Zəfərin mübarək, Nazım!
"Nazım" deyirəm,
"sən" deyirəm, çünki artıq düz on
yaş ondan böyüyəm.
Hər gün qəzet səhifələrindən,
televiziya ekranlarından, radio dalğalarından bəd xəbərlərin
uçqunu üstümüzə gəlir.
Fələstinin
acıdan acı faciəsi, İraqda müsəlmanların
bir-birlərini qırması, Hindistanda terror aktı, Əfqanıstanda
döyüşlər, Rusiyanın təcavüzkar Ermənistanı
yenidən səxavətlə silahlandırması, siyasi
çəkişmələr nəticəsində
qışın şaxtasında qazsızlıqdan əziyyət
çəkən Avropa ölkələri, Türkiyədə
hansı təxribatçılarınsa təşəbbüs
göstərdikləri ləyaqətsiz və heysiyyətsiz
"Ermənilərdən üzr istəyək"
kampaniyası, milləti parçalayan "Ergenekon"
olayları, hər gün neçə-neçə insanın
tutulması...
Partlayışlar, qan,
ölüm, işgəncə, zülm, təbii fəlakətlər...
Qara kabus kimi başımızın üstünü alan, bir
an belə rahatlanmağa qoymayan müdhiş yeniliklər
içində birdən-birə şad xəbər də gəldi.
Nazım Hikmətə Türkiyə vətəndaşlığı
qaytarılıb.
Bizim qəzetlərdə bu barədə
oxuyanda əvvəl-əvvəl inanmağım gəlmədi,
növbəti şayiədir - deyə düşündüm.
Bunun xoş bir gərçək olduğunu biləndə
Türkiyə Cümhuriyyətinin Başbakanı
R.T.Erdoğana təşəkkür məktubu yazdım...
Dünən Türkiyənin TV kanallarında bildim ki, Prezident
A.Gülün və Baş nazir Erdoğanın
imzaladığı bu qərar "Rəsmi qəzetə"
də dərc olunub, hüquqi qüvvəyə minib. İllər
boyu həsrətlə gözlədiyimiz bu ədalətli
iş axır ki, baş tutdu. Canından artıq sevdiyi Məmləkətinə
sağlığında dönə bilməsə də, təmiz
adı qayıtdı.
Vaxtilə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin Nazım Hikmətə vətəndaşlığın
qaytarılması haqqında müraciətini Türkiyənin
Bakıdakı böyük elçisi vasitəsilə Ankara
hökumətinə çatdırmışdıq. Bəzi rəsmi
qəbullarda imkan düşəndə o dönəmin
Başbakanı Bülənd Ecevidlə, daha əvvəlki
dövrdə Baş bakan müavini Erdal İnönü ilə
qısa ünsiyyət zamanı bu arzumuzu bildirmişdim,
müxtəlif vaxtlarda Kültür bakanları olmuş Namik
Kamal Zeybəklə, Fikri Sağlarla, İstemixan Talayla bu barədə
söhbətlərim olmuşdu.
Təbii ki, bu qərarın
verilməsində bizim cəhdlərimizin hər hansı rolu
olduğunu iddia etməkdən uzağam. Sadəcə olaraq onu
demək istəyirəm ki, heç bir vaxt bu işə biganə
qalmamışıq, bu məsələni
unutmamışıq. Çünki Nazımın Vətən
həsrətini mən kitablardan, qəzetlərdən, xatirə
yazılarından deyil, böyük şairlə canlı
görüşlərimizdə duymuşdum. Təkrarsız ifa
tərzi ilə, insanı bayıldan gözəl səsi ilə
oxuduğu misralar indiyəcən qulaqlarımdadır:
Məmləkətmi,
yıldızlarmı,
gencliyimmi daha uzaq...
yaxud
Sən indi
alnımın qırışlarında,
saçımın ağında, yürəgimin
infarktındasın
memleketim, memleketim,
memleketim.
Bu misraları dəqiqləşdirmək
üçün kitablara baş vurmuram, yaddaşımda
Nazımın dilindən eşitdiyim zaman necə qalıbsa eləcə
də yazıram.
Dünyanın əksər
dillərində kitabları çıxan Nazımın ən
böyük həsrəti Vətənə, ailəsinin
yanına dönmək və bunun
mümkünsüzlüyünü anladığı
üçün heç olmasa əsərlərini Türkiyə
oxucularına çatdırmaq idi. Sağlığında bu
arzularının heç birinə yetmək ona qismət
olmadı. Ölümündən sonra əsərləri nəhayət
ki, Türkiyəyə ayaq açdı. Son illərdə
İstanbulun, Ankaranın, İzmirin, başqa şəhərlərin
elə bir kitab dükanı yoxdur ki, orada Nazım Hikmətin əsərləri,
yaxud ona həsr olunmuş yeni-yeni kitablar, tədqiqatlar
satılmasın. İstiqlal caddəsini bu başdan o başa
keçirsən, hər kaset satan mağazadan Nazımın
şeirlərinə bəstələnmiş şərqilər
eşidilir. Pyesləri səhnələrdə
oynanılır, haqqında televiziya filmləri çəkilir,
xatirəsinə həsr olunmuş tədbirlər, elmi
simpoziumlar, poeziya festivalları keçirilir. Türkiyə gec
də olsa tarixinin ən böyük şairinə sahib
çıxır.
Doğrudur, Nazımın şeirləri
yasaq olduğu illərdə belə misraları yüz minlərlə
oxucunun qəlbində, hafizəsində yaşayırdı.
İndi rəsmi şəkildə də bu böyük
MİLLİ ŞAİRİN halal haqqı təsdiq olundu. Milli
şair ifadəsinin altını cızıram.
Sırf milli ruhlu şeirlər yazan
şairlərə eşq olsun! Xalqın milli şüurunun
oyanışında belə şeirlərin müstəsna xidməti
var. Amma milli şair olmaq haqqı yalnız bu səpkili
şeirlər yazan müəlliflərə aid deyil. Doğma
dilinin ən gözəl və əbədi şeirlərini
yaradan şair - məzmunundan və mövzusundan asılı
olmayaraq Milli şairdir. Füzuli qəzəlləri milli ruhlu
deyil. Onların ruhu millidir. Nazım Hikmət yalnız
Qurtuluş savaşı haqqında dastanını, yaxud
İnsan mənzərələrini yaradanda deyil, sevdiyi
qadınlara yazdığı şeirlərdə də ən
böyük milli türk şairidir. Eləcə də
"Ceviz ağacı"nı yazanda, "Masallar masalı"nı
yazanda, Baxın əsərinin təsiriylə
yazdığı şeirdə, "Kərəm kimi"
şeirində, "Son avtobus" şeirində, onlarca,
yüzlərcə əsərlərində yalnız Türkiyənin
deyil, bütün türk dünyasının dahi milli
şairidir. Türk dünyası ədəbiyyatını Dədə
Qorqudsuz, Yunis İmrəsiz, Nəvaisiz, Füzulisiz, Sabirsiz təsəvvür
etmək mümkün olmadığı kimi Nazım Hikmətsiz
də təsəvvür etmək mümkün deyil.
Türkiyədə
ömrünün ən gözəl illərini həbsxanalarda
keçirəndə Nazım Hikmət öz ölkəsində
də, bütün dünyada da kommunizmin rəmzi kimi
qavranılırdı. Sovet İttifaqına gələndən
sonra Azərbaycanda və digər türk respublikalarında isə
o, Türkiyənin, türklüyün rəmzi kimi qəbul
olunurdu. Kommunist rejiminin ən sərt illərində Sovet
İttifaqındakı türk xalqları arasında türk
qardaşlığı ideyasını Nazım Hikmət qədər
heç kəs təmsil edə bilmədi. Əqidəsi
etibarilə Nazım Hikmətdən çox uzaq olan şair
dostum Yəhya Akenkin danışırdı ki, o vaxt Kazanda
tatar şairi Renat Xaris kitab rəfindən Nazımın
kitablarını götürüb ona göstərərək:
Bax, Türkiyəni biz bu kitablarla sevdik - deyib.
O vaxt təhsil aldığım
Bakı Universitetində Nazım Hikmətlə
görüş keçirilərkən şairin: "Mən
türkəm, siz də türksünüz, xalqlarımız,
dillərimiz qardaşdır" - sözlərini öz
qulaqlarımla eşitmişəm. Bu sözlər o zaman
deyilirdi ki, Azərbaycanda "türk" sözünün
özü yasaq idi, hər halda azərbaycanlıları
türk adlandırmaq dövlət cinayəti
sayılırdı.
Türkiyə sollarına Nazım
Hikmətin xatirəsini əziz tutduqları üçün, ən
çətin zamanlarda onu təbliğ etdikləri
üçün minnətdar olmalıyıq. Amma Nazım solun
və sağın fövqündə olan sənətçidir.
Və səciyyəvi haldır ki, onu tam əks əqidə
sahibləri olan Əbdülhaq Hamid, Ziya Göyalp, Xalidə
Edip, Əhməd Haşım, Yakub Qədri kimi görkəmli
sənətkarlar da yüksək qiymətləndiriblər. O
da maraqlıdır ki (bunu da mən şəxsən
özüm görmüş və dinləmişəm), hələ
bir neçə il bundan qabaq türk millətçiliyinin
lideri Alparslan Türkeş televiziya
çıxışlarının birində Nazım Hikmətin
Qurtuluş savaşı dastanından böyük bir
parçanı əzbər oxudu. Çox illər daha əvvəl
İsmət İnönü bu əsər haqqında
"Nazım bu dastanıyla Qurtuluş savaşını bir
daha qazandı" - demişdi. Böyük öndər Mustafa
Kamal Atatürk də Nazımın bəzi şeirlərini bəyənir,
məğrur xasiyyətini təqdir edirdi.
Dövlət
başçılarının İstanbul sammitində o
vaxtkı Cümhurbaşkanı Süleyman Dəmirəl
açılışda Məməd Akifin, qapanışda
Nazım Hikmətin şeirini oxudu.
Vaxtilə başqa bir
şairin şeirini oxuduğu üçün həbsə
atılan Erdoğan ən son günlərdə Nazımın
"Yaşamaq bir ağac kimi tək və hürr və bir
orman kimi qardaşcasına" misralarını sitat gətirdi.
Və nəhayət, ən son bir fakt. Erdoğanın xanımı Əminə Erdoğanın təşəbbüsü
ilə bəzi ərəb və müsəlman dövlətlərinin
Birinci xanımları
Fələstin faciəsinə
etiraz olaraq Ankarada toplaşmışlar.
Mən Əminə xanımın
çıxışını Türkiyənin ATV kanalıyla
izləyirdim. Fələstində məsum cocuqların qətl olunması barədə göz yaşları içində
danışırdı. Çıxışının sonunda yenə
də qəhərlənərək,
Nazım Hikmətin Hirosima bombardmanında yanıb külə dönmüş yapon cocuğu haqqında şeirini oxudu. Əminə xanım həzin səslə bu şeiri oxuduqca
ara-sıra ekranda sənədli kadrlar göstərilirdi - bombardmanlar,
tank atəşləri altında
həlak olmuş, yaralanmış, şikəst
qalmış Fələstin
uşaqları... Sanki Nazım Hikmətin misraları məhz onlar üçün yazılmışdı.
Böyük sənətin
gücü bundadır, o nə zaman tanıyır, nə məkan...
Nazımın həlak olmuş günahsız uşaqlara həsr
olunmuş şeiri Fələstin cocuqlarına da, Xocalıda qəddarcasına
qətl edilmiş tifil balalarımıza da eyni dərəcədə
aiddir.
Siyasi rejimlər,
iqtidarlar dəyişir, sonda isə həqiqi sənət qələbə
çalır.
Hörmət bəslədiyim dəyərli
Türkiyə alimlərindən Turan Yazqanla çox məsələrdə
fikirlərimiz üst-üstə düşür, amma həmişə
Nazım Hikmət mübahisələrimizə səbəb
olur. Bir dəfə Turan bəy dartışmamızın gərgin
məqamında Nazımı "Vətən xaini"
adlandıranda dözə bilmədim, - bu ifadəni o dönəmin
başbakanı Adnan Menderes söyləmişdi, - dedim - onu da
asdınız. –
Amma indi Menderesə
möhtəşəm məqbərə ucaltdıq - dedi.
– Gün gələr
Nazıma ondan da möhtəşəmi ucaldılar - dedim.
Amma məsələ ondadır ki,
Nazım özü məqbərə-filan istəməzdi,
şeirində vəsiyyət eləmişdi ki, onu Anadoluda bir
kənd məzarlığında torpağa gömsələr
və başının üstündə bir çinar da olsa,
heç daş-maş da gərək deyil.
İnanıram ki,
haçansa şairin dalğa olub
çırpıldığı Qadıköy iskələsinin
ətrafında mərmər, qranit, ya tunc Nazım Hikmət
heyranı olduğu və son saatınacan sitəmini, özləmini
çəkdiyi şəhərin - "çinarlı,
qübbəli, mavi limanın" əbədi seyrinə
dalacaq. Bu da Nazımın daha bir qələbəsi olacaq.
Sanki şairin bu zəfərini
öncədən duyubmuş kimi Rəsul Rza Nazım Hikmətə
həsr etdiyi məqalələrindən birini "Qələbəni
təbrik edirəm, Nazım!" adlandırmışdı. Mən
də bu yazımın başlığında həmin ifadədən
istifadə etdim. Bilirəm ki, Nazıma vətəndaşlığının
qaytarılması xəbərinə ən çox sevinənlərdən
biri atam olacaqdı. Bu xəbəri eşidən kimi atamın
qəbri üstünə getdim. Əgər ruhlara
inanırıqsa, bu gün Rəsul Rzanın ruhunun şad
olduğuna əminəm.
ANAR
525-ci qəzet.-2009.-13
yanvar.-S.4.