Mircəlal Paşayev - yaddaş
səhifələri...
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatı və ictimai fikri tarixində, milli, ədəbi dilimizin təkmilləşməsində, yüksək mənəvi əxlaqi, ümumbəşəri humanist dəyərlər ruhunda cəmiyyətdəki insanların dünya görüşünün formalaşmasında yazıb-yaratdıqları sənət əsərləri ilə əvəzsiz rol oynamış şəxsiyyətləri, ədibləri, yazıçı və şairləri həmişə olduğu kimi bu gün də qədirbilən xalqımız yüksək qiymətləndirir, xatirələrini böyük ehtiramla yad edir.
Onların yaradıb qoyduqları ədəbi irs xəzinəsinin ən gözəl inciləri zəmanəmizin və gələcəyimizin mənəvi sərvətləridir. Bu insanlarla ünsiyyətdə olmuş, onlarla sevinc və kədərini bölmüş onların şöhrətlərinin canlı şahid olmuş insanların xatirələri də çox zaman faydalı və ibrətamiz olur. Əbədiyyətə qovuşmuş insanlar barədə daha ətraflı ictimai fikir formalaşmasına kömək edir.
Uzun illər
ötməsinə baxmayaraq yaddaşımdan silinməyən,
hər dəfə xatırlayarkən qəlbimdə xoş
hisslər, şirin xatirələr oyadan, xeyirxah
əməlləri və gözəl ədəbi
əsərləri ilə adını təxirə
salmış geniş qəlbli insan, müəllim və
xalqımızın görkəmli yazıçısı
Mircəlal Paşayev haqqında söhbət açmaq
istəyirəm. Tale mənə saf
əqidəli, müqəddəs niyyətli bu insanın
tələbəsi olmaq, onun evində qonaq olmaq, maraqlı
xatirələrini və ibrətamiz nəsihətlərini
eşitmək səadəti nəsib etmişdi.
1971-ci il
sentyabr ayının əvvəlləri idi. Bakıda
imtahan həyəcanlı isti yay günləri arxada
qalmışdı. Azərbaycan
Dövlət Filarmoniyası ilə tarixi İçəri
şəhərin qala divarları arasındakı
yaşıllıqlara qərq olmuş burda payızın
sərin və ətirli nəfəsi duyulurdu. Hava günəşli olsa da bir qədər
əvvəl yağmış çiskinli yağışdan
islanmış uca ağaclardan ətrafa yayılan xoş
ətirli hava insanın zövqünü oxşayır,
günəş şüalarını əks etdirən
şeh damcıları isə briliant daş-qaşlar kimi
al-əlvan şölələr saçır, bərq vururdu.
Ətirli və sərin hava ilə sinə dolusu
nəfəs alır, təbiətin gözəlliyini duyub
zövq alırdım. Gərgin qəbul
imtahan sınaqlarından uğurla çıxıb Bakı
Dövlət Universiteinə qəbul olunmuşdum. O
illər universitetin tarix, hüquq,
şərqşünaslıq və filologiya fakültələri
şəhərin mərkəzində, indiki İqtisad
Universitetinin binasında yerləşirdi.
Sevincimin
həddi-hüdudu yox idi. Çəkdiyim zəhmətlər,
yuxusuz gecələr hədər getməmişdi. Bütün aləm gözümə gözəl
və mənalı görünürdü. Bakıdakı uca ağaclar da, hara isə
tələsən insanlar da. Dərsin
başlanmasına hələ yarım saat qalırdı.
Tələsmədən ali
məktəbə doğru gəlirdim. Ucaboy,
mehriban baxışlı, nurlu simalı, ziyalı
görkəmli, başında qara rəngli panama,
əynində isə təzə səliqəli kostyum və
açıq qəhvəyi rəngli plaş olan yaşlı
bir müəllimlə yol yoldaşı olduq. Salamlaşdıq. Mənə çox
Mircəlal müəllim
bildirdi ki, ikinci mərtəbədə filolologiya fakültəsinin
204 nömrəli ən geniş auditoriyasında mühazirəm
olacaq istəsən gəlib iştirak edə bilərsən. Mühazirə
həqiqətən də maraqlı keçdi. Klassik Qərb ədəbiyyatının
görkəmli nümələrindən olan məşhur
"Ovod" əsəri barədə Mircəlal
müəllim elə danışır, əsəri elə
məharətlə təhlil edirdi ki, filologiya
fakültəsinin iki qrupunun əlli nəfər
tələbəsinin əyləşdiyi auditoriyada tam sakitlik
hökm sürürdü. Tələbələr
sanki hipnoz vəziyyətinə
düşmüşdülər. Hər kəs
özünü əsərdə cərəyan edən
hadisənin canlı iştirakçısı kimi hiss edirdi. Əsərin
qəhrəmanının keçirdiyi hiss və
həyəcənları hər birimiz duyurduq, onunla
həmrəy idik. Bəzi qız
tələbələr dəsmalla gözlərinin
yaşını silir, hətta oğlan
tələbələr də kövrəlirdilər.
Müəllim
sakit və həzin səslə danışır, auditoriya
isə dərin düşüncələrə qərq
olmuşdu. Dərs vaxtının başa
çatdığını bildirən zəng səsi
eşidilsə də heç kəs auditoriyadan
çıxmağa tələsmirdi. Mühazirənin
sonunda Mircəlal müəllim dedi ki, "Bir gəncin
manifesti" əsərini "Ovod" əsərinin
təsiri altında yaratmışdır. Bu
əsər həmişə olduğu kimi bu gün də
aktualdır. Bəşər övladı
gərək heç vaxt, heç bir şəraitdə
azğınlaşıb, qəddarlaşıb,
insanlığını rəhmini, insafını
itirməsin. İnsan şüurlu
məxluqdur, buna görə də vəhşiləşib
cəngəllik qanunları ilə xoşbəxt yaşaya
bilməz.
Mən bəzən
dərsdən çıxandan sonra Mircəlal müəllimi gözləyir,
maraqlı tarixi hadisələr və insanlar barədə xatirələrinə
və söhbətlərinə qulaq asaraq onu evlərinə kimi
ötürürdüm. "Azneft meydanından bir qədər
aralıda", Funiklyorun yaxınlığında
"Bəhramgur abidəsi adlandırılan fəvvarəli
hovuzla üzbəüz binada yaşayırdı.
1975-ci il
mart ayının günəşli günlərindən biri
idi. Dərsdən çıxıb evə
gedirdim. Universitetin ikinci mərtəbəsində,
filologiya fakultəsinin qarşısında dekan Ağamusa Axundov,
Bəxtiyar Vahabzadə, Nəriman Həsənzadə,
Vilayət Rüstəmzadə, Ziynət Əlizadə,
Mircəlal müəllim və bir neçə
tanımadığım müəllim nə
barədəsə qızğın mübahisə
edirdilər.
Mircəlal müəllim
məni görüb işarə etdi ki, birinci mərtəbədən
çıxış qapısının yanında onu gözləyim. Bir azdan Mircəlal
müəllim başına ağ rəngli
kepka qoymuş, yüngül yay kostyumu geymiş, arıq və
bəstəboy bir müəllimlə küçəyə
çıxdı. Mircəlal müəllim həmin adamı
mənə təqdim edib dedi. "
Stalin
repressiyası illərində baş vermiş faciəli
hadisələr xalqımızın başına
gətirilmiş müsibətlər barədə
söhbət edərkən Mircəlal müəllim maraqlı
bir hadisəni xatırladı. Dedi ki, bu yaxınlarda
Yazıçılar İttifaqının iclas zalında
keçirilən tədbirə dəvət olunmuşdum. Tədbirdə Respublikanın tanınmış
yazıçıları, şairləri, ziyalıları
iştirak edirdilər. Tədbir
ərəfəsində hamının xoş
əhval-ruhiyyəsi vardı. Şairlər,
yaradıcı ziyalılar böyük ruh yüksəkliyi
ilə bir-birini salamlayır, hal-əhval tutur, yazdıqları
yeni əsərlər barədə fikir mübadiləsi
edirdilər. Tədbir başlayandan sonra
isə ruh yüksəkliyi və sevincimizdən
əsər-əlamət belə qalmadı. İclasın sədri qısa giriş
sözündən sonra quru və rəsmi səslə bildirdi
ki, iclasda respublika Dövlət Təhlükəsizlik
Komitəsinin məsul işçisi də iştirak edir.
Milliyyətcə rus olan bu məmur
özünün də yazıçı olduğunu, bir
neçə hekayə və povestin müəllifi olduğunu
bildirəndən sonra əsas mətləbə keçdi
və başladı ovqatımıza soğan doğramağa.
O dövrdə dəbdə olan və sovet ideologiyasının
riyakarlığını ifşa edən Aleksandr
Soljenitsendən, onun yazdığı "QULAQ"
arxipelaqı əsərindən nifrətlə uzun-uzadı
danışdı. Yazıçılara və
yaradıcı ziyalılara müraciət edib, onları
mətbuat səhifələrində, kütləvi informasiya
vasitələrində yalan və böhtanlardan ibarət olan
bu kitabı, onun müəllifini ifşa etməyə
çağırdı. Mənim sol tərəfimdə
şair Nəbi Xəzri, sağ tərəfimdə isə
Gülhüseyn Hüseyn oğlu əyləşmişdi. Bizim heç birimiz bu əsəri
oxumamışdıq. Məruzəçi
çıxışını bitirəndən sonra
sınayıcı nəzərlərlə baxıb soruşdu
ki, kimin sualı var? Zala ağır bir
sükut çökmüşdü. Heç
kəs dinmirdi. Nə isə demək
istəyən Gülhüseyn müəllimə Nəbi
Xəzri əli ilə işarə etdi ki, lazım deyil, onsuz
da hər şey aydındır. Arxa cərgədə
əyləşmiş gənc və hazırcavab
şairlərimizdən biri yerindən qalxıb dedi ki, Aleksandr
Sjenitsenin "QULAQ" arxipelaqı xaricdə nəşr
olunub. SSRİ-yə gətirilməsi qadacğan
edilib. Buna görə də, mənim
fikrimcə, tənqid etdiyiniz əsəri Azərbaycanda
heç kəs oxumayıb. Biz
oxumadığımız bir əsərə necə
münasibətimizi bildirə bilərik? Yazıçını
necə tənqid eəd bilərik? Siz iddia
edirsiniz ki, 30-cu illərdə Azərbaycanda yalnız
əksinqilabçı ünsürlər və xalq
düşmənləri cəzalandırılıb, Soljenitsein
yazdıqları böhtandır. Axı
30-cu illərdə Hüseyn Cavidlərin, Mikayıl
Müşfiqlərin və yüz minlərlə
günahsız insanların repressiyaya məruz qalması
təkzibedilməz faktdır. Stalin
repressiyası dövründə törədilmiş
kütləvi qanlı cinayətlər partiyanın XX
qurultayında rəsmi şəkildə etiraf olunmuşdur.
Stalinin təşkil etdiyi həbs
düşərgələrində zülüm
çəkmiş zavallı məhbusların
hamısının gördükləri, lakin heç birinin
yazmağa cəsarət etmədikləri dəhşətli
haqsızlıqları qələmə alıb yazmış
yazıçını tənqid etmək ədalətsiz
işdir.
Tribunada
dayanmış məruzəçi məmur eynəyini
düzəldib həbsxana rəisi görkəmini aldı. Şəhadət
barmağı ilə hədələyərək gənc
şairin sözünü kəsdi: "Cavan oğlan,
unutmayın ki, tarix təkrar olunur. 30-cu
illərdə Maqadana - soyuq diyarlara "istirahətə
göndərilmiş adamların çoxu sənin kimi beyni
qızmış və danışığını
bilməyən" qəhrəmanlar olub.
Söz alıb
çıxış edən qocaman yazıçı
Süleyman Rəhimovun və digər ziyalıların
çıxışı məmurun ürəyindən
olmadı. Süleyman Rəhimov
çıxışında ürək ağrısı
ilə bildirdi ki, heç bir günahı olmadığı
halda Stalin repressiyası dövründə uydurma ittihamlara
əsasən bir il DTK-nın Dzerjinski
adına klubunun rütubətli zirzəmisindəki qaranlıq
həbsxanada saxlanılmışam. Erməni
müstəntiqlər mənə işgəncələr verib
etmədiyim cinayəti zorla boynuma qoymaq istəsələr
də, iradəmi qıra bilmədilər.
Zalda əyləşən
tədbir iştirakçılarının ümumi
həmrəyliyini görən Mirzə İbrahimov
üzünü DTK-dan gəlmiş məmura tutub zarafatla, uca
səslə dedi: "Bunların hamısı dissidentdir. Maqadanda yazıçıların,
yaradıcılıq evi sanatoriyası inşa edib
hamısını oraya istirahətə göndərmək
lazımdır. Mircəlal müəllim
sözünə davam edərək dedi ki, bu hadisədən
sonra mən tam əmin oldum ki, 1937-38-ci illər Stalin
diktaturası dövründə insanların əqidəsinə
hakim kəsilmiş qorxu və xof hissi çəkilmişdir. İnsanlar həqiqəti olduğu kimi
söyləməkdən qorxmurlar. Hər
hansı bir dövlətin təhlükəsizlik və
hüquq mühafizə orqanları hakimiyyətdə olan
diktatorların əlində xalqa qarşı cəza
alətinə çevriləndə Stalinlər və Adolf
Hitlerlər meydana çıxır. Bu
orqanlar zəhmətkeş xalqın mənafeini
qorumalıdır. Vətəndaş
yaşadığı mühitin, cəmiyyətin
məhsuludur. Xoşbəxt insanları
sağlam cəmiyyət yetirə bilər.
Təbiətin mülayim,
xoş rəftar, gülərüz bir adam
olan Mircəlal müəllim xeyirxah işlər
görməkdən xüsusi zövq alırdı. Deyərdi ki, insan gərək bu dünyada yalnız
özü üçün yaşamasın, başqalarına
da yaşamağa kömək etsin.
İnsanlara təmənnasız və qərəzsiz yaxşılıqlar etsin, ətrafdakı insanlara xoşbəxtlik arzulasın. Onda sən özün də belə bir mühitdə xoşbəxt olarsan. Bu yüksək mənəvi və əxlaqı dəyərləri bizə müqəddəs Məhəmməd Peyğəmbərimiz tövsiyə etmişdir. Mən ömrüm boyu insanlara əlimdən gələn yaxşılıqları etmişəm. Bir çox vəzifəli şəxslərlə münasibətlərimin yaxşı olmasından istifadə edərək neçə-neçə kasıb, lakin istedadlı şair və yazıçı ailələrinin mənzil almasına kömək etmişəm. Öz kitablarımın nəşr tirajının azaldılması hesabına gənc şair və yazıçı ailələrinin mənzil almasına kömək etmişəm. Hətta öz ailəmin mənzil şəraitinin yaxşılaşdırılmasına ehtiyac olduğu halda növbə üzrə mənə verilən mənzilin kimsəsiz, imkansız, yenicə ailə qurmuş və kirayədə qalan gənc, istedadlı bir şairə verilməsini Yazıçılar İttifaqının rəhbərliyindən özüm xahiş etmişdim. Moskvada Maksim Qorki adına Ədəbiyyat İnstitutunu bitirməsinə baxmayaraq işə də düzələ bimirdi. Mənim köməkliyim sayəsində indi bizim universitetin müəllimidir. Şeir kitablarımın nəşr olunmasına da yardım etmişəm. Hər dəfə mənə minnətarlıq edərkən deyirəm ki, həyatda sən də çalış başqa imkansız insanlara arxa ol.
1960-cu illərin əvvəllərində SSRİ Yazıçılar İttifaqının keçirdiyi tədbirdə iştirak etmək üçün Moskva şəhərinə getmək istəyən iki nəfər gənc şairi Yazıçılar İttifaqının rəhbərliyi göndərmək istəmirdi. Gənclər mənə müraciət etdilər. Səbəbini araşdırdım. Rəhbər məmurlar təkəbbürlə bildirdilər ki, bu imkansız şairlər köhnəlmiş, gödəlmiş, nimdaş və gülünc palto və kostyumları ilə ümumittifaq tədbirində bizi biyabır edəcəklər. Mircəlal müəllim etiraf edirdi ki, o vaxtlar mənim də maliyyə vəziyyətim yaxşı deyildi. Böyük bir ailəni dolandırdım. Buna bamayaraq pul tapıb təzə paltolar, kostyumlar, köynəklər, ayaqqabılar alıb o gəncləri Moskvaya yola saldım. Bundan heç kəs xəbər tutmadı. Onlara dedim ki, siz də ehtiyacı olanlara kömək edin. Onda həyatımız daha da mənalı, xoşbəxt və gözəl olar!
Bəli bu
müdrik sözlərdə böyük hikmət vardır.
Xalqımızın görkəmli yazıçısı,
müəllimi və oğlu Mircəlal mənalı, xoşbəxt
və gözəl ömür yaşamışdır.
Gələcək nəsillərə nümunə ola
biləcək şərəfli və ziyalı ömrü!
Vaqif Əsədov
Ədalət .- 2010.- 22 aprel.- S. 6.