UNUDULMAYAN ŞAHMALI KÜRDOĞLU
Sənət sirlərlə, möcüzələrlə
doludur. Sənətkar ömrünü bitirir, amma onun
yaratdığı sənət yaşayır. Dahi Üzeyir
Hacıbəyovun, Azərbaycan musiqi sənətində izləri
qalan, heç bir vaxt unudulmayan Cabbar Qaryağdı oğlu,
Bülbül, Seyid Şuşinski, Keçəçi oğlu
Məhəmməd, Xan Şuşinski, İslam Abdullayev,
Zülfü Adıgözəlov, Yavər Kələntərli,
Mütəllim Mütəllimov, Yaqub Məmmədov kimi sənətkarları
yaşadan da onların sənətidir. Belə sənətkarlardan
biri də Şahmalı Kürdoğlu idi. O, bizim muğam sənətində
öz dəst-xətti olan, səsi ilə fələklərə
meydan oxuyan misilsiz bir ifaçıydı. "Rast"
muğamını demək olar ki, əksər xanəndələrimiz
oxuyur, amma hələ də Şahmalının oxuduğu
"Rast"ın təsiri duyğulardan silinməyib.
Mən Şahmalı
Kürdoğlu ilə dost deyildim, amma onun vurğunuydum. Və
günlərin birində (1991-ci ildə) bu gözəl sənətkarın
dəvətilə Ağdamda, Qiyaslı kəndində onun
qonağı oldum. Səhərə qədər yatmadıq,
Şahmalının öz ömrü-günü, keçdiyi
həyat və sənət yolu haqqında onun şirin söhbətinə
qulaq kəsildim. Şahmalı Füzulini çox sevirdi, bu
dahi şairin qəzəlləri onun dilindən
düşmürdü. Elə səhəri o qəzəllərlə
açdıq.
Şahmalı
haqqında "Qobustan" curnalına bir yazı
hazırladım. Amma yazı çap olunanda Şahmalı
dünyada yox idi. Şəhid olmuşdu.
İstəyirdim ki, onun
haqqında bir kitab yazım, bu bənzərsiz sənətkarı
tanıdım. Amma yaza bilmədim. Hər dəfə o kitaba
başlamaq istəyəndə "Rast" muğamını
dinləyir, Şahmalının qəm dolu, qəhər dolu, həm
də sanki bu dünyaya, fələyin gərdişinə
üsyan dolu səsini eşidir, əlim-qolum
boşalırdı.
İllər keçdi.
İndi budur, Şahmalı haqqında bir kitab yazılıb.
Onu Fazilə Qaraxanqızı yazıb. Ömründə
Şahmalını görməyən, amma onun səsinin
heyranlarından olan bir xanım. Ağdamın
Pirzadlı-İsmayılbəyli kəndində, ziyalı ailəsində
doğulan, bir müddət xanəndə kimi tanınan, amma
indi şair-jurnalist kimi oxucuların diqqətini cəlb edən
bir xanım.
"Şahmalı
Kürdoğlu". Fazilə xanımın kitabına elə
bu adı seçib. Kitabda üç əsas xətt
görürəm: birincisi-Şahmalı Kürdoğlu sənəti
haqqında müəllifin özünəməxsus
düşüncələri, ikincisi onun keçdiyi məşəqqətli
həyat yolu, üçüncüsü Şahmalını
sevən sənət dostlarının onun haqqında xatirələri.
Müəllif
Şahmalı haqqında nə bilirsə, nə eşidibsə,
onların heç birindən yan keçmir.
Ş.Kürdoğlu orta məktəbi Qiyaslıda bitirir, sonra
Ağdamda pedoqoqçu texnikumu
başa vurur, sonra da Türkmənistanda hərbi xidmət. Hərbi
xidmətini başa çatdırır, amma orada universitetə
daxil olur, hüquq fakültəsini
bitirir. Qayıdandan sonra isə atası
vaxtilə qaçaq olduğu üçün Şahmalıya
iş vermirlər, o müəllimliklə məşğul olur.
İş elə gətirir ki, Şahmalını Bakıya dəvət
edirlər. Böyük bəstəkarımız Fikrət Əmirov
Ağdama gəlir. Onun məqsədi Opera teatrına səsi
olan, "Leyli və Məcnun"da oynaya bilən xanəndə
tapmaq idi. Şahmalı və Bakir Haşımovu bu niyyətlə
Bakıya dəvət edirlər. Ş.Kürdoğlu həm
Opera teatrında, "Leyli və Məcnün"
operasında çıxış edir, həm də
filarmoniyada konsertlər verir. Beləliklə, məşhurluq
başlayır. Az sonra o, "Rast" muğamını
yazdırır və bir muğam ifaçısı kimi sənətsevərlərin
rəğbətini qazanır.
Sonra isə ürəyinin
sadəliyindən fitnə-felə uyur, yeddi il həbsdə
yatır. (Çox təəssüf ki, Fazilə
xanımın kitabında bu faktın üstündən
keçilib, Şahmalının başına gələn bu əhvalat
çoxlarına məlumdur və mən "Qobustan"
jurnalındakı yazımda da bu barədə qısaca söz
açmışam). Sonra Şahmalı
Ağdama qayıdır, yenə müəllimliyini davam etdirir,
universitetin filologiya fakültəsini də bitirir,
Ağdamın musiqi dünyasına qovuşur, "Şur"
ansamblınının
yaradıcılarından, fəal üzvlərindən biri
olur.
Əlbəttə, bu
dediklərimin bir çoxu Fazilə xanımın kitabında
çox geniş verilib. Bunlar bir insanın tərcümeyi-halında
görünən cizgilərdir. Amma görünməyən, məlum
olmayan cizgilər də çoxdur və Fazilə xanım bizi
Şahmalı dünyasının o naməlum cizgilərini
tanıdır.
Kitabın yaxşı cəhətlərindən
biri budur ki, müəllim xanəndənin muğam haqqında
fikirlərini də oxuculara çatdırır. Yəqin ki,
xanəndənin dilindən söylənilən bu fikirlər
yazılı şəkildə saxlanılıbmış.
Şahmalı Kürdoğlu deyirdi: "Muğamın
ayrıca bir fəlsəfəsi var, əruzun ayrıca fəlsəfəsi.
Hər ikisində ümumi bir cəhət var ki, muğamat
yeddi laddan və ayrı-ayrı şöbələrdən
ibarətdir. Şeirin əruz vəzni də müxtəlif bəhrlərə
və ayrı-ayrı növlərə, təfilələrə
bölünür. Bu müqayisəni oxuculara izah eləmək
yerinə düşər. Məsələn: əruzun "Rəcəz"
bəhri muğamın "Çahargah" ruhuna uyğundur.
Hər ikisində üsyankarlıq, döyüşkənlik
ruhu var. "Həzə" bəhri
"Şur" muğamı ruhundadır. Hər ikisi ürəkləri
ehtizaza gətirir. Bu səbəbdən də "Şur"
muğamının bir şöbəsinin adı "Dilkəş"dir.
"Dilkəş" fars sözü olub,"ürəyi cəlb
edən", "könül alan" mənasındadır.
"Rəməl" dəvə və yaxud dəvə
addımı-"Bayatı Şiraz" muğamının
ruhuna uyğundur. "Bayatı-Şiraz" muğamı əsrlərdən
üzü bəri gələn dəvə karvanını
xatırladır. Bu muğamın ruhunda dərin
düşüncə, kədər, həsrət, ümumiyyətlə,
bir ağırlıq, bir ləngər var. İstər ustad
oxusun, istərsə də yeniyetmə cavan, bu muğamın
ruhundakı kədəri, zəhmi dərindən dərk edir,
duyursan".
Hər bir sənətkar
haqqında yazılan kitabda onun təkcə sənəti deyil,
həm də bir insan kimi xarakteri də canlandırılır
və bu mənada Fazilə xanımın kitabında biz
Şahmalını özünəməxsus bir insan kimi də
tanıyır və sevirik. Budur, Ş.Kürdoğlunun
qızı Afət xanımın dedikləri: "Şikayət
etməzdi atam. Tək-tənha, sevgidən-nəvazişdən
çox uzaq sadə bir ömür yaşayırdı. Mən
körpə olanda anamın daha atamla birləşməyəcəyini
bilən, onunla ailə qurmaq arzusunda olan kəslərə
verdiyi cavablar belə olmuşdu: "Hara getsəm, harda
olsam-evdə də, məktəbdə də, yolda-izdə də,
elə bilirəm ki, Şahmalı mənimlə birlikdədir,
mənim üçün dağ da, daş-qaya da, ağac da, ətrafda
məni əhatə edən nə varsa, hamısı
Şahmalıdır". Atamın qürurlu bir insan olması
hamıya məlumdur". Yeri gəlmişkən qeyd edim ki,
kitabın araya-ərsəyə gəlməsində müəllifə
dəstək olan, onunla bağlı bir çox bilgilərin əldə
olunmasında Afət xanımın böyük rolu
olmuşdur.
Təbii ki,
Şahmalı Kürdoğlu sənəti , həm də onun
insani keyfiyyətləri barədə ən səmimi
sözü onun sənət dostları deyə bilər. Fəzilə
Qvaraxanqızı bu niyyətlə Şahmalı ilə dostluq
edən bir çox sənət adamlarına müraciət
etmiş, onların fikirlərini də oxuculara çatdırmışdır.
Bəzilərinə qısaca nəzər salaq.
AKADEMİK VASİM MƏMMƏDƏLİYEV: "Şahmalı
Kürdoğlunda iki ümdə xüsusiyyət var idi.
Birincisi, muğamı gözəl bilirdi. O, nəhəng sənətkarımız
Seyid Şuşinskidən muğamat dərsi almış,
muğamın bütün incəliklərinə dərindən
yiyələnmişdi. İkincisi odur ki, Bakı Dövlət
Universitetinin filologiya fakültəsində Əli Fəhmidən
dərs almış, əruzu yaxşı mənimsəmişdi.
..İnsan
yaşadıqca kamilliyə can atır. Ömrün kamillik
dövrünü yaşayan Şahmalı Kürdoğlu
muğamla bərabər söz
yaradanı ilə baş-başa qalaraq, Allahı zikr eyləyərək
daim ilahi varlığa-öz yaradanına qovuşmağa can
atırdı"
XALQ ARTİSTİ ƏLİBABA MƏMMƏDOV: "Şahmalı mənən
də, cismən də çox güclü insan idi. Yüksək
ifaçılıq qabiliyyətinə və böyük
daxili mədəniyyətə malik idi. Onun ifasında lentə
alınan "Rast", "Zabul Segah" dəstgahları
Şahmalının ortabab ifasıdır. Mən onun məclislərdə
daha yüksək səviyyəli ifalarının şahidi
olmuşam. O, daim Füzulidən oxuyardı. Paytaxtdan
uzaqlaşmağı onun ifasında muğam dəstgahlarının
lentə yazılmasına mane oldu. Özünün bəstələri
vardı. Mən eşitmişdim. Füzulinin bir neçə
qəzəlinə təsnif bəstələmişdi".
ŞAİR MƏMMƏD ASLAN: "Unutqan əsrimizdə sanki
Füzulinin ruhu doğmuşdu onu-o könüllər
sultanını unutmağa qoymamaq üçün, odlu nəfəsinin
möcüzəsi olan sözlərinə göy
qurşağı rənglərini birə-beş qat
artırmaq üçün".
ALİM-TƏDQİQATÇI, XANƏNDƏ VƏLİ
MƏMMƏDOV: "Dörd il müddətində bir yerdə təhsil
alarkən Şahmalını yaxından tanıdım. O,
yüksək mədəniyyətə malik, sadə və səmimi
insan idi. Özünə də, başqalarına da tələbkar
idi. Bəzən düşüncələrə, xəyallara
qapılırdı. Ona xoş münasibəti olan adamdan
heç vaxt inciməzdi.
..Satqın ermənilərin
öz havadarları ilə torpaqlarımıza hücumu
hamı kimi Şahmalını çox qəzəbləndirdi.
Qarabağın, el-obanın Məcnunu olan Şahmalı
doğma kəndini tərk etməmək qərarına gəldi.
Oğlanları nə qədər təkid etsələr də,
o, od-ocağından ayrılmadı".
XALQ ARTİSTİ CANƏLİ ƏKBƏROV: "Rəhmətlik Xan
əminin səsinin heyranıyam. Şahmalının səsi
onun səsinə çox bənzəyirdi".
GÖRKƏMLİ XANƏNDƏ
SÜLEYMAN ABDULLAYEV: "Şahmalı çox gözəl oğlan idi.
Allah ona elə boy-buxun, elə qədd-qamət vermişdi ki:
gur qara saçları, yaraşığı, səsi. Konsertə gələnlər
həm onun səsinə, həm də zahiri gözəlliyinə
heyran qalırdılar".
Kitabda xalq artisti
İslam Rzayevin, tarzən Rafiq Rüstəmovun, yazıçı
Mustafa Çəmənlinin, həmçinin bu sətirlərin
müəllifinin-Vaqif Yusiflinin Şahmalı haqqında ürək
sözləri və xatirələri də öz əksini
tapır.
Əlbəttə, müəllif daha başqa, görkəmli
sənətkarlarla da görüşə, onların
Şahmalı Kürdoğlu şəxsiyyəti və sənəti
ilə bağlı düşüncələrini təqdim edə
bilərdi. Amma elə bunlar da kifayətdir. Əsas odur ki, bu
kitabda bənzərsiz sənətkar olan Şahmalı
Kürdoğlu yada salınır, xatırlanır və bizdə
də belə bir qənaət oyanır ki, əsl sənətkar
heç bir vaxt unudulmur.
VAQİF YUSİFLİ
Ədalət.- 2010.- 10 dekabr.- S. 7.