"O BÖYÜK VƏ MÖHTƏŞƏM
FİLMİ BÜTÜN AZƏRBAYCAN ÇƏKMƏLİDİ"
Mehriban Ələkbərzadə: "Bizi
Dünyanın sonunu qəbul edəcək bir aqibətinə
yaxınlaşdırırlar"
Teatrda quruluş verdiyi
tamaşalara dəfələrlə baxmışam. Çəkdiyi
bədii filmləri ekrandan seyr etmişəm. Telekanallarda
hazırladığı müəllif proqramlarını, sənədli
filmlərini izləmişəm. Bir müddət eyni kollektivdə
çalışdığımızı da nəzərə
alsaq, Mehriban Ələkbərzadəni yaxından
tanıyıram. Lakin ilk dəfə idi ki, onu müsahibəmin
qəhrəmanı obrazında söhbətə çəkirdim.
Görüşümüzün sonunda çox təəssüfləndim.
Yaxından tanıdığım bu istedadlı xanım indiyə
qədər niyə müsahibim olmayıb? Mehriban
xanımın quruluş verdiyi və səhnəyə gətirmək
istədiyi tamaşalardan, çəkdiyi,
ekranlaşdırmağı arzuladığı filmlərdən,
müdafiəsinə hazırlaşdığı elmi
işindən danışdıq. Hətta bu gün
bütün dünyanın müzakirə etdiyi "Avatar"
filminə də toxunduq.
Deməli, oxucuları
maraqlı anlar gözləyir.
- Teatr və kino rejissorları adətən kadr
arxasında qalırlar. Amma sizin telekanallarda müəllif
proqramları ilə də tanındığınızı nəzərə
alsaq, sualım təbii görünməlidi, niyə
görünmürsüz?
- "Yetərincə"
göründüm, yetər. Qoy indi də başqaları
görünsün. Bu faktdan o qədər xoşbəxt olan
var ki...olsunlar! Bir də...daha gənclərə yol
açılsın. Düzdür, bu nəticə heç də
mənim istəklərimin sonucu deyil, amma hər haldag Təəssüf
eləmirəm, amma uzun müddət...(mən sabitlik sevən
insanam) sayıla bilən bu neçə illərdə 60-80
seriya filmimlə ...yetərincə göründüm, bəsdi.
- Bu müddəti öncədən
planlaşdırmışdız, yoxsa belə alındı?
- Yaxşı bir kəlam var - insan
yazır, tale pozur. İnsan çox şey yaza
bilər. Lakin yazdıqlarını həyata
keçirməyə imkanı çatırmı? Təbii mən "amansız qərar verəcəyimi"
nəzərə ala bilməzdim. Və indi sonuc budur:
MƏN İMZAMI SAXLAMIŞAM. Formatın əhəmiyyəti
yoxdur.
Mənim
İlkin peşəm teatr rejissorluğudu. Sonra tarixi
araşdırmalara baş vurdum. Söylədiyim 80 filmin ən
azı 50 tarixi film idi. Daha sonra- yəni ki
...indi, mən bədii film estetikasını-
kinomatoqrafiyanı qəbul etdim.
- Onda gəlin Mehriban xanımın ilk peşəsindən
- teatr rejissorluğundan danışaq. Yeni hansı
tamaşanın quruluşu üzərində
çalışırsız?
- Diplom tamaşamı -
Jan Pol Sartrın "Dəfn olunmamış ölülər"
tamaşasını nəzərə almasaq, ikinci bir ciddi
işə hazırlaşıram. Şeksprin "Otello" əsərinə
quruluş verəcəyəm. Amma "Otello"ya qədər
daha bir vacib işim var. Afaq Məsudun "Yol üstə"
pyesini hazırlayıram. Bu, sözün əsl mənasında
yol üstə dayanmış və azmış insanlar, həyatda
məkan və zaman müstəvisini dəyişən insanlar
haqqındadır. Ola bilsin, bu "Yol üstə"dən sonra
ciddi bir məqama gedib çıxım. Yaxud da...heç bir
yol tapmayım getməyə... Əsər barədə müəyyən
fikirlərim var idi, Afaq xanıma bunları çatdırandan
sonra yenidən işlədi. İndi əsər lap ürəyimcədi.
İnsan kimi zaman müstəvisini itirmək hissini
şüurda və altşüurda yaşamışam. Əslində
hər bir insan bu hissi mütləq yaşayır. Sən
varsan...amma, ya keçmişdə qalıbsan, ya da gələcəkdə
doğulmalı idin. Amma nəticə budur ki,sən bu
günün adamı deyilsən. "Yol üstə"
müstəvisini itirmiş insan faciəsindən bəhs edir..
"Yol üstə"nin belə məqamda istiqaməti məlumdu.
Biz Şərqli olduğumuzdan üç yolumuz var. Onun da biri
Allah göstərməsin, sərxoşluq... Biri intihar, bir də
dəli olmaqdı.
Afaq Məsudun "Yol
üstə"si yol üstədi. Onu hazırlayandan sonra
"Otello"ya quruluş verməyə başlayacam. Mənim
görmək istədiyim "Otello"da
alışdığımız qısqanclıq, inam, xəyanət
olmayacaq. Dezdemona mənim üçün
orda 10-cu, 11-ci, bəlkə də 20-ci dərəcəli bir
obrazdı. O, bu əsərdə olmaya da bilərdi. Çünki məhəbbət və yanılmaq məsələsi
yox, tamam başqa motivlərdi. Onu da
Otellonun son sözlərində tapmaq olur.
- "Otello" elə pyeslərdəndi ki, onu səhnəyə
gətirmək üçün gərək öncə
Otellonun ifaçısını tapasan. Həmin aktyoru
tapmısız?
- Bəli.
- Akademik Milli Dram Teatrının aktyorudu, yoxsa, kənardan
dəvət edəcəksiz?
- Teatrımızın
aktyorudu.
- Bəlkə bir az da konkretləşdirək...
- "Ədalət"in ötən şənbə
sayında müsahibin kim olub?
- Nurəddin
Mehdixanlı.
- Əgər bu pyesə
ənənəvi rakurısdan yanaşılsaydı, Otello bəlkə
də...Nurəddin Mehdixanlı olmaya da bilərdi. Amma mənim
yanaşmaq istədiyim baxış bucağından Nurəddin
Mehdixanlı əsil mən gördüyüm və mənə
gərək olan ....əvəzedilməsi mümkünsüz
seçimdir. Başqa birisi yoxdu.
- "Otello"nun bəxti gətirib. Bəyəndiyiniz,
lakin baş rolu oynayacaq aktyoru tapa bilmədiyinizə görə,
səhnəyə gətirmədiyiniz əsər və ya əsərlər
var?
- Belə əsərlər
çoxdu. Heyran olduğum əsərlər var. Lakin qəhrəmanlarını
tapa bilmirəm. "Kiminlə işləyəcəm"
sualı ortaya çıxanda fikirləşməli oluram.
Çünki bu qəhrəmanın yükünü çəkə
bilən aktyor lazımdı. Şillerin "Qaçaqlar"ını
hazırlamaq istəmişəm. Bədbəxtlikdən
qardaşların ikisini də bir insanda görürdüm. Mənim
yozumum- Frans Mooru da-eybəcəri də, Karl Mooru da gözəli
də, əclafı da, qəhrəmanı da eyni aktyor
oynamalıdı. Amma bu aktyoru tapa bilmədim. Belə şeylər
çox olub. Ona görə də "sandığa
qoyduğum" əsərlər heç də az deyil. Nə
yaxşı ki, "Yol üstə" və "Otello"
da bunu hiss etmədim. Bəlkə də təsadüf oldu.
- Deyirlər general olmaq istəməyən əsgər
əs-gər deyil. Yəqin bütün rejissorların da
könlündən baş rejissor olmaq keçir. Mehriban Ələkbərzadənin
də?
- Baxır əsgərin
qəlbindəki generallıq hansı müstəvidə
...hansı cəbhədədir!!! Mənim general arzumun müstəvisi
teatr deyil!
Mən rejissor olmaqdan əlavə
həm də Milli Elmlər Akademiyasının böyük
elmi işçisiyəm.
"XVIII əsrin ikinci
yarısında və ADR dövründə ərazi
bütövlüyü uğrunda mübarizə" adlı
dissertasiyam artıq müzakirədən keçib. Sadəcə,
işlərimin çoxluğundun bəzi məsələlər
ləngiyir. Bunu ona görə vurğuladım ki, bu dəqiqə
mən daha çox tarixin içindən boylanan rejissor kimi
dünyaya baxıram. Ona görə də, bu gün baş
rejissor olmaq mənə qətiyyən lazım deyil. Mənim
düşüncəmdə baş rejissor olmaq hansısa
inzibati funksiya daşımaqdı. Və bir də ... əgər
mənim orda, edəcəyim kordinal dəyişikliklər-
dünənə qədər mənimlə yoldaşlıq edənlərin
fikirləri ilə üst-üstə düşməyək və
bu da mənə qarşı növbəti bir aqresiyya
yaradacaq...istəmirəm!!! Bunu çox görmüşəm.
- "Güzgü" və "Məhkumlar" bədii
filmlərindən sonra sizdən daha hansı ekran əsəri
gözləyək?
- Filmim birinci kateqoriya
aldığına görə, "Məhkumlar"dan
ilyarım sonra növbəti bədii film çəkmək
imkanım var idi. Lakin iş elə gətirdi ki, təqdim
olunan ssenarilərin heç biri xoşuma gəlmədi. "Məhkumlar"dan
sonra sıradan bir işə imza ata bilmərəm. "Bəşəriyyətin
xilası" adlı bir ssenari təqdim olunmuşdu. Hətta
bir ay müddətində müəyyən işlərə
başladım. Lakin bəzi məsələlər
üzündən bu ssenaridən də imtina etməli oldum.
Çünki imtina üçün çox böyük bir səbəb
yarandı. Həmin ərəfədə başqa ssenari
oxuyanda hiss etdim ki, civədən də çevik bir şeyə
çevrilirəm. Bu enerjidən çatlaya bilərəm. Ona
görə də dedim ki, ölsəm də, qalsam da, məhz
bu ssenarini çəkəcəm. Həmin ssenarini nədənsə
melodrama kimi görən bir....rejissor, ondan məmnuniyyətlə
imtina etdi. Və mən də başladığım filmi...məmnuniyyətlə
saxlayıb- ona verdim.
- Sizi özünə cəlb edən həmin ssenarinin
adını bilmək olarmı?
- Ramiz Rövşənin
"Xəyanət" əsəridi. Ən adi insandan
müdrik insana qədər hamını
düşündürə bilən ssenaridi. Evdə sevdiyinə,
doğmasına xəyanət edən, bu ruhda böyüyən
hər hansı bir vətəndaş sabah bu vətənini də,
torpağını da sata bilər. Ssenari sonda
"Daşaltı əməliyyatı", bütün xəyanətlərin
ən dəhşətlisi...və bu məğlubiyyəti
ölümlə qarşılayanların taleyidir. Bu mənim
son 3 ildə oxudğum bəlkə də yeganə ssenaridi ki,
bircə cümləsinə də toxuna bilmirəm.
İnşallah, hələ ümidlər kəsilməyib.
Görək də... "Xəyanət"i heç kimə
vermək istəmirəm. Düzdü, onu məndən ala da
bilməzlər. Heç yoxdur da.
Amma artıq kinostudiyada
başqa bir tarixi işə başlamışam. "Salnamə"
sənədli filmlər studiyasında "Qara mart"
adlı üç hissəli sənədli-bədii film üzərində
yaradıcılıq işi aparıram. Bu filmdə kimlər
öldürüldü, kimlər öldürdü, necə
öldürdü sualına yox, bu faciədən qaçmaq
olardımı, ümumiyyətlə baş verənlər
hansı çayın axan qolu idi ...hansı hadisələrin
növbəti davamı idi...suallarına cavab axtarmaq istəyirəm.
- Bu gün bütün dünyada ardından söz
etdirən "Avatar" filminə baxmısız?
- Yox. "2012"-yə
baxmışam. Amma bu filmdə dəhşətli heç nə
görmədim. Hollivud filmlərində baş verənlər əslində
öncəgörmə-filan deyil. İnsanlar nəyi
quraşdıra bilirlərsə, onu əvvəlcə toxum kimi
informasiya şəkilində verirlər. Sonra bədii əsərdə
ortaya çıxarılır. Sən də həyatın
sonuna inanırsan, buna özünü hazırlayırsan.
Amerikalılar bunu yaxşı bacarırlar. İndi
adlarını çəkmək istəmədiyim bir çox
filmlər var idi ki, onlar ekrana çıxandan illər sonra 11
sentyabr və digər hadisələr baş verdi. Bayaq
"2012" filmini təsadüfən xatırladım.
İnsanlar bəzən elə bilirlər zəlzələlər,
daşqın və sel gələcək, su hər yeri basandan
sonra Dünyanın sonu olacaq. Ancaq unudurlar ki, su Yer
üzünü basana qədər biz bir-birimizi basacaq, məhv
edəcəyik.
- ... və
dünyanın sonunu yaxınlaşdıracağıq...
- Bizi dünyanın
sonunu yaxınladırmağa yaxınlaşdırırlar ki,
onlar istədikləri qədər Yer üzündə qalaq.
- Yeri gəlmişkən, dəbdə olan suallardan birini verim. Biz niyə
öz filmlərimizlə dünyanı təəccübləndirə
bilmirik?
- Bu məsələdə
bir-biri ilə bağlı çoxlu sayda nüanslar var. Ən
vacibi- siyasi nüansdır! Daha sonra iqtisadi
nüanslar...sonda isə müasir kino dili.
Əvvəla mən
Şərq insanıyam. Nə qədər özümü Qərb
insanına bənzətməyə çalışsam da, onun
ən eybəcər "kopiyası" olacam. Mən isə eybəcər "kopiya" yox,
özüm olaraq qalmaq istəyirəm. Mənim
müdrikliyimi təsdiq etmək ya ki etiraf etmək Qərbə
sərf etmir. Ona mənim həquiqətim
isə heç gərək deyil. İkincisi,
babalarımın müdrikliyi hələ mənim də
müdrik olmağım demək deyil. Üçüncüsü,
hansı pilləyə qədər gedib çıxmaq
şansı...ölkəmin nüfuzu deyilən bir məsələ
də var axı. Əgər müşahidə etmisinizsə...dünyanı
təəccübləndirə biləcək İran filmləri
(rejissorların 95 faiz Azərbaycan türküdür) -
artıq Kanndakı mükafatlara da həsrətdir.
Kinomatoqrafiya problemidir- xeyr! Siyasi məsələdir.
Bizim problemlərimiz bir az da fərqlidir.
Son vaxtlar "Kurtlar
vadisi" serialının əsas baş yazarı, o cümlədən
baş prodüsseri ilə müəyyən təmaslarım
olub. Belə görüşlərimizdə bir daha əmin
olmuşam ki, filmi düşünən və onu dünayaya
tanıtdırmaqla məşğul olan ayrı-ayrı
başlar, komandalardı. Bizdə isə bütün
bunları rejissordan tələb edirlər. O gün Amerikada
yaşayan soydaşlarımızdan biri mənə telefon
açıb. Deyir ki, "Məhkumlar" filmini niyə
ingilis dilinə çevirib dünyaya göstərmirsiz, niyə
bu işlə məşğul olmursuz? Mən ona necə deyim
ki, bir rejissor kimi bu işlə məşğul ola bilmərəm.
Nə festivallar, nə müsabiqələr...daha nələrlə
uğraşmaq imkanım yoxdur. Bu işi bacarmıram...sevmirəm.
Daha bir vacib məsələ
dünyanın tələb etdiyi şərtlər, standartlarla
bağlıdı. Son illər mən mədəniyyət və
turizm nazirinin müavini Sevda xanım Məmmədəliyevanın
təklifi ilə YUNESKO üçün Aşıq sənəti
və Azərbaycan Xalça sənəti - sənədli filmlərini
çəkmişəm. Öncədən təbii ki, onlar
xüsusi konkret standartlar müəyyən etmişdilər. Əgər
sən filmi çəkirsənsə, bu standartları qəbul
etməyə borclusan. Əvvəlcədən bunlara uyğun
çəkməyin vacibliyini hiss edirsən. Yəqin elə bu
üzdən filmlərimə yetərincə dəyər
verilib. Əgər çəkdiyimiz filmlər adi parametrlərə
cavab vermirsə, biz Kann festivalında...ya ki Oskarda necə
iştirak edə bilərik? Son vaxtlar kino sahəsində
alqışlanası bir məqam gənclərə meydan verilməsidi.
Bayaq bəhs etdiyim məsələyə
bir də qayıtmaq istəyirəm. Bir var iki-üç nəfərin
uğurlu ideyası, bir də var- vacib ideyanın ətrafında
toplaşan peşəkarlar. Bu baxımdan elə bir film ki...o
Azərbaycan məmləkətini tanıdacaq...onu təkcə
Mədəniyyət Nazirliyi və kinostudiya çəkməməlidir
axı.
"O BÖYÜK VƏ MÖHTƏŞƏM
FİLMİ BÜTÜN AZƏRBAYCAN ÇƏKMƏLİDİ"
Çünki Hollivudla
Azərbaycanfilm- "bir az" fərqli strukturdur. Bu film
bütün ölkənin ortaya qoyduğu məhsul
olmalıdı.
Hər halda... kino
haqqında bunu deyə bilərəm ki, baxdığım
"Cavad xan" və "Niyyət" filmləri xoşuma
gəlir. Bilirəm, biz bu filmlərlə Dünyanı təəccübləndirə
bilmərik . Əslində Dünyaya "Cavad xan" lazım
deyil, amma bu film Azərbaycan və azərbaycanlılara
lazımdı. Qoy bu gün mənim millətimin içindəki
milli hisslər oyansın, sonra dünyanı təəccübləndirmək
məsələsi ilə məşğul olarıq.
- Teatrda, kinoda və televiziyada yetərincə
tanınmışdız. Elmi işlə məşğul
olmaq sizə nəyə görə lazım idi? Özünüzü bu sahədə də təsdiq etmək
istəyirdiz, yoxsa...
- Açığını
deyim ki, televiziyadan uzaqlaşandan sonra
alışdığım əvvəlki ritmə, həyat tərzinə
köklənmək mümkünsüz idi. Üstəlik,
məni narahat edən, ağrıdan digər məsələlər
də yaranmışdı. Ən çox
sevdiyim sahə isə tarix olub. Televiziyadakı fəaliyyətimə
nöqtə qoyurdumsa, dönəcəyim yeganə yer ora ola bilərdi. Teatr mənə həmin
ənginliyi vermək gücündə deyildi. Elmi iş
üzərindəki proses mənə çox şey- təmkinlə
çalışmağı, hər addımı
götür-qoy etməyi öyrətdi. Bütün
bu işlər- siz dediyiniz özünü sübut və ya təsdiqlə
bağlı deyil. Bir də mən artıq
bu etapı keçmişəm...və öz adım və
soyadımla da varam. Bəlkə ...indi bir
başqa hədəfim də var....amma vurmaq özün...təsdiq
etmək üçün deyil. İndi buna
heç həvəsim də yoxdu. Axı
kimə, nəyə görə...nəyin naminə nə isə
sübut etməliyəm?
- Belə başa düşdüm ki, yaradıcılığınızın
televiziya mərhələsinə artıq nöqtə qoymusuz.
Ora bir də qayıtmaq mümkün olacaqmı?
- Bitdi. O səhifə mənim
üçün qapandı.Yeni səhifələr isə...
- Əlverişli təkliflər olsa
necə?
- Belə təkliflər
olub. Amma mən dəyişmişəm axı.... Bilirsiz, mən bir şey istəyə bilərəm.
Onu mənə vaxtında və yetərincə
verməyəndə, gec verəndə... istəmərəm.
Bu gün də
tamaşanın sonunda səhnəyə çıxanda
ayaqlarım əsir. Amma ətrafımda bircə kamera görəndə
özümü suda balıq kimi hiss edirəm. Kameranın
yanan işığı mənə oksigen verir sankı... Yaxşı ki, kamera yenə yanır, mən film
çəkirəm...sevdiyim işlə məşgulam.
Hədəf məsələsinə
gəlincə...təbii ki- hədəfləırim var! Amma bu
HƏDƏFləri bəlli edəcək deyiləm artıq. Mən
nəhayət ki...müdrikləşdim.
HƏDƏFləri bəlli olanın
azadlığı öz əlində olmur!
Etibar Cəbrayıloğlu
Ədalət.- 2010.- 20 fevral.- S. 12.