Natiq Rəsulzadənin
qırx illik axtarışları və
tərəddüdləri
O, ədəbiyyata qırx il (dəhşət!)
əvvəl gəlib.
Doğrusu, gəlməyib, hətta
sıçrayış edib,
baxmayaraq ki, o dövrdə Elçin, Anar, Əkrəm Əylisli kimi "ağırçəkili" cavanlar
meydan sulayırdı.
Moskvada məşhur Qorki adına
Ədəbiyyat İnstitutunu
yenicə bitirib vətənə qayıdan
Natiq Rəsulzadə hardasa çox incə və bununla bərabər inamlı addımlarla ədəbi mühitdə
yerini tutdu. Onun hekayə və povestlərini dünyanın
ən böyük və ən mütaliəli ölkəsinin
"qalın" jurnalları
həvəslə dərc
edir, ən nüfuzlu sovet ədiblərinin dilindən
əsərləri haqda
rəylər səslənirdi.
Onlardan bir neçəsini misal gətirək:
"Natiq siz, öz
söz ehtiyatını artırmağa səy göstərməyən
bir çox yazıçılarımızdan dil sarıdan
üstünsüz" (V.Katayev), "Sənin povestini demək
olar ki, birnəfəsə oxudum... Dil yığcam və eyni
zamanda obrazlıdı, qəhrəmanlar canlı, cəzbedici təqdim
olunub" (A.İvanov), "Maraqlı dramaturgiya və dilin
parlaq obrazlılığı bu gənc
yazıçının yaradıcılığını
digərlərindən fərqləndirir" (V.Lidin).
Qırx il əvvəl
Natiq Rəsulzadə ədəbiyyata gənclik həvəsli
qalib kimi gələrkən qəti əmin idi ki, sevimli
işinə heç vaxt xilaf çıxmayacaq. Bu çox
çətin, bəzi məqamlarda isə mümkünsüz
bir şey idi, amma Natiq həmişə olduğu kimi bu gün
də sevgisinə sadiqdi. Və qeyd eləmək yerinə
düşər ki, bu məhəbbət
qarşılıqlı oldu. Hər halda, kitablarının
sayı (dünyanın ən müxtəlif ölkələrində
nəşr olunmuş otuzdan artıq kitab) və layiq
görüldüyü ədəbi mükafatlar deməyə əsas
verir ki, Natiq Rəsulzadəni şəkk-şübhəsiz
alınmış yazıçı hesab eləmək olar.
...Bu da N.Rəsulzadənin
yubileyinin astanasında çıxan iki yeni kitabı: "Tələ"
və "Adacıq". Bu kitablara 70-80-ci illərdə
yazılmışlarla yanaşı, yeniləri, indiki dövrdə
qələmə alınanları da daxil edilib. Bu iki kitab
müasir Azərbaycan nəsrinin ən istedadlı və
orijinal düşüncəli nümayəndələrindən
birinin yaradıcılıq axtarışları haqqında
kifayət qədər bitkin təsəvvür yaradır. Elə
onlar haqqında da danışacağıq.
Yaxşı olardı
ki, məhəbbət hekayələrindən başlayaq.
"Sevgi ili", "Çeburaşka", "Tələ",
"Oğru", "Pəncərə" - bu hekayələrdən
kişi və qadın münasibətləri zamanı
bir-birini sıralayan ehtiraslar, həyəcanlar, ümumiyyətlə,
hisslər qamması boylanır.
Məhəbbət
mövzusu Natiqin dünyasında samballı yer tutsa da həzin,
lirik motivlər onun yaradıcılığına
yabançıdı. Onun məhəbbət hekayətləri
həyatın özü qədər ağırdı. İki
nəfərin məhəbbəti Natiqin hekayələrində
demək olar ki, hər dəfə faciəvi sonluqla bitir: ya
kişi, ya qadının ölümü, yaxud da
ölümün özü qədər ağrılı
ayrılıq.
Bununla yanaşı
Natiqin məhəbbəti həyatın məşəqqətlərini,
cismani əzabları daşımağa imkan verən,
insanı əhatə eləyən ədalətsizlikləri
onun gözündən qaçıran dünyanın ən
gözəl hissidi. Və həmin o məhəbbət qeyb
olanda həyat boş və boz bir anlama çevrilir.
Məhəbbətin
ötəriliyi yazıçının əksər hekayələrinin
leytmotivini təşkil edir. O məhəbbət ki,
alınmadı, amma alınsaydı həyatın mənasına
çevrilərdi. Bəzən məhəbbət Natiqin qəhrəmanlarını
çox gec tapır: "Pəncərə" hekayəsində
gənc qaçqın qıza vurulan və bu sevgiyə həyatını
qurban verən 70 yaşlı rəssamı gəlib
tapdığı kimi.
Əgər məhəbbət
baş tutubsa, bu halda da onu ya təhlükə, ya da tələ
gözləyir. Tələ sözüylə eyniadlı olan
hekayə Natiqin məhəbbət mövzusunda qələmə
aldığı ən güclü və təsirli hekayələrdəndi.
Məhəbbət çox saf və məsum bir hissdi, kobudluq
və riyakarlığın, bozluq və
düşkünlüyün hökm sürdüyü bu
dünyada onun yeri rahat deyil.
"Bazar, dözülməz
gündü" hekayəsində bir vaxtlar qəhrəmanlarını
- Qadını və Kişini birləşdirən hisslərin
sönməsindən söhbət açılır. Bu
sönmə hardasa get-gedə cismani sonluğa çevrilir. Bu,
qəhrəmanları əhatə edən mühitə və
şəraitə uyğun baş verir. Bu məkan gah
cansıxıcı subay yataqxana otağı, gah göy
üzünü örtən və uzandıqca uzanan sıx
dumana bürünmüş Moskva küçələri, gah
da sentyabrın leysan yağışlarında yuyunan bir cənub
şəhəridi. Bütün hallarda hətta təbiət də
hekayənin qəhrəmanlarını ümidsiz qoyur.
Yalnız ölümün müjdəçisi olan
ayrılığın gəlişiylə "nəsə ələgəlməz,
amma ən əhəmiyyətli" olan onların içində
qırılır.
Müəllifin
özü kimi əksər qəhrəmanları da rifahın,
toxluğun hər vəchlə qazanılmasının əleyhinədir.
Odur ki, həyatın amansız keşməkeşlərində
Natiqin bir pyesinin adı kimi sərgərdana çevrilirlər.
Onlardan çoxu hətta yaşları altmışı,
yetmişi adlasa da ruhən uşaq kimi qalıb. Məsələn,
"Pəncərə" hekayəsində öz evinin divar,
pəncərə və qapılarına vəhşi
quşların, ilahi gözəlliyə malik kəpənəklərin
şəklini çəkən, həmkarlarının
uğuruna səmimiliklə sevinən və gözəllik
qarşısında baş əyən rəssamı yada salaq.
Yaxud, çox gözəl "Xor adamı" pyesində
varlı həyat yoldaşının mafioz qohum-əqrəbasının
"tərbiyə eləyə bilmədiyi"
vokalçı Fazil.
Amma bütün bunlarla
bərabər yəqin ki, yazıçının əsas
düşməni laqeydlikdi. Bu mənada, təsirli
"Uzunqulaq, uzunqulaq haqqında..." hekayəsi xarakterikdi.
Bu hekayə sanki hardasa əfsanəvi fransız
yazıçı Antuan Sent-Ekzüperinin "Balaca şahzadə"sindəki
məşhur "biz öyrətdiklərimizə görə,
cavabdehik" cümləsiylə səsləşir.
İnsanlar onlara inanan, özlərinə öyrətdikləri
bu nəvazişli, məsum heyvana, uzunqulağa qarşı
xilaf çıxırlar. Bu heyvan insanların
unutqanlığı və əzazilliyi ucbatından ins-cins
olmayan adada ölür. Natiqin əksər qəhrəmanları
da bax, eynən beləcə, onları əhatə edən bu
acı gerçəkliyin vəhşiliklərinə və
etinasızlığına tab gətirməyərək
ölürlər. Taleyin oyunları qarşısında
acizlik... Bu ekzistensial motivlər yəqin ki, Natiq Rəsulzadənin
böyük Kyerkeqor, Sartr, Kamyu ilə
tanışlığından irəli gəlir. Natiq
cavanlıqda onların əsərlərindən çox təsirləndiyini
etiraf edir.
Adi, uğurlu talelər
Natiqi maraqlandırmır, onun üçün maraqlı olan
ruhuna iblis girmiş, yaxud içini ilbiz basmış
insanlardı, çünki qeyri-adi, qəribə hadisələr
("Təzyiq") məhz onların başına gəlir
ki, bu da çox hallarda faciəvi sonluğu təmin edir. Və
müəllifin qənaətincə, məhz belə məqamlarda
maskalar cırılır, yalnız ölümün astanasında
biz öz kimliyimizi dərk edir, bu vaxtacan hansı cildlərə
düşdüyümüzü xatırlayırıq. Amma bu
qənaət həddən ziyadə gec hasil olur. Çünki
artıq əcəl qapının ağzını kəsdirib,
səndən ən qiymətli olanı - həyatı
almağa hazırlaşır. Və məhz bu məqamda elədiyin
səhvlərə görə cavab verməlisən.
Fantastika, fantasmaqoriya
elementləri ("Ev" povesti, "Cazibə"
"Qardaş" hekayələri), absurd, qeyri-adi şəraitlərdə
sənətkar təxəyyülü ilə gerçək
hadisələri cilalamaq müəllifə insan xislətinin bu
və digər tərəflərinə sanki mikroskop altında
baxmaq və onu ən xırda detallarına qədər öyrənmək
üçün lazımdı. Bu şəraitdə onun qəhrəmanlarının
yaxşı (yaxud pis) tərəfləri daha
çılpaqlıqla üzə çıxır.
Natiqin qəhrəmanları
tez-tez onun bədii təxəyyülünün gücüylə
ekstremal vəziyyətlərə düşürlər və
bu zaman onun və yaxınlarının bu və ya digər
obrazının hansı xarakter nümayiş etdirəcəyindən
asılı olur. "Ev" povestində qəhrəman
yaşamaq əvəzinə mövcud olmaq, yaşamağı
imitasiya etməkdənsə ölümü üstün tutur.
Müəllifin fikrincə, yeknəsəklik, bozluq, gündəlik
qayğılar istedadı, insandakı Allah vergisini məhv
edir. Və bu yeknəsəklikdən yeganə
çıxış yolu qiyam, üsyandı və hətta əgər
bu qiyam sonda qəhrəmanı məhvə aparsa belə.
"Ev" çox
güman ki, Natiq Rəsulzadənin daha parlaq, daha sirli əsəridi.
Bu əsər hətta mütaliə edib qurtardıqdan sonra da
küt ağrı kimi oxucunu rahat buraxmır, onu müəllifin
təqdim etdiyi vəziyyət barədə düşünməyə
və təhlillər aparmağa vadar edir.
Əsl ədəbiyyat
çoxmənalıdı, onun batinində xeyli nüans və
çalarlar gizlənib. Odur ki, oxucular Natiqin nəsrində
şəxsən axtardıqları suallara cavab tapmaq istəyirlər.
Kimlər üçünsə "Ev" bozluğa və həyatın
yeknəsəkliyinə qarşı bir qiyam, kimlər
üçünsə qürura və yekəxanalığa
qarşı ədalətli cəzadı. "Ev"in qəhrəmanı
mövcud olduğu cansıxıcı mühitdən bezərək
qaçır və qəribə, yarımhavalı
insanların yaşadığı adaya düşür. Bir
müddətdən sonra bu adadakı həyat da ondan
ötrü dözülməz olur və o, yenidən
qaçmağa üz tutur. Bu dəfə isə onun yolu
ölümə sarıdı. Məntiq budu. Gərək
olanının qiymətini, həyatının hər
anını dəyərləndirə biləsən, bu həyat
sənə nə qədər ağır,
usandırıcı görünsə belə. Əks halda,
yeganə alternativ ölümdü, çünki "həyatdan
imtinanın bir yolu var: ölüm".
Natiq absurda tez-tez
müraciət eləyir. Nasirin sözlərinə görə,
dahi Kafka onun ən sevimli yazıçılarındandı. Əlbəttə,
Qoqol və onun fantasmaqorik Peterburq povestləri də
yazıçıdan təsirsiz ötüşməyib. Absurd
nəsrinin xarakterinə daha uyğun gələn nümunə
"Duel" və "Tramvay" hekayələr idi. Bu absurd
ab-havanın və fantastik obrazların timsalında
yazıçı həmçinin, respublikanın
yaşadığı 90-cı illərdəki ağır vəziyyəti
təsvir edib. Belə ki, qəribə vaqon
başçısıyla hara ünvanlandığı bilinməyən
qatar sonda sərnişinlərini dərin meşəyə gətirib
çıxarır. Canavar adamların meşədən gələn
ulartısı 90-cı illərdə respublikada baş verən
hadisələrə işarə kimi səslənir və həmin
o dövrdəki qeyri-müəyyənliyi,
qarmaqarışıqlığı və ümumi
çaşqınlığı çox mükəmməl əks
etdirir.
Öz əsərlərində
nə qədər fantastik vəziyyətlər yaratsa da
yazıçı gerçəyi təsvir eləyir. Bəzən
ehtirasları daha da qızışdırıb, rəngləri
daha da qatılaşdırsa da, Natiq Rəsulzadənin hekayə
və povestlərində hər şey kifayət qədər
zamana uyğun əks edilib. Məhz buna görə onun əsərləri
insanı içəridən tərpədir, düşüncələrə
qərq edir, bəzən gündəlik həyatda bizi əhatə
eləyən ədalətsizliklərə və eybəcərliklərə
qarşı etiraz oyadır.
Bununla yanaşı,
Natiq Rəsulzadənin əsərləri hansısa pafosdan,
patetikadan tamamilə xalidi. Onlar bilərəkdən
söndürülüb. Yazıçı oxucunu bu dünyaya
niyə gəldiyi və bu dünyada özündən sonra nə
iz qoyacağı barədə düşünməyə vadar
edir.
Yazıçı
ara-sıra şöhrətin, uğurun və maddi rifahın dəyərləri
barədə məsələlərə müraciət eləyir.
Bu, əbədi mövzudu. "Xilas və rəhm elə"
hekayəsində yazıçı oğlunun faciəvi
ölümündən sonra qəflətən oxucu rəğbəti,
dəhşətli populyarlıq qazanır. Get-gedə o, bu
populyarlığa dəbdəbəyə öyrəşən
kimi uyğunlaşır, şöhrətin dənizində
üzür. Qəflətən həyat yoldaşının
ünvanladığı "Vicdanla de, indi oğlumuzun bizimlə
birgə olması naminə sən hər şeydən imtina edərdinmi?"
sualı onu səksəndirir. Bu sualda böyük məna gizlənib.
Çünki çox vaxt ağlasığmaz şöhrət
və populyarlıq yazıçını öz-özündən,
öz varlığından, dev yuxusuna getmiş vicdanından
ayırır. Natiq Rəsulzadənin bu suala cavabı birmənalıdı:
"...Allah insanı yaradır, peşəni yox, insanı
yaradır, iş-güc sonranın işidi, çox şey təsadüfün,
insan isə Allahındı və əgər səni bu fikirlərə
arvadının sualı qərq edibsə, onda nə
insansan?"
Yazıçının
düz on il əvvəl elədiyi etiraf bu mövzuya qüvvət
kimi də səslənə bilər: "Populyarlıq
yazıçı üçün zəruridi, amma bu,
çox davam eləməməlidi. Bu, qızılça kimi
ötəri bir şey olmalıdı, gərək keçirəsən
vəssəllam. Populyarlığı uzun müddət səngiməyən
yazıçı son nəticədə ona işləməyə
məhkum olur. Populyarlığını daha da artırır,
həmişə üzdə olmağa, dillərdə gəzməyə,
hər şeyin mərkəzində qərar tutmağa can
atır. Qısası, populyarlığı üçün
yaşayır. Bu isə düzgün deyil, yazıçı
həyatı belə olmamalıdı, ümumiyyətlə,
bu, həyat deyil. Yazıçı həyatı məna,
sakitlik, hətta deyərdim ki, sükut tələb edir. Həyatın
elə bir anı gələ bilər ki, populyarlıq hər
şeyi məhv edər".Zamanı bir neçə il geri
qaytarsaq, deməliyik ki, Natiq Rəsulzadənin
yaradıcılıq yolu heç də həmişə hamar
olmayıb. Yetmişinci illərin sonunda o, kəskin sosial
problemlərdən bəhs edən bir neçə əsər
yaratdı ki, bu da mədəniyyətə məsul yüksək
çinli məmurların etirazına səbəb oldu. Məsələn,
onun yaradıcı həyatında Bakı
"sexovşik"lərindən bəhs edən "Gecənin
atlısı" povesti DİN-də və DTK-da
qızğın müzakirələrə səbəb oldu.
Natiqin moskvalı həmkarları heyrət içindəydilər:
"Belə bir əsəri necə çap elətdirə
bilmisən?" Gənc yazıçının
başının üstünü qara buludlar alanda və onun
kitabları respublika nəşriyyatlarının tematik
planlarından çıxarılanda məsələyə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin birinci katibi İmran Qasımov
qarışdı. Onun Mərkəzi Komitənin məhz
hansı məmuru ilə danışdığını bilməsəm
də Natiq tezliklə İ.Qasımovun kabinetinə
çağırıldı.
Elə buradaca ona faktiki
bəraət verildi və respublikanın rəhbərinin
sözləri diqqətinə çatdırıldı:
"Heydər Əliyeviç dedi ki, Rəsulzadənin əsərləri
respublikada "əyriliyə" və rüşvətxorluğa
qarşı aparılan mübarizənin tərkib hissəsidi".
Bu, faktiki olaraq, yaşıl işıq, gənc
yazıçıya himayədarlıq idi. Bundan sonra Natiqin tərcümeyi-halında
ən məhsuldar dövr başlanır. Təsadüfi deyil ki,
1984-cü ildə o, ümumittifaq miqyaslı, nüfuzlu
N.Ostrovski adına mükafata, bir il sonra isə Azərbaycan
komsomolu mükafatına layiq görülür.
Natiqin povest və hekayələrinin
yazıldığı dil haqqında da bir neçə kəlmə
söz deməyə bilmərəm. Gənc Azərbaycan
yazıçısının "böyük və nəhəng"
dili mükəmməl mənimsəməsi barədə
böyük rus yazıçısı Valentin Katayevin dedikləriylə
tamam razıyam. Bəli, o, rus dilini həqiqətən də
mükəmməl bilir, onun obrazlı müqayisələri,
epitetləri, qəhrəmanlarının dəqiq
xarakteristikaları, koloritli təsviri mənə bədii
müqayisələrin əvəzolunmaz ustası Yuri
Oleşanın ("Həsəd", "Üç
gombul", nəsrini xatırladır. Digər ədiblər
inciməsinlər, amma mənim şəxsi qənaətimcə,
Natiq Rəsulzadə rus dilində yazan Azərbaycan
yazıçıları arasında ən yaxşı
üslubçudu.
...Yetkin
yaradıcılıq dövrünü yaşayan
yazıçıya yubileyi ərəfəsində bir
neçə sualla müraciət etdim. Ən əvvəl
öyrənmək istədim ki, bu gün özünü necə
hiss edir, mütləq azadlığın gətirdiyi bu yeni,
mürəkkəb şəraitdə necə yazır. O
azadlıq ki, təəssüf bizə əsl ədəbiyyata
kütləvi marağın azalması və oxucu
auditoriyasının sürətlə daralması fonunda gəlib
çatdı.
Natiqin mənə
cavabı belə oldu:
"Bilirsən,
90-cı illərdə məndə olan o
çaşqınlıq hissi ötüb keçdi. Biz, sovet
yazıçıları üstün şəraitə,
kitablarımıza görə, yaxşı yaşamaq
üçün heç də az olmayan qonorar almağa
öyrəşmişdik. Yadımdadı, 70-ci illərdə
Qabriel Qarsia Markes "Literaturnaya qazeta"ya geniş
müsahibəsində demişdi ki, bəs bizdə tiraj siyasəti
düzgün qurulmayıb. Böyük Şopoxov on milyon
tirajlı "Sakit Don"a görə cəmi 10-20 min rubl qonorar alır. Bununla belə yazıçılar və
digər yaradıcı
sahələrin nümayəndələri
cüzi əməkhaqqı
alan fəhlə
və qulluqçularla
müqayisədə kifayət
qədər varlı görünürdülər. Bütün bunlar
dağılanda çaşqınlıq,
sənin heç kimə lazım olmadığın kimi bir hiss yarandı. Amma get-gedə bizlərə aydın oldu ki, bu, bütün
dünyada müşahidə
olunur. Ciddi ədəbiyyatın məqsədinin
elitarlıq, onun aqibətinin isə təbii ki, az tiraj
olmasıyla barışmaq
lazımdı. Və vicdanla, populyarlığa
can atmadan işləmək
lazımdı...
Yazıçı ilk
oxucu, ilk redaktor və ilk senzordu. O bütün
yazılanları özündən keçirməlidi. Və
yalnız özü özündən razı
qaldığı halda yazılanları işığa
çıxara bilər".
Fikrimcə, əsl
yazıçı heç vaxt özündən razı
qalmır. O, həmişə tərəddüd içindədi,
daima yeni üfüqlər, yeni mövzular, yeni qəhrəmanlar
axtarışındadı. Heç vaxt eşitməmişəm
ki, Natiq Rəsulzadə özü haqqında yüksək
fikirdə olsun. O, həmişə sadə, təvazökar və
tamamilə iddiasızdı. Bu haqda akademik Bəkir Nəbiyev də
öz sözünü dilə gətirib. Bəkir müəllim
deyir ki, Natiqi görəndə mən həmişə
müdrik xalq kəlamını xatırlayıram:
"Ağac bar verəndə başını
aşağı əyər".
...Qırx il əvvəl
yazıçılıq Natiq Rəsulzadənin həyatının
mənasına və sevgisinə çevrildi. 1999-cu ildə
müstəqil Azərbaycanın prezidenti Heydər Əliyev
onun peşəsinə bu sədaqətini yüksək qiymətləndirib
50 yaşında Natiqi "Azərbaycanın əməkdar incəsənət
xadimi" adına layiq gördü. İnanmaq istərdik ki,
istedadlı Azərbaycan yazıçısı və
dramaturqunun əməyinin dövlət tərəfindən təsdiqi
bu gün də Natiqdən yan ötməyəcək. Onun rəngarəng
nəsri, çoxjanrlı dramaturgiyası, yazdığı
ssenarilər və bu ssenarilərə çəkilən filmlər
ümumilikdə Azərbaycan mədəniyyətinə əvəzolunmaz
töhfədi. Öz dostuma və həmkarıma arzum budur ki,
o, heç vaxt ən qiymətli keyfiyyətlərindən
birini itirməsin - insanı anlamaq və onun dərdinə
şərik olmağı. Axı, böyük sənət əsərləri
də məhz elə anlamaqdan və dərdi duymaqdan
doğulur.
yazıçı-publisist
52qəzet.- 2009.- 23 may.- S.20.