Növbədənkənar yazı

 

VƏ YA HƏR KİTAB SEVİNƏNİNİ TAPIR...

 

(Əvvəli ötən sayımızda)

 

Vasif Süleyman, özünə bənzəyən bir şair olduğuna, özünü bu şərtlər altında tapdığına, modaya ayaq uydurmaq üçün "sərbəstin" sərməstliyinə uymadığına görə məni sevindirir. Bir-iki uğurlu misal çox kitabda tapmaq olar, söhbət bir kitab yaxşı şeirdən gedir. Vasifin kitabı belə bir kitabdır. Şeirlərini oxuduqca onun kimsəni yox, özünü, öz iç dünyasını, həm də alışılagələn ənənəvi şeir biçimlərində yazdığını görürük. Amma bu ənənəvilik, "heca qəlibi" ona yeni fikirlər deməkdə əngəl olmur, əksinə ifadə imkanlarını daha da genişləndirir. Əsil şeirlər gələcəyin şifrələri ilə doludur. Zaman şeirdə uyuyur. Uyqu ilə oyanıqlıq arasındakı zaman şeirin mürgüləyən anları... Və haçansa bir şairin şeirində yüz il öncədən unudulmuş zaman o şeir oxunduğunda yenidən oyanar. Anadolu türkləri demiş, fazla sözə nə hacət, gəlin fikrimizi V.Süleymanın kitabından aldığımız örnəklərlə təsdiqləyək:

 

   Nə olar, bir çiçək ömrünü çək sən,

   Üzən də çiçəkdi, sən də çiçəksən.

   Qalsan öz-özünə üzüləcəksən

   Üzülən ömrünə toxta, bax, çiçək..

   Üzündə zülmət var, əlində çıraq,

   Bir ömür verilib qismətinə, bax.

   Üstü başdaşıdır, ayağı torpaq,

   Ta ondan yuxarı nə olur, olsun.

 

Hər şey öz gizli həyatı ilə sirlidir. Biz qəmimizə daha çox inanırıq, nəinki sevincimizə. Gələcək bizə gözəgörünməz işarətləri ilə gəlir:

 

   Ömrü sonulamaq, seçmək yoxuymuş,

   Keyfi istəyəndə köçmək yoxuymuş,

   Bu ömrün içində heç nə yoxuymuş,

   Di gəl, bu boşluqda yaşa beləcə...

   ...Ömür başım üstən adladı keçdi,

  Nə ola, ölüm də çaşa beləcə...

   ...Bir halal sevgiydi, yiyəsiz qalıb

   məni qürur yıxır, onu naz yıxır.

   ...Günah eyləməyib çəkdim cəfanı,

   çəkib ürəyimi üz demədim ki?

   ...Bir azca sevincsən, bir azca kədər,

  bir də, Allah bilir, nəsən bir azca...

  ...Mən öz taleyimdən çoxdan keçmişəm

   necədi, səndən də küsəm bir azca.

   ...Deməyə-deməyə nəsə deyirsən,

   nolar, deyə-deyə desən bir azca.

   ...Dünən yaşadırdı, canı sağ olsun

   bu gün öldürən də həmən sevgidir.

 

Bəzi fikirlərimi demək üçün Vasifin kitabı əlimə bəhanə kimi keçdi. Burada mən fikrimə söykək üçün ilhamımızın ənənəvi qəlibinə uyan şərq şairlərindən deyil, yeni nəsillərin ciddi-cəhdlə təqlid etmək istədikləri qərb şairlərindən misallar gətirmək istəyirəm. Amerikanın ünli şairi Eliotun bir fikrini xatırlamaq yerinə düşərdi: "Yer üzərində bizə məlum olan ən günahsız aşiq böyük şairdir. O öz varlığına ötüb keçməsi, sönməsi mümkün olmayan elə bir ehtiras hopdurur ki! Və bəxtin dönüm-döngələri, uğurlu-uğursuz həyat şərtləri o qədər də önəmli deyil, günbəgün, saatbasaat, necə deyərlər, o şahanə sevgi vergisini ödəməyindədir. O əngəllər ki, başqaları üçün geriyə çəkilmək, məğlubiyyət bəhanəsi olur, əksinə, bu çətinliklər şairi bir az da bu yöndə inadkar və məğlubedilməz edir. Başqalarının həzzi şairin həzzi yanında bir heçdir. Şair dan üzünü, ya qış meşəsini və ya oynayan uşaqları seyr edəndə bütün ucalıqların, yüksəkliklərin sərhədində gizli olan nə varsa, onun üzünə açılır. Bu eşqin yolunda nə qorxu, nə qaranlıq, nə əzab, nə də ölüm onun iradəsinə əngəl ola bilir".

Təcnis ötüb getmiş zamanın günümüzə dəyib qayıdan əks-sədası kimi hərdən-hərdən yeni nəsillərin yaradıcılığında boy göstərir. Belə çağdaş nümunəlrin ən yadda qalanı Məmməd İlqarın "Çəkir" təcnisidir. Amma Vasifin örnək verdiyim təcnisini diqqətlə oxusanız, hələ xalq şeirinin bu növünün imkanlarının heç də tükənmədiyini görəcəksiniz:

 

   O mənə atmışdı qar topasını,

   Mən atdım, dəymədi qar qıza, vallah.

   Əlimin içində qar od kimiydi,

   Hələ görməmişdim qar qıza, vallah.

   Kimində göz olur, məndə dil acdı,

   Bu da bir oyunmuş, adı - dilaçdı.

   Ürəyim birinci sənə dil açdı,

   Açmadı baxışı - qar qıza, vallah.

   Kimmiş, buza oğlan, qara qız deyib,

   Qar buxaq, qar sinə, qar ağız deyib.

   Bilmirəm, kim sənə qara qız deyib,

   Vasif bənzədirdi qarqıza, vallah.

 

Qulağımızı qırmaclayan yad kəlmələrdən yan keçib mübarək dilimizdə belə bir təcnis yaratmaq da şair ilhamının çoxçalarlı imkanlarından xəbər verir.

 

   ...Laylasını ata çaldı, göynədi,

   Nə dedisə, ona dedi bu körpə.

   Göz açanda anasını görmədi,

   Dil açanda "ana" dedi bu körpə.

 

Uşaqlığımız yaddaşımız və yalnızlığımız vətənimizdir, başqa sözlə, tənhalıq vətəndir, ana vətən...

 

   ...Yanmaya-yanmaya ürək bilmişəm

   Sinənin altında daş olan yeri...

   ...Torpağa su dəysə yaşıllaşandı

   Solandı yanağın yaş olan yeri.

 

Dəniz sahillə görüşə bilməyəcəyinə, sahil dənizlə görüşə biləcəyinə bəlkə də şübhə edə bilər, şair eşqinin uğur qazanıb çiçəklənəcəyinə əsla şübhə etməməlidir. O, mükəmməlliyi və gözəlliyi görür sevgidə.

 

   ...Bu bəxti, qisməti əyən gözələ,

   Bir səhər başına döyən gözələ.

   Ölüncə "mənimsən" deyən gözələ

   Üz-üzə gələndə Siz deyən gərək...

 

Dünya niyə belə qurulub görəsən, sevgilər əldən çıxanda, əlçatmaz olanda müqəddəsləşir. Bir zaman uğruna canını vermək istəyən gözəl səndən üz döndərib gedəndə uğruna canını vermək istəyirsən. Niyə sevginin gözəgörünməz ipi qadının əlindədir?! Qadın istədiyi sürəcə kişi var olur, kişi istədiyi sürəcə qadını var edə bilmir, sirr hardadır: oturub başını sındır, cavabsız suallara cavab ara, tapa bilsən, bu sirrin qarşısında aciz olanlara da söylə.

 

   Sən sevib neyləyəcəksən

   Allahın bədbaxtı məni...

   ...Bu nə bəla idi aldı başımı

   mən axı bu qədər naşı deyildim.

   Sənə yol gəlirdim doğulan gündən,

   Üç günün, beş günün işi deyildi.

   ...Niyə istəyirsən, köçəm dünyadan,

   Hələki eşqinlə dinə bilirəm.

   O dünya, bu dünya - fərqi nədir ki,

   Ölsəm də, çatmaram sənə, bilirəm..

 

Vasif şeirlərini sözün son ifadə imkanlarını toplayaraq yazır. Bugünkü Azərbaycanda bəlkə də hər şey var, amma bütöv şeir qıtlığı danılmazdır. Bu şeirlərın bir çoxunda bəlkə dişədəyən bir-iki uğurlu misra da tapa bilərsən, amma onlara sənət əsəri kimi baxmaq düşüncəsi içinizdən keçməz. Bir var təndürüst, bir də var şikəst doğulan körpə. Ana, əlbəttə ki, birincini istəyəcək. Bütün bunlarda bəlkə sürüşkən zamanı günahlandırmaq işin ən asan yoludur. Və nə yazıq ki, dövrün sürüşkənliyi, sabitqədəm olmaması, hiləsi şeirə də keçib. Toplumu kütləviləşən bir məmləkətin şeiri də, yəqin ki, kamillikdən uzaq olmalı, kütləviləşməli idi. Vasifin şeirlərində qibtə ediləcək bir tamlıq, bütövlük var. Əlbəttə, bu şeirlərdə yerinə düşməyən söz və misra arayışına girsən, tapa bilərsən, sürtülmüş qafiyələr də yox deyil. Gözəlin üzündəki hansısa bir çatışmazlığı Tanrıdan gələn gözəlliklər kölgələdiyi kimi, Vasifin şeirlərindəki kamilliyə, bütövlüyə canatım, ilhami ehtiras yuxarıda dediklərimi görünməz qılır. Yəni bu şeirləri oxuyarkən onlarda nöqsan axtarmaq ağlına gəlmir. Şeirin şah damarına düşüb özünü tapdığından kitabın əvvəlindən sonuna qədər tutduğunu buraxmır. Hər sözünün yükü, çəkisi var. Təkcə sevgi deyil onun şeirlərində nəfəs alan:

 

   Gündə neçə dəfə açılan əllər

   Yumulan əllərə cəfadı, bilməz.

   Dilənçi payıyla böyüyən oğul

   Vətəndi... Torpaqdı... Davadı...

   Bilməz.

   Atanın sürdüyü səfil bir həyat,

   Yıxdığı bir isti yuvadı, bilməz.

   Dilənçi, bu dəfə keç günahımdan...

   Sən nə dilənçisən, nə yoldan ötən,

   Göylər titrəyəcək indi ahımdan,

   Dilənçi kökünə düşübdü Vətən,

   Dilənçi, bu dəfə keç günahımdan...

 

Çağımızın şeiri kütlələrin yüksəlməsi, insanlaşması, işığa qovuşması üçün çaba göstərməlidir. Mariya Rilkenin "Gənc şairə məktublar"ın deyildiyi kimi, sənin tərəddüdün xoşbəxtliyindir, onu sev, sirrin açımı ondadır, bilmədiyin sorular bağlı qapılardır, onların açılacağı zamanı gözlə.

 

   Dünyada hamının istəyi yarı,

   Bu yarı istəyi qoruyaq barı.

   Sözlərin başına dolananları

  Sözlərin əlindən almaq günahdı...

   Ömrümün yarısı balalarımın,

   Qalan yarısı da sözün qurbanı...

 

"Sevgi atılandan sonra başlayır" ilk kitabının adıdır. SÖZ - ANA kimi, TORPAQ kimi NAMUS yeridir, Vasif Süleymana görə. Belə olmasaydı, şeirimizin əksər təmsilçiləri kimi o da ucunu alıb uzunçuluğa gedərdi. Kitab boyu şeirlərə göz gəzdirdim, böyük çoxluğu 3-4 bənddən artıq deyil.

Yazımın bir yerində "ədəbiyyat da ənənə və varislik üzərində qurulur, hər ədəbiyyatın gələcəyi onun keçmişi ilə şərtləşir" demişdim. Bu mənada, oxuduğunuz yazını yazmağım üçün bəhanə olan Vasif Süleymanın "Eşq ol, dərgahında səcdəyə gəlim" kitabı mənə, su gələn yerdən bir də gəldiyini, nakam Dilqəm ruhunun yenidən şadlandığını söyləməyə imkan verdi...

 

 

Çanaqqala,

mart-aprel 2009

 

Məmməd İSMAYIL

 

525-ci qəzet.- 2009.- 27 may.- S.2.