"MƏNİ SINDIRMAĞA
ÇOX ÇALIŞIBLAR"
Azərbaycan kinosunun 50 yaşında
tanıdığı Nurəddin Mehdixanlı ilə söhbət
"Kinodakı Cavad xan rolu övladlarıma
saxladığım ən böyük mirasdı"
Həmsöhbət
seçdiyim xalq artisti Nurəddin Mehdixanlı ölkənin ən
populyar teatr aktyorlarındandı. Onu ən titullu sənətçilərdən
biri də saymaq olar. Nurəddin bəy tamaşaçı
sevgisini də, rəsmi dairələrin rəğbətini də
Akademik Milli Dram Teatrın səhnəsində
yaratdığı obrazlara görə qazanıb.
Amma tanınmış teatr
aktyoru ilə söhbətə onun kinodakı işlərindən
başladıq. Bunun yəqin ki, ən böyük səbəbi
"Cavad xan" bədii filmidi. Nurəddin Mehdixanlı həmin
ekran əsərində qəhrəmanlıq tariximizə
öz imzasını yazan Cavad xan obrazını yaradıb.
- Kino elədir ki, bəzən
adi təsadüf baş rola çəkilməyə imkan yaradır.
Minlərlə belə nümunə saymaq olar. Amma bilirəm
ki, Nurəddin Mehdixanlı Cavad xan obrazına doğru uzun bir
yol gəlib. Arxada qalan illər buna şahiddi. Bəlkə bu
yolun əvvəlinə qayıdaq.
- Sovet dövrundə bu
quruluşun ideologiyasına uyğun gələn qəhrəmanlar
barəsində filmlər çəkilirdi. Cavad xan barəsində
ekran əsəri yaratmaq o zaman mümkün deyildi. Bədii ədəbiyyatda
isə çox çətinliklə də olsa bu tarixi şəxsiyyətin
adı çəkilirdi. Sabir Rüstəmxanlı 18
yaşı olanda yazdığı "Vətən"
şeirində sadəcə bir sətirlə - "Cavad
xanın qətl yeri" sətri ilə bu böyük şəxsiyyət
haqqında oxucuya ipucu verirdi. 70-ci illərin sonunda Sabir Rüstəmxanlı
"Sönmüş ocağın yanğısı"
poemasını bütünlüklə Gəncə xanı
Cavad xanın rus qoşunları ilə döyüşünə,
qəhrəmancasına ölümünə həsr
etmişdi.
Tariximiz, milli kimliyimiz
barədə düşünən bütün gənclər
kimi mən də Cavad xan, onun göstərdiyi qəhrəmanlıq
haqqında daha ətraflı bilgi almaq istəyirdim.
Yadımdadı, görkəmli tarixçimiz Məcid Katibli
institut illərində bizə yalançı tarixi yox, əsl
gerçək tarixi çatdırırdı. İllər
ötdükcə, gizlədilən həqiqətlər
aşkarlandıqca məlum oldu ki, Cavad xan bütün türk
dünyasında nadir şəxsiyyətlərdən, kişilərdən
biri imiş. Çünki o, özünü,
övladlarını vətənin azadlığı
uğrunda qurban verib. Belə nümunələr çox
azdı. Onun hərəkətini bəlkə də yalnız Kərbala
çölündəki hadisələrlə eyniləşdirmək
olar. Bəlkə elə ona görə də el arasında Gəncəyə
"İmam Hüseyn şəhəri" deyirlər.
İllər keçdikcə
Cavad xan barədə şəxsi tədqiqatlarımı
apardım. Sabir bəyin bayaq xatırlatdığım
poemasını Az.TV-də "Ədəbi teatr"
verilişində dörd aktyorla birlikdə nümayiş
etdirdik. Bədii qiraətçi kimi müxtəlif tədbirlərdə
bu poemadan hissələri oxumağa başladım.
Maraqlıdı ki, 90-cı illərin əvvəllərində
belə Cavad xan haqqında danışmaq istəmirdilər. Gəncədə
yaşayan Nüşabə Məmmədlinin yazdığı
pyesdən və Sabir Rüstəmxanlının poemasından
başqa digər bədii nümunələr ortaya qoyulmurdu.
Sabir Rüstəmxanlının
50 illik yubileyi Opera və Balet Teatrında keçirilərkən
mən bu poemadan parçalar söylədim. Yubileydə
iştirak edən mərhum dövlət
başçısı Heydər Əliyev əsərə
yüksək qiymət verdi. Tədbirdən sonra keçirilən
görüşdə Heydər Əliyev dedi ki, əsər elə
bizim indiki taleyimizə çox oxşayır. Bu dəyərli
münasibətdən sonra Sabir bəylə ikimiz Cavad xan barədə
daha ciddi düşünməyə başladıq. Hiss etdik
ki, Cavad xanı bədii kinoya gətirməyin əsl məqamı
yetişib. Və bu işə rejissor Rövşən
Almuradlını da cəlb etdik.
- Beləcə film
üçün lazım olan rejissor komponenti də tapıldı...
- Belə qərara gəldik ki, filmi yalnız Rövşən Almuradlı çəkə bilər. Sabir bəy filmin ədəbi ssenarisini yazıb Mədəniyyət Nazirliyinə təqdim etdi.
- Hadisələrin gedişi onu göstərdi ki, nazirlik "Cavad xan"a yaşıl işıq yandırdı...
- O zaman nazir Polad Bülbüloğlu bu işin başlanmasında önəmli rol oynadı. Maraqlıdı ki, nazir kimi onun son əmri də bu filmin istehsalata buraxılması ilə bağlı oldu. Obyektivlik naminə bir məsələni hökmən qeyd etməliyəm. Sonra bu vəzifəyə təyin edilən Əbülfəs Qarayev filmin çəkilməsinə çox böyük qayğı və diqqət göstərdi. Fürsətdən istifadə edib daxili işlər naziri Ramil Usubovun, gənclər və idman naziri Azad Rəhimovun xidmətlərini xüsusi qeyd etməliyəm.
"Bizim kino"
Prodüser Mərkəzi filmin çəkilişlərinə
başlayanda dövlət rəsmiləri, sıravi insanlar əllərindən
gələn köməyi əsirgəmirdilər.
- Cavad xan obrazını
kimin yaradacağı təbii ki, bəlli idi. Bəs digər rollar necə
seçildi?
- General Sisianov rolu ilə
bağlı kənardan xeyli təkliflər olsa da,
"üçlüyün" qərarı qəti idi - bu
obraza yalnız xalq artisti Ramiz Novruz çəkilməlidi.
Çünki Ramiz istedadlı aktyor olduğundan Cavad xan-
Sisianov mübarizəsinə əlavə çalar qata bilərdi.
Həm də Ramizlə bizim Akademik Milli Dram Teatrın səhnəsində
tərəf müqabili olduğumuz tamaşalar həmişə
uğur qazanmışdı. Çox fikirləşəndən
sonra Şükufə xanım roluna əməkdar artist, xanəndə
Nuriyyə Hüseynovanı dəvət etdik. Məlum oldu ki,
seçimdə yanılmamışıq. Ümumiyyətlə,
bu filmdə 21 aktyor kinoda debüt etdi. Film həm də
"Bizdə gənc aktyorlar yoxdu" deyənlərə
tutarlı cavab oldu.
Bütün
hazırlıq işləri görüləndən və
müəyyən epizodlar çəkiləndən sonra filmin
maliyyə problemi yarandı. Sabir bəyin ölkə
başçısına müraciəti bir həftə ərzində
müsbət nəticə verdi. Bayaq qeyd etdiyim kimi, "Cavad
xan"ın araya-ərsəyə gəlməsində
dövlət başçısından tutmuş sıravi vətəndaşlara
qədər hamı kömək etməyə
çalışırdı. Gəncədə Nurəddin
adında bir kişi var idi. Mən filmdə çəkilən
at üçün ərzağı onun dükanından
alırdım. Nurəddin kişi heç vaxt pul götürmək
istəmirdi. Üstəlik, çəkiliş
meydançasına evdən yemək gətirirdi. Deyirdi ki, mənim
də gücüm buna çatır.
Film uğurlu
alındı və hesab edirəm ki, Azərbaycan xalqı
öz qəhrəmanını onun adına layiq səviyyədə
görə bildi. 204 ildən sonra Cavad xan adına layiq qiymətini
bu film vasitəsi ilə aldı. Heydər Əliyev adına
Sarayda filmin təqdimatı çox yüksək səviyyədə
keçdi. 1975-ci ildən bu günə kimi həmin sarayda
aparıcı olmuşam, mühüm tədbirlərdə
iştirak etmişəm, amma sarayda elə əzəmətli mərasim
görməmişdim. O halı bir də təkrar yaşamaq
mümkün olmayacaq.
- İlk böyük
rolla kinoda uğur qazanmağın sevincini yaşamağın
da özgə ləzzəti var...
- Cavad xan roluna çəkilənə
qədər bəzi filmlərdə epizodik rollar
oynamışdım. Amma Azərbaycan kinosu məni 50
yaşımda tapdı. Düzdü, əvvəllər əsas
rollara dəvət almışdım. Amma çəkiliş
vaxtı gələndə nədənsə ortaya başqa
aktyorlar çıxırdı. Bu illər ərzində məni
çox sındırmağa çalışıblar.
Görünür Tanrı və sənin qiymətini verəcək
insanlar bu zəhməti dəyərləndirdilər. Çox
qəribədi, 50 yaşımda Cavad xan obrazına çəkilməyə
başladım. 52 yaşım olanda film təhvil verildi. Tarixdən
də məlum olduğu kimi, Cavad xan ruslara qarşı
vuruşub Gəncənin müdafiəsi zamanı şəhid
olanda 52 yaşı var imiş. Görünür tale məni
bütün bu hadisələrə, rola
hazırlayırmış. Təbii ki, hər bir ata
övladına nəsə miras qoyub bu dünyadan
köçür. Bu var-dövlət, saray, qızıl əşyaları,
maşın ola bilər. Mənim övladlarıma
qoyacağım ən böyük miras filmdəki Cavad xan
obrazıdı. Bununla həqiqətən də fəxr edirəm.
Cavad xanın ölüm səhnəsi çəkilib
qurtarandan sonra bütün günü ağlamışam.
Xasiyyətcə elə insanam ki, çox nadir hallarda ağlayıram
və çalışıram bu vəziyyətimi kimsə
görməsin. Amma həmin vaxt bütün günü
ağladım. Çox qəribə hala
düşmüşdüm. Elə bilirdim ki, Cavad xan ölməməli,
yaşamalıdı. 20 il yaxından öyrəndiyim, xəyalımda
canlandırdığım qəhrəmanla vidalaşmaq
çox ağır idi.
- Adətən belə
uğurlu roldan sonra aktyora kinorejissordan təkliflər gəlir.
Sizə kinoda yeni rol təklif edənlər var?
- "Cavad xan"
filmindən dərhal sonra istedadlı rejissor Yavər Rzayev məni
"İlahi məxluq" filminə dəvət etdi. Dövlət
sifarişi ilə çəkilən bu ekran əsərində
də baş rolu oynayıram. Film artıq yekunlaşmaq üzrədi.
Yəqin mart ayında tamaşaçılar "İlahi məxluq"a
baxa biləcəklər. İnanıram ki, bu film Azərbaycan
kinosunda yeni bir mərhələ olacaq.
- Növbəti filmini
çəkmək üçün Azərbaycana gələn
alman rejissor Fayt Helmerlə birgə yaradıcılıq
işiniz zamanı əcnəbi kino adamını yaman tərifləmişdiz.
Elə bilirdim həmin müsahibədən sonra yerli
kinorejissorlardan heç biri sizi yeni filminə dəvət etməyəcək...
- Fayt Helmerlə
"Susuzluq və sevgi. Və ya Absurdstan" filmində birgə işlədik.
Həmin əməkdaşlıqdan sonra alman rejissora əsl
layiq olduğu qiyməti vermişdim. Bizim insanlar düz
danışmağı öyrənməlidilər. Yalanı tərgitməyin
vaxtı çoxdan çatıb. Haqqı çatanların
haqqını vermək zamanıdı. Millət kimi var olmaq
istəyiriksə, bütün bu addımları
atmalıyıq. Müsbəti obyektiv qiymətləndirməklə
yanaşı, qüsurları da deməliyik ki, inkişaf edə
bilək. Biz çox istedadlı, bacarıqlı millətik.
Lakin fədakarlıq edən istedadlı insanları qiymətləndirməyi
bacarmalıyıq. O gün çox hörmət etdiyim
istedadlı rejissor Cənnət xanım Səlimova deyir ki,
yaradıcı insan ac-yalavac olmalıdı. Mən də Cənnət
xanımdan soruşmaq istəyirəm - niyə, nə vaxta qədər?
Biz bu axmaq sovet düşüncəsindən nə zaman xilas
olacağıq? Nizaminin dövründə yaşayan vəzifəli
insanların adı tarixdə qalmayıb, amma Nizami dünya
durduqca yaşayacaq. Niyə bizim böyük sənətçilər
yalnız ölümündən sonra qiymətini
almalıdı? Niyə biz istedadlı insanı öləndən
sonra qiymətə mindiririk? Ən böyük bəlamız
istedadı olmayan bəzilərini arxalıdı deyə yuxarı
başa keçirməyimizdi.
Bayaq
xatırlatdığınız məqama gəlincə, hesab
edirəm ki, istedadı olan insanlar dediyim fikirdən inciməməlidi.
Çünki mən bütün rejissorları peşəkar
görmək istəyirəm.
- Nurəddin bəylə
müsahibədə teatrdan danışmasaq, oxucular təkcə
məni yox, sizi də qınayar.
Çalışdığınız Akademik Milli Dram
Teatrı təmirə dayandığından yaradıcı
insan kimi nələr çəkdiyiniz başa
düşüləndi...
- Təbii ki, kirayəçi
olmaq çətin şeydi. Məlumdu ki, beşotaqlı mənzildə
yaşayan insan birotaqlı evə sığınanda hansı
hisslər keçirir. Amma dözürük, bunun da səbəbi
var. Teatr dövlət başçısının sərəncamı
ilə əsaslı təmirə dayanıb. Teatrın
binası təmirdən sonra bu regionda ən gözəl teatr
olacaq. Artıq bəzi insanların bəhanəsi də kəsiləcək.
Daha onlar şəraitsizliyi, texniki imkanların zəifliyini bəhanə
gətirə bilməyəcəklər.
Teatr təmir müddətində
yaradıcılıq işlərini davam etdirir. Yeni tamaşalar
hazırlanır, qastrollarda, beynəlxalq teatr festivallarında
iştirak edirik. Elə son vaxtlar Türkiyənin müxtəlif
şəhərlərinə baş tutan qastrolları və
Rusiyanın Kazan şəhərinə səfəri xüsusi
qeyd etmək olar.
- Tamaşaçı sizi həmişə
müsbət qəhrəman obrazında görmək istəyir.
Bəs siz tamaşaçını necə görmək istəyirsiz?
- Təbii ki, hər bədii
materialın öz tamaşaçısı var. Bu gün
barmaq göstərməklə kimlərisə güldürmək
istəyənlər də özlərinə
tamaşaçı kütləsi tapa bilir. Nəyə
güldüyünün fərqində olmayan
tamaşaçı kəsimi var. Nəyə
baxdığını, nəyə güldüyünü,
düşündüyünü bilən
tamaşaçılar da az deyil. Sonuncular məhz bizim
tamaşaçılardı. Bu baxımdan deyə bilərəm
ki, son beş ildə Akademik Milli Dram Teatrının
tamaşaçı problemi yoxdu. Əsl bədii materialın,
güclü tamaşanın tamaşaçısı həmişə
var. İndi bəziləri orda-burda oturub deyir ki, teatrda
tamaşaçını heyrətləndirə bilən səhnə
əsərləri qoyulmayıb. Belələri yumuşaq şəkildə
desəm,yalnış düşüncədədilər. Mən
də belələrindən soruşmaq istəyirəm, Akademik
Milli Dram Teatrının səhnəsində son illər
tamaşaya qoyulan "Aydın", "Kaş araba
aşmayaydı", "Özümüzü kəsən
qılınc", "Mesenat", "Hələ sevirəm
deməmişdilər", "Xəcalət",
"Uçqun", "Köhnə ev", "Varlı
qadın" hadisə deyilmi? Əgər sən 10 ildə
teatrın qapısını bir dəfə də olsun
açmamısansa, bu o demək deyil ki, teatrda maraqlı əsər
oynanılmır. Teatr tənqidinin belə insanlara tutarlı
cavab verə bilməməsi məni çox təəssüfləndirir.
Çünki teatr tənqidi yalnız beş-altı adamın
şəxsi münasibətləri üzərindədi. Niyə
özümüzünküləri bəyənməmək
kompleksi ilə yaşamaq məcburiyyətində
qalmışıq? Niyə Vandama, Şakiraya milyonlar xərcləyən
bəziləri bizim sənətçiləri görmək istəmir?
Rəhmətlik Hacı Zeynalabdin Tağıyev zamanında da
milyonçular var idi. Amma onların yox, məhz Hacı
Zeynalabdinin adı tarixdə yaşayır. Bu gün əxlaqsız
işlərə milyonlar xərcləyən, lakin teatrın,
kinonun inkişafına kömək etmək istəməyənləri
Şakiralar, Vandamlar yaşatmayacaq.
- Son günlər müxtəlif
mətbuat səhifələrində Akademik Milli Dram Teatrı
ilə bağlı yazılar dərc olunur. Həmin
yazılardan ortada bir gərginlik olduğu hiss edilir. Bu həqiqətən
də belədi, yoxsa?
- "Teatr ölüb",
"teatrda vəziyyət gərgindi" deyənlərin
çoxu bunu məqsədli şəkildə dövriyyəyə
buraxır. Hərəsinin bir dərdi var. Biri baş rejissor,
biri direktor olmaq istəyir. Belələrinə xatırlatmaq
istəyirəm ki, kimisə vəzifəyə təyin etmək,
vəzifədən azad etmək Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin səlahiyyətindədi. Nazir Əbülfəs
Qarayev mədəniyyətə, teatra yüksək dəyər
verən bir kişidi. Onun nazir kimi teatra, kinoya diqqət və
qayğısını çox məqamlarda
görmüşük. Bizim bəxtimiz onda gətirdi ki,
teatrın bu təlatümlü vaxtında Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinə Əbülfəs Qarayev kimi şəxs
rəhbərlik etməyə başladı.
Ona görə də hər
deyilən fikirdən narahat olmağa dəyməz. Kim
yalnış fikirdədisə, teatrdakı işlər ona ən
doğru cavabdı. Bu gün bizim teatrda Mərahim Fərzəlibəyov,
Bəhram Osmanov, Mehriban Ələkbərzadə, Rövşən
Almuradlı kimi ciddi rejissorlar işləyir. Kollektivə Maqbet
Bünyadov kimi təcrübəli, təşkilatçılıq
bacarığı ilə seçilən bir insan rəhbərlik
edir. Sadəcə olaraq teatrın direktoru yaradıcı
kollektivin potensialından düzgün istifadə etsə, daha
yaxşı olar.
Ona görə arxayınam
ki, orda-burda deyilən söhbət çox uzağa getməyəcək.
Etibar CƏBRAYILOĞLU
Ədalət.-2010.-13 fevral.-S.13-14.