ONLARIN DÜNƏNİ:
TÜRKİYƏ və TÜRKİYƏLİLƏR
- 8
3500 KİLOMETR YOL BOYUNCA MƏNİM
GÖRDÜYÜM TÜRKİYƏ
Nə qədər inadkar və inkaredici olsaq da, danmaq
olmaz ki, bizim bu günümüz DÜNƏNdən
başlayıb. Dünənimizdə Kimlər və Haralar var.
Bu Kimlər oralarda nələr yaşayırdılar? Görmədiyimiz
o yerlər və o yerlərin insanları necəydi? Yeni nəsil
üçün ibrətamiz və bir qədər də kədərli
olan O DÜNƏN və O DÜNƏNİN ölkələrinin
yaşam tərzi, keçdiyi yol, bu gün üçün
son dərəcə gərəkli və daha qabarıq
görünməkdədi.
Proyektimizin davamı olaraq Türkiyə haqqında
yazılarımıza başlayırıq. Əslində bu mənim
gördüyüm Türkiyədir. Bir qədər sadəlövh,
tərtəmiz düşüncəylə görünən və
yazılan Türkiyə. Eynən bu rubrikada daha nələr
olacaq. İzləməyə dəyər.
Və o sıradan biz də
bu yerlərin qonağı olduq. Osmanlı imperiyasının sənət
abidələri olan bu məscidə və mavzoleyə saatlarla
tamaşa elədik. Əlbəttə, bəzi bilgilər
oxuculara məlum olsa da mən qısaca da bəzi şeyləri
xatırlatmaq fikrindəyəm.
Yaşıl cami
(Yaşıl məscid) və Yaşıl türbə,
yaşıl mavzoley! Bəlkə elə bu adlara görə
Bursaya yaşıl şəhər deyirlər.
Ensiklopedik məlumat:
"Yaşıl came birinci sultan Məhəmmədin
dövründə (1413-1421) tikilmişdir. 1424-cü ildə
tamam tikilib başa çatdırılmışdır. Bu
tarixi abidə özünün rəngli fayanslarla tamamlanan nəcib
görümü ilə seçilir. Tikilidəki
daşların rəngi nə yaşıldı, nə də
açıq yaşıl. Dəniz dalğasının rəngindədi.
Ən təəccüblüsü budu ki, bu "dalğa rəngi"
uzun əsrlər boyu nə solmuş, nə də ki, rəngini
bir balaca dəyişmişdir. Günbəzli abidənin hər
günbəzi nizə kimi havaya sancılır, bu günbəzlər
Günəş şüasının altında yaşıl
və mavi rəngə çalaraq bir-birini tamamlayır, rəngdən-rəngə
çalır. Bütün bunlar məsciddə xüsusi və
tərpənməz bir həya və abi-hava yaradır.
"Bugünkü Bursa - qədim bir incidir ki, öz görkəmiylə
donub qalmışdır!" (K.Poznanska)
Türkiyə
Respublikası coğrafi baxımdan yarı
bölünmüş bir ölkədir. Onun yarısı
Asiyada, yarısı Avropada yerləşir. Və elə
Bursanın özü də onun Asiya hissəsindədir.
Biz Bursadan İstanbula
getməliyik. Bu gedişin özünün də bir sıra
problemləri var. Bunu mənə yolüstü
sürücümüz Həsən dedi. Yəni Bursadan
İstanbula həm şose yolu ilə, həm də
çox-çox qısa olan bir yolla - Bosfor boğazını
keçib yaxın bir məsafəylə getmək olar. Əlbəttə,
sürücü üçün bu daha sərfəlidi və
onun üçün sərfəli olmaqdan savayı Həsən
dedi ki, bu daha maraqlıdı, maşınlar,
irili-xırdalı hamısı iri bərəyə daxil olur və
təxminən üç saatlıq yolu yarım saata olursan
İstanbulda.
Asiyadan Avropaya, yəni
Bursa səmtindən İstanbul səmtinə keçdiyimiz bu
dəqiqələri əlbəttə, təsvir eləmək
qeyri-mümkündü. Kiçik bir şəhərdə -
Yolavada biz bərələrə minib Bosfor boğazını
üzərək Asiyadan Avropaya üz tutduq...
İstanbula gedirik
Bələdçinin məlumatından:
"Bərə yolumuzu iki saat, iki saat yarım qısaldır.
Biz bu yolu maşınla getsək, demək olar ki, İzmir
gölünün başına dolanmalıyıq. Onu da qeyd eləyim
ki, bu yol maraqlıdı, qəşəngdi, həmin yol pullu
yol hesab olunur. Ancaq bərə bütün bunlara baxmarayaq
çox sərfəli və rahatdır. Sərfəli
olduğu qədər də buranın problemləri
çoxdur. Əvvəllər bu bərəylə keçmək
lap çətin idi. Çətin idi ona görə ki,
çatdırmaq mümkün olmurdu və buna görə də
şəxsi maşınlar, avtomobillər bir neçə
gün növbə gözləməli olurdular. Bosforun
üstündə gözəl bir körpü var. Bu
körpünün tikintisi bir çox etirazlara və müxtəlif
fikirlərə səbəb olub. Bir çoxları deyiblər
ki, bura sərf olunan pula az inkişaf etmiş rayonlar
üçün neçə-neçə evlər tikmək
olar... Nəhayət, uzun mübahisələrdən sonra
körpü inşa edilmişdir. Bu birinci körpünün
dövlət gömrük haqqı çox bahadır: doxsan
milyard lirə.
Bir qədər sonra
Bosforun üstündən ikinci körpü inşa edilir. Bu
körpü Türkiyə və Yapon firmalarının
iştirakı ilə tikilmişdir.
Avtomobillər daha
çox birinci Bosfor körpüsündən istifadə eləyirlər.
Ona görə ki, bu daha məqsədəuyğun və şəhərə
yaxındır. Bosfor üstü ikinci körpü bir qədər
aralıda yerləşir.
Körpüdən
keçmək haqqı indinin özündə avtobuslar
üçün 15 min türk lirəsi, minik
maşınları üçün üç min türk lirəsidir".
Türkiyədə son
illərdə urbanizasiya daha çox hiss olunmaqdadır. Əgər
biz köhnə məlumatlara baxsaq, görərik ki, əvvəllər
şəhər əhalisi iyirmi-iyirmi beş faiz təşkil
edirdisə, indi bu faiz altmışa-altmış beşə
çatmışdır.
Urbanizasiyanın
çayıra bənzər şaxələrini bugünkü
İstanbulun həyatında və gələcək
inkişafında daha açıq, daha aydın görmək
mümkündü.
İstanbul (ensiklopedik
məlumat və yaxud bir az tarixindən). Yaşadığımız bu yer kürəsində az-az şəhərlər var ki, İstanbul qədər əbədi, parlaq və faciəvi bir tarixə malikdir.
1791-ci ildə Peterburqda
çıxan, müəllifi
bilinməyən bir kitabda aşağıdakı
sətirlərə rast
gəlmək mümkündü:
"Roma və Konstantinapol
kimi ikinci elə şəhər yoxdu ki, onun
haqqında bu qədər hekayətlər
söylənilsin".
Qədim dövrlərdə
Vizantiya adı ilə, orta əsrlərdə Konstantinopol və
yaxud Tsarqrad, sonralar isə İstanbul adıyla tanınan bu ulu
şəhər yer kürəsinin ticarətinin üçdən
birini birləşdirən bir sahədir.
Eramızdan əvvəl
658-ci ildə Qızıl buynuz və Mərmərə dənizi
arasında yerləşən, qartal başını
xatırladan bir körfəzdə Meqarıdan olan yunan
dustaqları bir şəhərin binasını qoymağa
başlayıblar. Öz rəhbərləri Vizansın və
yaxud Vizantın adı ilə bağlı olaraq onlar
saldıqları bu şəhərə Vizantiya adını
verirlər.
330-cu ildə imperator Konstantin Litsineqdə qələbə
çalandan sonra Roma imperiyasının paytaxtı
buraya köçürməli
olur.
11 may 330-cu ildə
Konstantin öz əsabələriylə Vizantiyaya gəlir. O
buranı yeni Roma adlandırır, ancaq bu ad
uzunömürlü ola bilmir, tezliklə şəhərə
Konstantinopol adını verirlər.
Polyak tarixçisi
K.Poznanskanın yazdığına görə, 29 may
1453-cü ildə əlli üç günlük mühasirədən
sonra Konstantinopol məğlub olur və
bir daha özünə gələ bilmir. Konstantinopolun məğlubiyyəti
o demək deyildi ki, hər şey alt-üst olur. Yox. Bu dəfə
Konstantinopol məğlubedilməz Atamanlar imperiyasının mərkəzinə
çevrilərək İstanbul adıyla dünyada
tanınmağa başlayır.
İstanbul
sözünün müxtəlif çalarları məlumdur.
Bəziləri deyirlər ki, türklər bu sözü
"ispoveduyşiy islam" sözündən
götürmüşlər, bu da "islam bolu" deməkdir.
Ancaq başqa bir variant
da var, güman ki, bu söz yunan mənşəli olub "iz
tin bolin" ifadəsindəndir ki, bunun da hərfi tərcüməsi
"şəhərdə" deməkdir. (K.Poznanska.
"Köhnə və yeni Türkiyə" "Elm" nəşriyyatı.
Moskva 1974.)
Başqa bir mənbədə
oxuyuruq: "Belə bir müddəa var ki, İstanbul
sözü yunan mənşəli olub "eys ten polis" ifadəsindəndir.
Bunun tərcüməsi belədir "idu v qorod". Yunan kəndlilərinin
dediyinə görə, Konstantinopola gedərkən türklərin
"hara gedirsiniz" sualına belə cavab verərlərmiş.
Başqa bir yozum da var:
Konstantinopolu həmişəlik zəbt etmək
yanğısı ilə yaşayan türklər onu
"İslambol" adlandırıblar. Bunun mənası belədir:
islama sığın. Sonralar İslambol İstanbul kimi işlənməyə
başlanmışdır.
XVIII əsrin
sonlarında ruslar və avropalılar İstanbulu Stambul kimi
işlətmişlər. (A.Yusubov. Stanbul. "Nauka" nəşriyyatı.
Moskva 1970.)
Əlbəttə,
bütün bunlar tarixçilərə məlumdur.
İstanbul - elə biz
türklərin özü kimi deyək, həddindən
artıq təmiz türk şəhəridir. Burada heç kəs
özünü yad hiss eləmir. Bütün küçələrdə,
evlərdə, reklamlarda, bütün şəhərdə hər
şey türkcəyə xidmət eləyir, hər yanda
türkcə danışırsan, türkcə cavab
alırsan, şəhəri ağzına almış reklamlar,
afişalar, bəzəklər hamısı türkcədir.
Doğma hərflər göz oxşayır və haradasa
sevinirsən ki, bu şəhəri sən tərcüməçisiz,
bələdçisiz dolana bilərsən, gəzə bilərsən.
Burda hər ev sənə doğmadır. Hər adam sənin
bir arxadaşın, mehribanındır.
İstanbulda biz
Topqapı sarayında olduq. Göy məscidə baxdıq,
müqəddəs Sofiya muzeyini gəzdik.
Bu üç müqəddəs
tarixi abidə yerlərindən məni ən çox ikisi daha
çox çəkdi: Topqapı və Göy məscid.
Müqəddəs Sofiya
məbədi Vizantiya dövründən qalmış abidələrdəndir.
Göy məscid (Sultan Əhməd camisi).
Məscid 1610-1617-ci illərdə
Şərqin böyük memarı Sinanın tələbəsi
Məhəmməd Ağa tərəfindən, keçmiş
Vizantiya imperatorunun sarayının yerində, müqəddəs
Sofiya abidəsinin özündə inşa edilmişdir. Abidə
düzbucaqlı formasında olub, 72x64 metr sahəni tutur.
Diametri 33,6 metr olan günbəz, ətrafında dörd
yarım günbəz olan bir özül əsasındadır.
Bütün bunlar diametri 5 metr olan dörd mərmər
sütunla saxlanılır. Qapılardan çıxan kimi
sultanların taxtı yerləşən ev var. Bu böyük
zalın divarları və içərisi freskalarla, ornamentlərlə
bəzədilmişdir.Taxt olan zalın başqa tərəfində
sultanın iri bir kitabxanası yerləşir ki, burada iyirmi
dörd minə qədər kitab və müxtəlif əlyazmalar
var.
Sultanın taxtı yerləşən
zalın əks tərəfində, həyəti keçdikdən
sonra xəzinə və sultanın istirahət otağı
var. Burada bir neçə zalda sultanlara məxsus
daş-qaşlar və tarixi talismanlar, hədiyyələr
saxlanılır. Bunların arasında 1514-cü ildə
Birinci Səlimin İrana yürüşü zamanı əldə
edilmiş Səfəvi şahı I İsmayılın
taxtı seçilir. Üçüncü Səlimin də
taxtı burada saxlanılır. Dördüncü Murada məxsus
brilyantlarla bəzədilmiş qılınc və dəmir dəbilqələr
də burdadır.
Başqa bir zalda
1433-1839-cu illərdə sultanların geydikləri geyimlər
toplanmışdır. Buradakı orden və medallar diqqəti
çəkir.
Sonuncu
dördüncü saray sultanların istirahət yerləridir.
Burada çox da iri olmayan bağ və fontanlar var.
***
Ha yaz, ha söylə!
Gözün gördüyünü ifadə eləmək
üçün şübhəsiz, söz çox vaxt aciz
olub. Və güman eləyirəm ki, mənim də yazımda
söz acizliyi var. Buna görə mən oxuculardan üzr istəyirəm.
Elə təsvirə gəlməz şeylər var ki, onu ancaq
gərək gözlə görəsən. Heç bir ədəbi
mənbə və heç bir təsvir gözəl Türkiyənin
onda birini tanışlıq üçün əsas vermir.
Vallah, bunda mənim də
günahım yoxdu!
Türkiyə dünyaya
nələri və kimləri verməyib! Şükür ki,
görə bildik. Röyalarımızın şəhəri
İstanbulu, Ankaranı, Bursanı, Quşadasını,
Avanosu... Türkiyə boyunca 3500 km ulu torpaqları...
Şükür ki, görə bildik...
SON
Tofiq Abdin
Ədalət.- 2010.- 31 dekabr.- S. 15.