Başımızın üstündə
dolaşan narahat ruh:
Dostum Aydın
Məmmədovun əziz
xatirəsinə
Epiqraf verdiyimiz
böyük bir gerçəyi ifadə edir. Məncə, "Tövrat"dan sonra başqa şəkildə "Quran"da
da təsbit edilən bu həqiqət yalnız təbiətə aid edilə
bilməz. Bu dirəklər təbiətdə
dağlar, cəmiyyətdə
şəxsiyyətlərdir. Elmin və sənətin böyük şəxsiyyətləri.
Dünyada elm və sənətin
kəsişdiyi məqamlar, prinsip və qanunlar haqqında
yüzlərlə, minlərlə əsər yazılıb.
Bu müəlliflər sırasına filosof Aristotel,
şair-riyaziyyatçı Xəyyam, rəssam Leonardo da
Vinçi, musiqişünas Səfiyəddin Urməvi, XX əsrin
ən böyük ustadları fizik, riyaziyyatçı
A.Eynşteyn, şairlər A.Belıy, I.Brodski,
riyaziyyatçı akademik A.N.Kolmaqorov, ədəbiyyatçı
Y.Lotman, bizim böyük alim Xudu Məmmədov, yenə bizim
riyaziyyatçı-akademik Azad Mirzəcanzadə və
neçə-neçə böyük mütəfəkkirlər
daxildir.
Bu sırada türkoloq-alim Aydın Məmmədovun
da adının olması ilə mən də dost kimi, həmkar
kimi qürur duyuram.
Aydının informasiya nəzəriyyəsi
və türk dilləri, Orxon-Yenisey abidələrinin yenidən
oxunması, türk-şumer dil paralelləri fərziyyələri
əsasında yürütdüyü mülahizələri və
ehtimalları, tənqidə gətirdiyi konstruktiv-poetik təhlil
örnəkləri insan beyninin sağ və sol yarımkürəsinin
daxili xətlərinin yaratdığı bir bütövlüyü
ifadə edir. X.Məmmədovun "qoşa qanad" dediyi sənət
və elm ikiliyinə baxışdakı standart
düşüncə sistemini dağıdan alimlərdən
biri də Aydın Məmmədovdur. Aydının
yazdıqları rəsmi və qeyri-rəsmi
danışdıqları, çıxışları onun
orijinal elm-sənət baxışlarının kiçik bir
hissəsidir.
Dünyada sübuta
ehtiyacı olmayan fenomenlərdən biri də Aydın Məmmədov
təfəkkür tərzi, düşüncə sistemi idi.
Heyf ki...
***
...Aydın xatirələrlə
yaşamırdı. Olub-keçmişlər onu əzmirdi. Nostalji
onu irəli aparan güclərdən biri idi. Vəssalam. Onun
daxili dünyasındakı evinin keçmişə aparın
pəncərəsi həmişə bağlı idi. Çox
nadir hallarda açılırdı və çox tez də
qapanırdı. Evin pəncərələri gələcəyə
açıq idi və heç vaxt bağlanmırdı. Keçmişə
açılan pəncərə yel çəkəndən -
"skvoznyak"dan başqa bir şey deyil. Aydının ruhu
da, bədəni də "skvoznyak"ı sevmirdi. Bir az hava
dəyişdi - kifayətdir. O, gələcəyə
baxırdı demək bəs deyil. O, gələcəklə
yaşayırdı. Bu bir şöhrət arayışı,
məşhur olmaq ehtirası idimi? Bəlkə də. Amma, məncə
bu, məsələnin görünən tərəfi idi.
İnsan həyatının görünməyən, bilinməyən
tərəfləri var. Onun yorulmayan, narahat ruhu nə isə
axtarırdı. Yorulmadan, usanmadan axtarış içində
idi.
Hər kəs kimi
Aydının da içində mələklə şeytan
boğuşa-boğuşa, savaşa-savaşa
qalmışdı. Və bu savaş, boğuşma Aydına hədsiz
dərəcədə əziyyət, yük,
ağırlıq gətirirdi. Ağlagələn ilk şey
"Çıxış yolu yox idimi?" sualıdır.
Amma Aydını tanıyan da, tanımayan da, bu yazını
oxuyanda öz cavabını, həll yolunu
düşünür. Həmin suala Aydının həyatından,
şüurundan, təhtəlşüurundan, hissiyyat
dünyasından xəbərdar olmadan cavab vermək
mümkün deyil. Aydın ailənin tək övladı idi. Ərköyün
böyümüşdü. Allahın seçdiyi bu uşaq
illərdir övlad gözləyən ataya-anaya Allahın hədiyyəsi
idi. Allah bağışladığına özü əl gəzdirir.
Adəmi palçıqdan yaradan Allah-təala sonra arabir
(Allahın öz zaman ölçüsü ilə)
özünün düzəltdiyi varlığı, gendən,
mühitdən, şəraitdən uzaq bəndəni
insanlığa, xalqa, ailəyə hədiyyə edir. Kütləvi,
rus demişkən "seriynı" olmayan bu seçkin bəndələrin
taleyi mürəkkəb olur. Gen və mühitə qonaq gələn
bu adamların dərin iztirabı mənə peyğəmbərlərin
həyatını xatırladır. Əlbəttə, müqəddəslik
anlamında deyil, iztirab, tale çıxmazı, bitib-tükənməyən
həyat yoxuşları, kor ictimai müqavimət mənasında.
Aydın əsasən bəstəboy
həmyerlilərindən fərqli olaraq ucaboy idi. O, kənd
mühitində olsa da, rus dilini Allah vergisi kimi
almışdı, bilirdi və şəhərə gələrkən
hamı onun rus məktəbini bitirdiyini zənn etmişdi.
Aydının geyim-gecimi, davranışı da kənd
adamından daha çox, şəhər adamını xatırladırdı.
Onun azərbaycanlı ilə azərbaycanlı olmayan (bu
cür adamlara avropalı demək, məncə, dəqiq deyil,
həmin adamlar dünyalıdırlar, yəni doğulduğu
yerdən daha çox dünyaya aid olanlar) xüsusiyyətləri
ilk baxışdan gözə çarpan özəllikləri
idi.
Aydın Bakı
Universitetinə daxil olanda yeni mühitə hazır gəlmişdi,
hətta o mühiti xeyli qabaqlamışdı. Filoloji, humanitar
fakültələr üçün tipik olmayan riyazi
düşüncə tərzi, dil maneəsi hissetmə, hər
şeyə sonsuz maraq Aydın üçün mübhəm,
sirli bir perspektiv açmışdı.
Aydın hələ
uşaqlıqdan ədəbiyyatla xəstələnmiş
filoloji fakültə əlaçılarından deyildi. Onun
üçün universitet Bakının özü idi:
qarışıqlığı, genişliyi,
aysızlığı, ulduzsuzluğu, dağsızlığı,
çaysızlığı ilə, dənizi, qızları,
qadınları, teatrı, muzeyi, toplantıları, məşhur
adamları ilə.
Aydın da əlaçı
idi, amma əlaçılıq onun məqsədi deyildi. Universitet, məşhur alimlər, kitablar, imtahanlar onun üçün hədd, maneə deyildi. Elmin açarını da artıq tapmış,
dilçiliyi dəqiqliyinə görə sevmişdi.
Dilçiliyi,
kitabxananı sevmək hələ həyatın sonu deyildi.
Nazlı-qəmzəli gözəllər aləmi də təbiətən
utancaq olan kənd uşağı üçün ürəyi
istəsə də cazibə mərkəzi deyildi. Dostlarla pivə,
içki məclislərində olmaq onu daha çox cəzb
edirdi. Ərköyün ev uşağı üçün
iki azadlıq sahəsi var: çayxana və meyxana. Aydın
meyxananı seçdi. Maddi imkanının nisbətən
yaxşı olması və çayxananın nisbətən
darıxdırıcı sakitliyi onu özünə çəkmədiyi
üçün "dost məclisləri", "pivəxana
söhbətləri" ona daha maraqlı gəldi
("Maraqlı gəldi" ifadəsini cümlədən canımı
qurtarmaq üçün yazdım).
Əslində
Aydının içindəki ruh tərpənir, onu silkələyir
və qeyri-müəyyən həyəcana, nə isə yeni
olan bir məkana, zamana çəkirdi. Narahatlıq
Aydının ruhunun əzəli və əbədi halı
idi.
İçki, qumar, narkotika, qadın
düşkünlüyü ruhu aldatmaq
üçündür. İçəridəki savaşda
şeytan mələyin boğazından tutub sıxanda
içki, qumar, narkotizm... insan həyatına
çökür və onu məhv edir.
Aydın içkini seçmişdi.
İçkinin insana gətirdiyi şeytani rahatlıq, şənlik,
şuxluq, fərqlilik duyğusu insanı yavaş-yavaş, illər
boyunca boğur. İstedadlı, təmiz adamlar içkinin
qurbanları içində ən acı taleyi olanlardır. Təbiətcə
istedadlı, ruhca qanadlı olan Aydın içkidə
harmoniyasını tapdığını zənn edir və
öz dairəsində əliaçıqlığı,
imkanı ilə deyil, həm də qeyri-adi söhbətləri,
səmimi, sadədil, təbii davranışları ilə
seçilir və sevilirdi.
Onun tələbə
dostlarının bəzisi artıq o yolun qurbanı olmuşdu.
İşini bilən, fəndgir, ehtiyatlı dostlar Aydın
kimi qəniməti əldən çıxara bilməzdi.
Aydın universiteti fərqlənmə
diplomu ilə bitirdi Moskvaya aspiranturaya göndəriləndə
o mühiti də Aydın artıq qabaqlamışdı.
Şəkiyə nisbətən
Bakı nə qədər geniş idisə, Moskva onun on-on
beş qatı idi. İmperiyanın 60-cı illərdəki
paytaxtı "ottepel" (buzların isinib əriməsi)
dövrünü yaşayırdı.
N.Xruşşovun əsdirdiyi
yeni hava, rüzgar ölkədən stalinizmi təmizlədikcə,
mühit də ayılır, dəyişir, yeni bir zaman ərazisinə
girirdi. Bu ərazi tam Aydının ruhunun ərazisi idi.
Genişliyin, azadlığın,
qeyri-məhdudluğun nisbətən artdığı, sədlərin
yıxıldığı bu dövr sovet sindromunu
dağıtmasa da, laxlatmış, əsaslı şəkildə
yumşaltmışdı.
Dilçilik institutunun
aspirantı Aydın Məmmədovu artıq 5-6 aydan sonra məşhur
türkoloqların hamısı yaxşı tanıyır və
sevirdi.
Müəyyən mənada
"rus tipi" olan Aydın danışanda da, yazanda da,
yeyib-içəndə də bu mühitin bütün tələblərinə
yüzəyüz cavab verirdi.
Fonetikadan
yazdığı dissertasiyasını başında
çoxdan bitirmişdi, qalmışdı
başındakıları ağ kağıza
köçürmək; bunun üçün də sakit 2-3
aylıq zaman, şərait bəs edərdi.
İçəridəki şeytan bu
2-3 ayı illərə çevirdi. Məstlik, xumarlıq aləmində
Aydın kimi istedadlı adam üçün namizədlik
dissertasiyası nə böyük çətinlik idi ki?!
Amma bu aləmdə də
Aydın Moskva məktəbini mükəmməl bir şəkildə
keçdi. Onun geniş mütaliəsi və ən
başlıcası istedadı üçün Moskva məktəbi
maneə olmadı. O bu məktəbdən türkoloq kimi də,
ədəbiyyatçı kimi də, sosioloq-filosof kimi də
ala biləcəyini aldı.
Əlbəttə, daha
çox şey ala bilərdi. Moskvada daha 2-3 il içində
elmlər doktoru, kitablar müəllifi, məşhur alim ola bilərdi.
Sonralar ona rəy yazan elmi rəhbərinin rəyi təxminən
belə idi: "Əsər yüksək elmi səviyyədə
yazılıb. Biz bu əsərin elmlər doktoru səviyyəsində
olduğunu iddia edirik və Elmi Şuradan xahiş edirik ki, A.Məmmədovun
əsəri altı Avropa dilinə tərcümə edilsin və
ona elmlər doktoru elmi adı verilsin". Bunu söyləyən
türkləri çox da sevməyən milliyyətcə erməni,
amma elm təəssübünü milli təəssübdən
üstün tutmağı bacaran görkəmli türkoloq
E.V.Sevortyan idi.
Paradoksdur, ancaq
faktdır.
Aydının Moskvada
yaşayıb oxuduğu 60-cı illər modernistlərinin (ədəbiyyatda
Yevtuşenko, Voznesenki, filologiyada Lotman, mifologiyada İvanov,
Tolstoy, Kormuşin, Vasilyev, Dıbo...) və strukturdistlərin
dövrüdür. O illərdə L.Qumilyev həbsdən yenicə
çıxmışdı. Siyasi məhbus yazıçı
Soljenitsının əlyazmaları (samizdatları) əl-əl
gəzir, oxunurdu. N.Xruşşovun partiya plenumlarında tənqid
etdiyi modernist, strukturalist alimlər, sənətçilər
həyatda, cəmiyyətdə daha çox haqq almış
olurdu. Çünki dövr belə idi, dünyanın
havası totalitarizm hasarını aşmış və məchul
bir gələcəyə istiqamətlənmişdi. Dünən
Vinoqradovdan, Lixaçovdan, Xrapçenkodan... başqa heç
kəsi oxumayanlar bugün Yakobsonu, Xomskini, dissidentləri,
mühacirləri oxuyurdular.
Çox qəribədir ki, 70-ci illərdə
bizim nəsil elmdə strukturalist o olanda, Aydın sərxoş
başı ilə artıq strukturalist deyil, destrukturalist idi,
fikircə də artıq postmodernizmin içinə
girmişdi. Beyni gələcəyin havasına yelkən
açsa da, içindəki zülmət ona nəfəs
almağa imkan vermirdi.
...Şeytan təlatümlü
həyatını davam etdirmək və varlığına
son vermək üçün Aydını Bakıya gətirdi.
Aydın müdafiə
etmədən Bakıya döndü, akademiyada işə
başladı və Şəkiyə gedib doğma Kiş kəndində
ata-anasının seçdiyi kənd qızı ilə evləndi.
Kirayənişin yaşamağa başladı. İllər
keçirdi və bu 4-5 ildə Aydın dalbadal dünyaya gələn
üç övlad atası oldu.
Bir cümləyə
sığdırdığım 4-5 il Aydının həyatının
ən ağır illəridir. Onun içindəki şeytan
artıq mələyi boğub öldürmək üzrə
idi.
İstedadlı adam
fırtınalı dənizə düşmüş yarpaq
kimidir. Dalğalar onu bilmədiyi, təsəvvür etmədiyi
yerlərə, sahillərə aparır. Başına gəlməyənlər
qalmır.
Kirayənişin həyat, körpə
uşaqlar, maddi-mənəvi sıxıntılar onu içki
aləminə daha çox sürüklədikcə,
çıxış yolu deyil, uçurum əjdaha kimi
ağzını açıb Aydını udduqca udurdu.
Dostların (onların
içində az da olsa etibarlıları da var idi) xilas cəhdi
faydasız idi.
Aydın şəhəri,
ailəni atıb kəndə üz tutdu. Ağdaşda bir kənd
məktəbində dərs dedi və orda da qərar tuta bilmədi,
Bakıya döndü.
Hər etibarlı qadın öz həyat
yoldaşının xilaskarı ola bilər. Fəqət
Aydını dostları kimi, qadını da, körpə
övladları da bu girdabdan xilas edə bilmirdi.
Hərdən beyninin dərinliyində
bir işıq yanırdı. O işıq onu harda yaxalasa, orda
Aydın var isə kağız üzərində, yox isə
yıxılıb qaldığı quru asfalt üzərində
qəribə şeylər yazır, qəribə sözlər
deyirdi. Görən görür, eşidən eşidir, bilən
bilirdi. Görməyən, eşitməyən, bilməyən
də görmür, eşitmir, bilmirdi.
Mən hərdən
düşünürəm, Aydın içməsəydi, bəlkə
bunların heç biri olmayacaqdı. Sonra görürəm
ki, yanılıram. Aydının iradəsini əlindən
alan, acizləşdirən ictimai mühit
yalqızlığı, əlacsızlığı,
uçurum kimi onu öz içinə çəkən rejim
girdabı idi və bu girdabı nəzərə almadan,
düşünmədən Aydını və Aydın taleli
sənət-elm adamlarını dəyərləndirmək
haqsızlıqdır. Rəhmətlik Əli Kərimin bir
gözəl sözünü xatırlayıram:
"Yaxşı ki, bizi içki içməklə
suçlayırlar. O olmazsa, Caviddə, Müşfiqdə
tapdıqlarını bizdə də axtarıb tapacaqlar".
Xaos içində
Aydının həbs olunması, bir ilə qədər həbsdə
yatması da bir faciə idi. Bu faciədə günahlı-günahsız
axtarmaq müşkül iş idi. Şeytan aranı elə
qatmışdı ki, Aydının həyatı bu
dolaşıq kələf içində
itib-batmışdı.
Allah hələ
Aydını tərk etməmişdi. Beynindəki o
işıq da içində hələ ölməyən mələyin
işığı idi.
Allah əzablar
içində qıvrılan Aydına baxıb gülümsədi.
Çarmıxa çəkilən İsaya baxdığı
kimi baxmışdı Allah ona.
Allah hər şeyə
qadirdir. İnsanı heç sevməyən, ona inanmayan, nifrət
edən şeytan da Allahın iradəsinə tabedir. Amma
dünya Allahla insan arasında münasibətlərin
bütövüdür. Təbiət də, mələklər
də, şeytan da, əcinnələr də, heyvan və bitki
aləmi də bu böyük münasibətin vasitələridir.
Allah Aydını ağır bir
sınaqdan çıxarmış, bu sınaqda
şeytanın nifrətindən istifadə etmişdi.
İmtahan bitmişdi. Sıra yeni yüksəlişə və
sevdiyi bəndəni öz yanına aparmağa
çatmışdı.
70-ci illərin sonu 80-ci
illərin başlarında Aydın yenidən doğuldu. Yeni
hava Azərbaycana da gəlib çatmışdı.
Aydının içindəki mələk də gülümsəməyə
başlamışdı. O, südəc (doğum tarixi bir-birinə
yaxın uşaqlara südəcər uşaqlar deyirlər)
balalarına baxdıqca içindəki o mələyin
gülümsəməsini öz balalarında
görürdü. Oğlanları, kiçik qızı ay-ay,
il-il böyüdükcə Aydının içindəki
işıq da artırdı. Ona Allahın verdiyi istedad
çox gec də olsa elmi, sonra ədəbi-bədii təsdiqini
tapırdı.
Yazıçılar
Birliyinin yeni havası (Allah İmran Qasımova və İshaq
İbrahimova rəhmət eləsin. O illərdə Bəxtiyar
müəllimin, Anarın, Elçinin, Y.Səmədoğlunun,
Ə.Əylislinin də Aydına, ümumən, yeni ədəbi
nəslə qayğısını unutmaq, xatırlamamaq
böyük insafsızlıqdır) Aydın üçün
xilas idi.
Yaxşı
yadımdadır Aydını, Vaqif Cəbrayılzadəni, məni
Yazıçılar Birliyinə çağıran İmran
Qasımov "Bura sizin evinizdir. Ev, məişət, çap
probleminiz olmayacaq. Umuram, inanıram ki, sizin, yeni ədəbi gəncliyin
vəzifəsi Azərbaycan ədəbi mühitindəki
yeniliyi qorumaq, yaratmaq, çalışmaq olacaq".
Bu sözlər Aydını o qədər
həyəcanlandırmışdı ki, onun gözləri
yaşarmışdı. Cavankən qocalmış, dişləri
tökülmüş, arıqlamış Aydının o
andakı şəkli nədənsə mənim yadımda daha
çox qalıb.
Aydının
gözünü yaşardan, onu duyğulandıran ev,
maşın, mebel, putyovka vədləri deyildi. Atası o
zamanlar Aydına ev almışdı. Aydın nə
maşın aldı, nə də mebel. Səyahət, istirahət
putyovkası-filan da almadı. Aydını duyğulandıran
ona verilmiş haqq, ona göstərilən etimad, inam idi. Bu inam
ona dürlü-dürlü səbəblərdən itirdiyi
imanı qaytarmışdı.
Hər şey yavaş-yavaş
düzəlirdi. "Azərbaycan", "Ulduz" dərgilərində
ard-arda çıxan gözəl məqalələri
Aydına ədəbi, ictimai şöhrət gətirmişdi.
Aydın təbiətən gözəl natiq idi. Onun improvizə
ilə parlaq çıxışları 80-ci illərin
televiziya tamaşaçılarının yaxşı
yadındadır. Onun Yazıçılar Birliyindəki
ağır polemika atmosferindəki parlaq
çıxışları unudulmazdır.
O illərdə Aydının
"İnturist" mehmanxanasının toplantı salonunda Azərbaycan
yazıçılarının "Literaturnı qazeta" ilə
birgə keçirilən ədəbi disputunda gözəl və
anlamlı çıxışı Moskvalı qonaqları da,
yerliləri də heyran etmişdi. Geniş
dünyagörüşü, orijinal baxış
bucağı, natiqlik qabiliyyəti, elmi-savadı, təmənnasızlığı
və əlbəttə ki, qəribə taleyinin ifadəsi olan
üzü-gözü, boyu-buxunu onu hamıya sevdirirdi. Əlbəttə
ki, Aydın Aydın olduqca onu sevməyənlər də
artırdı.
...80-ci ilin əvvəllərində
rəhmətlik İmran müəllimin təklifi ilə 3-4 tənqidçi
Moskvada "Müasir sovet ədəbiyyatında fəhlə"
mövzusunda ittifaq səviyyəli bir dəyirmi masaya yola
düşdük. Yeri gəlmişkən, onu da deyək ki, biz
4-5 yazıb-pozanı İmran müəllim növbəsiz
Yazıçılar İttifaqına qəbul etdi. O dövr
üçün bu, böyük hadisə idi. Xüsusilə cəmi
2-3 məqaləsi çıxmış keçmiş məhbusun,
sovet əxlaqı prinsiplərinə zidd adamın İttifaqa
növbəsiz qəbul edilməsi məlum qüvvələrin
möhkəm hay-küyünə səbəb olmuşdu.
İndiki cavan nəsil üçün qəribə, hətta
gülməli görünən olayların nə qədər
ciddi olduğunu bilmək üçün çağdaş ədəbiyyat
tarixi və ya sovet ədəbiyyatı dediyimiz dövrün
20-ci illərdən 1991-ci ilə kimi sənədləri, bəlgələri,
protokolları, həbsləri, cəzaları, töhmətləri
ilə birgə yazılmalıdır. Bu tarix yazılmasa,
Cavid, Müşfiq taleyi kimi, Əli Kərim, Məmməd
Araz, Məsud Əlioğlu, Sabir Süleymanov, Vidadi Paşayev,
Vidadi Məmmədov, Arif Mustafayev, Sabir Almazov... və əlbəttə
ki, Aydın Məmmədov taleyi, əslində yaxın
keçmişimizin ədəbiyyat tarixi yarımçıq,
bitməmiş qalacaq. Zamanın, rejimin yarlıkları ilə,
günlük siyasət sifarişi və ya siyasi eyforiya məntiqi
ilə ədəbiyyat tarixi, ədəbiyyat, sənət
taleyi yazılmaz.
Nə isə. Mətləbdən
uzaq düşdüm. Tez-tez unuduram ki, çox şey söyləmək
istəyən, demək istədiyi bir şeyi də deyə
bilmir...
Təyyarəyə mindik. Ordan-burdan
danışıb gülüşürdük. Aydın:
"Vidadinin əlindən yaxşı qurtardıq, 2-3 gün
adam kimi yaşayarıq" deyib qəhqəhə çəkdi.
Dostlarımız Vidadi Məmmədovdan, Şahmardan, Nadir
Cabbarovdan... bir-iki əhvalat da danışıb sevincimizi
bölüşdük.
Təyyarəçilər
mühərriki işə saldı. Mühərrikin
uğultusu içində Aydın: "Mən təyyarədən
qorxuram, qardaş. Bilirəm, ya təyyarədə öləcəm,
ya da maşında" dedi, gözünü yumub sakitcə
yatdı. Mən "Boş-boş danışma, səni
çox gözəl günlər gözləyir", dedim. O,
nə mənim bu sözlərimi eşitdi, nə
uçağın qalxmağından, nə təyyarə
salonundakı yemək-içməkdən xəbər tutdu, eləcə
şirin-şirin yatdı. Yorğunluq, yuxusuzluq onu
üzmüşdü. Təyyarə sürətlə fəzaya
qalxanda nədənsə mən Aydınla bu uçaq
arasında qəribə bir bənzərlik gördüm.
...Təyyarəyə minən kimi
yorğun, yuxusuz olduğu üçün yatan Aydın
eniş ərəfəsində oyanıb yanında oturan
başqa tənqidçi dostumuzdan - əsas məruzəçidən
"Moskvadakı dəyirmi masanın mövzusu nədir,
qardaş?" soruşdu. O, istehza ilə "Necə nədir?.
Bilmirsən? Çağdaş Sovet ədəbiyyatında fəhlə
mövzusu", - deyib təəccüblə başını
buladı.
Aydın: "Mən
ölüm, nədən danışacaqsan?" dedi.
O, səsini qaldırıb "Necə
yəni nədən? Filan əsərdən, filan əsərdən,
filan obrazlardan, filan problemlərdən" deyib mövzu ilə
bağlı 5-6 dəqiqə nitq irad elədi.
Gülməkdən başqa çarə
yox idi. Ertəsi gün Moskvada Yazıçılar Birliyinin məşhur
iclas salonunda İmran müəllimin, görkəmli sovet
yazıçılarının iştirakı ilə dəyirmi
masa başladı. Məruzəçi uçaqda
icmalını söylədiyi nitqini bir saat bəyan etdi. Biz də
vəz qıldıq. Söz Aydına verildi. Rus ziyalı
mühitində özünü suda balıq kimi hiss edən Aydın
məruzəçinin solğun sözlərindən
başlayıb disident ədəbiyyatına gedən yolu elə
ustalıq, məharətlə cızdı ki, hamı hər
şeyi unutdu və Aydın günün, dəyirmi masanın
qəhrəmanı oldu.
İmran müəllim
bizi təbrik etdi, Aydını bağrına basıb
öpdü. Aydın o gün Ümumittifaq televiziyasından da
danışdı. Məruzəçi uçaqda dilxor-dilxor mənə
baxıb başını bulaya-bulaya: "Bir aydır məruzə
hazırlayıram, gör qəhrəman kim oldu" dedi.
Dostumuz anlamırdı
ki, insanın ömür boyu hazırladığı mətləblər,
qənaətlər var ki, onlar bir anda ortaya çıxıb
insanı qəhrəman da edə bilər, məhv də edə
bilər.
Aydın fikir həyatının
risk, aksiyon adamı idi. Və bu işdə heç kəs
onunla at yarışdıra bilməzdi.
O illərdə
Aydının Bakıda çap olunan Ümumittifaq və hətta
dünya səviyyəli "Sovetskaya tyurkologiya"
jurnalında görkəmli türkoloq, rəhmətlik Ə.Tenişevlə,
akademiyanın elmi katibi mərhum müəllimimiz Məmməd
Cəfərlə birgə fəaliyyəti türkologiya və
ədəbiyyatşünaslıq üçün olduqca səmərəli,
qiymətli oldu. Gecə-gündüz çalışan
Aydının təşkilatçılıq fəaliyyəti
böyük bir boşluğu doldurdu. O illərdə Moskvada
dostumuz Tofiq Məlikli ilə birgə keçirdiyi Tükriyə-Sovet
"Dədə Qorqud" kollokviumu o dövr üçün
böyük fədakarlıq, cəsarət istəyirdi.
Aydınla bərabər
Türkiyədə, Moskvada, Daşkənddə olduğumuz
konfranslarda alim Aydının, türkçü-millətçi
Aydının, bəşəri xislətli Aydının bir
çox gözəl xüsusiyyətlərini gördüm.
Ankarada "Ölmədik bu günləri də
gördük" sözlərinin içərisindəki
ümidi, səmimiyyəti, istiliyi həyatım boyu
unutmayacağam. Moskvadakı Aydınla Türkiyədəki
Aydın başqa-başqa Aydınlar idi və mən bu
Aydınları bir-birindən ayırmaq istəmədiyim kimi,
həm də ayırmaq istəyirəm.
O zamanlar biz 2-3 nəfərə
dilçi-tənqidçilər deyirdilər. Əslində
biz dilçilik ilə ədəbiyyatşünaslığı,
dil ilə ədəbiyyatı ayırmayan Bəkir
Çobanzadənin, Muxtar Hüseynzadənin, Əkbər
Ağayevin, Məmməd Cəfərin, Mikayıl Rəfilinin,
eləcə də Əhməd Cəfəroğlunun.... yolunu
davam etdirirdik. Ədəbiyyata, ədəbi prosesə sırf
ideoloji dəyərləndirmə dövrünü sənətkarlıq,
poetika baxımından konstruktiv araşdırma, esseistik
üslub və dünya ədəbiyyatı kontekstində təhlil
ön plana çıxmışdı. Bu işin pionerlərindən
biri və lideri Aydın idi.
O zaman tənqid ictimai təhlil
idi və siyasi dəyərləndirməni də ehtiva edirdi.
Bu anlamda tənqid indiki müstəvidən fərqli anlam və
yük daşıyırdı.
Getdikcə ölkənin
yenidənqurma dövrü bitir, milli oyanış, milli hərəkat
yetişirdi.
İçindəki mələk
Aydını daha böyük mücadiləyə, daha
böyük meydanlara hazırlayırdı. Xəyanətkar
qonşuların rus dəstəkli Qarabağ olayları
milli-azadlıq hərəkatına təkan verdi.
Siyasət Aydını
ağuşuna aldı. Mitinqlər, meydanlar, siyasi disputlar
Aydının həyatının məğzi oldu.
Azərbaycan öz
müstəqilliyini elan etdi. Əsrin əvvəlindəki
müstəqillik və dövlət atributları bərpa
olundu. Latın əlifbasının bərpası
üçün mühüm addımlar atıldı. Bu
ziddiyyətli, ağır dövrün millət vəkillərindən,
mücahidlərindən biri də Aydın Məmmədov idi.
Millətin Aydın kimi
ziyalı-siyasətçiyə ehtiyacı var idi.
Mən siyasətçi Aydından
çox danışmaq istəmirəm. Məsələ təkcə
fikir fərqində deyil; demokratiyalarda bu, çox da
mühüm deyil.
Məsələ onda idi
ki, Aydının türkologiyada, tənqiddə olan parlaq
obrazı qarşısında hər şey solğun
görünür, o cümlədən siyasət də. O
özü də bunu yaxşı bilirdi. Amma elə
addımlar, hərəkətlər var ki, sən onu zamanın
təzyiqi və tələbi ilə atmalısan.
Aydının missiyası siyasət deyil, söz və sözlə
bağlı elm, sənət idi.
Amma neyləyəsən, taledən
qaçmaq olmaz. İçindəki mələk Azərbaycanın
müstəqilliyindən xoşbəxt olmuş Aydını
sonrakı addımlardan qoruya bilmədi. Əvvəl vertolyot qəzası
oldu. Aydın sağ qaldı. Sonra avtomobil qəzası oldu.
Aydın sağ qala bilmədi.
Doğulduğu Kişin
yaxınlığında avtomobil qəzasında əqidə
yoldaşı mərhum Dilarə Əliyeva və Aydın Məmmədov
həlak oldular. Hər iki şəhidə - Azərbaycanın
müstəqilliyi, azadlığı üçün qurban
getmiş bu böyük insanlara bütün Azərbaycan
göz yaşı tökdü.
Bu qəzanın bilməcəsi hələ
də açılmayıb. Bəlkə bir gün
açılacaq. Amma nə dəyişəcək ki?!
Aydın artıq dünyada yoxdur. Aydın artıq şəhiddir,
Vətəninin, millətinin qurbanıdır. Həqiqət
budur.
Üç gül bala atasız
qalmışdı. Yazılmamış ağ səhifələr,
deyilməmiş sözlər də yetim qalmışdı.
Yas günü qədim Kiş kəndində
ağlamayanlardan biri də Aydının atası rəhmətlik
Saleh kişi idi. Göz yaşları qurumuşdu. Şəhid
atasının qüssə, ağrı, əzab, məşəqqət
dolu gözlərindən bir cümlə qəbrin üstünə
tökülən torpağa qarışırdı: "Gəlirəm,
oğlum, lap bu yaxınlarda, ananla sənin yanına gəlirəm.
Darıxma. Az qalıb, lap az..." Şəhid atası Saleh
kişi verdiyi sözə əməl elədi.
Biz dostları Aydına verdiyimiz
sözə əməl edə bilmədik. Aydının layiq
olduğu haqqı nə özünə, nə də ailəsinə
verə bildik. Allah zalimlərə lənət eləsin, zəmanənin
üzünü qara eləsin.
Dünyada narahat ruh dolaşır və
onu ovutmaq mümkün deyil.
SON SÖZ YERİNƏ
... Həyatım elə
gətirib ki,tez-tez təyyarəyə minirəm, səyahət
edirəm.
Harda olsam, kimlə olsam,
heç fərq etməz, nə qədər sadəlövhlük
olsa da, təyyarənin, daha dəqiqi, neçə ton
ağır metalın havaya qalxmasına heyrət edirəm.
Müasir texniki bilikləri unudub tonlarla metalın gedib-gedib
havalanması məni olduqca həyəcanlandırır və
hər dəfə "Böyüklüyünə
şükür Allahım" deyib dua oxuyuram.
Və hər dəfə gedib-gedib
havalanan təyyarə mənə Aydını, əziz,
unudulmaz, qeyri-adi istedad sahibini, dostumu xatırladır.
Yavaş-yavaş ən adi sözlərlə başlayıb bədahətlə,
vəcdlə, səmimiyyətlə danışan, dinləyən
hər kəsi sözü ilə tilsimləyən - fəzalanan
Aydın Məmmədovu. Və hər dəfə mən
göyə yüksələn təyyarədən qopan
qığılcımların səmaya yazdığı
üç kəlməni açıq-aydın görürəm:
Yaradan söz, yaşayan söz, yanan söz. Bu sözlər mənim
"Sözün sehri" kitabıma onun yazdığı
ön sözün başlığıdır, narahat ruh
sahibi, böyük və nadir insanın mənə ilk və
son məktubudur...
...Yaşamağa da tələsirdi,
ölməyə də. Dünyaya da tələsik gəldi, tələsik
getdi. Ona bir bu dünyaya baxmaq və üç övlad
qaldı. Bizə yazdıqları, danışdıqları. Həyatı
boyu rahatlıq tapmadı. Rahatlıq tapanda da özündə
olmadı.
Dünyaya işıq
kimi gəldi, işıq kimi də getdi. Zülmət gecədə
ildırım aydınlıq yaradan kimi dünyanı
işıqlandırdı və zülmətə
qarışdı.
Allah sevdiklərini və
təsəlli üçün yaratdıqlarını tez də
öz yanına aparır. Belə deyirlər...
Kamil VƏLİ
525-ci qəzet.-2009.-17
yanvar.-S.24-25.