SƏMƏNDƏR
İŞIĞI, YAXUD DOST HƏSRƏTİ...
Onun haqqında düşünmək, bildiklərimi, gördüklərimi xatırlamaq həm şərəfdir, həm də çətindir. Acılı-şirinli xatirələrimi yazmaq isə sanki məngənədir: məni sıxır, zillət verir. Ağlamaq istəyirəm, bəlkə qəm yüküm bir az yüngülləşdi. Bacarmıram. Çünki şirin səsiylə, ifadəli baxışlarıyla, boyu-buxunuyla canlıymış kimi dayanır qənşərimdə. Elə ürəkdən gülür, ifadəli gözləriylə üzümə elə baxır, qalıram məəttəl. Bəzən şirin xəyal da acı həqiqəti unutdurur. Neyləyə, nə edə bilərəm, onsuz darıxıram, yadıma düşəndə tüstüm təpəmdən çıxır. Amma Tanrının alın yazısını, qismət payını pozmağa qüdrətim, imkanım çatmır. Vaxt-bivaxt haraylasam, çağırsam da səsim-ünüm ona yetmir. Bəs neyləyim? Axı, qardaşdan irəli bildiyim İNSANIN əbədi ayrılığına inanmıram!? Yaxşı deyiblər: ağlamaqla, sıtqamaqla, hətta od tutub yanmaqla gedən qayıtmaz. Bilirəm, Səməndər də daha gələn deyil. Bircə güvənc yerim var: sənət qədri bilənlərə ərməğan etdiyim bu nisgilli yazım bəlkə təskinliyim oldu.
İlk
tanışlıq. Qırx il əvvəl,
paytaxtımızın çayxanalarının birində
sonralar populyar rollar ifaçısı, respublikanın xalq
artisti kimi tanınan Rasim Balayevlə yanaşı əyləşmişdik.
Hər ikimiz taleyimizdən gileylənirdik ki, niyə əmimiz-dayımız
yoxdur? Niyə işsizlik, avaraçılıq bizi
sıxır? Düzdür, Rasim nisbətən
çılğın deyildi. Ümidlə yaşayır, gələcəyə
inamla baxırdı. Mən: "Ay Rasim, həyatdan yaman
bezmişəm. Daha dözə bilmirəm" - demişdim ki,
üzünü ilk dəfə gördüyüm,
hündürboy, enlikürək bir adamdan hənirti eşitdim:
"Ə, acqarına nə qədər çay hörtlətmək
olar?" Sağa-sola boylandım, müraciət bizə idi. Həmin
şəxsin də Səməndər Rzayev olduğunu bildim,
tanış olduq. İkimizdən də daha çox o,
danışır, deyib-gülürdü. Qəfildən
soruşdu: "Ə, sən də Ağsudansan?"
Cavabımı baxışlarımdan oxuyub: "Nə
yaxşı ki, ordan deyilsən. Ağsuluların taleyi o səmtə
gedən yolun döngələri kimi enişli-yoxuşludur.
Üzü aşağı düşəndə sevinirsən,
üzü yuxarı qalxanda ağırlaşırsan..." -
dedi.
Onun bu fikrinin məntiqini sonralar anladım. Yəni üstüörtülü məsləhət verirdi ki, ömür yolu enişli-yoxuşludur, gərək ehtiyatlı, diqqətli olasan. İnsan taleyindən gileyləndikcə daha da dözülməz dərdə düçar olur. Sabahlar barədə düşünməklə yanaşı, gərək bu günündən gələcəyə inamla baxmağı da bacarasan. Bəlkə elə bu fikrin təsdiqi kimi ilk tanıdığım şirin ləhcəli, cüssəli Səməndər yenidən dilləndi:
- Ə, bu
çayın pulunu kim verəcək? Görürəm, ikiniz
də qəpiyə güllə atırsınız. Sən
öl, pulu mən verəcəm. Yaxın günlərdə də
bəxtiniz üzünüzə güləcək. Amma
heç vaxt Tanrınıza təpik atmayın!..
İllərdən bəridir onun İlahi dərgahına etiqadını, sevgisini unuda bilmirəm. Həmin görüşdən bir neçə gün sonra məni Azərbaycan Dövlət Televiziya və Radio Verilişləri Komitəsinə (indi QSC-dir) işə qəbul etdilər. Rasim Balayev isə mərhum Həsən Seyidbəyli tərəfindən "Nəsimi" filmində baş rola dəvət aldı.
Səməndərli günlərim. Dünya şöhrətli teatr xadiminin fikridir: "Həyat səhnədir, biz onun aktyorlarıyıq". Yaşamaq, özünün milli dəyərlərini peşənlə, əməlinlə sübut etmək üçün çox cəfalarla üzləşirsən. Bəzən sınırsan, əyilirsən, küsürsən, inildəyirsən. Yaxud yalandan gülürsən. Özünü dünyanın ən bəxtəvər canlısı hesab edirsən. Amma... Bu da məşhur bir kəlamdır: "Zəmanə məni məcbur etdi it kimi hürəm, vəhşi kimi ulayam". Xalq artisti, milli teatrımızda xarakterik rolların bənzərsiz ifaçısı, mərhum Ağasadıq Gəraybəylidən dəfələrlə eşitmişəm: Aktyor peşəsi səhnə üçündür, evi, ailəsi üçün yox!
Səməndər bu baxımdan örnək olası sənətkar idi. Qıymazdı balasının ayağına daş dəysin, ömür-gün yoldaşının üstünə milçək qonsun. Vücuduyla, şəxsiyyətiylə çoxlarına nümunə idi. Bir də görərdin gülür, inanın, o gülüş deyildi: sifətini turşutmadan çəkdiyi nalə, hönkürtü idi. Taleyindən, bəxtindən narazı kimi yox. Zamanın haqsızlığına, ədalətsizliyinə qarşı ironik gülüşü ilə münasibət bildirərdi. Anlayanlar onu sinələrinə sıxardı, biveclər isə elə belə baxıb keçərdilər. Bəxti, aktyorluğu ona pay vermişdi ki, ətrafındakılar, peşə-sənət dostları ondan ibrət götürsün, baxsın, öyrənsin. Onun Akademik Milli Dram Teatrının səhnəsində oynadığı rolların adlarını saymaq, sadalamaq istəmirəm. Maraqlananlar bilirlər. Lakin burasını mütləq qeyd etməliyəm: səhnə Səməndərin yaraşığı, sağlam əqidəsinin təsviri, tərənnümü idi. Həyatda deyə bilmədiyini - şikayətini, incikliyini, küsüb-barışmağını səhnədə nümayiş etdirərdi. Bəzən yaratdığı obrazın fikir məkanından kənara çıxa bilmirdi. Belə vəziyyətdə baxışlarıyla, sifət mimikalarıyla, əl-qol jestləriylə məqsədini tamaşaçılara çatdırardı.
Dövrün əksər
teatrşünasları ən oxunaqlı qəzet-jurnallarda Səməndərin
ünvanına səmimi fikirlər yazar, yaratdığı
obrazların bənzərsizliyindən əhatəli məqalələrlə
çıxış edərdilər. Onlardan birini - məşhur
pedaqoq, rejissor, aktyor Mehdi Məmmədovun bu qeydləri
heç yadımdan çıxmır: "Səməndər
Rzayev obrazlar qalereyası yaradır. Peşəkar teatr xadimi
olmağıma baxmayaraq, bəzən onun potensial gücünə,
qabiliyyətinə qibtə edirəm". Bir daha
xatırladıram: bu dəyərli qiymət ömrü boyu əyilməyən,
bütöv xarakter sahibi, unudulmaz Mehdi Məmmədova mənsubdur.
Doğrudan da zər qədrini zərgər bilərmiş. Hər
ikisinin ruhu şad olsun.
Milli Teatrımızın tərəqqisinə,
tanınmasına can yandıranlardan biri də xalq artisti, sevilən
pedaqoq, bənzərsiz rejissor mərhum Tofiq Kazımov olub. Onun
sevdiyi, əzizlədiyi tələbələrin arasında Səməndər
Rzayev də vardı. O, Səməndərin xatirini qədərsiz
istəyirdi. Elə ilk dəfə quruluş verdiyi tamaşada
gənc aktyoru səhnəyə çıxardan da Tofiq müəllim
olmuşdur.
Səsin də rəngi,
dadı olarmış... O səsi Yaradanımız Səməndərə
var-dövlət, rahat mənzil, villa əvəzinə pay
vermişdi. Doğrudur, o, bu vergidən qürrələnərdi.
Lakin yerli-yersiz öyünməzdi, başını dik tutub
lovğa-lovğa gəzməzdi. Dövlət radiosunda
hazırlanan, dinləyicilərin hər sayını maraqla,
intizarla gözlədikləri "Bulaq" xalq
yaradıcılığı verilişinin efirdə ilk dəfə
səslənməsindən yarım əsrdən çox vaxt
keçir. Və onun ilk yaradıcılarından biri Səməndər
Rzayev də artıq aramızda yoxdur. Amma nə veriliş
unudulur, nə də onun aparıcıları. Mərhum aktyor
oxuduğu bayatını, qoşmanı, yaxud hansısa bir rəvayəti
elə həzin, kövrək, şirin səsləndirərdi,
sözlə təsvir olunan mənzərə, obraz göz
önündə canlanardı. Səməndərin səsi
eşidənləri ovsunlayardı, xoş arzulara doğru
aparardı. Çünki o səsdə həzinlik, sərtlik
vardı. Ana laylası qədər şirin, ata zəhmi qədər
qürurlu, qətiyyətli!
Məşhur "Kral Lir" bədii filminin dublyaj olunub dilimizdə səslənmə prosesini xatırlayıram. Lent əsərində əsas qəhrəmanın - Kral Lirin kadr arxasında "ifaçısı" Səməndər idi. Səslənmə başa çatdı. Filmə baxış keçirmək üçün Pribaltikadan nümayəndələr dəvət olunmuşdu. Bizim dildə bircə söz bilməyən, milliyyətcə latış olan rejissor Yan Puq əməlli-başlı mat qalmışdı. Handan-hana dilləndi: "Afərin! Bu səs obrazın xarakterini bütövlükdə açır" - deyib, Səməndəri yenicə çəkilişini bitirdiyi filmin səsləndirilməsi üçün Riqa şəhərinə dəvət etdi, onun yüksək qonorar alacağına vəd verdi. Amma Səməndər getmədi. "Ağ paltara qara yamaq yaraşmaz. Mən ana vətənimi dünyanın naz-nemətinə dəyişmərəm" - dedi. Ruhun şad olsun dostum, sən təpədən-dırnağınacan azərbaycanlıydı!
Görüş
var, göz gülür... İyirmi beş il hazırda QSC-i
adlanan teleradio şirkətində "Ədəbi-dram"
verilişləri baş redaksiyasının əməkdaşı
olmuşam. İşimlə əlaqədar həftənin ən
azı beş günü Səməndərlə
görüşərdik. O, ilk anda soyuqqanlı adam təsiri
bağışlayardı. Əgər: "Ə, bu mənəm
ey, Səməndərəm..." - deyirdisə, demək sənin
gileyini gözlərindən duyurdu. Çox qəribə,
qeyri-adi tonda pıçıldayardı: "Bu dünya
qalmayıb ulu şahlara, zalımdan-zülümdən var ola
bilməz..."
Onunla xeyli televiziya tamaşalarını, verilişlərini birgə hazırlamışdıq (indi onlardan bir çoxu videotekada saxlanılır). Həmişə telestudiyada çəkilişlərə gecikərdi. Ona irad tutardıq. Ovsunlu gülüşüylə çəkiliş qrupunu timlisə salardı. Mikrofon, kamera önündə mövzuya uyğun elə emosional, bilgili danışardı, onu qınamağımıza görə utanardıq.
Aktyorlar arasında mərhum Lütvəli Abdullayevdən sonra ən mərhəmətli, xeyirxah, özgəsinin kədərini ürəyində hiss edən, hətta tanımadıqlarının belə qayğılarına şərik çıxan Səməndər Rzayev olub. Təmənna ummazdı. Kim ona yaxınlaşıb "Kömək et, filan məmur məni get-gələ salıb" - deyərdisə, o adamla həmin ünvana gedərdi. Onun işini yoluna qoyardı. Rütbəsindən, vəzifəsindən asılı olmayaraq mərhumun xatirini hamı çox istəyirdi.
Ondan qalan
yadigarlar. Estafet kimi əldən-ələ keçən belə
unikal yadigarlardan ilkini onun səsidir. İkincisi, bənzərsiz
ifa qabiliyyətidir. Barmaqla sayılası mümkün olmayan səhnə
əsərlərində əsas rollarda oynayıb. 25-dən
artıq bədii filmlərə çəkilib. 30-dan çox
teletamaşalarda əsas obrazlar yaradıb. Xeyli əcnəbi bədii
filmlərin dublyajında iştirak edib. Bunlar Səməndər
zəhmətinin, sənətsevərliyinin ucalığı,
şöhrət zirvəsidir.
Yoxluğun etirafı. Sonuncu yarım sərlövhəni düşünəndə yenə əzaba qatlaşdım. Məcburiyyət qarşısında qalıb inandım, yazdım ki, daha xalqımızın sevimlisi, teatr - söz sənətimizin iftixarı, respublikanın əməkdar artisti Səməndər Rzayev aramızda yoxdur. Küskün, incik, gileyli-gileyli qımıldanırdım ki, yadıma Həzrəti Məhəmməd Peyğəmbərin (ə.s.) kəlamı düşdü: "Bu iş bir haqq əmri olmasaydı, vədə tamam olmasaydı, sonra gələnlər əvvəl gələnlərə qarışmağa məhkum olmasaydı, sənin ölümünə daha çox yanardıq".
...Daha Səməndər işığı parlamır. Yüksəldiyi sənət ucalığı boş qalıb. Onun anım gününü qeyd edirik. Gücümüz, imkanımız müqəddəs ruhuna dualar oxumağa çatır. Təskinliyimiz isə budur ki, Milli Teatrımız yaşadıqca Səməndər Rzayev də dönə-dönə xatırlanıb, yad olunacaq.
Telman MEHDİXANLI
Ədalət.- 2010.- 1 aprel.- S. 7.