MƏRYƏM ƏLİZADƏ - 60
TƏBRİKLƏR
***
Bizim xalq rəssamı Nazim Bəykişiyev deyir ki, Məryəmlə
Fuad görüşəndə
gözlərində elə
bir qığılcım
hiss olunur ki, elə bil tələbə
vaxtlarındakı kimi
görüşürlər. Burada
bir həqiqət var. Bizim Məryəm
xanımla münasibətlərimizdə
qəlplik yoxdur. Bu, əgər kənardan da, xüsusilə rəssam gözü ilə hiss olunursa, demək biz münasibətlərimizdə o
tələbəlik dövrünün
paklığını, saflığını
qoruyub saxlaya bilmişik. Məryəm xanımın adı bu gün Azərbaycan
sənətşünaslığında xüsusi bir nüfuza malikdir. Bu, təkcə mənim fikrim yox, teatr sənəti
ilə ciddi məşğul olan hər bir insanın
fikridir. Mən hətta deyərdim ki, Məryəm xanımın adı və imzası Azərbaycan sənətşünaslığında
bir brenddir. Ona da Məryəm
xanım işinə olan hədsiz tələbkar və ciddi münasibəti ilə nail olub.
Məryəm xanımın
imzası olan hər bir məqalə
haqqında demək olar ki, o
heç vaxt qərəzli olmayacaq. Çünki Məryəm
xanım öz imzasına hörmətlə
yanaşan bir alimdir. Mən belə bir insanla
tələbə yoldaşı
və dost olduğum üçün
qürur hissi duyuram. Məryəm xanım öz müəllimləri Tofiq Kazımov və Cəfər Cəfərovun
tələbəsi adını
şərəflə daşıyır.
Fuad Poladov
Xalq artisti
SƏNƏT AVTORİTETİ
Teatr aləmində elə
şəxsiyyətlər var ki, onların zövqü, fikri mənim
üçün çox vacibdir, hətta yazdığım əsərlərin
onlar tərəfindən qiymətləndirilməsinə,
türklər demiş, aşırı həssaslıq
göstərirəm. Etiraf edim ki, çox vaxt bədii keyfiyyətindən
bir az nigarançılığım olan əsərlərimi
onların oxumalarını, o əsərlər əsasında
qoyulmuş tamaşalara baxmalarını istəmirəm. Belə
insanlardan biri görkəmli teatrşünas alimimiz, professor Məryəm
xanım Əlizadədir.
Məryəm
xanımın ilk oxuduğum yazısı
"AzDrama"nın "Adsız ulduz" tamaşasına həsr
etdiyi resenziyası olmuşdu, axırıncı yazısı
isə "Yuğ" teatrının "Birinci
akt"ına teatral şərhi. Bir-birindən azı otuz
illik məsafə ilə ayrılan bu iki məqalə
arasında onlarla resenziyalar, fundamental elmi əsərlər,
monoqrafiyalar, elmi məruzələr, mühazirələr,
çıxışlar, ideyalar, layihələr meydana gəldi.
Bir çoxları ilə yaxından tanış olduğum bu əsərlər
teatrşünaslığımızın daha çox
xronoloji məlumatlar toplusu müstəvisindən yeni istiqamətə
- intellektual təhlil istiqamətinə yönəldilməsində,
teatr tənqidçiliyində yüksək bir plankanın - səviyyənin
yaradılmasında, ümumilikdə teatr mədəniyyətimizin
varolmasında, inkişafında müstəsna rol
oynayıblar. Bu gün Azərbaycan
teatrşünaslığında formalaşmış sabit bir
Məryəm Əlizadə üslubu var ki, onu başqaları
ilə qarışıq salmaq mümkün deyil.
Məryəm
xanımın ad günü münasibəti ilə
yazdığım bu sətirləri onun oxuduğum ilk və hələlik
son resenziyaları ilə başlamağım təsadüfi
deyil: əgər "Adsız ulduz"a həsr edilən
yazıda gənc müəllifin istedadını, teatr biliyini
göstərmək, imzasını yaddaşlara həkk etmək
istəyi özünü qabarıq şəkildə göstərirdisə,
"Birinci akt"a yazılan gözəl şərhin əsasında
artıq özünü çoxdan təsdiq etmiş sənət
avtoritetinin yüksək teatral intellekti ilə yanaşı
tamaşanın müəllifinə, istedadlı aktyor
ansamblına, ümumilikdə "Yuğ"a
düşünülmüş, dərk edilmiş dərin məhəbbəti
dayanır. Əlbəttə bir-birindən otuz illik zaman kəsiyi
ilə ayrılan bu yazıların ümumi müsbət cəhətləri
çoxdur, amma bir cəhət mənim üçün
çox vacibdir: səmimiyyət, materiala azad münasibət. Təcrübə
göstərir ki, həmişə səmimi, obyektiv tənqidçi
olmaq çətin peşədir, özü də olasan hər
bir cəhətdən çox həssas teatr sənətinin tənqidçisi.
Əli Əmirli
AZƏRBAYCAN TEATRININ MƏRYƏMİ
(şünaslığın apologiyası)
İnsanlığa məlum
ən gözəl qadın adlarından biridir Məryəm. Elə
ki bu adı tələffüz edirsən, sanki dünya həməncə
sakitləşir, mülayimləşir, həlimləşir. "Məryəm"
sözü su kimi axıcıdır, hecaları
güzgüvaridir, qafiyəlidir. Həqiqətən, bu ad
çox zərifdir, ipək qismindədir, yumşaqdır. Gəl,
bir olmasın da: fikir verin, görün bir şəcərəsi
haradan gəlir; qədim-qədim mətnlərdən, müqəddəs
kitablardan, qutsal əfsanələrdən. Məryəm sadəcə
ad deyil, qadınlığa işarədir, qadınlığa
eyhamdır: qadınlığın simvoludur, ikonik təsviridir;
kişisəl toplumda qadın idealının təcəssümüdür.
Kişilər Məryəmi ona görə
düşünüb yaradıblar ki, qarşısında diz
çöksünlər, sevgilərini, sədaqətlərini
etiraf etsinlər, onun mərhəmətini qazansınlar...
Ol səbəbdən
fərqi yoxdur ki, Məryəmin yaşı neçədir;
əlli də ola bilir,
yüz də, min də. Amma o, həmişə gözəl və cavandır.
Bizim şünaslığın
da bir Məryəmi
var: Əlizadə Məryəmi. Aprelin 10-u ad günüdür bu qadının. Bağ vaxtı olsaydı, bir salxım ağ
şanını buluda
büküb hədiyyə
yollardım ona. Hələ ki yazdır və mən, əzizim Məryəmi, teatrşünaslığın xanımı Məryəmi
nə qədər təbrik eləsəm, yenə də azdır. Deyəcəyim təriflər, təbriklər
üçünsə bəlkə
də bir saz çatışmır.
Çünki biz uzun yol gəlirik birlikdə və bu yolda
bir-birimizi yaxşı
tanımışıq. Ona görə haqqım var söyləyim ki, günümüzün
teatrşünasları içində
Məryəm Əlizadə
kimisi yoxdur. Azərbaycanda teatr fikri tarixinin ən mühüm fiqurlarından
biri, milli və peşəkar teatrşünaslığın elmi-analitik müstəvisinin
müəllifi Cəfər
Cəfərovun əlindən
su içmiş tələbələrin sayı
yetətincədir. Ancaq
onun yadigarı birdənədir: Əlizadə
Məryəm. Və bu
insan müəlliminin
layiqli davamçısıdır.
Belə ki, o, müasir Azərbaycan teatrının
cikini də bilir, bikini də; tarixini də bilir, nəzəriyyəsini
də. Gərçi
bilməsəydi "Teatr:
seyr və sehr" adlı mükəmməl bir elmi-nəzəri araşdırmanı
ərsəyə gətirməzdi
ki? Cəmi 352 səhifədən ibarət bu monoqrafiyanı "söküb"
təzədən cild-cild
kitablara yığmaq mümkündür. Nədən ki,
bu tədqiqatda hər şey son dərəcə lakonik, yığcam və dürüst cümlələrlə
fikir bloklarına yığılıb. Bu fikirlər çözüldükcə
çözülür, mətləblər
xırdalandıqca isə
Azərbaycan teatrının
dipdiri mənzərəsi
canlanır göz önündə. İndi
Siz deyin: belə bir kitabın
müəllifini, özü
də həmin müəllif sənin həmkarın ola-ola, alqışlamamaq, təbrik
eləməmək, onun
ünvanına yağış
kimi xoş sözlər yağdırmamaq
rəvadırmı? Əsla. Azərbaycan teatrlarının hamısı
Məryəm xanımı
öz doğması, öz "evinin" içi sanır. Baxmayaraq ki, Məryəm Əlizadə həmişə
özündə latent formada
güclü tənqidi
pafos gəzdirir.
Bir zamanlar onun elə tənqidi
məqalələri olub
ki, ətrafa səs salıb, mis kimi cing-cing
cingildəyib, teatr aləmində oxunub, əldən-ələ ötürülüb...
Nə isə... Əlizadə Məryəm
yaradıcılığının özü bir tədqiqat obyektidir...
Aydın Talıbzadə
Onun tanrısı
Məryəm Əlizadə
sevgi ilə möhürlənib - bunu hələ tələbəlik
illərindən özüm üçün müəyyənləşdirmişdim.
Əvvəl-əvvəl təəccüblənirdim və nə
gizlədim, inanmırdım: kurs yoldaşlarını...
müəllimləri... dərsləri... məşğələləri...
bu qədər də sevmək olmaz axı! Sən demə, olar
və sən demə, bu sevgini o qədər də
gül-çiçəkli olmayan həyat yolu boyu qoruyub bəsləmək
də olarmış. "Xanımların yaşlarını
dilə gətirməzlər" - bu deyimlə razı olmasam
da, ona riayət edəcəyəm. Halbuki, demək istədiyim
qənaət məhz yaşla bağlıdır. Demək istəyirəm
ki, ağbirçək sinninə çatmış Məryəm
xanım yenə də sevgi ilə yaşamaqdadır: indi o, tələbələrini...
aspirantlarını... həmkarlarını sevir, indi də o,
sevə-sevə auditoriyaya girir və sənətinə olan
sevgidən pay paylayır. Pafoslu səslənsə də, deməliyəm
ki, o, doğma Azərbaycan mədəniyyətini və incəsənətini
artıq müdrikliklə aşılanmış sevgi ilə
sevir, milli teatrı isə ərköyün bir övlad kimi
sevərək, onun inkişafından ötrü iş görməkdən
usanmır. Və buna görə də Məryəm xanım
onu yaxından və uzaqdan tanıyan hər kəsdən
ötrü gözəldir! Böyük yazar və
düşünər zamanında demişdir ki, bəs, narahat
olmayın, dünyanı gözəllik xilas edəcək. Dünyanı
bilmirəm, amma Məryəm xanımın gözəlliyi illərdir
teatr icmamızı qoruyur, onu tənəzzüldən xilas
edir.
O, bizə çox gərəkdir, çünki onun
Tanrısı - gözəllikdir, sevgidir.
Vaqif İbrahimoğlu
Azərbaycan Dövlət YUĞ Teatrının
baş rejissoru, əməkdar incəsənət xadimi,
professor
***
Məryəm xanım mənim
ilk gənclik illərimin dostudur. İncəsənət
İnstitutunda bir yerdə oxumuş, insititutu bitirdikdən sonra
Elmlər Akademiyasının Memarlıq və İncəsənət
İnstitutunun "Teatr və Kino" şöbəsində
bir müddət birgə çalışmışıq. Sonradan
iş yerlərimiz ayrılsa da, ömür yollarımız
ayrılmayıb. Biz bu gün də bir yerdəyik. Bizim
dostluğumuzda heç vaxt umu-küsüyə,
giley-güzara, xırda hisslərə yer olmayıb. Ona görə
də bu dostluğun ömrü uzun olub.
Məryəm xanım
teatr fədaisidir. Onun bütün həyatı teatra
bağlıdır. Mənə elə gəlir ki, biz teatrşünasların
içində Məryəm qədər teatra bağlı adam
çox az tapılar. Məsələn, mən sənətimlə
yanaşı, poeziyaya, folklora, təsviri sənətə daha
çox meylliyəm, amma Məryəm xanım teatrı o qədər
sevir ki, indi daha ondan tənqid də yaza bilmir. Teatra, teatr
adamlarına sayğı hissi, sevdiyi sənətə sədaqət
onun böyük sənətinin,
yaradıcılığının mayasını təşkil
edir. Yaradıcı adamlar iki müstəvidə
yaşayırlar: ruhi və cismani qatda. Məryəm əsasən
ruhi qatda yaşayır. Onun çox vaxt ruhi qatda
yaşaması bizim teatrşünaslığımızda dəyərli
əsərlərin yaranmasına səbəb olur. Məryəm
yaxşı dost, sədaqətli insan, gözəl müəllim,
dostlarının, əzizlərinin yolunda yarpaq kimi əsən
kövrək bir xanımdır. Mən ona nə arzu edə bilərəm?
Özünü sənətə həsr etmiş bir insana
layiq olan bütün zirvələri fəth edib, bütün
adları alıb. Qoy Allahın verdiyi ömrü sağlam
yaşasın, könül rahatlığı, qulaq dincliyi
tapsın, ən böyük sevgisi olan teatrda öz istədiyini
görə bilsin. Axı teatr həyatımızın
aynasıdır... Və uşaqlıq illərinin keçdiyi,
sevə-sevə söhbət açdığı ana vətəni
Şuşaya bir də dönə bilsin, gedəndə bizi də
özü ilə aparsın.
Kəmalə Cəfərzadə
Teatr Xadimləri İttifaqının Məsul katibi
***
Bu gün Azərbaycan
teatrşünaslığının tanınmış
simalarından olan Məryəm Əlizadəni, uşaqlıq
illərindən tanıdığım bu xanımı
düşünməyin özü xüsusi bir ovqat
yaradır, xoş duyğular yaşadır.
Qəribədir ki, məktəbli
Məryəmin çöhrəsindəki Mona Liza
sayağı mənalı təbəssüm, gözlərindəki
saflıq, baxışlarındakı mehribanlıq bu gün də
Məryəm xanımla ünsiyyətdə olan hər kəsi
təsirsiz buraxmır.
Bu gün artıq bizim,
o hörüklü qonşu qız, sənətşünaslıq
doktoru, professor, əməkdar incəsənət xadimi
olmasına baxmayaraq, yenə həmin illərdə olduğu
kimi sadədir. Təbiətində zərifliyi,
kübarlığı yaşatdığı kimi kişilərə
məxsus mərdliyi, dəyanəti də yaşada bilir.
Məryəm
xanımın tədqiqatları da onun şəxsiyyəti kimi
təmkinli, tutumlu, mənalıdır. O, boğazdan yuxarı
danışa bilmədiyi kimi, peşəkar təbiətinə
toxunmayan mövzularda yaza da bilmir.
Nəhayət, Məryəm
xanım əsl dostdur, munisdir. Qayğıkeşlik onun
özündən qabaqda gedən başlıca xüsusiyyətidir.
Nazlanmağı sevən
və ona yaraşan bu məziyyəti ilə yaşamaqdan
usanmayan dostuma (qız qardaşıma) həyatda
qazandığı bütün uğurlar halaldır.
İsrafil İsrafilov
Sənətşünaslıq doktoru, professor
Müdrik düşüncənin səmimiyyəti
Onu tanıyanda Məryəm
adı mənim üçün tələbə
yoldaşım anlamını verirdi. Bir kursda oxuyurduq və
açığı, hələ kimin kim olacağı barədə
heç düşünmürdük də. Qayğılı
və qayğısız tələbəlik illərimizi
yaşayırdıq. İllər ötüşdü və Məryəm
xanım peşə və amal dostum oldu. Yəni, hərəmiz
başqa-başqa iş yerlərində olsaq da, mətbuatda,
televiziyada eyni sənət qayğıları və problemləri,
sənət uğurları və uğursuzluqları barədə
söhbət açırdıq. Tədricən cəmiyyət
tələbə Məryəmi, dostum Məryəm
xanımı kamil teatrşünas kimi tanımağa, onun
fikirlərinə ehtiramla yanaşmağa başladı. Artıq
uzun illərdir ki, "Məryəm Əlizadə"
imzası teatr sənəti, səhnə sənətçiləri
barədə dəqiq və qəti, həqiqi və xeyirxah,
elmi və nəzəri əsaslı fikir söyləyən
meyara çevrilib. "Məryəm Əlizadə"
imzası həqiqətə ayna tutan fikir möhürü
gücündədir.
Məryəm Əlizadə
əsasən çağdaş teatr prosesi və bir də
milli teatr poetikasının estetik-nəzəri səciyyələri
ilə məşğul olur. Onun aydın düşüncə
tərzinə, sözü son dərəcə ehtiyat və
ehtiramla işlətməyinə, ən əsası isə
müdrik alim düşüncəsinin səmimiyyətinə
heyran qalmışam. Əslində, bu səmimiyyət Məryəm
xanımın əsl-nəcabətindən, özünün
xanım-xatınlığından, qadın kimi şahanəliyindən
irəli gəlir. Tanıyanlar, onunla ünsiyyətdə
olanlar bilirlər, yazıram ki, bilməyənlər də xəbər
tutsunlar: Məryəm xanım dərs dediyi, professoru olduğu
Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetində, rəhbərlikdən tutmuş adi tələbələrə
qədər, hamının ehtiram və rəğbətini
qazanıb. Günün hansı vaxtında rastlaşsan Məryəm
xanımın çöhrəsi təbəssümlüdür,
dostlarını "can" və "əzizim" kəlmələri
ilə dindirir. Tələbələrilə baş-başa
verib ana-bala söhbətini xatırladan fikir mübadiləsi
aparır. Əslində, bu söhbət onların sənətə
cəsarətlə kövrək qədəm qoymalarına zəmin
yaradır. O, dərsdən əlavə də biliyinə,
düşüncə tərzinə, eləmə həvəsinə
inandığı tələbələrlə məşğul
olur. Teatr tamaşalarına onlarla birgə gedir. Hər yerdə
də "tələbələrimdi", deyə onları
qürur və fəxrlə təqdim edir.
Baxdıqları barədə
mətbuatda gözəl təhlili məqalələr, elmi
resenziyalar yazır. Həmin yazılarda alimin səmimiyyəti
və alicənablığı məni valeh edir. Bu səmimiyyət,
bu müdriklik Məryəm Əlizadənin
yaradıcılığının qranit sütunudur.
İlham Rəhimli
Ədalət.- 2010.- 10 aprel.- S. 12.