HƏR NÖQTƏDƏN
GÖRÜNƏN ŞAİR
O, sevinməyi bacardığı
kimi, kədərlənməyi də bacarır
Bugünkü
Azərbaycan ədəbiyyatında tək-tək imzalar var ki,
onu hər kəs sevir, tanıyır və bu imzanın
sorağında olur. Təbii ki, bu da oxucunun ürəyinə
yol tapmaq, onun ürəyində yaşayıb qalmaq, onun ürəyinə
sahib olmaq məharətini və bir də Allahın ən
gözəl məqamında dünyaya gəlmək, necə
deyərlər, naxış sahibi olmaq qabiliyyətindən,
istedadından qaynaqlanır. Yəni həm bir ilahi sevgi, bir
ilahi istedad və bir də bəşəri yanaşma tərzi.
Bax, bunlar birləşib imza sahibini şərəfləndirir,
onu oxucunun evinin, ailəsinin əzizinə, istəklisinə
çevirir.
İndi
mənim yuxarıda xatırlatdığım məqamları
hər kəs gözü önünə gətirəndə
məhz həmin o, barəsində söhbət gedən
söz xiridarının kimliyini də təbii ki, təxmin
edibdi. Bilib ki, bu səmimi epitetlər, bu səmimi istəklər
həqiqətən də xalqın şairi olan, özü də
Azərbaycan hüdudlarından kənarda böyük türk
dünyasına, böyük Turana qucaq açmış Zəlimxan
Yaqubdan gedir, onun barəsindədir. Heç də təsadüfi
deyil ki, şeirləri nəğmələşən, nəğmələri
bəstələrə, çələnglərə, söz,
muğam, musiqi, folklora çevrilən xalq şairimiz Zəlimxan
Yaqub özünün hər bir misrası ilə, hər bir
sözü ilə, özü də nöqtə-vergülü
ilə xalqına, türk oğlu türkə aiddir, ona məxsusdur.
Biz
zamanın çarxını bir az geri fırlatmaq
gücündə olsaq, onda xalq şairi Zəlimxan Yaqubun illərin
o üzündən qanadlanıb gələn söz
karvanının necə rəvan, necə bir düz xətt
boyunca qatarlandığını, səfini
pozmadığını, sırasını qoruduğunu və
səsilə, nəfəsilə, canıyla, qanıyla, ruhuyla,
diliylə, dodağıyla bu şeir dünyasını
gülüstana, güllü-çiçəkli bir təbiət
guşəsinə çevirməsinə şahid ola bilərik.
Bax, elə folklordan, ozandan, aşıq sənətindən,
el-oba deyimlərindən, ağsaqqal-ağbirçək
boğçasından, düyünçəsindən,
xurcunundan barlana-barlana, bəhrələnə-bəhrələnə,
qidalana-qidalana sözün həqiqi mənasında şeirin
Xanına çevrilən, sözün həm xanı, həm
də yeri gələndə nökəri olan Zəlimxan Yaqub
bu gün Azərbaycanın, eləcə də cəmi türk
dünyasının sevilən şairinə, ozanına,
aşığına, söz mülkünün soltanına
çevrilə bilibdi. İndi onun təkcə
canında-qanında yox, həm də çiynində bir Dədə
Ələsgər, bir böyük Füzuli, bir böyük
Molla Pənah Vaqif, bir böyük Cavid, bir böyük
Müşfiq, bir böyük Səməd Vurğun, bir
böyük Məmməd Araz, bir böyük Bəxtiyar Vahabzadə,
xüsusilə bir böyük Mövlanə və Dədə
Qorqud yükü var. Zəlimxan Yaqub çiyin verdiyi bu
yükü özünəməxsus yerişlə,
özünəməxsus ləngərlə, özünəməxsus
ozanlıqla, təmkinlə, səbrlə, özü də
heç kimə, heç nəyə məhəl qoymadan,
heç kimin, heç nəyin bostanına daş atmadan
sözünü pıçıldaya-pıçıldaya bir
ağ yol salmaqdadı. Bu Zəlimxan yoludu!!!
Əgər
xatırlayırsınızsa, xalq şairimizin bu il
keçirilən yubileyi təkcə ölkəmizdə yox,
onun hüdudlarından kənarda da qeyd edildi və edilməkdədi
də. Hər eldə, obada bir Zəlimxan gecəsi, bir Zəlimxan
söz dünyası işığına minlərlə
insanlar, pərəstişkarlar yığıldı. Xalq
şairimiz də bir-birindən, dürlü, bir-birindən ləziz,
bir-birindən sanballı, bir-birindən
düşündürücü və bir-birindən dəyərli
şeirləri ilə sadiq oxucularını sözün ucalığına,
sözün bənzərsiz dünyasına sarvanlıq etməklə
apardı. Bax, belə sevgi-məhəbbətlə doğum
günü qeyd edilən, yubiley gecələri keçirilən
xalq şairimizin dünyamıza təşrif buyurub onu bəzəməsi,
onu rövnəqləndirməsi ilə bağlı olaraq
çoxlu sayda kitablar, məqalələr, qəzet-jurnal
materialları, radio, televiziya verilişləri hazırlanıb
oxuculara, tamaşaçılara təqdim edildi.
Bu
günlərdə mənim də adıma bir boxça gəldi
- kitab boxçası. Dərhal diqqətimi çəkdi bu kitab. Üstündə
xalq şairimizin şəkli olan bu kitabın adı belə idi - "Zəlimxan Yaqub: İçimdə ağlayan Krım".
Mən
bu kitabı əvvəlcə adətimə uyğun - əvvəldən
sona kimi vərəqlədim. Ümumiyyətlə,
bütün kitabları ilk öncə sona qədər vərəqləməyi
xoşlayıram. Çünki mətbəə qoxusu hər dəfə
məni ilk kitabımın sevincinə qaytarır. Bax, elə
indi də bu kitabı vərəqlədim, fotoşəkilləri
gözdən keçirdim, bir-birindən maraqlı məqamların
və şəxsiyyətlərin ömrünün
anlarını lentə köçürmüş,
yaddaşda saxlamış fotoqrafa təşəkkürlər
edə-edə daxilən mən də xalq şairimizlə
birlikdə həmin o şəkillərin tarixləşdiyi
yerləri gəzib qayıtdım. Sonra başladım
kitabı oxumağa və oxuduqca mənə bəlli oldu ki, bu
kitabı filologiya elmləri namizədi Ramiz Məşədihəsənli
və jurnalist-filoloq Hökümə Xəlilova
hazırlayıb çapa təqdim ediblər. Bu kitabın
ön sözündə ahısqalı türklərin, eləcə
də vətəndən uzaqlarda yaşayan, Qazaxıstanda Azərbaycan
cəmiyyəti yaradan İsa İsayev kimi ziyalıların barəsində
məlumatlar verilib. Göstərilib ki, ahısqa türkləri
və bütövlükdə Azərbaycan hüdudlarından
kənarda yaşayan türk dünyasının saytal,
sanballı insanlarının Zəlimxan Yaquba olan sevgisi də
sonsuzdu, hüdudsuzdu. Onlar xalq şairimizin "İçimdə
ağlayan Krım" (məktub-poema) əsərini necə
böyük sevgi ilə, can yanğısı ilə
oxuduqlarını, onun hər misrasına necə könül
verdiklərini dilə gətiriblər. Almatı şəhərində
çap olunmuş bu kitab Zəlimxan müəllimin
böyük həyatının kiçik bir hissəsini əhatə
etsə də, amma sanbalına və bu kitabda toplanmış
şeirlərə, məqalələrə, müsahibələrə
görə oxuculara əvəzsiz ərməğandı.
Mən
səmimi etiraf edim ki, kitabı oxuduqca doğma vətəndən,
yəni Krımdan deportasiya edilmiş, 60 ildən
artıqdır ki, didərgin həyatını yaşayan ahısqa
türklərinin, xüsusilə onların liderlərindən
olan Çingiz Dağçının kimliyi barəsində
xeyli bilgi əldə etdim, onu bir az da yaxından
tanıdım. Hətta bu kitabda onun fotoşəklini də
gördüm. Zəlimxan müəllim Çingiz
Dağçıya yazır:
Niyə ağlayırsan, ağlayan
qaya,
Dünyanın ən ağır
qayğılarını,
Yaralı çiynində saxlayan
qaya!
Mən çox
ağlamışam, nə qazanmışam,
Sən çox ağlayasan, nə
qazanasan.
Tapdanan haqları yerinə qoymaq
Sənə o qədər də gəlməsin
asan.
Bir də görəcəksən
çox ağlamaqdan
Tükənib gözünün
yaşı, qalmayıb.
Bir də görəcəksən
quma dönmüsən,
Qayanın bir parça daşı qalmayıb.
Bu misralarla başlanan
poemanın hər bəndində bir türkçülük, bir
vətənçilik, bir
bəşərilik özünü
göstərir. Şair öz milli kimliyindən böyük vətəninə, ordan da bəşəriyyətə,
yer kürəsinə
qucaq açır.
Ona görə də qayalar Zəlimxan Yaquba cavab verir:
Gəlib görən xeyirdədi, nəfdədi
Çal-çağırı
cərgədədi, səfdədi
Mən gördüyüm Krım
ki var, kefdədi,
İçimdə bir qəmli
Krım ağlayır.
Təbii
ki, bugünkü Krımın durumu da, ovqatı da, mənzərələri
də, söhbət siyasi, iqtisadi mənzərədən gedir,
60-70 il bundan
əvvəlki deyil. İndi çox sular axıb, bulanıb, durulubdu. Amma Krım nisgili
hələ də durulmayıb, hələ də dumanların qoynundadı. Ona görə
də şair haqlı olaraq bu gün içində
qan ağlayan Krım üçün bir təəssüf, bir həsrət, bir nisgil yaşadır.
Özü də bu nisgili, bu həsrəti
təkcə Krıma,
onun didərgin insanlarına deyil, bütün türk dünyasının ağrı-acı
ünvanı olan torpaqları da xatırlamaqla dilə gətirir. Və inanır ki:
Hələ ocağımız keçməyib
tamam
Külünü üfürsən, qoru yanacaq.
Halal haqqımızı qaytarammasaq,
Ulu babaların goru
yanacaq.
Doğrudan da, bizim çiynimizdə
son dərəcə böyük
bir vətən, bir millət yükü var. Biz bu yükü özümüz
mənzilbaşına çatdırmalı,
özümüz onu çözməliyik. Əks halda şairin
dediyi kimi, bizdən sonra gələnlər bizləri
yumşaq desək, yamanlayacaq, onların qınaq yeri olacağıq. Ümumiyyətlə, bu kitabda şairin
müxtəlif məqamlarda
müxtəlif ovqatlarla
yazdığı şeirlər
də hardasa poemanı tamamlayır, onun demək olar ki, bir
parçasına çevrilir.
Çünki şair Almaniyada
Münhen ürək xəstəxanasında hər
kəsə, yəni onu sevənlərə, onun üçün narahat olanlara çox səmimi, çox isti və çox da kövrək bir müraciət edib. Yazıb ki:
Özün bil, özgəyə bildirmə məni
Ağlada-ağlada güldürmə məni.
Sən Allah, qürbətdə öldürmə
məni,
Vətəndə qəbrimi qazıb
gəlmişəm.
Əslində böyük Yaradana , onun dərgahına açılan bu şair duası, şair istəyi, həm də xalqının qəlbinə
öz dastanını
yazıb gələn bir ozanın topağına bağlılığını,
özünün cismani
yoxluğu ilə bu torpağı bir xışma da artırmaq istəyinin yazılı bir haqqıdır.
Bəli, ümumiyyətlə böyük
söz adamlarından,
sözün özünü
yaradıb özünə
də tabe etdirən insanların barəsində bir oxucu istəyi ilə, bir şagird-tələbə
marağı ilə ürəyindəkiləri yazmaq
o qədər də asan deyil. Amma mən
hardansa özümdə
bu istəyi qanadlandıran, onun kağıza köçməsinə
təkan verən daxili bir təpər
hiss etdim. O təpərlə
də, o güvənclə
də ustad barəsində, o cümlədən
sərhədlərimizdən kənarda, qardaş bir məmləkətdə,
yəni Almatıda işıq üzü görən "Zəlimxan
Yaqub: İçimdə
ağlayan Krım"
kitabı barəsində
düşüncələrimi qələmə aldım və bu düşücələrimi
də Zəlimxan müəllimin öz misraları ilə yekunlaşdırıram.
Allaha tən, haqqa yardı zirvələr,
Yaranışdan dümağ qardı
zirvələr.
Ömrümüzü
ucaldardı zirvələr,
Nahaq endik o dağların
başından.
Zəlimxan müəllim, Siz
söz sənətimizin
zirvəsində varsınız
və o zirvə həm də sizin poeziyanızla şərəflənibdi
Əbülfət Mədətoğlu
Ədalət.-2010.-
11 dekabr.- S. 8.