 22 may.- S.4.