ONLARIN DÜNƏNİ: ABBAS
ABDULLA - 2
Nə qədər
inadkar və inkaredici olsaq da, danmaq olmaz ki, bizim bu
günümüz ONLARIN DÜNƏNİNdən
başlayıb. Onlar: sənətimizin və ədəbiyyatımızın
dünəni.
Dünən onlar kim idi,
hardaydılar və nələr yaşayırdılar?
Yeni ədəbi nəsl
üçün ibratamiz və bir qədər də kədərli
olan O DÜNƏN və O DÜNƏNİN insanlarının
keçdiyi yol, bu gün üçün son dərəcə
gərəkli və daha
qabarıq görünməkdədi.
Bu gün proektimizin
davamı olaraq şair və tərcüməçi Abbas
Abdullanın DÜNƏNKİ KİMLİYİNDƏN söz
açmaq istərdik.
Eynən bu rubrikada daha
kimlər olacaq. İzləməyə dəyər.
TOFİQ ABDİN: - Dədə, bunun dəqiq deyirəm
ki, bizim nəsil arasında, səni tanıyandan bəri ən
az xəyanəti mən səndə görmüşəm. Və
bu da məni təəccübləndirir ki, bəs hardan bizim
bu tay-tuşlarımız deyir ki, Abbas qeyri-səmimi adamdı.
Deyək ki, lap bir oxucu var, özü də şeir yazandı,
o deyir ki, Abbas çox qeyri-səmimi adamdı. Hardan yarana bilir
bu fikir?
HACALOĞLU: - Boyuna boz ip ölçüm, oğul, əgər məndə
xəyanət görübsənsə... Bircə xəyanətimi
isbat eləsən, özümü öldürərəm. Hərə
öz arşını ilə ölçür, mən həmişə
demişəm: ƏN BÖYÜK XƏYANƏT İNSANIN
ÖZÜNÜN ÖZÜNƏ XƏYANƏTİDİ.
İnsanın özünə xəyanəti nədi? Məsələn,
mən Abbasın sən Tofiq Abdindən acığı gəlib,
ancaq səni görəndə boynuna
sarılıb öpmüşəm, dünyada səndən
yaxşı adam yoxdu, demişəm, başa düşürsənmi,
artıq bu mənim özümə xəyanətimdi. Deməli,
mənim içimdə bir Tofiq yaşayır, dilimdə
başqa Tofiq. Əgər mən bu xəyanəti eləyə
bilsəm, başqa xəyanətləri də eləyə bilərəm Bu da var ki, bəzən sən
öpüşmək istəmədiyin adamlar səninlə
öpüşür. Bir dəfə Xəlir Rzaya dedim ki,
ustad, fikir vermişəm, sən zəhlən gedən adamlarla
da öpüşürsən. Qadasın aldığım Xəlil
nə desə yaxşıdı: dedi, canım, onlarla
öpüşmürəm, fürsətdən istifadə edib
üzlərinə tüpürürəm. Mənim
olub-qalanım elə səmimiyyətimdi. Özgə nəyim
var ki Şeytana lənət. Bir
şeyi xatırladım. Göycə boşalandan sonra
Borçalını boşalmaq təhlükəsi yarandı.
Mən buna qarşı durdum. Tarixdə analoji hadisə baş
verib. 1944-cü ildə bizləri Mesxet-Cavaxetdən, 46-49-cu illərdə
Göycədən, Dağ Borçalısından, Zəngəzurdan,
50-52-ci illərdə isə Aran Borçalısından
sürgün ediblər. Stalinin ölümü bu
sürgünü dayandırdı...
Bütün bunları
bildiyimə görə, bu ağrıları içimdə
daşıdığıma görə əndişə
içində borçalıları yurdu tərk etməməyə
çağırdım. Bəzi yurda dönüklər
Borçalıdan çıxsa da, çox şükürlər
ki, borçalılar hər cür əzaba qatlaşıb,
yurdu tərk etmədilər. Cəhənnəmə gedən
yoldaşını çox istər. Bəzi
köçgünlər mənim haqqımda şayiə
yaydılar ki, Abbas Abdulla öz qohumlarını
köçürür, amma başqalarına mane olur. Təbii,
dönüklər arasında mənim qohumlarım, içlərində
əqidələrinə hörmət etdiklərim də var,
etmədiklərim də...
TOFİQ ABDİN: - Abbas, burda mən sənin
sözünü kəsirəm, fikrini yadında saxla, sonra
davam eləyərsən. Belə deyək də, ola bilsin, bəzən
sən elə adamlarla oturub-durursan ki, məhz bu adamlar sənin
haqqında qeyri-səmimi düşünməyə əsas
verir. Misal üçün, mən bunu misal xatirinə deyirəm,
deyək ki, sən şair Rafiq Zəka ilə çox
yaxınsan və elə yaxınsan ki, hətta onunla birlikdə
Türkiyəyə də səfər eləmisən və bu
da, açığını deyək ki, səni tanıyanlar
və Rəfiqi tanıyanlar arasında qəribə bir fikrin
yaranmasına gətirib çıxarıb. Söhbət bundan
gedir ki, ola bilsin, Rəfiq səndən daha
yapışıqlı, daha münasib, daha səmimi adamdı,
bunu deyə bilmərəm. Ancaq mən səni daha ötkəm,
daha sözü duru, sözü möhkəm adam kimi
tanıyıram.
HACALOĞLU: - Anladım, Rəfiq Zəka...
TOFİQ ABDİN: - Abi, Rəfiqi misal üçün deyirəm...
HACALOĞLU: - Olsun, olsun, amma bəri başdan deyim ki, bu çox
abdal fikirdir. Birgə səfərin məsələyə nə
dəxli var. Məndən əvvəl deyək ki, İsa
İsmayılzadə Rəfiqlə Macarıstanda turist səfərində
olub, Vaqif Səmədoğlu Moskvada onunla bir oteldə, bir
otaqda qalıb. Bunu onların özlərindən
eşitmişəm. Nə olsun? Doxsanıncı ilin fevral
ayında Türkiyəyə birlikdə getdik. "Türk-2000"
vəqfinin qurultayına. Və orda bir nəfər də mənə
yaxınlaşıb, sənin dediklərinə yaxın bir
fikir söylədi. Mən çıxdım tribunaya, dedim ki, əfəndilər,
Rəfiq bəyi mən nə çox, nə az, otuz ildi ki,
TÜRKÜN VƏ TÜRKLÜYÜN TƏBLİĞÇİSİ
KİMİ tanıyıram. Məni də Rəfiq Zəka ilə
arkadaş yapan onun çətin vaxtlarda kəndi-kəndisinə
türküm deməsi olub. Bu adam türklüyü ilə
iftixar eləyib, bu adam türk varlığını yüksək
tutub və hətta Allah eləməsin, o, özü bu hərəkəti
qeyri-səmimi eləsə də, mən buna inanmışam. Əsası
odu ki, Rəfiq bəy bizim türklüyümüzü dərk
etməyimizə çalışıb. Başa
düşürsənmi? Qafalarda türk təəssübü
oyadıb. Başa düşürsənmi? Bunu orda dedim. Bu bir
tərəfi. İkinci tərəf: mən hələ
görməmişəm ki, Rəfiq haqda boş-boğazlıq
(?) bəlkə (haqsızlıq - T.A.) eləyənlərdən
biri bütün bunları onun üzünə desin. Amma yeri
düşəndə mən ona çox şey deyirəm. Rəfiqin
çox gözəl yoldaşlığı var, gərək
olsa bir yox, bir neçə dəfə onunla səfərə
çıxmağa müntəzirəm. Hər kəs öz əməlinə
CAVABDEHDİR. Dinimiz də belə deyir, qanunlarımız da,
insani münasibətlərimiz də...
Mənə deyirsən
ki, müxtəlif xarakterli adamlarla oturub-durmuşam, birgə
redaksiyada işləmişik, məndən yaşca
böyükdürlər və o var ki, özümdən
yaşca kiçik Akif Hüseynovla redaksiyada yola getməmişəm.
Dedim bu barədə. Yusif Səmədoğlu ilə də, Əkrəmlə
də, Anarla da, Vaqif Səmədoğluyla da oturub-durmuşuq:
səfər yoldaşı olmuşuq. Başa düşə
bilmirəm, bu nə abdal söhbətdir. Hansınız bu
adamlarla oturub-durmamısınız?
TOFİQ ABDİN: - Hansınız deyəndə... gəl
belə danışaq da...
HACALOĞLU: - Yox... yox...
TOFİQ ABDİN: - Yox, bir aman ver də. Sual verirsən,
mən sənə deyim də... Mən o adamların bəziləriylə
oturub-durmamışam. Onlarla çörək də yeməmişəm.
Sadəcə, buna imkan olmayıb, imkan olsaydı, necə
olardı, bunu mən bilmirəm. Özü də söhbət
ƏQİDƏCƏ yola getməkdədir. Söhbət ƏQİDƏDƏN
gedir. ƏQİDƏ yolunda barışdan gedir. Bunu nəzərə
al.
HACALOĞLU: - Mən bu adamların çoxunun evinin
qapısını tanımıram, onların evinə gedib-gəlməmişəm.
Bu adamlardan əqidələrinə hörmət etdiklərim
də var, etmədiklərim də. Amma sən də,
dostların da onlarla birgə olublar.
TOFİQ ABDİN: - Mən olmamışam,
olmamışam... imkan olmayıb... Bəxt gətirməyib.
HACALOĞLU: - Sən... sən... olmamısan... İsa
İsmayılzadə olub... Ələkbər Salahzadə
olub... Bu ədəbi mühitdi, ağlını başına
yığ, bir də deyirəm, hərə öz əməlinə
cavabdehdi. Süleyman Rüstəmə şeir həsr eləyən
Mikayıl Müşfiq hardan biləydi ki, həmkarı ondan
donos yazacaq. Əllinci illərin axırında,
altmışıncı illərin əvvəllərində Rəsul
Rza uğrunda ƏN ÇOX MÜBARİZƏ APARAN GƏNCLƏRDƏN
olmuşam. Bu tərəfdən də Osman Sarıvəlli
haqqında məqalə yazmışam. İndi güman ki, sən
belə deməyə bilməzsən ki, BU ADAM SƏMİMİ
ADAM deyil. Mənsə buna çox adi baxıram. Ona görə
ki, Osman Sarıvəllinin "Ömrün keçən
günləri", bilmirəm, adını düzmü dedim,
kitabı mənim çox xoşuma gəlmişdi, mən də
məqalə yazmışam. İndi belə deyənlər
çox olacaq ki, bu nə təhər adamdı, bu yandan Rəsul
Rzanı tərifləyir, o yandan da Rəsul Rzanı ÇOX
AMANSIZ TƏNQİD EDƏN Osman Sarıvəlli haqqında məqalə
yazır. Belə deyirlər də... Osman Sarıvəlli haqqında
məqalə yazır. Belə deyirlər də...
TOFİQ ABDİN: - Deyirlər yox, DEYİRƏM.
HACALOĞLU: - Və düz demirsən... Nədi bu..? Bu insanda
mütləq dərəcədə yaxşılıq axtarmaq,
ya pislik axtarmaq özü səfeh bir şeydi. MUTLƏQ
YAXŞI, MÜTLƏQ PİS demək səfeh şeydi. Yadımdadı,
Məmməd Rahim o zaman gənc poeziya nümayəndələri
haqqında bir yazı yazmışdı, mənim haqqımda
da təxminən beş-altı səhifə vardı, mən
onu ixtisar elədim, "Ulduz" jurnalında işləyənlər
bilirlər bunu. Soruşdular, niyə razı deyilsən? Dedim,
MƏMMƏD RAHİMİN MƏNİ TƏRİFLƏMƏSİNİ
TƏHQİR HESAB EDİRƏM. Görünür, bu da mənim
gənclik MAKSİMALİSTLİYİMDƏN irəli gəlib.
Osman Sarıvəlli məni tərifləsəydi, yəqin ki,
başqa cür olardı. Burada Osman Sarıvəllinin
böyük şairliyi ilə yanaşı, ailə və
yaxınlığının da təsiri var. Siz modernizmdən
danışırsınız. Osman Sarıvəllidə elə
şeylər vardı ki, modernizm əsl nümunələri
idi: MAKSİM TANK TƏKƏRLƏRİYLƏ TORPAĞIN
DÖŞÜNƏ SƏRBƏST ŞEİR YAZIRDI.
DÖYDÜ YAĞIŞ MƏNİ, DÖYDÜ QAR MƏNİ,
MİNSƏM BİR QARIŞQA APARAR MƏNİ. AĞ GÜN
ÇƏKDİ SAĞ ƏLİNİ BAŞIMA, AĞ
SAÇLARIM QARALMAĞA BAŞLADI. HAYLI-KÜYLÜ TƏKƏRLƏR,
YANI CÜYLÜ TƏKƏRLƏR BABAMIN DƏRDİNİ
YAZDI YOLLARA". Daha nə bilim, nələr. Misraları, ola
bilər, olduğu kimi demədim. Böyük şairimizin
ruhundan üzr istəyirəm. Siz də deyirsiz, bu necə
adamdı, Rəsulu sevir, Osmandan yazır. Bu SIRF ŞƏXSİ
ŞEYLƏRDİ. Tutaq ki, Mazanov familli bir nəfər
üçün mən SƏMİMİ deyiləm. Nə
olsun? Bəs onun özü necə adamdır? Mən adamlar
tanıyıram, haqqında cürbəcür şayiələr
var: haqqımdaolmayan şayiələri uyduran adamların
özü ən azı yaxşı adamlar deyil. Mən
ki,özüm-özümü tanıyıram və bilirəm
ki, bu sifətlər məndə yoxdur. Yəni, başa
düş, mən öz içimdə özümə hesabat
verən adamam. Əliyə, Məmmədvəliyə hesabat
vermək istəmirəm.
TOFİQ ABDİN: - Sən şübhəsiz, bilirsən
də Çingiz Aytmatov böyük sənətkardı,
türk dünyasının ən ünlü adamıdı və
onu da bilirsən, ruslar çox sadə bir yolla onu
İttifaqdan, gözəl vəzifələrdən
uzaqlaşdırıb, göndərdilər uzaq bir
Lüksenburqa səfir. Və neçə vaxtdı,
Çingiz Aytmatovun səsin-zadın eşitmirik. Sən də
aradabir zarafatla dedin ki, elə səfir getmək sürgünə
getmək kimi bir şeydi. Deyəsən Əbülfəz bəyə
də zarafatla demisən bunu. İndi belə bir şey
soruşum səndən: sən bu KONSUL getməyi
ömrünün itirilən illəri hesab eləyirsən,
yoxsa gözəl çağları?
HACALOĞLU: - Bütün sənin sualların elədi ki, HAMISININ
İKİBAŞLI CAVABI VAR. Mən sənə onu dedim ki, mənim
doğulub böyüdüyüm yer Türkiyədən
yuxarı-aşağı yüz əlli-yüz altmış
kilometr aralıdı. Dilim söz tutandan, ayağım yer
tutandan, qulağım söz eşidəndən ANAMDAN
"TÜRK" sözünü eşitmişəm. Mən
atasız böyümüşəm, anam həmişə mənə
atamın Türkiyə səfərləri barədə
danışıb: belə gəldi, belə getdi. Türkiyədən
belə bir çavuş gəlmişdi bizə... Mən bu
söhbətləri eşitmişəm və mənim
üçün Araz deyilən sərhəd olmayıb. Araz
deyilən həsrəti ilk dəfə 1962-ci ildə
Naxçıvana gedəndə bütün varlığım
ilə yaşamışam. Dostum Rafiqin motosiklində
Naxçıvandan Qaraçux kəndinə getmişəm,
Araza baxıb ağlamışam. İndi Qaraçux suyun
altında qalıb... Bizim üçün sərhəd olub
Qars. Bizim üzümüz o tərəfə olub: Məsələn,
bizim bir Qaraxaç yaylağımız olub, indi Ermənistanın
sınırı içində qalıb, ordan Türkiyəyə
tərəf baxıb ağlamışıq. Mən sənə
bir şey bir deyim ki, bir neçə il qabaq böyük
bacım Fatma yoldaşını məcbur eləyib ki, məni
apar Arpa çayının qırağına, ordan Türkiyəyə
baxmaq istəyirəm. Baxıb-baxıb, doyunca ağlayıb,
ürəyi gedib. Bizim ailədə TÜRKİYƏ HƏSRƏTİ
heç nəylə ölçülən deyil. Bayatılar
eşidirdik. Türkiyə qeydlərimdə yazmışam:
Qarsa yaz,
Bura gündü, Qars ayaz.
Qələm, qurbanın olum,
Qismətimi Qarsa yaz.
Qulağımız bunu
eşidib ki, qismətimi Qarsa yaz. Nəzərə al ki,
Bakı ilə bizim kəndin arası, deyək ki, altı
yüz kilometrdi, Qarsla yüz altmış kilometr, hava yolu
götürsək, cəmisi otuz-qırx kilometrlik yoldu. On
beş-iyirmi dəqiqəlik uçaq yoludu. Mən həmişə
Türkiyə havasını udmuşam, qarslıların
udduğu havanı. Görünür, ona görə də
Türkiyəni sevirəm. Mən həmişə demişəm
ki, mənim ƏN BÖYÜK BƏDBƏXTÇİLİYİM
TÜRKİYƏ VƏTƏNDAŞI OLMAMAQDI. Mən anadan
olmamışdan bir neçə ay əvvəl
Gürcüstandan Türkiyəyə bir dəstə adam
keçib, anam atama deyib, sən də get, ancaq atam getməyib,
ona görə ki, deyib, nəslimiz böyük nəsildi, mən
getsəm, soyumuzu, familimizi Sibirə sürəcəklər.
Qalım, qoy məni tutsunlar, nəslim yaşasın...
Doğrudan da elə oldu. Mən doğulmamış onu həbs
etdilər. Nəslimiz qaldı, o getdi. Deməli, atam Türkiyəyə
gedə bilərdi, mən anamın qarnında gedə bilərdim
və olardım Türkiyə vətəndaşı. Deməli,
bu gün bizim üçün böyük bir problem olan: mən
kiməm? sualı məni düşündürməzdi.
Ömrümüzün çoxunu biz mübahisədə
keçiririk. BİZ KİMİK? Türkük, ləzgiyik,
müsəlmanıq? Kimik? Azərbaycanlıyıq? Heç
olmazsa, bu boş suala vaxtım və ömrüm getməzdi. Mən,
qəribədi, belə düşünürdüm ki, bircə
dəfə Türkiyəni görüm, sonra ölüm, bir dəfə
də görmüşəm, sonra üç dəfə də
görmüşəm. İndi fikirləşirəm ki,
yüz dəfə görsəm də ölmək istəmirəm.
Və Türkiyədə mən özümü qərib hiss
eləmirəm. Baş konsul təyin olunan günə qədər
Türkiyədə bir neçə dəfə olmuşam,
heç vaxt özümü qərib hiss eləməmişəm.
Hətta, olardı, təxminən yetmiş dörd-yetmiş
beşinci illər, arvadıma dedim ki, "sən
razılıq ver, mən gedim Moskvaya, icazə alım, gedək
Türkiyədə yaşayaq".
Tofiq Abdin
Ədalət.- 2010.- 21 avqust.- S. 15.