Tomrisin Günəş Allahına
andı
Dövlətçilik tarixinin ən şanlı səhifələrindən
biri
Eramızdan əvvəl
VIII əsrin sonu - VII əsrin əvvəllərindən
başlayaraq Azərbaycanın hərbi-siyasi tarixində kimmerlər
və iskitlər, həmçinin iskitlərlə eyni kökdən
olan saklar və massagetlər mühüm rol oynamağa
başladılar. "Tarixin atası" Herodotun (e. ə. V əsr)
öz şəxsi müşahidələrinə əsaslanan
məlumatları da bunu sübut edir.
Herodotunyazdığına görə, iskitlər at
südü ilə qidalanırdılar; iskitlərləqohum
olan massagetlər də onlar kimi geyinir və onlara bənzər
həyat sürür; yeganə bir allaha - Günəş
allahına sitayiş edir, göydə ürətlə hərəkət
edən Günəş allahına Yerdə ən sürətli
canlıdan - atdan qurban verirdilər.
İskitlər Mannadan
şimaldakı Azərbaycan torpaqlarında qüdrətli
İskit şahlığı yaratmış, ölkə ərazisində
vahid xalqın təşəkkül prosesində iştirak
etmişdilər. İskit-Massaget hökmdarları da Azərbaycan
torpaqlarını yadelli təcavüzlərdən uğurla
müdafiə etmişdilər. Massaget şahlığı o
dövrün ən qüdrətli imperiyalarından biri olan
İran-Əhəməni imperiyasını ağır məğlubiyyətə
uğratmışdı. Yaxın və Orta Şərqdə
geniş işğallar həyata keçirmiş Əhəməni
hökmdarı II Kir Azərbaycanın cənub
torpaqlarını zəbt etdikdən sonra ölkəmizin
şimalını da ələ keçirməyə cəhd
göstərmiş və bu məqsədlə Massaget hökmdarının
dul qadını Tomirisə izdivac təklif etmişdi. Lakin II
Kirin hiyləsini başa düşən, Vətən
torpağının şərəfini və ölkəni müstəqilliyini
uca tutan Tomiris İran hökmdarının təklifini rədd
etmiş, Günəş allahına and içərək
özündən qat-qat güclü olan yadelli
qoşunlarını e. ə. 530-cu ildə darmadağın
etmişdi. "Məğlubedilməz" Kirin özü də
bu döyüşdə öldürülmüşdü.
Midiya imperiyası, Lidiya, Babilistan kimi qüdrətli dövlətləri
aradan qaldıraraq, Parfiya torpaqlar da daxil olmaqla, Mərkəzi
Asiyadan Misir hüdudlarına qədər çox geniş əraziləri
ələ keçirmiş və bütün bu
işğallara görə "Böyük Kir" ləqəbi
qazanmış II Kir üzərində bu qələbə Azərbaycan
dövlətçiliyi tarixinin ən şanlı səhifələrindən
biridir. İskit şahlığı dövründə Azərbaycan
mədəniyyəti ilə Avrasiyanın çox geniş ərazilərinə
yayılmış iskit mədəniyyəti arasında
qarşılıqlı əlaqə üçün də əlverişli
şərait yarandı. Qədim Azərbaycan mədəniyyəti
daha da inkişaf etdi və zənginləşdi. Arxeoloji
qazıntılar zamanı aşkar olunmuş maddi mədəniyyət
nümunələri, habelə Azərbaycan ərazisində
İskit-sak-massaget dövründən qalmış çoxlu
yer adları buna parlaq sübutdur. Yaxın və Orta Şərqdə
çox mürəkkəb hərbi-siyasi hadisələrin cərəyan
etməsinə, qonşu dövlətlərin təbii sərvətlərlə
çox zəngin olan və hərbi-strateji baxımdan olduqca böyük
əhəmiyyət kəsb edən Azərbaycan
torpaqlarını ələ keçirmək cəhdlərinə
baxmayaraq, dövlətçilik ənənələrimiz davam
etməkdə və zənginləşməkdə idi. Odur ki,
nə Əhəməni-İran imperiyasının uzun sürən
işğal rejimi, nə də Makedoniyalı İsgəndərin
yürüşləri Azərbaycanın qədim dövlət
idarəçiliyi mədəniyyətini məhv edə bilmədi.
Makedoniyalı İsgəndərin ölümündən dərhal
sonra Azərbaycan dövlətçiliyi yenidən dirçəldi.
Ölkəmizin cənub torpaqlarında Atropatena,
şimalında isə Albaniya dövlətləri meydana gəldi.
Azərbaycanın bütün tarixi torpaqları bu iki yerli
dövlətin tərkibində cəmləşdi. Atropatena
dövləti ölkənin cənub vilayətlərini əhatə
edirdi. Burada müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyinin
dirçəlişi əslində hələ İsgəndərin
Şərqə yürüşündən xeyli əvvəl
baş vermişdi. Süquta uğramış keçmiş
Midiya imperiyasının digər əraziləri ilə birlikdə
ayrıca satraplığa çevrilmiş Azərbaycanın cənub
torpaqlarını əhəməni satrapı Atropat hələ
Əhəmənilərin hakimiyyəti dövründə
müstəqil surətdə idarə edirdi. Azərbaycanın
bu hissəsi o zaman Midiya-Atropatena, Kiçik Midiya və ya
Atropatın adı ilə Atropat Midiyası, bəzən də
Atropatiya və yaAtropatena adlanırdı. Uzaqgörən siyasətçi
və məşhur sərkərdə olan Atropat III Daranın İsgəndərə
qarşı çıxardığı Əhəməni
qoşunlarının ön dəstələrinə əsas zərbə
qüvvəsinə başçılıq edirdi. Bu qüvvələr
əsasən Azərbaycanın şimal və cənub
torpaqlarından toplanmış hərbi dəstələrdən
ibarət idi. III Daraya qalib gəldikdən sonra Atropatın sərkərdəlik
istedadına və hərbi-siyasi nüfuzuna bələd olan
İsgəndər onunla toqquşmaq fikrindən
daşındı və Azərbaycan hakimi ilə
yaxınlaşmağı daha üstün tutdu. Beləliklə,
Makedoniyalı İsgəndərin işğalları Azərbaycandan
yan keçdi. Sonralar Atropat Makedoniya hökmdarı ilə bu
yaxınlaşmanı daha da dərinləşdirərək
onun ən yaxın adamlarından biri ilə qohumluq əlaqəsi
yaratdı və nəhayət, bütün Şərqdə
ilk dəfə olaraq, Atropatenanı yunan-Makedoniya
asılılığından azad olmuş ilk müstəqil
dövlətə çevirdi. Müstəqil dövlətçilik
ənənələrinin dirçəlişi Azərbaycanın
cənub rayonlarında iqtisadi və mədəni həyatın
bütün sahələrində böyük yüksəlişə
səbəb oldu. Qüdrətli Atropatena dövləti
bütün regionun beynəlxalq münasibətlərində
mühüm rol oynayır, Qafqaz, Volqaboyu, Orta Asiya, Hindistan,
Kiçik Asiya, Mesopotamiya, Qara dəniz və Aralıq dənizi
hövzələri ölkələri ilə geniş ticarət
əlaqələri saxlayırdı. Daxili ticarətdə
dövlətin öz pulları mühüm rol
oynayırdı. Şərq və yunan dövlət sistemləri
arasındakı qarşılıqlı əlaqə və təsir
Atropatenada idarəçilik mədəniyyətinin də
yüksəlişinə müsbət təsir göstərirdi.
Ölkədə yunan dilindən geniş istifadə
olunması, başqa sahələrlə yanaşı, hüquq
normalarının da təkmilləşməsinə səbəb
olurdu. Dövlət idarəçiliyi qaydaları daha da təkmilləşirdi.
Azərbaycanın, həmçinin Qədim Şərqin və
Yunanıstanın dövlət idarəçiliyi ənənələrindən
bəhrələnən Atropatena hökmdarları öz
hakimiyyətlərini daha da qüvvətləndirə bildilər.
Nəticədə Atropatena Parfiya və Selevki dövlətlərinə
qarşı mübarizədə öz müstəqilliyini
qoruyub saxlaya bildi, ölkənin ərazisinə soxulmuş Roma
qoşunlarını parfiyalılarla birləşərək
darmadağın etdi. O zaman Atropatena qoşunları
bütün regionda ən güclü hərbi qüvvələrdən
biri hesab olunurdu. Roma təcavüzkarları ilə
döyüşə Atropatena 40 min piyada və 10 min süvari
çıxarmışdı. Yaxın və Orta Şərqdə
çox mühüm hərbi-siyasi qüvvə olan Atropatena
dövləti ilə Roma imperiyası arasında geniş əlaqələr
yaranmışdı. Roma imperiyası özünün şərq
siyasətində Atropatenaya xüsusi əhəmiyyət
verirdi. Atropatena elçiləri Romaya gedib imperator Oktavian
Avqustla (e. ə. 27-e. 14) diplomatik danışıqlar aparmışdılar.
Ölkənin şimalında meydana gələn Albaniya
dövlətinin sərhədləri Dağıstanın cənubu
(Dərbənd və ətrafları ilə birlikdə) da daxil
olmaqla Baş Qafqaz dağlarından başlayaraq cənubda -
Araz çayına qədər, qərbdə isə
Göyçə gölü hövzəsi, Qabırrı
(İori) və Qanıx (Alazan) çaylarının
yuxarılarından başlayaraq şərqə doğru Xəzər
dənizinədək uzanıb gedən Azərbaycan
torpaqlarını əhatə edirdi. Bu qüdrətli Azərbaycan
dövlətinin paytaxtı əvvəllər Qəbələ,
sonra isə Bərdə (V əsrdən sonra) şəhərləri
idi. Albaniya dövründə Azərbaycanın şimal
torpaqlarında maddi və mənəvi mədəniyyət
daha da inkişaf etmişdi. Bu dövrdə elmi ədəbiyyatda
alban əlifbası adlanan Azərbaycan əlifbası
yaradılmış, məktəblər
açılmışdı. Ölkədə mühüm
ticarət və sənətkarlıq mərkəzi olan 30-dan
çox şəhər vardı. Şimalla Cənubun, Şərqlə
Qərbin qovşağında yerləşən və müxtəlif
etnosların, dinlərin, mədəniyyətlərin
qarşılaşıb təmasa girdiyi Albaniyada özünəməxsus
və zəngin mədəniyyət formalaşmaqda idi. Bu,
dövlətin həyatında mühüm rol oynayırdı.
Aya,Göyə, Günəşə sitayişlə
yanaşı xristianlıq da yayılmaqda idi. Müstəqil
Alban kilsəsi dini cəhətdən birbaşa Romaya tabe idi.
Albaniya dövründə Azərbaycanın dövlət idarəçiliyi
mədəniyyəti daha da yüksəlmişdi. Alban
hökmdarları ölkənin dünyəvi və dini
başçısı idilər. Onlar, eyni zamanda, qanunlar verir,
ölkənin hərbi qüvvələrinə
başçılıq edirdilər. Dövlətin hərbi
qüvvələri 80 min nəfəri (60 min piyada, 22 min
süvari) aşmışdı. Albaniya hökmdarının
sarayında məşvərət şurası fəaliyyət
göstərirdi. Məşvərət şurasına və
ruhani yığıncaqlarına Albaniya
hökmdarlarının özləri rəhbərlik edirdilər.
Atropatena kimi Albaniya dövlətinin də öz pulları
vardı. Öz dövrü üçün möhkəm və
mükəmməl dövlət idarəçiliyi sisteminə
malik olan Albaniya dövləti ölkənin müstəqilliyi
üçün təhlükə törədən Parfiyaya və
Roma imperiyasına qarşı uğurla mübarizə
aparmışdı. Ölkəyə müdaxilə edən
Roma imperiyasının qoşunları Alban cəngavərləri
tərəfindən dəfələrlə ağır məğlubiyyətə
uğradılmışdı. Roma imperiyası Albaniyanın hərbi-siyasi
qüdrəti ilə hesablaşmağa məcbur olmuş, iki
ölkəarasında qarşılıqlı əlaqələr
yaranmışdı. Atropatena kimi Albaniya elçiləri də Romaya gedib imperator Oktavian Avqustla danışıqlar
aparmışdılar.
Ardı var
Elmira Nəsirova
Ədalət.- 2010.- 2 iyul.- S. 5.