Məhv olmayan
ənənələr
62 illik dövrün gerçəkliyi
(Əvvəli ötən sayımızda)
Albaniya hökmdarı,
görkəmli dövlət xadimi Cavanşir ölkəni ələ
keçirməyə çalışan Bizans, Sasani, Xilafət
və Xəzər imperiyaları kimi qüdrətli
qonşulara qarşı müdrik, uzaqgörən və
çevik xarici siyasət yeritmiş, özünün sərkərdəlik
məharəti və döyüş şücaəti ilə
ölkənin müstəqilliyini qoruyub saxlaya bilmişdi.
Yaxın və Orta Şərqdə mühüm hərbi-siyasi
və mədəni təsir gücünə, region ölkələri
ilə sıx qarşılıqlı münasibətlərə
malik olan
Albaniya Aralıq dənizi
hövzəsi ölkələri ilə, o cümlədən
Roma imperiyası ilə də geniş əlaqələr
saxlayırdı. İlk mənbələr, o cümlədən
arxeoloji qazıntılar zamanı aşkar olunmuş zəngin
maddi mədəniyyət nümunələri Albaniya
dövründə Azərbaycanın şimal
torpaqlarının xarici ölkələrlə geniş əlaqələr
saxladığını sübut edir. Yaxın və Orta Şərq
ölkələrini Xəzər xaqanlığı və
Şərqi Avropa ilə birləşdirən beynəlxalq
ticarət yollarının Albaniyadan keçməsi ölkənin
xarici ticarət əlaqələrinə müsbət təsir
göstərirdi. Eramızın əvvəllərində
ölkəmiz öz tarixinin ən ağır sınaq
dövrlərindən biri ilə qarşılaşdı: III əsrdəAzərbaycanı
Sasani-İran imperiyası, VII əsrdə isə Ərəb
xilafəti işğal etdi. İşğalçılar
ölkəyə İranın və Ərəbistanın
içərilərindən çoxlu iran və ərəb mənşəli
əhali köçürüb gətirdilər. Gəlmə əhali
mühüm hərbi-strateji əhəmiyyətə malik olan məntəqələrdə
və ən məhsuldar torpaqlarda yerləşdirildi. Onlara geniş imtiyazlar verildi.
Lakin bütün bunlar
Azərbaycanın qədim dövlətçilik ənənələrini
məhv edə bilmədi. Azərbaycan xalqının təşəkkülü
prosesi davam etdi. Uzun tarixi dövr ərzində Azərbaycanın
bütöv halda həmin imperiyaların tərkibində olması nəticəsində,
ölkənin bütün bölgələri arasında daxili
əlaqələr, ilk növbədə ticarət əlaqələri
genişləndi. Azərbaycanın şimal və cənub,
şərq və qərb bölgələri arasında
etnik-siyasi və mədəni birliyin yaranması yolunda
mühüm irəliləyiş baş verdi. Bu dövrdə
Tanrıya sitayiş - tanrıçılıq hələ
başqa dini görüşləri
sıxışdırıb tamamilə aradan qaldıra bilməmişdi.
Zərdüştilik, atəşpərəstlik, Günəşə,
Aya, Göyə, ulduzlara, torpağa, suya və s. sitayiş
davam etməkdə idi. Ölkənin şimalında - Albaniya ərazisinin
bəzi yerlərində xristianlıq yayılmaqda idi. VII əsrdə
islam dininin qəbul olunması ilə Azərbaycan tarixinin ən
mühüm hadisələrindən biri baş verdi. Ölkədə
dini birliyin yaranması bütün Azərbaycan ərazisində
vahid adət-ənənələrin təşəkkülünə,
əlaqələrin genişlənməsinə səbəb
oldu. Bununla belə, təkallahlı dinlərə sitayiş edənləri
müsəlmanlaşdırmaq islamın prinsiplərinə zidd
olduğu üçün ərəb fütuhatları
dövründə Albaniyanın xristian əhalisi islam dininin təsir
dairəsindən kənarda qaldı. Beləliklə, ölkədə
dini ayrılıq baş verdi: çoxluq təşkil edən
və ölkənin bütün ərazisinə
yayılmış olan müsəlman əhali; bir də,
azlıq təşkil edən və əsasən Şimali Azərbaycanın
qərb bölgələrində yaşayan xristian albanlar.
Zaman keçdikcə Qərbi Azərbaycanın, o cümlədən
Qarabağın dağlıq bölgələrinin xristian əhalisi
qriqoryanlaşdırılmağa başladı. Xilafət
dağıldıqdan sonra - IX əsrin ortalarından Azərbaycanın
qədim dövlətçilik ənənələri yenidən
dirçəldi. Azərbaycanda yeni siyasi dirçəliş
başlandı: Azərbaycan torpaqlarında Sacilər,
Şirvanşahlar, Salarilər, Rəvvadilər, Şəddadilər
dövlətləri yarandı. Siyasi, iqtisadi və mədəni
həyatın bütün sahələrində oyanış
baş verməkdə idi. Ərəb xilafətinin süqutu və
Azərbaycan dövlətçiliyinin dirçəlişi ilə
bir zamanda Azərbaycan dili bütün ölkə ərazisində
əsas ünsiyyət vasitəsinə çevrildi. Bu, Azərbaycanın
gələcək inkişafına güclü təkan verə
biləcək tarixi nailiyyət idi. IX əsrin 70-ci illərinin
sonlarından başlayaraq yarım əsrdən çox davam
edən bir tarixi dövr ərzində (879-941) Azərbaycan
torpaqlarının hamısının vahid Azərbaycan Sacilər
dövlətinin tərkibində olması bütün ölkə
miqyasında iqtisadi və mədəni əlaqələrin
daha da dərinləşməsinə, etnik fərqlərin
aradan qalxması və vahid Azərbaycan xalqının
formalaşması prosesinin daha da sürətlənməsinə
müsbət təsir göstərdi. Sacilər dövləti
özünün ən qüdrətli çağlarında Zəncandan
Dərbəndə, Xəzər sahillərindən Ani və Dəbil
şəhərlərinə qədər geniş əraziləri
əhatə edirdi. Bütün Azərbaycan torpaqları Sacilər
dövlətinin tərkibinə daxil idi. Məhz bu dövrdə
Azərbaycan və ümumtürk ədəbiyyatının
şah əsəri olan "Kitabi-Dədə Qorqud"
dastanları, demək olar ki, bütün Azərbaycan
torpaqlarında yayıldı. Beləliklə, 600 ilə qədər
davam edən Sasani və ərəb əsarətindən sonra
yerli dövlətlərin (Sacilər, Şirvanşahlar, Salarilər,
Rəvvadilər, Şəddadilər) yaranması, islam dininin
bütün ölkə ərazisində əsas təkallahlı
dinə çevrilməsi Azərbaycan xalqının etnik təkamülündə,
vahid dilin və mədəniyyətin təşəkkülündə
mühüm rol oynadı.
İslam dini, eyni zamanda,
Azərbaycanı idarə edən ayrı-ayrı feudal
sülalələrinin tez-tez bir-birini əvəz etdiyi bir
tarixi şəraitdə bütün Azərbaycan əhalisinin
yadelli qəsbkarlara qarşı vahid qüvvə halında birləşmə-sində
də mütərəqqi rol oynadı. Ümumi düşmənlərə
qarşı mübarizədə sıx birləşməyin zəruriliyi,
vahid dinin -islamın ölkə əhalisinin
qaynayıb-qarışmasına, qohumlaşmasına, ümumi
adət və mərasimlərə yol açması
etnik-siyasi birliyi daha da möhkəmləndirdi. Bununla belə, Ərəb
xilafətinin tənəzzülündən sonra
yaranmış dövlətlərdən heç birinin uzun
tarixi dövr ərzində Azərbaycanın bütün ərazisini
əhatə edən vahid, davamlı və qüdrətli
dövlətə çevrilə bilməməsi nəticəsində
ölkədə uzun sürən siyasi sabitlik də yaranmadı.
Azərbaycan Orta Asiyadan Aralıq dənizi sahillərinə və
Dərbənd keçidindən İran körfəzinə qədər
geniş əraziləri əhatə edən Böyük Səlcuq
imperatorluğunun tərkibinə daxil edildi. Səlcuq
dövrü Azərbaycanın tarixi müqəddəratında
həlledici rol oynadı. Sultan Alp Arslan Malazgird
vuruşmasında (26 avqust 1071-ci il) Bizans imperiyasının hərbi
qüvvələrini darmadağın edərək qəti qələbə
çaldı. Beləliklə, müxtəlif
tarixi dövrlərdə (həm eramızdan əvvəl, həm də sonra) soykökündə, başlıca olaraq, iskit (skit, skif), sak,
massaget, hun, bulqar, xəzər, barsil, peçeneq, suvar, habelə
başqa türk və
qeyri-türk etnoslarının iştirak etdiyi və oğuz türklərinin (qaraqoyunlular,
ağqoyunlular, səlcuqlar və b.) həlledici rol oynadığı
Azərbaycan xalqının təşəkkülü prosesi başa çatdı.
Azərbaycan dili bütün
Cənubi Qafqazda, o
cümlədən Azərbaycan ərazisində başlıca
ünsiyyət vasitəsi oldu. Sadə və
anlaşıqlı Azərbaycan dili məhdud
dairədə fəaliyyət göstərən dilləri, həmçinin
ərəb və fars dillərini
sıxışdıraraq bütün
ölkə miqyasında canlı ümumxalq
dilinə çevrildi. El sənətkarlarının
- ozanların (aşıqların) oba-oba, oymaq-oymaq gəzib
yaydıqları şifahi xalq yaradıcılığı
nümunələri, çox keçmədən,
hamının başa düşdüyü doğma Azərbaycan
dilində nadir ədəbi incilərin meydana gəlməsi
üçün zəmin yaratdı. Böyük Səlcuq
imperatorluğunun süqutundan sonra qüvvətlənən
Şirvanşahlar və Eldənizlər dövlətləri
Azərbaycan xalqının dövlətçilik ənənələrinin
davam etdirilməsində və daha da yüksəlişində
mühüm rol oynadılar. Yaxın və Orta Şərqin ən
qüdrətli dövlətinə çevrilən Azərbaycan
Eldənizlər dövləti Azərbaycan xalqının
etnik-siyasi tarixində xüsusilə böyük rol oynadı.
Eldənizlərin hakimiyyəti dövründə bütün
Azərbaycan torpaqlarının vahid dövlətin tərkibində
birləşdirilməsi iqtisadi, siyasi və mədəni həyatın
bütün sahələrində güclü yüksəlişə
səbəb oldu. Sənətkarlıq, ticarət, elm və mədəniyyət
daha da inkişaf etdi. Daxili və xarici ticarət əlaqələri
genişləndi. Mədrəsələr açıldı, məscidlər,
nadir memarlıq abidələri ucaldıldı. Azərbaycan
intibahı özünün Xaqani, Nizami, Əcəmi zirvəsinə
ucaldı. Görkəmli dövlət
xadimləri Şəmsəddin Eldəniz, Məhəmməd Cahan Pəhləvan və Qızıl Arslan Azərbaycanın dövlət idarəçiliyi
tarixinə parlaq səhifələr
yazdılar. Eldənizlərin hakimiyyəti dövründə
Azərbaycan dili və mədəniyyətinin
yayıldığı ərazi daha da genişləndi. Beləliklə,
Ərəb xilafətinin tənəzzülündən sonra - IX əsrin ortalarından başlayaraq
Qafqazda, habelə bütün
Yaxın və Orta Şərqdə
imperiyaların rolu artdı. Sacilər, Şirvanşahlar, Salarilər, Rəvvadilər,
Şəddadilər, Şəki hakimləri, Səlcuqlar, Eldənizlər,
Monqollar, Elxanilər-Hülakular,
Çobanilər, Cəlayirlər, Teymurilər,
Osmanlılar, Qaraqoyunlular, Səfəvilər,
Qacarlar və başqa
sülalələrin idarə etdikləri dövlətlər təkcə
Azərbaycanın, həmçinin bütövlükdəCənubi
Qafqazın deyil, eyni zamanda, bütün
Yaxın və Orta Şərqin dövlətçilik
tarixində dərin iz qoydular.
Ardı var
Elmira Nəsirova
Ədalət.- 2010.- 3 iyul.- S. 13.