İŞIĞIN ÜSTÜNƏ
GEDƏN ADAM...
Özünün dediyinə görə, o artıq
işığı arxada qoyub...
Hər dəfə kiminsə
haqqında, daha doğrusu, kiminsə kitabı barəsində
düşüncələrimi, fikirlərimi kağıza
köçürmək istəyim məni dəftər-qələmə
tərəf çəkib aparanda bir anlıq götür-qoy
edirəm. Fikirləşirəm ki, görən mənim
yazdıqlarım, mənim o kitabda gördüklərim,
duyduqlarım, lap belə çılpaq desəm, həzm elədiklərim
digər oxucular tərəfindən necə
qarşılanır?
Eləcə də
müəllifin özü mənim qeydlərimi,
pıçıltılarımı hansı bucaq altında
görür, ona necə yanaşır? Axı zarafat deyil,
sayılıb-seçilən, oturuşmuş müəlliflər
haqqında adi bir oxucu fikirlərini qəzet səhifəsinə
çıxarmaq o qədər də önəmli hadisə
deyil. Yəni müəlliflə oxucunun hansısa bir məqamda
razılaşması və yaxud qütbləşməsi son dərəcə
gerçək və rahat qəbul edilə biləcək
haldı. Ancaq o rahatçılığın, qəbul edilənin
içərisində səmimiyyətdən başqa nə isə
olarsa, zənnimcə bunun mayasına, özülünə
güvənmək mümkün ola bilməz. Ən azı ona
görə ki, Azərbaycan ədəbi ictimaiyyətinin
sanballı və söz ucalığında qərar tutan
müəllifləri haqqında sıravi oxucunun iddialı
fikirlərdə bulunması heç əxlaqa da uyğun gələ
bilməz...
Təbii ki, bu mənim
öz qənaətimdir. Belə hesab edirəm ki, oxucu istənilən
bədii və elmi söz barəsində hər hansı bir
fikri dilə gətirəndə heç olmasa, oxuduğunun
içərisinə girməyi bacarmalı, oxuduğunu
özününküləşdirmək qabiliyyətini
nümayiş etdirməli və yalnız bundan sonra
özününküləşənin barəsində mənfi
və yaxud müsbət fikirlərini səsləndirməlidir.
Ümumiyyətlə, mən
sözə, kitaba bağlı olduğumdan hər gün bir təzə
kitabın, bir təzə sözün izinə
düşürəm. Çalışdığım mətbu
orqanın məni şərəfləndirməsi imkanı isə
istər oturuşmuş müəlliflər, istərsə də
gənc yazarlarla məni tez-tez görüşdürür. Həmin
görüşlərin canlı şahidi isə mənə
bağışlanan kitablar, yazılardı. Və mən də
həmin o kitabları həvəslə, diqqətlə
oxumağa, onların səhifələrinin arasında gəzişmə
etməyə və bəzilərini də vərəqləyib
sona çıxmağa çalışıram.
Belə bir fikir var ki, hər
kitab özü özlüyündə ədəbi bir hadisədir.
Əgər o dünyaya gəlibsə, onun içərisində
ən azı iynə ucu boyda özü ilə işıq da gətiribdi.
Ola bilməz ki, vərəqlərin arasında Allaha və bəndəyə
xoş olan bircə söz tapılmasın. Bax, bu mənada mən
bütün yazdıqlarımın altını cızmaqla mətləbə
keçmək istəyirəm.
Təkcə Azərbaycan
oxucusu yox, eləcə də yaxın-uzaq ölkələrin ədəbi
mühiti Kamal Abdulla imzasını kifayət qədər
tanıyır. Və onun uğurları da təkcə
özünə aid deyil. Ona görə ki, Kamal Abdulla mənsub
olduğu xalqın və onun ədəbi ictimaiyyətinin dəyərli
təmsilçisi, elm adamı, ədəbiyyat adamıdı. Mən
Kamal Abdullanın son illərdə çıxan bütün bədii
əsərlərini maraqla mütaliə etmişəm. İmkanım
daxilində, dərk etdiyim səviyyədə oxucu münasibətimi
də sərgiləmişəm. Bu gün də Kamal müəllimin
bir kitabı haqqında, daha doğrusu, bir vaxtlar barəsində
oxucu sözü yazdığım "Kədərli
seçmələr" kitabı haqqında təkrar ürəyimdən
keçənləri yazmaq qərarına gəldim. Bunun da bircə
səbəbi var. O da həmin kitabın birinci fəslinin
adı ilə bağlıdır. Bu adı iri hərflərlə
yazıram: UNUTMAĞA KİMSƏ
YOX.
İri hərflərlə
yazdığım bu ad Kamal Abdullanın həm də yeni
romanının ünvanıdı. Mən o romanın
"525-ci qəzet"də çap edilən bir hissəsini
həvəslə oxuyub ilk reaksiyamı da ortaya qoymuşdum. Amma
bax, o qəzet variantını oxuduqca bu adın
doğmalığı məni özünə çəkmişdi
və çalışmışdım ki, bu ada harda rast gəldiyimi,
harda qarşılaşdığımı xatırlayım. Bu
günlərdə onu xatırladım. Daha doğrusu,
içimdə sıxıntı olanda, dəyərli söz
adamlarının fikir yükünü,
düşündürücü misralarını gözdən
keçirməyi xoşlayıram. Bax, həmin o daxili tələbatın
nəticəsində mən əlimi kitab rəfimə
uzadıb "Kədərli seçmələr"i
götürdüm. Kitabı açan kimi ilk
qarşılaşdığım həmin o, "Unutmağa
kimsə yox" oldu. Və başladım özümü
unudaraq kimsənin olmadığı yerlərə getməyə,
ünvanları axtarmağa. Axtara-axtara bir divar önünə
gəlib çıxdım. Ağappaq bir divar. Hündür, əlçatmaz,
səsi də, özündən arxa üzə keçməyə
buraxmaz bir divar...
Yadında qaldımı harda, nə vaxtdı
Yolun əvvəlində qoydular səni.
Sən bir hədəf idin, yol ox idi
Tarıma çəkilmiş ox idi o yol...
Qatdı qabağına yollar səni
Yarı ölü kimi, yarı sağ kimi.
Divar önünə qoydular səni,
Sən - hədəf kimi, yollar- ox kimi.
Üzümü o divara
söykədim, əlimlə sığallayıb nəfəsimlə
isitdim və mənə elə gəldi ki, bu divar içimdən
keçənləri artıq duymağa, məni hiss etməyə
başlayır. Hətta mənə elə gəldi ki, o divar məni
qucaqlamaq üçün üstümə tərəf əyilir.
Etiraf edim ki, vahiməli bir sevinc yaşadım. Elə bir vahimə
və sevinc ki, o bir anlıq mənə həyatın
ölümsüzlüyünü pıçıldadı,
anlatdı. Və:
Bu gün də, sabah da vuracaq ürək
Bir buna nə qədər sevinəcəyik..
Bizim səhvlərimiz tükənməyəcək
Həyatımız boyu öyrənəcəyik...
Yenidən dünyaya gəlmək istəyi
Səhvsiz yaşamağı arzulayarıq.
Son dəfə sakitcə ölmək istəyi
Ölərik –
Ayılıb görərik ki, varıq.
Maraqlı fikirlərdir,
elə deyilmi? Ölüb ayılasan!.. Bir də ayılıb
öləsən!.. Və beləcə dünyanın hər
üzünü görə-görə saflaşasan,
paklaşasan, gözəlləşəsən,
yapışıqlı, yanımlı, dili şirin, nəfsi
halal, ürəyi və gözləri günəş
işığı ilə dolu bir varlığa çevriləsən.
O qədər paklaşasan ki, büllurlaşa biləsən.
İşığın hər tərəfə
düşsün. O işıqdan yapışıb sənə
doğru gələnlərə dinmədən,
danışmadan, hətta hərəkət etmədən deyəsən.
Təbii ki, varlığınla:
Susdun heykəl tək
Elə bil heç zaman danışmamışdın.
Çünki sən gözəldin, gözəl
görünmək
Heç kimə bu qədər yaraşmamışdı.
Poeziyamızda heyrət
doğuran, hətta Füzulinin dediyi heyrətə bərabər
tutula biləcək heyrətamiz məqamlar hərdən bir
oxucu kimi mənim də qapımı döyür, mən də
onlarla qarşılaşıram. Bax, bu gözəlliyi
özünə yaraşan varlığın önündə
heyrət etməmək də mümkün deyil. Çünki
müəllif səni elə ovsunlayıb ki, yalnız
düşünə-düşünə heyrətlənirsən.
Və baxıb görürsən ki, bu heyrətin özü də
bir mövzudu. Elə bir mövzu ki, onu axtarmağa ehtiyac
yoxdur. Böyük Cəfər Cabbarlı demişkən,
mövzu özü səni tapıbdı, qapını döyübdü.
Sən də o qapını açıb ətrafa diqqət
yetirəndə görmüsən ki:
Bir uzun səhraydı-
ucu-bucağı yox,
sorağı yox
hardan başlayırdı, harda itirdi.
Bir dəvə idi-
kövşəyə-kövşəyə
yuxulu-yuxulu
bu səhranı gedirdi.
Hə, bu mövzu səhrasıdı
və istedadın az-çox, ruhu olan hər kəs bu səhrada
xırda qum dənəciklərindən misralar düzəldə
bilər. O ki, ola böyük istedadın, böyük ruhun
sahibləri. Onlar üçün qum dənəciklərinin hər
biri artıq misradı. Sadəcə, onu götürüb vərəqlər
üzərinə düzüb oxucuya ərməğan etmək
lazımdır.
"Unutmağa kimsə
yox"un ləngərlənən, ləpələnən,
qabarıb çəkilən qoynunda özümü söz dəryasında,
fikir ümmanındakı kimi rahat, sərbəst, həm də
xoşbəxt və qayğısız hiss edirdim. Sadəcə
bir narahatçılığım var idi. O da unutmaq istədiklərimin
bu məqamda məni tərk etməməsi, əksinə, Kamal
Abdulla poeziyasının təsirindən yararlanaraq
üstümə daha böyük güclə gəlməsi
idi. Lap sonda onların mənə güc gələcəyinə
əmin oldum. İnandım ki, unutmaq istədiklərimi söz
dünyasında unutmaq mümkün deyil. Onları məndən
başqa unutmaq istəyən olsa da, olmasa da. Çünki:
Bu dənizin sularını
balıqlarından başqa
içən olmadı.
Keçən olmadı bir daha
bu dağ yollarını –
yollar cığıra döndü.
Suyu içilməyən
dənizin, cığırı, yolu olmayan ömrün faciəsi
böyükdür. Amma bir böyüklük də var: o da həmin
o dənizin, o yolun faciəsini görüb onu poeziyanın
işığına bürümək və hər kəsə
göstərməkdir. İşıq demişkən...
Hərdən
öz-özümə fikirləşirəm ki, görəsən
mənim qədər tənhalığa çəkilməyi
xoşlayan ikinci kimsə varmı? Bu sualın
uğursuzluğunu bilə-bilə, hiss edə-edə onu dilə
gətirirəm. Bilirəm ki, hər kəsin içində
bir tənhalığa çəkilmək istəyi mütləqdi.
Çünki həmin an insan özünü kənardan
müşahidə edə bilir, özünü görür. Təbii
ki, müşahidə etmək istəsə, görmək istəsə.
Bax, mən də dünyanın sonuncu tənha adamını elə
özüm bildiyim, hesab etdiyim məqamda "Unutmağa kimsə
yox" hücrəsinə sığınmış bir nəfər
çıxdı ortaya. Dedi ki, mən burdayam.
Dünyanın sonuncu tənha adamı
Elə sevinər ki, tənhalığına.
Yadına da düşməz hardadı hamı
Nə soluna baxar, nə də sağına.
Nə ağına baxar, nə də bozuna.
... Baxmır, qoy
baxmasın... Onsuz da mənim tənhalığımı
görmək istəyənlər çoxdan mənə
gözlərini yumublar. İstəməyənlər isə
görmədiklərini bəhanə ediblər. Qoy olsun. Əsas
odur ki, mən tənhalığımı və onun
işığını görürəm. Üstəlik,
gözəl şairimiz Məmməd İsmayıl demişkən:
"Bir adam yol gedir bizdən qabaqda". Yəni məndən
öndə gedənlər var. Onlardan biri hətta
işığın da üstündən keçib gedib. Və
bir də onda ayılıb ki, işıq özündən
arxada qalıb:
Bir işığın düz üstünə
gedirdim,
Az qalırdım çıxım, uçum çəkimdən
Bir tonqalın tüstüsünə gedirdim,
Bütöv dünya tapacaqdım sanki mən...
... Nə qırıldı bu sınanmış
maşında?
İndiyədək sazdı kiçik çarxı
da.
Bir də gördüm işıq yoxdu qarşımda,
Mən getmişəm işıq qalıb arxada.
...Arxada qalan işıq öndə gedənin
davamçıları üçün aydın bir yoldur,
işıq yolu. O yolla kimlərsə gəlir, mən buna əminəm.
Və elə həmin o yolun bir döngəsi də mənim
ünvanımdan keçir. Ona görə də gözü
yumulu əlimi uzadıb oxumağa, baş-başa qalmağa, rəfdən
kitab axtaranda "Kədərli seçmələr"i
götürüb "Unutmağa kimsə yoxdu"
pıçıltılarını ürəyimdə təkrarlamağa
başladım. Və sonda özümdən asılı
olmayaraq bərkdən dedim:
- Dözmək nə qədər çətin olsa da,
unutmamağa alışmalıyıq, unutmamağı
bacarmalıyıq. Unutsaq, unudulacağıq. Yaxşı ki,
kimsə yoxdu unudulası...
Əbülfət MƏDƏTOĞLU
Ədalət.- 2010.- 4 dekabr.- S. 8.